Uždegti vilties žvakę
Vatikane surengtoje konferencijoje aptarti
pastoraciniai ir medicininiai depresijos aspektai
Mindaugas BUIKA
|
Vilties žvakė
|
Sumaterialėjusio gyvenimo būdo pragaištingumas
Kinų patarlė sako: Užuot plūdęsis tamsoje, užsidek
žvakę. Aplinkui matome daug žmonių, kurie, apnikti depresijos,
savo pykčiu ir nervinga nuotaika gali ir kitus sunervinti bei paskatinti
atsakyti tuo pačiu. Tačiau krikščioniškasis tikėjimas ir pasitikėjimas
gyvenimu kviečia mus padėti tokiems žmonėms uždegti vilties žvakę,
nes viltis yra stiprus poveikis nuo depresijų ir galinga gydomoji
priemonė, - teigė Bombėjaus (Indija) arkivyskupas kardinolas Ivanas
Dijasas savo pranešime, skaitytame lapkričio 13-15 dienomis Vatikane
vykusioje tarptautinėje konferencijoje dėl depresijos problemų.
Jis ir kiti susitikimo dalyviai pripažino, kad klinikinė depresija
yra rimta liga, kuri reikalauja medicininio gydymo, tačiau religinė
parama gali suvaidinti esminį vaidmenį paciento dvasinei pusiausvyrai
atstatyti.
Depresijos atvejų pasaulyje daugėja ir esminių
šio reiškinio priežasčių galima rasti šių dienų gyvenimo būde bei
kultūroje, kuri siūlo malonumus, galią ir materialinę gerovę, bet
kartu daugeliui žmonių sukelia nerimą dėl ateities, sakė konferenciją
surengusios Popiežiškosios sveikatos apsaugos sielovados tarybos
pirmininkas kardinolas Chavjeras Lozanas Baraganas. Medicinos ir
pastoracijos ekspertai sutaria, kad depresija yra principinė mūsų
epochos naikintoja, ir nemanau, jog dėl to reikėtų stebėtis, - kalbėjo
kardinolas lapkričio 12 dieną pristatydamas žiniasklaidai konferencijos
programą. Deja, postmodernistinė kultūra yra kultūra be vertybių,
grindžiama tik materialine gerove ir malonumais, kurioje ekonominis
pelnas laikomas pagrindiniu tikslu.
Nepaisant visos technologinės pažangos ir mokslinių
atradimų, šiuolaikinė kultūra negali žmonių išvaduoti nuo mirties
šmėklos. O mirties pavojus išprovokuoja baimę, kuri gali peraugti
į depresiją su visomis jos formomis. Tas faktas, kad krikščionių
tikėjimas esmingai užsiima gyvenimo ir mirties klausimais pateikdamas
transcendentinius atsakymus, tai gali būti panaudota ir depresijai
gydyti. Kardinolas Ch.Lozanas taip pat nurodė, kad bažnytinė sveikatos
ir gerovės koncepcija skiriasi nuo tos, kuria vadovaujasi medicina.
Bažnyčia pabrėžia sveikatą, kaip fizinę, mentalinę ir dvasinę asmenybės
darną bei integralumą, o ne vien tik kaip ligos nebuvimą. Todėl
Bažnyčia nurodo tokius svarbius depresijos gydymo bei prevencijos
faktorius kaip tikėjimo praktika, šeimos gerovė ir sielovadinė parama.
Konferencijoje, kurioje dalyvavo apie 600 medikų,
teologų, psichologų, sociologų net iš 62 pasaulio šalių, buvo nagrinėtos
tokios temos, kaip savižudybių krizė, žiniasklaida ir streso akcentavimas,
depresija ir religijos krizė, šeimyninės padėties reikšmė depresijai,
šiuolaikinio pasaulio depresyvinės idėjos, depresija ir krikščioniška
viltis bei kt. Tarp pranešimus skaičiusių susitikimo dalyvių, kuriuos
audiencijoje priėmė popiežius Jonas Paulius II, buvo ne tik krikščionių
ekspertai, bet ir žydų, musulmonų, indusų bei budistų atstovai.
Visi jie nurodė, kad sveikas dvasinis gyvenimas padeda išvengti
neurozių, sušvelnina stresinio patyrimo pasekmes ir atskleidžia
gailestingojo Dievo galią.
Savižudybių krizės svarbiausi faktoriai
Savo pranešime, apžvelgdamas savižudybių reiškinį,
žinomas švedų psichiatras dr. Bengtas Safstenas iš Upsalos universitetinės
ligoninės priminė, jog, Pasaulinės sveikatos apsaugos organizacijos
duomenimis, kiekvienais metais pasaulyje nusižudo beveik vienas
milijonas žmonių. Per pastaruosius 45 metus savižudybių skaičius
išaugo 60 proc. Kas 40 sekundžių pasaulyje įvykdoma savižudybė,
- sakė gydytojas. Jis pažymėjo, kad depresinio pobūdžio psichiatriniai
sutrikimai sudaro 50-90 proc. savižudybių atvejų, 5 proc. savižudžių
yra sirgę šizofrenija ir 10 proc. nėra nustatyta jokia žinoma psichiatrinė
diagnozė.
Tarp pagrindinių rizikos faktorių B.Safstenas paminėjo
nemigą, sunkią fizinę ligą ir chronišką skausmą, nesenus asmeninius
praradimus (artimo žmogaus mirtis, šeimos suirimas skyrybos, darbo
arba pareigų netekimas, garbės praradimas), socialinę izoliaciją,
migraciją, piktnaudžiavimą alkoholiu arba narkotikais, patirtą smurtą,
vaikystės traumą. Individas dažnai susiduria su tokiais ilgalaikiais
negatyviais pojūčiais kaip beviltiškumas, bejėgiškumas, beprasmiškumas,
paramos ir užuojautos stoka. Vienokio ar kitokio pobūdžio įtampos
eskalavimas ar naujos atsiradimas gal tik jos laukimas sukelia
savižudišką elgesį, kuris gali būti ir netikėtas, - aiškino B.Safstenas.
Jis pabrėžė, jog į savižudybių krizę reikia žiūrėti kaip į sveikatos
apsaugos krizę ir atitinkamai imtis priemonių tiek nacionalinėje,
tiek tarptautinėje plotmėje.
Kaip žinoma, savižudybių skaičiumi Lietuva viena
pirmaujančių pasaulyje. Pasaulinės sveikatos apsaugos organizacijos
duomenimis, 2001 metais daugiausia savižudybių buvo Latvijoje (42,5
100 tūkst. gyventojų), Lietuvoje (42,1), Rusijoje (39,7), Estijoje
(38,2) ir Vengrijoje (35,9).
Čia turi būti įtrauktos ne tik medicinos institucijos,
bet ir kitos visuomeninės organizacijos, sutelkiant dėmesį į depresiją,
skausmo valdymą, paliatyvinę slaugą ir gyvenimo kokybę. Vaikai
ir jaunimas pirmiausia turi būti mokomi išsiugdyti gebėjimus sėkmingai
įveikti gyvenime iškylančius sunkumus, - teigė švedų psichiatras.
Lankstinukai su paaiškinimais, kaip geriau suvokti savižudiškas
situacijas, kaip suteikti reikiamą skubią pagalbą, turi būti platinami
mokyklose, darbovietėse, o taip pat parapijose, diecezijose bei
kitos bažnytinėse struktūrose. Svarbu prisiminti, kad šios švietėjiškos
pastangos turi būti nuolatinės, atsižvelgiant į kartų kaitą. Taip
pat nereikia užmiršti tų individų, kurie buvo artimi savižudybės
aukoms, nes jie gali patirti ilgalaikę įtampą dėl neatsakytų klausimų
apie mirtį ir dėl galimo kaltės jausmo, kas atvestų prie antrinių
praradimų.
Savižudybių skaičius mažėja lėtai, nepaisant pažangos
efektyviuose pagrindinių psichikos sutrikimų gydymo metoduose,
- sakė dr. B.Safstenas. Tam, jog prevencija būtų reikšminga, reikia
suvienyti ne tik medicinines, bet ir socialines, psichologines,
ekonomines, religines bei politines pastangas, kad visuomenėje įsivyrautų
ne atmetimas ir abejingumas, bet globa ir gailestingumas nelaimės
ištiktam žmogui.
Šeimos ir bendruomenės globos reikšmingumas
Minėtame savo pranešime apie depresijoje atsidūrusių
žmonių sielovadinę globą Indijos kardinolas I.Dijasas pažymėjo,
kad ši globa turi apimti kiekvieną šeimą, parapijos bendruomenę,
vyskupiją ir visą visuomenę. Tai nėra pasyvi pastoracija, tik padedanti
žmonėms ištverti jų apgailėtiną būseną, bet ir reikalauja aktyvaus
priėjimo, kad su šia globa žmonės realiai galėtų išsilaisvinti iš
sukaustyto sielvarto ir įkvėptų Dievo vaikų laisvės, - sakė ganytojas.
Visa tai taip pat reikalauja, kad pastoraciniai veikėjai vyskupai,
kunigai, vienuoliai ir pasauliečiai būtų kantriais klausytojais
užjaučiančia širdimi ir mylinčiu atkaklumu, apsisprendę pagelbėti
depresijos kamuojamam broliui ir seseriai išeiti iš nevilties klampynės.
Taigi pastoracinė sėkmė daug priklauso nuo pačių
sielovadininkų dvasinės ir moralinės stiprybės bei gebėjimo įkvėpti
viltį ir pasitikėjimą. Tik tada jie gebės geriau išsiaiškinti tikrąsias
depresija sergančių žmonių problemų priežastis ir padėti jas išspręsti
turimais dvasinės terapijos resursais, kurių svarbiausias yra
tikėjimu grindžiama viltis. Kardinolo I.Dijaso nuomone, geriausiai
krikščioniškojo tikėjimo reikšmę pasitikėjimui gyvenime įtvirtinti
nusako Jėzaus pateiktas palyginimas apie namo statymą ant uolos
arba ant smėlio. Jeigu namas statomas ant tvirtos uolos, jis atlaikys
visas negandas audras, potvynius, netgi žemės drebėjimus, o jeigu
namas pastatytas ant smėlio, tai jis sugrius po pirmųjų gamtos stichijos
išbandymų (plg. Mt 7, 24-27).
Kad tvirtas tikėjimas yra galimas vaistas nuo depresijos
vieniems arba gydomoji priemonė kitiems, patvirtina ir apaštalo
šv. Pauliaus mokymas apie išgelbėjimą viltimi ir kad viskas išeina
į gera mylintiems Dievą. Apaštalas sako: Kas gi mus atskirs nuo
Kristaus meilės? Ar vargas? ar priespauda? ar persekiojimas? ar
badas? ar nuogumas? ar pavojus? ar kalavijas?.. Tačiau visa tai
mes lengvai nugalime dėlei to, kuris mus pamilo. Ir aš esu tikras,
kad nei mirtis, nei gyvenimas, nei angelai, nei kunigaikštystės,
nei dabartis, nei ateitis, nei galybės, nei aukštumos, nei gelmės,
nei jokie kiti kūriniai negalės mūsų atskirti nuo Dievo meilės,
kuri yra mūsų Viešpatyje Jėzuje Kristuje (Rom 8, 35-39).
Kardinolas I.Dijasas taip pat pastebėjo, kad tikėjimo
ir vilties uolos, kaip prevencijos depresijai įvaizdis, gali būti
taikomas ne tik atskiriems individams, bet ir visai visuomenei,
tautoms, netgi žemynams. Šiuo atžvilgiu yra reikšmingas tas faktas,
kad popiežius Jonas Paulius II vilties temą parinko neseniai paskelbtam
savo posinodiniam apaštaliniam paraginimui Ecclesia in Europa.
Šiame dokumente Šventasis Tėvas įžvalgiai analizuoja padėtį Europoje,
kuri išgyvena depresiją ir kuriai ypač reikalingas vilties mokymo
skelbimas, vilties, kurią Europa, atrodo, jau išleido iš akių
(Ecclesia in Europa, 2).
Iš tikrųjų šiandieninė Europa yra šviesos ir šešėlių
kontinentas, kuris, nepaisant o gal būtent dėl to materialinės
gerovės ir mokslo žinių gausos, yra sugniuždytas bedieviškų ideologijų
ir viliojančių pasiūlymų, kurie išaukština prieš Dievą nukreiptas
kultūrines tendencijas, įskaitant mirties kultūrą. Kūrimas gyvenimo
taip, tarsi Dievo nebūtų, veda žmones ir tautas į susinaikinimą,
depresiją ir desperaciją, pažymi Indijos kardinolas. Dvasinę tuštumą
užpildo įvairiausios sektos, pranašautojai, juodosios magijos ekspertai
ir kitokie šarlatanai, gausybė ezoterinių teorijų ir kultų. Ir kartu
su tuo augantis savižudybių skaičius, kuris patvirtina, jog tikrojo
tikėjimo negali atstoti joks daug žadantis pakaitalas. Europai šiandien,
rašo Popiežius, didžiausias poreikis yra krikščioniškos vilties,
kuri įgalina mus suteikti prasmę gyvenimui ir istorijai bei tęsti
kelionę susibūrus draugėn (Ecclesia in Europa, 4).
Popiežius kvietė padėti atgauti tikėjimą ateitimi
Lapkričio 14 dieną audiencijoje priėmęs konferencijos
dalyvius popiežius Jonas Paulius II pripažino, kad depresijos stiprėjimas
pasaulyje kelia pagrįstą nerimą. Per šią nelaimę, už kurią bent
iš dalies atsakinga pati sekuliarizuota visuomenė, atsiskleidžia
šiuolaikinio žmogaus psichologinis ir dvasinis trapumas. Žmonėms
labiausiai daro įtaką žiniasklaida, kuri dažnai išaukština vartotojiškumą,
greitą kiekvieno troškimo patenkinimą ir nuolatinį siekimą kuo didesnės
materialinės gerovės, - sakė Šventasis Tėvas. Todėl krikščionims
yra būtina siūlyti kitus būdus, kad kiekvienas žmogus galėtų tobulėti
kaip asmuo, lavinti savo dvasinį gyvenimą, kuris yra brandžios egzistencijos
pagrindas.
Globojant žmones, kurie patiria depresiją, anot
Popiežiaus, nepakanka vien tik terapijos profesionalų paramos. Ją
turi papildyti šeimos narių, sielovadininkų ir parapijų bendruomenių
rūpestis. Jų vaidmuo pirmiausia yra pagelbėti atgauti savigarbą,
pasitikėjimą savo jėgomis, troškimą gyventi ir žvelgti į ateitį.
Yra svarbu ištiesti ranką šiems ligoniams, kad jie realiai pajustų
Dievo švelnumą, galėtų vėl integruotis į tikėjimo ir gyvenimo bendriją,
kurioje jaustųsi mylimi, suprasti, paremti ir gerbiami, kitais žodžiais
tariant, galintys mylėti ir būti mylimi, - sakė Jonas Paulius II.
Šiame dvasinio atsinaujinimo kelyje didelę pagalbą suteikia psalmių
meditavimas, rožinio malda, dalyvavimas šventime Eucharistijos,
kuri yra vidinės ramybės šaltinis.
Popiežius taip pat teisingai priminė, jog depresijos
apimtiems asmenims dėl jų būklės reikia žymiai daugiau vidinių pastangų
atlikti tam, kas kitiems atrodo paprasta ir spontaniška. Todėl suteikiant
jiems paramą reikalinga kantrybė ir subtilumas. Bendrojo depresijos
reiškinio akivaizdoje Bažnyčia turi pateikti žmonėms, ypač jaunimui,
pavyzdžius, kurie padėtų augti ir tobulėti žmogiškojoje, psichologinėje,
moralinėje ir dvasinėje plotmėje, aiškino Jonas Paulius II. Reikiamų
pavyzdžių, į kuriuos jauniesiems žmonėms būtų galima lygiuotis,
nebuvimas labai silpnina mokymo įtaką, nes tada galvojama, kad kiekvienas
poelgis turi vienodą vertę, ir suinteresuotumas tobulėjimu savaime
sumažėja.
Taip pat yra svarbus vaidmuo valstybinių institucijų,
kurios užtikrintų orias gyvenimo sąlygas, ypač tiems žmonėms, kurie
yra apleisti, ligoti ir pasenę, - aiškino Šventasis Tėvas. Vienodai
reikšminga valstybinė jaunimo politika, kuri duotų pagrindą vilčiai
naujosioms kartoms ir išgelbėtų jas nuo beprasmybės jausmo bei kitų
pavojų. Naudodamasis proga, Popiežius pareiškė padėką medicinos
darbuotojams, kurie paskyrė savo gyvenimą rūpinimuisi ir gydymui
kenčiančiųjų nuo depresijos bei sakė, kad nuolat meldžiasi už ligonius
ir jų šeimų narius.
Depresijos ištiktas žmogus nėra užmirštas Dievo
Vatikane vykusios konferencijos dėl depresijos
problemų baigiamojoje deklaracijoje dalyviai pažymėjo, kad ši nelaimė
yra palietusi visame pasaulyje beveik 350 milijonų žmonių. Išplitęs
individualizmas, nedarbas, skyrybos, nesaugumas, tinkamo auklėjimo,
kultūringumo, moralumo ir religinio gyvenimo stygius, o taip pat
etinio reliatyvizmo sąlygotas nepaisymas objektyvių reikalavimų,
dvasiškai susilpnino žmones, kurie jaučiasi neturintys tvirto ir
stabilaus gyvenimo pagrindų. Tokios yra svarbiausios naujo depresijos
plėtotės fenomeno svarbiausios priežastys.
Bažnyčios mokymas siūlo teikti neatidėliotiną paramą
gausioms depresijos aukoms, pirmiausia jas išklausant, stengiantis
suprasti, mylėti ir jausti asmens orumą bei drąsinant dalyvavimą
bendruomenės gyvenime, jaučiant jame nuolatinę globą ir priėmimą.
Deklaracijoje taip pat pabrėžiama, jog depresijos apimtas žmogus
nėra užmirštas Dievo. Atvirkščiai, Dievas nelaimės ištiktą asmenį
visada laiko savosios užuojautos centru - toks yra pagrindinis
krikščioniškas atsakymas į depresijos reiškinį, dėl savižudybių
kasmet nusinešantį milijoną gyvybių.
Juk iš tikrųjų Jėzus, pradėdamas savo mesianistinę
misiją, sakė, kad pirmiausia atėjo ne pas sveikuosius, bet pas ligonius,
tarp kurių yra ir depresija sergančiųjų. Todėl realus ir aktyvus
dvasinis gyvenimas realizuoja šį pažadą konkrečiais būdais, kurie
suteikia tikinčiajam dvasinę paramą kiekvienos nesveikatos, taip
pat ir depresijos atvejais, - nurodo konferencijos dalyvių baigiamasis
dokumentas.
Įveikiant visuomeninę depresiją, reikia atkurti
individualizmo pažeistus pirmapradžius socialinius ryšius, pradedant
nuo esminės žmogaus elgsenos kaitos. O tam yra būtina vėl atstatyti
moralumo vertę, kuris gali daryti didžiausią poveikį depresijos
apniktų asmenų sielos būklei gerinti, ją pakeliant ir gaivinant.
Ypač svarbu, kad žiniasklaida vėl taptų pozityviuoju civilizacijos
įrankiu ir pateiktų gyvenimo modelius, gerbiančius šeimos ir visuomenės
vertybes. Tai suteiktų didelę paramą keičiant individualistinius
požiūrius ir tendencijas postmodernistinėje kultūroje į žmoniškumui
labiau palankų asmeninį elgesį, kupiną altruizmo ir solidarumo.
© 2003 "XXI amžius"
|