Dievo vardas yra
taikos vardas
Popiežius pabrėžia būtinumą
dalytis atsakomybe už pasaulio ateitį
Gali atrodyti, jog kartu su prieš porą metų, 2001-ųjų
rugsėjo 11 d., teroristų sugriautais dangoraižiais dvyniais Niujorke
sugriuvo ir žmonijos viltis dėl stabilios taikos. Pasaulis dabar
labiau nei bet kada yra patekęs į konfliktų ir neteisingumo liūną
tokią liūdną padėtį konstatuoja popiežius Jonas Paulius II savo
laiške 17-ojo tarptautinio žmonių ir religijų kongreso dalyviams,
kurie rugsėjo 7-9 dienomis Vokietijos mieste Achene svarstė karo
ir taikos problemas iš įvairių kultūrų ir religijų pozicijų. Savo
taikdariškais ir socialiniais darbais žinoma katalikiška Šv. Egidijaus
bendruomenė kasmet vis kitose pasaulio vietose sukviečia skirtingų
krikščioniškų tradicijų ir kitų religijų atstovus drauge pasimelsti
ir pasvarstyti aktualius tarptautinės politikos klausimus. Toks
suvažiavimas, pratęsiantis pirmojo Šventojo Tėvo iniciatyva 1986
metais Asyžiuje vykusio Maldos už taiką susitikimo tradiciją, Vokietijoje
surengtas pirmą kartą. Šiemečiame Acheno kongrese, kuriame Popiežiui
atstovavo Vatikano kardinolas Rožeras Ečegerajus, dalyvavo daugiau
kaip 500 dvasinių vadovų, politikų ir intelektualų iš beveik 60
pasaulio valstybių.
|
Religiniai lyderiai Acheno susirinkime |
1986-aisiais, kai buvo pradėtas Asyžiaus dvasios
sąjūdis, pasaulis dar buvo pasidalijęs į du priešiškus blokus, vyko
šaltasis karas, nuolat tvyrojo ir branduolinio karo grėsmė. Matydamas,
kaip yra svarbu žmonėms, kad jie vėl galėtų svajoti apie taikią
ateitį ir gerovę visiems, aš sukviečiau skirtingų pasaulio religijų
tikinčiuosius susiburti maldoje už taiką, - primena Jonas Paulius
II savo unikalios idėjos ištakas. Jis taip pat laiške pripažino,
kad įkvėpimo sėmėsi iš palaimintojo popiežiaus Jono XXIII enciklikos
Pacem in terris (Taika žemėje), kurios paskelbimo 40-metis šiemet
plačiai minimas Katalikų Bažnyčioje.
Šie Žmonių ir religijų kongreso kasmetiniai susitikimai stiprino
taikos siekį ir skatino konkretiems darbams. Vėlesnės politinės
permainos, totalitarizmo žlugimas Rytų Europoje atnešė naujas viltis,
tačiau, kaip pripažino Popiežius, per mažai buvo investuota į taikos
gynimą ir pasaulio, laisvo nuo karo, idėjai įgyvendinti. Įvairiose
etninėse grupėse ir tautose viršų paėmė daliniai interesai ir
egocentriškos aistros. Štai kodėl karų ir konfliktų tolesnė plėtra
nuodija daugybei žmonių gyvenimą, ypač vargingose Afrikos, Azijos
ir Lotynų Amerikos šalyse. Šventasis Tėvas pabrėžia proveržį naujo
tipo karo, kuris vadinasi terorizmas. Ne veltui prieš dvejus metus
įvykusį teroristinį išpuolį Jungtinėse Valstijose popiežius Jonas
Paulius II pavadino tamsiausia diena žmonijos istorijoje.
Jis sako, kad su planetoje vyraujančiu kaltu
abejingumu ir neteisingumu nebus įmanoma atnaujinti taikos proceso,
nes vargingos šalys dažnai tampa desperacijos ir prievartos suvešėjimo
vietomis. Negalima leisti, kad skurdas būtų nuolatinis ištisų tautų
egzistencijos palydovas. Štai kodėl įvairių religijų ir kultūrų
žmonės turi nuolat susitikti, bendrauti, mokytis gyventi kartu
ir dalytis bendra atsakomybe dėl taikos. Tokia yra 1986-aisiais
Asyžiuje pradėto Žmonių ir religijų kongreso prasmė, toks yra ir
Acheno susitikimo slėpinys. Popiežius sako, kad negalima kurti
taikos abipusiu ignoravimu, nes taikos kelias yra dialogo meilėje
kelias.
Kadangi Šv. Egidijaus bendruomenės organizuotas susitikimas šiemet
vyko Achene, mieste, kuris įsikūręs Europos žemyno širdyje, ir
kur Karolis Didysis IX amžiuje pastatė pirmąją krikščionių katedrą,
tai Jonas Paulius II vėl sugrįžta prie besivienijančio žemyno aktualijų,
ypač Bažnyčiai rūpimų krikščioniškųjų šaknų įtvirtinimo. Krikščioniškosios
šaknys nėra religinio išskirtinumo atmintis, bet laisvės pagrindas,
nes jos daro Europą įvairių kultūrų ir patyrimų junginiu, - pažymi
Šventasis Tėvas. Būtent šios šaknys sąlygojo Europos civilizacijos
sukūrimą, kuri pabrėžia žmogaus nepažeidžiamą orumą, jo teises į
teisingumą ir taiką, o taip pat esminę lygybę.
Todėl, vykstant Europos integracijai, reikia iš
naujo stengtis suvokti šių krikščioniškųjų šaknų visą gilumą ir
semtis iš jų energijos. Europa bus tuo stipresnė pasaulyje dabar
ir ateityje, kuo labiau ji malšins troškulį iš savųjų religinių
ir kultūrinių tradicijų, - rašo Jonas Paulius II. Bėgant amžiams
Europos sukaupta religinė ir žmogiškoji išmintis, nepaisant visų
įtampų ir prieštaravimų, yra tas paveldas, kuris vėl gali būti panaudotas
žmonijos pažangai. Europa, tvirtai atsirėmusi į savo šaknis, ne
tik spartins savo vidinės vienybės procesą, bet ir esmingai prisidės
prie taikos ir pažangos visame pasaulyje.
Šventasis Tėvas, baigdamas savo laišką ir dar
kartą paragindamas skirtingų religijų atstovus tęsti ir intensyvinti
taikos dialogą, taip pat primena bendros maldos už taiką svarbą.
Visų religijų išpažinėjai žino maldos galią Dievui, kuris yra visų
žmonių Tėvas ir kurio vardas yra taikos ir raginimo taikai vardas
(Novo Millennio Ineunte, Nr. 55). Pasinaudodami galingais maldos
ir dialogo įrankiais, tikintieji gali vieningai žengti į taikią
pasaulio ateitį, kuri nėra nepasiekiama utopija. Atmesdamas pasirodančias
pesimistines nuotaikas, Popiežius pabrėžia, kad esami tautų religiniai
ir kultūriniai skirtumai turi vesti ne į konfrontaciją, bet į abipusę
pagarbą, nuoširdų bendradarbiavimą ir taikos kūrimą.
Sekuliaraus liberalizmo nepakantumas religinėms
pažiūroms
iškelia konfliktų pavojų
Tarp daugelio žymių religinių veikėjų pasisakymų,
Acheno susitikime nemažo dėmesio susilaukė Rusijos Stačiatikių Bažnyčios
atstovo Smolensko ir Kaliningrado metropolito Kirilo kalba, kurioje
daug dėmesio buvo skirta šiems laikams aktuliai religinio ir liberalistinio
požiūrio sandūrai, kuri, jo manymu, gali sukelti naujus konfliktus.
Po komunizmo žlugimo, trečiojo tūkstantmečio pradžioje, žmonijai
yra iškilusi naujų konfliktų grėsmė, kurių šaknys yra tiek dominavimo
pasaulyje, tiek vertybių klausimas, - sakė metropolitas Kirilas,
kuris laikomas antruoju žmogumi Maskvos patriarchate ir yra vienas
pagrindinių kandidatų tapti sirguliuojančio patriarcho Aleksijaus
įpėdiniu.
Jis pažymėjo, jog dabar Vakaruose liberalus standartas
pateikiamas kaip vienintelis visuotinai priimtinas socialinei ir
valstybinei santvarkai visoje planetoje, ir nukrypimas nuo jo arba
išpeikiamas, arba baudžiamas jėga. Į tai jautriai reaguojama visuomenėse,
gyvenančiose už Vakarų Europos ir Šiaurės Amerikos ribų, kurios
vadovaujasi vertybėmis, susietomis su religine ir kultūrine tradicija.
Taigi iš vienos pusės liberalizmo atstovai atmeta galimybę kritiškai
įvertinti jų nuostatas, tuo nusikalsdami pačiam esminiam liberalizmo
principui, kalbančiam apie teisėtą nuomonių įvairovę. Kita vertus,
tradicinių vertybių atstovai taip pat dažnai atmeta sutarimo su
savo oponentais galimybę dėl jų pažiūrų nuodėmingumo ir svetimumo
religiniam pasaulio ir žmogaus supratimui.
Metropolitas pastebėjo, kad protestantiškajai
teologijai yra lengviau priimti liberalistines nuostatas, nes pats
protestantizmas atsirado kaip bandymas liberaliai interpretuoti
krikščionybės mokymą. Tuo tarpu daugumai kitų religinių tradicijų
sunku arba neįmanoma priimti tokį liberalųjį standartą, kai prioritetas
teikiamas žemiškajam gyvenimui, kai asmens laisvė iškeliama aukščiau
tikėjimo moralės reikalavimų ir vertybių. Liberalių idėjų taikymo
ekonomikoje pasekmė yra stiprėjanti nelygybė, kai turtingieji tampa
dar turtingesni, o vargšai visai nuskursta. Neoliberalizmu paremta
globalizacija skatina antrojo ir trečiojo pasaulio šalių vargingumą
ir bejėgiškumą. Ekonominės disproporcijos pasaulyje ne tik išlaiko,
bet nuolat stiprina neapykantos potencialą, gimdydamos nestabilumą
ir skatindamos terorizmą, - sakė Rusijos Stačiatikių Bažnyčios
hierarchas.
Jis pateikė kitą sekuliaraus liberalizmo nepakantumo
pavyzdį: Daugelio šalių, tarp jų ir Rusijos, valstybinėse mokyklose
ir materialistinė ideologija, ir sekuliarus humanizmas įeina į švietimo
programų privalomąją dalį, tuo tarpu religinių vertybių mokymas
arba palaipsniui išstumiamas, arba leidžiamas, bet su dideliais
apribojimais, kuo dažnai atmetama vaikų (ir jų tėvų M.B.) realaus
pasirinkimo teisė. Tuo pačiu religinė pasaulėžiūra dirbtinai priešpastatoma
vadinamajai mokslinei pasaulėžiūrai, kuri neva vienintelė naudinga
visuomenei.
Pagaliau ir Europos Sąjungos naujosios Konstitucijos
rengimo eigoje iškilusi kontroversija dėl krikščioniškojo paveldo
pripažinimo taip pat patvirtina bandymą žemyno tautoms primesti
kraštutinį sekuliaristinį santvarkos modelį. Metropolitas Kirilas
pastebėjo, jog kartais melagingai tvirtinama, kad krikščioniškųjų
vertybių negalima nurodyti ES Konstitucijoje, nes taip būtų įžeisti
Europoje gyvenantys musulmonai, judėjai, budistai ir kiti nekrikščionys.
Tačiau tų religijų atstovai neprotestuoja dėl galimo krikščionybės
paminėjimo Konstitucijos preambulėje, nes dorovinės vertybės, esminės
krikščionybei, yra ir kitose tradicinėse religijose. Naujosios Europos
įstatymų leidėjai turi atsižvelgti į tikinčiųjų poziciją, nes žemyno
gerovė ir taika gali būti realizuotos tik pareigos ir atsakomybės
supratimo dėka, tik konkrečioje vertybių sistemoje.
Tikėjimas lieka svarbiausiu faktoriumi, sąlygojančiu
milijonų žmonių gyvenimo būdą, ir neatsižvelgimas į jų nuostatas
visuomeninėje santvarkoje savaime sukelia konfliktines situacijas.
Tuo gali pasinaudoti politiniai radikalai, kuriems pavyksta įtikinti
žmones, kad tikėjimo vertybes tegalima apginti prievartos keliu
ir kad efektyviausias pasipriešinimo būdas yra terorizmas. Šiuo
metu tai ypač ženklu išplitusiame islamiškajame ekstremizme, kai
religiniu fanatizmu persiėmę radikalai jau ne tik apeliuoja į savo
tautos tradicinių vertybių gynimą, bet ir stengiasi, kad jų religinės
bei politinės nuostatos įsiviešpatautų visame pasaulyje.
XXI amžiaus terorizmas tai ne tarpreliginis konfliktas, tai ne
karas tarp krikščionių ir musulmonų, - aiškino metropolitas Kirilas.
Tai konfliktas tarp naujosios pasaulio tvarkos, kuri grindžiama
nereliginėmis liberaliomis vertybėmis, ir tų, kurie, eksploatuodami
religinėmis tradicinėmis vertybėmis, stengiasi įvesti savąją pasaulio
tvarką. Todėl žmonija turi ne tik ryžtingai pasmerkti įvairių formų
terorizmą, bet kartu atsižvelgti į religines bei tradicines vertybes
visuomenės santvarkos formavime. Atėjo laikas grąžinti visuomenei
supratimą religijos, kaip giliausio žmogiškosios kultūros šaltinio,
kaip pagrindo, kurio neįmanoma apriboti asmeninio arba šeimyninio
gyvenimo rėmais, - sakė stačiatikių hierarchas.
Jis pažymėjo, kad dabar yra aktualus ne tik dialogas
tarp skirtingų religijų, bet ir tarp religinės minties nešėjų, t.y.
tikinčiųjų, bei sekuliaraus nusistatymo atstovų. Šio dialogo tikslas
turi būti daugiapolio pasaulio kūrimas ne tik politinės galios,
bet ir kultūrinės civilizacijos prasme. Sekuliaraus liberalizmo
šalininkai privalo suprasti, kad jų siūlomas modelis negali būti
vieninteliu visuomenės santvarkos pagrindu, kaip neva labiausiai
neutralus ir objektyvus. Tai būtų panašu į sovietiniais laikais
vyravusį supratimą, kai buvo tikinama, jog Markso, Engelso ir Lenino
mokymas yra vienintelis teisingas ir moksliškai pagrįstas.
Kaip rodo XX amžiaus patyrimas, pasaulio kūrimas pagal vieną ideologinį
modelį daro jį nestabilų ir sąlygoja neišvengiamus konfliktus. Kad
užkirstų kelią galimiems karams, reikia pasaulyje kurti tokias sąlygas,
kuriose kiekviena tauta turėtų galimybę laisvai vystytis savosios
religinės ir kultūrinės tradicijos rėmuose, - kalbėjo metropolitas
Kirilas.
Nepasiduoti pesimizmui ir eiti dialogo keliu
Dievas kalba apie taiką, - pabrėžiama 17-ojo
tarptautinio žmonių ir religijų kongreso Achene paskelbtame kreipimesi.
Taika tikintiesiems yra ne tik įpareigojimas jų misijai pasaulyje,
bet dovana, kurią jie gali pajusti savo sieloje. Taikos nuostata
taip pat yra giliai įsišaknijusi į visų religijų doktrinas. Taikos
vardas yra Dievo vardas, - primenamas Šventojo Tėvo mokymas. Acheno
susitikimo dalyviai, priklausydami įvairioms religijoms, suvokia
prasidėjusio trečiojo tūkstantmečio daugelio žmonių viltį ir nerimą
bei meldžia Dievo didžiosios taikos malonės: taikos, kurios pati
žmonija taip dažnai negali sau suteikti.
Susitikimo dalyviai nurodo, kad diskusijų metu
jie apžvelgė kentėjimus tautų, ypač gyvenančių neturtingame Pietų
pusrutulyje. Taip pat prisiminė užmirštus karus, teroro aukas
ir tvyrančią baimę, kuri dažnai yra prievartos priežastis. Jie daro
išvadą, kad mūsų planeta, nuskurdinta ir išnaudojimo pažeista,
eikvoja viską, net mūsų bendrą ateitį. Tuo labiau kad pasiekia
žinios apie milijonus skurde gyvenančių pasaulio žmonių, kurie neturi
saugumo, neturi laisvės, žemės, švaraus geriamo vandens, medicininio
aprūpinimo, pagrindinių teisių. Žinodami buvimą ištisų žmonių kartų,
kurie nuo vaikystės gyvena nesibaigiančių karų ir prievartos aplinkoje,
Acheno susitikimo dalyviai taip pat patyrė niūrų pesimizmą, kylantį
iš naujojo amžiaus šaknų.
Su liūdesiu pripažindami tokią sudėtingą padėtį,
Žmonių ir religijų kongreso dalyviai vis dėlto neabejodami pareiškia
savo tvirtą apsisprendimą iš naujo pasirinkti sunkų dialogo kelią
pasaulyje, kuris, atrodo, pirmenybę teikia konfliktui. Nepritardami
trumparegiškam pesimizmui tų, kurie mano, jog neįmanoma gyventi
taikiai su kitais, nes patirtas neteisingumas visus pasmerkė nesibaigiančiai
neapykantai, Acheno susitikimo dalyviai pareiškė, kad dialogas
yra kelias, kuris gali pasaulį išgelbėti nuo karų. Dialogas nesilpnina
kultūrinio identiteto, bet užgydo praeities žaizdas ir tautoms bei
religijoms atveria vienintelę perspektyvą: gyventi kartu šioje
planetoje, saugant ją ir paliekant būsimosioms kartoms labiau tinkamą
gyventi nei šiandien.
Tiems, kurie galvoja, kad civilizacijų sandūra
yra neišvengiama, susitikimo dalyviai pareiškia: Išsilaisvinkite
iš šio gniuždančio pesimizmo, kuris kuria pasaulį, kupiną sienų
ir priešų, ir kuriame tampa nebeįmanoma gyventi saugiai ir taikiai.
O tiems, kurie religiją bando panaudoti savo teroristiniams veiksmams
pateisinti ir tiki, kad Dievo vardu galima skleisti neapykantą,
žeminti ir žudyti kitus, pasaulio religijų dvasiniai vadovai dar
kartą nurodo: Dievo vardas yra taikos vardas. Religijomis niekada
negalima teisinti neapykantos ir prievartos. Fundamentalizmas yra
vaikiška liga bet kurioje religijoje ir bet kurioje kultūroje.
Bandymai ieškoti priešų savo pačių indentitetui sutvirtinti sąlygoja
žmonių ir tautų susvetimėjimą, priešiškumą ir konfliktus, o prievarta
yra visų pralaimėjimas.
Acheno susitikimo dalyviai reiškia įsitikinimą,
kad Europa, kurioje vyrauja demokratija, dėmesinga žmogaus teisėms,
gali rodyti didesnį atvirumą pasaulio, ypač Pietų pusrutulio, žmonių
problemoms ir reikšmingai prisidėti prie tikrosios pažangos trečiajame
tūkstantmetyje.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius" |