Kančios kelias į Prisikėlimą
|
Kryžiaus kelio XIV stotis.
Viešpaties Jėzaus laidojimas |
Popiežiaus mąstymai Didžiojo
penktadienio apeigoms
Šiuo metu, kai pasaulio dėmesį
yra prikaustęs konfliktas Artimųjų Rytų regione, švenčiant Velykų
tridienį ypatingas dėmesys skiriamas Didžiajam penktadieniui.
Šį vakarą daugiau kaip milijardas žiūrovų visuose pasaulio kontinentuose
televizorių ekranuose galbūt labiau nei bet kada atidžiai stebės
popiežiaus Jono Pauliaus II vadovaujamas tradicines Kryžiaus kelio
pamaldas Romos Koliziejuje ir jo ta proga išsakytų prasmingų dvasinių
mąstymų. Toks išskirtinis dėmesys Kristaus kančios atminimui neturėtų
labai stebinti, nes tautų ir individų išgyvenami ir juntami savieji
kentėjimai dar labiau mus priartina prie Išganytojo gyvenimo istorinės
patirties, su atitinkama viltimi į blogio ir mirties nugalėjimą.
Šiemetiniai meditacijų tekstai Kryžiaus kelio liturgijai Koliziejuje,
kuriai Jonas Paulius II vadovauja kasmet Didįjį penktadienį nuo
pat išrinkimo į šv. Petro sostą, vėl priklausys paties Popiežiaus
plunksnai. Iki šiol jo prašymu tuos mąstymus dažniausiai parengdavo
žymūs Bažnyčios hierarchai ir ekumeniniai veikėjai, o pernai kiekvienai
Kryžiaus kelio stočiai meditacijas, Šventajam Tėvui pasiūlius,
sukūrė keturiolika Vatikane akredituotų žurnalistų.
Pats popiežius Jonas Paulius II mąstymus Koliziejuje vykusioms
Didžiojo penktadienio apeigoms iki šiol rašė tais kartais, kai
jo pontifikato laikotarpiu Bažnyčioje buvo švenčiami žymūs jubiliejai
- 1983-1984 metais, kada buvo minimos 1950-osios Kristaus mirties
ir prisikėlimo metinės, bei 2000-aisiais, minint Išganytojo gimimo
Didįjį jubiliejų. Šiemet, 2003 metais minėdamas pontifikato 25-ąsias
metines, Šventasis Tėvas vėl pateiks savąsias meditacijos Kryžiaus
kelio liturgijai. Tačiau jos bus parašytos ne specialiai trečiajam
jubiliejui, bet parengtos naudojantis tekstais Gavėnios rekolekcijų,
kurias 1976 metais Krokuvos arkivyskupas kardinolas Karolis Vojtyla
popiežiaus Pauliaus VI kvietimu pravedė Romos kurijai. Tos meditacijos,
pavadinimu Prieštaravimo ženklas (Lk 2,34), buvo išleistos atskira
knyga 1977 metais ir naujoji redakcija, išversta į daugelį kalbų,
pasirodė 2001-aisiais.
Pranešdamas apie tokį sprendimą, Popiežiaus liturginių apeigų
vyskupas Pieras Marinis paaiškino, kad, Šventajam Tėvui svarstant
apie 2003 metų Via Crucis, pasaulį jaudino žinios apie artėjančio
karo grėsmę. Jėzus, Taikos Kunigaikštis, vėl tapo prieštaravimo
ženklu: į Jo siūlomą meilę pasaulis atsiliepė neapykanta, į gaivinančią
šviesą atsakė žudynėmis, Jo siūlomą laisvę ir tiesą iškeitė į
priespaudą ir melą. Šventasis Tėvas stengėsi nukreipti karo pavojų
savo stipriu raginančiu balsu, daugeliu diplomatinių iniciatyvų,
pirmiausia kviesdamas į pasninką, maldą ir pasitikintį atsidavimą
Švč. Mergelei Marijai, - priminė vyskupas P.Marinis. - Tačiau
Šventojo Tėvo skausmingas perspėjimas nebuvo išgirstas: niokojantis
karas prasiveržė kovo 20 dieną.
Dėl to 1976 metais jo, tuometinio Krokuvos kardinolo, Romos kurijoje
vestų rekolekcijų tekstai lieka tragiškai aktualūs ir šiandien.
Žemė tapo kapais: kiek žmonių, tiek ir kapų. Didžioji planeta
pilna kapinių (
); tarp visų kapų, kuriais nusėti mūsų planetos
žemynai, yra vienas kapas, kuriame Dievo Sūnus, žmogus Jėzus Kristus
mirtimi nugalėjo mirtį, - aiškina Popiežius. Kadangi šiemet Bažnyčioje
yra švenčiami Rožinio metai, tai liturginės apeigos, taip pat
ir Kryžiaus kelias Koliziejuje turės ypatingą pamaldumo Dievo
Motinai bruožą. Vatikano radijas citavo Šventojo Tėvo 1976 metų
minėtų mąstymų žodžius: Su mumis yra Švč. Mergelė Marija. Ji
stovėjo Golgotos viršūnėje kaip mirštančio Sūnaus motina, kaip
tiesos Mokytojo mokinė, naujoji Ieva prie gyvybės medžio, Adomo
duktė, mūsų sesuo, Taikos Karalienė. Kaip gailestingumo Motina
ji pasilenkia prie savo vaikų, kurių tyko pavojai ir vargas, kad
matytų jų kančias, girdėtų jų dejones, kad paguostų ir sustiprintų
jų taikos viltį.
Kryžiaus kelio stočių
istorija
Jungtinių Valstijų katalikų laikraštis
Our Sunday Visitor, primindamas Kryžiaus kelio stočių istoriją,
pažymi, kad Bažnyčios tradicija palaiko mintį, jog Švč. Mergelė
Marija buvo pirmoji maldininkė, kuri dažnai kartojusi savo Sūnaus
kelią į Kalvariją. Šv. Jeronimas (342-420) taip pat rašo apie
piligrimus, kurie jo gyvenamu laiku lankė su Jėzaus kančia susijusias
šventas vietas Jeruzalėje, tačiau pirmaisiais krikščionybės amžiais
tai dar nebuvo Bažnyčios liturginė praktika. Šv.Petronijus V amžiuje
Šv. Stepono vienuolyne Bolonijoje įrengė eilę tarpusavyje sujungtų
koplyčių, kurios priminė specifines Jeruzalės vietas, tačiau tai,
kas dabar žinoma kaip Kryžiaus kelios stotys (stacijos), pradėjo
atsirasti tik religingumu išgarsėjusiais viduramžiais.
Iš tikrųjų kad suprastum Kryžiaus kelio stotis, reikia pajusti
anuometį mentalitetą ir dvasingumą. Viduramžių pamaldumas buvo
taip stipriai sutelktas į žmogiškąjį Kristaus kentėjimą, kad šiuolaikiniam
žmogui tokia praktika galėtų atrodyti kaip perdėta ir nesuprantama.
Nuplaktas ir krauju paplūdęs Jėzus buvo intensyvios viduramžių
adoracijos objektas. Pamaldumas, kurio centras buvo šventosios
žaizdos, brangusis kraujas, spėjami septyni kritimai kančios kelyje,
septyni paskutiniai Jėzaus žodžiai, erškėčių karūna ir šventasis,
tiesiog klestėjo.
Užsidegus troškimu dvasiškai įsijungti į Kristaus kančią, mirtį
ir palaidojimą, buvo dažnai rengiamos piligrimystės į Šventąją
Žemę, kurios dėl atstumų ir kitų pavojų tapo nemažu išbandymu.
Nors via sacra (švento kelio) sąvoka jau buvo vartojama XII
amžiuje, tačiau stoties, kaip sustojimo ir apmąstymo vietos,
apibrėžimą pirmasis pavartojo anglų maldininkas Viljamas Vejus,
kuris Šventąją Žemę aplankė 1458 ir 1462 metais. Beje, iš pradžių
Jeruzalės Via Dolorosa (Sopulingąjį kelią) piligrimai ėjo
priešinga kryptimi nei įprasta dabar, pradėdami Kalvarijoje ir
užbaigdami prie Piloto namų.
Kai viduramžių maldininkai grįždavo namo, dažnai jie parsigabendavo
ir gabalėlį Palestinos. Kartu su relikvijomis, maldininkai atsinešdavo
ir troškimą atkurti savo gimtinėse scenas iš Šventosios Žemės,
kad galėtų pasidalyti patyrimu su tais, kurie patys negalėjo aplankyti
šventųjų vietų. Kada Artimuosiuose Rytuose įsiviešpatavę turkai
labai apsunkino patekimą į Šventąją Žemę, šventųjų vietų atkartojimas
Europoje tapo vis labiau populiaresnis. Kryžiaus kelio stotys
pirmą kartą buvo pastatytos Kordoboje (Ispanija) dar XV amžiuje,
netrukus Antverpene (Belgija), Niurnberge (Vokietija) ir daugelyje
kitų vietų.
Siekiant kuo tiksliau atkurti šventojo kelio eigą, stočių skaičius
iš pradžių buvo labai įvairus - nuo penkių iki keturiasdešimt
dviejų. Dabartinis skaičius - keturiolika - kaip atrodo, pastovus
ne tiek dėl piligriminės praktikos, kiek dėl religinės literatūros
įtakos. 1584 metais paskelbtame dvasinių kelionių vadove išvardijama
dvylika Kryžiaus kelio stočių, kurios daugmaž atitinka dabartines
pirmąsias dvylika. Sprendžiamąją įtaką dėl galutinio skaičiaus
- keturiolika stočių - turėjo tarp Vokietijos krikščionių išplitusi
idėja apie septynis Kristaus kritimus, nešant kryžių.
Nors Evangelija nemini jokių kritimų, tačiau pamaldi tradicija
palaikė mintį, kad Kalvarijos kelyje Kristus buvo parpuolęs septynis
kartus, ir šis tvirtinamas skaičius galbūt susijęs su septyniomis
sunkiausiomis nuodėmėmis, kurias Jis nugalėjo netrukus prisikeldamas.
Manyta, kad Jėzus, nešdamas kryžių, krito, kai sutiko savo Motiną,
kada Simonas Kirenietis paėmė nešti Jo kryžių, kai Veronika drobule
nušluostė Jėzaus veidą bei kada Jeruzalės moterys, matydamos Jo
kančią, pradėjo verkti - šie įvykiai dabar atspindėti ketvirtojoje,
penktojoje, šeštojoje ir septintojoje stotyse. Trys kiti kritimai,
kurie atitinka dabartinio Kryžiaus kelio trečiąją, septintąją
ir devintąją stotis, matyt, neturėjo kokių nors išskirtinių bruožų
joms apibūdinti, todėl savo pavadinimuose ir liko parpuolimais
po kryžiumi, pabrėžiant Viešpaties žmogiškųjų jėgų išsekimą,
o kartu ir jo kankintojų žiaurumą.
Pranciškonų įtaka Kristaus
kančios pamaldumui stiprinti
Didelę reikšmę Kryžiaus kelio
maldai plėtoti turėjo Pranciškonų vienuolija ypač po to, kai Vatikanas
1343 metais perdavė pranciškonams Jeruzalės ir visos Palestinos
šventųjų vietų globą ir kurie su ypatingu uolumu ėmė skatinti
pamaldumą Kristaus kančiai. Šioje veikloje ypač pasižymėjo italas
pranciškonas kunigas šv. Leonardas iš Porto Moriso (1676-1751),
kuris vien tik Italijoje įsteigė net 571 vietą, kur buvo pastatytos
Kryžiaus kelio stotys, įskaitant garsųjį Romos Koliziejų. Manoma,
kad būtent šv. Leonardas, vadintas Kryžiaus kelio pamokslininku,
yra atsakingas už pakeitimą jo ėjimo krypties nuo Piloto namų
į Kalvariją.
Jungdamas griežtą vienuolišką regulą su aktyvia misijine veikla,
šv. Leonardas nusipelnė didelę popiežiaus Benedikto XIV pagarbą,
kuris šventąjį buvo pasiuntęs netgi vykdyti diplomatinių uždavinių.
Nepaisant tokių aktyvių praktinių darbų, šv. Leonardas rado laiko
ir gilaus religinio mąstymo raštams, kuriuos vadino rezoliucijomis,
taip skatindamas pamaldumą Švč. Jėzaus Širdžiai, Švč. Sakramentui,
Švč. Mergelės Marijos Nekaltajam Prasidėjimui, bet pirmiausia
Kryžiaus keliui. Kaip pavyzdį, galima skaitytojams pasiūlyti šv.
Leonardo sukurtą mąstymą keturioliktajai Kryžiaus kelio stočiai
Viešpaties Jėzaus laidojimas.
Kas man suteiks ašarų šaltinį, kad aš galėčiau apraudoti savojo
Jėzaus mirtį ir palydėti Jį į kapą? Vargšas Jėzau, savo kraujo
kaina Tu atpirkai visą pasaulį iš pragaro vergijos ir, išskyrus
keletą žmonių, nebuvo beveik, kas iš gailesčio verktų prie Tavo
kapo.
Koks abejingumas! Aš noriu, mano mylimas Jėzau, verkti už visus
dėl Tavo mirties ir neapkęsti nuodėmių, kurios Tave išdavė. Paimk
į savo kapą mano vargšę širdį. Taip, mano Jėzau, įvykdyk šį savo
gailestingumą: padaryk tai, nuskaistinta ir sušventinta ji vėl
prisikels su Tavimi.
Ir kadangi Tu savanoriškai sutikai mirti už mano išgelbėjimą,
padaryk, kad ir aš nužemintai galėčiau priimti savo mirtį iš meilės
Tau - su šios meilės ir nuolankumo aukos priemonės pagalba aš
galėsiu garbinti Tave danguje visą amžinybę.
1686 metais popiežius Inocetas XI suteikė pranciškonams išimtines
teises įrengti Kryžiaus kelio stotis bei taip pat suteikė jiems
atlaidų gavimo galimybę už šių stočių ėjimą Jeruzalės šventosiose
vietose. Iš pradžių, kaip minėta, atlaidus galėjo gauti vienuoliai
pranciškonai arba su jais susieti asmenys, pavyzdžiui, Trečiojo
ordino nariai. Tačiau popiežius Benediktas XIII 1726 metais atlaidų
gavimo praktiką praplėtė į visus tikinčiuosius. Pranciškonai ilgą
laiką išlaikė Kryžiaus kelio stočių įrengimo monopoliją, tačiau
popiežius Klementas XII 1731 metais šią teisę suteikė ir nepranciškonų
bažnyčioms. Dabar daugumoje pasaulio, taip pat ir Lietuvos bažnyčių
yra Kryžiaus kelio stotys. Tokiu būdu Kristaus kančios ir mirties
apmąstymas lieka ir visada bus svarbiu katalikų religinio gyvenimo
elementu.
Reikalinga parama Šventosios
Žemės krikščionims
Kaip jau minėta, šiemetinio Didžiojo
penktadienio Kryžiaus kelio pamaldų svarbiu aspektu taip pat bus
tebesitęsiantis smurtas Jėzaus tėvynėje Šventojoje Žemėje ir kitose
Artimųjų Rytų regiono vietose. Dėl to verta prisiminti dar vieną
reikšmingą istorinį faktą: prieš 400 metų paskelbtu dekretu popiežius
Paulius V paragino pasaulio tikinčiuosius Didįjį penktadienį ypač
melstis už Šventosoios Žemės krikščionių bendruomenes ir aukomis
jas materialiai paremti. Ta proga balandžio pradžioje išleistame
raginime Vatikano Rytų Bažnyčių kongregacijos prefektas kardinolas
Ignacas Musa Daudas pakvietė vyskupus savo diecezijose Didžiojo
penktadienio pamaldose paskelbti specialias rinkliavas šiam tikslui.
Jau Didžiojo ketvirtadienio pamaldose Romos Šv. Petro bazilikoje,
skirtose Viešpaties paskutinei vakarienei atminti su tradicine
kojų plovimo ceremonija, popiežiaus Jono Pauliaus II prašymu buvo
renkamos aukos dėl karo Irake nukentėjusiems žmonėms paremti.
Tuo tarpu iš Sirijos kilęs kardinolas I.Musa Daudas, primindamas
Didžiojo penktadienio karitatyvinę iniciatyvą, nurodo į susidariusią
tragišką dabartinę situaciją krikščionybės lopšyje Palestinoje,
dėl kurios vietos katalikai jaučiasi izoliuoti ir apleisti. Dėl
to šiems tikėjimo broliams reikalinga moralinė ir materialinė
parama, kad jie liktų savo tėvynėje Šventojoje Žemėje ir nepasirinktų
emigranto dalios, kas, deja, vis dažniau atsitinka. Taip pat tikimasi
didesnės pasaulio krikščionų paramos katalikiškoms švietimo įstaigoms,
ligoninėms, karitatyviniams centrams išlaikyti ir pastoracinių
struktūrų normaliam veikimui.
Libano spaudos duomenimis, nuo palestiniečių sukilimo (antrosios
intifados) pradžios 2000 metų spalį dėl savižudžių teroristų išpuolių
ir Izraelio kariuomenės atsakomųjų akcijų iki pastarojo meto žuvusių
asmenų skaičius jau pasiekė beveik 3100, iš kurių 2350 palestiniečių
ir 720 izraeliečių. Balandžio 11 dieną minėto popiežiaus Jono
XXIII enciklikos Pacem in terris 40-mečio proga paskelbtame
Kreipimesi už taiką Jeruzalės lotynų katalikų patriarchas Mišelis
Sabachas dar kartą pasmerkė Šventojoje Žemėje vyraujantį smurtą
ir paragino atnaujinti abiejų tautų dialogą, kad būtų užbaigtas
pernelyg užsitęsęs konfliktas. Izraelio pradėtą statyti aštuonių
metrų aukščio ir 350 kilometrų ilgio sieną, kuri turėtų atskirti
Palestiniečių teritorijas nuo Izraelio, patriarchas pavadino aparteido
siena ir palygino ją su buvusia Berlyno siena. Izraelio vyriausybė
teigia, kad ši siena reikalinga šalies gyventojus apsaugoti nuo
galimų teroristinių išpuolių, tačiau, ganytojo nuomone, po jos
pastatymo milijonai palestiniečių atsidurs tarsi milžiniškame
kalėjime.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"