Tiesiant tiltus tarp Rytų ir Vakarų krikščionių
|
Kardinolas Tomašas Špidlikas, SJ
|
|
Jėzaus Širdies paveikslas
Vienos Šv. Stepono katedroje
|
Kaip buvo pranešta, spalio mėnesį konsistorijoje
tarp popiežiaus Jono Pauliaus II paskirtų naujų kardinolų buvo ir
pasaulinio garso Rytų krikščionių dvasingumo ekspertas, iš Čekijos
kilęs 83 metų jėzuitas kunigas Tomašas Špidlikas. Popiežiškojo Rytų
instituto profesorius kardinolas T.Špidlikas priklauso netoli Romos
esančiam Alečio centrui, kuris palaiko glaudžius ryšius su Rytų
Europos šalių intelektualais, mokslininkais ir menininkais. Naujasis
Kardinolų kolegijos narys 1995 metais Šventojo Tėvo buvo pakviestas
Vatikane vadovauti Gavėnios rekolekcijoms šis pakvietimas visuomet
yra ypatingos pagarbos ir pripažinimo ženklas ir padėjo Popiežiui
parašyti tais pačiais metais paskelbtą encikliką apie ekumenizmą
Ut unum sint.
Tėvas T.Špidlikas gimė 1919 m. gruodžio 17 d.
Boskovicų miestelyje, Čekijoje. Baigęs vietinę gimnaziją, 1938 metais
pradėjo studijas Brno universiteto Filosofijos fakultete, tačiau
po poros metų dėl nacių okupacijos universitetas buvo uždarytas.
1940-aisiais, pajutęs visiškai subrendusį savo dvasinį pašaukimą,
T.Špidlikas nusprendžia tapti jėzuitu ir įstoja į šios vienuolijos
noviciatą Benešove, netoli Prahos. 1942 metais dėl okupantų nacių
veiksmų noviciatas buvo priverstas persikelti į Velehradą, garsiąją
čekų katalikų šventovę, kurios katedroje laikomos relikvijos šv.
Metodijaus, kartu su savo broliu šv. Kirilu apaštalavusio slavų
tautose. Kadangi tuo metu vyko Antrasis pasaulinis karas, tai dvasines
ir filosofines studijas Velehrade jaunuoliui teko ne kartą nutraukti
dėl priverstinių darbų vokiečių, vėliau rusų kariuomenėms.
Karo pabaigoje T.Špidlikas buvo išsiųstas tęsti
teologijos studijų į Mastrichtą (Olandija), ten 1949 m. rugpjūčio
22 d. gavo kunigo šventimus. Baigiamajam jėzuito formacijos etapui
išvyko į Florenciją ir turbūt visai neplanuotai, bet dėl suprantamų
priežasčių, - Čekoslovakijoje valdžią jau buvo užgrobę komunistai,
- jis Italijoje pasiliko ir gyventi. Romoje jo laukė pirma svarbi
misija darbas 1951 metais įkurtoje Vatikano radijo čekų redakcijoje.
Rytų Europos šalyse įsitvirtinus komunistiniam režimui, kuris persekiojo
Bažnyčią ir slopino katalikišką žiniasklaidą, Vatikano radijas buvo
vienas pagrindinių religinės informacijos šaltinių, skatinusių tikinčiųjų
priešinimąsi valstybinio ateizmo ideologijai. Kun. T.Špidliko pasisakymai
ir pamokslai per jėzuitų vadovaujamą Vatikano radiją įgijo tokį
didelį populiarumą, kad buvo surinkti ir išleisti atskira knyga
ne tik čekų, bet ir lenkų, rumunų bei italų kalbomis. Jis taip pat
buvo paskirtas dirbti Popiežiškosios šv. Nepomuko čekų kolegijos
dvasiniu vadovu ir šias pareigas ėjo 38 metus.
Nors ir būdamas labai užimtas, T.Špidlikas gilinosi
į teologinius tyrimus ir tikruoju jo pašaukimu tapo Rytų krikščionių
dvasingumo analizavimas bei praktinis pritaikymas šiuolaikinės kultūros
bei ekumenizmo sąlygomis. 1955 metų birželį apgynęs daktaro disertaciją
Popiežiškajame Rytų institute, jis pradėjo labai turiningą patristinės
ir Rytų krikščionių teologijos dėstymo veiklą, skaitė paskaitas
įvairiuose katalikiškuose Romos ir pasaulio universitetuose. Jo
originali teologinė vizija sisteminta ir išdėstyta apie pusantro
šimto publikuotų jo knygų ir keliuose šimtuose straipsnių. Šie raštai
buvo paskelbti beveik visomis Europos (taip pat ir lietuvių) kalbomis,
net išversti į arabų ir kitas Rytų kalbas. Kaip metodinė medžiaga
ji rekomenduojama daugelio šalių ne tik katalikų, bet ir stačiatikių
teologijos fakultetų ir seminarijų studentams.
Tėvas T.Špidlikas daug kartų buvo kviečiamas
dėstyti į Rusijos teologijos mokyklas, o 1992 metais, kai Rusijoje
dalydavo Sergijaus Radonežiečio mirties 600-ųjų metinių minėjime,
Kremliuje buvo priimtas prezidento Boriso Jelcino ir susitiko su
Maskvos patriarchu Aleksijumi II. Jis taip pat buvo pagerbtas Prahos
ir kitų šalių katalikų bei stačiatikių universitetų garbės daktaro
vardais, o Amerikos bibliografijos institutas T.Špidliką buvo paskelbęs
1990 metų žmogumi. Kardinolas T.Špidlikas nuo 1989 metų dėl amžiaus
yra atsistatydinęs iš ordinarinės profesūros, tačiau toliau įvairiomis
progomis skaito paskaitas ir publikuoja savo raštus. 1998-aisiais
jis buvo prezidento Vaclovo Havelo pagerbtas aukščiausiu Čekijos
apdovanojimu pirmojo laipsnio Masaryko ordinu.
Žymiojo jėzuito aukštas bažnytinis pagerbimas
kardinolo titulu kartu yra pripažinimas jo nuopelnų tiesiant dvasinius
tiltus tarp Rytų ir Vakarų krikščionių. Popiežius mėgsta kalbėti
apie Bažnyčią, alsuojančią abiem plaučiais Rytų ir Vakarų tradicija,
- ir čia mes visiškai sutariame, - sakė tėvas T.Špidlikas žurnalistams,
gavęs žinią apie paskyrimą į Kardinolų kolegiją. Jo mokymas apie
susitaikymą ypač aktualus dabartiniu metu, kai pastangos gaivinti
katalikų ir stačiatikių ekumeninius santykius susiduria su nemažais
sunkumais.
Mindaugas BUIKA
Apie savo gyvenimo kelią ir originalų mokymą
kardinolas T.Špidlikas išsamiau papasakojo lapkričio viduryje duotame
interviu katalikų žinių agentūrai agentūrai Zenit.
Jūsų Eminencija, jūs gimėte Moravijoje, dabartinės
Čekijos teritorijoje, kur šventieji Kirlas ir Metodijus vykdė savo
apaštalinę misiją tarp slavų tuo metu, kai Bažnyčia dar nebuvo pasidalijusi.
Ar šis geografinis ir dvasinis artumas slavų apaštalams padarė kokią
nors įtaką jūsų kunigiškam pašaukimui ir jūsų misijai būti tarpininku
tarp Vakarų ir Rytų kultūrų?
Kada gavau Šventojo Tėvo laišką, pranešantį, jog
tapau kardinolu, aš jam padėkojau ir labai nuoširdžiai pasakiau,
kad man asmeniškai tai nėra ypač svarbu, nes, būdamas tokio amžiaus,
aš jau negalėsiu vadovauti diecezijai. Juk esu šiek tiek vyresnis
už Popiežių.
Bet jam labiausiai dėkoju dėl to, kad šiuo gestu
Bažnyčia nori pripažinti reikšmę Rytų dvasingumo, kurio iškėlimu
taip rūpinausi ilgus metus. Šis gestas būtent taip buvo interpretuotas
Rytuose. Aš gavau daug sveikinimų laiškų iš stačiatikių, kurie gerai
mane pažįsta ir su kuriais mane sieja asmeniniai ryšiai. Jie suprato,
kad šiuo gestu Romos Bažnyčia norėjo pripažinti Rytų dvasingumo
veiksnumą, kuris irgi tarnauja Europos vienybei.
Kartą Rusijos kultūros ministrui esu sakęs, jog
kada šventieji Kirilas ir Metodijus atvyko į Romą, jie buvo priimti
su tokia pagarba, kaip niekas iki tol nebuvo priimtas, nes buvo
tikėtasi, kad šie slavų apaštalai gali būti tiltu tarp Europos krikščionių,
kurie tuo metu vis labiau nesutarė.
Deja, IX amžiuje Europa jau buvo pasidalijusi ir
patys slavai suskilo į lotynų ir bizantiškųjų apeigų krikščionis.
Šiandien, kai Rytai ir Vakarai yra labai atitolę, visa Europa turėtų
tapti tiltu. Europa, kuri siekia ekonominės ir politinės vienybės,
turi galvoti ir apie dvasinį vienijimąsi. Čia Rytų dvasingumas turi
didelę reikšmę, ir Bažnyčia šį faktą yra pripažinusi.
Nors esate jėzuitas, jūsų gyvenimas ir veikla
visuomet buvo orientuota į Rytus.
Buvau išvykęs studijuoti teologiją į Olandiją,
tačiau kada komunizmas įsitvirtino Čekoslovakijoje, nebegalėjau
grįžti, todėl atvykau į Romą. Kada baigiau daktaro darbą apie dvasingumą
Popiežiškajame Rytų institute, mano pirmtakas tėvas Hozeris, kuris
įkūrė institute Rytų dvasingumo katedrą, pasirinko mane savo įpėdiniu
ir paskyrė jai vadovauti.
Ten dirbdamas atsidėjau tolesnėms mokslinėms studijoms
ir daugelis mano darbų buvo išversti į įvairias Rytų kalbas. Štai
ne taip seniai nedidelė mano knyga buvo publikuota Irako sostinėje
Bagdade. Tam buvo būtina gauti Sadamo Huseino leidimą. Stačiatikiai
taip pat yra išvertę visas mano knygas, kurias naudoja teologijos
mokyklose. Aš buvau pagerbtas honoris causa keliuose Rytų šalių
teologijos fakultetuose. Prieš kelerius metus teko kalbėtis su Maskvos
patriarchu Aleksijumi II, tas pokalbis užtruko daugiau kaip valandą.
Mes kalbėjome tik apie dvasingumą, politinius ir visus diplomatinius
reikalus palikę nuošalyje.
Esate parašęs 140 knygų ir daugiau kaip 600 straipsnių.
Kurios iš šių knygų reikšmingiausios?
Mano knyga Rytų dvasingumas buvo išversta į rusų
kalbą ir po trijų savaičių jos jau buvo parduota trys tūkstančiai
egzempliorių. Kita svarbi knyga Rusiška idėja buvo labiau skirta
vakariečiams, nes rusai tuos žmones, apie kuriuos rašau knygoje,
pavyzdžiui, Sergejų Bulgakovą ir Pavelą Florenskį, laiko pernelyg
šiuolaikiškais.
Aš girdėjau, kad Prancūzijos prezidentas Fransua
Miteranas skaitė mano knygą, išverstą į prancūzų kalbą (Lidee
Russe), ligoninėje, kai jau sunkiai sirgo. Popiežius ją taip pat
skaitė.
Jūs buvote pasirinktas 1995 metais vesti rekolekcijas
Šventajam Tėvui ir Romos Kurijai.
Popiežius tuomet man padėkojo už pasakojimą apie
Rytų dvasingumą per šias rekolekcijas. Po šių dvasinių pratybų Šventajam
Tėvui kilo idėja įrengti naują koplyčią Vatikane, kur kiekvienais
metais vyktų rekolekcijos, nes Siksto koplyčia visada pilna turistų.
Ši nauja koplyčia, vėliau pavadinta Redemptoris Mater, turėjo
būti vieta, kurioje kvėpuojama abiem plaučiais.
Minėtą (Bažnyčios alsavimo abiem plaučiais) koncepciją
pateikė žymus rusų poetas Viačesalavas Ivanovas, kuris, perėjęs
į Katalikų Bažnyčią, pasakė: Aš nenustoju būti stačiatikiu. Aš
paprasčiausiai noriu kvėpuoti abiem plaučiais.
Koplyčią dekoravo mano draugas jėzuitas kunigas
Markas Rupnikas (jis yra kilęs iš Slovėnijos M.B.) ir rusų stačiatikių
dailininkas Aleksandras Kornouchovas. Jų mozaikose juntamas susitikimas
dviejų meno tradicijų, abstraktaus moderniško stiliaus ir labiau
tradicinio rusų ikonų tapymo. (Beje, įdomu pastebėti, kad tėvas
T.Špidlikas per 1995 metais Vatikane vestas rekolekcijas iškėlė
mintį, jog rytietiška ikonogracija kartais tiksliau nei Vakarų religinis
menas sugeba perteikti tikėjimo tiesas. Kaip pavyzdį jis nurodė
blogio klausimo išraišką Siksto koplyčioje, Mikelandželo tapytoje
freskoje Paskutinis teismas. Žvelgiant į ją susidaro įspūdis,
jog Kristus meta žmones į pragarą. Tuo tarpu Rytų krikščionių
menas stengiasi pavaizduoti, kad tiesa yra priešinga: visi žmonės
yra atsidūrę pragare, ir Kristus, žengdamas per istoriją, stengiasi
juos iš ten ištraukti, aiškino jėzuitas. M.B.)
Minėtose rekolekcijose Popiežiui jūs kalbėjote
ir apie Vladimiro Solovjovo knygą Antikristas. Ar tuo norėjote
pabrėžti, jog ta knyga yra svarbi ir mūsų dienomis?
V.Solovjovas iš tikrųjų buvo pranašiškas žmogus.
Jo požiūris kartais labai savitas, tačiau viską reikėtų suprasti
simboline prasme. Man atrodo labai aktualu tai, kad V.Solovjovas
kalba apie visos kultūros pasidalijimą: filosofija, gamtos mokslai,
mistika daugiau nebendrauja tarpusavyje. Iš tikrųjų daugiau nebeliko
veiksmingo šių mokslų vieningumo, tokios teliko enciklopedijos ir
neseniai sukurtas internetas. Kaip vėl būtų galima atkurti šį vieningumą?
V.Solovjovas kaip atsakymą pateikia Fiodoro Dostojevskio posakį:
grožis išgelbės pasaulį. Mes taip pat savajame Alečio centre pirmiausia
skatiname krikščioniškąjį meną, o ne mokslą, nes tikėjimas yra geriau
išreiškiamas simboliais, o ne abstrakčiomis koncepcijomis.
Sakoma, kad prieš mirdamas V.Solovjovas atsivertė
į katalikybę. Ar tai tiesa? Stačiatikiai juk teigia, kad to nebuvo.
Jis, kaip ir V.Ivanovas, norėjo likti stačiatikiu,
tačiau pripažino Popiežiaus primatą. Ar to nepakanka būti ir kataliku?
Pakanka.
Kitas pavyzdys: kartą nuvykau pasimatyti su savo
brangiu draugu didžiuoju rumunų stačiatikių teologu Dimitru Staniloje
prieš pat jo mirtį. Jis man pasakė, jog negali suprasti Popiežiaus
neklaidingumo. Tada jam atsakiau: tu ir aš taip pat esame neklaidingi.
Jį nustebino mano atsakymas, ir tada jam paaiškinau: kai aš šv.
Mišių aukos metu sakau: Tai yra mano kūnas
, tai yra mano kraujas
arba kai sakau: Atleidžiu tavo nuodėmes, tai yra neklaidingi žodžiai,
ir tai yra taip pat Popiežiaus neklaidingumas, nieko daugiau.
Tada D.Stanilojė pasakė: jeigu neklaidingumas suprantamas
šitaip, tai jį lengviau priimti. Ne tik Popiežius yra neklaidingas,
kada jis kalba Bažnyčios vardu, bet taip pat ir motina, kai ji stengiasi
kalbėti apie Dievą savo kūdikiui. Kunigas yra neklaidingas teikdamas
sakramentus ir Popiežius yra taip pat neklaidingas, kada jis kalba
Didžiojo Sakramento, visuotinės Bažnyčios, vardu.
Tais pačiais 1995 metais buvo paskelbta enciklika
Ut unum sint, kurioje Popiežius kalba apie poreikį didesnio artimumo
tarp Bažnyčių, ypač apie susitaikymą su Stačiatikių Bažnyčia. Tai,
ką jūs kalbėjote rekolekcijų pamoksluose, matyt, turėjo didelės
įtakos enciklikai, kuri netrukus buvo paskelbta.
Aš to nežinau, bet po rekolekcijų parašiau straipsnį,
kuris buvo paskelbtas LOsservatore Romano lenkiškoje laidoje
ir jame pažymėjau, kad Popiežius, pats būdamas slavas, gerai supranta
personalinį aspektą ir kad asmeninis gyvenimas yra svarbesnis už
teorijas. Tai yra slaviškojo dvasingumo fundamentinis aspektas.
Aš visada sakau: senovės graikai pažino Dievą per
gamtą. Jiems didžioji visata buvo kaip laikrodis, todėl reikėjo
to laikrodžio gamintojo. Žydai pažino Dievą iš istorijos, nes jiems
Dievas yra kažkas, kas veda juos per istorijos eigą. Šiandienos
problema yra ta, kad viskas yra sutelkta į žmogiškąjį individą.
Vadinasi, reikia pažinti Dievą pradedant nuo paties asmens, juk
žmogus yra Dievo paveikslas ir Dievas yra pripažintas šiame paveiksle.
Šis antropologinis aspektas yra šiandien labai svarbus ir jis taip
pat egzistuoja Popiežiaus filosofijoje.
Ko mes, vakariečiai, galime pasimokyti iš Rytų
dvasingumo lobių?
Tai yra ne kažkas, ko trūksta mums, vakariečiams.
Čia daugiau kalbama apie dviejų dvasingumo tradicijų skirtingus
akcentus. Vieni akcentai labiau pabrėžti Vakaruose, o kiti Rytuose.
Pavyzdžiui, man pačiam kilo daug sunkumų priimant
Jėzaus Širdies dvasingumą arba kalbėjimą apie žmogaus širdį. Mums,
vakariečiams, visada yra svarbiau leisti kalbėti intelektui, jausmai
mums atrodo pernelyg banalūs. Mes nuvertiname širdį. Tuo tarpu Šventajame
Rašte kaip tik daug kalbama apie širdį; Šventoji Dvasia dvelkia
į žmogaus širdį.
Todėl prieš dešimt metų parašyta mano pirmoji knyga,
kurioje aiškinau apie širdies reikšmę, daug ką nustebino ir jie
visi ją suprato, nes atrodė, kad tai yra sentimentalizmas. Bet dabar
ji yra priimta ir netrukus Vatikano leidykla išleis jos itališkąjį
vertimą. Ši knyga yra apie žinomą rusų eremitą Feofaną Atsiskyrėlį,
o jos paantraštė yra būtent Širdies malda.
Kartą dalyvavau kongrese Kretos saloje su stačiatikiais
ir savo pranešimo temą parinkau tokią: Šv. Pranciškaus Asyžiečio
ir šv. Ignaco Lojolos širdies malda. Vienas mano draugas stačiatikis,
profesorius iš Salonikų, man sakė, jog neturėčiau kalbėti šiuo klausimu,
nes širdies malda yra tipiška stačiatikių maldos išraiška. Tačiau
aš atsakiau: jeigu aš įrodysiu, kad širdies malda egzistuoja ir
Vakarų tradicijoje, ar jis nupirks man butelį vyno? Ir galiausiai
aš laimėjau. Taigi mes taip pat turime dvasinių turtų, bet mūsų
techninė terminologija tapo pernelyg racionalizuota ir mes sukūrėme
pernelyg griežtas kategorijas. Dabar būtina sugrįžti į širdį.
Bet šie teologiniai debatai vyko jau viduramžiais,
kai Atoso kalno (Graikija) stačiatikiai vienuoliai, kurie praktikavo
hesičazmo (hesychasm) dvasingumą, tai yra širdies maldą, ginčijosi
su Vakarų teologais, kurie buvo paveikti scholastinės teorijos.
Taip, žinoma, tačiau panašūs ginčai vyko ir tarp
pranciškonų bei dominikonų.
Šie skirtingų dvasingumų palyginimai padeda nustatyti
tam tikros sąvokos prasmės specifiką, tačiau tada gali iškilti nereikalingų
ginčų. Todėl būtina iš pradžių suprasti, ką teologai nori pasakyti
atskiromis sąvokomis. Jei tai nėra aišku, diskusijos gali tęstis
iki ryto.
Galbūt tai ir kalbos problema, dėl ko kyla nesusipratimų:
graikai nesupranta lotynų ir vice versa (atvirkščiai).
Sakyčiau, jog tai yra ir šių dienų problema. Tautos
jungiasi tarpusavyje, o jų mentalitetai yra tokie skirtingi. Jeigu
nesistengiama suprasti kitų mentaliteto, nuolat iškils fanatizmas.
Juk fanatiškumas atsiranda tada, kai sąvoka yra absoliutinama nesusimąstant,
kaip ją supranta kiti.
Kartą mačiau vietnamiečius Jungtinėse Valstijose,
kurie paliko Katalikų Bažnyčią ir įstojo į sektą, nes jos apeigas
jie suprato geriau. Konge teko skaityti slavų dvasingumo kursą šalies
sostinės Kinšasos seminaristams ir afrikiečiai man sakė, jog šis
požiūris jiems yra lengviau suprantamas nei prancūzų teologijos
abstrakčios koncepcijos. Jie jautė, jog tai arčiau jų mentaliteto.
Vadinasi, kai krikščionybė yra perduodama Afrikos ar Azijos tautoms,
reikia įsigilinti į jų mentalitetą.
Bet grįžkime prie Stačiatikių Bažnyčios
Būkime atsargūs, aš nemėgstu nubrėžti skirtumų
tarp stačiatikių ir katalikų. Niekada nesakau, jog vykstu pas stačiatikius
vykstu pas savo draugus. Ir mano draugai visada mane priima gerai.
Aš nemėgstu šių kategorijų, šių apibendrinimų, nes kiekvienas žmogus
yra skirtingas. Jeigu mes nebūsime draugai, kaip galėsime aptarinėti
problemas? Būtina susidraugauti. Be tarpusavio pasitikėjimo negalima
diskutuoti apie tikėjimą. Tai nėra koks mechaninis dalykas.
Neseniai (lapkričio 18 dieną) Popiežius Vatikane
priėmė Rusijos prezidentą Vladimirą Putiną. Prieš tai V.Putinas
interviu italų dienraščiui Il Corriere della Sera sakė, kad jo
misija yra ne tiek pakviesti Popiežių į Rusiją, kiek padėti abiem
Bažnyčioms suartėti. Ką galite pasakyti apie šią prezidento V.Putino
misiją?
Tai politikų darbas, o ne mano. Kartą, kai lydėjau
prezidento Boriso Jelcino ir užsienio reikalų ministro Igorio Ivanovo
žmonas į Redemptoris Mater koplyčią, stengiausi paaiškinti, kokia
šios koplyčios idėja. Ponia Ivanova sakė, kad yra skaičiusi mano
knygą apie rusų mistiką prancūzų kalba. Tada aš jai padovanojau
savo knygą LIdee Russe. Aš neniekinau politikos, tačiau svarbiausias
dalykas yra sukurti asmeninius santykius.
Bet Popiežius prieš savo mirtį labai nori aplankyti
Rusiją.
Apie tai rašo laikraščiai. Pagaliau kodėl slavas
Popiežius negali norėti susitikti su slavais? Kiekvienas krikščionis
turėtų norėti, kad krikščionys būtų vieningi, ir Popiežius taip
pat to nori. Bet kaip tai padaryti, priklausys nuo daugelio kitų
aplinkybių.
Parengė M.B.
© 2003 "XXI amžius"
|