Folkloras atgimsta
Suklegose
Rugsėjo 12-13 dienomis Kaune vyko jau penktasis
Kauno tautinės kultūros centro organizuojamas tarptautinis modernios
muzikos festivalis Suklegos, kurio motto šiuolaikinis žvilgsnis
į folklorą. Rengėjų teigimu, tai ne tik vienintelis tokio pobūdžio
festivalis Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse.
|
Ypač šiltai Suklegų publika sutiko
ir ilgai nuo scenos nepaleido
pirmą kartą Lietuvoje viešinčią
grupę Kapela ze Wsi Warszawa |
Festivalis apima įvairius muzikos stilius nuo autentiško
folkloro iki vadinamosios new age muzikos. Į jo programą organizatoriai
įtraukė ir projektus, kuriuose atsispindi ne tik muzika, bet ir
kitos meno sritys dailė, kinas, fotografija, teatras, šokis. Renginio
unikalumas visas šias sritis jungia etninė kultūra, kuri ir yra
festivalio centrinė ašis. Anot organizatorių, kultūra ir folklorinis
palikimas renginio dalyviams yra svarbus jų kūrybos įkvėpimo šaltinis,
iš kurio jie semiasi, šiais globalizacijos laikais norėdami išsaugoti
savo šaknis.
Festivalis, rugsėjo 12 dieną prasidėjęs Kauno architektų namų kamerinėje
aplinkoje grupių Laumalylos ir Šovos pasirodymais, vėlyvą vakarą
persikėlė į Vytauto Didžiojo universiteto centrinius rūmus, kur
žiūrovai galėjo stebėti D. ir Z. Kalesinskų aukštesniosios liaudies
amatų mokyklos sukurtą meno projektą šviesos, garso ir vaizdo
misteriją Šviesos ženklai, nuolatinės festivalio dalyvės Veronikos
Povilionienės pasirodymą, kuri šį kartą atliko improvizacijas lietuvių
sakmių temomis, bei naują Donio, žymiausio neofolk muzikos kūrėjo
Lietuvoje, projektą Švilpiai. Šio projekto muziką Donis atliko
autentiškais skulptoriaus A.Mončio sukurtais moliniais švilpiais,
kurių pirmykštis garsas naktį švęsti susirinkusią auditoriją privertė
ieškoti platesnių muzikos erdvių.
Nors jau kelias savaites Lietuvoje karaliavo krepšinis,
tačiau rugsėjo 13 dieną pilnoje Vytauto Didžiojo universiteto salėje
virė ne ką mažesnės Suklegų gerbėjų aistros. Čia vyko pagrindinis
festivalio svečių koncertas, kurie šiais metais sugužėjo iš Lietuvos,
kaimyninės Latvijos, Lenkijos, Baltarusijos, Švedijos.
Rūmų fojė svečių koncertą pradėjo fotografės Jurgos
Treinytės ir folkloro ansamblio Eglala akcija Postfolkloras.
Skambant autentiškoms sutartinėms bei videoprojekcijose slenkant
lietuviškų juostų raštams, projekto autoriai kvietė susirinkusiuosius
dalyvauti darnos ir kosminės harmonijos kūrime.
|
Grupė Šovos |
|
Baltarusijos grupe Troitsa |
Ieškodami praeities ir dabarties sąsajų, šią harmoniją
scenoje pratęsė šokių grupė iš Švedijos Transparante blanche,
kurios šokėjai, jungdami šiuolaikinio šokio elementus su archajiniais
šokio judesiais, sukūrė savitą, naują ir lengvą šokio stilių.
Harmoniją ir lyrišką atmosferą kiek sutrikdė folkroką
grojanti latvių grupė iš Daugpilio Laimas muzykanti, kuri Suklegų
scenoje pasirodė kartu su latvių roko muzikos veteranais ir privertė
ne vieną lietuvį stipriau linguoti į taktą ar net, pakilus nuo kėdės,
šokio judesiais įsijungti į muzikos diktuojamą ritmą. Grupės lyderis
aistras salėje įžiebė pasveikinęs lietuvius su krepšininkų pergale.
Savo intelektualumu žiūrovus užbūrė gerai jiems
pažįstama vokalinė grupė Jazz Land, vadovaujama Artūro Noviko.
Suklegų žiūrovai galėjo įvertinti, kaip meistriškai Aukso paukštės
bei Sidabrinių balsų apdovanojimus pelniusi grupė interpretuoja
lietuvių liaudies dainas, populiarias estrados melodijas bei sudėtingas
džiazo kompozicijas.
Ypač šiltai Suklegų publika sutiko ir ilgai nuo
scenos nepaleido pirmą kartą Lietuvoje viešinčią grupę Kapela ze
Wsi Warszawa, kuri kuria alternatyvą šių dienų populiariajai šokių
muzikai. Grupės nariai stengiasi tradicinę Varšuvos kapelos muziką
priartinti prie šiuolaikinės estetikos normų ir tokiu būdu kuria
naują šokių muzikos stilių, kurį būtų galima pavadinti hip-hopsasa,
kas reiškia tradicinį lenkų kvietimą šokinėti.
Festivalio organizatoriai labiausiai džiaugėsi svečiais iš Baltarusijos
grupe Troitsa, kurie Lietuvoje viešėjo taip pat pirmą kartą.
1995 metais muzikantus subūrė noras puoselėti senas slavų folkloro
tradicijas. Tam, kad jos atrastų savo vietą šių dienų muzikoje,
muzikantai jas įtraukia į savo kūrybą ir derina su šiuolaikine muzika.
Suklegose trio parodė savo naujausią projektą Runos, kuriame
naudojo ne tik senovinius instrumentus, gitarą bei mušamuosius,
bet ir elektroninę muziką. Nuo pat susikūrimo grupė aktyviai koncertuoja
ir jau yra dalyvavusi daugiau nei 60 tarptautinių festivalių Austrijoje,
Olandijoje, Portugalijoje, Kroatijoje, Slovėnijoje, Vokietijoje
bei kitose Europos šalyse, pernai dalyvavo festivalyje Malaizijoje,
o prieš kelias dienas koncertavo Taline. Olandijos firma Pan Records
išleido tris grupės diskus, kurie bematant buvo išpirkti ir tai,
anot grupės narių, liudija tokios muzikos reikalingumą.
Dėl materialinių festivalio biudžeto problemų
į koncertą neatvykus grupei Cymbelin iš Čekijos, Suklegų organizatoriai
savo žiūrovams nusprendė parodyti malonią staigmeną festivalio
programose niekur neskelbtą Vilniaus universiteto merginų turkiškų
šokių ansamblio pasirodymą, kurio vadovas Turkijos ambasados darbuotojas
Erdal Saylik. Rengėjų teigimu, tai buvo malonus siurprizas tiems,
kurie mano, kad ir lietuvaitės gali šokti turkiškus šokius.
Įvairių kultūrų ir meno sričių integracija Suklegų
festivalyje tęsis ir kitais metais.
Lina KLUSAITĖ
Kaunas
© 2003 "XXI amžius" |