Pasaulio lietuvių dainų
šventei artėjant
Dainų šventės padeda tautai išgyventi
|
Vida Šatkauskienė |
|
Pasaulio lietuvių dainų
šventė sostinės Vingio parke 1994 metais |
|
Dainų šventėje sukasi
šokėjų rateliai |
Vos keli mėnesiai liko
iki Pasaulio lietuvių dainų šventės, skirtos Lietuvos valstybės
karaliaus Mindaugo karūnavimo 750 metų jubiliejui. Šiuo metu
jai intensyviai rengiamasi. Apie šios nuostabios šventės tikslus,
pasirengimą ir naujoves Lietuvos liaudies kultūros centro Etninės
kultūros skyriaus vedėją Vidą Šatkauskienę kalbina Elona Gubavičiūtė.
Gal galėtumėte paaiškinti,
kokie tikslai ir idėjos skatina rengti Dainų šventes ? Kodėl tokio
pobūdžio šventėse ne vien tik dainuojama ?
Pats šventės tikslas yra suburti Lietuvos žmones, išaukštinti
jos kultūrą, ypač dainą kaip nacionalinio savitumo išraišką, nepaprastai
svarbią vertybę visai Lietuvai, visiems jos žmonėms. Dainų šventės
padeda tautai išgyventi, neišsilakstyti po materialiai geriau
gyvenančius kraštus. Ypač pastaruoju metu kyla daug diskusijų,
ar išsaugosime savitumą, įstoję į Europos Sąjungą. Manau, kad
būtent dainų šventės ir parodo, kad viskas priklauso nuo mūsų.
Kitais metais mes minėsime Lietuvos dainų šventės 80ąsias metines.
Pati istorija pakoregavo šventės struktūrą, jos dalyvius. Ji išsiplėtė,
išsivystė nuo vien tiktai dainos renginio į visapusiškesnį kultūros
renginį. Direktorius Juozas Mikutavičius yra palyginęs Dainų šventę
su olimpiada. Sporto olimpiadoje dalyvauja įvairių sporto šakų
atstovai, taip ir į Dainų šventę, kuri yra tarsi kultūros, meno
olimpiada, turi būti įtraukiamos įvairios kultūros formos šokis,
žaidimai, instrumentinis muzikavimas, liaudies instrumentai, pučiamieji
ir t.t. Savaime aišku, kad daina turi išlikti visų renginių jungiamąja
grandimi.
Tačiau reikėtų įtraukti ne tik įvairias tradicines ir profesionalias
kultūros sritis, bet ir tradicinius papročius. Todėl mes stengiamės
pademonstruoti net tradicinius patiekalus, amatus ir visa tai,
ką išsaugojome iš savo praeities, iš savo pirmtakų. Ypač šiais
metais bus labai daug įvairių žanrų, tuo mes parodysime, kad esame
skirtingi nuo kitų pasaulio šalių.
Kodėl šių metų Pasaulio lietuvių dainų šventės šūkis
MES?
Galutinė Dainų šventės struktūra buvo suformuota po nepriklausomybės
atkūrimo. Svarbiausia tai, kad prie tradicinių šventės dalių
Ansamblių vakaro, Dainų ir Šokių dienų buvo įtraukta ir Folkloro
diena. Tačiau visi tie renginiai buvo savarankiški, turėjo atskirą
temą, o mums norėjosi, kad šventę vienytų kokia nors viena idėja.
Teko ilgai pasukti galvas. Mūsų direktoriui J. Mikutavičiui kilo
mintis atkreipti pagrindinį dėmesį į tuos, kurie rengia šventę
ir į tuos, kuriems ji skirta. MES tai visi Lietuvos žmonės
ir jauni, ir vyresni, ir turtingi, ir skurdžiai gyvenantys; ir
tie, kurie dirba žemės ūkyje, ir tie, kurie pluša kultūros baruose,
ir t.t. Pasirenkant šią temą, atspirties taškas buvo Justino Marcinkevičiaus
eilėraštis. Taigi 2003-iųjų šventėje pirmą kartą yra sumanyta
susieti visas šventės programas tam tikra viena tema.
Latvijoje, Estijoje ir Lietuvoje egzistuojanti nacionalinė
dainų ir šokių šventimo tradicija yra kultūros reiškinys, kurį
siūloma paskelbti žmonijos žodinio ir nematerialaus paveldo šedevru.
Tačiau dėl susiklosčiusių istorinių aplinkybių Lietuvoje dainų
ir šokių šventimo tradicija atsirado vėliau nei Estijoje ar Latvijoje.
Ar pastebėjote šventimo skirtumus Lietuvoje, palyginti su šiomis
kaimyninėmis šalimis? Kokios naujovės bus šiais metais?
Manau, kad pagrindinis skirtumas yra jau minėta Folkloro diena,
kuri į mūsų Dainų šventę įtraukta po nepriklausomybės atkūrimo.
Tai visų Lietuvos regionų tradicinės kultūros reprezentavimas,
kurio nėra nei Latvijoje, nei Estijoje. Tiesa, latviai bando kažką
panašaus įgyvendinti, tačiau kol kas nežymiai.
Iš esmės dainų šventimo struktūra yra labai panaši visose Baltijos
šalyse. Tačiau turėčiau pasakyti, kad latviai kiekvieną kartą
stengiasi pateikti vis naujesnes, originalesnes programas, kurių
nėra Lietuvoje. Praėjusią Dainų šventę Latvijoje buvo parengta
labai įdomi modernaus šokio programa. Šiais metais mūsų šventėje
taip pat bus labai daug naujovių, kurių anksčiau nebuvo. Viena
jų lietuvių tautinio kostiumo kolekcijos pristatymas, kuris
bus naujas reiškinys Lietuvos kultūriniame gyvenime. Kostiumas
rengiamas ne stilizuotas, bet rekonstruotas, sukurtas pagal Europoje
priimtą koncepciją. Tai XIX a. pabaigos XX a. pradžios tradicinis
išeiginis drabužis. Tokią 85 kostiumų kolekciją rengia mūsų įstaigos
mokslinė grupė, kuri šiuo metu įtemptai dirba siuva, audžia
ir netrukus rengiasi pabaigti. Tai bus pirmasis renginys šių metų
Dainų šventėje. Kolekcijos pristatymo metu visuomenė bus supažindinta
su būdingais kostiumo bruožais atskiruose Lietuvos regionuose,
paaiškinsime, kaip kostiumus dėvėti, kokios jų sudėtinės dalys.
Mes siekiame, kad ypač verslo žmonės ir mūsų visuomenės elitas
turėtų progos susipažinti su nepaprastai gražiu lietuvišku tautiniu
kostiumu, kurį per daugelį metų sumenkinome, sudarkėme netinkamomis
stilizacijomis, visiškai nesuvokdami jo esmės. Lietuvoje būtina
atstatyti kostiumo prestižą. Jis turi būti gerbiamas bei dėvimas
prezidentienės ir visų kitų žmonių. Pavyzdžiu mums galėtų būti
kitos Europos šalys, tokios kaip Norvegija, Austrija.
Tikimės, kad kolekcijos gyvavimas nesibaigs vien tik šiuo renginiu.
Mes planuojame ją vežioti po Lietuvą ir rodyti visiems besidomintiems
žmonėms. Kai reikės reprezentuoti mūsų šalį, galėsime vežti net
į užsienį. Taip pat yra rengiamas šios kolekcijos leidinys, kuriame
bus kostiumo pavyzdžiai, brėžiniai, nuotraukos. Čia bus paaiškinta,
kaip kostiumą pasisiūti, kaip pasirinkti medžiagą ir t.t. Mes
svajojame, kad ateityje turėsime kostiumo dirbtuves su moksline
priežiūra. Tuomet galėtume aprengti Lietuvą gražiais autentiškais
drabužiais ir neleisti klestėti komercijai, kuri dažnai nepaiso
tautinio kostiumo reikalavimų. Tačiau visa tai susiję su finansais,
todėl tokios dirbtuvės lieka tik planuose.
Pastaruoju metu mes bandome įtraukti į repertuarą ir profesionaliąją
kūrybą. Todėl turėčiau paminėti dar vieną naujovę - profesionalaus
meno kūrinį, kurio žanro nenurodo nė pats autorius. Tai Vidmanto
Bartulio - Mūsų Lietuva. Šiame kūrinyje paminėti visų profesijų
žmones. Neužmiršti net rokeriai ir prostitutės. Aš įsivaizduoju,
kad kūrinio atlikimas bus labai plataus diapazono nuo liaudies
dainų atlikėjos Veronikos Povilionienės iki motociklininkų. Kaip
ši idėja bus įgyvendinta, netrukus pamatysime.
Dainų šventės direktorius J. Mikutavičius kartu su kolegomis iš
Muzikos paramos fondo yra sumanę nors vieną renginį skirti mūsų
jaunesniajai kartai. Iš pradžių buvo galvojama apie įvairias metamorfozes
klasikos, roko, folkloro, kurias esame jau ne kartą Lietuvoje
girdėję. Tačiau ši idėja nėra nauja ir nelabai tinkama, nes Lietuvos
Vyriausybė nusprendė, kad Dainų šventė yra tinkamiausiais renginys
paminėti mūsų valstybės jubiliejų karaliaus Mindaugo karūnavimo
750 metų jubiliejų. Dėl šios priežasties ir pati Dainų šventė
buvo atidėta metams. Tuomet mūsų programoje atsirado Kartų vakaras,
kurio esminis pagrindas yra miuziklo Velnio nuotaka pastatymas.
Puikus lietuviškos klasikos pavyzdys bus pristatytas visiškai
naujai. Tai šiuolaikiškas koncertinis atlikimas su šviesos ir
garso efektais, originalia scenografija, filmo fragmentais. Gros
simfoninė ir ritminė grupės, dainuos populiariausi dainininkai,
aktoriai.
Kaip ir praėjusios Dainų šventės programoje, taip ir šiais metais
bus Kanklių ansamblių popietė Skambėkite, kanklės. Taip pat
žiūrovai matys pučiamųjų orkestrų paradą, pavadintą Vario audra.
Tai bus įspūdingas renginys ausims ir akims. Jis prasidės Katedros
aikštėje pučiamųjų orkestrų programa. Lietuvos profesionalūs reprezentaciniai
kariniai orkestrai kartu su šokėjomis demonstruos savo sugebėjimus
groti marširuojant. Po to Vario audra persikels į Rotušės aikštę
čia gros visų Lietuvos regionų geriausi mėgėjų orkestrai. Renginys
pasibaigs koncertais Senamiesčio vasaros lauko kavinėse.
Dar viena naujovė, vėlgi direktoriaus sumanymas, šventės metu
veikiantis Dainos klubas. Čia nauja forma bandysime kalbėti apie
įvairių žanrų dainą nuo seniausios iki šiuolaikinės, apie jos
gyvavimą, atsiradimą ne tik Lietuvoje, bet ir užsienio lietuvių
bendruomenėse. Klubui vadovaus Veronika Povilionienė. Pokalbiai
vyks su iliustracijomis, gyvu atlikimu, vaizdo ir garso įrašais.
Klubas veiks Lietuvos liaudies kultūros centre.
Šiais metais šventėje dalyvauti pakvietėme ir Lietuvos mėgėjų
teatrus. Jie labai retai kada dalyvauja Dainų šventėse. Tiesą
pasakius, teatrinis judėjimas vis likdavo nuošalyje. Todėl šį
kartą sugalvojom ir juos pakviesti, įtraukti į renginius. Savo
vaidinimus mėgėjų teatrai rodys Mokytojų namų kiemelyje, bet kartu
ir visą Vilniaus miestą pripildys savo spektakliais. Šventės dienų
metu juos galėsite sutikti šurmuliuojant Vilniaus gatvėse.
O koks vis dėlto pats svarbiausias ir sunkiausias darbas
kiekvienoje Dainų šventėje?
Svarbiausia yra pasirengimas. Tai darbas su kiekvienu kolektyvu,
norinčiu ir galinčiu dalyvauti Dainų šventės atrankoje. Man yra
geriau pažįstama folkloro sritis, todėl galėčiau pasakyti, kad
jau esame aplankę visus Folkloro dienos dalyvius ir gerai susipažinę
su visa dabartine šio žanro situacija Lietuvoje. Šiuo metu intensyviai
dirba šokėjai, chorvedžiai, dainų ir šokių ansambliai, kiti tautinės
muzikos kolektyvai. Vyksta įvairios apžiūros, mano kolegos važinėja
po Lietuvą, tikrina, kaip išmokstamas repertuaras, ar jis ne per
sunkus, ar žmonės pajėgūs jį parengti. Mes esame nusiteikę geranoriškai
ir stengiamės, kad pajėgūs ir norintys dalyvauti šventėje kolektyvai,
tikrai dalyvautų.
Jūs esate folkloro specialistė. Gal plačiau papasakotumėte, kaip
folkloras yra vertinamas šiandieninėje Lietuvoje?
Apie folklorą Lietuvoje yra labai daug nuomonių. Dažnai tenka
išgirsti, kad nieko įdomaus nebeturime, Vyriausybė ir savivaldybės
nesidomi etnine kultūra, jos neremia, ji šiais laikais nebemadinga,
o ir pati kultūra žmonėms nebeaktuali, ypač jaunimui ir t.t. Tačiau
važinėdami po Lietuvą mes pastebėjome, kad susidomėjimas nesumažėjo.
Liūdniausia yra tai, kad mūsų močiutės, kurios gali geriausiai
savo krašto tradiciją reprezentuoti, kiekvieną dieną vis atsisveikina
su mumis ir daugelį vertybių išsineša su savimi. Tačiau yra nemažai
žmonių, kurie sugebėjo ir suspėjo perimti tuos vertingiausius
dalykus. Pavyzdžiui, Dzūkijoje yra nė kiek ne mažiau puikių kolektyvų,
nei buvo prieš penketą metų. Dzūkijos kaimai kaip dainavo, taip
ir dainuoja. Ir kituose rajonuose atsiranda nemažai žmonių, kuriuos
susiburti paskatina vidinis poreikis. Bendruomenės sueina, dainuoja,
džiaugiasi. Jiems nereikia kultūros darbuotojų, kuriems svarbu
užsidirbti pinigų, raginimo. Žmonėms neužtenka apsiriboti darbu
ir namais, jie gyvenime ieško kažko daugiau.
Mus stebina ir džiugina ypač tokie sambūriai, kur šalia vyresnio
amžiaus žmonių, šalia tų močiučių, mūsų dainų karalienių, atsistoja
kitos kartos tai jų vaikai, vaikaičiai. Dabar tokių reiškinių,
kai trys ar keturios kartos susiburia į ansamblius, yra daugiau
nei buvo anksčiau. Atotrūkio tarp kartų nebuvimas neleis išnykti
vertybėms. Turėčiau pasakyti, kad šis viltį teikiantis reiškinys
būdingas mažesniems miesteliams, didžiuosiuose miestuose situacija
kitokia.
Tačiau yra reiškinių, kurie kelia nemažą rūpestį. Vienas jų
mažoka kolektyvuose vaikų. Manau, kad jiems įtakos turi šiandieninė
psichologinė aplinka. Kai kas galvoja, kad liaudies šokiai ar
muzika nebemadingi. Bet vis dėlto atsiranda vaikų, kurie ateina.
Labai daug priklauso nuo vadovo. Jis turi mokėti uždegti vaikus,
parodyti jiems, kad gerai šokti, gerai dainuoti ar gerai groti
yra prasminga. Reikia mokėti išreikalauti iš vaiko. Tuomet jis
pajus pasitenkinimą ir užmirš, kad tai, ką daro, nėra modernu.
Bet jei vadovas nesugeba, tai ir vaikai atrodo apgailėtinai. Neprieštarauju,
kad šiuolaikiniams vaikams sunku priimti tradicinę kultūrą, bet
tai galima padaryti ir daugelis padaro. Yra puikių ansamblių,
kuriuose dalyvauja po 30 60 vaikų. Tačiau jų galėtų būti ir
dar daugiau. Kad ir toje pačioje Varėnoje, kur tiek daug senųjų
dainininkų, vaikų kolektyvų nėra.
Galime pasidžiaugti, kad didžiuosiuose miestuose susidomėjimas
tradicine kultūra nė kiek nesumažėjo. Kolektyvų kiek buvo, tiek
ir išliko. O Vilniaus mieste jų atsirado net dar daugiau. Vienu
metu jautėsi šioks toks atoslūgis, kol žmonės prisitaikė prie
naujų gyvenimo sąlygų. Šiuo metu Vilniuje yra daugiau 30 rimtai
dirbančių folkloro ansamblių. Juose dirba ir profesionalai. Taip
pat yra puikių ansamblių ir Kaune, Klaipėdoje.
Esame pastebėję, kad kartais jaunimas perima seniai pagarsėjusių
kolektyvų veiklą į savo rankas. Taip atsitiko su Luokės ansambliu
(Telšių r.). Kartais jauni žmonės nesugeba prisitaikyti prie vyresniųjų,
nemato juose vertybės, lyg siekia labiau save parodyti. Ir, žinoma,
iš to nieko neišeina. Kad ir kiek mokslų žmogus būtų baigęs, vis
tiek nebus nei geresnis, nei stipresnis šioje srityje. Tai ne
mokslo esmė. Čia reikia jausti specifiką, mokėti bendrauti su
žmonėmis. Geriausia mokykla tai patys žmonės, tradicijos pateikėjai.
Tačiau yra ir labai gražių, mano jau minėtų pavyzdžių, kai jaunimas
dalyvauja kartu su močiutėmis. Vieni kitų neužgožia, nesumenkina,
nekonkuruoja, tada ir rezultatas puikus.
Dėkojame už pokalbį.
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"