Už sunkų kelią, baugią
naktį ar kas mus, knygnešius, atmins?
99-ąsias spaudos atgavimo metines prisimenant
Nuo seno mūsų sąskaitos su Rusijos
vadovais buvo ypatingos, tokios išliko ir mūsų laikais. Carinė
Rusija buvo pavergusi daug tautų: suomius, estus, latvius, baltarusius,
lenkus ir t.t. Tačiau iš visų pavergtų tautų labiausiai nekentė
lietuvių. O nekentė už tai, kad mūsų liaudis ir bajorija sulenkėjusi
ir ne savo širdyse buvo išsaugojusios LDK laikų dvasią laisvės
siekimą bet kokiomis priemonėmis. 1831 ir 1863 metų sukilimai
tą patvirtina. Po abiejų nepavykusių ir žiauriai numalšintų sukilimų
carinė represinė mašina veikė visu pajėgumu. Lietuvių tautos laukė
jotvingių, prūsų ir kitų baltų genčių likimas.
XIX a. viduryje Vakarų Europoje plito revoliucinės nuotaikos,
reikalavusios liaudžiai laisvės, lygybės ir brolybės. Po 1863
metų sukilimo į Vakarus pabėgę sukilimo vadai ir sukilėliai supažindino
Vakarų visuomenę su pavergtų tautų padėtimi Rusijoje. Ir patys
rusų emigrantai, pažangūs inteligentai, smerkė carinės administracijos
savivalę. Užsienio lingvistai, pajutę, kad lietuvių kalbai gresia
išnykimas, pradėjo ja domėtis. Carinės administracijos kultūrinį
lygį rodo tai, kad ji visomis priemonėmis stengėsi sunaikinti
lietuvių kalbą, o užsienio mokslininkai stengėsi ją gelbėti, populiarinti,
pabrėžti jos svarbą pasauliniam lingvistikos mokslui. Vakarų mokslininkai
įrodė, kad lietuvių kalba yra viena seniausių Europoje (už ją
senesnė buvo prūsų kalba). XIX a. pirmoje pusėje tapo madinga
tyrinėti lietuvių kalbą. Buvo ir rusų mokslininkų, kurie domėjosi
lietuvių kalba. Žinomas rusų mokslininkas F.Fortunatovas pirmasis
Rusijos universitete pradėjo skaityti lietuvių kalbos kursą.
Kada žūva valstybė, ji dar gali atgimti. Kada žūva tauta, ji žūva
amžinai. Lietuvos valstybė kelis kartus buvo pražuvusi, tačiau,
mūsų visų laimei, tauta ir kalba niekad nebuvo pražuvusios. Lietuvių
kalbos nelaimės prasidėjo nuo 1697 metų, kada lenkų kalba buvo
pripažinta oficialia LDK kalba. Nuo tada prasidėjo spartus Lietuvos
bajorų lenkėjimas, lietuvių kalba buvo atstumta nuo kultūrinio
gyvenimo, jos raštija nustojo vystytis. Lietuvių kalba išliko
tik kaime ir bažnyčioje, kol žmonės pramoko lenkų kalbos. Tada
bažnyčia tapo polonizacijos židiniu. Aktyvi polonizacija per bažnyčią
ir mokyklas tęsėsi iki XIX a. vidurio vyskupo Motiejaus Valančiaus
laikų. Vyskupo pastangomis lietuvių kalba vėl buvo grąžinta į
bažnyčias ir mokyklas. Deja, po 1863 metų sukilimo mokyklos buvo
uždarytos, o plečiamas rusiškų mokyklų tinklas.
Kaimo gryčiose gyva išlikusi lietuvių kalba po Kristijono Donelaičio
(1714-1780) antrą kartą kelią į mūsų raštiją pradėjo XIX a. pradžioje.
Tuo metu valstiečių vaikams pavyko ne tik paragauti mokslo, bet
ir baigti mokslus universitetuose. Jiems gimtoji kalba ir tautos
istorija buvo aukščiausios vertybės, daugelis jų savo gyvenimą
paskyrė lietuvybei gaivinti, lietuviškai literatūrai ir istorijai.
Tai Simonas Daukantas, vyskupas Motiejus Valančius, Simonas Stanevičius,
Laurynas Ivinskis, kun. Antanas Strazdelis, kun. Antanas Tatarė,
Jurgis Zauerveinas, Mikalojus Akelaitis, kun. Juozas Dovydaitis,
vyskupas Antanas Baranauskas, kun. Antanas Vienažindys, Kiprijonas
ir Kajetonas Nezabitauskiai ir kiti tautinio atgimimo pradininkai
iki Aušros pasirodymo.
Lietuviškos spaudos lotyniškais rašmenimis draudimo laikotarpis
mažiausiai pusei šimtmečio pristabdė tautos kultūrinį vystymąsi,
išardė buvusią švietimo sistemą, sutrukdė tautinės inteligentijos
organizavimąsi, lietuviškos raštijos bei nacionalinės literatūros
tobulėjimą, mokslo vystymąsi ir tautinio sąmonėjimo augimą. Visi
šie nusikaltimai mūsų tautai buvo daromi sąmoningai, tikintis,
kad tamsią, nuskurdintą ir neorganizuotą liaudį pavyks lengvai
surusinti ir nutautinti. Mūsų visų laimei, tautos genuose užprogramuotas
totalinis pasipriešinimas pavergėjams niekais pavertė carinės
administracijos pastangas mūsų etnines žemes paversti iskonno
russkimi, o tų žemių gyventojus surusinti. Už išsaugotą tautos
gyvastį ir gimtąją kalbą turime būti dėkingi paprastiems kaimo
žmonėms, atlaikiusiems visas negandas.
Aušra pradėjo naują tautinio atgimimo etapą, paskatino lietuviškos
periodinės spaudos atsiradimą ir kartu su pilkaisiais tautos didvyriais
knygnešiais pakėlė tautą audringam atgimimui, kurio sustabdyti
jau niekas negalėjo.1904 m. gegužės 7 d. caras Nikolajus II pasirašė
dekretą, kuriuo buvo panaikintas lietuviškos spaudos draudimas
tai pirmoji tautinio atgimimo pergalė. Tai ir istorinė mūsų
tautos pergalė prieš rusiškąjį nacionalšovinizmą.
Atkovojus spaudą, prasidėjo nauja kova už kultūrą, ūkinę ir politinę
laisvę. Susiklosčius palankioms aplinkybėms, toji kova buvo apvainikuota
1918 m. vasario 16 d. atgauta laisve. Tą dieną laisvė buvo tik
deklaruota, nes krašte šeimininkavo vokiečiai. Pirma tikra laisvės
diena buvo 1918 m. lapkričio 11-oji tą dieną į pirmąjį posėdį
susirinko pirmasis Lietuvos ministrų kabinetas, kuris susidūrė
su siaubinga realybe. Kraštas karo nuniokotas, kaimas vokiečių
apiplėštas su jiems būdingu pedantizmu, grėsė badas, iždas tuščias,
kariuomenės ir policijos nėra, stinga valdininkų, siaučia vagys
ir plėšikai. Laukia sunkios kovos: iš rytų plūsta bolševikai,
iš šiaurės bermontininkai, iš pietų gen. Želigovskio legionieriai,
Kaune veikia POW (lenkų karinė organizacija) penktoji kolona,
po visą kraštą bastosi bolševikų agitatoriai ir t.t. Ilgiausiai
užtruko kovos ir derybos su lenkais. 1922 m. vasario 22 d. derybos
baigėsi nesėkmingai, bet kokie tarpvalstybiniai santykiai su Lenkija
buvo nutraukti, siena uždaryta. 1923 m. sausio 15 d. buvo išvaduota
Klaipėda. Nuo tada prasidėjo kiek normalesnis valstybės funkcionavimas.
Nors buvo sunki valstybės ekonominė, socialinė, kultūrinė ir švietimo
padėtis, gyvenimas Lietuvoje pradėjo pastebimai gerėti. Tam lemiamos
įtakos turėjo tai, kad prie valstybės vairo buvo pirmoji karta
nuo žagrės, kuriai rūpėjo tautos ir valstybės interesai, o ne
asmeninės pilaitės, astronominiai atlyginimai, sklypai gamtos
draustiniuose ir atostogos geriausiuose pasaulio kurortuose. (Šiandien,
deja, idealizmas ir patriotizmas nebemadingas.) Karo sugriautas
ir nuniokotas kraštas sugebėjo 1936 metais Kaune pastatyti europinės
architektūros standartus atitinkantį Vytauto Didžiojo karo muziejaus
ansamblį ir šalia įrengti Knygnešių skverelį, kuriame buvo pastatyti
šie paminklai: Sėjėjas (B.Bučas) gimtojo žodžio sergėtojui,
Knygnešys (J.Zikaras) legendinės knygnešystės gadynės herojui
ir Knygnešių sienelė, kurioje buvo įvardyti knygnešystei labiausiai
nusipelnę asmenys iš viso 100 žmonių. Buvo pasirengta statyti
ir P.Rimšos skulptūrą Lietuvos mokykla 1864-1904, tačiau tam
sutrukdė Antrasis pasaulinis karas.
Iš daugybės žinomų knygnešių atrinkti šimtą labiausiai pasižymėjusių,
kurie būtų įvardyti Knygnešių sienelėje, buvo įgalioti prof. V.Biržiška
ir dim. mjr. P.Ruseckas. Užduotis buvo pakankamai sudėtinga. Atranka
vyko laikantis principo, kad Knygnešių sienelėje turi būti atstovaujama
visoms tautos grupėms bei profesijoms. Atrinktieji buvo suskirstyti
į tris grupes: sunkiai nukentėjusių knygnešių, pasižymėjusių knygų
skleidimo organizatorių ir labiausiai pasižymėjusių knygnešių.
Tarp įvardytųjų buvo ūkininkų, kunigų, darbininkų, gydytojų, valdininkų,
knygnešių, mažažemių, siuvėjų, mokytojų, vargonininkų, škaplierininkų,
po vieną vyskupą, dvarininką, rašytoją, inžinierių, žurnalistą,
publicistą, visuomenės veikėją, studentą, moksleivį, zakristijoną,
prekybininką, kurpių, korektorių, vežėją, tarną, raštininką, amatininką,
namų šeimininkę. Knygnešių sienelės statyba buvo baigta pirmosios
bolševikinės okupacijos pradžioje.
Partizaninio karo ir Lietuvos žmonių trėmimo įkarštyje buvo naikinami
tautos istorijai brangūs paminklai. Toji barbarizmo akcija neaplenkė
ir Vytauto Didžiojo karo muziejaus ansamblio. 1949 metais, tuometinio
Kauno valstybinio istorijos muziejaus direktoriaus J.Apuoko-Maksimavičiaus
pastangomis, palaiminus pačiam Antanui Sniečkui, vandališkai buvo
nusiaubta muziejaus aplinka, nugriauta kultūros ir istorijos paminklų.
Manoma, kad apie 1950 metus buvo nugriauta ir Knygnešių sienelė.
Atgimimo metais atsirado žmonių, kurie paliudijo, kad Knygnešių
sienelės liekanų yra matę Drobės ir Švenčionių gatvių grindinyje,
parengtame užlieti asfaltu. Liudijimai, užrašyti kultūrologės
Birutės Fedaravičienės, saugomi Knygnešio draugijos Kauno skyriaus
archyve. Blogio imperijos griūties metais Kauno miesto valdžios
iniciatyva ir kauniečių patriotų pastangomis buvo atstatyti beveik
visi tautos istorijos šventovėje bolševikų sunaikinti paminklai.
90-ųjų spaudos atgavimo metinių proga (1994 05 07) skulptoriaus
Petro Rimšos sūnėno inžinieriaus Aido Rimšos iniciatyva, visokeriopai
remiant Kauno miesto valdžiai ir Knygnešio draugijai, buvo atidengta
skulptūra Lietuvos mokykla 1864-1904. Skulptūrai nulieti Kauno
mokyklų moksleiviai rinko spalvotuosius metalus, aukojo paminklo
statybai.
Kauno Petrašiūnų kapinėse buvo atidengtas liaudies skulptoriaus
Ipolito Užkurnio koplytstulpis knygnešystės metraštininkui dim.
mjr. P.Ruseckui (1883-1945), nukankintam Karagandos lageriuose.
Prie namo K.Donelaičio g. 5, kuriame paskutiniais savo gyvenimo
metais gyveno ir dirbo didis patriotas P.Ruseckas, buvo atidengta
atminimo lenta.
1997 m. birželio 7 d. Knygnešių skverelyje buvo atidengtas paskutinis
Vytauto Didžiojo karo muziejaus komplekse bolševikų sunaikintas
paminklas Knygnešių sienelė. Projekto autorius architektas
Liucijus Dringelis, sienelės įrengimą finansavo Kauno miesto savivaldybė.
Ją pašventino arkivyskupas S.Tamkevičius. Išvakarėse Kauno Arkikatedroje
Bazilikoje už visus laisvės kovų šauklius, knygnešius ir daraktorius
šv. Mišias aukojo arkivyskupas S.Tamkevičius, Vytauto Didžiojo
universitete vyko konferencija Knygnešiai ir jų istorinis vaidmuo.
Pagarbos ir padėkos odė
knygnešiams
Bernardas Brazdžionis
Jums, knygnešiai, garbė tebūna,
Kad nešėt Lietuvai Bretkūną,
Šalia maldynų ir rožančių,
Kad nešėt Daukantą, Valančių,
Kad raštą nešėte keliais
Martyno Mažvydo keliais.
Ir tuo raštu, neštu iš Prūsų,
Mūsų tėvų tėvai išpruso,
Mes mokslo įkopėm šventovėn
Kur ir šiandien garbingai stovim.
Būkit palaiminti Praamžiaus!
Garbė ir gyrius jums per amžius.
(Parašyta Knygnešių sienelės
atidengimo šventės proga)
2004 m. gegužės 7 d. minėsime
100-ąsias lietuviškos spaudos atgavimo metines. Kauno mokykloms,
kultūrą šefuojančioms institucijoms, istorijos gerbėjams jau laikas
galvoti, kaip prasmingai paminėti šlovingą knygnešystės gadynę,
audringą pirmąjį tautinį atgimimą ir sunkų kelią į laisvę.
Kazys BLAŽEVIČIUS,
Knygnešių draugijos
Kauno skyriaus pirmininkas
© 2003 "XXI amžius"