Moralinės ir teisinės Irako
problemos po totalitarinio režimo nušalinimo
|
Irako vaikai bando atsigerti
iš vamzdžio,
įrengto humanitarinę pagalbą tiekiančių ispanų pajėgų
|
|
Irako krikščionys švenčia Velykų sekmadienį
EPA-ELTA nuotraukos
|
Irakiečiams atsivėrė kelias
tapti savo šalies šeimininkais
Tragiškiems Irako karo įvykiams
palaipsniui tampant istorija, tebesitęsiantys svarstymai dėl Jungtinių
Valstijų vadovaujamos operacijos Laisvė Irakui moralinių motyvų
užleidžia vietą diskusijoms apie posadaminio Irako demokratinį
sutvarkymą ir tarptautinės bendruomenės įtaką šiam procesui. Tie,
kurie dalyvavo gausiose antikarinėse manifestacijose, kurios lyg
galinga banga nuvilnijo per visą pasaulį, ir tie, kurie dėjo visas
pastangas, kad karo nebūtų, be abejonės, matydami televizijos
ekranuose subombarduotus ir sugriautus namus bei žmonių aukas,
turėjo pajusti vidinį nusivylimą ir skausmą.
Kita vertus, diktatoriaus Sadamo Huseino režimas, pagrįstai vadintas
arabiškuoju stalinizmu, ne kartą agresyviais veiksmais pažeidė
taiką Artimųjų Rytų regione, todėl sunku įsivaizduoti nors vieną
sąžiningą žmogų pasaulyje, kuris būtų nelaimingas dėl šio režimo
nuvertimo drąsiais amerikiečių kariškių ir jų sąjungininkų veiksmais,
kurie vykdė savo pilietinę pareigą, paklusdami savo teisėtų ir
demokratiškai išrinktų politinių lyderių nurodymams.
Karinei kampanijai vadovavę Jungtinių Valstijų prezidentas Džordžas
Bušas ir Didžiosios Britanijos premjeras Tonis Bleiras tvirtino,
kad jų šalių kariuomenės vykdė invaziją, turėdamos tikslą išvaduoti
Irako žmones iš amoralaus ir pavojingo režimo. Išvaduoti pasaulį
iš S.Huseino režimo yra žmoniškumo aktas, - kalbėjo T.Bleiras
dar vasario pabaigoje vykusiame valdančiosios Leiboristų partijos
suvažiavime. - Palikti jį valdžioje būtų iš tiesų nežmoniška.
Tuo tarpu Dž.Bušas, ne kartą pabrėžęs buvusio Irako režimo keliamą
pavojų taikai dėl jo ryšių su teroristais ir liguisto siekio
sukurti masinio naikinimo ginklą, sakė, jog karas yra paskutinė
priemonė, tačiau nieko nedaryti būtų blogiausia.
Tačiau dabar, po S.Huseino režimo žlugimo, tvarkos atstatymas
suskaldytoje ir savivalės apimtoje Irako visuomenėje pareikalaus
koalicijos vadovų išminties. Ypač žinant sugriautos ekonomikos
ir humanitarinės krizės (iki šio juntamas elektros energijos,
švaraus geriamo vandens stygius, varginga ligoninių padėtis) dabartiniame
Irake sąlygas. Juk tikroji demokratija įmanoma tik esant atstatytai
teisinei valstybės sanklodai. Irako politinis gyvenimas bus realus
tik jame integraliai dalyvaujant autonomijos siekiantiems kurdams
ir islamiškąjį radikalumą demonstruojantiems Irako šiitams, kurie
sudaro daugumą šalies gyventojų. Pagaliau irakiečių ir kitų arabų
kraštų nusistatymą okupacinės valdžios atžvilgiu, be kita ko,
apspręs Irako pasakiškų naftos turtų likimas, ypač nuo to, kiek
jų neišvengiamas privatizavimas liks skaidrus ir tikrai atiteks
irakiečiams.
Balandžio viduryje į pietinėje Irako dalyje esantį Uro miestą
susirinkę buvusių šalies opozicinių organizacijų delegatai, aptarę
susidariusią padėtį, priėmė 13-os punktų programą, kurioje išdėstyti
posadaminio Irako atstatymo pagrindiniai principai.
Dokumente nurodoma, kad ateityje Irakas turi tapti demokratine
ir federaline valstybe, valdoma bendruomeniškais pagrindais,
pasiremiant nacionaliniu dialogu. Taip pat pažymėta, kad patys
irakiečiai turi rinkti savo valstybės vadovus, be politinės prievartos
ir išorinio spaudimo. Beveik 35 metus šalį valdžiusi partija Baas,
kuria rėmėsi totalitarinis S.Huseino režimas, turi būti paleista
ir jos įtaka visuomenei eliminuota. Kitaip sakant, Irake reikia
pravesti debaasifikaciją, kaip po Antrojo pasaulinio karo Vokietijoje
buvo vykdoma denacifikacija, arba praėjusiame dešimtmetyje Rytų
Europoje dekomunizacija.
Žinoma, pirmaeiliai darbai dabartiniame karo nusiaubtame ir sukrėstame
Irake - saugumo ir teisėtumo atkūrimas, kad būtų nutrauktas plėšikavimas
ir dokumentų naikinimas. Buvusios opozicijos lyderiai, ant kurių
pečių dabar gula naujos valstybės kūrino našta, pirmiausia turi
rūpintis socialinių ir medicininių tarnybų atstatymu. Be jokios
abejonės, remiantis Ženevos konvencijomis ir kitais tarptautinės
teisės dokumentais, čia turi aktyviai veikti ir Iraką laikinai
valdančios okupacinės pajėgos, įskaitant amerikiečių generolo
Džono Garnerio vadovaujamą laikinąją šalies administraciją, kuri
turi garantuoti stabilias sąlygas politinėms reformoms.
Šiuo atžvilgiu ypač svarbus dialogas su 60 proc. Irako gyventojų
sudarančių musulmonų šiitų politinėmis grupėmis, kurioms stiprią
įtaką daro antiamerikietiška kaimyninio Irano politika. Šiitų
religinę veiklą gerokai varžė Iraką valdžiusi sekuliaristinė Baas
nomenklatūra (pavyzdžiui, beveik tris dešimtmečius buvo draudžiamos
piligrimystės į šventuosius Kerbelos ir Nadžafo miestus, kur palaidoti
šiitų labiausiai garbinami imamai Ali ir Huseinas, pranašo Mohamedo
žentas ir jo sūnus), todėl būtent šiitai labiausiai džiūgavo buvusio
režimo žlugimu, entuziastingai versdami Sadamo statulas, siaubdami
jo ir kitų nomenklatūrininkų ištaiginguosius rūmus. Tačiau jau
dabar jų manifestacijose ryškėja nepakantumo užsieniečių globai
ženklai, o minėtame Uro opozicinių jėgų susitikime atsisakė dalyvauti
stipriausia šiitų Islamo revoliucijos politinė grupė, nepritardama
perdėtai Jungtinių Valstijų įtakai. Jeigu Irake esama sumaištis
užsitęs ir nebus sparčiai sprendžiamos būtiniausios humanitarinės
problemos, tai šis priešiškumas gali dar labiau sustiprėti.
Bažnyčia pabrėžia tarptautinės
bendruomenės svarbą pokariniame sureguliavime
Kadangi karo Irake pabaiga balandžio
viduryje beveik sutapo su 1963 metais paskelbtos popiežiaus Jono
XXIII istorinės enciklikos Pacem in terris 40-mečio minėjimu,
tai Bažnyčios vadovai, vertindami įvykius Artimųjų Rytų regione,
pasiremdavo minėto dokumento mokymu. Šiemečiame Velykų kreipimesi
popiežius Jonas Paulius II ryžtingai pabrėžė būtinumą atstatyti
Irake teisingą pokarinę tvarką ir kad patys šalies gyventojai
būtų tikraisiais savo valstybės šeimininkais. Su tarptautinės
bendruomenės solidaria parama irakiečiai tetampa savo šalies atstatymo
pagrindiniais veikėjais, - kalbėjo Šventasis Tėvas balandžio
20 dieną Šv. Petro aikštėje šimtatūkstantinei maldininkų miniai.
Priminęs enciklikos Pacem in terris žodžius, kad taika pasaulyje,
visų laikų žmonių didžiausias troškimas, gali būti sukurta ir
įtvirtinta tiktai visiškai gerbiant Dievo nustatytą tvarką, jis
pabrėžė, kad ši nuostata lieka aktuali ir šiems laikams, ypač
Šventojoje Žemėje, kurią užliejusi smurto ir kraujo banga.
Popiežiaus namų teologas šveicaras dominikonas kunigas Žoržas
Kotjė, balandžio 15 dieną pažymėjęs, jog tikrasis mūšis už Irako
atnaujinimą dar tik prasideda, priminė, kad Jonas XXIII savo
enciklikoje iškėlė keturias pastovios taikos atramas: laisvę,
teisingumą, tiesą ir meilę, kurias ypač svarbu įgyvendinti karo
sugriautame Irake. Šis karas tapo tikra drama, atnešusia daug
aukų. Galbūt jau regime jo pabaigą, tačiau turime prisiminti sužeistus,
žuvusius žmones, kritinę sveikatos apsaugos padėtį, tvirtą gyvenimo
pagrindą praradusias šeimas, - kalbėjo žiniasklaidai teologas.
- Dėl to, kad mes matome šalį, atsidūrusią griuvėsiuose, su naujais
pykčio bei prievartos proveržiais, taikos Irake sąlygos yra labai
trapios. Dėl to reikia melstis, kad šalies atstatymo pastangose
vyrautų išmintis, drąsa ir dosnumas, o taip pat solidarus bendradarbiavimas,
iškeliant Jungtinių Tautų Organizacijos koordinuojantį vaidmenį.
Enciklikos Pacem in terris jubiliejaus minėjimui Popiežiškajame
Laterano universitete vadovavęs Vatikano valstybės sekretorius
kardinolas Andželas Sodanas, žurnalistų paklaustas dėl Bažnyčios
reakcijos į pokarinę padėtį Irake, sakė, kad Šventojo Sosto nuostatos
nesikeičia. Prieš karą mes darėme viską, kas įmanoma, kad jo
būtų išvengta. Kai karas prasidėjo, mes dirbome, kad jis baigtųsi
kaip galima greičiau. Dabar lieka viltis, kad Irako civilių gyventojų
atsikūrimas bus spartus ir tarpreliginis dialogas nebus nutrauktas.
Į klausimą dėl dabar plačiai diskutuojamo Jungtinių Tautų vaidmens,
kardinolas A.Sodanas palinkėjo, kad ši didžiausia tarptautinė
organizacija galėtų atkurti Irake savo taikdarišką misiją. Tuo
tarpu Popiežiškosios teisingumo ir taikos tarybos pirmininkas
arkivyskupas Renatas Martinas, kuris anksčiau šešiolika metų atstovavo
Vatikanui Jungtinėse Tautose, pažymėjo, jog sprendimas pradėti
karą Irake be JT sankcijos sukėlė tam tikrą šios organizacijos
krizę. Tačiau tai neprieštarauja, bet atvirkščiai, dar labiau
sustiprina Pacem in terris iškeltą pasaulinio politinio autoriteto
poreikį užtikrinant taiką ir tautų pažangą, - sakė arkivyskupas
R.Martinas. - Jungtinių Tautų Organizacijos nepakeičiamo vaidmens
sumenkinimas reikštų bendrosios moralinės tvarkos ir subsidiarumu
paremto pasaulinio valdymo autoriteto silpninimą.
Tikėjimo doktrinos kongregacijos prefektas kardinolas Jozefas
Ratcingeris, kalbėdamas žurnalistams per vieną Romos šv. Kryžiaus
universitete surengtą diskusiją apie katalikų dalyvavimą politikoje,
pabrėžė palengvėjimą dėl karo Irake pabaigos. Mes esame labai
laimingi, kad viskas eina į pabaigą, - balandžio 11 dieną kalbėjo
kardinolas. - Juk sunku buvo numatyti, kas galėjo atsitikti, ypač
jeigu būtų panaudotas cheminis ginklas. Bet dabar galima lengviau
atsikvėpti. Kardinolas J.Ratcingeris, pabrėžęs Bažnyčios teisę
priešintis karui ir jo keliamiems griovimo pavojams, nurodė,
kad Irako atkūrime turės dalyvauti ne tik JAV, bet visa tarptautinė
bendruomenė. Niekada viena tauta neturi prisiimti atsakomybės
daryti sprendimus už visą pasaulį, todėl mes turime dirbti kartu
su Jungtinėmis Tautomis, - sakė jis.
Tuo pat metu Šventasis Sostas patvirtino Katalikų Bažnyčios pasirengimą
dalyvauti pokarinio Irako atstatyme. Vatikano valstybės sekretoriato
paskelbtame pareiškime sakoma, jog kada nutyla ginklų gausmas,
irakiečiams ir tarptautinei bendruomenei iškyla sudėtingas uždavinys
pagaliau pradėti taikią regiono istoriją. Pareiškime, pastebėjus,
kad karo Irake pabaiga atveria naujas perspektyvas šalies gyventojų
ateičiai, nurodoma, jog Katalikų Bažnyčia per savo socialines
ir karitatyvines įstaigas yra pasirengusi suteikti visą būtiną
paramą. Irako katalikų vyskupijų struktūros, per karą suteikusios
visokeriopą pagalbą ne tik vietos krikščionių mažumai, bet ir
musulmonams - netgi daugelis maldos namų buvo tapę laikinomis
prieglobsčio vietomis pabėgėliams - ir toliau yra pasirengusios
teisingai paskirstyti iš viso pasaulio gaunamas humanitarines
gėrybes kenčiantiems irakiečiams.
Ateinančių trijų mėnesių laikotarpiu pagrindinė Irako katalikiška
labdaros organizacija Caritas planuoja suteikti humanitarinę
paramą už aštuonis milijonus eurų, kuriuos suaukojo Caritas Internationalis
federacijai priklausančios grupės įvairiose šalyse. Irako Caritas
turi keturiolika veikiančių centrų, kurie rūpinasi maždaug 260
tūkst. nuo karo nukentėjusiais žmonėmis, daugiausia vaikais ir
mažus kūdikius turinčiomis ar jų laukiančiomis motinomis. Joms
teikiamos higienos priemonės, maisto produktai ir medicininė pagalba.
Taip pat rūpinasi karo pabėgėliais, kurie aprūpinami viryklėmis,
drabužiais, čiužiniais ir kitomis gėrybėmis. Karo metu pagalbos
darbai buvo koordinuojami su kaimyninės Jordanijos Caritas,
kuris parūpindavo transportą sukauptoms gėrybėms gabenti į Bagdadą,
Basrą ir kitus Irako miestus. Nors dėl karo veiksmų ryšys buvo
gerokai sutrikęs, tačiau Irako Caritas centrai beveik nenukentėjo
ir tęsia savo humanitarinės misijos vykdymą.
Irako krikščionių viltys
ir rūpesčiai
Dėl Irake stiprėjančio islamiškojo
radikalizmo ne tik tarp šiitų, bet ir tarp sunitų, ir netgi kurdų
reiškiami tam tikri būgštavimai dėl 3 proc. iš 25 milijonų šalies
gyventojų sudarančių krikščionių padėties. Pasirodo vis dažnesnių
kaltinimų dėl Irako krikščionių bendradarbiavimo su buvusiu ateistiniu
Baas režimu ir netgi simpatijų buvusiam diktatoriui S.Huseinui.
Verta prisiminti, kad arabų socialistinio atgimimo partiją Baas
(arabų kalba baas reiškia atgimimas) 1947 metais įkūrė Sirijos
krikščionis mokytojas Mišelis Afliakas (1912-1989), kuris studijų
Paryžiuje metais buvo įstojęs į Prancūzijos komunistų partiją.
(Beje, sekuliaristinis ir antiklerikalinis Baas režimas Siriją
pradėjo valdyti anksčiau (1964 metais) nei Iraką (1968) ir valdo
iki šiol.)
Tarp labiausiai žinomų Baas veikėjų Irake, dažnai kaip chaldėjų
katalikas, buvo minimas Tarikas (tikrasis vardas Michailas) Azizas,
kuris ilgą laiką užėmė užsienio reikalų ministro postą, o vėliau
buvo paskirtas vicepremjeru. T.Azizo vaidmuo S.Huseino aplinkoje
dažnai lyginamas su vokiečių katalikų politiko Franco fon Papeno
priklausymu Hitlerio artimiausių bendradarbių grupei. Skirtumas
tik tas, kad F. fon Papenas, nepaisant savo nacistinių pažiūrų,
buvo praktikuojantis katalikas, tuo tarpu nuo tikėjimo nutolęs
T.Azizas apie savo priklausymą Chaldėjų Bažnyčiai turbūt prisiminė
tik prieš vasario pabaigoje vykusį vizitą į Vatikaną.
Nepaisant Baas istorijos ir kai kurių krikščionimis krikštytų
asmenų aktyvaus dalyvavimo buvusio Irako režimo valdančioje nomenklatūroje,
negalima net kalbėti apie šalies krikščioniškų Bažnyčių kokias
nors simpatijas S.Huseino diktatūrai. Tiesa, Irake krikščionys
turėjo santykinai didesnę laisvę nei Saudo Arabijoje bei daugelyje
kitų musulmoniškų Artimųjų Rytų kraštų, tačiau tai buvo pasiekta
priverstinio nusižeminimo ir pataikavimo kaina. (Pavyzdžiui, išleistuose
krikščioniškuose kalendoriuose reikėdavo patalpinti ir privalomas
S.Huseino citatas.) Tačiau jeigu krikščionis, kaip ir kiti opozicijos
veikėjai, pasisakydavo prieš buvusį režimą, jo laukdavo kankinimų
kameros arba būdavo atiduodamas pasiutusiems šunims sudraskyti
(tai mėgstama S.Huseino bausmė savo priešininkams). Dabar jau
drąsesni tapę Irako krikščionių vyskupai palaipsniui išviešina
tokių krikščionių kankinių vardus.
Dabartinėje Irako teritorijoje krikščionys gyvena nuo apaštalų
laikų, ir iki viduramžių jie sudarė šalies gyventojų daugumą,
todėl kartu su kitų tikybų išpažinėjais, pirmiausia musulmonais,
gali ir turi jaustis tikrais savo valstybės šeimininkais. Deja,
dėl sunkių gyvenimo sąlygų Irake vis daugiau vietos krikščionių
išvyksta laimės ieškoti svetur: nuo 1990 iki 2002 metų krikščionių
skaičius šioje šalyje sumažėjo nuo 1,5 mln. (6 proc. visų gyventojų)
iki 800 tūkst. (3 proc.), tai yra beveik dvigubai. Bijomasi, kad,
stiprėjant islamiškajam radikalizmui, posadamiškajame Irake krikščionių
emigracija gali dar labiau sustiprėti. Tai būtų savotiškas paradoksas,
nes dabar kol kas tikrieji Irako šeimininkai yra S.Huseino režimą
nugalėję amerikiečiai, taigi krikščionys. Tačiau štai jų balandžio
viduryje minėtame Irako buvusių opozicinių politinių jėgų susitikime
Ure (musulmonai šią patriarcho Abraomo gimtinę vadina Nasirija)
dalyvavo vien tik musulmonai - arabai ir kurdai, bet nė vieno
krikščionio. Būgštaujama, kad nepasikartotų klaida, kurią padarė
tarp Pirmojo ir Antrojo pasaulinių karų Iraką valdę britai, kurie
tada taip pat rėmėsi tik musulmonais arabais ir kurdais. Todėl
nepatenkinti asiriečiai krikščionys (Apaštalinės Rytų Bažnyčios
nariai) buvo surengę sukilimą, kuris buvo žiauriai numalšintas,
ir šio skaudaus istorinio patyrimo atmintis tarp Irako krikščionių
gyva iki šiol.
Nepaisydami Bagdade ir kitose šalies vietovėse vyravusio chaoso,
Irako krikščionys šiemet įprasta tvarka dalyvavo Didžiosios savaitės
ir Velykų švenčių liturginėse apeigose. (Dauguma vietos krikščionių
Velykas šventė pagal senąjį Julijaus kalendorių - balandžio 27
dieną.) Vis dėlto, kaip pranešė apaštalinis nuncijus arkivyskupas
Fernandas Filonis, pamaldose dalyvavo mažiau žmonių, nes daug
krikščionių dėl vykusių kovų pasitraukė į kaimus pas gimines ir
dar negrįžo į sostinę bei kitus didžiuosius miestus. Nuncijus
arkivyskupas F.Filonis per visus bombardavimus nė vienos dienos
nebuvo apleidęs savo posto.
Duodamas interviu katalikų žiniasklaidai, jis pažymėjo, kad krikščionis
labai įskaudino vykę plėšikavimai, kurių metų taip pat buvo nusiaubtas
vienas turtingiausių Artimuosiuose Rytuose Bagdado nacionalinis
muziejus su jo senoviniais Mesopotamijos laikų eksponatais. Taip
pat buvo sudeginta Irako nacionalinė biblioteka, kurioje, be kitų
neįkainojamų senųjų raštų, žuvo ir pirmųjų krikščionybės šimtmečių
Biblijos leidiniai. Tai didžiulis praradimas Irako žmonių istorijai,
- sakė arkivyskupas F.Filonis. (Užsienio stebėtojai ne be ironijos
pažymi, kad vienintelis Bagdado objektas, kurį nuo plėšikavimo
atidžiai saugojo amerikiečių okupacinės pajėgos, buvo Naftos ūkio
ministerija. Tuo buvo parodytas tikrasis jų šeimininkavimo Irake
prioritetas.)
Iki šiol per visą netvarkos ir plėšikavimo laikotarpį po S.Huseino
režimo žlugimo krikščionių maldos namai ar vienuolynai beveik
nebuvo paliesti. Šiitai tik užėmė - britų kariuomenei nuolaidžiaujant
- Basros chaldėjų katalikų katedrą. Kita vertus, šios nelaimės
neišvengė Bagdado pasiturinčių krikščionių gyvenamieji kvartalai,
ypač jų turimos parduotuvės ir įmonės. Kaip minėta, per karo veiksmus
daug vietos krikščionių buvo pasitraukę į provinciją, o sugrįžę
iš savo turėtų būstų ir parduotuvių rado tik tuščias sienas. Į
kitus krikščionių ištuštėjusius namus persikėlė vargingai gyvenantys
žmonės, ir dabar bus sunku juos iškraustyti.
Nepaisant šių problemų ir pasipiktinimo, kad koalicijos pajėgos
nedėjo pakankamai pastangų sulaikyti nuo plėšikavimo, Irako krikščionys
su viltimi žvelgia į ateitį, ypač todėl, kad naujojo Irako gimimas
sutapo su didžiosiomis Velykų šventėmis. Mes dar nežinome, kokia
bus tėvynė, bet labai trokštame, kad Irakas būtų vieningas, laisvas
ir teisingas, - sakė FIDES misijų žinių agentūrai Irako sirų apeigų
katalikų kunigas Nizaras Semanas. - Norime, kad Irakas būtų pasaulietinė
valstybė, suteikianti vienodas teises visoms etninėms ir religinėms
bendruomenėms.
Kol kas neaišku, kiek ir kaip vietos krikščionys dalyvaus naujojoje
Irako politinėje vadovybėje, kuri dės pamatus demokratinėms reformoms.
Jeigu sudarydami naująją šalies administraciją karo laimėtojai
laikysis savo pažadų, mes viliamės, kad bus paskirti žmonės pagal
jų nuopelnus ir skaidrius kriterijus, o ne tik pagal artimumą
amerikiečių ir anglų interesams, - sakė interviu katalikų žiniasklaidai
Irako chaldėjų katalikų patriarcho atstovas Romoje kunigas Filipas
Nadžimas.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"