Nauja monografija apie
kostiumo istoriją
Apranga XVI-XVIII a. Lietuvoje.
Tokiu pavadinimu knygynuose neseniai pasirodė naujoji dr. Marijos
Matušakaitės, žymiausios šių dienų Lietuvos dailės istorikės,
knyga, kuri, gausiai susirinkus svečiams, buvo pristatyta A. ir
P. Galaunių namuose-muziejuje. Šiuose namuose veikia ir autorės
1958-1959-aisiais bei 1964-aisiais sukurtų drabužių modelių paroda.
Dr. M.Matušakaitės kūryba dailės tyrinėtojų yra prilyginama P.Galaunės,
V.Drėmos darbams. 1970 metais apgynusi mokslinę disertaciją Skulptūriniai
Lietuvos antkapiai, autorė toliau aktyviai reiškėsi mokslinėje
spaudoje, parašė knygas XVI-XVIII a. portretas Lietuvoje (1984),
Senieji Lietuvos kunigaikščių portretai (1997), Procesijų altorėliai
Lietuvoje (1998), Senojo medžio skulptūra ir dekoratyvinė drožyba
Lietuvoje (1998).
Kostiumo istorija autorė domėjosi jau nuo seno. Tam ją skatino
pomėgis piešti drabužių modelius. Pamažu hobis tapo antrąja profesija.
Sąjunginiame konkurse laimėjusi trečiąją premiją, ji buvo pakviesta
dirbti meno vadove Vilniaus modelių namuose, vėliau dirbo Kauno
Mados fabriko vyriausiąja dailininke, Kauno politechnikos institute
dėstė drabužių ir avalynės kompoziciją bei kostiumo istoriją.
Autorės teigimu, jau tada ji pasigedo išsamesnių Lietuvos drabužių
istorijos tyrinėjimų. Jos netenkino tuometiniai bandymai rekonstruoti
archajišką Lietuvos aprangą, remiantis vien archeologiniais duomenimis,
bei netolimoje praeityje (XIX-XX amžiais) dėvėtų valstiečių moterų
drabužių tyrinėjimai. 1980 metais pradėjusi rengti knygą XVI-XVIII
a. portretas Lietuvoje, autorė ėmė domėtis portretuojamųjų apranga,
kaupti ikonografinę medžiagą, o taip pat, kaip pamatą Lietuvos
Didžiosios Kunigaikštystės drabužių tradicijai pažinti, ėmė tyrinėti
įvairius rašytinius šaltinius, juridinius dokumentus. Autorė užmezgė
ryšius ne tik su Lietuvos, bet ir su Baltarusijos, Lenkijos, Rusijos
muziejais, jų archyvais. Sukaupusi medžiagos, drabužių istorikė
pradėjo galvoti apie knygos leidimą. Jai maloniai sutiko talkinti
Aidų leidykla. Dr. M.Matušakaitė džiaugėsi su šios knygos rengimu
susijusiais naujais atradimais. Jos teigimu, šiame leidinyje didelė
dalis darbų yra publikuojama pirmą kartą. Krokuvos nacionaliniame
muziejuje esančioje Erazmo Cioleko pontifikalo miniatūroje (1515)
ji rado niekur kitur nematytą originalų dygsniuotą drabužį, kuriuo
vilkėjo Lietuvos didikas. Taip pat labai vertingi yra įvairiuose
muziejuose surinkti Sapiegų bei Radvilų šeimų portretai, atspindintys
to meto mados tendencijas, dar niekur neaprašytas didiko Saltono
portretas, kurio vardu Vilniuje yra pavadintas Saltoniškių rajonas,
prekeivio su moteriška avalyne ar merginos su karine uniforma
portretai bei daugelis kitų atradimų.
XVI amžiuje LDK apėmė didžiulius slavų žemių plotus, todėl, anot
dr. M.Matušakaitės, Lietuvoje dėvimuose drabužiuose atsispindėjo
sąlytis su Rytų Europos kraštais: Rusijos kunigaikštystėmis, Moldova,
Valakija, Vengrija, Krymo chanatu, Turkija. Dar neišnykus bizantiškajam
kostiumo stiliui, tuo pačiu metu į Lietuvą ėmė skverbtis ir apranga
iš Vakarų. Pastarosios sklidimą skatino pagausėję kontaktai su
Vakarų valstybėmis bei vis dažnesnės jaunuolių studijos užsienio
universitetuose. Taip pamažu Lietuvoje ėmė plisti vokiškoji mada,
o karalienės Bonos dėka į LDK buvo atvežta itališkoji, kiek vėliau
ir ispaniškoji mados. Ištaigingus, naujo stiliaus drabužius daugiausia
vilkėjo didikai ir tai tik labai ypatingomis progomis, tuo tarpu
kasdieniame gyvenime vyravo paprasti, tunikos tipo drabužiai.
XVII amžiuje drabužių padėtis Lietuvoje labai pasikeitė. Po alinančių
karų labai nukentėjo sostinė ir jos aukštuomenės gyvenimas, padaugėjo
smulkiųjų bajorų. Skirtingai negu vidutiniai bajorai, smulkieji
bajorai nelabai paisė aukštosios Vakarų mados reikalavimų, kuriuos
pradėjo diktuoti jau naujai iškilusi Prancūzija ir Nyderlandai.
Tarp bajorų netrukus paplito lokalinio tipo apdarai, atspindintys
demokratines tendencijas, vienijančias įvairių sluoksnių kilminguosius.
XVIII amžiaus apranga ryškiai diferencijavosi: lokalinio tipo
apdarus dėvėdavo valstiečiai, miestiečiai bei konservatyvūs bajorai
ar didikai, o iš Vakarų atėjusios mados, vadinamųjų vokiškųjų
reikalavimų laikėsi Stanislavo Augusto dvarų feodalai bei Saksų
dinastijos valdovai. XIX a. pr. lokalinės mados tradicijos vietą
vėl užleido europinei madai.
Dr. M.Matušakaitės monografijoje pateikta nuosekli LDK aprangos
raida yra suskirstyta į vyriškąją ir moteriškąją madas. Kaip pastebi
knygos autorė, moterų apranga kito daug lėčiau, negu vyrų, nes
jos retai išvažiuodavo į užsienį, o su naujausiomis mados tendencijomis
daugiausia susipažindavo didžiojo kunigaikščio rūmuose. Tačiau
nuo XVI amžiaus kunigaikščiai vis rečiau viešėdavo Lietuvoje ir
didikų žmonos vis labiau prarasdavo galimybes būti naujausių įvykių
sūkuryje. Nesistengdama atspindėti tik dvaruose susiformavusios
aukštosios kultūros mados, dr. M. Matušakaitė knygoje pateikė
ir žemesnių visuomenės sluoksnių aprangos tendencijas. Šalia iškilmių
drabužių čia galime rasti ir valstietiškų apdarų, įvairių galvos
apdangalų, šukuosenų, avalynės, tuo metu paplitusių ir dabar nenaudojamų
audinių ir drabužių pavadinimų, sukirpimo ir pasiuvimo modelių.
Ši knyga tai pirmasis tokio pobūdžio leidinys apie Lietuvos
kostiumo ir mados istoriją, vertingas ne tik dailėtyrininkams,
kino, teatro ir televizijos dailininkams, drabužių dizaineriams,
bet ir visiems, besidomintiems Lietuvos istorija ir kultūra. Knygos
redaktoriaus Petro Kimbrio teigimu, yra tokių knygų, be kurių
negalima dirbti toliau. Dr. M.Matušakaitės monografija yra būtent
tokia knyga. Tai vadovėlis ateinančioms kartoms.
Lina KLUSAITĖ
© 2003 "XXI amžius"