Okupacinės
kariuomenės išvedimo iš Lietuvos Respublikos teritorijos dešimtmečiui
(1993-2003)
OKUPACINĖ KARIUOMENĖ LIETUVOJE
(Tęsinys. Pradžia Nr. 62)
IV dalis
ŽINGSNIS PO ŽINGSNIO
KAREIVIŠKAIS BATAIS
|
Okupacinės kariuomenės kareiviai pasirengę
susidoroti su Lietuvos
Laisvės lygos mitingo, skirto Molotovo-Ribentropo protokolo
pasirašymui pasmerkti, dalyviais Vilniuje, Gedimino aikštėje
Vidmanto KLIUKO nuotrauka
|
LLL reikalauja Sąjūdis galvoja.
Galima iškelti klausimą, kaip ir kada Lietuvos laisvės lygos antiokupacinės
idėjos tapo Lietuvos valstybine politika. Į tai atsakyti ir lengva,
ir sunku. Sovietinės kariuomenės statusas Lietuvoje 1988-1989 metais
buvo visuomeninių-politinių organizacijų nuolatinio dėmesio objektu.
Iš esmės išsiskyrė trys pozicijos: nuosekli antiokupacinė (atstovaujama
Lietuvos laisvės lygos, Jaunosios Lietuvos, Lietuvos demokratų
partijos, Lietuvos Helsinkio grupės, Lietuvos krikščionių demokratų
partijos), nacionalinių-respublikinių interesų gynimo (atstovaujama
Lietuvos persitvarkymo sąjūdžio) ir sovietinės karinės sistemos
tobulinimo (atstovaujama LKP).
Nuo 1988 metų okupacinės kariuomenės išvedimo nuolat reikalaudavo
Lietuvos laisvės lyga (toliau - LLL). Ši organizacija po 1988 metų
lapkričio viešai kėlė reikalavimą, kad pasitrauktų okupacinė kariuomenė.
Prie šios pozicijos prisijungė Lietuvos Helsinkio grupė ir susikūrusios
naujos politinės organizacijos: Lietuvos demokratų partija, Lietuvos
krikščionių demokratų partija ir S. Buškevičiaus vadovaujama LTJS
Jaunoji Lietuva. Jų pozicija nuolat buvo grindžiama reikalavimu
likviduoti Molotovo-Ribentropo pakto padarinius: išvesti sovietinius
karinius dalinius iš 1939-1940 m. okupuotų teritorijų, atkurti
Latvijos, Lietuvos ir Estijos nepriklausomas valstybes ir remiantis
1949 metų Ženevos konvencija, draudžiančia šaukti į okupacinę kariuomenę
okupuotų valstybių piliečius, nutraukti šaukimą į kariuomenę.
LLL 1989 m. balandžio 12 d. pasiūlė opozicinėms Lietuvos politinėms
partijoms bei judėjimams, tarp jų ir Sąjūdžiui, paskelbti bendrą
pareiškimą dėl Molotovo-Ribentropo pakto padarinių likvidavimo ir
okupacinės kariuomenės išvedimo. Prisijungė LTJS, LDP ir kitos organizacijos.
Strateginis siekis - išvesti okupacinę kariuomenę buvo papildomas
tarpiniais reikalavimais: LDP Klaipėdos skyrius reikalavo demilitarizuoti
Klaipėdos miestą, panaikinti karinę zoną tarp Girulių ir Palangos,
nestatyti karinės jūrų bazės (visuomenės ir SSRS liaudies deputatų
iš Klaipėdos pastangomis pasieniečių laivų bazės statyba buvo nutraukta),
o Lietuvos žaliųjų judėjimo programos projekte pasiūlyta demilitarizuoti
visą Lietuvos teritoriją ir paskelbti ją nebranduoline zona.
Po to, kai 1989 m. birželio 1 d. aštuoni šiauliečiai grąžino karinius
bilietus, atsisakė priimtos karinės priesaikos, visų laipsnių ir
apdovanojimų, remdamiesi tarptautinės teisės normomis, 1949 m. rugpjūčio
12 d. Ženevos konvencijos Dėl civilių gyventojų gynimo karo metu
51 str., LTJS Jaunoji Lietuva ir LLL Akademinio jaunimo skyrius
1989 m. rugpjūčio 3 d. nusprendė demonstratyviai laužyti sovietinius
įstatymus ir pradėti masinę karinių bilietų grąžinimo akciją. Rugpjūčio
3-18 dienomis Vilniuje, Kaune, Marijampolėje, Klaipėdoje ir Alytuje
karinius bilietus grąžino apie 300 jaunuolių. Akciją parėmusi Lietuvos
demokratų partija įvertino ją kaip tarptautinės teisės požiūriu
teisėtą atsisakymą tarnauti okupacinėje kariuomenėje.
Socialistinės valstybės lietuviška kariuomenė! Lietuvos persitvarkymo
sąjūdžio pozicija per pusantrų metų gerokai keitėsi. 1988 m. spalio
23 d. steigiamajame suvažiavime patvirtintoje LPS programoje buvo
teigiama, kad Molotovo-Ribentropo paktas ir visi jų padariniai yra
neteisėti. Bet buvo pasirinktas palaipsnių reformų, pereinant prie
nacionalinių karinių junginių kūrimo, padarinių likvidavimo kelias.
Paskelbtas siekis Lietuvos SSR valstybinis suverenitetas ir teisinė
socialistinė valstybė suponavo ir požiūrį į sovietinę kariuomenę.
Iš pradžių siekta reformuoti tarnybos tvarką, net neužsimenant apie
sovietinę kariuomenę kaip okupacinę. Siekta lietuviškų karinių dalinių
tradicijų atgaivinimo, jaunuolių tarnybos Lietuvos teritorijoje,
draudžiant dalyvauti JTO pasmerktuose kariniuose veiksmuose, siekta
viešojo gyvenimo demilitarizavimo bei nebedislokuoti Lietuvoje masinio
naikinimo ginklų.
Po Sąjūdžio 1989 m. vasario 15 d. deklaracijos paskelbtas Lietuvos
SSR Konstitucijos projektas įvertintas kaip nesuverenios valstybės
konstitucija, kuria nepavyks įtvirtinti Lietuvos valstybinio suvereniteto.
Visgi, tik siekiant didesnio Respublikos savarankiškumo, pasiūlyta
Konstitucijos projekte numatyti nacionalinių karinių formuočių atkūrimą,
jų pavaldumą apibrėžiant sutartimi su SSRS. Tai buvo įrašyta į Lietuvos
SSR konstitucijos 30 straipsnį: gali būti įstatymo nustatyta tvarka
sukurtos Lietuvos TSR nacionalinės karinės formuotės, pavaldžios
SSRS Ginkluotųjų pajėgų aukščiausiajai vadovybei ir Respublikos
vyriausybei. Papildymas žodžiais gali būti (vadinasi, gali ir
nebūti) nusakė Konstitucijos kūrėjų poziciją Lietuvos SSR suverenumo
atžvilgiu.
Pirmo Sąjūdžio delegacijos vizito Kremliuje metu 1989 m. balandžio
6 d., V. Landsbergis susitikime su SSRS Aukščiausiosios Tarybos
prezidiumo pirmininko pavaduotoju A. Lukjanovu išsakė SSRS deputatų
iš Lietuvos prašymą nedelsiant išspręsti Lietuvos jaunuolių tarnybos
gimtajame krašte problemą. O Lietuvoje nuo 1989 m. kovo 22 d. iki
balandžio pabaigos tęsėsi akcija, kuria buvo reikalaujama Lietuvos
jaunuolių karinės tarnybos atlikimo Lietuvos teritorijoje. Štai
1989 m. gegužės 7 d. Ukmergėje 4500 žmonių mitinge priimta rezoliucija,
kurioje reikalauta ne tik Lietuvos gyventojams leisti karo tarnybą
atlikti tik Lietuvoje, bet ir atkurti 29-ąjį teritorinį šaulių korpusą,
16-ąją ir 50-ąją divizijas, iki 1990 m. liepos 1 d. į Lietuvą perkelti
tarnauti karininkus lietuvius, pašalinti iš Ukmergės rajono branduolinį
ginklą. Pirmasis žingsnis, nusakantis ne tik tarnybos sovietinėje
kariuomenėje sąlygų pakeitimo siekius, bet ir požiūrį į SSRS kariuomenės
statusą, išsakytas Sąjūdžio Seimo 1989 m. birželio 18 d. pareiškime
Dėl Lietuvos valstybingumo atkūrimo raidos: priimti įstatymą
dėl SSRS kariuomenės laikino buvimo Lietuvos teritorijoje sutartinių
sąlygų, pradėti derybas su SSRS dėl jos kariuomenės palaipsnio išvedimo
iš Lietuvos.
LKP žingsnis po žingsnio kareiviškais batais. 1989 metais pradėjo
formuotis LKP ir vietinės valdžios pozicija sovietinės kariuomenės
atžvilgiu. Iš pradžių didžiausias dėmesys skirtas bendravimui su
karine vadovybe, kad būtų paisoma ūkinių Lietuvos SSR interesų.
1989 m. balandžio 7 d. A. Brazauskas teigė, jog kreiptasi į Pabaltijo
karinės apygardos vadovybę ir SSRS Gynybos ministeriją, kad pavasario
darbymečio metu neimtų pakartotiniams kariniams apmokymams kaime
dirbančių vyrų, ir gavo pažadą perpus sumažinti karinius mokymus
šaukiamų karo prievolininkų iš kaimo skaičių. LKP dar nedrįso pritarti
Sąjūdžio reikalavimui, kad karinė tarnyba būtų atliekama Lietuvos
teritorijoje. Šiuo atžvilgiu radikaliausią poziciją užėmė Kauno
m. komjaunimo konferencija, kuri pasiūlė vietoj komjaunimo sukurti
Demokratinio jaunimo sąjungą ir siūlomoje programoje išsakė karinės
tarnybos nacionaliniuose junginiuose Pabaltijo karinėje apygardoje.
Kai pagaliau ir LKP pradėjo Maskvos prašyti organizuoti jaunuolių
tarnybą Lietuvos teritorijoje, jos pastangos buvo bevaisės tik
apie 7 proc. šauktinių buvo palikta Lietuvoje.
Lietuvos Sąjūdis ir radikalesnės politinės grupės spausdamos pasiekė
savo tikslą už respublikos savarankiškumą pasisakanti LKP dalis
turėjo į tai atsižvelgti ir per kontroliuojamą LSSR Aukščiausiąją
Tarybą kartu su Lietuvos persitvarkymo Sąjūdžiu formulavo savo teisinius
vertinimus. 1989 m. gegužės 18 d. LSSR AT priėmė Deklaraciją apie
Lietuvos valstybinį suverenitetą:
1940 metais Vokietijos-TSRS
1939 m. pakto ir papildomų slaptųjų protokolų pagrindu suvereni
Lietuvos valstybė buvo prievarta prijungta prie Tarybų Sąjungos.
Toks konstatavimas anksčiau ar vėliau turėjo atvesti prie karinių
struktūrų statuso vertinimo. Iš pradžių remiantis šiuo nutarimu
pareikalauta peržiūrėti Lietuvos piliečių karinės tarnybos TSRS
kariuomenėje teisinius pagrindus, kad karinės prievolės ir karinės
tarnybos reikalus reguliuotų ir spręstų tik Lietuvos SSR pagal LSSR
Konstituciją. Bet ir po kelių mėnesių, 1989 m. rugsėjo 29 d., priimtas
LSSR MT nutarimas Dėl Lietuvos SSR piliečių karinės tarnybos problemos
iš esmės nesprendė. Šiuo nutarimu buvo pasiūlyta SSRS AT įpareigoti
SSRS Gynybos ministeriją nuo 1990 metų suteikti galimybę Lietuvos
jaunuoliams, jiems pageidaujant, tarnauti respublikos teritorijoje,
o jeigu nėra tokios galimybės Pabaltijo karinėje apygardoje, atkurti
nacionalinius karinius junginius, kuriuose tarnautų Lietuvos SSR
piliečiai. Bet 1989 m. spalio 30 d. susitikime su Lietuvos SSR Ministrų
Tarybos atstovais SSRS gynybos ministras D. Jazovas atmetė visus
minėtus pasiūlymus.
Pilietinis nepaklusnumas ar
? Po 1989 m. gegužės 18 d. deklaracijos
paskelbimo, sąjūdietiškos organizacijos pradėjo iš dalies remtis
LLL pozicija 1949 m. rugpjūčio 12 d. konvencija, pasirašyta SSRS,
suteikia (
) okupuotos valstybės piliečiams teisę atsisakyti tarnauti
tarybinėje armijoje. Masiškiausia akcija, reikalaujanti Sovietų
Sąjungos kariuomenės išvedimo, buvo Lietuvos laisvės lygos inicijuota
1989 metais. Buvo renkami parašai po peticija su minėtu reikalavimu.
Į akciją įsijungus Sąjūdžiui buvo surinkta 1,65 mln. parašų, jie
ir įteikti SSRS AT. Tuo pat metu Lietuvos demokratų partija pareikalavo
Lietuvos SSR Aukščiausiosios Tarybos priimti įstatymą, kuriuo būtų
garantuota, kad Lietuvos gyventojai prieš savo valią nebus išvežami
už respublikos ribų ir okupacinėje kariuomenėje atsisakantys tarnauti
jaunuoliai galės atidirbti Lietuvos civiliniuose objektuose.
Pradėjus rengtis rinkimams į Aukščiausiąją Tarybą Lietuvos jaunuolių
karinės tarnybos klausimo svarstymas užėmė vieną pagrindinių vietų
LPS Seimo sesijoje. 1989 m. lapkričio 12 d. Seimo sesijoje M. Laurinkus
pareiškė: Jei neskatiname Lietuvos jaunuolių padėti šaukimus į
karo tarnybą, tai privalome bent apginti tuos, kurie jau padėjo.
Anot polemikoje dalyvavusio A. Saudargo, gana kalbėti apie nepriklausomybę
ir kartu įteisinti okupacinę kariuomenę. Nacionalinių junginių sukūrimas
kelio į Nepriklausomybę etapas. Tokią poziciją palaikė ir dalis
16-osios lietuviškosios divizijos veteranų, prašydami imtis iniciatyvos
ir atkurti Lietuvos tautinę kariuomenę, ginančią Varšuvos sutarties
dalyvių tikslus ir interesus. Tuo metu Lietuvoje buvo 150 karių,
atsisakiusių tarnauti sovietinėje kariuomenėje, iš kurių 29 pašaukti
į tarnybą ir septyniems iškeltos baudžiamosios bylos. Pasiūlymais
pereiti nuo konstitucinio-parlamentinio veiklos etapo prie pilietinio
nepaklusnumo akcijų (atsisakyti tarnauti sovietinėje kariuomenėje)
ir maksimalistinių pozicijų suabejojo LPS tarybos pirmininkas V. Landsbergis.
Dar nebuvo parengtas okupacinės kariuomenės statuso projektas. Lietuvos
laikinoji politinė konsultacinė taryba, svarstydama 1990 m. vasario
6 d. Lietuvos SSR darbotvarkę, pasiūlė nutarime dėl Lietuvos piliečių
karinės tarnybos konstatuoti Lietuvos, kaip SSRS aneksuotos šalies,
teisinį statusą.
Okupacija-aneksija ir nepriklausomybė-neutralitetas. 1989 m. rugsėjo
23 d. ir 1990 m. vasario 7 d. nutarimais Lietuvos SSR AT aprobavo
ir patvirtino Komisijos 1939 metų Vokietijos-SSRS sutartims ir jų
pasekmėms ištirti išvadas:
Tarybų Sąjungos ultimatumas (
) neturėjo
faktinio ir teisinio pagrindo ir buvo įteiktas tiesiogiai grasinant
panaudoti karinę jėgą ir paskelbiant apie papildomų karinių dalinių
įvedimą bet kuriuo metu (
). Raudonosios armijos dalys kartu su
anksčiau dislokuotomis dalimis užėmė svarbiausius strateginius centrus
ir objektus, tuo įvykdydamos Lietuvos okupaciją. Taigi priartėta
prie sovietinės kariuomenės, kaip okupacinės, vertinimo, pagal tarptautinės
teisės principus. Tokias nuostatas dar labiau sustiprino Lietuvos
SSR AT 1990 m. vasario 7 d. nutarimas: paskelbti, kad (
) deklaracija
dėl Lietuvos įstojimo į TSRS, kaip neišreiškusi lietuvių tautos
valios, yra neteisėta ir negaliojanti (
), 1940 m. rugpjūčio 3 d.
įstatymas (
) yra neteisėtas ir Lietuvos juridiškai nesaisto. Pasiūlyta
pradėti derybas dėl Lietuvos valstybinės nepriklausomybės atstatymo.
Tokie buvo per vis dar sovietines įstatymų leidybos institucijas
suformuluoti vertinimai. Esminis jų sprendimas buvo priimtas po
visuomeninių-politinių organizacijų spaudimo: 1989 m. lapkričio
15 d. Lietuvos demokratų partijai užregistravus referendumą dėl
sovietinės armijos karių dalyvavimo rinkimuose, LSSR AT 16-oji sesija
priėmė nutarimą, kuriuo nustatyta, kad sovietinės armijos kariai,
nenuolatiniai Respublikos gyventojai, rinkimuose nedalyvaus. Lietuvos
Sąjūdis, besiruošdamas 1990 m. vasario 24 d. rinkimams į Aukščiausiąją
Tarybą, savo rinkimų programoje suformulavo pagrindinius principus,
kurie buvo pradėti įgyvendinti po rinkimų: Lietuvos ir jos piliečių
konstitucinių prievolių Tarybų Sąjungai (tarp jų ir prievolę tarnauti
Tarybinėje armijoje) panaikinimas (
), tarpvalstybinės derybos dėl
Tarybinės kariuomenės statuso, kaip užsienio kariuomenės, nustatymo
ir palaipsnio išvedimo iš Lietuvos teritorijos terminų bei sąlygų,
reikalavimas nedelsiant pašalinti branduolinį ginklą iš Lietuvos
teritorijos, neutraliteto, kaip aukščiausio Lietuvos užsienio politikos
principo, siekimas.
(Bus daugiau)
Raminta KŠANYTĖ
© 2003 "XXI amžius"
|