UNESCO įvertino Dainų šventes
Aleksandras ŠIDLAUSKAS
|
Tauragės rajono bandonininkų
ansamblis Velnio tuzinas
|
Džiugi žinia 2003 metų lapkričio pradžioje atskriejo
iš Paryžiaus. Estijos, Latvijos ir Lietuvos šalių Dainų šventės
įrašytos į UNESCO kultūros šedevrų sąrašus. Po Vilniaus senamiesčio,
Neringos ir kryždirbystės tai jau ketvirtasis lietuvių kultūros
paveldo dėmuo, atkreipęs pasaulio dėmesį. Kaip žinoma, estai jau
1869 metais susibūrė į pirmąją šventę, po ketverių metų tai padarė
latviai, o 2004 metų vasarą Kaune buvo pažymėtas Lietuvos dainų
švenčių aštuoniasdešimtmetis. Gyvoji tradicija išsaugota, o mėgėjų
menas įvertintas aukščiausiuoju meninės vertės žymeniu.
Atrodo, visa Lietuva tada išsirengia į didžiąją
dvasios puotą, kurios apimtys nustebina bet kurį svetimtautį, išlepintą
kultūros pagardais, atvykusį pas mus tomis dienomis pasižmonėti.
Šventė ilgamečio triūso rezultatas, kasdienių repeticijų išdava.
Ne veltui sakoma: tiktai tas gali likti abejingas dainai, šokiui,
muzikai ir vaidybai, kas nuo vaikystės dienų nedainavo chore, nešoko
tautinių šokių ratelyje, negrojo orkestrėlyje ir nevaidino mėgėjų
kūrybos scenoje. Dainų švenčių istorija jau senokai parašyta, nors
dar žiojėja vienas kitas nebaigtas puslapis. Ačiū už tai prof.Vytautui
Jakelaičiui ir tiems, kurie propaguoja, kaupia, rašo, tyrinėja,
apibendrina ir neša po kruopelytę į bendrąjį mėgėjų kultūros avilį.
Lietuva dainuoja šimtus metų. Tai pati prasmingiausia
tautos tradicija. Mėgėjiškumo banga, prasidėjusi carizmo priespaudos
metais, nacionalinio išsivadavimo metu, plito, pasiekė kaimus ir
bažnytkaimius, miestelius ir parapijas. Nuo 1885 metų, nuo pirmosios
Kultūros draugijos susikūrimo pradžios Tilžėje iki 1924-ųjų, pirmosios
Dainų šventės Kaune ilgas mėgėjiško ir profesionalaus meno kelias,
taurus Lietuvos žygis į Nepriklausomybę. O visas XX amžius nužymėtas
dainos aidesiais.
1906 metų pradžioje kilo sumanymas tų metų pavasarį
surengti visos Lietuvos dainų šventę. Buvo kreiptasi į kompozitorius
M.Petrauską ir J.Naujalį. Organizaciniai sunkumai pasirodė esą žymiai
didesni, drąsūs sumanymai nusikėlė ateitin. Tiesa, pats Dainų šventės
pavadinimas jau buvo įvardytas 1902 metais. Norėta telktis, kurti.
Visuotinis naujų tradicijų plėtojimasis įvyko vėliau. Tam visą laiką
pritarė JAV ir Kanados tautiniai vienetai. Ilgainiui Dainų šventės
tapo prasmingiausia Baltijos šalių tradicija, aukštinanti tautą
ir dainą.
1924, 1928 ir 1930 metais į pirmąsias Dainų šventes
Kaunas noriai priėmė didžiulį dainininkų būrį. Čia dainavo moksleiviai
ir studentai, pedagogai ir bažnytinių chorų dalyviai. Gražiai talkino
pavasarininkai, šauliai, vargonininkai ir giesmininkai. Retas valsčiaus
centras neturėjo savo choro. Nemažus prisiminimų pluoštelius jau
yra parašę pirmųjų švenčių dalyviai, džiaugdamiesi savo jaunystės
dainomis.
Tąją Dainų švenčių sakralumo tradiciją (jau sovietiniais
metais) perėmė studentai ir moksleiviai, tremtiniai, o pasaulio
lietuviai išeiviai (per tūkstantis dalyvių) 1994 metais pirmą kartą
suvažiavo Lietuvon ir kaip lygūs dainavo Vingio parko estradoje,
šoko Žalgirio stadione. Atvyko lietuviai iš Kanados, JAV, Brazilijos,
Lenkijos, Rusijos, Vokietijos, Baltarusijos, Latvijos ir Australijos.
Toji dvasinė dainos ir šokio jungtis tai didžioji švenčių prasmė
ir meninė pašauktis. Plėtėsi žanrai ir sudėtingėjo repertuaras,
vyko konkursai ir įvairios pagerbtuvės, ryto prikeltuvės ir proginiai
spaudiniai, susitikimai ir graudžios išlydėtuvės. Ąžuolų vainikai
vadovams, šalies vadovų padėkos, Lietuvos liaudies kultūros centro
žymenys, liaudies meno parodos, profesionalaus meno koncertai įvairiose
sostinės estradose tai švenčių kasdienybė.
Tenka vėl sugrįžti į praeitį. Visai neseniai išsiaiškinta,
kad XIX a. antroje pusėje Mažojoje Lietuvoje (Klaipėdos krašte)
muzikų ir chorų draugijų iniciatyva imtos rengti gausios Dainų šventės.
Pirmoji tokia šventė įvyko 1869 metais Klaipėdoje. Į ją atvyko chorai
iš kitų Rytų Prūsijos miestų. Choristų šventinė eisena su vėliavomis
keliavo iš Senamiesčio į Šiaulių namų muzikos estradą. 1891 metais
įvyko antroji didelė Dainų šventė. Archyviniai dokumentai primena,
kad 1905 metais Kretingoje pirmą kartą scenoje šokta Aguonėlė.
Tai lietuviško sceninio šokio gimtadienis. 1923 metais kompozitorius
J.Naujalis viešai paskelbia, kad netgi 109 chorai pageidauja dalyvauti
pirmojoje Dainų šventėje, rengiamoje 1924 metais. 1941-aisiais įsteigiamas
Lietuvos liaudies kultūros centras (jo pavadinimas vis keitėsi),
kuris tapo organizacine, metodine, leidybine įstaiga, besirūpinančia
Dainų švenčių rengimu. 1960-aisiais pastatyta Vingio estrada, tapusi
svarbiausia dainos mylėtojų vieta. 1964 metais surengta pirmoji
Moksleivių dainų šventė, joje dalyvavo per 24 tūkst. moksleivių.
Respublikinėje dainų šventėje 1965 metais pirmą kartą dalyvavo išeivių
choras iš JAV. 1985-aisiais pasiektas rekordinis Dainų švenčių dalyvių
skaičius per 38 tūkst.
Dainų švenčių būstinė Vilniuje didžiulę patirtį
turinti įstaiga, sukaupusi Dainų švenčių archyvą, leidžianti repertuarą,
kaupianti gerąją patirtį, atrenkanti kolektyvus į šventę, mokanti
ir konsultuojanti įvairaus žanro kolektyvų vadovus ir kt.
Parengiamojoje medžiagoje, kuri pernai buvo pateikta
UNESCO būstinei, detaliai aprašyta švenčių istorija, aptarta šio
renginio metodika ir organizaciniai darbai, apibūdinta istorinė
svarba, pateikta daugybė duomenų, supažindinta, kodėl ir kaip ši
tradicija tęstina, kur slypi tautiškumo ir švenčių sakralumo šaknys.
Ilgokai prieš tai bendrauta ir tartasi su estais bei latviais, rasti
bendri šių trijų valstybių Dainų švenčių rengimo principai ir apibrėžtos
švenčių rengimo perspektyvos bei svarba Estijos, Latvijos ir Lietuvos
kultūroje. Tai sudėtinė bendrosios kultūros dalis, nes mėgėjų menas
atspindėjo ir atspindi bendruomenės narių laisvalaikio siekius,
kasdienybės įprasminimą.
Tauta gyva savo tradicijomis. Jose glūdi istorinė
atmintis ir tautos savimonė. Nenuginčijama tradicija tapusios mūsų
Dainų šventės išaukštinta žmogaus kūrybinę saviraišką, tautinės
kultūros gyvybingumą, tėvynės meilę ir solidarumą. Tad UNESCO įvertinimas
didžiulė moralinė paspirtis kiekvienam Lietuvos mėgėjų meno dalyviui.
© 2003 "XXI amžius"
|