Archyvinių dokumentų
tyrimas
patvirtina popiežiaus Pijaus XII
priešiškumą nacionalsocializmui
|
Popiežius Pijus XI |
|
Popiežius Pijus XII |
Mindaugas BUIKA
Paankstintas Vatikano archyvų atidarymas
Remdamasis tarptautine teisine tradicija, Vatikanas
savo archyvus atveria,kaip numatyta, praėjus apie 70 metų nuo atskiro
pontifikato pabaigos. Iki šiol istorikų tyrimui buvo prieinami popiežiaus
Benedikto XV (1914-1922) pontifikato archyvai. Kaip kovo mėnesį
Vatikano laikraštyje LOsservatore Romano išspausdintame straipsnyje
paaiškino Šventojo Sosto vyriausiasis archyvaras kardinolas Chorche
Mechija, daugelis archyvinių dokumentų, kaip ir kitose šalyse, taip
ir Vatikane, tam tikrą laiką neskelbiami viešumai, nes jų publikacijos
gali pažeisti dar gyvų žmonių, šeimų ir institucijų reputaciją
arba teisę į privatumą. Dėl šių priežasčių net ir paviešinti dokumentai
yra prieinami tik rimtiems bei kvalifikuotiems tyrinėtojams.
Kardinolas Ch.Mechija pastebėjo, kad vasario 15
dieną atidaryti archyvai sudaro tik nedidelę dalį medžiagos apie
Pijaus XI pontifikatą. Naujai prieinami dokumentai yra tik iš slaptųjų
archyvų, bet ne iš Vatikano dikasterijų. (Tuo pat metu taip pat
buvo paviešinti ir Tikėjimo doktrinos kongregacijos dokumentai,
atspindintys prieškarinius teologinius debatus dėl nacizmo, itališkojo
fašizmo ir komunizmo.) Pateikta Vatikano valstybės sekretoriato,
apaštalinių nunciatūrų Miunchene (su Bavarija Šventasis Sostas buvo
sudaręs atskirą konkordatą) ir Berlyne dokumentinė medžiaga atspindi,
be kita ko, Romos reakciją į vadinamosios Veimaro respublikos krizę,
nacionalsocializmo iškilimą iki šio nusikalstamo režimo pradėto
Antrojo pasaulinio karo.
Nepaprastai gausios Šventojo Sosto archyvinės
medžiagos tvarkymas ir katalogų sudarymas reikalauja didelio ir
kruopštaus darbo, tuo tarpu Vatikane šiam reikalui gerai parengtų
specialistų trūksta. Todėl kai kurie žymūs istorikai, tarp jų ir
profesorius Valteris Brandmiuleris, abejojo skubaus archyvų atidarymo
tikslingumu. Tačiau tai buvo padaryta paties popiežiaus Jono Pauliaus
II nurodymu dėl ypatingo domėjimosi popiežiaus Pijaus XII veikla
Antrojo pasaulinio karo metais. Šventasis Tėvas yra įsitikinęs,
jog tam tikra viešumo politika bus Bažnyčiai tik į naudą. (Pijaus
XII (1939-1958) pontifikato dokumentai dar nėra parengti skelbti
viešumai, tačiau ir vasario mėnesį atvertas Pijaus XI pontifikato
diplomatinis archyvas yra su juo susijęs. Mat Pijaus XI pontifikato
metu būsimasis jo įpėdinis kardinolas Eugenijus Pačelis dirbo apaštaliniu
nuncijumi Vokietijoje, o vėliau Vatikano valstybės sekretoriumi.)
Vatikano slaptojo archyvo prefektas kunigas Serdžijus
Paganas interviu žiniasklaidai buvo anksčiau perspėjęs, kad daugelio
viešumai pristatomų dokumentų turinys jau iš anksčiau istorikams
buvo žinomas netiesiogiai. Verta priminti, kad septintame aštuntame
dešimtmečiuose grupė jėzuitų istorikų popiežiaus Pauliaus VI nurodymu
yra parengusi daugiatomį archyvinių dokumentų rinkinį Šventasis
Sostas Antrajame pasauliniame kare. Kunigas S.Paganas taip pat
pastebėjo, kad iš vasario mėnesį viešumai paskelbtų dokumentų yra
nemažai tokių, kurie patvirtina kardinolo E.Pačelio, kaip apaštalinio
nuncijaus Vokietijoje, pastangas gelbėti persekiojamus katalikų
ir stačiatikių tikinčiuosius iš komunistinio režimo Rusijoje. Dokumentai
iliustruoja tragiškas stalinistinio bolševikų teroro pasekmes trečiame-ketvirtame
dešimtmečiuose buvusioje Sovietų Sąjungoje, bet, atrodo, šie dalykai
tų jėgų, kurios ragino atidaryti Vatikano archyvus, beveik nedomina.
Šv.Editos Štein perspėjantis laiškas Popiežiui
Kaip didžiausia sensacija žiniasklaidoje bet
ne istorikų sluoksniuose, kurie apie tą faktą gerai žinojo buvo
įvertintas iš Vatikano slaptųjų archyvų mokslininkams pristatytas
konvertitės filosofės ir karmelitės vienuolės Editos Štein laiškas
popiežiui Pijui XI, prašant pasmerkti nacių ideologiją ir jos antisemitizmą.
1942 metais Aušvico nacių konclageryje žuvusi šventoji E.Štein popiežiaus
Jono Pauliaus II buvo kanonizuota 1998 metais. Savo 1933 m. balandžio
12 d. rašytame dramatizmo kupiname laiške ji informavo Pijų XI ne
tik apie žydų, bet ir apie katalikų persekiojimą Vokietijoje ir
teisingai išpranašavo nacizmo atneštą nelaimę Europai ir pasauliui.
Kaip žydų tautos duktė, kuri per Dievo malonę jau vienuolika metų
yra tapusi Katalikų Bažnyčios dukterimi, aš drįstu išreikšti krikščionybės
Tėvui (Popiežiui) tai, kas jaudina milijonus vokiečių, rašė E.Štein
laiške popiežiui Pijui XI, kurio tekstą dabar paskelbė daugelis
Vokietijos, Italijos ir kitų šalių laikraščių. Ji pažymėjo, kad
Hitleris ir jo rėmėjai parodė visišką panieką teisingumui ir žmogiškumui,
jau nekalbant apie artimo meilę. Nacionalsocializmo lyderiai jau
daug metų skelbė neapykantą žydams, o dabar, kada (po 1933 metų
rinkimų) jie atėjo į valdžią ir apginklavo savo sekcijas tarp
jų ir žinomus kriminalinius elementus, jie pjauna neapykantos
derlių, kurį pasėjo.
E.Štein laiške pastebi, jog kai kurie žydai nepakėlę
didelių sunkumų jau nusižudė, ir nors tai yra silpnumo apraiška,
bet iš dalies atsakomybė tenka tiems, kurie pastūmėjo iki tokio
beviltiško žingsnio, bei tiems, kurie lieka abejingi tokių žydų
kentėjimų akivaizdoje. Visa tai, kas jau atsitiko ir kasdien atsitinka,
kyla iš vyriausybės, kuri save laiko krikščioniška, nurodė karmelitė
vienuolė. Šiomis savaitėmis ne tik žydai, bet ir tūkstančiai katalikų
tikinčiųjų Vokietijoje (ir, tikiu, visame pasaulyje) laukia ir viliasi,
kad Kristaus Bažnyčia pakels savo balsą prieš tokį piktnaudžiavimą
Kristaus vardu. Ji pažymėjo, jog kasdien per radiją masėms vykdoma
rasės ir valstybinės prievartos sudievinimo indoktrinacija iš
tikrųjų yra atvira erezija.
Laiške taip pat teigiama, kad nacių priešiškumas
žydams turėtų kelti pasipiktinimą krikščionimis, nes Jėzus, jo motina
Marija ir pirmieji mokiniai buvo žydai. Tokia naikinimo kova prieš
žydų kraują visiškai prieštarauja mūsų Viešpaties ir Išganytojo
laikysenai, kuris net ant kryžiaus meldėsi už savo persekiotojus.
1933 metai, minint Nukryžiavimo ir Prisikėlimo 1900-ąsias metines,
buvo Popiežiaus paskelbti Šventaisiais metais. E.Štein savo laiške
nurodė, kad nacizmo šėlsmas tiems Šventiesiems metams atnešė juodų
dėmių, nes tai turėjo būti pirmiausia taikos ir susitaikymo metai.
Baigdama ji perspėjo, kad jeigu ir toliau bus tylima minėtų nusikaltimų
akivaizdoje, tai gali neigiamai atsiliepti Bažnyčios globaliniam
įvaizdžiui.
Pirmutinis rūpestis bažnytinio gyvenimo išlaikymu
Šios drąsiosios vienuolės perspėjimai buvo svarbūs,
tačiau, kaip patvirtino dabar viešumai atidaryti Vatikano archyviniai
dokumentai, tuo laikotarpiu E.Štein balsas toli gražu nebuvo vienintelis.
Romą ketvirtajame dešimtmetyje pasiekė daugelio politikų, žurnalistų,
dvasininkų, netgi pačių žydų laiškai su raginimais griežtai pasmerkti
nacių ideologiją ir vykdomą politiką. Atsiliepiant į tai, 1937 metais
popiežius Pijus XI paskelbė encikliką Mit brennerder Sorge, skirtą
specialiai vokiečių katalikams ir parašytą vokiečių kalba. Šiame
dokumente Šventasis Tėvas be užuolankų pasmerkia nacistinį rasinio
ar tautinio pranašumo tvirtinimą ir pabrėžia, jog tie, kurie rasę,
valstybę ar santvarką stabmeldiškai sudievina, tie sudarko ir suklastoja
Dievo planą. Kaip yra istorikų patvirtinta, Pijus XI buvo sumanęs
paskelbti vieną encikliką apie nacionalsocializmo idėjų priešingumą
krikščionių tikėjimui ir jau buvo parengęs jos projektą, tačiau
dėl jo mirties 1939 metais enciklika nebuvo užbaigta ir liko nepaskelbta.
Kaip jau minėta, Pijaus XI pontifikato laikotarpiu
arkivyskupas, vėliau kardinolas E.Pačelis (būsimasis popiežius Pijus
XII) iki 1930 metų ėjo Šventojo Sosto diplomatinio pasiuntinio
nuncijaus pareigas Miunchene ir Berlyne. Pateikti viešumai nunciatūrų
šio laikotarpio dokumentai rodo įprastas ataskaitas apie diplomatines
derybas dėl konkordato, vyskupų ir teologijos fakultetų profesorių
skyrimą bei kitus klausimus. Be kita ko, šiose ataskaitose aptariamas
ne tik religinis, bet ir politinis gyvenimas Vokietijoje, tačiau,
kaip pažymi su dokumentais susipažinęs vokiečių katalikų istorikas
Tomas Brechenmacheris, juose negalima rasti net mažiausios užuominos,
kad būtų koks nors simpatizavimas nacizmui.
Jau 1923 metų rudenį arkivyskupas E.Pačelis, tuomet
nuncijus Miunchene, reaguodamas į Liudendorfe ką tik įvykusį pirmąjį
Hitlerio grupės maištą, pavadino jį iš esmės antikatalikišku.
T.Brechenmacheris, kuris dirba pagal tyrimo projektą Eugenijus
Pačelis Vokietijoje (1918-1930), nurodo, kad būsimasis popiežius
Pijus XII darbo Miunchene metu savo neigiamas nuostatas dėl nacizmo
neretai paremdavo tuometinėje Bavarijos spaudoje pasirodžiusiais
straipsniais, kuriuose aiškiai sakoma, kad nacionalsocializmas didžiausiais
savo priešais laikė žydus ir katalikus. 1930 metais tapęs Vatikano
valstybės sekretoriumi, taigi atsakingu už Šventojo Sosto užsienio
politiką, kardinolas E.Pačelis jį pakeitusiam naujajam nuncijui
Vokietijoje arkivyskupui Čezarei Orsenigui 1933 metų kovo pradžioje
nurodė pranešti apie visas atsiradusias galimybes intervenuoti prieš
antisemitinius ekscesus.
Kita vertus, kaip rugpjūčio mėnesį KIPA žinių
agentūros paskelbtame straipsnyje pastebi T.Brechenmacheris, iš
paviešintų Vatikano archyvinių dokumentų yra akivaizdu, kad Šventojo
Sosto politikos nacionalsocializmo atžvilgiu nenulėmė ir negalėjo
nulemti vien tik vykęs žydų persekiojimas. Svarbiausiu Romos uždaviniu
buvo bažnytinio gyvenimo Vokietijoje kiek įmanoma normalesnės eigos
išsaugojimas priešiško katalikybei režimo sąlygomis. Tam strateginiam
tikslui Vatikano valstybės sekretorių kardinolą E.Pačelį pabrėžtinai
ragino ir vokiečių katalikų vyskupai, kurie baiminosi dėl galimo
XIX amžiuje vykusio kulturkampfo pasikartojimo ar net visiško
Bažnyčios užgniaužimo pavojaus. Šie motyvai bei būgštavimai atsispindi
ir minėtoje 1937 metų enciklikoje Mit brennender Sorge, kur teigiama,
jog Vokietijos horizonte pradeda kauptis audringi religinės kovos
debesys.
Amerikiečių diplomatų liudijimai
Pastaruoju metu ne tik Vatikane, bet ir Jungtinėse
Amerikos Valstijose atskleista naujų diplomatinių dokumentų, patvirtinančių,
jog popiežius Pijus XII dar iki išrinkimo rodė griežtą nepritarimą
nacizmui. Kaip rašo šiuos dokumentus suradęs amerikietis jėzuitas
istorikas Čarlzas Gelageris, aukšto lygio susitikimuose su JAV diplomatais
tuometis Vatikano valstybės sekretorius kardinolas E.Pačelis kritikavo
nacionalsocializmą kaip pagonišką ir antireliginį ir sakė, kad su
Hitlerio režimu negali būti jokių kompromisų. Rugsėjo mėnesį prestižiniame
JAV jėzuitų žurnale America paskelbtame straipsnyje rašoma, jog
naujai išaiškinti dokumentai patvirtina, kad kardinolas žiūrėjo
į Adolfą Hitlerį ne tik kaip į pasitikėjimo nevertą nenaudėlį,
bet kaip iš esmės nedorą žmogų, tai reiškia principinį buvusio
Vokietijos diktatoriaus pasmerkimą.
Straipsnio autorius jaunas jėzuitas Č.Gelageris
dirba istorijos profesoriumi Saint Luiso (Misurio valstija) universitete.
Dabar jis rašo biografinę knygą apie amerikietį arkivyskupą Džozefą
Harlį, kuris buvo Vatikano diplomatinėje tarnyboje popiežiaus Pijaus
XII pontifikato metu. Šis darbas ir atvedė jį prie atradimo naujų
diplomatinių dokumentų, pateikiančių visiškai priešingą vaizdą nei
tam tikrų asmenų bandymai parodyti popiežių Pijų XII, kaip neva
simpatizavusį nacizmui.
Žurnale America Č.Gelageris sutelkia dėmesį
į dokumentus, rastus praeityje žymių JAV diplomatų ambasadoriaus
Džozefo Kenedžio (prezidento Džono Kenedžio tėvo), dirbusio pasiuntiniu
Londone, ir Alfredo Klaiforto, buvusio generalinio konsulo Kelne
ir Berlyne prieš Antrąjį pasaulinį karą, archyvuose. Abu šie diplomatai
1938-1939 metais lankėsi Romoje ir, susitikę su kardinolu E.Pačeliu,
išsamiai aptarė nerimą keliančią padėtį Vokietijoje. Dokumentines
ataskaitas apie šiuos susitikimus jie pateikė JAV valstybės departamentui,
ir, kaip teigia Č.Gelageris, su jomis buvo susipažinęs Jungtinių
Valstijų prezidentas Franklinas Ruzveltas.
A.Klaifortas, kuris su tuomečiu arkivyskupu E.Pačeliu
susipažino trečiajame dešimtmetyje, kai abu dirbo diplomatinį darbą
Berlyne, po naujo susitikimo 1938 metais Romoje pranešė Vašingtonui,
jog jis (Vatikano valstybės sekretorius kardinolas E.Pačelis) visiškai
netiki, kad su Hitleriu galima kaip nors susitarti, ir visiškai
remia Vokietijos vyskupų antinacistinį nusistatymą. Tuo tarpu ambasadoriaus
Dž.Kenedžio diplomatinių raštų archyve yra jam perduotas kardinolo
E.Pačelio prašymas supažindinti prezidentą F.Ruzveltą (memorandume
jis diplomatiškai įvardijamas kaip jūsų draugas) su asmeninėmis
neigiamomis tuomečio Vatikano valstybės sekretoriaus nuostatomis
nacionalsocializmo atžvilgiu, su kuriuo negalimas joks politinis
kompromisas.
Kardinolas E.Pačelis aiškiai pabrėžia, kad nacių
programoje paneigiamas religijos laisvo praktikavimo esminis principas
ir todėl rusiškąjį bolševizmą galima visiškai sulyginti su vokiškojo
nacizmo kovos prieš Bažnyčią metodais. Vertėtų prisiminti, jog panašiai
kaip komunistai, taip ir nacionalsocialistai siūlė Vokietijoje įkurti
nacionalinę Bažnyčią, dėl kurios utopiškumo enciklikoje Mit brennender
Sorge perspėjo ir popiežius Pijus XI. Nacionalinių Bažnyčių istorija,
jų dvasinis sąstingis, pasidavimas ir vergavimas žemiškosioms galybėms
įrodo tą beviltišką nevaisingumą, į kurį su neišvengiamu tikrumu
patenka nuo Gyvojo Vynmedžio - Visuotinės Bažnyčios atkritusi šaka,
- rašė Šventasis Tėvas.
Beje, ambasadorius Dž.Kenedis buvo susitikęs su
popiežiumi Pijumi XII netrukus po jo ingreso 1939 metais ir savo
ataskaitose JAV valstybės departamentui vėl patvirtino Popiežiaus
įsitikinimą tiek dėl vokiškojo nacizmo, tiek ir itališkojo fašizmo
artimumo pagonybei ir bandymo iš šaknų išrauti krikščioniškąjį tikėjimą.
Č.Gelagerio straipsnyje rašoma, kad E.Pačelis privačios diplomatijos
priemonėmis stengėsi stiprinti JAV ir Didžiosios Britanijos vadovų
panieką naciams. Bėda tik, kad tuomet vyravusią derybų slaptumo
atmosferą, kada politinės nuostatos atvirai buvo reiškiamos tik
už uždarų durų, pastaraisiais dešimtmečiais kai kas sąmoningai
ar nesąmoningai išvystė į klaidingus samprotavimus apie neva Vatikano
tylėjimą dėl nacistinio totalitarizmo nusikaltimų. Kaip minėta,
naujieji archyvinių dokumentų tyrimai paneigia šiuos nesąžiningus
tvirtinimus.
© 2003 "XXI amžius"
|