Seni puolimai
Per 50 sovietinės okupacijos metų
vienas svarbiausių sovietinės kultūros kovos su tikėjimu ir tikinčiaisiais
būdų buvo kunigų puolimas per spaudą, radiją, televiziją ir viešuosius
renginius vadinamuosiuose kultūros namuose. Ir žiniasklaidininkai,
ir įvairūs paskaitininkai ant kunigo sutanos ieškodavo mažiausios
dulkelės ar dėmelės, o pamatę tą dulkelę tuoj, užuot ją nuėmę,
išpūsdavo iki dramblio ir rėkdavo: Žiūrėkite, kokie tie kunigai:
dulkelė ant sutanos skverno! Sovietinis saugumas tuojau tą spaudos
paminėtą kunigą už pakarpos ir į lagerį. Daugiau kaip 400 kunigų
vien pirmąjį pokario dešimtmetį buvo išvežti į lagerius ir ten
kankinti iki mirties.
Esant tokiam baisiam terorui, daug Lietuvoje likusių kunigų susigūžė
ir tyliai darbavosi savo parapijose, stengdamiesi, kad ir vilkas,
t.y. sovietinė valdžia, būtų sotus, ir avis, t.y. tikintieji,
liktų sveiki. Bet vilkas rūpinosi tik savimi ir kiekviena proga
po avį sudraskydavo.
Esant tokiai padėčiai, vis dėlto ne visi kunigai tik čirškavo
po bažnyčios stogu kaip žvirbliai ar tyliai burkavo kaip karveliai.
Ir sovietiniais laikais atsirasdavo kunigų, net išėjusių ateistinę
komjaunuolių mokyklą, kurie drąsiai stojo į kovą su visagaliu
sovietiniu saugumu. Šioje kovoje ne vienas žuvo, kaip antai: kunigai
Bronius Laurinavičius, Juozas Zdebskis ir kiti. Dar kiti, kaip
kunigai Alfonsas Svarinskas, Antanas Šeškevičius, Prosperas Bubnys,
Sigitas Tamkevičius, nepabūgo kalėjimų ir lagerių duonos, sumaniai
dirbo sielovados ir jaunimo katalikiško švietimo darbą ir net
po kelis kartus už tai buvo sodinti į kalėjimus.
O kai kam sekėsi dirbti ir net išvengti labai skvarbaus saugumiečių
žvilgsnio. Vienas tokių erelių, drąsiai metusių iššūkį sovietinei
ateistinei veiklai, buvo kunigas Algimantas Keina. Daugiau kaip
keturiasdešimt metų jis vilki kunigo sutaną ir visą laiką stengiasi
būti veiklus toje kovoje, kur darbo tiek daug, o darbininkų tiek
mažai. Kunigas A.Keina iš prigimties yra kovotojas, nenuleidęs
rankų iki šiol, todėl ir šiandien vis užkliūva tiems, kurie, dėdamiesi
tikinčiųjų teisių gynėjais, iš tikrųjų vis dar, nors ir pasislėpdami,
stengiasi kuo nors apkaltinti kunigą. Ateizmo metais jis nenuilstamai
dirbo pogrindžio sąlygomis, drąsiai katekizuodavo jaunimą, vadovavo
tautiniams susibūrimams, diegė patriotizmą. Tik, deja, jo nuopelnai
šioje srityje visai pamiršti.
Nuo praėjusių metų pabaigos kunigas A.Keina pačių parapijiečių
pageidavimu ryžosi keltis į Panevėžio vyskupijos Uliūnų parapiją
ir jos tikintiesiems padėti išlaikyti Uliūnų katalikų bendruomenę.
Tikintieji, kviesdamiesi kunigą A.Keiną į Uliūnus, norėjo, kad
pas juos atvykęs klebonas kaip nors išlaikytų bažnyčią ir taip
sutvarkytų dabar labai blogos būklės kleboniją, kad joje bent
jau būtų galima šiltai gyventi.
Kadaise erdvi Uliūnų klebonija sovietiniais laikais valdžios buvo
nualinta ir atiduota mokyklai. Atkūrus nepriklausomybę, vietinė
valdžia sumanė, kad senosios klebonijos nereikėtų grąžinti parapijai
(juk joje tebedirba mokykla), tad pastatė nedidelę, bet visai
pakankamą kleboniją. Parapijoje kurį laiką nebuvo kunigo ir mokykla
kreipėsi į Panevėžio vyskupą, prašydama, kad vyskupija atiduotų
mokyklai ir šią naująją kleboniją. Vyskupas jau ir sutiko, bet
parapijiečiai, tai sužinoję, pasipriešino. Kaip tik tuo laiku
į Uliūnus atvyko kun. A.Keina ir ėmėsi gaivinti jau silpstančią
parapijos bendruomenę.
Kun. A.Keina apsigyveno šiame nedideliame klebonijos mūrelyje,
nors čia nebuvo šildymo ir kitų civilizuotam pastatui reikalingų
įrengimų. Nebuvo ir pinigų tiems pagerinimams įrengti. Tada kunigas
kreipėsi į vyskupiją ir paprašė 12 500 litų paskolos. Vyskupija
paskolino, ir klebonas ėmėsi darbo.
Bet skola ne žaizda, kaip senovėje žmonės sakydavo: kas paskolinta,
anksčiau ar vėliau reikės grąžinti. O iš kur gauti pinigų? Juk
reikia ne tik kleboniją patvarkyti, būtina ir bažnyčią remontuoti:
bokštą ir stogą perdengti ir nudažyti, lauko sienas patvarkyti,
šulinį sutvarkyti (vandentiekio klebonijoje nėra). Reikia parūpinti
malkų bažnyčiai bei klebonijai šildyti. Bažnyčioje dirba vienas
kitas tarnautojas. Jiems atlyginimą irgi reikia mokėti kas mėnesį.
Pagaliau ir pačiam klebonui reikia ne tik juodos duonos, bet ir
šio to prie duonos. Juk plyšta batai, pamažu susidėvi ir marškiniai,
pagaliau ir sutana. Nors dabar kunigai sutaną dėvi tik sekmadieniais
per pamaldas, bet kitomis dienomis juk nevaikščios nuogas: reikia
ir eilutės, ir apsiausto orui atvėsus. Iš kur tų pinigų paimti?
Visame pasaulyje bažnyčias išlaiko ir remia ne tik patys tikintieji,
bet ir valstybių vyriausybės. Tik komunistinėse šalyse, pirmiausia
Sovietų Sąjungoje, kurios įstatymai penkiasdešimt metų galiojo
ir Lietuvoje, Bažnyčia buvo už įstatymo ribų ir niekaip valdžios
nebuvo šelpiama.
Atkūrus nepriklausomybę Lietuvoje, tikintieji tikėjosi, kad laisvos
Lietuvos vyriausybė pasirūpins ir tikinčiųjų reikalais. Laisvė
tikėti duota, bet tuo beveik ir baigiasi naujų vyriausybių parama.
Dabar iš biudžeto visų Lietuvoje registruotų devynių religijų
reikalams vyriausybė kasmet skiria beveik tris milijonus litų.
Tai tiek mažai, kad net juokinga, kai prisimename, kad vien Sporto
departamentui kasmet skiriama beveik keturiasdešimt milijonų litų.
O dar kokios didžiulės sumos atiduodamos į rankas žymesniems sportininkams
ir kt. Vien Kauno Prisikėlimo bažnyčiai atstatyti kiek reikia.
Vyriausybė tą bažnyčią grąžino, bet pinigų jai iš fabriko paversti
bažnyčia neduoda. Prisikėlimo bažnyčia jau daugiau kaip dešimt
metų tvarkoma vien už suaukotus pinigus: ir Lietuvos tikinčiųjų,
ir užsienio katalikų.
Prieš kelerius metus buvo pastatyta Vilniaus kunigų seminarija,
kainavusi septyniolika milijonų litų. Lietuvos Vyriausybė seminarijos
statybai neskyrė nė cento ji pastatyta užsienio, šiuo atveju
Vokietijos (ten veikia fondas Kirche in Not Bažnyčia varge)
tikinčiųjų aukomis.
Naujasis Uliūnų klebonas, rengdamas statybos planus, ieško paramos
pirmiausia savo parapijiečių širdyse ir kišenėse. Rinkliavos per
sekmadienio pamaldas parapijos iždą papildo taip menkai, kad surinktų
pinigų nepakanka net kasdieniams reikalams. Bažnyčios dirbantiesiems,
elektrai bei atsitiktiniams kasdieniams darbams apmokėti kas mėnesį
reikia bent penkių šimtų litų, o per pamaldas sekmadieniais surenkama
vos pusė tos sumos. Iš ko atlikti papildomus darbus?
Klebonas sumanė kreiptis į visus parapijiečius ir prašyti, kad
bažnyčios reikalams paaukotų visi, kiek kas gali, ir tą auką įteiktų
voke su savo pavarde ir adresu, siūlė, kad parapijietis savo auką
pats ir paskirstytų: kiek aukoja įvairiems bažnyčios reikalams
ir kiek kunigo pragyvenimui.
Rodos, gana paprasta, nors ir naujoviška, lig šiol Lietuvoje negirdėta.
Bet juk prieš karą kiekvienas Lietuvos parapijos klebonas kasmet
važiuodavo per visą savo parapiją ir iš kiekvieno parapijiečio
gaudavo auką savo parapijos bažnyčios reikalams. Sovietiniais
laikais tokios rinkliavos buvo uždraustos, nors ir pati sovietinė
valdžia nė kapeikos neskyrė bažnyčiai išlaikyti.
Tai štai, pasak dviejuose laikraščiuose netikėtai pasirodžiusių
rašinių, šitas kun. A.Keinos pasiūlymas ir supriešinęs žmones.
Dauguma lyg ir sutiktų aukoti parapijos reikalams. Bet kam ta
pavardė voke? Keistas mąstymas. Nejaugi jie užmiršo dar nesenus
sovietinius laikus, kada visi kas mėnesį mokėjo partijos, komjaunimo,
profsąjungos ar kokios draugijos nario mokestį ir tai darė pagal
sąrašus, kuriuose būdavo pažymėta, kas jau sumokėjo, o kas dar
ne? Organizuotoje bendruomenėje kitaip ir negalima. O ar parapijos
bendruomenė nėra ta pati žmonių organizacija, kuri turi išlaikyti
ir organizaciją savo aukomis? Ne nario mokesčiu, o tik savanoriškomis
aukomis. Kas renka pinigus, tas turi žinoti, iš ko juos gavo,
kad kartais nepareikalautų antrą kartą.
Mano manymu, šį nepasitenkinimą klebono pasiūlymu įrašyti ir aukotojo
pavardę pirmiausia pareiškė tie aktyvieji buvę komunistai ir ateistai.
Tai jie, niekad neaukoję bažnyčiai sovietiniais laikais, nenori
aukoti jai ir šiandien. O išsiskirti iš bendruomenės lyg ir nepatogu,
todėl jie ir skelbia, ragina žmones, kad aukos būtų bevardės.
O gal kai kas dar bijo? Gal vis dar bijo, kad dar gali grįžti
sovietiniai laikai, naujų laikų saugumiečiai ras aukotojų sąrašus
ir juos vėl sodins į kalėjimus, veš į Sibirus?
Bet aš manau, kad šią audrą vandens stiklinėje kelia šiuolaikiniai
žiniasklaidininkai. Kaip ir sovietiniais laikais, jų tikslas
apkaltinti kunigus ir supriešinti juos su žmonėmis. Kas be ko,
kiekvienas kunigas yra žmogus su įgimtais ir per gyvenimą susiklosčiusiais
būdo savitumais. Kun. A.Keina - vienas iš tų, kurie stropiai,
su giliu tikėjimu vykdo katalikiškas priedermes pagal Bažnyčios
reikalavimus ir nelabai nuolaidžiauja netikintiesiems bei indiferentams.
Dėl to jis užrūstino Kaune pilietį, reikalavusį su bažnytinėmis
apeigomis laidoti moterį, prieš mirtį neatlikusią išpažinties.
Tai juk visai suprantama tikinčiajam: jeigu mirštantysis neieško
susitaikymo su Dievu, tai kam jam po mirties reikia religinių
apeigų? Ar ne kunigo pareiga barti tuos, kurie gyvena susidėję
ar neaukoja bažnyčiai, nelanko bažnyčios? Kas, jei ne kunigas,
pasakys Lietuvos žmonėms, kad atėjo laikas atiduoti, kas Dievo
Dievui, kas ciesoriaus ciesoriui? Juk jūs, žiniasklaidos ereliai,
to nedarote. Atvirkščiai, beveik visa žiniasklaida tebeskleidžia
sovietinio ateizmo skelbtą gyvenimo būdą: žmogus gyvena vieną
kartą, todėl kuo plačiausiai turi naudotis visomis gėrybėmis žemėje
- paleistuvauti, girtuokliauti, lėbauti, linksmintis. Šiuolaikinės
lietuviškos žiniasklaidos didžioji dalis pataikauja žemiesiems
žmogaus instinktams, o visai nesirūpina jo dvasios ugdymu.
Ir kunigo A.Keinos puolimas žiniasklaidoje daromas sąmoningai
ir organizuotai, iš anksto susitarus. Kaip kitaip pavadinsi tai,
kad Panevėžio balso ir Lietuvos žinių rašiniai išspausdinti
tą pačią dieną, nors ir ne tų pačių autorių. Žurnalistės lyg ir
gina fotografę. Bet ar gerai ji daro, kai neatsiklaususi ėjo į
bažnyčią ir fotografavo kunigą, aukojantį Mišias? Ir iš viso man,
tikinčiam, labai nepatinka, kai aš, nuėjęs į bažnyčią pasimelsti,
prie altoriaus, šalia kunigo, matau visokius fotografus, filmuotojus,
kurie savo vaikštinėjimais, šviesų blykčiojimais drumsčia tikinčiojo
susikaupimą net pačiais svarbiausiais šv. Mišių momentais. Nepritarčiau
aš tokiam elgesiui, nors ir turint kunigo leidimą, teisinantis,
kad taip daroma visame pasaulyje. Daug blogio daroma visame pasaulyje.
Tikintieji tai mato ir supranta, tik nepakankamai kovoja su blogiu,
vis nusileisdami žmogaus silpnybėms.
Gerbiamieji Lietuvos žinių, Panevėžio balso žurnalistai, ar
jūs savo laikraščiuose atgimusios nepriklausomos Lietuvos žmonėms
išspausdinote daug rašinių, kuriuose būtumėte kalbėję apie tikėjimo
svarbą, dorą, jos ugdymą šeimoje ir mokykloje, paraginę žmones
glaustis prie Bažnyčios ir kunigų ne tik mirties akivaizdoje,
bet ir kiekvieną sunkesnę valandą, lankyti bažnyčią sekmadieniais,
remti Bažnyčią kad ir smulkiomis aukomis? Ne. Daugelyje šiuolaikinių
lietuviškų laikraščių vis dar tebeviešpatauja netikėjimo aidai,
vis dar, užuot padėję kunigui jo sunkiame darbe ir gyvenime, ieškote
dulkelės, kad jį pasmerktumėte, apkaltintumėte.
Neabejoju, kad atsiras žiniasklaidoje rašinių, kurie kaltins ir
mane, jau seną žmogų, nors ir ne tokį kovingą ar karštą, kaip
kun. A.Keina, bet aiškiai suprantantį dabartinės žiniasklaidos
nuotaikas: siūlyti lietuviams malonumų gyvenimą, nesmerkti blogybių,
kurios pasklidusios mūsų valstybėje, o tyčiotis iš visos Lietuvos,
kurią jūs su pašaipa dažnai vadinate Marijos žeme. Ir negirdite,
kaip Marija verkia
Viktoras ALEKNA
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"