Šventasis Sostas ir Lietuva: 
                pasakojimas tęsiasi
              (Pabaiga. Pradžia Nr. 19, 21, 
                25, 27, 29)
              Kovo 4 dieną Vilniaus 
                universitete vyko mokslinė konferencija, skirta Lietuvos Respublikos 
                ir Šventojo Sosto diplomatinių santykių 80-mečiui bei pirmojo 
                konkordato tarp Lietuvos ir Vatikano 75-mečiui paminėti. 
                Filosofas Vytautas Ališauskas, Naujojo židinio-Aidų žurnalo 
                vyriausiojo redaktoriaus pavaduotojas, tam tikru būdu apibendrino 
                konferencijoje pateiktus istorinius faktus. Apžvelgęs Bažnyčios 
                ir valstybės santykių sampratos raidą nuo Renesanso iki mūsų laikų, 
                V.Ališauskas svarstė, kaip Bažnyčios požiūris į valstybę, ir atvirkščiai, 
                atsispindėjo 2000 metais pasirašytose Lietuvos ir Šventojo Sosto 
                sutartyse. 
              Dvi skirtingos valstybės 
                koncepcijos
               V.Ališauskas savo pranešimo atspirties 
                tašku pasirinko tai, kad, anot jo, popiežiai Pijus IX ir Leonas 
                XIII, kuriems teko nelaimė pervesti Katalikų Bažnyčią į naują 
                Europos ir tuo pačiu pasaulio gyvenimo epochą, į postfeodalinę 
                technologinės revoliucijos ir naujų valstybių susikūrimo epochą, 
                visų naujosios santvarkos nelaimių šaknis matė XVI amžiuje, tiksliau, 
                tame amžiuje susiformavusią ar pradėjusią formuotis naująją teisę. 
                Ši teisė, o pirmiausia XVI amžiaus renesansinės valstybės doktrinos, 
                tobuliausiu būdu įgavo pavidalą N.Machiavelio politinėje koncepcijoje, 
                kurią galima pavadinti valstybės savitiksliškumo koncepcija, kai 
                valstybė yra pati sau vertybė, o valdovo veiksmai turi būti motyvuojami 
                tiktai valstybės (ne visuomenės) gerove. Ši koncepcija Švietimo 
                laikotarpiu buvo praplėsta ir papildyta vadinamąja socialinio 
                visuomenės susitarimo koncepcija, numačiusią hipotetinę visų karo 
                su visais būklę ir to hipotetinio karo sprendimą  visuomenės 
                susitarimą tarpusavyje dėl bendrų gyvenimo formų ir gyvenimo taisyklių. 
                
                Pasak V.Ališausko, abi šios koncepcijos griežtai prieštaravo krikščioniškajai 
                valstybės ir valdžios sampratai. Požiūris į valstybę, kaip į kažką 
                savitikslį ir kylantį tik iš žmogaus pragmatinio uždavinio išgyventi, 
                išlikti, griežtai prieštaravo dieviškos valdžios koncepcijai, 
                kuri toli gražu nebuvo tokia paprasta, kaip šiandien atrodo iš 
                mūsų sekuliarios, labai sociologizuotos valstybės sampratos. Net 
                kalbant apie monarchiją niekada nebuvo kalbama taip, lyg Dievas 
                pastatytų konkretų žmogų valdžios funkcijai atlikti. Bažnyčia 
                visą laiką pirmiausia akcentavo patį valdžios šaltinį  Dievą 
                ir prigimtinę žmogaus reikmę gyventi socialinėje bendruomenėje 
                su kitais žmonėmis. 
               Įtarus požiūris į atstovaujamąją 
                demokratiją
               Be to, Bažnyčia labai kategoriškai 
                atmetė požiūrį, kad valdžios šaltinis yra pati tauta. Leonas XIII 
                kategoriškai pareiškė: valdžia jokiu būdu nesuteikiama, o tik 
                nusprendžiama, kas valdžią vykdys. V.Ališauskas pripažino, kad 
                XIX a. pabaigoje -XX a. pradžioje, atstovaujamosios demokratijos 
                valstybės sąlygomis, tokie pareiškimai atrodė visiškai nebepriimtini. 
                Apie tokį valstybės savitikslį egzistavimą popiežius Leonas XIII 
                atsiliepęs net šiek tiek paniekinamais žodžiais: Tokia valstybė 
                nėra niekas daugiau kaip tik pati save mokanti ir valdanti minia.
                Nepaisant kategoriško modernios valstybės atmetimo, Bažnyčia vis 
                dėlto išlaikė požiūrį į valstybę kaip į vadinamąją tobulą bendruomenę, 
                kuri turi visus autarkiškai egzistuojančios institucijos bruožus, 
                pradedant vadovais, įstatymais ir valdininkais, kurie turi klausyti 
                savo vadovo, sakė V.Ališauskas. Tokia valstybės samprata buvo 
                priimtina ir pačioms tuometinėms valstybėms, tačiau šitokioje 
                sekuliarizuotoje, bet drauge pagal tobulos bendruomenės principą 
                interpretuojamoje valstybėje pati Bažnyčia atsidūrė labai keistoje 
                vietoje. 
                Nykstant feodalinės teisės privilegijų principui, Bažnyčia staiga 
                atsidūrė tokioje pat vietoje kaip ir kitos organizacijos, draugijos 
                ir susivienijimai. Antra vertus, ne tik nebuvo įvertinta jos specifika, 
                bet, atsimenant dar neseną sosto ir altoriaus sąjungos epochą, 
                Bažnyčia buvo traktuojama kaip politiškai paveiki, politiškai 
                pavojinga ir reakcinga  bandanti sustabdyti valstybių politinę 
                raidą. 
               Tik moralinis autoritetas
               Šitokia situacija, amžiaus pabaigoje 
                sukėlusi nemenką įtampą, Bažnyčią nustūmė į politinio gyvenimo 
                pakraštį. Kita vertus, Pirmasis pasaulinis karas, kad ir kaip 
                būtų paradoksalu, Bažnyčiai leido vėl atsigauti. Pirmiausia didelę 
                reikšmę turėjo tautų vienybės šūkis. Toje pačioje Prancūzijoje 
                katalikai staiga tapo visateisiais ir visaverčiais žmonėmis, kai 
                paaiškėjo, kad ir jie (o jų buvo labai daug) turi būti kariais 
                ir kautis fronte lygiai su laisvamaniais, masonais ar deistais. 
                Antra vertus, Benedikto XV išmintinga ir sumani politika, sugebėjimas 
                išlaikyti neutralitetą, nuolat pabrėžiant taikos reikalą ir kviečiant 
                tautas į taiką, pakėlė Šventojo Sosto autoritetą. 
                Po karo susiformavo nemaža naujų valstybių, kurių statusas buvo 
                gana neaiškus, visos buvo vadinamos įvairiais paniekinamais vardais, 
                iš kurių, V.Ališausko vertinimu, bene švelniausias  sezoninė 
                valstybė. Naujų valstybių susikūrimas ir Šventojo Sosto prestižo 
                augimas pareikalavo naujų santykių formų, kurios vėliau išsiliejo 
                daugeliu Pijaus XI pasirašytų konkordatų, ir naujo valstybės įprasminimo. 
                
               Ribotos piliečių ir Bažnyčios 
                teisės 
               Deja, teigė V.Ališauskas, tas 
                valstybės įprasminimas bažnytinėje sampratoje ir Bažnyčios supratimas 
                tuometinėje valstybėje nebuvo lengvas. Tuometinės po Pirmojo pasaulinio 
                karo išlikusios senosios ir naujosios buržuazinės valstybės, nors 
                ir teigdamos visų piliečių lygybę ir pilietines laisves, iš esmės 
                tas laisves suprato labai ribotai. Netrukus Europoje pasipylė 
                serija autoritarinių valstybių. Antra vertus, valstybės, kurios 
                formaliai išliko demokratinės, taip pat nepripažino pilietinių 
                laisvių tokiu pavidalu, kaip mes suprantame jas dabar. Valstybė 
                pasiliko sau daugelį privilegijų ar daugelį teisių kontroliuoti 
                piliečių veiklą ir gyvenimą. V.Ališausko nuomone, prieškario valstybės 
                (ypač į autoritarinį valdymą linkusios ar tos, kurios laikė pareiga 
                kovoti už sekuliarų gyvenimą) vienu svarbiausių savo prioritetų 
                laikė švietimą ir jaunimo auklėjimą. Šita valstybės funkcija buvo 
                įtvirtinta įvairiais įstatymais ir bene ryškiausią išraišką įgavo 
                1938 metų Lietuvos Konstitucijoje, kurioje aiškiai pasakyta, kad 
                valstybė prisiima atsakomybę už jaunimo auklėjimą ir švietimą. 
                Ribojamas pilietinis veikimas dažnai nesuteikė Bažnyčiai net tų 
                teisių, kurių ji galėjo tikėtis. Draugijų, susivienijimų, asociacijų 
                laisvės nuolat buvo varžomos, pabrėžiama, kad tokios institucijos 
                turi veikti griežtai viena  valstybės kryptimi. 
               Bažnyčia ir valstybė 
                 dvi varžovės
               Tuo tarpu Bažnyčia, ir toliau 
                suprasdama valstybę kaip tobulą bendruomenę, kurioje atskiras 
                individas palenktas didesnei visumai, lygiai taip pat suprato 
                ir savo pačios struktūrą. Įprastinė (iki II Vatikano susirinkimo) 
                koncepcija pristatė Bažnyčią kaip tobulą bendruomenę. Taigi susidarė 
                tokia situacija, kad valstybė ir Bažnyčia buvo suprantami kaip 
                du lygiagrečiai veikiantys institutai, kurių veikla tam tikrais 
                atvejais gali susikirsti ir sukelti tam tikrų konkrečių problemų. 
                Konkordatai  ar santarvės aktai  ir buvo skirti išspręsti šitiems 
                galimiems nesutarimams ir konfliktams, kai Valstybės ir Bažnyčios 
                jurisdikcija susidurdavo tam tikrose srityse. 
                Tačiau, kaip pastebėjo V.Ališauskas, Bažnyčia paprastai suprasdavo 
                tam tikrus valstybės reikalavimų priėmimus kaip malonės ir privilegijos 
                suteikimą valstybei, nes buvo tvirtinama ne tik dieviškosios ar 
                prigimtinės teisės viršenybė prieš pasaulietinę teisę, bet ir 
                kanonų teisės neabejotina viršenybė prieš valstybės teisę - ypač 
                mišrios jurisdikcijos srityse. Geriausias tokios mišrios jurisdikcijos 
                pavyzdys būtų santuoka.
                Valstybė, priimdama labai panašią koncepciją, elgėsi pagal kitą 
                principą  galingesnis yra tas, kuris turi valdžią, ir priimdavo 
                tuos sprendimus, kurie jai buvo patogūs. Kaip pavyzdį V.Ališauskas 
                nurodė žinomus konfliktus dėl ateitininkų veikimo prieškario metais, 
                kurie neabejotinai prieštaravo konkordato normoms, tačiau valstybė 
                į tai nekreipė jokio didesnio dėmesio ir naudojosi savo turima 
                valdžia. 
                Tad konkordato principas, įtvirtinantis dviejų institucijų paralelizmą, 
                išties skelbė tam tikrą varžymosi principą - kas nugalės ką, apibendrino 
                V.Ališauskas.
               Tarp liberalios demokratijos 
                ir komunizmo
               2000 metai  Lietuvos sutarčių 
                su Šventuoju Sostu pasirašymo metai, V.Ališausko nuomone, iš esmės 
                skiriasi nuo prieškario laikų atmosferos. Pirmiausia pasikeitė 
                žmogaus teisių ir valstybės samprata. Valstybė tapo institucija, 
                kurios tikslas  pirmiausia garantuoti visuomenės gerovę, piliečių 
                veikimą ir užtikrinti galimybę piliečiams realizuoti savo interesus, 
                poreikius ir prigimtinį orumą. Šitie principai ne kartą įtvirtinti 
                tarptautinėse deklaracijose ir civilizuotų šalių teisės sistemose. 
                
                Antra vertus, Bažnyčia akivaizdžiai įsitikino, kad demokratinė 
                visuomenė, nepaisant visų jos netobulumų, yra tokia pat įmanoma 
                dirva veikti ir reikštis ir galima naudotis demokratinės visuomenės 
                teikiamomis galimybėmis ir privalumais. Šita Bažnyčios pozicija 
                ypač aiškiai ėmė keistis karo pabaigoje popiežiaus Pijaus XII 
                įtakoje, kuris, nors ir nebuvo didelis demokratijos gerbėjas, 
                savo aštriu protu suvokė naujas politines realijas. V.Ališauskas 
                mano, kad Bažnyčios pažiūrų kaitai įtaką darė ir augantis Jungtinių 
                Valstijų vaidmuo bei besikeičianti katalikų padėtis Amerikoje. 
                JAV - liberalios demokratijos tvirtovė, prieš karą atrodžiusi 
                ganėtinai svetima ir priešiška katalikybei, po karo ėmė smarkiai 
                keistis, sakė V.Ališauskas. Ir galbūt iš dalies sovietų propaganda 
                buvo teisi sakydama, kad Vatikanas ir JAV yra neformalūs sąjungininkai 
                kovoje prieš komunizmą. Komunistinių totalitarinių valstybių susiformavimas 
                ir auganti galia labai aiškiai skyrė kiekvienos pusės tikrąjį 
                interesą. Tada paaiškėjo, kad liberali valstybė yra nepalyginti 
                mažesnis blogis negu komunistinė totalitarinė valstybė. Ji pirmoji 
                savo piliečiams sudaro sąlygas sekuliariam gyvenimui, užuot juos, 
                kaip komunistai, paprasčiausiai nužudžiusi. 
               Bendradarbiavimas siekiant 
                žmogaus ir visuomenės gerovės 
               Naujoji situacija sudarė sąlygas 
                kitaip pažiūrėti į Bažnyčios ir valstybės santykius, atsisakant 
                schematizuotų ir politizuotų dviejų tobulų bendruomenių koncepcijos, 
                sakė V.Ališauskas. Pirmiausia buvo atsigręžta į bendradarbiavimo 
                idėją, kuri tapo Lietuvos ir Šventojo Sosto 2000 metų susitarimų 
                pagrindiniu principu  kertiniu akmeniu. 
                Lietuvos Respublikos ir Šventojo Sosto sutarties dėl santykių 
                tarp Katalikų Bažnyčios ir valstybės teisinių aspektų pirmasis 
                straipsnis sako: Lietuvos Respublika ir Šventasis Sostas sutinka, 
                jog tiek Katalikų Bažnyčia, tiek valstybė yra nepriklausomos bei 
                autonomiškos kiekviena savo srityje ir, laikydamosi šio principo, 
                glaudžiai bendradarbiauja siekdamos kiekvieno žmogaus ir visuomenės 
                dvasinės ir materialinės gerovės. 
                Taigi, V.Ališausko vertinimu, abi pusės atsisako galimų konflikto 
                zonos paieškų, o požiūrio kampas keičiamas, kad būtų randamos 
                bendradarbiavimo zonos. Labai svarbu ir visiškai nauja, palyginti 
                su prieškario konkordatu, yra tai, kad čia minima atskiro individo 
                ir visos visuomenės gerovė. Tiek Bažnyčia, tiek valstybė savo 
                tikslu iškelia žmogų  vieną ar veikiantį drauge su kitais žmonėmis. 
                Šis posūkis žmogaus link, V.Ališausko vertinimu, ir toliau lieka 
                tam tikras idealas  valstybė ne visada tapati sau, keičiasi įvairūs 
                politiniai vingiai, ir todėl konkordatų ar sutarčių tarptautinis 
                statusas leidžia įtvirtinti ir garantuoti tam tikrus principus, 
                tam tikrą stabilumą. Šios sutartys irgi atlieka panašų vaidmenį. 
                
              Arvydas JOCKUS
              © 2003 "XXI amžius"