Ką tik iš spaudos išėjo nauja Kęstučio A. Trimako
knyga Jaunimas apie tėvą ir motiną. Autorius supažindina XXI
amžiaus skaitytojus su knygos turiniu. Čia tik nesvarstomi knygoje
pateikti akademinio jaunimo apklausos duomenys.
Jaunimas ir tėvai
|
Knygos viršelis
|
Nuo 1996-ųjų iki 2002 metų buvo surinkta 850 akademinio
jaunimo autobiografinių pasakojimų įvairiomis laisvai pasirinktomis
patirties temomis. Rasta, kad 77, taigi - kas vienuoliktas, aprašė
savo patirtį su tėvais: iš jų kas antras - apie tėvą (42), kas
penktas - apie motiną (17); likusiųjų (18) pusė - apie abu tėvus,
o kita - apie jų tėvų skyrybas. Šiomis temomis rašiusiųjų trys ketvirčiai
buvo merginos, o ketvirtis - vaikinų.
18-23 metų universiteto studentai, tėvų dukros
ir sūnūs, jau buvo kaip ir bebaigiantys ar ir pabaigę jaunystės,
kaip pasirengimo gyvenimui, laikotarpį ir sugebantys vertinti ir
pasverti savo ryšių patirtį su tėvais. Tiesa, jie noriai dalijosi
savo išgyvenimais, o kai kurie - ir įžvalgomis. Kiekvieno papasakota
patirtis man tapo objektu analizei ir palyginimui. Stengiausi atsakyti
į keturius esminius klausimus:
1) apie jaunuolių pastangas tapti savarankiškais
ir kaip jų tėvai padėjo ar kliudė jiems tokiais tapti (šiam klausimui
pritaikiau psichologo dr. R. Kageno teoriją, kad bręstant reikia
ne tik tapti nuo kitų nepriklausomam, bet ir vėl priklausyti kitiems
pasiaukojant);
2) apie tėvų vaidmenį dukroms tampant moteriškomis,
o sūnums - vyriškais (šiam klausimui pritaikiau dr. K.G.Jungo ir
kitų psichologų idėjas);
3) apie jaunuolių brendimą, ypač formuojant jų
asmens branduolį tapatybę (pagal E.Eriksoną);
4) apie religijos vaidmenį tiek, kiek jauniems
žmonėms religija turi įtakos jų asmeniui ir gyvenimui (čia žvelgiau
ne į paviršutinišką, bet vidinę sąmoningą religiją, pritaikydamas
ir išplėsdamas prof. G. Allporto sąvoką).
Jaunuoliai rašė apie tai, kas jiems buvo aktualu
ar net opu. Tad jie daugiau rašė ne apie kasdienybę, bet apie jautresnius
santykius; daugiau apie kliūtis ir konfliktus, negu apie kasdienos
rutiną. Tokiu būdu jie parodė, kur glūdi problemos tarp tėvų ir
jų pačių.
Tėvų laikysenos
Iš abu tėvus aprašiusiųjų susidarėme vaizdą apie
tėvų charakteringas laikysenas. Čia suminime jų keletą.
1. Rūpestingieji vaiką brangina; rūpinasi juo,
žiūri jo gėrio ir sugeba ar bent stengiasi jį suprasti ir jo poreikiais
pasirūpinti.
2. Autoritariškieji tepripažįsta savo autoritetą.
Jų rūpinimasis yra vaiką užgožiantis, kliudo jo iniciatyvai ir savarankiškumui;
todėl itin žalingas jaunuoliui tapti nepriklausomam nuo jų.
3. Nesidomintys vaiku. Jų dėmesys yra kažkur kitur,
jie rūpinasi kažkuo kitu. Vaikas jaučiasi paliktas, nereikalingas,
net svetimas jiems. Neišugdomas tinkamas žmogiško priklausomumo
jausmas. Laimė, jei jam susidaro kiti ryšiai už namų ribų.
4. Tesirūpinantys buitiniais reikalais - savo ir
vaiko. Materialistiški, nesugebantys branginti dvasinių vertybių.
Neranda kalbos su vaiku, kai jaunystėje jis pabunda dvasinėms vertybėms.
5. Tarp savęs besipykstantys, vienas su kitu nesugyvenantys.
Nesantaika tarp tėvų kliudo jiems kreipti dėmesį į vaikus, jais
pasirūpinti. Neretai juos bando laimėti sau ar net nuteikti prieš
savo priešininką. Ardoma šeimos ramybė.
Su abiem tėvais
Gyvenantieji su abiem tėvais turėjo įvairių patirčių.
Rašė, kad tėvai jais rūpinasi, bet nemaža jų turėjo kai kurių sunkumų.
Vieni atkreipė dėmesį į tėvų rūpestingumą ne dėl to, kad jiems pataikaudavo;
priešingai kai atitraukdavo nuo kitų neigiamos įtakos ar viliojančios,
bet pavojingos draugystės, iš pradžių jiems patiems to nei nesuprantant
ir priešinantis. Akademinis jaunimas parodė nemaža savirefleksijos
bei savikritikos.
Sunkumai atsiranda, kai tėvų rūpestis vaikais buvo
kraštutinis: arba per didelis, arba per mažas. Vieni sakėsi patyrę
tėvų per didelį rūpestį jais, kiti - per mažai. Per didelį - o gal
ir per kietą - rūpestį rodė tie tėvai, kurie, anot jau bebręstančių,
savarankiškumo siekiančių jaunuolių, pabrėžė savo autoritetą, kad
jie daugiau patirties ir daugiau gyvenimo išminties turi; tad vaikai,
maži ir dideli, turi jų klausyti. Sūnūs ir dukros sakėsi, kad jie
stengėsi išlaviruoti, nemaištauti ir neiti į konfliktą. Kiti, ypač
dukros, sakėsi patyrusios ar tebepatiriančios tėvų nesidomėjimu
jomis, jų išgyvenimais, jų vidiniu pasauliu. Buvo nusiskundžiančiųjų
tėvų nesugebėjimu domėtis dvasinėmis vertybėmis: kai kurios dukros,
o taip pat vienas kitas sūnus sakėsi teįstengia tėvus sudominti
religijos tikrove.
Tačiau sunkiausia buvo išgyventi tėvų nesantaiką,
namuose pasitaikančius daugiau ar mažiau rimtus nesutarimus bei
kivirčus, kurie griovė pačių tėvų autoritetą vaikų akyse. Kai kurie
vis dėlto įstengė išlaikyti pagarbą tėvams. Kai kuriems išsivystė
socialinis atokumas.
Tėvų skyrybos
Tėvų skyrybos vaikams palieka daug traumų, ypač
jei tėvai skiriasi, kai vaikai dar maži. Vėliau, kai vaikai gerokai
paūgėję, patyrę namuose drumsčiamą ramybę, ypač kai jau nebėra ramybę
drumsčiusio, alkoholį ir jėgą piktnaudojusio tėvo, džiaugiasi atgauta
ramybe. Jaunuoliai pasakojo, kad skyrybų priežastis beveik visada
buvo geriantis, triukšmaujantis ir neištikimas tėvas (tebuvo viena
išimtis: motina, ieškojusi laimės ne namuose, bet pas kitus vyrus).
Motinos dažnai kentėdavo iki paskutiniųjų, nes jos jautė ir tampresnį
ryšį, ir didesnę priklausomybę savo vyrui, pagaliau nenorėjo, kad
vaikai prarastų tėvą. Tėvas skirdavosi jau susiradęs kitą arba atsiskyręs
netrukus susirasdavo, o tai paprastai apsunkindavo vaikams pasimatyti
su juo, o pirmajai šeimai būti jo aprūpintai. Prie tėvo prisirišusioms
dukroms tai ypač atverdavo psichologinę žaizdą. Kai kurios (o taip
pat ir ne vienas sūnus) užgydė tą žaizdą atradę asmeninį ryšį su
Dievu, ne vieną kartą nukreipusiu jų dėmesį bei pastangas paskirti
save kitiems.
Bręstantys jaunuoliai kai kada parodo retą bei
įžvalgią iniciatyvą, pavyzdžiui, ir tuo atveju: viena dukra, sužinojusi,
kad tėvas (kuris ją šeimoje labiausiai mylėjo, o ji labai mylėjo
jį), susiradęs kitą moterį rengėsi palikti šeimą, dar jam tebesant
namuose, visų šeimos narių akivaizdoje atsiprašė jo, kad gal ji
ar ir kiti šeimoje nepakankamai parodė jam meilės. Šio dukros prisipažinimo
paveiktas tėvas pasiryžo likti savo šeimoje. Sukrėstos šeimos žaizda
pamažu gijo. Pati dukra, patyrusi tėvo (ant kurio turėjo remtis
šeimos pastovumas) jausmų trapumą, atsirėmė į Dievą, nes nebegalėjo
visiškai pasitikėti kitais.
Tėvas ir sūnus
Tėvas yra pirmasis vyras, su kuriuo sūnus susiduria
savo gyvenimo pradžioje ir kuris jam pateikia pirminį vyro įvaizdį,
kurį paprastai sūnus pirmiausia linkęs sekti. O vyras yra racionalios,
tvirtosios žmogiškosios pusės atstovas, kuriam priklauso racionalus
protas, tvarka, teisingumas, išmintis ir fizinis stiprumas su dalykišku
dėmesiu daiktams.
Visame jaunuolių pasakojimų rinkinyje teužtikome
tik septynių sūnų pasakojimus apie savo tėvą. Ieškojome su ypatingu
dėmesiu, bet neradome nė vieno teigiamo. Trumpi paminėjimai apie
geras tėvo savybes kitų temų pasakojimuose rodė, kad vis dėlto yra
gerų tėvų. Apie gerų tėvų buvimą patvirtina ir 2002 metų akademinio
jaunimo apklausa: trys iš 51 studento savo tėvą įvertino pačiais
aukščiausiais gerų savybių žymenimis. Taigi gal gerų tėvų yra nedaug,
gal jie savo kasdieniškumu neatkreipia ypatingo sūnų dėmesio ar
susižavėjimo, o, be abejo, nesukelia jokio opaus rūpesčio - gal
kaip tik dėl to nė vienas tokį tėvą turįs sūnus nesiteikė jo aprašyti.
Iš septynių sūnų pasakojimuose apibūdintų tėvų
šešių pavyzdys buvo neigiamas: visi gėrė, keturi pykdami ardė šeimos
ramybę, trys nesirūpindami paliko šeimą. Tik vieno jaunuolio tėvas
nebuvo jau taip labai neigiamas, jei taip galima apibūdinti paviršutinišką,
sūnumi nesidomintį (nors pas jį gyvenantį), per daug geriantį vyrą.
Nesistebėtina, kad penki sūnūs iš septynių savo
tėvo rodomą neigiamą įvaizdį atmetė, vienas savo geriantį tėvą dėl
juo besirūpinančios motinos toleravo, o septintasis savo paviršutinišką,
juo nesidomintį tėvą mažas pamėgdžiojo, bet vėliau, atrodo, tik
gerbė dėl savo vis gilėjančio tikėjimo.
Šis neigiamas tėvo įvaizdis sūnums buvo perspėjimas
tėvo pėdomis nesekti, išskyrus vieną, kuris vienu metu nepasijuto
kaip pradėjo pats gerti ir remtis jėga, bet nustojo, kai tik suprato,
kad daro tai, ką darė jo neapkenčiamas tėvas. Rinkdamiesi kitokį
kelią sūnūs tapo nepriklausomi, savarankiški. Jie sugebėjo suformuoti
savo tapatybę, daugiau ar mažiau į ją įjungdami religinę pasaulėžiūrą.
Kiek stebėtina, tačiau, kad ir be tėvo, kiekvienas tinkamai pasuko
brendimo keliu.
Motina ir sūnus
Motina yra savo pagimdyto sūnaus gyvenimo pradžioje
svarbiausia moteris, pateikianti jam pirminį įvaizdį, paveikslą,
kas yra moteris. Ji, kaip moteris, paprastai atskleidžia žmogiškosios
prigimties jausminę, intuityvią, emocinę pusę, moterišką rūpestį
kitais, dėmesį kitiems kaip asmenims. Tuo ji parodo sūnui, su kokiomis
žmogiškomis būtybėmis jam teks sietis. Tuo pačiu ji gali patvirtinti
savo sūnaus vyriškumą, paremdama jo vyriškas savybes ir laikyseną.
Penki vaikinai papasakojo apie savo santykius su
motina. Trys buvo be tėvo: vieno tėvas mirė anksti, kito tėvas paliko
šeimą, o dar vienas tėvo nemini, tarsi jis neegzistuotų. Ketvirtas
turėjo alkoholyje mirkstantį tėvą. Tik vienas turėjo, atrodo, gerą
tėvą, mažai pasireiškiantį, tad mažai ir minimą. Gal kaip tik dėl
to motina sūnums turėjo didesnę įtaką ir svarbą, net - tam tikra
prasme - atlikdamos tėvo vaidmenį sūnui, tik savaip. Keturios savo
sūnui padarė didelę įtaką: tam tikra prasme jos buvo jiems gyvenimo
kelrodės, tik vėl tvirtiname - savaip.
Pastebėtas buvo šis motinos įtakos savitumas. Tos
keturios motinos buvo savo sūnų jaukintojos (gerąja prasme). Vieną
sūnų motina prijaukino pamėgti šeimą: jo paties prisipažinimu, labai
vertinti šeimą, tiesiog tapti šeimos žmogumi. Kitas sūnus, norėdamas
įrodyti savo tiesą, prieš ją panaudojo vyro taktiką jėgą (sudavė
per ranką). Vienas motinos žvilgsnis jį nuginklavo: įtikino daugiau
niekada to nedaryti nepakelti rankos prieš kitą, o ypač prieš
moterį. Tai gal buvo galutinis jaukinimo etapas. Trečias (be tėvo
priežiūros) vis kažkur nukrypdavo vyriškumo vardan: paauglystėje
pradėjo užsiiminėti alaus gamyba. Motina perkalbėjo to nedaryti,
o geriau rasti prasmę gyvenimui. Tas pasileido po pasaulį azartiškai,
kaip vyras, medžiotojas. Per keletą metų apsukęs didelį ratą vėl
atsirado prie motinos: ši patarė jam susikaupti ir laukti Dievo
balso. Tas paklausė ir įsitikino, kad Dievas nurodė jam konkretų,
pastovų vyrišką darbą. Nuostabus, nors ir ilgokai užtrukęs vyro
jaukinimo darbas.
Penktasis pakliuvo į kitokios moters rankas: tai
jo motina, kuri buvo labai užpykusi, gal net įtūžusi ant savo vyro,
kuris pagaliau ją paliko (o gal buvo jos išvarytas?). Pyktį ji išliejo
ant savo sūnaus: erzino, būdavo patenkinta, jei jis ant jos supykdavo.
Ji dresavo jį kaip laukinį žvėrį. Bet tas - močiutės mokytas Dievo
artumoje žmoniškėjo. Močiutė buvo jo tikra motina, jaukintoja.
Taip, motina jaukintoja, tikra savo sūnaus kelrodė.
Tai jos vaidmuo ypač tada, kai prie sūnaus nebuvo tėvo.
Motina ir dukra
Motina yra jos dukros gyvenimo pradžioje svarbiausia
moteris, jai pateikianti pirminį moters įvaizdį, paveikslą, kas
yra moteris ir kokia ji (duktė) gali tapti. Motina yra pirmoji,
kuri, esant palankioms sąlygoms, pateikia žmogiškosios pusės įvaizdį,
kurį ji gali sekti: ryškiau jausminį, daugiau intuityvų, linkstantį
į didesnį asmeninį dėmesį ir rūpinimąsi kitais.
Be to, paprastai moterys yra kalbesnės už vyrus.
Taip, tarp motinos ir beužaugančios dukros lengviau gali išsivystyti
tarpusavio pokalbis ir lengvesnėmis, ir rimtesnėmis temomis, kartais
gal ir be daug žodžių jos gali viena kitą suprasti.
Iš dvylikos merginų pasakojimų penki yra apie teigiamus
ir penki - apie neigiamus santykius su motina; likusieji du - dviejų
dukrų prisipažinimai apie savo paklydimą, iš kurio rasti kelią padėjo
ja susirūpinusi motina.
Tarp penkių teigiamų santykių trys tokiais tapo
tik pasikeitus dukroms. Būdamos paauglės jos veržėsi iš namų ten,
kur smagu su draugais. Motinos rūpestingumas kiekvienai buvo tik
kliūtis, tačiau vienaip ar kitaip kiekviena jų vėliau ėmė vertinti
rūpestingą motiną, ir tai buvo pradžia artimesniam ryšiui ir pokalbiui.
O dvi kitos, jau vyresnės, tą motinos brangumą jau buvo atradusios
anksčiau ir pokalbis su ja jau kurį laiką tęsėsi. Motinai sunkiai
susirgus, rūpinosi ja, o viena iš jų, panorėjusi pajusti motinos
skausmą, nuostabiu būdu jį tuo laiku iš jos atėmė. Visa tai parodo,
kad teigiami santykiai yra reikalingi pokalbiui tarp motinos ir
dukros.
Kiti penki pasakojimai atskleidžia, kad tol, kol
tęsiasi neigiamas santykis, pokalbis tarp motinos ir dukros yra
neįmanomas. Viena motina buvo ir liko dukrai šalta ir bejausmė;
taip ir nesusidarė jokio ryšio tarp jų, dėl ko duktė ypač kentėjo,
kol pagaliau atrado pokalbį su Dievu. Kitos keturios irgi ilgiau
ar trumpiau kankinosi nerasdamos šiltesnės artumos. Vis dėlto galų
gale kliūtis buvo nugalėta: vienu atveju kelią į sugyvenimą buvo
pastojusi mamos nepagrįstas nepasitikėjimas dukra, dėl ko po ilgo
laiko prisipažino klydusi pati mama. Kitu atveju tarpusavio priešišką
nusistatymą pašalino duktė, prisiėmusi kaltę. Trečiu atveju tarp
motinos ir dukros nebuvo susikalbėjimo, nes mama nesugebėjo suvokti
dukros dvasinio poreikio ir tesistengė ją apipilti materialinėmis
gėrybėmis; radusi gėrį sąmoningoje religijoje, dukra sugebėjo ir
mamą palenkti prie to gėrio; tada atsirado tarp jų dvasinis ryšys
ir pokalbis. Ketvirtuoju atveju skaudi praraja atsirado tada, kai
dukra sužinojo apie praeityje mamos padarytą abortą; mamos moralinė
ir psichinė žaizda užgijo tik jai pačiai pasistengus kaltę prisiimti
ir, kiek įmanoma, ją atitaisyti.
Klystkelyje buvusių dviejų dukrų prisipažinimai
atskleidė jų motinų reikšmę: ar iš toliau, ar iš arčiau jos rūpinosi
jų dukrų pasimetimu. Jų rūpestis, malda ar nuoširdus žodis darė
teigiamą, o kartais ir lemiamą įtaką dukrai rasti tiesų kelią.
Visos dukros pripažino didelę, dažnai lemiamą sąmoningos
religijos svarbą: 1) sukurti ir išsaugoti teigiamą santykį su motina,
2) pašalinti kliūtį, kad neigiamas santykis taptų teigiamu ir 3)
jei motinos pagerėjimo negalima sulaukti, rasti ramybę ir stiprybę
ryšyje su Dievu.
Tėvas ir dukra
Tėvas dukrai yra svarbiausias vyras jos gyvenimo
pradžioje. Jis pateikia jai pirminį vyro įvaizdį - paveikslą, kas
yra vyras; būtent, kad jis yra žmogiškosios prigimties racionaliosios,
veiklumo, daugiau į daiktus bei jų tvarkymą palinkusios žmogiškosios
prigimties pusės atstovas, daugiau veikiąs už namų ribos. Šeimoje
tėvas yra racionalumo, išminties, teisingumo ir pastovumo pamatas;
todėl joje dažnai laikomas autoritetu, šeimos galva ar protu.
Tad tėvas negali būti bet koks, o tik protingas,
pastovus, teisingas, rūpestingas, saugojantis. Jis gali ir turi
paremti bei patvirtinti dukters moteriškumą, atkreipdamas dėmesį
į ją, ją vertindamas, pagerbdamas ir ja pasigėrėdamas. Žinoma, jos
atžvilgiu jis jokiu būdu neturi peržengti tinkamo intymumo ribų.
Tikras tėvas dukrai yra: 1) teigiamo vyro įvaizdžio pateikėjas,
2) jos saugumo jausmo ir pasitikėjimo ugdytojas, 3) jos moteriškumo
patvirtintojas.
Teigiama tėvo įtaka dukrai
Iš 26 gyvą tėvą aprašiusių dukrų tik penkios jį
apibūdino teigiamai. Kiekvienas kaip nors įvykdė bent vieną ar daugiau
tų tėviškų užduočių, kartu pateikdamas vieną ar kitą vyro įvaizdžio
teigiamą aspektą. Vienas jų, dalydamasis su kitais šeimos nariais
savo transcendentine pasaulėžiūra, žavėjo dukrą savo protaujančia
išmintimi ir paliko neišdildomą įspūdį jai, kaip pamatą jos transcendentinei
pasaulėžiūrai. Kitas, ilgai ignoravęs bręstančią dukrą, staiga atsipeikėjo
jos poreikiui dalytis su kitu savo vidiniu pasauliu ir tapo jos
savivertę ir pasitikėjimą stiprinančiu patikėtiniu. Trečias, dukroms
iškrėtus juoką ir visą naktį negrįžus į namus, iš rūpesčio jomis
susirgo: tuo nemeluotu rūpesčiu jis vienai dukrai pasireiškė kaip
jos brangintojas, kurį ir ji pati spontaniškai ėmė branginti. Ketvirtas
vaikystėje kito vyro pažeistai dukrelei tapo saugumo simboliu ir
įvaizdžiu. Penktas kieta ranka apsaugojo vaikino viliojamą dukrą
nuo ją žalojančio suklupimo: vaikino kėslų nesupratusiai dukrai
tėvas atsistojo kaip jos apsaugotojas ir doros užlaikytojas.
Tėvo trūkumo žaizda ir išgijimas
Deja, kitos dukros o jų buvo 21 neturėjo nieko
gero pasakyti apie savo tėvą, o tik kad tėvas nemylėjo jos, kad
iš viso jos nenorėjo, kad neapkentė jos, kad žemino ją, kad (užuot
ją gynęs nuo kitų) pats ją be jokio reikalo mušdavo; pagaliau
kad (užuot vadovavęs šeimai kaip jos galva) svaigindamasis alkoholiu
dažnai prarasdavo protą. Toks tėvas neugdė saugumo jausmo nei pasitikėjimo,
nepuoselėjo dukros savivertės bei moteriškumo ir pateikė ne teigiamą,
bet nepavydėtinai iškreiptą, neretai baimę ar net neapykantą keliantį
vyro įvaizdį.
Kai kurios dukros tokio tėvo įtakos buvo neigiamai
paveiktos: ne tik nesugebėjo savo tėvui rodyti palankių jausmų,
bet nepasitikėjo kitais vyrais, jautė menkavertystę - savyje nešiojo
sunkiai beatsikratomą tėvo stokos žaizdą. Ir stebėtina, kad kai
kurios dukros vienaip ar kitaip sugebėjo tėvo trūkumą pergalėti.
Kai kurios rado atramą kituose: savo motinoje, šeimos nariuose,
bažnytinėje bendruomenėje. Tačiau daugelis dukrų sakėsi patyrusios
didžiausią atramą asmeniniame ryšyje su Esančiuoju: Jis įkvėpė joms
drąsą prieš tėvo smurtą, padėjo joms jam atleisti, atsikratyti neapykantos,
išsivaduoti iš baimės bei menkavertystės ir nukreipti savo dėmesį
į kitus, į tuos, kuriems reikia jų pagalbos.
Ši Kęstučio A. Trimako knyga yra penktoji religijos
psichologijos knygų serijoje, leidžiamoje Katalikų teologijos fakulteto
prie Vytauto Didžiojo universiteto. Suprasdamas šios knygos vertę
jos spausdinimą parėmė Lietuvių fondas. Gaunama Tėvų Marijonų knygų
leidykloje Kaune.
© 2003 "XXI amžius"
|