Lietuvių godos
Žurnalistės I.GINTARĖS pokalbis su Laisvės Kovų
dalyviu,
publicistu Baliu URBONU
(Tęsinys.
Pradžia Nr. 67, 69)
|
Balys Urbonas žunalisto darbo kambaryje |
I.Gintarė: Gerbiamas Baly, besikalbant
praėjusį kartą, nebuvo atsakyta į paskutiniojo klausimo antrąją
dalį apie mūsų orumą, mūsų galios išraišką. Gal pradėkime dabar
nuo šito?
B.Urbonas: Orumas nyksta, tai
ir galia, ypač vyrų, mažėja. Žinoma, apie orumą galėtų išsamiai
kalbėti koks filosofas, tarkime, R.Ozolas, nes orumą ir reikėtų
paanalizuoti kaip filosofinę kategoriją. Bet tiek to. Bandysiu aš,
paprastas mirtingasis, vieną kitą žodį tarti. Gal tai bus suprantamiau,
aiškiau. Iš tų minčių, kurias praėjusį sykį dėsčiau, galima daryti
išvadą jog žmogaus orumo, kad ir ką jis viešai (o ir neviešai!)
darytų, sargybiniu turi būti garbė. Rūpintis savo garbe privalu.
Ne tik tėvynę ginti ar už ją numirti garbinga. Rūpintis šeima
ir išauginti dorus vaikus - taip pat garbė. Garbė būti padoriu vyru,
ir šlovė moteriai būti tokio vyro žmona.
Didžiuotis sava kalba, sava daina, savo istorija,
išmintinga ir teisinga nacionaline politika, rūpintis atvira ir
skaidria, visų poreikius tenkinančia ekonomika privalu. Ir šito
reikia siekti, nes čia išvardytos mūsų gyvenimo sudėtinės dalys
nėra negarbingos ar antimoralios. Juk niekas kitas, o mes patys
sudarkome kalbą, dainą paverčiame antidaina, istoriją - melagingų
faktų rinkiniu, ekonomiką pasipelnymo loviu, politiką tuščių
žodžių žaidimu. O juk taip elgtis, ir vaikas pasakytų, negarbinga.
Būdami melagiai ir apsimetėliai, orūs nebūsime. Anaiptol nei dvasiniais,
nei fiziniais galiūnais netapsime. Būsime paprasčiausi begėdžiai.
Na, kad nenuklysčiau į lankas, apie tą orumą, kaip galios išraišką,
pacituosiu lenkų filosofės Marijos Osovskos keletą minčių. Ji sakė:
Visiškai sutikdama su teiginiu, kad garbingumas ir negarbė įvairiose
kultūrose gali būti suprantami labai nevienodai, vis dėlto manyčiau,
kad elgesyje ir polinkiuose, sukeliančiuose pagarbą arba panieką,
galima aptikti ir tam tikrų bendrų bruožų. Garbingas (autorė toliau
cituoja anglų filosofą Hobsą) yra kiekvienas įsisavintas veikimas
ar bruožas, kuris turi galios pagrindą ar požymį. (...) Kilniadvasiškumas,
dosnumas, viltis, drąsa, pasitikėjimas suteikia garbę, nes kyla
iš galybės pajautimo; silpnadvasiškumas, šykštumas, baimė, nepasitikėjimas
daro gėdą. Gėdą daro, tęsia M.Osovska, ir tokie silpnumo pasireiškimo
atvejai, kaip smulkus gobšumas, gudravimas ar priekabių ieškojimas.
Žodžiui galia čia nederėtų suteikti neigiamą
atspalvį ir jau jokiu būdu nederėtų painioti galios su prievarta
ar smurtu. (...) Orumo turįs žmogus visada ko nors yra vertas.
Antai pasakyme šis žmogus vertas aukščiausio posto, žodį vertas
reikia suprasti kaip sugebėjimą. O kiekvienas sugebėjimas, kaip
pasakytų Hobsas, praplečia žmogaus galią.
I.Gintarė: Tai žmogus, savo nesugebėjimą
vienu ar kitu būdu pateikdamas viešai ir manąs, kad jis genijus,
labai daug sugebąs, yra apsišaukėlis arba, kaip žmonės sako, netikėlis.
B.Urbonas: Visiškai teisingai.
Pažinau ir pažįstu tokį (vieni jį vadina vaikščiojančia enciklopedija,
kiti idėjų generatoriumi), kurį aš vadinau ir tebevadinu išsipūtusiu
kartoniniu čemodanu. Kai klausai jo pasakų, atrodo bachūras visažinis
poliglotas (atsiprašau kalbininkų už bachūrą...). Bet kai reikia
jam pačiam kokią vieną ar kitą idėją realizuoti, iš karto subliūkšta
ir... nieko jis negali, nieko jam neišeina. Taigi iš to čemodano
lieka tik portfeliūkštis - pinigams nešioti. Na kaip? Gražus tokios
galios (tiksliau dvasinės impotencijos) pavyzdys?
I.Gintarė: Taip. Bet žmogus kartais
ne iš nesugebėjimo, o iš nežinojimo ne taip padaro arba ir visai
nepadaro...
B.Urbonas: Nežinojimas ne yda.
Labai norėsi sužinosi. Per daug gera nuomonė apie save tai jau
yda. Dabar, žiūrėk, kokiai merginai ar kokiam berniokui įpučia į
jų tuščias galveles tą svaigią žvaigždžių šviesą - kas savaitę spalvotuose
žurnaliukuose, televizijų programose, pusiau apsirengusius, o kartais
ir visai nusirengusius, pakaišioja - ir eina, ką ten eina, skrenda
tokios ir tokie kaip ant sparnų virš mūsų visų. Tai oriausi oreiviai
komunizmą stačiusių mamyčių ir tėtušių (dabar tą laukinį kapitalizmą
karštai pamilusių) dukrelės ir sūneliai. Tėvams buvo svarbu klasių
kova, vaikams pinigų kursas.
I.Gintarė: Kitus kritikuoti lengva.
Na, o jūs, ar viską, pavyzdžiui, dirbdamas Lietuvos radijuje gerai
darėte? Ar suspėjote visas reikalingas temas išgvildenti?
B.Urbonas: Žinoma, ne. Bet stengiausi.
Neišgvildentų temų paliko daug. Mažai (labai gailiuosi!) dėmesio
skyriau mūsų kariuomenei. (Gal kokią dešimtį laidų per tuos dešimt
nepriklausomybės metų ir parengiau.) O pažvelgus į DLK laikus, susivoki,
kuo Lietuva buvo ori, jos kariuomenė ne vien kardo kirčiu galinga
buvo. Greičiau valia, vienybe, pasitikėjimu, gudrumu ir drąsa. Šauni
ir ori kariuomenė.
1918-ųjų Nepriklausomybę apgynė valstietis, arklą palikęs laikinai
rūdyti, šautuvą gi ėmęs, kad priešą suvaldytų. Tos kariuomenės pagrindas
savanoriai. Prisimename: išvyti bolševikai, įkrėsta bermontininkams
ir galų gale nuraminti lenkai. Taigi sąmoningas jaunų žmonių aukojimasis.
Štai orumas!
Nesuspėjau plačiau panagrinėti šeimos temos. Tad
yra neišsemiamų galimybių analizuoti lietuviškosios krikščioniškosios
šeimos orumą. Iš geros šeimos ir kurpius, ir vežėjas, o ir generolas
ar net prezidentas išauga. Taigi ne pareigos tikslingumas, o žmogiškas
gerumas, padorumas čia svarbu. Ir tie dalykai daug ką nulemia. Nemažai
kalbėjau apie partizanus, savo brolius politinius kalinius, tremtinius,
tačiau mažokai apie kolchozų lažą nešusiuosius (Stalino ištremti
nespėtus), šiaip taip prisitaikiusius prie sovietinės tvarkos,
išmokusius galą su galu sudurti vagiant arba, kaip tada sakydavo,
kombinuojant. Reikėjo daugiau akcentuoti likimo, laimės nepastovumo
fenomenalumą. Nors apie žmonių charakterio savybes - atlaidumą,
kuklumą, išdidumą, dosnumą, vieningumą bei optimizmą ir dar apie
daugelį dalykų, neleidžiant tiems žmonėms grimzti į tą amžiną liūdesį
nihilizmą, mažinant vienų kitiems neapykantą, buvo kalbėta...
Aišku, vienas lauke ne karys. Bet, jeigu savo laiku koks dešimt
redaktorių būtų užsimoję (nepriklausomybei atėjus!) ugdyti bent
jau čia paminėtus žmonių būdo bruožus, šiandien būtume kitokie -
orūs, savo valios ir galios nepraradę.
I.Gintarė: Tai apie ką mąstyti
ir ką daryti, kad žmonės keistųsi?
B.Urbonas: Žmonių ydos kaipmat
gyja, jei tų žmonių valdžia nepūva. Todėl visuomene besirūpinantieji
tegul ir pamąsto, kokie vaistai čia labiausiai tiktų. Dešimt metų
apie daug ką kalbėję, pagaliau imkitės, ponai, konkrečių darbų,
kad žmonės pajustų jūsų išrinktųjų - praktiškus veiksmus įtvirtinant
teisingumą visose gyvenimo sferose. Pabrėžiu teisingumą! Nes jei
vargą žmonės dar ir gali kęsti, tai melo ne! Iš vargo išbrendama,
mele nuskęstama.
Todėl kai mūsų politikai kalba apie modernią visuomenę,
pirmiausia jie patys turi įvaldyti naujas įvairiapuses veiklos formas
ir tik tada iš tokios veiklos galima tikėtis apčiuopiamos ir materialinės,
ir moralinės naudos.
I.Gintarė: Sakykime, nupirkai
naujas modernias mašinas iš kokios Švedijos, gerų medžiagų ir, brūkšt,
atnaujinai kokį senamiesčio kvartalą. Nesudėtinga. Bet atkovoti
žmogų iš bolševikinio marazmo? Tai...
B.Urbonas: Žinoma, sunku... Norint
paveikti tokią nepastovią žmonių psichologiją, reikia viso komplekso
priemonių. Kai Lietuvos radijuje rengiau Lietuvių godas, jaučiau,
kad dramaturginiu požiūriu darau naują, modernios formos, sudėtingo
turinio, originalų darbą. (Laidoje drįsau panaudoti įvairius literatūrinių
bei muzikinių žanrų kūrinius, muzikinius ir natūralius garsinius
efektus, turiningus pokalbius bei interviu ir įvairias temas jungiantį
meninį bei publicistinį tekstą.) Kartais abejodavau, ar klausytojas
supras mano sumanymo gilią potekstę, kitaip tariant, ne tiesmukai
pateikiamą idėją, veikiančią klausytojų psichologines sanklodas.
Tačiau, atrodo, suprato. Liudijo šimtai laiškų, nugulusių mano darbo
stalą. Bet tik po daugelio metų suvokiau, kad radijo dramaturgija
- tai žodžio (meninio ir publicistinio), muzikinio garso ir efekto
glaudi sąsaja. Todėl tuos garsus reikėdavo (ritmų, tempų, spalvų
ir nuotaikų požiūriu) taip sudėlioti, kad iš to visko išeitų tarsi
tavo naujai parašyta partitūra. Ir tik tada, pasitelkus dar gerą,
subtiliausius niuansus jaučiančių aktorių atlikimą, galėdavai tikėtis,
jog veiki klausytojus, sužadindamas jiems įvairiausių vaizdinių
ir teigiamų emocijų. Kaip jau minėjau anksčiau, be specialių žinių
ir patirties šito nepadarysi. Ir dar...
Visų epochų vergai buvo, tam tikra prasme, pažeistos
psichologijos. Todėl ir Lietuvos žmonės buvo ir dar yra paveikti
bei apimti kažkokio netikrumo, nepasitikėjimo ir įtarumo, nes per
tą 50-metį melu grįsta prievarta buvo tiesiog kalte įkalta į daugumos
galvas. Išsinarpliok tu dabar, žmogau. Ir atnarplioti tą pažeistą
psichologiją gali tik kūrybingi žmonės, remdamiesi praeities patirtimi.
Konkrečiai, nesišalindami nuo savo istorijos, kurioje ryškiausia
linija nužymėta mūsų kova už laisvę. Norint žmogų įtikinti, kad
Laisvė didžiausia vertybė, paprastai šito nepadarysi. Reikia pasukti
galvą. Reikia, kad ta galva veiktų savo naudai (gerąja prasme) ir
žmonių gėrybei.
© 2003 "XXI amžius" |