Lietuvių godos
Žurnalistės I.Gintarės pokalbis
su Laisvės Kovų dalyviu, publicistu Baliu Urbonu
|
Balys Urbonas su ambasadoriumi Vytautu
Antanu
Dambrava 1997 metais |
|
Balys Urbonas koncertuoja LRT studijoje
1970 metais |
(Tęsinys. Pradžia Nr. 67, 69, 71, 73)
I.Gintarė: Tai gal dabar pakalbėkime
paprastai, į filosofiją nesivelkime, nes, žvelgiant į mūsų gyvenimą
filosofiškai, galva sukasi...
B.Urbonas: Atsiprašau... Žvelgiant giliau į dabartinį
gyvenimą ir be filosofijos galva sukasi... O ji, ta galva, mažiau
suktųsi, jei tų kasdienio gyvenimo žaidimo taisyklių, kurias žmonės
susikuria, patys jų ir nesujauktų. Gal, teisingiau pasakius, žmonių
grupės! Juk žmonių dauguma išrenka savo atstovus, kad jie vykdytų
pareigas ir gintų jų interesus pagal lygius principus. Ir pirmoji
bėda, kad ne visi vienodai savo pareigas atlieka. (Aš čia mąstau
jau apie šiuolaikinės nepriklausomos Lietuvos santvarką!) Keista,
bet jau gimdamas žmogus (kiekvienas) tikriausiai esti prielankus
tiesai. Ir jeigu iš karto jo jutimai jam pasako, kur blogai, o kur
gerai, na, patogu ar nepatogu, tai gal ir tam tikros moralinės vertybės,
pavyzdžiui, absoliuti tiesa, jau irgi perduodama per genus tam žmogui
dar negimus?
I.Gintarė: Viešpatie, tai juk
į pasaulį ateitų tik geri žmonės. Tai tada gyventume!.. Tereikėtų
negadinti žmogaus, o toks nesugadintas, tapęs politiku ar paprasčiausiu
valdininku, rūpintųsi visais.
B.Urbonas: Na, lengva pasakyti,
bet sunkiau padaryti. Atrodo, rūpinamasi, bet ne taip ropė kepa,
kaip š... nori... Štai šio seno priežodžio minties esmė ir yra,
kad ropė kepa ne kaip galva nori, o kaip... Bet pats ropės kepimo
procesas pirmiausia smegenų veiklos padarinys ir jei tiesa pagrindinė
minties sistemų vertybė, o visokios naudos sukūrimas, jos perdalijimas
protingam ir turtingam, mažiau protingam ir vargšui buvo, yra ir
bus jo didenybės teisingumo problema, man ir neaišku, kodėl tiesa,
kaip teisingumo moralinis pamatas, tarsi išstumiama? Tuo labiau
kad vadovaujamasi teisingumu: valstybės institucijose naudos pagrindu
sukurtomis taisyklėmis. Kodėl?
I.Gintarė: Pats sau uždavėte
klausimą. Patarčiau prisiminti Dž.Rolsą, amerikiečių filosofą, bandžiusį
suformuluoti universalius visuomenės teisinio, politinio bei ekonominio
teisingumo kriterijus.
B.Urbonas: Tai matai... Kai kuriuos
klausimus aptariant, be filosofijos nė iš vietos. Neišsiversim.
Bet išdėstyti Dž.Rolso Teisingumo teoriją (tai etikos veikalas)
užimtų labai daug puslapių. Apsiribokime tos knygos skyrelio Teisingumo
vaidmuo keliomis mintimis. Štai viena: Teisingumas yra pagrindinė
visuomeninių institucijų vertybė, kaip kad tiesa pagrindinė minties
sistemų vertybė. Net elegantiškiausia ir ekonomiškiausia teorija
turi būti atmetama ar keičiama, jei ji klaidinga; panašiai įstatymai
ir institucijos, kad ir labiausiai efektyvūs ir sutvarkyti turi
būti reformuojami ar naikinami, jei jie neteisingi.
I.Gintarė: Nenuginčysi. Teisinga
mintis. Tai kodėl jūs buvote prieš LS nario Ekonomikos komiteto
pirmininko V.Uspaskich išvaduojamąjį žygį arba kaip kažkada giedojome:
Kas buvo nieks, tas bus viskuo! taigi prieš tokią jo šventą
idėją?
B.Urbonas: Todėl, kad (cituoju
Dž.Rolsą) teisingoje visuomenėje lygios pilietinės laisvės yra
neginčijamas dalykas: teisingumo garantuojamos teisės nepriklauso
nuo politinių sandorių ar visuomeninių interesų išskaičiavimo. Vienintelis
atvejis, kai pateisinama klaidinga teorija, yra tada, kai nėra geresnės
teorijos; analogiškai neteisingumas toleruotinas tik tada, kai jis
būtinas norint išvengti didesnio neteisingumo. Tiesa ir teisingumas
svarbiausios žmogaus veiklos vertybės yra bekompromisiniai dalykai.
Pridursiu nuo savęs: Lietuvoje nieko nereiškia, jei tavęs teismas
nenuteisė akivaizdžiausiai vogusio ir taip pralobusio. Taigi naujos
žaidimo taisyklės, reglamentuosiančios teisingumą, kurios kuriamos
tik savo klanui, žmonėms nieko gero neduos. Reikia keisti Seimo
narių skaičių, o juos aktyvizuoti, kad jie, pasklidę po Lietuvą,
paaiškintų žmonėms, kokia konkreti nauda laukia kad ir tų pačių
žemdirbių, mums įstojus, tarkime, į Europos Sąjungą.
I.Gintarė: Iš tiesų argi neverta
pagalvoti? Jei šitiek per visas Lietuvos televizijas vyksta žaidimų
dėl pinigų, dėl naudos, tai kodėl neatradus tų visų televizijų programose
kokių trijų minučių kasdien (valio! Nes jau šis tas ta linkme daroma!)
ir nepaaiškinus žmonėms, kur, kam ir kiek bus skirta pinigų, jau
įstojus mums į Europos Sąjungą, ir kam iš tų pinigų bus nauda?
B.Urbonas: Tūkstančiai būdų yra
tokius gerus darbus atlikti. Bet tiems, kurie turėtų tuo rūpintis,
matyt, gerus pinigus kažkas moka ir už blogus darbus... Beje, žmones
žudo ne tik pinigų stygius, bet ir informacijos stoka. Informacijos,
kuri duotų daugiau aiškumo, o ne painiavą skleistų.
Vėl tenka pacituoti Dž.Rolso mintį apie socialinio
teisingumo principus: Socialinio teisingumo principai apibrėžia
teisių ir pareigų paskyrimo būdą pagrindinėse visuomenės institucijose
bei numato atitinkamą visuomeninės kooperacijos privalumų ir nepatogumų
paskirstymą. Visuomenė yra gerai sutvarkyta, jei ji ne tik siekia
savo narių gerovės, bet ir yra veiksmingai reguliuojama viešos teisingumo
koncepcijos. (...) Vieša teisingumo koncepcija gali būti laikoma
fundamentalia gerai sutvarkytos žmonių asociacijos chartija.
I.Gintarė: Tai ir gamintojas,
ir vartotojas turi garbingai ir atvirai perimti valstybinio teisingumo
tvarką ir nenukrypti nuo jos. Tačiau to teisingumo sergėtojai, na,
tarkime, įstatymų kūrėjai, turi žaisti atvirai (jokių juodų pinigų,
jokių juodų technologijų visose gyvenimo veiklos srityse) ir tada
bus sukurta atvira visuomenė, apie kurią dabar tiek kalbama.
B.Urbonas: Taip. Ir, paprastai
šnekant, bet kokia bazė, kuri vadovaujasi žmonių sukurtomis, teisingumą
reguliuojančiomis taisyklėmis, to teisingumo stokos, jei atsakingo
už tai asmens viduje negyvens prigimtinė tiesa. Taigi subjektas
(na, gal Prezidentas, Vyriausybės vadovas ar ir Seimas), atsakingas
už teisingumo vyksmą, pats visa esybe turi būti teisingas. Ir tada
priimti žmonių atstovų susitarimai teisingumo taisyklių visuma
veiks.
I.Gintarė: Bet juk niekada taip
nebus, kad visi patenkinti būtų. Nepasitikėjimas, apmaudas, priešiškumas,
nežinia žmones trikdo. Iš čia ir kyla visokie nesutarimai.
B.Urbonas: Jei nėra tam tikro
sutarimo dėl to, kas teisinga ir kas ne, tai individams daug sunkiau
veiksmingai koordinuoti savo planus tam, kad būtų garantuojama visiems
naudinga tvarka. Nepasitikėjimas ir apmaudas suardo pilietiškumo
ryšius, o įtarumas bei priešiškumas verčia žmones elgtis taip, kaip
kitomis aplinkybėmis jie nesielgtų. Kadangi specifinis teisingumo
konsepcijos vaidmuo nustatyti pagrindines teises ir pareigas bei
apibrėžti atitinkamą paskirstymą, tai būdas, kuriuo pagal koncepciją
tai pasiekiama, neabejotinai turės įtakos koordinacijos, veiksmingumo
bei stabilumo problemoms (Dž.Rolsas).
I.Gintarė: Taigi galima teigti,
kad daugiau koordinacijos, veiksmingumo bei stabilumo, ir mūsų įstatymdavių,
o ir valdžios vyrų darbus žmonės geriau įsidėmės. Darbai atitiks
gyvenimo lūkesčius, nepasitenkinimas mažės, ir nereikės klausytis
tų dejonių, kad dėl visko kalta nepriklausomybė. Juk taip?
B.Urbonas: Na
Jeigu, neduok
Dieve, būtų įvykęs tas Seimo sumažinimas, tai būtų prasidėjęs chaosas
ir valstybės valdyme, grandininė reakcija, griūtis. O kas po to?
Vertėtų visiems perskaityti Seimo nario A.Kubiliaus sapną (pavadintą
Pabaigos pradžia, publikuotą 2003 02 06 žurnale Veidas, Nr.6,
vėliau perspausdintą XXI amžiuje 2003 02 14, Nr. 13). Tai pranašiškas
sapnas, bet aš nenoriu, kad jis išsipildytų! O kad tokie slogūs
sapnai nugrimztų į užmarštį, gyvenimas taptų gražesnis net ir už
spalvotus sapnus, siūlau... Na, kam čia pasiūlius? Gal socialdemokratams?..
Seime jų dauguma. Ir gal konservatoriams? Kuo skubiausiai, tarkime,
Seimo pirmininko pavaduotojas Č.Juršėnas sudaro (iš įvairių Seimo
frakcijų) komisiją, kuri pasvarsčiusi artimiausiu metu skelbia:
1. Sumažinti per pusę Lietuvos aukščiausiųjų valstybės
pareigūnų bei aukščiausiojo lygio valdininkų atlyginimus, kitiems,
gaunantiems per dviejų tūkstančių (ir didesnes) algas, atitinkamai
irgi sumažinti.
2. Grąžinti žmonėms rublinius indėlius (pinigų
yra!).
3. Nustatyti aukštesnes iš valstiečių superkamo
pieno bei mėsos kainas.
4. Aprobuoti ir pradėti praktiškai įgyvendinti
ilgalaikę vidutinio valstiečio ir vidutinio verslininko socialinių
reikalų programą, teikiančią jiems paritetą lyginant juos su turtingųjų
luomu.
Manau, kad šiuos pasiūlymus įgyvendinus daugiau
niekam nereikėtų organizuoti referendumų, panašių į Seimo nario
V.Uspaskich iniciatyva organizuotą, gėdingai žlugusį referendumą.
I.Gintarė: Viskas gerai, kas
gerai baigiasi, moko priežodis. Tačiau kitas: kur trumpa, ten trūksta.
Jis irgi nemeluoja. Įpykusią, įsižeidusią, pusalkanę liaudį galima
už visai plonos virvutės paskui save nusivesti.
B.Urbonas: Man patiko, kai po
vienos transliuotos jau prieš geroką pusmetį LNK televizijos laidos
(Žodžio laisvė, ved. E.Jakilaitis) Seimo pirmininko pavaduotojas
Č.Juršėnas tarė Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkui V.Uspaskich
jo gimtąja kalba: Perežyli blokadu, perežyviom i izobilije (Pergyvenom
blokadą, pergyvensim ir perteklių...). Duok Dieve, kad taip būtų.
I.Gintarė: Kaip jums atrodo, ar ne per mažai mūsų įvairių sričių
intelektualų dalyvauja politikoje arba, tiksliau, valstybės statyboje?
B.Urbonas: Žinoma, per mažai.
Socialinis, kultūrinis, švietimo darbas turi būti susietas su tautine
savimone, patriotizmu. Minėtose srityse besidarbuoją žmonės negali
suspėti su gyvenimo tempais ir su besikeičiančiomis įvairiomis nuotaikomis
bei viešai pateikiamomis žurnalistų, politologų, sociologų ir įvairių
specialistų nuomonėmis apie tas svarbias gyvenimo sritis. Jiems,
savivaldybių darbuotojams, ypač vidurinių mokyklų, gimnazijų mokytojams,
apskritai visiems žmonėms, į pagalbą turėtų ateiti kunigai, rašytojai,
poetai, kompozitoriai, aktoriai, istorikai bei kiti ir ne tik spaudoje,
bet ir gyvuose susitikimuose kalbėti apie mažiau žinomus ir sunkiau
suvokiamus visuomeninius bei politinius reiškinius. Aktyvesnės turėtų
būti ir visuomeninės organizacijos. Dabar, kas tik kur nepaneigiama
politologo nuomonė. Ir gaila, kad daugelis tų vyrų šnekėdami žvelgia
angelų akimis, o puikuojasi F.Engelso ar K.Markso barzdomis. Dabar
kai šitiek puikių skutimosi priemonių!
I.Gintarė: Pasakykite atvirai:
ar nesigailite, kad gyvenimas išmetė tokią kortą jog tapote žurnalistu?
B.Urbonas: Ne! Ačiū likimui,
greičiau Dievui Visagaliui, kad Jis taip lėmė. Taigi savo sudėtingą
ir nelengvą gyvenimą priėmiau tokį, koks jis buvo skirtas. Kliūtys,
kurias įveikiau, teikia pasitenkinimo. Aš radijo žurnalistas (pradėjau
televizijoje, dirbau porą metų), todėl ir Meno akademijoje įgytas
vokalinis-muzikinis išsilavinimas labai pravertė. Žurnalistinė darbo
praktika mane visokeriopai ugdė. Vėliau buvo pagilintos ir teorinės
žinios, - su pagyrimu baigta dvimetė žurnalistikos mokykla. Profesorius
Vytautas Kazlauskas pasiūlė tada išlaikyti filosofijos kandidatinį
minimumą, bet... Kaip matote, gyvenimo vargo mokykla ir specialiosios
žinios, - viską drauge sudėjus, išjudino protą (ypač žurnalistinis
darbas), kad dabar į daug ką galiu žvelgti analitiškiau, giliau,
svarbiausia, galiu logiškai pagrįsti savo įsitikinimus, savo idėjas.
© 2003 "XXI amžius"
|