Bažnyčia griežtai kritikuoja
komunistinį Kubos režimą
|
Brigitiečių vienuolijos
namų Havanoje atidarymo ceremonijoje Fidelis Kastro su vienuolijos
vyresniąja Tekla Familjeti ir Tautų evangelizavimo kongregacijos
prefektu kardinolu Kresčensiju Sepe. Kubos vyskupai ceremonijoje
dalyvauti atsisakė, protestuodami prieš Kubos režimo politiką |
Popiežius pasmerkė naujas
represijas
Popiežius Jonas Paulius II, Kubos
vyskupai ir tarptautiniai ekumenizmo lyderiai kartu su žmogaus
teises ginančiomis grupėmis gana griežtai sureagavo į naują susidorojimo
su kitaminčiais bangą Kuboje, kurią sukėlė jau 44-us metus šalį
valdantis komunistų režimas. Balandžio pradžioje keletas kubiečių
užėmė jūrų keltą, kuriuo bandė nuplaukti į Jungtines Valstijas
ir pasiprašyti politinio prieglobsčio, tačiau Kubos pasienio sargybos
buvo suimti. Jiems tuoj pat buvo surengtas parodomasis teismas,
ir trys iš vienuolikos teroristų buvo nuteisti mirčiai, nors
jų įvykdytoje akcijoje aukų nebuvo. Nuteistieji buvo sušaudyti
kitą dieną po nuosprendžio paskelbimo.
Kovo pabaigoje Kubos komunistinio režimo policija suėmė 75 žymius
disidentus, daugiausia intelektualus ir žurnalistus, kurių daugelis
buvo nuteisti kalėti nuo 14 iki 28 metų, o kitiems taip pat gresia
mirties. Toks susidorojimas, matyt, sąmoningai buvo surengtas
karo Irake įkarštyje, tuo stengiantis susilaukti mažesnio tarptautinės
bendruomenės dėmesio. Šis įspūdis tuo labiau stipresnis žinant,
kad pastaraisiais metais, ypač po 1998-ųjų pavasarį įvykusio popiežiaus
Jono Pauliaus II vizito, buvo rodomas didesnis tolerantiškumas
politinei opozicijai.
Sužinojęs apie šį žiaurų Kubos komunistinės valdžios išpuolį prieš
kitaminčius, Šventasis Tėvas pareiškė jos diktatoriui Fideliui
Kastro savo apgailestavimą ir pareikalavo, kad nuteistiesiems
būtų parodytas atlaidumas. Romoje paskelbtame laiške, kurį Šventojo
Tėvo vardu F.Kastrui pasiuntė Vatikano valstybės sekretorius kardinolas
Andželas Sodanas, pabrėžiama, jog Popiežius buvo sukrėstas dėl
griežtų bausmių, kuriomis buvo nuteista nemažai Kubos piliečių,
o kai kuriems jų net buvo paskirta mirties bausmė. Balandžio
13 dienos (Verbų sekmadienio) laiške Kubos vadovas prašomas parodyti
prasmingą pasigailėjimo gestą nuteistiesiems, žinant, kad tai
iš tikrųjų pasitarnautų įtampai sumažinti ir mylimos kubiečių
tautos gerovei. Popiežius taip pat paragino siekti atviro ir
konstruktyvaus dialogo tarp šalies piliečių ir valdžios, kas
garantuotų norimą demokratizacijos procesą.
Protesto laišką raginimu išlaisvinti neteisingai nuteistus disidentus
balandžio antroje pusėje F.Kastro taip pat pasiuntė didžiausios
tarptautinės ekumeninės organizacijos - Pasaulio Bažnyčių tarybos
generalinis sekretorius vokiečių liuteronų pastorius Konradas
Raizeris. Jis pabrėžia, kad sunkūs kaltinimai asmenims, kurie
tik naudojosi demokratine žodžio ir susirinkimų laisve, o taip
pat skubi grupinio teismo eiga verčia manyti, kad priimti nuosprendžiai
yra neteisingi, ir tai kelia ypatingą susirūpinimą pasaulinei
bažnytinei bendruomenei. Todėl Kubos valdžios mes primygtinai
prašome peržiūrėti priimtus nuosprendžius. Nuteistieji turi būti
nedelsiant paleisti. Toks valdžios poelgis sustiprintų pasitikėjimą
Kubos vyriausybe, - rašė K.Raizeris.
Jungtinių Amerikos Valstijų episkopatas taip pat pareiškė reikalavimą,
kad neseniai nuteisti kubiečių demokratinio atsinaujinimo šalininkai
būtų išlaisvinti. Mes viliamės, kad Kubos valdžia pripažins savo
klaidą dėl neteisingų veiksmų ir paleis nerodančius prievartos
disidentus kalinius, - rašė savo kreipimesi JAV vyskupų konferencijos
Tarptautinės politikos komiteto pirmininkas vyskupas Džonas Rikardas.
Jis atkreipė dėmesį, kad kitaminčiai buvo nuteisti pagal 1999
metais priimtą įstatymą Dėl pasikėsinimo į Kubos nepriklausomybę,
į teritorinį vientisumą. Šis įstatymas draudžia bendravimą su
užsienio, ypač JAV, diplomatais tai prilyginama šnipinėjimui
ir sąmokslui. Jungtinės Valstijos ir Kuba diplomatinių santykių
neturi, tačiau sostinėse yra nuolatinės konsulato lygio atstovybės.
Disidentai buvo kaltinami susitikimais su amerikiečių diplomatais,
kurie galėjo jiems perduoti dideles pinigų sumas antivalstybinei
veiklai. Vyskupas Dž.Rikardas pabrėžė, kad šių detalių jis nežino,
tačiau yra akivaizdu, jog nuteistieji yra žmogaus teisių bei
demokratijos gynėjai, ir būtent tai kelia autoritariniam režimui
didžiausią baimę.
Kubos vyskupai savo pareiškime dėl mirties bausmių kelto užgrobėjams,
siekusiems pasitraukti į JAV, pabrėžė, kad Bažnyčia savo mokyme
yra nusistačiusi prieš mirties bausmę. Ganytojai pripažino, jog
negalima kelti pavojaus žmonių gyvybei, kaip tai buvo užimant
laivą, tačiau mirties bausmė yra nepateisinama už kriminalinius
veiksmus, ypač tokiame skubotame teismo tyrime, kuris buvo atliktas
Havanoje.
Prievartos negalima nugalėti prievarta. Būtina panaikinti jos
priežastis, bet to neįmanoma pasiekti skiriant mirties bausmes,
- rašė ganytojai. O dėl beveik šimto Kubos disidentų suėmimo ir
nuteisimo ilgomis kalėjimo bausmėmis, tai pagrindinė jų kaltė
yra nepritarimas oficialiai komunistinei ideologijai. Nepritardami
tokiai žiauriai režimo akcijai, Kubos vyskupai nurodė priimtiną
būdą - dialogą su politiniais oponentais, o ne represijas ir priešininkų
juodinimą.
Varelos projekto reformų
iniciatyvos
Tarp kovo pabaigoje nuteistų
disidentų yra žymus Kubos žmogaus teisių gynėjas Hektoras Palasijas
(nuteistas 25 metams kalėjimo), nepriklausoma ekonomistė ir demokratinių
reformų skatintoja Marta Beatrisė Rokvė, pirmojo Kuboje nuo valdžios
nepriklausomo žurnalo De Cuba leidėjas ir redaktorius žurnalistas
Raulis Rivera (abu pastarieji nuteisti 20-iai metų kalėjimo).
Jie, o taip pat daugelis kitų nuteistų opozicijos veikėjų yra
susiję su 1987 metais įkurtu Krikščioniškuoju išlaisvinimo sąjūdžiu
(Movimiento Cristiano de Ziberacion) ir su vadinamuoju Varelos
projektu, kuriuo, po Popiežiaus apsilankymo, Kuboje pradėta siekti
taikių permainų šalyje.
1998 metais lankydamasis Kuboje, popiežius Jonas Paulius II paragino
komunistų valdomą šalį imtis socialinių ir politinių reformų,
kurios padėtų išeiti iš tarptautinės izoliacijos. Tuo metu Šventojo
Tėvo apsilankymo garbei Kuboje buvo paskelbta ribota amnestija
ir į laisvę išleista nemažai politinių kalinių. Pastarąjį dešimtmetį
režimas šiek tiek toleravo disidentinių grupių veiklą ir nebuvo
surengta jokio kitaminčių teismo proceso. Visa tai sąlygojo įvairių
nepriklausomų ir pusiau legalių visuomeninių klubų, bibliotekų,
leidybinių organizacijų kūrimąsi, o į Krikščioniškąjį išlaisvinimo
sąjūdį imta žiūrėti kaip į politinės opozicijos ar netgi Krikščionių
demokratų partijos užuomazgą. (Kol kas Kuboje yra vienpartinė
valdymo sistema: šalies konstitucijos 5-asis straipsnis patvirtina,
kad Kubos komunistų partija yra šalies vyriausia vadovaujanti
jėga.)
Krikščioniškojo išlaisvinimo sąjūdžio vadovas Osvaldas Paja Sardinas
prieš porą metų parengė jo demokratines reformas inicijuojantį
Varelos projektą, pavadintą Kuboje labai gerbiamo prieš 150
metų mirusio kunigo Felikso Varelos, kuris laikomas šalies nepriklausomybės
pranašu, vardu. Pagal šį projektą Kuboje buvo renkami parašai
po manifestu šalies parlamentui, raginančiu surengti referendumą,
kuriuo tautai būtų leista pačiai apsispręsti dėl demokratinių
politinių permainų: sąžinės ir nuomonės reiškimo laisvės, susirinkimų
ir sąjūdžių laisvės, visiškos amnestijos politiniams kaliniams,
taip pat naujo rinkimų įstatymo, kuriuose būtų galima laisvai
kelti kandidatus, ir kad laisvi demokratiniai rinkimai būtų surengti
praėjus vieneriems metams po referendumo.
Nepaisant visų valdžios grasinimų ir trukdymų, po minėta peticija
iki 2002 metų gegužės pavyko surinkti vienuolika tūkstančių parašų.
Pagal Kubos įstatymus, pakanka, kad referendumo iniciatyva būtų
svarstoma parlamente. Tačiau F.Kastro atsakymas buvo aiškus: dabartinę
socialistinę sistemą palaiko 99 proc. kubiečių (šalyje yra vienuolika
milijonų gyventojų), todėl jokios permainos nereikalingos. Vis
dėlto Varelos projektas susilaukė plataus tarptautinio atgarsio,
jo iniciatoriui O.Pajai Sardinui paskirta Europos Parlamento A.Sacharovo
premija Už minties laisvę.
Kubos vyriausybė leido O.Pajai Sardinui gruodžio mėnesį nuvykti
į Strasbūrą atsiimti šį garbingą apdovanojimą ir šioje kelionėje
jam pavyko Romoje susitikti su popiežiumi Jonu Pauliumi II bei
Vašingtone - su JAV valstybės sekretoriumi Kolinu Pauelu. Žmogaus
teisių gynėjui buvo išreikšta visuotinė pagarba ir pritarimas
dėl taikių demokratinių permainų Kuboje, jis tapo vienu kandidatų
2003 metų Nobelio taikos premijai. Nors Kubos Katalikų Bažnyčia
viešai nepareiškė savo nusistatymo dėl Varelos projekto (Bažnyčia
lieka nuošalyje nuo politinių iniciatyvų, nes tai ne jos misija),
tačiau gavus A.Sacharovo premiją O. Pają Sardiną laišku pasveikino
Kubos sostinės Havanos arkivyskupas kardinolas Chaimė Ortega Alaminas,
pabrėždamas Bažnyčios paramą sąžinės laisvės siekiams.
Kelionės metu pokalbiuose su žiniasklaidos atstovais, taip pat
Džordžtauno jėzuitų universitete Vašingtone skaitytoje paskaitoje
O.Paja Sardinas ragino JAV ir kitas Vakarų valstybes taikyti Kubos
režimui ne embargą, dėl kurio kenčia ne valdantis elitas, bet
paprasti žmonės, o aktyviau remti opozicinį demokratinį sąjūdį.
Permainos Kuboje turi prasidėti viduje per taikių reformų iniciatorius,
koks yra ir minėtas Krikščioniškasis išlaisvinimo sąjūdis, sakė
jis. Nepaisant visų komunistinės valdžios represijų ir ideologinio
poveikio, tik nedaugelis žmonių nenori pokyčių. Mes gyvename režime,
kuris neturi ateities, - kalbėjo O.Paja Sardinas.
Tačiau, kaip atrodo, 77 metų senstantis maximo lider (isp. vyriausias
vadovas) F.Kastro nesirengia lengvai pasiduoti, ir, kaip rodo
pastarųjų savaičių įvykiai, jo despotiškas režimas netgi artėja
stalinizmo link. Ar tai paskutinės konvulsijos prieš galutinį
istorijos nuosprendį, parodys netolima ateitis, tačiau kurioziško
socialismo Cubano modelio ilgaamžiškumas Jungtinių Valstijų
pašonėje negali nestebinti, ypač žinant, kad, žlugus Sovietų Sąjungai,
srautu plaukusi visokeriopa parama iš Maskvos jau seniai pasibaigė.
Taigi naujausi susidorojimai su disidentais patvirtina, kad Kuba
toliau lieka teroro sala (sovietų kažkodėl vadinta laisvės
sala), ir, vykstant tarptautinei kovai su pasauliniu terorizmu,
reikėtų atidžiau pažvelgti į kubiečių tautos kančias. Tiesa, Kuba
naftos neturi, o, be to, ir Izraeliui tiesioginės grėsmės nekelia
Beteisė bažnytinių institucijų
padėtis
Taip pat galima pasakyti, kad
beveik nepasiteisino viltys, jog 1998 metų Popiežiaus vizitas
padės Bažnyčiai stiprinti vietą viešajame Kubos visuomenės gyvenime:
komunistinis F.Kastro režimas negali pakęsti bet kokios konkurencijos
dėl įtakos šalies gyventojams ir aiškiai nustatė bažnytinės veiklos
ribas. Tiesa, neseniai duotame interviu Vatikano radijui Kubos
ambasadorius prie Šventojo Sosto Gomesas Santosas gyrėsi dėl pastaraisiais
metais padarytos pažangos: gruodžio 25-oji, Kalėdos, vėl tapo
valstybine švente, šalyje veikia 55 moterų ir 22 vyrų vienuolijos
(daugiau nei iki komunistinės revoliucijos), į Kubą gali atvykti
užsieniečiai kunigai ir vienuoliai (dabar katalikų sielovados
personalas Kuboje atstovauja 39 tautoms).
Kubos vyriausybė suteikė žemės sklypą naujai tarpdiecezinei kunigų
seminarijai statyti - dabar veikiančiose dviejose seminarijose
studijuoja 80 klierikų ir dar apie šimtas kubiečių studijuoja
teologiją užsienyje. Tačiau nors F.Kastro režimas stengiasi parodyti,
kad buvo atsižvelgta į popiežiaus raginimus suteikti daugiau galimybių
Bažnyčios veiklai, bet ją ir toliau sąmoningai stengiamasi laikyti
visuomeninio gyvenimo pakraštyje ir jos plėtra ribojama. Štai
Bažnyčia Kuboje turi teisę remontuoti maldos namus, tačiau statytis
naujų negali. Ji gali įsivežti religinę literatūrą iš užsienio,
tačiau pačioje Kuboje tokia leidyba draudžiama. Katechizuoti vaikus
parapijų namuose galima, tačiau draudžiama steigti katalikiškas
mokyklas.
Komunistinė valdžia netgi pasirengusi užmerkti akis dėl kai
kurių įstatymų pažeidimų, jeigu Bažnyčios vadovybė išlieka lojali
režimui ir teikia patarnavimus, kuriems vyriausybė neturi lėšų.
Tai pirmiausia liečia Kubos Katalikų Bažnyčios socialinės rūpybos
veiklą, kuri iš esmės nenumatyta jokiais šalies įstatymais. Dėl
gana gausios paramos iš užsienio Kubos Caritas kasmetinį biudžetą
sudaro daugiau kaip vienas milijonas dolerių (35 mln. litų). Ši
organizacija atlieka svarbų vaidmenį slaugydama AIDS ligonius,
suteikdama paramą žmonėms po gamtos stichijų, maitindama gausius
elgetaujančius ir darbo neturinčius kubiečius, rūpindamasi seneliais,
ko valstybė nepajėgia atlikti. Tačiau teisiškai Kubos Caritas
yra nelegali organizacija ir kiekvienu momentu valdžia ją gali
uždaryti.
Nors, kaip minėta, Kubos vyskupai gavo leidimą atvykti misijiniam
darbui užsieniečiams kunigams, tačiau jų skaičius labai ribojamas
ir kiti nemažai metų turi laukti, kol patenka į šalį. Bažnyčios
atstovai netgi yra įsitikinę, kad Kubos režimas yra nustatęs neoficialią
ribą - šalyje neturėtų būti daugiau kaip 300 kunigų ir 600 vienuolių.
O tai vienuolika milijonų gyventojų turinčiai šaliai, kurios 60
proc. piliečių yra katalikai, yra labai mažas skaičius. Kai kuriose
kaimo vietovėse vienam kunigui tenka sielovadiškai rūpintis iki
100 tūkst. tikinčiųjų ir dargi nesant maldos namų, kuriuos, kaip
minėta, valdžia draudžia statyti.
Tokiomis sudėtingomis aplinkybėmis Kubos Bažnyčia sukasi kaip
gali, išnaudodama visą savo kūrybiškumą. Pavyzdžiui, veikia neformalus
katalikų universitetas, vadinamas Fray Bartolome de las Casas
studijų centru. Jame galima, kartu su kitais dalykais, studijuoti
filosofiją ir teologiją. Tačiau kaip ir Caritas šis universitetas
nėra legalus, jo programų valdžia nepatvirtinta, išduodami diplomai
oficialiai negalioja. Neaiški padėtis yra ir su katalikiška periodika,
kurios leidyba taip pat įstatymais neįteisinta. Tačiau Kubos diecezijos
leidžia nedidelės apimties žurnalus, kurie dažniausiai išeina
kas trys mėnesiai ir pačių tikinčiųjų tarpusavyje pasidalijami.
Straipsniuose, greta būdingo krikščioniško gyvenimo, nagrinėjamos
kultūrinės, istorinės ir socialinės temos, tačiau nagrinėjimas
gana atsargus, nes valdžia leidinį kiekvienu momentu gali likviduoti.
Dėl minėtos neaiškios padėties Kubos vyskupai vengia aštriau kritikuoti
režimo vadovybę, tačiau vasario pabaigoje paskelbtame apaštaliniame
laiške, skirtame tautos didvyrio kunigo Felikso Varelos mirties
150-osioms metinėms paminėti, Havanos arkivyskupas kardinolas
Ch.Ortega labai aiškiai nurodė, kad dėl šalies pažangos Katalikų
Bažnyčiai yra būtina suteikti didesnę laisvę, kad ji galėtų daryti
įtaką visuomenei. Konkrečiai kardinolas nurodė, jog reikia kurti
katalikišką švietimo sistemą ir kad katalikiškų mokyklų nebuvimas
Kuboje visada lieka erškėčiu Bažnyčios širdyje.
Ganytojas taip pat aiškiai nurodė, kad dėl totalitarinio režimo
suvaržymų atsiradusios ekonominės, socialinės, moralinės ir politinės
problemos atvedė Kubos žmones į tokią desperaciją, kad daugelis
mato vienintelę išeitį - bėgimą iš šalies bet kuriomis įmanomomis
priemonėmis. Užuot vykdžiusi griežtą kontrolę ir baudusi nepaklusniuosius,
valdžia turi remtis teisingumu, gailestingumu ir būti pasirengusi
reformoms, ypač didesnei ekonominės veiklos laisvei.
Kontroversijos dėl brigitiečių
kongregacijos namų atidarymo
Havanoje
Praėjus porai savaičių po šio
drąsaus Havanos kardinolo pareiškimo, šalies sostinėje įvyko svarbus
religinis įvykis, kuris savo prieštaringumu patraukė didelį tarptautinės
katalikų žiniasklaidos dėmesį. Kovo 10 dieną Havanoje įvyko naujo
Šv.Brigitos seserų kongregacijos vienuolyno atidarymo iškilmės,
kuriose dalyvavo pats Kubos diktatorius, taip pat Vatikano atstovai.
Tačiau iškilmėse dalyvauti atsisakė Kubos katalikų vyskupai, pažymėdami,
jog šis įvykis turėjo politinį atspalvį, kuriuo siekta parodyti
komunistinio režimo neva palankumą Bažnyčiai, ko iš tikrųjų nėra.
Ceremonijos, kurioje dalyvavo Tautų evangelizacijos kongregacijos
prefektas kardinolas Kresčensijus Sepė, Gvadalacharos (Meksika)
arkivyskupas kardinolas Chuanas Sandovalis Inigesas, taip pat
Vatikano nuncijus Havanoje arkivyskupas Luisas Roblesas Dijasas,
metu brigitiečių vienuolijos vyresnioji sesuo Tekla Familjeti
įteikė F.Kastrui aukščiausią kongregacijos apdovanojimą - Šv.Brigitos
riterio ekumeninį kryžių su žvaigžde. Kubos vadovas savo ruožtu
seseriai Teklai įteikė Felikso Varelos ordiną, aukščiausią Kubos
apdovanojimą už pasiekimus kultūros ir švietimo srityje.
Iškilmėse nedalyvavusių Kubos vyskupų pareiškime nurodoma, kad
ši ceremonija, kurią tiesiogiai transliavo šalies televizija ir
radijas, religinės reikšmės neturėjo, nes naujojo vienuolyno patalpos
buvo pašventintos išvakarėse ir ta proga kartu su minėtais svečiais
kardinolais šv.Mišias koncelebravo ir Havanos arkivyskupas Ch.Ortega.
Tuo tarpu apsikeitimu apdovanojimais ir abipusės pagarbos žodžiais
Kubos valdžia siekė pirmiausia politinio tikslo: parodyti, kad
neva F.Kastro santykiai su Vatikanu yra geri, o problemas kelia
tik vietiniai Bažnyčios vadovai.
Pareiškime išreiškę nusistebėjimą dėl perdėtos panegirikos, kurią
Kubos diktatoriui išsakė kai kurios Bažnyčios asmenybės, kubiečių
vyskupai pažymėjo, kad toks pagarbos rodymas yra visiškai netinkamas
tuo metu, kai F.Kastro režimas varžo Bažnyčios veiklą. Liudytojai
tvirtino, kad iškilmėse kalbėjęs Popiežiaus atstovas kardinolas
K.Sepė, be kita ko, nurodė Jono Pauliaus II meilę Fideliui.
Brigitiečių vyresnioji italė vienuolė T.Familjeti savo pastabose,
kurias ištisai išspausdino Kubos komunistinio jaunimo dienraštis
Juventud rebelde (Maištingasis jaunimas), taip pat vartojo
tokius karšto palankumo žodžius kaip mano mielas broli Fideli
Kastro ir mylimas vade Fideli Kastro. Kaip teigiama amerikiečių
katalikų agentūros CNS reportaže apie šį įvykį, vienas kubiečių
vyskupas tokią panegiriką F.Kastrui įvertino kaip skandalingą
suvaržymus ir represijas kenčiantiems kubiečių katalikams.
Tai tuo labiau skandalinga, nes, kaip pareiškime nurodė Kubos
vyskupai, jeigu brigitietėms režimas padarė išimtį, tai 15-os
kitų vienuolijų narės ir kunigai, norintys dirbti Kuboje, ilgus
metus nesulaukia įvažiavimo vizų. Tiesa, po pastarųjų represijų
bangos, kai popiežius Jonas Paulius II laišku pasmerkė kubiečių
disidentų nuteisimą mirčiai ir ilgoms kalėjimo bausmėms, balandžio
pabaigoje Tautų evangelizavimo kongregacijai priklausančios misijų
žinių agentūros Fides vyriausiasis redaktorius Luka da Mata
išplatino griežtą komentarą, kuriuo pabrėžtinai atsiribojo nuo
F.Kastro politikos.
Priminęs neseniai Havanoje pradėjusius veikti seserų brigitiečių
kongregacijos namus, jis pastebėjo, jog turėta vilties, kad F.Kastro
sugebės atverti Kubą demokratijai. Tačiau pastarosios žinios
apie represijas patvirtino, kad tos viltys buvo klaidingos. Galbūt
mes režimui sudarėme įspūdį, kad jo vadovas turi priedangą dėl
mūsų tylėjimo, - pripažino L.da Mata. - Tačiau Fidelis atsuko
kumštį prieš teisingumo reikalaujančius žmones. Diktatorius,
nors nevengia populistinės retorikos, bet ir toliau išnaudoja
beginklius žmones, Kubos gulagus pripildydamas lavonų.
Vis dėlto, nepaisant kritikos dėl susidorojimo su disidentais,
Roma taip pat yra pasirengusi tęsti dialogą su Kubos komunistiniu
režimu. Kaip gegužės pradžioje pokalbyje su žurnalistais nurodė
Vatikano valstybės sekretorius kardinolas A.Sodanas, šis dialogas
turėtų padėti normalizuoti Bažnyčios gyvenimą Karibų jūros saloje-valstybėje.
Jis ta proga priminė popiežiaus Pauliaus VI vadinamąją Ostpolitik,
kai Vatikanas vedė viltingą dialogą su buvusiais Rytų Europos
komunistiniais režimais. Tačiau Šventojo Sosto buvusi Rytų politika
dabar vertinama gana prieštaringai.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"