Gal apolitiškumo pasekmės?
Žiniasklaida skelbia, mokytojai
pasakoja ir mes patys matome, kaip kartais elgiasi kai kurie dvylikos
metų ir vyresni mokiniai bei mokinės traukia būreliais į nuošalesnę
vietą, sako, tik parūkyti
Mokytojams jų pasekti negalima: bus
mokinių sekimas, pažeminimas, įžeidimas, o to neleidžia demokratija.
Ir mokiniai tuo naudojasi: jie žino mokinių teises, bet nežino
(taip jiems patogiau) savo pareigų. Kyla klausimas, ar turi jie
gražų savo gyvenimo tikslą, idealą, ar supranta tikrąsias gyvenimo
vertybes, ar žino, kad dvasinės vertybės yra kilnesnės, brangesnės,
gražesnės už materialines, ar žino, kad, be materialinių turtų,
dar yra dvasiniai, moraliniai turtai, tėvynės meilė, kurią reikia
tausoti, ugdyti, o tėvynę mylėti, ją ginti yra garbinga, kilnu?
Ar visa tai jiems aiškina tėvai, žiniasklaida, mokykla?
Sakoma, kad mokykla turi būti apolitiška, tačiau tuo savo apolitiškumu
ar netampa ji politiška nepriklausomos Lietuvos priešams? Gamta
nemėgsta tuštumos. Ar tas apolitiškumas nėra ta tuštuma, į kurią
veržiasi hedonizmas, amoralumas, seksas, žiaurumas ir kiti įvairūs
nusikaltimai? Prieškario nepriklausomos Lietuvos mokykla, kiek
prisimenu, buvo politiška, nes kalbėta apie Dievą, patriotizmą,
okupuotą Vilniaus kraštą, garsią Lietuvos praeitį, dorą, darbštumą,
kilnumą, gėrį, grožį, ir Lietuvos piliečiai buvo tokie. Mylėjo
Lietuvą, ją gynė, sovietinės okupacijos metu pogrindyje kūrė organizacijas
kovai su pavergėjais.
Kad tai tiesa, puikiai parodo Panevėžio rajono Krekenavos vidurinės
mokyklos mokinių sovietmečiu sukurta slapta tautinė jaunųjų literatų
pasipriešinimo organizacija Prisikėlimo ugnis, kuriai priklausė
apie 18 jaunuolių, daugiausia abiturientų. Štai jie: Česys Cemnolonskis,
poetas Petras Jodikis (miręs), broliai Jonas Stasys Juzelėnai,
Irena Jucytė-Krikščiūnienė (mirusi), Gailiūnas (miręs), Ipolitas
Krikščiūnas (miręs), Zigmas Plėštys, Perevičius, Petrulaitis,
Apolonija Sirutavičiūtė, broliai Zenonas (miręs), Vytautas (miręs)
ir Romanas Šulčiai bei kiti. 1951 metų pabaigoje jie buvo saugumiečių
suimti, nuteisti, kalėjo Šiaulių, Lukiškių kalėjimuose, Šilutės,
Archangelsko, Komijos lageriuose. 1956 metais kai kurie buvo paleisti.
Grįžęs namo, Z.Šulčius parvežė buvusiai bendramokslei penkis storus
sąsiuvinius tremtyje gimusių iš kančios, meilės tėvynei ir ilgesio
eilėraščių. Vienas sąsiuvinis 1954 metų antologijos Veidu į
Tėvynę rankraštis, du sąsiuviniai 1955 metų Benamių antologijos
rankraštis. Kituose dviejuose (metai nenurodyti) eilėraščiai,
prisiminimai, lietuvių poetų posmai apie laisvę. Ant vieno sąsiuvinio
užrašyta: Čia ne dainos harmoningos/ Ir ne fantazija graži/ Čia
yra skausmas/ Gyvenimo taip audringo audringo. Jame eilėraščiai
ir trys ilgokos maldos, primenančios litanijas, pvz.: Pažvelk,
Viešpatie, savo gailestingomis akimis į mus, vargstančius, ir
neužgesink mūsų karšto troškimo; O Marija, suteik mums jėgų
atlikti šventą pareigą Baltajam Raiteliui; Marija, suteik kankinio
ištvermę, didvyrio pasiryžimą nekaltiems mūsų kaliniams jų tardymo
ir kankinimo metu; Dieve, kuris leidai pasaulio tautoms ir įkvėpei
joms laisvės troškimą prašome Tave grąžink ir mūsų Tėvynei laisvės
dienas; Amžiną šviesą suteik tiems, kurie žuvo už Lietuvos laisvę;
Gailestingiausioji Jėzaus Širdie, pasigailėk mūsų, mūsų šeimų
ir Tėvynės ir t.t. 1957 metais Z.Šulčius areštuotas ir vėl išsiųstas
į Mordoviją. Teko atvežtas lauktuves slėpti tarp lubų, kur jos
išgulėjo iki 2003 metų kovo.
Moteris, atnešusi sąsiuvinius, Č.Cemnolonskio poezijos knygelę
Ąžuolų sakmė ir rašinį Žaliuojančiam kaime užaugo trys sūnūs
apie bendramokslius, prisipažino, jog bijojo, todėl viską slėpė.
Tik šiemet, kovo 11 dienos Lietuvos televizijos patriotinės laidos
paveikta, paprašė vyrą atplėšti lubas ir viską išimti. Deja, tekstai
pablukę, vienas Benamių sąsiuvinis apgraužtas, tačiau visuose
juose sudėta meilė, ilgesys, kančia, ir šiandien suprantama
Perskaitęs rašinį, rankraščius, pagalvojau: Štai kas pokario
metų abiturientams rūpėjo, kuo jie gyveno, kuo jie tikėjo, domėjosi,
nes taip jie buvo išauklėti tėvų, mokyklos, anų laikų žiniasklaidos.
Todėl ir kyla teisėtas klausimas: kodėl šiandien yra tokių mokinių,
kuriems rūpi ne patriotizmas, dora, kilnumas, gerumas, o hedonizmas,
palaidumas, vienadieniškumas. Nors jiems gražu, bet tai žemina
žmogų. Bijau, kad neimtų dominuoti apolitiškieji. Ar ne dėl
to kalta apolitiška mokykla? Atsisakys apolitiškumo, grįš patriotizmas,
dvasinių turtų diegimas, ir gyvenimas bus geresnis, gražesnis,
saugesnis. Viskas priklauso nuo auklėjimo, nes vaikas yra vaško
gabaliukas, iš kurio galima nulipdyti ir angeliuką, ir velniuką
Vincas STEPONAVIČIUS
Krekenava, Panevėžio rajonas
© 2003 "XXI amžius"