Velykos ir jų atskaitos
taškas Kristaus Prisikėlimas
Tūlo piliečio paklausus, kas
yra Velykos, daugelis atsakytų, kad tai yra pavasario ir margučių
marginimo šventė. Bet ar daugelis žinotų, kad Velykos krikščionių
religijoje visų pirma yra Kristaus prisikėlimo šventė, Prisikėlimo,
kuris pakeitė visą žmonijos istoriją? Tuo tarpu, jeigu uolaus,
ne tik tradiciškai save krikščionimi laikančio tikinčiojo ar teologo
paklaustume, kokia yra pagrindinė Naujojo Testamento mintis, jis
tikriausiai nedvejodamas atsakytų, kad tai Velykos ir žmonių
išganymas per Jėzaus Kristaus mirtį ir prisikėlimą. Reikėtų pasakyti,
kad šis Išganymo įvykis yra galimas tik todėl, kad Jėzus yra Dievo
sūnus, kurio asmens tapatybė žingsnis po žingsnio buvo atskleidžiama
jo mokinių kaip būsimų įvykių ir visa ko pagrindas. Žemiškoji
Jėzaus veikla skleidėsi istorinėmis aplinkybėmis, tuo tarpu Prisikėlimo
faktas pakėlė Jį į transcendencijos lygmenį, už kurio tik dieviškosios
išminties paslaptis.
Galime sakyti, kad Jėzaus prisikėlimas išprovokavo tikrąjį mokinių
tikėjimą, dėl kurio buvo imta skirtingai traktuoti jų patirtį
prieš Kristaus prisikėlimą, tai yra prieš Velykų įvykius, ir po
Prisikėlimo, tai yra po Velykų įvykių. Prieš prisikėlimą mokiniai
dar nebuvo suvokę tikrosios savo mokytojo darbų esmės. Apimti
žemiškos mesijinės vilties šiame pasaulyje, jie buvo lėti patikėti,
kad Jėzus tai daugiau negu eschatologinis pranašas. Mokiniai
turėjo nuomonę, nuojautą, idėją apie šį žmogų, kuris skelbėsi
esąs Dievo sūnus, bet tikrosios Jo kalbų esmės jie nesuprato ir
manė Jėzų esant išgelbėtoju, daugiau politinės Izraelio karalystės
viešpatavimo atkūrimo skelbėju. Gėdinga Jėzaus mirtis ant kryžiaus
mokiniams buvo tikra katastrofa. Tai galutinai sugriovė jų tikėjimą,
kad Jėzus yra Dievo siųstas, ir mokiniai išsilakstė. Sekminių
dieną, atsiuntus mokiniams Šventąją Dvasią, jų sąmonėje įvyko
perversmas. Jėzus, kaip rašoma Evangelijoje pagal Morkų, pirmiausia
pasirodęs Marijai Magdalietei, o paskui ir visiems vienuolikai,
šios patirties dėka tapo mokinių tikėjimo objektu. Žinia, kad
Dievas prikėlė iš numirusių nukryžiuotąjį, vėl juos surinko ir
suteikė jėgų naujai pažvelgti į Jėzaus mokymą, naujai veikti ir
steigti naujas bendruomenes. Galime sakyti, kad Prisikėlimo dėka
gimė krikščionybė, nes jei Kristus nebuvo prikeltas, tai tuščias
mūsų skelbimas ir tuščias jūsų tikėjimas (1 Kor 15,14).
Prisikėlimas savo turiniu ir esme yra tikėjimo paslaptis ir svarbiausias
Kristų liudijantis stebuklas, kurio dėka Jėzus yra Kristus. Prisikėlimo
dėka mokiniai žemiškajame Jėzuje įžvelgė Dievo atsiskleidimą,
Jo valios ir pozicijos apsireiškimą, jie suvokė visų laikų nekintamą
maksimą, kad Jėzus yra pateptasis Mesijas ir Viešpats. Jei Kristus
nebūtų prisikėlęs, jis būtų niekuo neišsiskyręs iš kitų to meto
religinių genijų, nebūtų atsiskleidęs Jo, kaip Mesijo, faktas
ir Geroji naujiena nebūtų mūsų pasiekusi, nebūtų įvykęs išganymo
istorijos perversmas. Velykinė mokinių patirtis išprovokavo patį
kristologinį svarstymą, nes jei mokiniai nebūtų patikėję, kad
Jėzus prisikėlė, tai nebūtų evangelinio palikimo ir kerigmos,
ant kurios pagrindo statomas visas Bažnyčios mokymas, nebūtų tolesnio
Jėzaus Kristaus mokymo tęstinumo.
Nors Kristaus Prisikėlimas yra istorinis įvykis, liudijantis tuščią
prisikėlusiojo kapą bei erdvėje ir laike vykusius Jėzaus Kristaus
pasirodymus, tačiau jis visuomet liks už žemiškojo pasaulio ribų
ir niekada nebus žmogaus tyrimo išvadų rezultatas. Kita vertus,
Kristus nėra neapibrėžta idėja ar galia. Jis yra konkretus nukryžiuotas
mesijas, kuris savo kančia ant kryžiaus paslaptingu būdu išlaisvino
žmoniją iš nuodėmės, o Prisikėlimu atvėrė kelią į naują gyvenimą.
Sutaikęs žmoniją su Dievu, Jis gyvena širdyse visų tikinčiųjų,
kurie kiekvienų liturginių metų laikotarpiu, simboliniu būdu perkeisdami
Kristaus gyvenimo tiesas, laukia Jo Prisikėlimo tam, kad įsitrauktų
į atperkamąją Kristaus auką ir velykinę Jo Prisikėlimo paslaptį.
Tad būkime verti Jėzaus Kristaus aukos, kad, Didžiąją savaitę
pagerbę Jo kančią, išaušus saulėtam Velykų rytui galėtume džiaugsmingai
išreikšti prisikėlimo ir naujo atgimimo Kristuje viltį.
Lina KLUSAITĖ
© 2003 "XXI amžius"