Jauno intelektualo kelias
į šventumą
|
Dievo tarnas Ivanas Mercas |
Ateinantį sekmadienį, birželio
22 dieną, Bosnijos mieste Banja Lukoje popiežius Jonas Paulius
II paskelbs palaimintuoju iš čia kilusį Ivaną Mercą (1896-1928),
kuris taps pirmuoju pasauliečiu, pakeltu į Bažnyčios altoriaus
garbę per visą trylikos amžių kroatų tautos katalikybės istoriją.
Katalikas intelektualas ir jaunimo apaštalu vadinamas I.Mercas
nebuvo gimęs šventuoju, augo gana liberalioje aplinkoje. Tačiau
gilūs mąstymai, studijos bei asmeninė žiaurių Pirmojo pasaulinio
karo kovų patirtis paskatino jį pripažinti krikščioniškojo tikėjimo
teisingumą ir savo trumpu vos 32 metų gyvenimu tobulai įgyvendinti
Evangelijos principus. Jo liudijimas ir mokymas liko aktualūs
Dievo ieškantiems šių dienų sekuliarizuotos Europos jauniesiems
žmonėms.
Jaunystės išgyvenimai
1896 m. gruodžio 16 d. gimusio
I.Merco tėvas buvo čekų tautybės Austrijos kariuomenės karininkas
ir vadovavo Banja Lukos geležinkelio stočiai, motina turėjo vengrų
ir žydų kraujo. (Iki Pirmojo pasaulinio karo Bosnija, Kroatija,
Čekija, Vengrija priklausė austriškajai Habsburgų imperijai.)
Tėvai savo vienturčiam sūnui suteikė gerą, viduriniajam visuomenės
sluoksniui būdingą auklėjimą, tačiau liberalių nuostatų besilaikančioje
šeimoje stipresnio tikėjimo nebuvo. Į krikščionybę buvo žiūrima
daugiau kaip į tradiciją, formalumą ar socialinės priklausomybės
ženklą, kuris katalikiškoje Austrijoje buvo svarbus aukštesnio
lygio valdininkui ar karininkui.
Mokykloje Ivanas įgijo šiokį tokį religinį išsilavinimą, kuris
tuomet buvo privalomas, tačiau, kaip vėliau jis pripažino, panašiai
kaip šeima, taip pat ir oficialus tikybos mokymas neturėjo įtakos
jo religingumui. Tik draugystė su kroatų kalbos mokytoju Liubomiru
Marakovičiumi paskatino labiau domėtis ne tik literatūra, bet
ir moralinėmis bei religinėmis vertybėmis. Šis pedagogas (jį I.Mercas
apibūdino kaip kataliką pasaulietį, išgelbėjusį mane Amžinybei)
jį taip pat paskatino rašyti gyvenimo dienoraštį, atspindėjusį
jo dvasines paieškas ir laipsnišką brandą.
Dienoraštyje aprašyti 16-mečio Ivano išgyvenimai, susiję su pirmąja
meile vienmetei Gretai Tišner, kuri ne dėl jo kaltės baigėsi tragiškai.
Mergina, kitaip nei Ivanas, buvo gana laisvo elgesio, todėl kelerius
metus trukę jų santykiai buvo permainingi. Pagaliau Greta susižavėjo
kitu vyru ir, kai šis ją paliko, apimta nevilties, nusižudė. Ši
mirtis stipriai sukrėtė Ivano sielą ir, kaip manoma, prisidėjo
prie postūmio didesnės, ilgesnės, amžinosios Meilės link, kurios
žmogiška būtybė negali suteikti. Būtent šią aukščiausios meilės
išraišką jis atrado Jėzuje Kristuje, Jam paskirdamas visą savo
gyvenimą.
Baigęs vidurinę mokyklą, Ivanas norėjo studijuoti literatūrą,
tačiau tėvai su tuo nesutiko ir išsiuntė jį mokytis į Vienos karo
akademiją. Ten jis ištvėrė vos tris mėnesius, nes neturėjo nei
noro, nei gabumų siekti karininko karjeros. Tačiau tas trumpas
laikotarpis Karo akademijoje nepraėjo veltui: jaunuolis galėjo
susipažinti su kitokiu gyvenimu, su žmonių moraliniu skurdu. Tą
laikotarpį jo dienoraščiai kupini aprašymų, kritikuojančių korumpuotą
aplinką, kuriai spontaniškai priešinosi teisinga Ivano prigimtis.
Protestuojant prieš jį supantį moralinį blogį, jį vis labiau traukė
tikėjimo pasaulis, vis didesnę erdvę jo sieloje užėmė religiniai
mąstymai.
Tėvai pagaliau suprato, jog karo tarnyba nėra Ivano pašaukimas
ir po namuose praleistų 1914 metų Kalėdų jis mokslus tęsė jau
Vienos universitete. Nusileisdamas motinos pageidavimui, jis įstojo
į Teisės fakultetą, tačiau daug laiko skyrė literatūros paskaitoms,
lankė teatrus ir menininkų susitikimus, artimai susipažino su
tuometinėje liberalioje Vienoje vyravusiu intelektualiniu ateizmu,
jo moralinėmis ir socialinėmis pasekmėmis. Tokiomis sąlygomis
Ivano siela blaškėsi, ieškojo apimta dvejonių. Tebekankino meilės
žaizdos, vis dar buvo gyvas Gretos prisiminimas.
Krikščionio charakterio
brendimas
Tačiau, nepaisant visų abejonių
ir dvasinių problemų, jo tikėjimas stiprėjo. Džiaugsmą ir atgaivą
jis rado Eucharistijoje ir apie tai dienoraštyje jis mini daugelyje
vietų. Moralinio tobulumo siekimas, noras pakilti aukščiau vidutinybės
padėjo įveikti Fausto kompleksą, kurio buvimą supratingai pripažino
19-metis studentas. Vien tikėti nepakanka, tikėjimas turi būti
sistema, gyvenimo kelio vadovas, kad mes neveiktume prieš teisingumo
ir amžinybės principą, - rašė Ivanas dienoraštyje 1915 metų gegužę.
Ir aš sakau: Aut catholicus, aut nihil (arba katalikas, arba
niekas). Aš neturiu abejonių šiuo atžvilgiu, žinau ir jaučiu,
kad katalikybė yra vienas tikras tikėjimas (jeigu iš viso tikėjimas
egzistuoja). (
) Taip, aš esu katalikas širdyje, tačiau tas manyje
esantis pirmykštis žmogus, tas Faustas, kuris neturi auklėjimo
ir nuostatų, stumia mane atgal troškimais ir verčia viskuo abejoti.
Visgi daugumą savo sielos problemų jis jau įstengė išspręsti remdamasis
tikėjimu, kartu pripažindamas, jog nieko nėra sunkiau, kaip būti
geru krikščionimi. Jausdamasis silpnas, jis malda kreipdavosi
į Dievą pagalbos, stengėsi bent pusvalandį kasdien skaityti Evangeliją.
Svarbiu žingsniu charakterio tobulinimo kelyje buvo 1915 m. gruodžio
8 d., per Švč.Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo šventę, duoti
skaistybės iki santuokos įžadai. Galbūt jie tęsis tol, kol gyvensiu,
- užrašė Ivanas savo dienoraštyje.
Nuo 1914 metų vyko Pirmasis pasaulinis karas. 1916-ųjų pradžioje
ir Ivanas buvo pašauktas į karinę tarnybą. Kelis mėnesius praleidęs
mokymuose, iki karo pabaigos jis dalyvavo visuose mūšiuose, vykusiuose
vadinamajame Italų fronte, žiaurią mirtį regėdamas savo akimis.
Ši kančios patirtis dar labiau stiprino jo tikėjimą, silpnino
abejones ir tvirtino nuostatą, kad krikščionybė yra vienintelis
kelias į blogio įveikimą ir asmeninį tobulumą. Baigiantis karui,
1918-aisiais, jis laiške tėvui rašė: Aš dėkoju Dievui už galėjimą
dalyvauti kare, nes karas išmokė mane tokių dalykų, kurių kitu
atveju nebūčiau gavęs. Aš labai noriu vėl būti laisvas ir tvarkyti
savo gyvenimą taip, kaip man atrodo teisinga.
Po karo Ivanas tęsė mokslus Vienoje, dabar su tėvų sutikimu atsidėdamas
jo pageidaujamoms literatūros, vokiečių ir prancūzų kalbų studijoms.
Dvasinės krizės ir konfliktai pamažu baigėsi, tikėjimas pagaliau
užėmė tvirtas pozicijas jauno žmogaus gyvenime. Šiuo laikotarpiu,
ypač po 1920 metais praleistų 40 dienų rekolekcijų garsiajame
Austrijos šv.Gabrielio misijų centre Medlinge, sustiprėjo jo domėjimasis
liturginio ir dvasinio atsinaujinimo sąjūdžiu. Ivanas įsitraukė
į Vienoje veikusią kroatų katalikų studentų asociaciją Hrvatska
(Kroatija), tapo vienu jos vadovų. Jis skaitė paskaitas ir ragino
draugus rengtis apaštalavimo darbui savo tėvynėje, sakydamas:
Mūsų gyvenimo pagrindu turi būti atsinaujinimas Kristuje, o visa
kita savaime susitvarkys.
1921-1922 metais I.Mercas studijavo Paryžiaus Sorbonos universitete
ir Institute catholique, kur rengė daktaro disertaciją tema
Liturgijos įtaka prancūzų rašytojams, vėliau apgintą Zagrebo
universiteto Filosofijos fakultete. Paryžiuje jis užmezgė ryšius
su prancūzų katalikų intelektualais, dalyvavo Šv.Vincento Pauliečio
labdaringos organizacijos veikloje, lankė Prancūzijos garsiąją
Lurdo Dievo Motinos šventovę. Liberalieji Ivano tėvai, kurie tuo
metu jau buvo persikėlę į Zagrebą (1918 metais, suirus Austrijos
imperijai, susikūrė Jugoslavija, apėmusi serbų, kroatų ir slovėnų
gyvenamas sritis), nebuvo patenkinti sūnaus intensyviu religiniu
gyvenimu, ypač motina norėjo, kad jis būtų kaip visi.
Savo laiškuose tėvams Ivanas teisino savo pažiūras, ragino ir
tėvus atnaujinti ir stiprinti tikėjimą. Ivanas dienoraštyje 1921
m. sausio 20 d. džiaugsmingai užrašė, kad jo tėvas, minėdamas
santuokos 25-ąsias metines, pirmą kartą per dvidešimt metų priėmė
šventąją Komuniją. Mano maldos Švč.Jėzaus Širdžiai davė vaisių,
- taip įvertino sūnus savo tėvo atsivertimą. Tačiau tik po Ivano
mirties jo tėvai galutinai suprato sūnaus perspėjimus, kad žemiškas
gyvenimas yra trumpas ir duotas pasirengti Amžinybei.
Katalikiško jaunimo organizacinės
veiklos ugdytojas
Baigęs studijas Paryžiuje ir
1922 metais sugrįžęs į Zagrebą, kur, kaip minėta, jau iš Banja
Lukos buvo persikėlę jo tėvai, I.Mercas įsidarbino vokiečių ir
prancūzų kalbų mokytoju katalikiškoje gimnazijoje. Mokytoju jis
dirbo likusius šešerius savo gyvenimo metus (po nesėkmingos operacijos
mirė nuo progresuojančio meningito 1928 m. gegužės 10 d.), kartu
paliko ir ryškią vagą kroatų katalikiškajame gyvenime. Suvokdamas,
jog tikėjimas yra gyvenimo pašaukimas, I.Mercas į savo katalikišką
veiklą žiūrėjo ne kaip į laisvalaikio pomėgį, bet kaip į kovą
už nemirtingų sielų išganymą.
Didžiausią dėmesį jis skyrė kroatų jaunimo ugdymui per katalikiškas
organizacijas, ypač per Kroatijos erelių asociaciją, kurios
viceprezidentu buvo iki savo gyvenimo pabaigos. Šios organizacijos
tikslas buvo jaunų žmonių religinis, intelektualinis, moralinis
ir fizinis lavinimas. Iš pradžių labiau pasižymėjusi jaunimo sporto
varžybų, iškylų ir sąskrydžių rengimu, Ivano pastangų dėka Erelių
asociacija išvystė stiprius religinius ir kultūrinius aspektus,
veikdama pagal jo iškeltą devizą: Pasiaukojimas - Eucharistija
- apaštalavimas.
I.Mercas dėjo daug pastangų, kad ereliai neįsitrauktų į politinę
veiklą, nebūtų išnaudojami siauriems politiniams interesams. Kaip
jaunimo organizacija, ji turėjo būti orientuota į Bažnyčią, atvira
visiems jauniems žmonėms, nepriklausomai nuo jų politinių pažiūrų.
Ivano nuomone, politinė veikla turėjo būti vykdoma už šios organizacijos
ribų, o joje jaunimas turėjo būti ugdomas religine ir kultūrine
prasme bei teisingai mokomas gyventi. Vienas didžiausių jo nuopelnų
buvo įvedimas į Erelių organizaciją popiežiaus Pijaus XI iškeltų
Katalikų akcijos (kurios pradžią padarė dar popiežius Pijus X
šūkiu Viską atnaujinti Kristuje) idėjų, pagal kurias katalikiškos
organizacijos turi aktyviai bendradarbiauti su vyskupais ir kunigais
apaštalavimo darbe įvairiose visuomeninio gyvenimo srityse.
Gerai išanalizavęs Pijaus XI 1922 metų encikliką Ubi arcano Dei,
kurioje kalbama apie Katalikų akcijos uždavinius, I.Mercas parašė
net 17 straipsnių šia tema. Jis aiškino Popiežiaus mokymą, ypač
pabrėždamas privalomą katalikiškų organizacijų lojalumą Bažnyčiai,
kaip sėkmingos veiklos pagrindinę sąlygą. Jis laikė Katalikų akcijos
sąjūdį (beje, Europoje jis didžiausią masiškumą buvo pasiekęs
kaip tik Lietuvoje, kur Katalikų veikimo centro struktūroms prieš
Antrąjį pasaulinį karą priklausė beveik vienas milijonas narių!)
Šventosios Dvasios malone, kad Bažnyčiai būtų sugrąžintos tautos,
anksčiau buvusios krikščioniškos, bet atsidūrusios prieš naujosios
pagonybės pavojų.
Žinoma, Katalikų akcijos nereikėtų suabsoliutinti, kaip to nedarė
ir pats I.Mercas, kuris jos nekūrė, bet principus stengėsi pritaikyti
jau egzistuojančiai Kroatijos erelių asociacijai, kreipdamas
ją bendradarbiauti su Bažnyčios hierarchais. Katalikų akcijos
poreikį apsprendė tam tikras istorinis momentas - XX a. pradžia,
kai Bažnyčiai reikėjo organizuotos pasauliečių tikinčiųjų atspirties
prieš materialistinėmis ir liberalistinėmis ideologijomis paremtų
judėjimų plitimą tuometėje Europoje. Vėliau, po Antrojo pasaulinio
karo, kai kuriose šalyse Katalikų akcija užleido erdvę kitoms
katalikiškoms organizacijoms ir naujoms pasauliečių apaštalavimo
formoms.
Tačiau vis dėlto verta pastebėti, kad II Vatikano Susirinkimo
dokumentuose tarp pasaulietinių katalikiškų sąjūdžių konkrečiai
paminima tik Katalikų akcija, kaip labiausiai pasitarnavusi Kristaus
Karalystės naudai. Susirinkimas netgi rekomenduoja tęsti jos veikimą,
nes tokio tipo organizacijos iki šiol geriausiai atitinka Bažnyčios
apaštalavimo uždavinius. Stipriausias organizacines struktūras
Katalikų akcija šiuo metu turi Austrijoje ir Italijoje.
Mokymo ir maldos gyvenimo
darna
Jaunimo ugdymo darbuose I.Mercas
ypatingą dėmesį skyrė moralės klausimams. Analizuodamas tai, ką
šia tema rašė Popiežius ir vyskupai visame pasaulyje, jis norėjo,
kad kroatų jaunieji katalikai teisingai suprastų, kaip krikščionys
turi elgtis iškilus naujiems iššūkiams. Ypač kalbėdamas apie meilę,
santuoką, skaistumą ir seksualumą, Ivanas, pats būdamas jaunas
ir beveik neturėdamas tokio pobūdžio patirties, visgi rašė apie
tai su tokia brandžia išmintimi, kad tapo tikru moraliniu autoritetu
daugeliui amžininkų.
Ne tik jauniems vyrams, bet ir merginoms bei moterims Ivanas tapo
gyvenimo pagal tikėjimą mokytoju ir draugu. Kroatų jaunų moterų
sąjūdžio pradininkė Marica Stankovič vieną savo straipsnį apie
I.Mercą pavadino Moterų garbės riteris ir pripažino jo skaistaus
gyvenimo pavyzdžio įtaką jaunosioms to meto katalikėms. Savo straipsniuose
Ivanas stengėsi iškelti moteriškojo orumo reikšmę ir kilnų moters
pašaukimą motinystei bei apaštalavimui, taip pat Dievui paaukotam
gyvenimui.
I.Mercas buvo vienas pagrindinių liturginio atsinaujinimo sąjūdžio
skatintojų Kroatijoje. Jam liturginės apeigos tapo atsaku į didesnės
vienybės su Dievu poreikį, taip pat meninės išraiškos kulminacija.
Ivanas liturgija domėjosi nuo studijų laikų tiek Vienoje, tiek
ir Paryžiuje. Vienoje jam neišdildomą įspūdį paliko dalyvavimas
liturginėse dvasinėse pratybose, o Paryžiuje jis lankė pamaldas
seserų benediktinių koplyčioje, kuri buvo žinoma kaip Paryžiaus
intelektualų dvasinis centras.
Kaip minėta, savo disertacijos tema jis pasirinko liturgijos įtaką
prancūzų rašytojams, todėl daug skaitė liturgijos ekspertų darbų.
Grįžęs į Zagrebą, I.Mercas pats daug rašė apie liturgiją katalikų
periodikoje, stengėsi, kad jaunieji katalikai ją geriau suprastų,
- tuomet pamaldos dar vyko lotynų kalba, - ir galėtų aktyviai
jose dalyvauti. Kiekvienas katalikas tampa didžiu ir visuotiniu
per liturginę meditaciją. Jis atideda savo asmeninius interesus
į šalį ir pradeda justi tai, ką jaučia visa Bažnyčia, paties Kristaus
didingumą, - rašė jis straipsnyje Per liturgiją į dvasinį atsinaujinimą.
- Galima sakyti, kad liturgija yra pedagogika tikrąja to žodžio
prasme, nes liturgijos pagalba tikintysis savo sieloje patiria
visus Kristaus amžinojo gyvenimo etapus.
Kasdienės šv. Mišios ir šventoji Komunija buvo I.Mercui asmeninio
maldos gyvenimo centras. Dar iki šiol yra žmonių, prisimenančių,
kaip Ivanas kasdien, pusę septynių ryto, eidavo į pamaldas, vykstančias
Zagrebo Švč. Jėzaus Širdies bazilikoje, kuri priklausė jėzuitams.
Adoracija prieš Švč. Sakramentą jam buvo ypač brangi pamaldumo
forma. Daugelis jaunuolių, stebėdami jį klūpantį, susikaupusį
ir žvelgiantį į tabernakulį, patys pajuto įkvėpimą garbinti eucharistinį
Jėzų. Vienas jo artimų draugų sakė: Būdamas bažnyčioje kartu
su I.Mercu ir stebėdamas jį gali pajusti realų Dievo buvimą. Matant
jį klūpantį visiškai nuolankų, pagarbų ir atvira širdimi, pabrėžiamas
toks šventos, skaisčios, teisingos ir begalinės Dievybės buvimas,
kad pačiam prieš Ją norisi pulti ant kelių, atsiduodant visa savo
siela, kaip tai daro Ivanas.
Kitas būdingas I.Merco katalikiško pamaldumo bruožas buvo didelė
pagarba Švč. Mergelei Marijai. Šią pagarbą jis subrandino lankydamas
Lurdo Dievo Motinos šventovę Prancūzijoje, kai studijavo Paryžiaus
Sorbonos universitete. Grįžęs į Zagrebą, jis skatino piligrimystes
į Lurdą, parašė keletą straipsnių, skaitė paskaitas apie stebuklingus
išgijimus ir kitas patiriamas malones. Ypač profesionaliai Ivanas
sukritikavo žymų Prancūzijos rašytoją Emilį Zolia, kuris savo
rašiniuose stengėsi paneigti Lurde vykstančius reiškinius ir patį
Dievo Motinos garbinimą, sąmoningai klaidindamas, iškraipydamas
ir nutylėdamas faktus.
I.Mercas savo dienoraštyje yra nurodęs, kad po Lurdo patirtų dalykų
rožinys tapo jo antruoju geriausiu draugu. (Pirmuoju liko Eucharistija.)
Rožinys nuolat buvo jo rankose, ir jis meldėsi eidamas gatve bei
kitomis, kartais netgi nepatogiomis aplinkybėmis. Kada gyvenimas
yra sunkus ir sukelia daug rūpesčių, paimk Dievo Motinos rožinį,
ir ši malda tave nuramins bei suteiks jėgų pakelti viską, visiškai
atsiduodant Dievo valiai, - taip yra pasakęs Ivanas vienai savo
mokinei. Jo kambario garbingoje vietoje stovėjo Lurdo Dievo Motinos
atvaizdas, prie kurio nuolat degė nedidelis žiburys.
Dvasinio paveldo reikšmė
1928 m. vasario 10 d., jau sunkiai
sirgdamas ir laukdamas lemtingos operacijos, I.Mercas savo dienoraštyje
užrašė: Šiandien mama pirmą kartą sutiko melstis rožinį kartu
su visa mūsų šeima. Ivano nuomone, toks mamos atsivertimas buvo
pirmiausia Lurdo Dievo Motinos nuopelnas, kurios liturginė šventė
yra vasario 11-ąją. Kartu tai buvo ir malonė, nešama sunkios Ivano
ligos, dėl kurios kentėjo ir jo motina. Mama jaučia didelį skausmą,
- rašė Ivanas dienoraštyje 1928 m. vasario 13 d. - Tačiau aš pastebėjau,
kad ji pradėjo noriai melstis. Praėjusį vakarą darėme kažką panašaus
į įžadus, kad kai tik leis aplinkybės, visada melsimės rožinį
kartu. Keista: šis mūsų kentėjimas, atrodo, stebuklingai paveikė
mano mamą, kuri netgi rožinį meldžiasi visai lengvai. (
) Tai
yra empirinis įrodymas, kad kančia yra stipriausia priemonė išganymui
ir sielai apšviesti.
Laukdamas operacijos, Ivanas buvo visiškai pasirengęs stoti Dievo
akivaizdoje. Savo dvasios vadovui jis sakė suvokiąs, kad turės
mirti ir kad ši gyvybės auka bus sudėta už jaunuosius žmones,
kurių ugdymu jis taip rūpinasi. Prieš guldamas į ligoninę, jis
lotynų kalba parašė trumpą dvasinį testamentą, kurio žodžiai:
Miriau katalikų tikėjimo ramybėje: mano gyvenimas buvo Kristus
ir mirtis buvo mano pasiekimas - dabar iškalti ant jo kapo Švč.
Jėzaus Širdies bazilikoje. Dieną prieš mirtį, 1928 m. gegužės
9-ąją, Ivaną pasiekė telegrama iš Romos su popiežiaus Pijaus XI,
apie kurio mokymą jis tiek daug su pagarba rašė, palaiminimu.
Žinia apie I.Merco išėjimą į Amžinybę greitai pasklido po Zagrebą
ir visą Kroatiją. Jam atminti skambėjo Zagrebo katedros varpai,
kas paprastai būna tik mirus vyskupui. Tūkstančiai sukrėstų jaunųjų
kroatų atėjo atiduoti paskutinę pagarbą savo tikrajam sielų vadovui.
Dėl savo vienturčio sūnaus netekties skausmingai išgyveno ir Ivano
tėvai, kurie po jo mirties tapo pamaldžiais praktikuojančiais
katalikais. I.Merco palaikai buvo palaidoti Mirogojaus kapinėse,
bet 1977-aisiais, vykstant jo kanonizacijos bylos tyrimui (diecezijoje
tuometinio Zagrebo arkivyskupo kardinolo Franjo Seperio rūpesčiu
šis tyrimas pradėtas 1958 metais), ekshumuoti ir perkelti į Švč.
Jėzaus Širdies (jėzuitų) bažnyčią, kurią šis Dievo tarnas reguliariai
lankė visą gyvenimą.
Daugelis I.Merco gyvenimo tyrinėtojų pripažįsta, kad jo įtaka
po mirties tapo dar didesnė. Jo vardas visam laikui liko idealu,
o gyvenimo liudijimas ir mokymas įkvėpimo šaltiniu jauniesiems
katalikams, kurie, kaip ir I.Mercas, rodo veiklią ištikimybę Kristui
ir meilę Bažnyčiai. Pernai miręs buvęs Zagrebo arkivyskupas kardinolas
Franjas Kuharičius, kuris taip pat daug prisidėjo prie būsimojo
palaimintojo dvasinio paveldo iškėlimo, yra pasakęs: I.Mercas
suprato Bažnyčios slėpinį
Jis žinojo, kad visas Bažnyčios gyvenimo
slėpinys yra Jėzus Kristus, kuris nuolat būna joje ir savo Dvasia
ją moko, veda, buria ir saugo. I.Mercas žinojo, kad negali būti
apaštalavimo už Bažnyčios, be Bažnyčios ir tuo labiau prieš Bažnyčią.
Organizmas negali būti kuriamas ir griaunamas tuo pačiu metu.
Mindaugas BUIKA
Parengta pagal
Bozidaro Nagy, SJ, knygą Kas yra Ivanas Mercas
© 2003 "XXI amžius"