Jiems iškrito nelaimingas
bilietas,
arba
Dūmų be ugnies nebūna
|
Antanas Venskūnas prie
simbolinio
Algirdo Makštučio kapo Ūdrijoje |
|
Sevastopolyje, prie paminklo
karinio laivo Otvažnyj žuvusiems jūreiviams, jame tarnavusieji
ir išsigelbėję jūreiviai ir karininkai: buvęs laivo vado
vyr. padėjėjas Viktoras Balašovas, Antanas Venskūnas ir
3-ios baterijos vadas 1-ojo rango kapitonas Olegas Prichodko
Autorės nuotraukos |
|
Lietuvos kareivių atminimo
sąjungos pirmininkė Gražina Buzienė parodos metu |
|
Rusijos pasiuntinybės
atstovas V.L.Muzyka
dalyvavo parodos atidaryme |
|
Kariniame laive Novorosijsk
žuvusio Vytauto Rudžionio dukra Violeta uždegė žvakę |
|
Išsigelbėjęs iš karinio laivo Otvažnyj
Mykolas Mikaičius ir Angelė Buškevičienė prie parodos
Requiem laivams stendų
Ričardo ŠAKNIO nuotraukos
|
Karinio laivo katastrofa
1974 m. rugpjūčio 30 d. Juodojoje
jūroje, 20 mylių nuo Sevastopolio, katastrofą patyrė karinis laivas
Otvažnyj. Tą dieną jūroje vyko kariniai mokymai. 10 valandą
pagal karinį aliarmą prasidėjo pratybos. Po poros minučių laivugalį
sudrebino sprogimas. Kaip vėliau buvo išsiaiškinta, jungiant aparatūrą
suveikė zenitinės raketos variklio paleidimo patronas ir įsijungė
raketos darbinis variklis, po to ir raketos startinės pakopos
variklis. Užsidegė ir kitos raketos. Laivugalyje įvyko stiprus
raketų sandėlio sprogimas. Bortuose atsirado dvi didelės skylės.
Prasidėjo gaisras. Į pagalbą atskubėjo gelbėjimo laivai. Laivas
buvo buksyruojamas į seklesnę vietą; 15 valandą, besitęsiant gaisrui,
sprogo dar vienas aviacinių bombų sandėlis, vanduo visiškai užliejo
šešias laivo sekcijas, ir laivas po šešių valandų kovos su stichija
nuskendo 125 metrų gylyje neutraliuose vandenyse.
Skaudi žinia pasklido
po pasaulį
Apie 1974 metais laivą Otvažnyj
ištikusią nelaimę Juodojoje jūroje tą patį rugpjūčio 30-osios
vakarą pranešė Amerikos balsas. Rusijoje apie katastrofą pirmą
kartą viešai prabilta 1992 metais rinkinyje Morskoj istoričeskij
sbornik Nr.3 išleistame SanktPeterburge, po to daugelyje publikacijų
periodikoje, plačiau 1994 metais išleistoje knygoje Katastrofos
Juodojoje jūroje, kurias aprašė Juodosios jūros laivyno šturmanas
L.I.Mitinas. 1996 metais pasirodė B.A.Karžavino knyga Gibel Otvažnogo,
kurioje autorius, remdamasis archyviniais šaltiniais, pateikė
katastrofos prielaidas, iškėlė daug klausimų, į kuriuos nėra atsakymo,
bet visuomenė netiki oficialia įvykių versija, nes per daug Rusijos
istorijoje susikaupė netiesos.
Artėjant Rusijos laivyno 300-osioms ir šios katastrofos 20-osioms
metinėms, buvęs laivo Otvažnyj vado pavaduotojas, kitaip zampolitas,
J.A.Gusevas nutarė įamžinti žuvusių jūreivių atminimą. Lemtingo
atsitiktinumo dėka jis tada neišplaukė į jūrą, bet neliko abejingas
jaunų jūreivių lemčiai. Turėdamas tikslias žinias apie žuvusiuosius,
J.A.Gusevas rašė laiškus į Bobruiską, Peterburgą, Pamaskvę, Liepoją
ir kitas vietoves, iš kur buvo kilę jūreiviai, ragino vietinę
administraciją ir artimuosius nepamiršti žuvusiųjų katastrofoje.
Tokį laišką ir B.A.Koržavino knygą Gibel Otvažnovo gavo A.Makštučio
artimieji Ūdrijoje. Laiške J.A.Gusevas rašė:
1974 m. rugpjūčio
30 d. nuskendo povandeninis karinis laivas Otvažnyj, kovodami
už žmonių gyvybes ir laivo išgelbėjimą žuvo aštuonių tautybių
jūreiviai (
) Vykdydamas karinę pareigą iki galo, žuvo ir Algirdas
Makštutis, 1-ojo laipsnio viršila. Ne jo kaltė, kad laivą ištiko
katastrofa. Žuvusieji einant karines pareigas privalo būti įamžinti
Tėvynėje. Tai pareiga prieš žuvusįjį, deja, toks įsakymas prieš
21 metus buvo priimtas, o vėliau atšauktas. Nesuprantu tokių viršininkų
jausmų, o jei tai būtų jų sūnūs! Tik 1990-ųjų pradžioje kai kurie
žuvusiųjų tėvai, žmonos, vadovaudamiesi tuometiniais SSRS įstatymais,
gavo išmokas, tai nesumažina netekties skausmo.
Kasmet rugpjūčio 30 dieną likę gyvi ekipažo nariai, jų giminės
ir artimieji susirenka prie paminklo žuvusiems Komunarų kapinėse.
Siūlau įamžinti Algirdo Makštučio atminimą, pavadinti jo vardu
gatvę, mokyklą, kurioje jis mokėsi, arba pakabinti memorialinę
lentą. Kai kuriose respublikose tai jau padaryta: pavadintos gatvės
A.Agmizo, A.Urūpo vardais (Chersono sritis), jūreivio V.Pročakovskio
(Vinicos sritis) vardu. Atidengtos memorialinės lentos: jūreiviui
A.Zavjalovui (Maskvos sritis), kursantams I.Anikejevui, V.Beluško,
V.Borisovui, V.Staricinui (SanktPeterburgas). (
) Vadovybės, laivo
ekipažo ir likusių gyvųjų vardu prašau ir būsiu dėkingas Jūsų
krašto tarybai, organizacijai ar rėmėjams už dėmesį ir suteiktą
paramą žuvusiojo šeimai, už žuvusio jūreivio atminimo įamžinimą.
Niekas nepamiršta ir niekas neturi būti užmirštas.
Žuvo vykdydamas tarnybinę
pareigą
Antanas Venskūnas bendrauja su
visais Otvažnyj laive tarnavusiais lietuviais, kaupia informaciją
apie laivo katastrofą, jūreivių likimus, pats puikiai prisimena
košmariškas įvykio akimirkas. Jis, Lietuvos kareivių atminimo
sąjungos valdybos narys, rūpinasi žuvusių jūreivių atminimo įamžinimu.
Praėjusių metų saulėtą pavasario popietę su A.Venskūnu vykome
į Ūdriją, pas jauniausiąjį A.Makštučio brolį Rimą. Ūdrijos katalikų
kapinėse Makštučių šeimyninę kapavietę žymi du raudono granito
paminklai. Čia yra ir simbolinis Algirdo, žuvusio laive Otvažnyj
katastrofoje, kapas. Po paminklu užkastas butelis su vandeniu
iš Juodosios jūros, o 2002-ųjų spalį lankydamasis Sevastopolyje
A.Venskūnas iš ten parvežė į Lietuvą žiupsnelį žemės. Vanduo ir
žemė šie jungiamieji simboliai labai svarbūs ne tik artimiesiems,
bet ir draugams.
R.Makštučio šeima saugo Algirdo atminimą, jo nuotraukas, laiškus,
prisimena menkiausią detalę iš žuvusio brolio gyvenimo. R.Makštutis,
gavęs J.A.Gusevo laišką, nedrįso kur nors kreiptis dėl paramos
ar brolio atminimo įamžinimo, be to, po kiek laiko tragiškai žuvo
kitas brolis. Dviem tragiškai žuvusiems broliams pastatytas bendras
paminklas.
Algirdas Makštutis (1954 04 04 1974 08 30) į privalomą sovietinę
kariuomenę išėjo baigęs Alytaus mechanikos technikumą. Sunku nuspręsti,
kaip susiklostė vienuoliktosios technikų laidos jaunuolių likimas.
1972 m. gegužės 14 d. Algirdas namiškiams rašė iš Kronštato:
papuoliau į jūreivius. Pradžioje norėjo iškart paimti į laivą,
bet pasiuntė mokytis į Kronštatą. Mokslas truks penkis mėnesius,
po to pasiųs į laivą. (
) Mokomės devyni žmonės: penki lietuviai
ir keturi rusai. Mes trise iš jų kartu baigėme technikumą ir kartu
čia esame. A.Pavilionį iš Vilniaus išvežė anksčiau, jam teks tarnauti
povandeniniame laive. Jam kiek blogiau. Mano mokslas bus panašus
į specialybę, tik čia reikės aptarnauti raketas, kitaip pasakius,
valdyti jas radijo pagalba
Iš Kronštato Algirdą paskyrė į karinį laivą Otvažnyj. Ramus,
drausmingas vaikinas čia rūpestingai atliko jam pavestą darbą
ir ne kartą buvo apdovanotas garbės raštais. Tarnyba namiškiams
nesiskundė, tik guodėsi, jog su gyvenimu laisvėje nelyginti. 1973
m. gegužės 16 d. iš laivo namiškiams rašė
tarnyba eina normaliai.
Per šventes už gerą tarnybą gavau garbės raštą, o gegužės 9-ąją
man suteikė vyresniojo jūreivio vardą ir gavau vieną juostelę
ant pagonų. (
) Į laivą atvežė naujokų, visas juodas darbas
teks jiems, vargšams. Be to, nuo 9-osios gegužės aš esu skyriaus
vadas, man paskyrė keturis vadinamuosius salagas. Aišku, jei
jie klauso, tai ir manęs niekas nelinksniuoja
Algirdas 1974 metų kovo mėnesį dar buvo parvykęs namo atostogų.
Jos suteiktos po apendicito operacijos. Ji atlikta, kai laivas
Otvažnyj kelis mėnesius plaukiojo Viduržemio jūroje. Nors tokios
operacijos laivuose atliekamos labai retai, įgulos gydytojas ryžosi
operuoti. Operacija pavyko, o lietuviui leista trumpam grįžti
į namus. Kai A.Makštutis vėl atvyko į Sevastopolį, jam buvo likę
tarnauti apie metus. Namiškiai net nenujautė apie galimą nelaimę.
Algirdui buvo neramu, su nostalgija jis rašė paskutiniame laiške:
mes birželio 10 dieną išplauksime į jūrą. Kada grįšiu, nežinau,
reik manyt, kad netrumpam. (
) Vienintelis mano prašymas: parašykit
keletą žodžių. Blogiausiu atveju nors tuščią voką pasiųskit. Aš
lauksiu. Algirdo lemtis negrįžti iš jūros. 21-erių metų A.Makštučio
mirties liudijime parašyta: Žuvo vykdydamas tarnybinę pareigą.
Sprogimų laive metu A.Makštutis buvo agregatų skyriuje, žemiau
raketų. Manoma, kad lietuvis mirė per kelias akimirkas, kaip ir
šalia jo buvęs kitas jūreivis. Visai šalia sprogimo metu buvo
ir Bronius Vinclovas. Jis liko gyvas, nes spėjo pabėgti iš mirtinos
zonos. B.Vinclovas tarp išlikusių gyvų lietuvių nukentėjo labiausiai:
apdegė jo veidas, nugara. Bronius pusę metų gulėjo ligoninėje.
Jam teko daug iškentėti, bet ištvėrė.
Aš nuplaukiau apie 300 metrų, kol mane paėmė kitas laivas. Vanduo
tada nebuvo labai šaltas, tačiau jūra smarkiai bangavo. Kai vakare
gyvi likę jūreiviai buvo perkelti į vieną laivą, jiems liepta
rašyti ataskaitas apie įvykius, - prisimena A.Venskūnas. Teko
matyti šiurpių vaizdų. Iš virtuvės, į kurią plūdo vis labiau kaistantis
vanduo, pro iliuminatorių bandė pabėgti vienas kokas. Jis išlindo
iki pusės, tačiau klubai įstrigo geležiniame ovale. Bandyta jį
traukti, leisti nuskausminamieji vaistai, tačiau viskas veltui.
Žmogus tiesiog išvirė.
Neužteko ir gelbėjimosi liemenių. Pasak A.Venskūno, vienas nemokėjęs
plaukti latvis nuskendo, o elektromechaninės tarnybos viršininko
padėjėjas V.A.Fedorečenko patikino, jog jis padėjo gelbėtis keletui
jūreivių, nemokėjusių plaukti. Nereikia būti įžvalgiam, jog suprastum
laivyno vadovybės požiūrį į šauktinius, kai į jūrą išsiųsdavo
nemokančius plaukti vaikinus.
Susitikimas su Otvažnyj
veteranais
2001 m. spalio mėnesį viešnagės
Sevastopolyje metu susitikome su karinio laivo Otvažnyj veteranais,
prisiminėme tragiškus tų dienų įvykius, netektis. Ypač vertingi
pašnekesiai vyko su buvusiu BPK Otvažnyj laivo vado vyr. padėjėju
Viktoru Balašovu, kuris, vykdydamas laivo vado nurodymus, kartu
su buvusiu BPK Otvažnyj trečios baterijos vadu 1-ojo rango kapitonu
Olegu Prichodko, dabar laivyno laikraščio Flag Rodiny atsakinguoju
sekretoriumi, korespondentu, vadovavo kovai su gaisru. Kilęs iš
Černigovo, baigęs Kaliningrado karo mokyklą, jaunas leitenantas
O.Prichodko pradėjo jūrininko karjerą kariniame laive Otvažnyj.
Praeityje jau liko karininkų aukštieji kursai, akademija ir jūreiviški
metai, kai skubėjo iš laivo į numerį. Otvažnyj Olegui
amžina tema. Publikacijose laivyno jaunimui jis perduoda ne tik
karinę ir jūreivišką patirtis, nepamiršta ir didvyriškų bei dramatiškų
įvykių Juodosios jūros laivyne. Saugoti atmintyje tragiškus laivyno
istorijos puslapius yra lengviau nei viešai apie juos rašyti šiandieniniams
žurnalistams su antpečiais, pastoviai priklausantiems nuo įsakymo
ar kieno nors valios. Kariniam žurnalistui iškyla uždanga informacijai,
kuri neturi būti paskleista plačiajai visuomenei. Nors šiandieninis
Rusijos laivynas tapo informatyvesnis, bet tam tikri rėmai išliko.
1992 metais laikraštis Pravda Ukraini išspausdino straipsnį
Atominis džinas prie Sevastopolio krantų. Jame pateikiama prielaida,
kad laive buvo torpedos su branduolinėmis galvutėmis, nes ukrainiečiai
netiki oficialia įvykių versija dėl laivo Otvažnyj žūties. Laikraštis
Flag Rodiny pateikė buvusio laivo vado I.Viniko, gausybės kitų
veteranų, tarp jų ir O.Prichodko straipsnius, paneigiančius spėliones.
Betgi dūmų be ugnies nebūna. Tai rodo, jog katastrofos priežastis
neaiški, žmonės turi teisę abejoti oficialia sovietinių pareigūnų
versija ir veteranų tiesos nepakaks išnarplioti įvykiams. Paslaptingumas
ir nutylėjimai bėgant metams neretai slepia nusikaltimus. Todėl
B.A.Aizenbergas ir V.V.Kostričenko knygoje Černomorskaja Chirosima,
išleistoje 2000 metais, rašo:
Kadangi iš veteranų tiesos nesulauksi,
nes munduro garbę jie gins bet kokia kaina, todėl vadovaujamės
B.A.Karžavino knygoje pateiktomis prielaidomis, kurias veteranai
visomis išgalėmis neigia. O. Prichodko teigia ir apie tai rašo
vienoje savo publikacijų, jog laivą Otvažnyj prie katastrofos
privedė konstrukciniai netobulumai raketiniame komplekse, kad
laivyne ir šalyje nebuvo efektyvių kovos priemonių dideliam gaisrui
gesinti, kad ekipažas su nelaime kovojo pats. Vyko šaltasis karas.
Juodosios jūros laivynas su didele įtampa vykdė sovietinės sistemos
supainiotas kovines užduotis. Laivynas, kaip ir armija, budėjo
socializmo statyboje.
Komunistų partijos ideologijai negalėjo pasipriešinti net dvasia
tvirčiausi žmonės. Tai rodo ir šis pavyzdys: 58-ųjų spalio revoliucijos
metinių proga karinio laivo Storoževoj vadas 3-iojo rango kapitonas
Sablinas Baltijos laivyne, savo laive, organizavo sukilimą, norėdamas
duoti atkirtį partijos biurokratams. Sabliną palaikė visi laivo
jūreiviai, viršilos ir mičmanai. Jis išvedė savo jūreivius, protestuojančius
prieš sovietinę sistemą, prieš korumpuotą vyriausybės viršūnę,
bet jo kursas buvo myriop. 1976 metais Sabliną sušaudė kaip tėvynės
išdaviką, nors buvo Didžiojo tėvynės karo dalyvio, 1-ojo rango
kapitono sūnus.
Prieš mane - sąrašas Rusijos povandeninių laivų, patyrusių katastrofas,
avarijas, nuskendusių taikos metu įvairiose jūrose (1952-2000
metais). Šiurpina žuvusių įvairaus rango žmonių skaičius. Kiek
reikėtų gatvių ar paminklinių lentų? Juk visi jie didvyriai
ir aukos. Povandeninis laivas kai kam tapo broliška kapaviete,
paskutine prieglauda ir viltimi. Todėl jūreivis turėjo būti apsuptas
didžiulio vyriausybės dėmesio, pasirūpinta jo socialinėmis garantijomis,
užtikrintas techninis saugumas ir pagalba. Deja
Mus priglaudė jūra
Netikėkite, jog mūsų nebėra!
1989 m. balandžio 7 d. nuskendo
vienas unikaliausių povandeninių laivų pasaulyje atominis povandeninis
laivas K-278 Komsomolec. Žuvo 42 žmonės. Tarp jų - Stasys Šinkūnas
(1968 06 01 1989 04 07). Kas nesudegė ar neapsinuodijo gaisro
dūmuose, tas sušalo ledinėje Norvegijos jūroje, belaukdamas pagalbos.
Pagalba vėlavo.
Kaip reaguodavo vadai į žmonių ir laivų netektis? Gal paduodavo
raportą ir atsistatydindavo? Ne! Štai Ramiojo vandenyno laivyno
kontradmirolas O.Jerofejevas išsiuntė povandeninį laivą K-429
į mokomąsias pratybas ir mokslas kainavo 16-os jaunuolių gyvybę.
Tuoj po katastrofos kontradmirolas ėmė vadovauti Šiaurės laivyno
atominių povandeninių laivų pirmajai flotilei. Jam vadovaujant,
paskendo Komsomolec, išplaukęs į karinę tarnybą su rinktiniais
ekipažo nariais, netvarkingais laivo mechanizmais. Po šios tragedijos
O.Jerofejevas pradėjo vadovauti Šiaurės laivynui. B-169 povandeninio
laivo 3-iojo rango kapitonas E.Borodič, kai jo ekipaže nusišovė
jūreivis, sunerimo: Dabar nuims! Nenuėmė. Vadovavo povandeninių
laivų divizijai. Jam vadovaujant, pakraunant karines atsargas,
nukrito raketa, žuvo septyni žmonės. Taip pat nenuėmė. Viceadmirolas
V.Zaicevas, atsakingas už laivų eksploataciją ir remontą, po laivo
Komsomolec katastrofos tapo admirolu. O bandant išsiaiškinti
šio laivo žūties aplinkybes, viceadmirolas E.Černovas buvo tuoj
pat išleistas į atsargą, nors buvo žinomas kaip vienas geriausių
specialistų laivyne.
Tai tik mažas epizodas, rodantis, kaip laivyne buvo apginta munduro
garbė.
Jūrai paaukotas ekipažas
Komsomolec eksperimentinis
laivas, pradėtas statyti 1978-aisiais, į vandenį nuleistas 1985
metais. Jo ilgis 120 metrų, plotis 12 metrų. Ekipažas 64
žmonės. Po laivo išbandymo nustatyta, kad jo eksploatuoti dar
negalima. Laivo galimybės įspūdingos: jis galėjo nusileisti į
1000 m gylį. Didžiausias pasiekimas 1022 m. Tai pasaulio rekordas.
Laive buvo įrengtas vienas atominis reaktorius. Laivui esant 160
m gylyje, 180 km nuo Medvežij salos, 11 val. 03 min. buvo paskelbtas
aliarmas : pagalbinių mechanizmų skyriuje kilo gaisras. Trūko
gelbėjimo liemenių ir plaustų. Iš lėktuvo išmestos gelbėjimo valtys
buvo nublokštos nuo laivo Komsomolec, todėl skęstantieji negalėjo
jomis pasinaudoti. 17 val.08 min. laivas nuskendo 1685 m gylyje.
Ši tragedija sukrėtė ne tik laivyną, bet ir visuomenę. Laivo Komsomolec
statybos kainavo vieną milijardą rublių, remontui iškėlus iš dugno
300 milijonų. Tik žmonės nieko nekainuoja, tai žinome iš sovietinės
istorijos. 23 ekipažo nariai suledėjo Norvegijos jūroje, nesulaukę
pagalbos, tarp jų ir lietuvis vyresnysis jūreivis S.Šinkūnas.
19-os žuvusiųjų kūnai perduoti artimiesiems. Tiesa, už drąsą ir
pasiaukojimą, vykdant karinę pareigą, povandeninio laivo Komsomolec
įgulos nariai apdovanoti Raudonosios žvaigždės ordinais.
Vardan atminties
Sevastopolyje 1992 m. lapkričio
12 d. vyko retas iki to laiko dalykas atidengtas paminklas kapitonui
leitenantui N.A.Volkovui, 3-iojo rango kapitonui S.P.Manekinui
ir leitenantui A.A.Šostakui, žuvusiems 1989 m. balandžio 7 d.
Norvegijos jūroje povandeniniame laive Komsomolec. Paminklą
pastatė asociacija Jūreivių sambūris, padedant Sevastopolio
aukštajai karinei jūrų inžinerinei mokyklai ir Jūrinei prekių
biržai. Susirinko apie 200 žmonių. Kalbą pasakė asociacijos Jūreivių
sambūris prezidentas, 2-ojo rango atsargos kapitonas V.V.Stefanovskis.
Kelerius metus žuvusių sevastopoliečių kariškių šeimos siekė,
kad būtų įamžintas žuvusių artimųjų atminimas. V.Stefanovskis
kreipėsi į Juodosios jūros laivyno vadovybę, bet atsakymas vienas:
Paminklui lėšų laivynas neturi, nepriklauso. Tada V.Stefanovskis,
negailėdamas pastangų, užsibrėžė ieškoti rėmėjų ir paminklą pastatyti.
Už tiesų žodį, už nepagražintą teisybę apie patriotizmą, už socialistinės
sistemos kritiką nemielas buvo asociacijos prezidentas V.Stefanovskis
veteranams, pripratusiems prie sovietinės propagandos. Pusė gyvenimo
praleidęs jūroje, povandeniniuose laivuose, V.Stefanovskis skaudžiai
išgyveno laivyno laivų avarijas ir katastrofas dėl žmonių netekties
ir technikos praradimų. Jis nori matyti Rusijos laivyną aukštos
organizacinės kultūros, tvirtos žiniomis, besirūpinantį žmogaus
saugumu ir gerove. Apie tai su V.Stefanovskiu kalbėjausi Sevastopolyje,
skaičiau jo publikacijas, kartu apžiūrėjome paminklą žuvusiems
povandeniniame laive Komsomolec sevastopoliečiams. Ar galėjo
patikti laivyno vadovybei tokie žodžiai, pasakyti paminklo atidengimo
proga:
Aš prašau atleidimo žuvusių jūreivių artimųjų, kad vyriausybė
ir nusikaltėliai vadai atsisakė žuvusiųjų ir šią eilinę tragediją
norėjo pamiršti. Žinau, kad nepalengvins žinia, jog per paskutiniuosius
metus dešimtyse povandeninių laivų žuvo apie 1000 jūreivių. Tai
nusikaltimas prieš žmoniją. Tuo labiau kad jų žuvimo vietos ne
visos paskelbtos ir žuvusiųjų vardai laikomi paslaptyje. To priežastis,
jog bedvasės sistemos sargyboje budėjo tuščiadvasiai, bejausmiai
žmonės pseudolaivybininkai. (
) Aš neįžeisiu žuvusiųjų atminties,
jei pasakysiu tiesą į akis tiems, kurie pasiuntė jūreivius techniškai
netvarkingu laivu į mirtį. Tas nusikaltėlis sistema ir jos vykdytojai.
Aš negaliu jų vadinti admirolais, nes admirolas ir bet kurio rango
viršininkas vertas savo vardo tiek, kiek jis rūpinasi savuoju
pavaldiniu. O šie pasiuntė jūreivius myriop, dargi nenori apie
juos prisiminti. (
) Paminklą pastatėme visuomeninių organizacijų
iniciatyva ir lėšomis. (
) Taika ir ramybė jų sieloms.
Šie asociacijos Jūreivių sambūris prezidento V.Stefanovskio
žodžiai išspausdinti Atminties knygoje žuvusiems jūreiviams povandeniniuose
laivuose Komsomolec ir Kursk.
Requiem laivams
Tokiu pavadinimu vasarį Kauno
Šančių bibliotekoje buvo surengta paroda prisiminti lietuvius
jūreivius, tarnavusius sovietiniuose laivuose ir žuvusius katastrofose.
Parodą organizavo Lietuvos kareivių atminimo sąjunga, Vytauto
Didžiojo karo muziejaus Naujausiųjų laikų skyriaus darbuotojai
ir Kauno Šančių bibliotekos darbuotojai. Į parodą susirinko žuvusiųjų
kariniuose laivuose Novorosijsk, Otvažnyj ir Komsomolec
artimieji, juose tarnavusieji ir išsigelbėję, žuvusiųjų sovietinėje
kariuomenėje įvairiomis aplinkybėmis artimieji. Atvyko Rusijos
pasiuntinybės Lietuvoje atstovas.
Lietuvos kareivių atminimo sąjungos pirmininkė Gražina Buzienė
susirinkusiems žmonėms papasakojo apie organizacijos tikslą -
kaupti informaciją apie žuvusius sovietinėje kariuomenėje jaunuolius,
apie jų atminimo įamžinimą, apie kaupiamą informaciją apie žuvusius
lietuvius jūreivius, bendradarbiavimą ir ryšius su Sevastopolio
jūreiviais veteranais.
Žuvusiųjų atminimas pagerbtas tylos minute, už jų vėles uždegtos
žvakės. Nesvarbu, po kokia vėliava vaikinai kariavo ar tarnavo,
jie mūsų tautos dalis, - sakė G.Buzienė Organizacijos tikslas
- įamžinti žuvusiųjų atminimą.
Parodoje sutikau M.Mikaičių, tarnavusį kariniame laive Otvažnyj
ir išsigelbėjusį iš košmariško įvykio. Mykolas santūriai prisiminė
išgyventas akimirkas, sielojosi dėl tarnybos draugų netekties,
pasakojo, kaip susiklostė gyvenimas po tarnybos sovietinėje armijoje.
Savarankišką, drausmingą ir rimtą prisimenu Mykolą besimokantį
Kauno 4-oje profesinėje mokykloje. Dėsčiau jam istoriją. Grupėje
su juo mokėsi patikimi, smalsūs vaikinai, jau tada perpratę sovietinės
sistemos blefą, todėl dažnai kalbėjomės apie tikruosius istorijos
įvykius ir faktus. Gyvenimas patikrino tiesą, sunkumai užgrūdino,
šiandien Mykolas - puikus šeimos tėvas, džiaugiasi ne tik savo
vaikais, bet ir vaikaičiais.
* * *
Faktai patys kalba už save. Lietuvių
jūreivių, pašauktų tarnauti sovietiniuose laivuose, dažnai laukė
dramatiškas likimas kaip ir jų bendraamžių iš kitų sovietinių
respublikų. Kad daugiau būtų šilumos, mes privalome, kaip rašė
Aleksandras Puškinas, ne tik mylėti mirusius, o, prisimenant
juos, daryti teigiamas išvadas gyvųjų labui.
Angelė BUŠKEVIČIENĖ
© 2003 "XXI amžius"