Gegužės 10-11-ąją referendumas
dėl Lietuvos stojimo į ES
Vytautas Landsbergis: Europoje yra geriau
|
Seimo narys Vytautas Landsbergis
vėliavų pakėlimo ceremonijoje Kovo 11-ąją
Gedimino Žilinsko (ELTA)
nuotrauka |
Stojimas į Europos Sąjungą
Lietuvai, kaip valstybei, yra išsigelbėjimas, mano Tėvynės sąjungos
(Lietuvos konservatorių) pirmininkas, Seimo narys prof.Vytautas
LANDSBERGIS. Jokio atsiskyrėlių savarankiškumo šioje geografinėje
vietoje nebus!- įsitikinęs jis. O gegužės referendumo rezultatus,
anot profesoriaus, turėtų lemti blaivus naudos supratimas: ten
yra geriau.
Lietuvoje egzistuoja mažiausiai
du požiūriai į Lietuvos narystę Europos Sąjungoje. Vienas susijęs
su viltimi, kad Briuselis Lietuvoje įves tvarką, privers priimti
gerus įstatymus, nubaus apsivogusius valdininkus, visiems padalys
iš struktūrinių fondų. Kitas blaivesnis įtaigauja, kad Europos
Sąjungoje gyvensime taip, kokie būsime patys. T.y. jeigu būsime
intelektualiai ir moraliai degradavę, ES mums gali brangiai kainuoti.
Kuriam požiūriui jūs pritartumėte, o gal turite trečią?
Nematau prieštaravimo tarp tų abiejų formuluočių. Nepritarčiau
tik, jei kas nors iš antrosios darytų išvadą, kad jei būsime prasti,
ES mums bus dar blogiau negu dabar. Net ir iš juodosios pusės
žiūrint, manau, kad ir sukčiams, ir valkatoms geriau gyventi turtingesnėje
šalyje. Bet Europa mūsų taip beviltiškai nevertina. Į ES tokių
šalių nekviečia ir nepriima. O kad Lietuva, šiaip taip pasitvarkydama
ir progresuodama, jau yra verta pakvietimo į ES, tai niekaip nereiškia,
kad, įstoję ten, mes pradėsime degraduoti. Ten didesni reikalavimai,
tam tikra tarptautinio lygio savaiminė priežiūra, vieni su kitais
padoriau bendrauja, daro verslą, tvarko bendrus reikalus. Jeigu
koks nors narys staiga degraduoja, jis tiesiog negali dalyvauti.
Bet kodėl jis turėtų degraduoti, jeigu aplink vyksta geresnis
darbas? Tai nelogiškas ir beprasmis gąsdinimas.
Pirmasis požiūris - pragmatiškas. Bet vien Briuselis tvarkos neįves.
Neturime laukti kažkokio išganytojo ar gero vado galbūt kaimynystėje,
kuris mus paims į savo globą. Tai labai prasta pažiūra, tai vergų,
tarnų psichologija mums reikia gero šeimininko, nes patys nemokame.
Taip nėra. Sugebėsim, tik reikia mokytis.
Žinoma, Lietuvoje yra visokių žmonių, ir įvairūs žmonės turi įtakos
priimamiems sprendimams ne visada geriausiems. Bet Briuselis
kaip tik reikalauja geresnių sprendimų, geresnės tvarkos, geresnių
įstatymų. Stebiuosi, kai girdžiu per radiją vadinamųjų euroskeptikų
aimanavimus arba gąsdinimus, kad Lietuva praras valstybingumą,
nes mums kažkas lieps turėti geresnius įstatymus. Nebe mūsų bus,
nebe mūsų! Reikia sveiku protu pagalvoti, kur tie mūsų stebuklingai
geri įstatymai. Jeigu mums parodo jų trūkumus ir pasako, kad reikia
priderinti prie geresnės sistemos, kuri geriau veikia visos Europos
mastu, už tokią pagalbą tiktų tik ačiū sakyti. Be to, ši pagalba
teikiama nemokamai. Pati Europos Sąjunga sumoka ekspertams, atsiunčia
juos, kad padėtų parašyti įstatymų projektus kartu su mūsų pareigūnais
ir teisininkais. Jau daug metų tai vyksta. Dabar mes jau pakankamai
gerai pasirengę ir, be abejo, būdami ES nariais galų gale dalyvausime
kuriant ir Europos įstatymus. Jau mes patys kartu su kitomis valstybėmis
nustatinėsime elgesio taisykles. O ten labai didelę įtaką gali
turėti ir viena valstybė, jeigu ji su kuo nors nesutinka, ir grupė
valstybių, pavyzdžiui, mažosios valstybės, arba visas Šiaurės
ir Baltijos šalių blokas. Atsilikęs ir stovėdamas už tvoros jokios
įtakos neturėsi.
Bet ar jums nekelia nerimo tam tikras procesas Lietuvoje?
Viena vertus, rengiamės įstoti į ES, ir tam pritaria visos politinės
partijos. Tačiau tuo pat metu dedamos pastangos Lietuvoje įdiegti
rusiško tipo valdomos demokratijos modelį. Juk netyla kalbos ir
gąsdinimai, kad Lietuvoje verslas susilies su politika ir būsime
valdomi kelių oligarchų, kurie vėlgi labiausiai ir prisiplėš iš
ES struktūrinių fondų. Ar ES gali būti tam tikras saugiklis, kad
taip neįvyktų, ar patys sau esame didžiausi priešai?
Taip, pavojus kyla iš mūsų pačių. Yra paruošta dirva, daug metų
skiepijant nepasitikėjimą savimi, savo valstybe ir europietiška
parlamentine santvarka. Iš to skiepijamo nepasitikėjimo pradeda
dygti visokie diktatūrų pasiilgimai ar net užsienio diktatūros:
Ateis Putinas ir padarys tvarką,- kaimuose buvo galima išgirsti
net tokių kalbų! Tai ar mes norime diktatoriaus tvarkos dar
ir svetimos iš tos pusės, kuri mus taip ilgai engė, ar norime
kurti stiprią, aiškią Europos tvarką kartu su demokratinėmis valstybėmis,
kurios įrodė, kokį gyvenimo lygį, socialinį teisingumą, aprūpinimą
senatvės ir ligos atveju galima pasiekti? Ten visai kitoks požiūris
nei posovietinis, dar pas mus tebesantis, kad ligonio liga jo
problema, kad senas žmogus pats turi savimi pasirūpinti. Tokį
mentalitetą įveikti mums padės tik europinis mąstymas ir kultūra.
O tai kita kultūra. Tai ne Azijos, ne Eurazijos kultūra.
Ar gali įsigalėti oligarchai mums esant Europos Sąjungoje? Jeigu
mes neįstosime į ES, jie tikrai įsigalės ir labai greitai - jeigu
V. Uspaskich pakeis Konstituciją ir valdys visą būsimą Seimą per
savo atšaukimo mechanizmą (jis jau sukūrė organizaciją, turi pinigų,
jau moka parašų rinkėjams). Jis prieš kiekvieną Seimo narį iš
karto galės pradėti rinkti parašus, jeigu tas Seimo narys nepaklus
šeimininkui, kurio rankose yra atšaukimo mechanizmai. Štai kas
mums labai realiai gresia. Ir jeigu mes liekame vieniši atsiskyrėliai,
o dar mus iš Rytų užgula Rusija ir Baltarusija su visomis pretenzijomis
laisvai važinėti per Lietuvos teritoriją, traktuoti ją kaip savo
istorines ir ateities žemes, mūsų padėtis tampa beveik beviltiška.
Todėl stojimas į ES mums, kaip valstybei, yra išsigelbėjimas.
Kai girdžiu propagandininkus, kurie šaukia, kad mums reikia likti
vienišai valstybėlei ir taip būti savarankiškiems, tai yra sąmoningas
žmonių kvailinimas, galbūt kažkas už tai moka. Arba tiesiog kvaili
žmonės platina savo kvailumą. Jokio atsiskyrėlių savarankiškumo
šioje geografinėje vietoje nebus!
Kaip manote, kodėl Lietuvoje nesusikūrė stipraus euroskeptikų
judėjimo, o už ES agituoja ir kairieji, ir dešinieji, ir net tie
- pretenduojantys į oligarchus? Išeitų, kad visiems bus naudos
iš ES?
Žinoma, kad ES plėtra visiems naudinga. Nenaudinga Rusijai, jos
hegemoninei įtakos zonų plėtimo politikai. Todėl man atrodo, kad
euroskeptikų ir Rusijos interesai vienareikšmiškai sutampa. Tie,
kurie agituoja prieš ES, nieko gero sau iš Lietuvos atsilikimo
neturėtų gauti. Gal nebent koks dvarininkas galės lengviau valdyti
atsilikusią tingių tarnautojų šalį, gal nori kuo pigiau susipirkti
žemę. Bet Lietuvos nestojimu į ES tikrai suinteresuota Rusija,
kuri nori atkurti įtaką buvusioje Sovietų Sąjungos erdvėje, o
jeigu pavyktų, ir plačiau. Rusija ką tik gavo per nosį Artimuosiuose
Rytuose, bet štai kiek dėjo pastangų suskaldyti Europą, išplėsti
savo įtaką Vokietijoje ir Prancūzijoje, priešpastatyti jas Didžiajai
Britanijai, Ispanijai, Italijai, Amerikai. Čia vyksta didelis
lošimas. Ir mes esame čia pat. Pralošiant ar ne viską laimint
ten, laimėti nors čia ir pasiguosti, kad bent Baltarusiją jau
suvalgė. Nieko sau paguoda. Jei ne visas iš karto, tai bent po
vieną
O kaip vertinate galimybę Lietuvai tapti Rusijos Trojos
arkliu Europoje?
Nemanau, kad tiesiogine prasme tai turėtų įvykti, bet Rusijos
kapitalas arba Rusijos oligarchai gali kai kuo pasinaudoti. Jie
į Europą eina ne tik per Lietuvą. Ir per Bulgariją, Latviją ir
Estiją, kur taip pat gerokai įtvirtinamas Rusijos kapitalas, kad
jis atsidurtų ES. Atsimenu, kai buvau aukštame poste pirmuoju
valstybės laikotarpiu, tai kalbėdamas su japonais, kinais, taivaniečiais
ar dar kokiais nors žmonėmis iš Tolimųjų Rytų, kurie daug kur
investuoja ir turi verslo rezervų, sakydavau: kol mes dar ne ES,
jūsų kapitalas gali čia ateiti lengviau, o paskui įeisit į ES
kartu su mumis. Ir rusų kapitalas gali pasinaudoti ta proga
nebūtinai, kad Lietuvą sulaikytų. Žinoma, Rusijos verslas, ypač
didžiųjų gamtinių resursų, labai glaudžiai susijęs su valstybės
politika. Tad Rusijos energetinė užsienio politika nukreipta ir
į tai, kaip mus stabdyti ir išlaikyti savo įtakos zonoje. Antai
matėme didžiulę kovą tarp Lukoil ir Williams kompanijų. Daug
kas tai vertino kaip vietinę ekonominę ir privatizacijos problemą,
o iš tikrųjų Lietuvoje susirėmė dvi sistemos. Mes norėjome, kad
jos bendradarbiautų, gal ir laimėjome trejetą metų tarpinio būvio,
kol galų gale šioje srityje įsigalėjo Rusijos kapitalas. Vis dėlto
atrodo, gal tai nebus panaudota Lietuvos vakarietiškos integracijos
žlugdymui arba sukompromitavimui, kad Lietuva nebegalėtų įstoti
į NATO ir ES. Šį pavojingą laiką turbūt laimėjome.
Jeigu Europa nebijo ir priima mus su tam tikru rusišku kapitalu,
nereikia bijoti ir mums, kad dėl to nepriims. O jeigu parduosime
Gazprom dar ir visas Lietuvos dujas, tai čia lietuviškas nesugebėjimas
išvairuoti kitaip. Problema, kiek pati Europa bus priklausoma
nuo Rusijos žaliavų. Bet kaip Europos dalis mes vis tiek būsim
laisvesni negu tiesioginėje mažo kaimyno priklausomybėje nuo didelio.
Lietuva daugiau kaip prieš penkerius metus pasirinko euroatlantinę
kryptį integraciją į ES ir NATO. Dabar sakoma, kad tas euroatlantizmas
vis labiau pleišėja į euro ir atlantizmą, kad Lietuva blaškosi
tarp Europos ir Amerikos. Ar, jūsų nuomone, tas plyšys iš tiesų
didėja, ar jis pavojingas?
Klausimas, ar tas pleišėjimas savaiminis. Prisiminkime, kaip Stalinas
po Antrojo pasaulinio karo planavo, kad reikia laukti Trečiojo
pasaulinio karo, kuris kils tarp Didžiosios Britanijos ir Amerikos
dėl pasaulio valdymo. Stalinui atrodė, kad tada išmuš SSRS valanda.
Galime matyti labai panašių vilčių iki šiol, tik dabar norima
ne Didžiąją Britaniją ir Ameriką, o visą Europą kaip galima labiau
supriešinti su JAV. Vargu ar tai savaime įvyks dėl kokių nors
konkurencinių reikalų. Stalinas primityviai mąstė, neva grumtynės
kils dėl ekonominių priežasčių, nes imperializmas iš esmės esąs
plėšrus, visi siekia pulti kitą, tad kapitalistiniai gigantai
turi būtinai tarpusavyje kariauti. Bet būtent Europa įrodė, kad
kapitalistiniai gigantai gali susitarti. Tas susitarimas dėl Europos
vienijimosi ir dėl NATO buvo negeras Sovietų Sąjungai ir Rusijai.
Galų gale Rusija jau šiek tiek prisitaiko, pradeda planuoti ir
net neslepia, kad jei negali sustabdyti vienijimosi, tai siekia
bent po truputį įeiti į vidų ir iš ten kontroliuoti arba net išsprogdinti
iš vidaus. Paralyžiuoti įeinant,- tokios viltys išsakomos gana
atvirai.
Štai matėme, jeigu galima paskatinti pleišėjimą kad ir Irako karo
pretekstu, Rusija tuo naudojasi, siekdama susilpninti Vakarus.
Taip Rusijos reikšmė didėja. Ji gali daugiau diriguoti ir kreipti
reikiama linkme.
Mums tas pleišėjimas nenaudingas ir labai pavojingas. Todėl Lietuva
ir kitos Vidurio Europos valstybės suprato, kad reikia priešintis
dviejų didelių Europos valstybių oponavimui visoms kitoms. Tos
dvi valstybės pretendavo kalbėti visos Europos vardu, tačiau ši
pretenzija buvo paneigta: pasipriešino Italija, Ispanija, Portugalija
- Pietų Europa, labai santūriai laikėsi Šiaurės Europa, o Vidurio
Europa puikiai suprato po savo komunistinio patyrimo, kad čia
ne juokai, ir parėmė konsoliduojančias jėgas, bet ne skaldančias.
Tad aš nematau Lietuvos blaškymosi. Kai kurie mūsų politikai bandė
aimanuoti, neva susipykome su Europa. Nesipykome nei su Italija,
nei su Ispanija. Ant mūsų šiek tiek supyko viršininkas Paryžiuje,
bet jis dar ne visas pasaulis. Dabar ir ten jau žiūri, kaip išlyginti
santykių duobeles su Irako nugalėtojais ir kaip dalyvauti Irako
atstatyme.
Manoma, kad Rusija buvo Maskvos Paryžiaus Berlyno
koalicijos iniciatorė ir dirigentė. Jeigu ji nebūtų ryžtingai
pareiškusi, kad vetuos naująją Jungtinių Tautų rezoliuciją, Vokietija
ir Prancūzija nebūtų piestu stojusios prieš JAV. Kodėl, jūsų nuomone,
jos pasidavė Rusijos įtakai?
Matyt, jos turėjo savo silpnų vietų, kurias Rusijos analitikai
ir politikai labai gerai išstudijavo. Galų gale tą mato ir politiniai
komentatoriai. Viena vertus, egzistuoja seni istoriniai Vokietijos
ir Prancūzijos ryšiai su arabų šalimis. Prancūzija ten turėjo
kolonijų ar įtakos sferų, o pastaruoju metu - didelių investicijų
būtent Irake. Vokietijai arabų kraštai nuo seno rūpėjo kaip šalys
galimos sąjungininkės, kurias galima pakurstyti prieš Didžiąją
Britaniją ir Prancūziją. (Ar kas nors dar prisimena Berlyno -
Bagdado geležinkelį?) Hitleris tai atvirai deklaravo ir Egipto
kampanijoje siekė arabų paramos prieš britų plutokratiją. Socialistas
mat. Hitlerio akademijose studijavo būsimi arabų lyderiai. Vėlesnis
Egipto prezidentas Gamalis Abdelis Naseras, siekęs suvienyti visus
arabus į naują imperiją, buvo tokios akademijos auklėtinis. Ar
tai neprimena Hitlerio šūkio: viena valstybė, viena tauta, vienas
fiureris? Naserą rėmė N. Chruščiovas, o štai Sadamas Huseinas,
pasidaręs branduolinį ginklą, būtų kaip mat iškilęs į naujus visų
arabų fiurerius. Savo ruožtu prisimintinas ir Prancūzijos pasišiaušimas
prieš anglosaksus, Didžiosios Britanijos ir JAV įtaką Europoje
jau nuo generolo Š. de Golio laikų. Ar dar nuo senesnių, kai Prancūzija
absoliutizmo laikais buvo Europos hegemonas, kai dominavo prancūzų
kultūra, kai visi Europos dvarai kalbėjo prancūziškai, ir prancūzų
literatūra, filosofija, mados buvo nepaprastai įtakingos. Kas
norėjo būti kultūringas ir europietis, tas kalbėjo, rašė ir mąstė
prancūziškai. Po to Didžioji revoliucija ir Napoleonas, visoje
Europoje su savo didžiąja armija įvedinėjęs naująją tvarką.
Taigi kas nors lieka ir iš anų laikų didelio vaidmens pasiilgimas,
o, kaip žinoma, visi psichologiniai dalykai politikoje gali kuo
nors pavirsti.
Kaip Rusijos skausmas, kad jos dabar pasaulis nebijo
Buvo laikas,
kai bijojo, ir ji galėjo daug ką diktuoti. Tas skausmas galėtų
pavirsti sveiku supratimu, kad nėra blogai, jei nestovime vieni
prieš kitus, užsimoję branduolinėmis bombomis. O gali išlikti
pasiilgimas tos garbės ir pasididžiavimo savimi, kad visi bijo.
Tai žemos kultūros ženklas didžiuotis, kad kas nors tavęs bijo,
nes gali jiems sumalti snukį
Iš esmės tai aplinką terorizuojančio
mušeikos elgsena, kuri atlėgsta pamačius policininką arba sutelktą
piliečių jėgą. Todėl neturime likti vieniši ir pabūgę kokios prieš
Lietuvą rėkaujančios Dūmos, bet vienytis su Europa, stoti į NATO.
Kuo Lietuva taps, įstojusi į NATO ir ES? Ar ji bus stipri
regiono lyderė, vykdanti aktyvią ir savarankišką užsienio politiką,
ar antraeilė, trečiaeilė valstybė, kuri tik imituotų savarankišką
užsienio politiką, t.y. įgyvendintų praktines-technines užduotis,
priklausomai nuo užsakovo (šiuo atveju Europos ar JAV) norų?
Lietuva nuo pat Kovo 11-osios vis dar nesaugi. Bet, netgi būdama
visai nesaugi nedidelė valstybė trapioje Europos vietoje, ji vykdė
savarankišką užsienio politiką ir daug laimėjo. Kodėl tad tapdama
saugesnė turėtų staiga išsigąsti ir nebevykdyti savo politikos?
Kitas dalykas, kad tos politikos vykdymo formos, be abejo, bus
kitokios. Kai būsime ES nariai, užsienio politika taps labiau
bendra, ir Lietuvos politika bus vykdoma per įtaką, įtikinimą,
suradimą tam tikrų nišų ir galimybių, kur mes Europoje galėsime
lošti savo lošimą. O tose vietose, kur mus spaudžia ar graso iš
išorės, turėsime Europos užnugarį ir juo pasinaudosime.
Jau dabar Europos užnugaris mus gina nuo Rusijos slėgimo nekontroliuojamai
važiuoti skersai išilgai per Lietuvą. Jeigu neturėtume to užnugario,
sukiužtų ne tik kairiosios vyriausybės, bet ir dešiniosioms būtų
sunku atlaikyti spaudimą ir kokio nors papirkimo pasiūlymu. Turėdami
Europos užnugarį, dar net nebūdami nariai, atrodome visai kitaip.
Mūsų parlamentarai patys pamatė skirtumą, kai Maskvoje su Dūmos
deputatais aptarinėjo reikalus, o šalia sėdėjo Europos komisaras.
Rusai akivaizdžiai kalba kitaip, kai šalia sėdi Europa ir Europa
yra mūsų pusėje neleidžia mūsų užpulti ir triuškinti. Bet ir
čia yra mūsų pačių politika, mes norime paramos ir ją gauname,
ir mums tai gerai.
Be to, kaip Irako krizės atveju, ne visos valstybės elgiasi vienodai
ir pagal tai ne visos vienodai vertinamos. Lietuva pasirinko savo
politiką, nenuvažiavo į Paryžių pasiklausti, ar galima savaip
elgtis. Taip matoma ir ateitis. Neįsivaizduojama net sapne tokia
situacija, kad Europos Sąjunga eitų prieš Lietuvą, o Lietuvai
tektų stoti prieš visą Europos Sąjungą. Jeigu viena ar kita didelė
ES valstybė norėtų pakreipti ES politiką prieš mažesnes, visos
mažesnės pasišiauštų. Ten mes kaip tik turime politikos lauką
tartis su kaimynais ir blokuotis, jei reikėtų, su mažesnėmis valstybėmis.
Štai dabar situacija dėl Europos Prezidento institucijos įsteigimo.
Prancūzija labai norėjo įvesti visos Europos Prezidento pareigybę.
Mažosios šalys pasipriešino ir dabartinės narės, ir būsimosios.
Jos nori išsaugoti didesnes savo politikos galimybes ir išvengti
per didelės valdžios centralizacijos.
Apskritai Irako krizė parodė, kad ES dar toli iki bendros
užsienio politikos.
Ji gali būti daroma, vykdoma, tačiau tik ne diktato būdu.
Tačiau neįsivaizduojama, kad visa Europa staiga stotų
prieš Ameriką.
Šito negali būti ir niekada nebus. Niekad visa Europa neklausys
Prancūzijos arba Vokietijos diktato. Štai kodėl nuostabu, kada
klaidintojai žmonėms pučia miglą, neva Sovietų Sąjunga ir Europos
Sąjunga yra tas pats. Tai visiškai skirtinga. SSRS nebuvo jokia
sąjunga, o prievarta suvarytų ir prievarta laikomų tautų kalėjimas.
Kai tik atsirado proga, visos išėjo: ne viena kokia nors nusivylėlė,
bet visos atmetė tariamą, netikrą sąjungą. O į ES visos nori
patekti, nes tai naudinga bendradarbių sąjunga, kurioje bendradarbiai
turi susitarti.
O šiame regione, platesnės Europos kontekste, kokį įžvelgiate
vaidmenį Lietuvai?
Platesnė Europa matoma su Baltarusija, Ukraina, Rusija, Moldova
ir Kaukazu. Lietuvos vaidmuo gali būti nepaprastai didelis. Ne
todėl, kad Lietuva būtų didelė, bet kad yra labai svarbioje vietoje
ir turi istorinę valstybingumo tradiciją. Lietuva savo praeityje
buvo, iš dalies savo sąmonėje ir pasaulio atmintyje išliko kaip
sena, svarbi valstybė. Be to, Lietuva daug šimtmečių buvo pakraščio
arba pasienio valstybė tarp Romos civilizacijos ir Bizantijos
civilizacijos, ir Lietuva nuo Mindaugo, Gedimino ir Vytauto laikų
pasirinko Romos civilizaciją. Nors iš tos pusės ėjo karas ir agresija,
o Rytus Lietuva pati valdė, bet Lietuvos valdovai turėjo tiek
išminties, kad pasirinko Vakarų ir Romos civilizaciją. To dėka
mes šiandien tebesame ir tauta, ir Vakarų krikščionys, o ne Rytų
krikščionys, kurie tikriausiai jau seniai būtų ištirpę slavų masėje.
Toks Lietuvos istorijos fonas ir misija, kurią ji vykdė, plėsdama
Vakarų civilizaciją į Rytus. Lietuva steigė švietimo tinklą dabartinėje
Baltarusijoje. Buvo ten jėzuitų kolegijos, didikų dvarai su teatrais,
manufaktūromis. Vilniuje spausdintos knygos rusams, kai spaustuvininkus
išvarė iš Maskvos, ir čia, Vilniuje, buvo išspausdinta pirma baltarusiška
knyga - apskritai pirmoji knyga daugiatautėje Lietuvos valstybėje.
Iš Lietuvos į Rytus ėjo labai daug impulsų, netgi muzikoje, ir
jie buvo vakarietiški. Prisiminkime ir bažnytinę uniją nepaprastos
svarbos reiškinį. Nors ortodoksinė pravoslavija jos nekentė ir
paskui naikino, kai stiprėjo Maskvos valstybė ir augo Rusijos
imperija, bet suvienytoji unijotų arba Rytų Katalikų Bažnyčia
išgyveno net sovietines žudynes ir dabar vėl stiprėja, pavyzdžiui,
Ukrainoje. Be kita ko, šioje Bažnyčioje turime pirmą Lietuvos
šventąjį.
Ir dabar Lietuva, savo nelaimingos patirties dėka kad buvo inkorporuota
į Sovietų Sąjungą ir vėl suartinta ne tik su Rusija, bet ir kitomis
SSRS tautomis, - geriau pažįsta buvusius kalinius. Tos patirties
Europa neturi. Dabar mes laisvi vaikštome gatvėje, bet kai susitinkame
buvusius kameros draugus, mus suartina bendro likimo ir patirties
prisiminimas. Taigi mes naudingi anai Europai, kuri nebuvo NKVD
ir KGB kameroje.
Europa visų pirma ekonominė ir politinė sąjunga. Tačiau
ją sudaro mažiausia trys vertybiniai blokai: katalikiškas (dalis
Vokietijos, Italija, Ispanija, Portugalija), protestantiškas (Šiaurės
šalys) ir laicistinis (Prancūzija). Vertybiniai skirtumai tarp
jų atsispindi ir Konvento diskusijose dėl Europos Konstitucijos
preambulės, kurioje vieni nori paminėti Dievo vardą, kitiems užtenka
aptakiai pabrėžti religijos svarbą Europos istorijoje. Ar, jūsų
nuomone, Europą vienija tam tikros vertybės, ar tai labai skirtingoms
vertybėms atstovaujanti pragmatinė sąjunga ekonominei gerovei
sukurti?
Žinoma, Europos Bendrija gimė iš ekonominio ir politinio reikalo
sujungti ekonomiką, pirmiausia anglies ir plieno srityje, kad
išnyktų prielaidos ginkluotis vieniems prieš kitus ir nebūtų kuriama
atskira nacionalinė karo pramonė, nukreipta prieš kaimyną. Europa
suvokė, kad kitu atveju ji eis vėl senu keliu, atvedusiu į Pirmąjį
ir Antrąjį pasaulinius karus. Tai suvokė labai šviesūs protai,
Vakarų politikai Roberas Šumanas ir Konradas Adenaueris ir jie
įvykdė beveik sąmokslą tokį protingą išminčių sąmokslą, kaip
pajudinti vežimą reikiama kryptimi. Tai labai graži, tiesiog žavinga
istorija. Ji aprašyta jau ir lietuviškai išleistoje R.Šumano knygoje
Už Europą, kuriai turėjau laimės parašyti įžangą. Toje knygoje
R.Šumanas kalba apie labai gilų krikščionišką Europos civilizacijos
pagrindą, kuris matomas net prancūzų švietėjų, prieš Bažnyčią
kovojusių ateistų pasaulėžiūroje ir filosofijoje. Tos civilizacijos
pamatas individuali žmogaus vertybė, orumas, atsakomybė, kuriuos
kaip tik formavo krikščionybė. Man tai buvo labai nuostabus atradimas.
Taigi R.Šumanas ir laicistinėje Prancūzijoje, jos tariamame bedieviškume
įžvelgė krikščionišką pagrindą.
O kad Europa įvairi tai jos turtas, kaip ir tautinė, etninė
įvairovė. Kažkokie primityvistai mus gąsdina, kad neteksime savitumo.
Lygiai taip pat galime netekti savitumo ir neįstoję į Europos
Sąjungą, per tvorą žiūrėdami į Vakarus, pavydėdami ir dėl to perimdami
papročius, vis norėdami išvažiuoti iš savo užkampio. Nereikia
klimpti užkampyje, ir bus mažiau noro išvažiuoti! Būdamas kartu
su kitais, daugiau turėsi progų ir noro parodyti savo vertybes,
o vienodas tarp visų niekam nebūsi įdomus
Kita vertus, Europa pradeda suvokti, kad yra ir Islamo Europa.
Ant slenksčio stovi Turkija, kurios dalis Europoje, taip pat Bosnija
ir Čečėnija, Šiaurės ir Pietų Kaukazas. Galų gale egzistuoja atvykėlių
musulmonų problema. Tai naujas elementas Europoje. Lietuvai tai
ne nauja totoriai pas mus gyvena nuo XIV-XV šimtmečio. Mes galime
būti pavyzdys, kaip greta gyveno krikščionys, žydai, musulmonai,
ir niekad nesižudė tarpusavyje. Net apie pagonis lietuvius Gediminas
sakė: mes visi turime vieną Dievą, tą patį su visokių tikėjimų
krikščionimis.
O ar žmonės Lietuvoje gali susitarti dėl vertybių, kurios
būtų bendros ir privalomos visai tautai? Juk kažkada taip buvo.
Lietuvai sunku susitarti, nes ji vis dar labai suskaldyta. Tauta
ir visuomenė per sovietų okupaciją buvo padalyta, žmonės supriešinti
per turtą, kuris buvo iš vienų atimamas, o kitiems duodamas, paskui
vėl subendrintas ir perdalijamas. Kurta visuomenė, kurioje iš
naujo buvo galima įsigyti turto tampant valdančiojo klano dalimi.
Taip vyko skaldymas, tautą demoralizuojant, supriešinant, žadinant
pavydą, neapykantą tuo pagrindu visas komunizmas pastatytas.
Vadinamoji klasių kova implikuoja, kad dalis visuomenės nuolat
kovoja su kita, ir jeigu kita dalis priešinasi, ją reikia sunaikinti.
Ir tas, kuris priešinasi, yra kaltas. Kaip čečėnai kalti, nes
jie priešinasi.
Lietuvoje nuo tada tebėra įskiepyta priešiškumo dvasia, užmušinėjant
artimo meilę, solidarumą, norą padėti kitam (padėti buvo pavojinga,
geriau atrodė gelbėtis po vieną).
Ar matote išgijimo perspektyvą?
Gali išgyti su kartų kaita. Reikia, kad naujos kartos būtų auklėjamos
nebe ana dvasia. To nelengva pasiekti, nes ir patys auklėtojai,
tėvai gali būti anksčiau auklėti ta dvasia: karjerizmo, egoizmo,
lipimo per galvas, kito žmogaus teisių ir orumo paniekinimo
nesiskaitymo. To dar yra labai daug. Jaunimas auga matydamas aplink
pavyzdžius. O elgesio, sėkmės pavyzdys turi savo vertybinę išraišką.
Ar dorai, ar žmoniškai, ar bet kokiomis priemonėmis? Jeigu sėkmė
priimtina bet kokiomis priemonėmis, tai esame dar praeityje.
Kai kuriems tikslas yra nauda, nesvarbu priemonės.
Būtent tai pats primityviausias požiūris ir jis buvo ypač skiepijamas
sovietiniais laikais. Nors kalbėta apie kolektyvizmą, tariamus
žmonijos idealus, praktiškai vieni kitiems lipo per galvas. Arba
susidarydavo maži būreliai draugų, kurie vieni kitus suprasdavo
ir padėdavo vieni kitiems kaip pirmieji krikščionys katakombose
vergvaldinėje visuomenėje. Ir, žinoma, kaip senovės Romoje, buvo
patricijai ir pataikūnai klientai. Klientų psichologijos taip
pat dar labai daug yra: antai mano patricijus, kuris mane maitina,
todėl aš už jį balsuosiu, jam tarnausiu.
Kas vis dėlto nulems žmonių apsisprendimą: geopolitiniai
motyvai, geresnio gyvenimo pažadai ar neapykanta valdžiai, agituojančiai
už ES?
Pažadai nedaro lemiamo įspūdžio. Kerštas nejautriai valdžiai būtų
panašus į paauglio bausmę nemylintiems tėvams: nusižudysiu, tai
žinosit
Nors reikėtų elgtis kaip tik kitaip - antai Amerikoje
paauglys per teismą išsikovojo teisę pereiti į kitą šeimą, kur
jam daugiau šilumos ir dėmesio. Ir kaimas, nepatenkintas valdžia
Lietuvoje, turėtų, lyg ir papeikdamas ją, balsuoti už protingesnę,
tvarkingesnę Europą. Tačiau daugiausia lems, tikiuosi, blaivus
naudos supratimas: ten yra geriau. Europa verčia ir vers padoriau
tvarkytis. Į banditų valstybę ji pinigų nepils, todėl skatins
tobulėti. Iš čia ir apsisprendimas: jeigu patinka, kaip yra, gali
trūnyti sau namie. Jeigu nori, kad būtų geriau - eik balsuoti.
Žinoma, už.
Kalbėjosi Arvydas JOCKUS
© 2003 "XXI amžius"