Šventasis Sostas ir Lietuva:
pasakojimas tęsiasi
(Pabaiga. Pradžia Nr. 19, 21,
25, 27, 29)
Kovo 4 dieną Vilniaus
universitete vyko mokslinė konferencija, skirta Lietuvos Respublikos
ir Šventojo Sosto diplomatinių santykių 80-mečiui bei pirmojo
konkordato tarp Lietuvos ir Vatikano 75-mečiui paminėti.
Filosofas Vytautas Ališauskas, Naujojo židinio-Aidų žurnalo
vyriausiojo redaktoriaus pavaduotojas, tam tikru būdu apibendrino
konferencijoje pateiktus istorinius faktus. Apžvelgęs Bažnyčios
ir valstybės santykių sampratos raidą nuo Renesanso iki mūsų laikų,
V.Ališauskas svarstė, kaip Bažnyčios požiūris į valstybę, ir atvirkščiai,
atsispindėjo 2000 metais pasirašytose Lietuvos ir Šventojo Sosto
sutartyse.
Dvi skirtingos valstybės
koncepcijos
V.Ališauskas savo pranešimo atspirties
tašku pasirinko tai, kad, anot jo, popiežiai Pijus IX ir Leonas
XIII, kuriems teko nelaimė pervesti Katalikų Bažnyčią į naują
Europos ir tuo pačiu pasaulio gyvenimo epochą, į postfeodalinę
technologinės revoliucijos ir naujų valstybių susikūrimo epochą,
visų naujosios santvarkos nelaimių šaknis matė XVI amžiuje, tiksliau,
tame amžiuje susiformavusią ar pradėjusią formuotis naująją teisę.
Ši teisė, o pirmiausia XVI amžiaus renesansinės valstybės doktrinos,
tobuliausiu būdu įgavo pavidalą N.Machiavelio politinėje koncepcijoje,
kurią galima pavadinti valstybės savitiksliškumo koncepcija, kai
valstybė yra pati sau vertybė, o valdovo veiksmai turi būti motyvuojami
tiktai valstybės (ne visuomenės) gerove. Ši koncepcija Švietimo
laikotarpiu buvo praplėsta ir papildyta vadinamąja socialinio
visuomenės susitarimo koncepcija, numačiusią hipotetinę visų karo
su visais būklę ir to hipotetinio karo sprendimą visuomenės
susitarimą tarpusavyje dėl bendrų gyvenimo formų ir gyvenimo taisyklių.
Pasak V.Ališausko, abi šios koncepcijos griežtai prieštaravo krikščioniškajai
valstybės ir valdžios sampratai. Požiūris į valstybę, kaip į kažką
savitikslį ir kylantį tik iš žmogaus pragmatinio uždavinio išgyventi,
išlikti, griežtai prieštaravo dieviškos valdžios koncepcijai,
kuri toli gražu nebuvo tokia paprasta, kaip šiandien atrodo iš
mūsų sekuliarios, labai sociologizuotos valstybės sampratos. Net
kalbant apie monarchiją niekada nebuvo kalbama taip, lyg Dievas
pastatytų konkretų žmogų valdžios funkcijai atlikti. Bažnyčia
visą laiką pirmiausia akcentavo patį valdžios šaltinį Dievą
ir prigimtinę žmogaus reikmę gyventi socialinėje bendruomenėje
su kitais žmonėmis.
Įtarus požiūris į atstovaujamąją
demokratiją
Be to, Bažnyčia labai kategoriškai
atmetė požiūrį, kad valdžios šaltinis yra pati tauta. Leonas XIII
kategoriškai pareiškė: valdžia jokiu būdu nesuteikiama, o tik
nusprendžiama, kas valdžią vykdys. V.Ališauskas pripažino, kad
XIX a. pabaigoje -XX a. pradžioje, atstovaujamosios demokratijos
valstybės sąlygomis, tokie pareiškimai atrodė visiškai nebepriimtini.
Apie tokį valstybės savitikslį egzistavimą popiežius Leonas XIII
atsiliepęs net šiek tiek paniekinamais žodžiais: Tokia valstybė
nėra niekas daugiau kaip tik pati save mokanti ir valdanti minia.
Nepaisant kategoriško modernios valstybės atmetimo, Bažnyčia vis
dėlto išlaikė požiūrį į valstybę kaip į vadinamąją tobulą bendruomenę,
kuri turi visus autarkiškai egzistuojančios institucijos bruožus,
pradedant vadovais, įstatymais ir valdininkais, kurie turi klausyti
savo vadovo, sakė V.Ališauskas. Tokia valstybės samprata buvo
priimtina ir pačioms tuometinėms valstybėms, tačiau šitokioje
sekuliarizuotoje, bet drauge pagal tobulos bendruomenės principą
interpretuojamoje valstybėje pati Bažnyčia atsidūrė labai keistoje
vietoje.
Nykstant feodalinės teisės privilegijų principui, Bažnyčia staiga
atsidūrė tokioje pat vietoje kaip ir kitos organizacijos, draugijos
ir susivienijimai. Antra vertus, ne tik nebuvo įvertinta jos specifika,
bet, atsimenant dar neseną sosto ir altoriaus sąjungos epochą,
Bažnyčia buvo traktuojama kaip politiškai paveiki, politiškai
pavojinga ir reakcinga bandanti sustabdyti valstybių politinę
raidą.
Tik moralinis autoritetas
Šitokia situacija, amžiaus pabaigoje
sukėlusi nemenką įtampą, Bažnyčią nustūmė į politinio gyvenimo
pakraštį. Kita vertus, Pirmasis pasaulinis karas, kad ir kaip
būtų paradoksalu, Bažnyčiai leido vėl atsigauti. Pirmiausia didelę
reikšmę turėjo tautų vienybės šūkis. Toje pačioje Prancūzijoje
katalikai staiga tapo visateisiais ir visaverčiais žmonėmis, kai
paaiškėjo, kad ir jie (o jų buvo labai daug) turi būti kariais
ir kautis fronte lygiai su laisvamaniais, masonais ar deistais.
Antra vertus, Benedikto XV išmintinga ir sumani politika, sugebėjimas
išlaikyti neutralitetą, nuolat pabrėžiant taikos reikalą ir kviečiant
tautas į taiką, pakėlė Šventojo Sosto autoritetą.
Po karo susiformavo nemaža naujų valstybių, kurių statusas buvo
gana neaiškus, visos buvo vadinamos įvairiais paniekinamais vardais,
iš kurių, V.Ališausko vertinimu, bene švelniausias sezoninė
valstybė. Naujų valstybių susikūrimas ir Šventojo Sosto prestižo
augimas pareikalavo naujų santykių formų, kurios vėliau išsiliejo
daugeliu Pijaus XI pasirašytų konkordatų, ir naujo valstybės įprasminimo.
Ribotos piliečių ir Bažnyčios
teisės
Deja, teigė V.Ališauskas, tas
valstybės įprasminimas bažnytinėje sampratoje ir Bažnyčios supratimas
tuometinėje valstybėje nebuvo lengvas. Tuometinės po Pirmojo pasaulinio
karo išlikusios senosios ir naujosios buržuazinės valstybės, nors
ir teigdamos visų piliečių lygybę ir pilietines laisves, iš esmės
tas laisves suprato labai ribotai. Netrukus Europoje pasipylė
serija autoritarinių valstybių. Antra vertus, valstybės, kurios
formaliai išliko demokratinės, taip pat nepripažino pilietinių
laisvių tokiu pavidalu, kaip mes suprantame jas dabar. Valstybė
pasiliko sau daugelį privilegijų ar daugelį teisių kontroliuoti
piliečių veiklą ir gyvenimą. V.Ališausko nuomone, prieškario valstybės
(ypač į autoritarinį valdymą linkusios ar tos, kurios laikė pareiga
kovoti už sekuliarų gyvenimą) vienu svarbiausių savo prioritetų
laikė švietimą ir jaunimo auklėjimą. Šita valstybės funkcija buvo
įtvirtinta įvairiais įstatymais ir bene ryškiausią išraišką įgavo
1938 metų Lietuvos Konstitucijoje, kurioje aiškiai pasakyta, kad
valstybė prisiima atsakomybę už jaunimo auklėjimą ir švietimą.
Ribojamas pilietinis veikimas dažnai nesuteikė Bažnyčiai net tų
teisių, kurių ji galėjo tikėtis. Draugijų, susivienijimų, asociacijų
laisvės nuolat buvo varžomos, pabrėžiama, kad tokios institucijos
turi veikti griežtai viena valstybės kryptimi.
Bažnyčia ir valstybė
dvi varžovės
Tuo tarpu Bažnyčia, ir toliau
suprasdama valstybę kaip tobulą bendruomenę, kurioje atskiras
individas palenktas didesnei visumai, lygiai taip pat suprato
ir savo pačios struktūrą. Įprastinė (iki II Vatikano susirinkimo)
koncepcija pristatė Bažnyčią kaip tobulą bendruomenę. Taigi susidarė
tokia situacija, kad valstybė ir Bažnyčia buvo suprantami kaip
du lygiagrečiai veikiantys institutai, kurių veikla tam tikrais
atvejais gali susikirsti ir sukelti tam tikrų konkrečių problemų.
Konkordatai ar santarvės aktai ir buvo skirti išspręsti šitiems
galimiems nesutarimams ir konfliktams, kai Valstybės ir Bažnyčios
jurisdikcija susidurdavo tam tikrose srityse.
Tačiau, kaip pastebėjo V.Ališauskas, Bažnyčia paprastai suprasdavo
tam tikrus valstybės reikalavimų priėmimus kaip malonės ir privilegijos
suteikimą valstybei, nes buvo tvirtinama ne tik dieviškosios ar
prigimtinės teisės viršenybė prieš pasaulietinę teisę, bet ir
kanonų teisės neabejotina viršenybė prieš valstybės teisę - ypač
mišrios jurisdikcijos srityse. Geriausias tokios mišrios jurisdikcijos
pavyzdys būtų santuoka.
Valstybė, priimdama labai panašią koncepciją, elgėsi pagal kitą
principą galingesnis yra tas, kuris turi valdžią, ir priimdavo
tuos sprendimus, kurie jai buvo patogūs. Kaip pavyzdį V.Ališauskas
nurodė žinomus konfliktus dėl ateitininkų veikimo prieškario metais,
kurie neabejotinai prieštaravo konkordato normoms, tačiau valstybė
į tai nekreipė jokio didesnio dėmesio ir naudojosi savo turima
valdžia.
Tad konkordato principas, įtvirtinantis dviejų institucijų paralelizmą,
išties skelbė tam tikrą varžymosi principą - kas nugalės ką, apibendrino
V.Ališauskas.
Tarp liberalios demokratijos
ir komunizmo
2000 metai Lietuvos sutarčių
su Šventuoju Sostu pasirašymo metai, V.Ališausko nuomone, iš esmės
skiriasi nuo prieškario laikų atmosferos. Pirmiausia pasikeitė
žmogaus teisių ir valstybės samprata. Valstybė tapo institucija,
kurios tikslas pirmiausia garantuoti visuomenės gerovę, piliečių
veikimą ir užtikrinti galimybę piliečiams realizuoti savo interesus,
poreikius ir prigimtinį orumą. Šitie principai ne kartą įtvirtinti
tarptautinėse deklaracijose ir civilizuotų šalių teisės sistemose.
Antra vertus, Bažnyčia akivaizdžiai įsitikino, kad demokratinė
visuomenė, nepaisant visų jos netobulumų, yra tokia pat įmanoma
dirva veikti ir reikštis ir galima naudotis demokratinės visuomenės
teikiamomis galimybėmis ir privalumais. Šita Bažnyčios pozicija
ypač aiškiai ėmė keistis karo pabaigoje popiežiaus Pijaus XII
įtakoje, kuris, nors ir nebuvo didelis demokratijos gerbėjas,
savo aštriu protu suvokė naujas politines realijas. V.Ališauskas
mano, kad Bažnyčios pažiūrų kaitai įtaką darė ir augantis Jungtinių
Valstijų vaidmuo bei besikeičianti katalikų padėtis Amerikoje.
JAV - liberalios demokratijos tvirtovė, prieš karą atrodžiusi
ganėtinai svetima ir priešiška katalikybei, po karo ėmė smarkiai
keistis, sakė V.Ališauskas. Ir galbūt iš dalies sovietų propaganda
buvo teisi sakydama, kad Vatikanas ir JAV yra neformalūs sąjungininkai
kovoje prieš komunizmą. Komunistinių totalitarinių valstybių susiformavimas
ir auganti galia labai aiškiai skyrė kiekvienos pusės tikrąjį
interesą. Tada paaiškėjo, kad liberali valstybė yra nepalyginti
mažesnis blogis negu komunistinė totalitarinė valstybė. Ji pirmoji
savo piliečiams sudaro sąlygas sekuliariam gyvenimui, užuot juos,
kaip komunistai, paprasčiausiai nužudžiusi.
Bendradarbiavimas siekiant
žmogaus ir visuomenės gerovės
Naujoji situacija sudarė sąlygas
kitaip pažiūrėti į Bažnyčios ir valstybės santykius, atsisakant
schematizuotų ir politizuotų dviejų tobulų bendruomenių koncepcijos,
sakė V.Ališauskas. Pirmiausia buvo atsigręžta į bendradarbiavimo
idėją, kuri tapo Lietuvos ir Šventojo Sosto 2000 metų susitarimų
pagrindiniu principu kertiniu akmeniu.
Lietuvos Respublikos ir Šventojo Sosto sutarties dėl santykių
tarp Katalikų Bažnyčios ir valstybės teisinių aspektų pirmasis
straipsnis sako: Lietuvos Respublika ir Šventasis Sostas sutinka,
jog tiek Katalikų Bažnyčia, tiek valstybė yra nepriklausomos bei
autonomiškos kiekviena savo srityje ir, laikydamosi šio principo,
glaudžiai bendradarbiauja siekdamos kiekvieno žmogaus ir visuomenės
dvasinės ir materialinės gerovės.
Taigi, V.Ališausko vertinimu, abi pusės atsisako galimų konflikto
zonos paieškų, o požiūrio kampas keičiamas, kad būtų randamos
bendradarbiavimo zonos. Labai svarbu ir visiškai nauja, palyginti
su prieškario konkordatu, yra tai, kad čia minima atskiro individo
ir visos visuomenės gerovė. Tiek Bažnyčia, tiek valstybė savo
tikslu iškelia žmogų vieną ar veikiantį drauge su kitais žmonėmis.
Šis posūkis žmogaus link, V.Ališausko vertinimu, ir toliau lieka
tam tikras idealas valstybė ne visada tapati sau, keičiasi įvairūs
politiniai vingiai, ir todėl konkordatų ar sutarčių tarptautinis
statusas leidžia įtvirtinti ir garantuoti tam tikrus principus,
tam tikrą stabilumą. Šios sutartys irgi atlieka panašų vaidmenį.
Arvydas JOCKUS
© 2003 "XXI amžius"