Irako krikščionys
žvelgia į ateitį
Mindaugas BUIKA
Išrinktas naujas Babilono chaldėjų patriarchas
|
Naujasis Chaldėjų patriarchas Emanuelis
III Delis |
|
Emanuelis III Delis su popiežiumi Jonu
Pauliumi II |
|
Irakietis berniukas šluoja po kruvino
sprogimo Bagdade išdužusį pastato langą
EPA-ELTA nuotrauka |
Didžiausios Irako krikščionių bendruomenės Chaldėjų
Katalikų Bažnyčios sinodas, sudarytas iš 22 vyskupų, gruodžio
3 dieną Romoje išrinko naująjį patriarchą Emanuelį III Delį, kuris
pakeis liepos mėnesį mirusį ankstesnį dvasinį vadovą Rafaelį I Bidavidą.
Pagal nusistovėjusią tradiciją ir kanonų normas su Roma vienybėje
esančios Rytų Bažnyčios išrinktasis patriarchas turi prašyti Popiežiaus
pripažinti jo paskyrimą. Jonas Paulius II davė šį sutikimą specialioje
audiencijoje priėmęs Emanuelį III ir chaldėjų sinodo narius.
Naujasis Chaldėjų Bažnyčios dvasinis vadovas turi
tradicinį Babilono patriarcho titulą, o jo sostas dabar yra Irako
sostinėje Bagdade. Emanuelis III Delis yra gimęs 1927 m. spalio
6 d. Telkefo miestelyje. Iš šios vietovės šiaurinėje Irako dalyje
yra kilę net penki chaldėjų vyskupai, ir ji laikoma svarbiausiu
šalies krikščionių atramos centru. Iki šiol Emanuelis Delis ėjo
Bagdado vyskupo augziliaro pareigas ir 2002-ųjų spalį, sulaukęs
ribinio 75 metų amžiaus, atsistatydino. Tas faktas, jog naujuoju
Chaldėjų Bažnyčios patriarchu buvo išrinktas garbingo amžiaus sulaukęs
vyskupas emeritas, yra ne tik išskirtinis įvykis Bažnyčios gyvenime,
bet ir rodo, jog dabartinėje nelengvoje Irako krikščionims situacijoje
chaldėjų vyskupai nusprendė vadovavimą patikėti išmintingam ir patyrusiam
ganytojui.
Patriarchas Emanuelis III kunigystės šventimus
gavo 1952 metais, vyskupu konsekruotas 1962-aisiais, o 1967 metais
paskirtas Kaskaro tituliniu arkivyskupu. Jis baigė Popiežiškąjį
Laterano universitetą Romoje, buvo Popiežiaus sudarytoje komisijoje
Rytų Bažnyčių kanonų teisės kodekso peržiūrai, priklausė Popiežiškajai
tarpreliginio dialogo tarybai. Kovo mėnesį prasidėjus JAV vadovaujamai
karinei akcijai Irake, buvo lengvai sužeistas, kai per Bagdado bombardavimą
dėl sprogimų buvo šiek tiek apgriauti ir chaldėjų patriarchato rūmai.
Chaldėjai katalikai sudaro daugiau kaip 75 proc. visų Irako krikščionių,
kurių yra apie 800 tūkst., tai yra tik 3 proc. visų šalies gyventojų.
Prieš 450 metų su Roma susivienijusi Chaldėjų
Bažnyčia yra unikali tuo, kad tai didžiausias visuotinės Katalikų
Bažnyčios padalinys, kuris ne tik išlaikė savo senąsias pirmųjų
Rytų krikščionių apeigas, bet savo liturgijoje iki šiol vartoja
aramėjų kalbą, kuri buvo Jėzaus gimtoji kalba. Tačiau pastaruoju
metu, ypač tarp jaunesnio amžiaus chaldėjų vyskupų ir kunigų yra
gana stiprios arabizacijos tendencijos siekiama įvesti liturgijoje
arabų kalbą ir pradėti kitas reformas priartinant Chaldėjų Bažnyčios
senąsias apeigas prie šiuolaikinės gyvenamosios aplinkos. Vyksta
ir priešingas sąjūdis, ypač ryškus net apie 200 tūkstančių tikinčiųjų
turinčioje JAV chaldėjų diasporoje, kurio tikslas -atsiriboti nuo
arabiškojo elemento užtikrinant ne tik religinį, bet ir kultūrinį
bei etninį asirų chaldėjų tęstinumą. Šių dviejų tendencijų sankirta,
taip pat bendra sudėtinga politinė padėtis Irake naujojo patriarcho
išrinkimą padarė gana problemišką.
Popiežius chaldėjų vyskupus sukvietė į Romą
Pirmą kartą rinkti mirusio patriarcho Rafaelio
I Bidavido įpėdinio chaldėjų vyskupai į Bagdadą iš viso pasaulio
(be dešimt vyskupijų Irake, chaldėjai taip pat turi keturias diecezijas
Irane, dvi Jungtinėse Valstijose, po vieną Sirijoje, Libane,
Egipte ir Turkijoje) rinkosi rugpjūčio mėnesį. Tačiau sinodo asamblėjoje
naujo patriarcho išrinkti nepavyko, nes nė vienas iš kandidatų nesurinko
reikalingų dviejų trečdalių balsų. Tarp pagrindinių kandidatų buvo
minimas 57 metų Alepo (Sirija) chaldėjų katalikų vyskupas Antuanas
Odas, kuris jau net nebemoka aramėjų kalbos ir yra vienas iš Chaldėjų
Bažnyčios arabizacijos entuziastų. Tačiau ši kandidatūra buvo nepriimtina
tiems vyskupams ypač iš vadinamosios Telkefo grupės, kurie siekia
išlaikyti tradicinę asiriškąją tapatybę. Stipriais kandidatais laikyti
ir JAV chaldėjų vyskupai, ypač 62 metų San Diege (Kalifornija) reziduojantis
tradicinių pažiūrų vyskupas Sarhadas Jošipas Džamas, tačiau amerikiečio
išrinkimas Chaldėjų Bažnyčios patriarchu tuo metu, kai JAV vadovaujama
koalicija šeimininkauja Irake, galėjo turėti neigiamų diplomatinių
pasekmių kitų Artimųjų Rytų krikščioniškų Bažnyčių atžvilgiu.
Pagal kanonų teisę chaldėjų vyskupų sinodui nepavykus
Bagdade išrinkti naujo patriarcho, popiežius Jonas Paulius II galėjo
jį paskirti pats. Tačiau Šventasis Tėvas pasielgė kitaip jis dar
kartą sukvietė chaldėjų vyskupus, šį kartą į Romą, kad jie patys
priimtų sprendimą. Spalio pabaigoje buvo pranešta, kad Popiežius,
tėviškai rūpindamasis gerbiama Chaldėjų Bažnyčia, kviečia naują
sinodą, kuris, kaip minėta, susirinko Romoje gruodžio pradžioje.
Kaip atrodo, vyskupams šį kartą pavyko pasiekti konsensusą, kad
šiuo atsakingu momentu naujuoju patriarchu būtų vyskupas iš paties
Irako ir gerai žinantis tenykštę padėtį. Ankstesniam patriarchui
Rafaeliui Bidavidui sunkiai sergant ir ilgus mėnesius gydantis užsienyje,
jau prieš dabartinę Irako krizę Chaldėjų Bažnyčios veiklą koordinavo
jo pagalbininkas Bagdade vyskupas Emanuelis Karimas Delis, kuris
ir buvo išrinktas patriarchu Emanueliu III.
Naujasis patriarchas, po išrinkimo duodamas interviu
katalikų misijų žinių agentūrai, sakė, kad jam rūpi ne tik krikščionių,
bet ir visų irakiečių padėtis. Per 1500 metų mes, krikščionys,
Irake gyvenome taikiai su mūsų broliais ir seserimis musulmonais,
- kalbėjo patriarchas Emanuelis III. Visi mes dabar gyvename sunkioje
padėtyje ir mums labiausiai reikia taikos ir ramybės. Jis pažymėjo,
jog ypač svarbu, kad dabar kaip galima greičiau būtų atstatytas
saugumas ir kad žmonės galėtų sugrįžti į normalų gyvenimą. Smurtas,
dėl kurio dabar Irakas yra pasruvęs krauju, turi būti pasmerktas,
- sakė patriarchas. Dabar vykstantys teroristinių grupuočių išpuoliai
tiek prieš užsienio karinį personalą, tiek prieš taikius civilius
gyventojus prieštarauja visiems religiniams ir žmogiškiems principams.
Apie tikros taikos ir ramybės poreikį dabartiniame
Irake kalbėjo ir popiežius Jonas Paulius II, susitikęs audiencijoje
su naujuoju patriarchu ir Chaldėjų Bažnyčios sinodo nariais. Jis
kvietė hierarchus dirbti, kad būtų sujungtos visų tikinčiųjų pajėgos
garbingam dialogui, kuris yra palankus stabiliai ir laisvai visuomenei
kurti visais lygiais. Šventasis Tėvas prašė vyskupų perduoti irakiečiams,
kad jam yra artimas jų taikos, saugumo ir laisvės troškimas. Paraginęs
vyskupus būti vieningus tarpusavyje dėl ištikimybės savosioms rytietiškoms
tradicijoms ir dėl Chaldėjų Bažnyčios tolesnio klestėjimo, Popiežius
taip pat priminė Katalikų Bažnyčios vienybės pagrindus. Bendrystė
su Romos vyskupu, Petro įpėdiniu, yra principinis ir regimas pagrindas
tikėjimo ir meilės vienybei, kas užtikrina, jog visos atskiros Bažnyčios
gyventų ir veiktų vienos šventos, katalikiškos ir apaštališkos Bažnyčios
slėpinyje, - sakė Jonas Paulius II.
Paskirtasis Kirkuko arkivyskupas
palaiko artimesnį krikščionių ir musulmonų dialogą
Spalio mėnesį Popiežius patvirtino Chaldėjų Bažnyčios
sinodo naujo Kirkuko arkivyskupo Luiso Sako išrinkimą. Tai buvo
pirmas naujo chaldėjų hierarcho paskyrimas Irake po Sadamo Huseino
režimo žlugimo. Išrinktasis 55 metų arkivyskupas L.Sakas, kuris
iki šiol tarnavo klebonu Švč. M.Marijos Nuolatinės Pagalbos parapijoje
Mosulo mieste, taip pat aktyviai dalyvauja Irako atstatymo darbuose.
Jis buvo Mosulo laikinosios piliečių tarybos narys, kuri priklauso
JAV vykdomai šalies civilinei administracijai pasirengiant Irakui
pereiti į normalų demokratinės valstybės gyvenimą. Irako šiauriniame
mieste Kirkuke, kuris laikomas kurdų regioniniu centru, laikinoji
piliečių taryba netgi meru paskyrė vietos chaldėjų katalikų atstovą,
nors pačiame 200 tūkstančių gyventojų turinčiame mieste yra tik
apie penkis tūkstančius krikščionių.
Naujasis Kirkuko arkivyskupas L.Sakas interviu
Fides misijų žinių agentūrai sakė, kad nors Irako žmonės vis dar
jaučia saugumo stygių, tačiau jau pradeda priprasti ir prie naujų
laisvės sąlygų. Prieš karą visas Irakas atrodė kaip didžiuliai
barakai, pilni kareivių ir ginklų. Niekas negalėjo valdžios kritikuoti,
rengti demonstracijų: gyvenimas buvo ištisai militarizuotas, -
aiškino ganytojas, prisimindamas buvusio S.Huseino režimo laikotarpį.
Italijos katalikų žinių agentūros SIR korespondentui arkivyskupas
L.Sakas teigė, jog Irake dabar gyvenimas pamažu grįžta į normalias
vėžes. Išpuolius prieš amerikiečius vykdo daugiausia ne irakiečiai,
bet iš užsienio atvykę arabų teroristai. Vietiniai gyventojai teigia,
jog pritaria įvykusiems pokyčiams. Po 35 metų diktatūros, dviejų
karų, nusinešusių milijoną gyvybių, dvylikos metų embargo ir daugiau
kaip milijono emigrantų, šiandien vėl kiekvienas gali reikšti savo
mintis ir gyventi laisvai, - sakė arkivyskupas.
Kaip visi Chaldėjų Bažnyčios hierarchai, taip
ir naujasis Kirkuko arkivyskupas L.Sakas turi puikų teologinį išsilavinimą.
Gavo kunigystės šventimus 1974 metais, po kelerių metų tarnystės
Mosulo katedroje jis buvo išsiųstas tęsti studijų į Romą, kur Popiežiškajame
Rytų institute apgynė daktaro disertaciją Rytų krikščionių patristikos
tema. Vėliau jis taip pat apgynė istorijos doktoratą Paryžiaus Sorbonos
universitete. Po pirmojo Persų įlankos karo 1991 metais, kai Irakui
buvo įvestos griežtos Jungtinių Tautų ekonominio embargo sankcijos,
tuometinis kunigas L.Sakas pasižymėjo organizuodamas socialinę ir
medicininę paramą Mosulo gyventojams. 1997-2002 metais jis dirbo
Bagdado patriarchalinės seminarijos rektoriumi. Kai dėl minėto chaldėjų
vyskupų ginčo dėl tolesnės liturgijos arabizavimo, tai, JAV leidžiamo
chaldėjų žurnalo Zinda Magazine duomenimis, arkivyskupas L.Sakas
priklauso liberalų sparnui, kuris kaip tik pasisako už platesnį
daugumai tikinčiųjų suprantamos arabų kalbos vartojimą liturgijoje
vietoje senosios aramėjų kalbos.
Savo ganytojiškos tarnystės uždaviniu arkivyskupas
L.Sakas, kuris taip pat yra Popiežiškosios tarpreliginio dialogo
tarybos konsultantas, laiko dialogą tarp krikščionių ir musulmonų,
įtvirtinant taikos ir atleidimo kultūrą. Krikščionys ir musulmonai
intelektualai turi artimiau bendradarbiauti Irake, kad žmonės būtų
auklėjami didesnio tarpusavio atvirumo dvasia ir stengtųsi matyti
esamą padėtį šalyje ne tik savo, bet ir kitų žmonių akimis. Arkivyskupas
L.Sakas pastebėjo, jog į Iraką sugužėję islamo kovotojai iš užsienio
sako, kad kariauja džihadą, tai yra šventąjį karą, tačiau iš tikrųjų
jie žudo nekaltus civilius, dažniausiai to paties tikėjimo musulmonus.
Aš manau, kad amerikiečiai turėtų jiems būti
griežtesni ir labiau pasitikėti bei remti naująją Irako policiją,
suteikiant jai didesnę galimybę tvarkai palaikyti gatvėse, turgavietėse
ir kitose viešose vietose, - sakė Kirkuko arkivyskupas. Irako
kariuomenė taip pat turi būti aktyviau formuojama. Jis nurodė,
kad daugelis eitų tarnauti į naująsias karines pajėgas, nes Irake
yra didžiulis nedarbas ir žmonės neturi iš ko gyventi. Tačiau svarbiausia
yra auklėti žmones taikos ir dialogo dvasia, ir tai negali būti
pasiekta ginklais.
Vakarų žiniasklaida pateikia iškreiptą vaizdą
Kitas vienas naujesniųjų chaldėjų hierarchų, 60
metų Bagdado vyskupas augziliaras Andraosas Abuna, kurį popiežius
Jonas Paulius II paskyrė 2003 metų pradžioje vietoje atsistatydinusio
vyskupo Emanuelio Karimo Delio (dabartinio patriarcho Emanuelio
III), neseniai apkaltino Vakarų žiniasklaidą, kad neteisingai nušviečianti
įvykius pokariniame Irake. Jo nuomone, panašu į tai, jog žiniasklaida
veda propagandinę kampaniją, kad diskredituotų Jungtinių Valstijų
vadovaujamą koaliciją, kuri įveikė S.Huseino režimą ir dabar siekia
Artimųjų Rytų šalyje įvesti demokratinę santvarką.
Padėtis nuolat gerėja, nors dar yra daug sunkumų,
- sakė vyskupas A.Abuna spalio mėnesį Londono katalikų laikraščiui
The Catholic Herald. Jo nuomone, pirmoji problema yra saugumas,
antroji elektros ir kitų komunalinių paslaugų teikimo sutvarkymas,
tačiau to negalima lyginti, pavyzdžiui, su buvusia Vietnamo karo
klampyne, kaip dažnai nurodoma laikraščių straipsniuose. Žiniasklaida
perlenkia lazdą dėl daugelį dalykų. Ji turėtų būti realistiškesnė
skelbdama apie padėtį Irake. Laikraščiai ir televizija kalba apie
tai, kas nėra tiesa. Jeigu (žurnalistai) pabūtų ten ilgiau, pastebėtų,
jog viskas keičiasi, - pastebėjo vyskupas A.Abuna, kuris iki paskyrimo
į Bagdadą buvo Didžiosios Britanijos chaldėjų sielovadininkas.
Paklaustas, ar, jo manymu, šis iškraipytas vaizdas
atsirado dėl galimo siekio diskredituoti karo Irake tikslus ir JAV
vyriausybę, vyskupas A.Abuna patvirtino, jog taip ir yra. Jis taip
pat pažymėjo, kad dauguma irakiečių piktinasi teroristų išpuoliais
prieš koalicijos karinį personalą ir tarptautinių paramos organizacijų
objektus. (Po to, kai gegužės pradžioje JAV prezidentas Džordžas
Bušas paskelbė apie karo Irake pabaigą, per teroristinius išpuolius
žuvo gerokai daugiau amerikiečių karių nei prieš tai vykusiose kovose.)
Vyskupas teigė, kad saugumo problemos Irake dar kurį laiką išliks,
tačiau irakiečiai pamažu atgauna savo šalies kontrolę, nepaisant
tebesitęsiančių skaudžių incidentų.
Kaip pavyzdį jis nurodė naujuosius Irako muitinių
darbuotojus, taip pat policijos pajėgas, į kurias buvo priimta tūkstančiai
žmonių. Vyskupas A.Abuna taip pat pastebėjo, kad Bagdado gatvių
valytojams amerikiečiai moka tris dolerius per dieną, tuo tarpu
S.Huseino režimo laikais vidutinis mėnesio atlyginimas buvo tik
vienas doleris. Tačiau, kaip minėta, dėl suirusių valstybinių struktūrų
nedarbas Irake yra palietęs beveik pusę darbingo amžiaus gyventojų,
todėl išlikimo klausimas tebėra aktualus. Tarp milijonų bedarbių,
ypač jaunesnio amžiaus žmonių, nemažai atsiranda ir tokių, kurie
iš nevilties savo tolesnę egzistenciją susieja su nusikaltėlių pasauliu,
ir tai dar labiau padidina saugumo krizę Irake.
Tačiau Vatikano dikasterijos, koordinuojančios
socialinę katalikiškų organizacijų paramą, vadovas pažymėjo, kad
Irako atstatymas yra daugiau nei tik ekonominė problema. Yra nemaža
rizika žvelgti į Irako atkūrimą vien tik ekonominiu požiūriu, nors
pirmiausia svarbu atkurti žmonių pasitikėjimą, kad jie į šią paramą
nežiūrėtų kaip į netiesioginius (vakariečių) imperialistinius siekius,
sakė Popiežiškosios Cor Unum tarybos pirmininkas arkivyskupas
Paulius Kordesas, kuris spalio pabaigoje dalyvavo Madride vykusioje
tarptautinėje konferencijoje (jos tikslas suvienyti įvairių šalių
finansines pastangas Irakui atstatyti). Jis pabrėžė katalikiškų
ir kitų krikščioniškos paramos organizacijų aktyvią karitatyvinę
veiklą pastaraisiais mėnesiais ir metais užtikrinant žmonių, ypač
silpniausiųjų aprūpinimą vandeniu, maistu ir medikamentais. Šis
darbas, pelnęs visų irakiečių pripažinimą ir padėką, tęsiamas ir
toliau. Kai mane Popiežius pasiuntė į Iraką gegužės mėnesį koordinuoti
Katalikų Bažnyčios paramos, aš savo akimis pamačiau, kaip krikščionių
ir ypač Šventojo Tėvo veiklą vertina ir pripažįsta šalies musulmonų
dauguma, - sakė arkivyskupas P.Kordesas.
Nepalikti irakiečių vienų likimo valiai
Katalikų paramos organizacijos kuo galėdamos remia
Irako žmones, bet ir jos neišvengia nuostolių per teroristų išpuolius.
Štai Irako Caritas patalpos smarkiai nukentėjo per lapkričio viduryje
įvykusią tragediją, kai sprogmenų prikimštas automobilis rėžėsi
į italų karinio dalinio būstinę An Nasirijos mieste, pietinėje Irako
dalyje. Per šį teroristinį aktą žuvo 32 žmonės, įskaitant aštuoniolika
italų karių. Tarp sužeistųjų buvo dvylika vietinio Caritas darbuotojų.
Į šį išpuolį Irako Caritas taip atsakė: nusiuntė pilną sunkvežimį
tik ne sprogmenų, bet medikamentų į An Nasirijos ligoninę.
Ir kitais atvejais, ir po šio išpuolio popiežius
Jonas Paulius II griežtai pasmerkė žiaurų aktą prieš karius, kurie
kilniai vykdo savąją taikos misiją. Savo laiške Italijos prezidentui
Karlui A.Čiampiui Šventasis Tėvas pabrėžė, kad žiaurūs teroristų
veiksmai iškankintoje šalyje neprisideda prie jos atstatymo ir
susitaikymo.
Chaldėjų patriarchas Emanuelis III (tuomet dar
Bagdado vyskupas emeritas), reaguodamas į teroristų išpuolį prieš
italų karius (iš viso Italijos vyriausybė yra nusprendusi į Iraką
pasiųsti 3000 karių), kalbėjo: Mes esame nuliūdę ir sukrėsti dėl
to, kas atsitiko italams, kaip ir dėl to, kas praeityje nutiko amerikiečių,
lenkų ir britų kariams Irake. Šiuos išpuolius rengia ne irakiečiai,
bet užsienio teroristai, kurie nori, kad mūsų šalį ištiktų chaosas.
Būtent šis būgštavimas dėl galimo chaoso Irake,
esant dabartiniam politiniam vakuumui, matyt, nulėmė ir visuotinės
Bažnyčios vadovybės nuostatų kaitą bendrojoje diskusijoje apie užsienio
karinio kontingento dalyvavimo vertinimą. Kaip žinoma, radikalūs
islamo sąjūdžiai, kairiosios politinės jėgos ir pacifistai Europoje
esamą padėtį Irake apibrėžia kaip neteisėtą šalies okupaciją,
tuo tarpu nuosaikieji palaiko JAV vyriausybės paramą Irako demokratizavimo
reikalui, įskaitant ir užsienio karinių pajėgų taikos misiją.
Amerikietis Džonas Tevis ir kiti katalikų apžvalgininkai
atkreipė dėmesį į tai, kad įtakingame Romos jėzuitų žurnale La
Civilta Cattolica, kurio publikacijos iš dalies atspindi Vatikano
nuostatas, gruodžio pradžioje paskelbtame redakcijos straipsnyje
pasisakoma prieš greitą užsienio kariuomenės atitraukimą iš Irako
esant dabartinei krizei. Jeigu taip atsitiktų, šalis turbūt būtų
palikta visiškame chaose. Mes tikrai viliamės, kad iki tos ribos
nebus prieita, - rašoma žurnale, kurio ankstesnėse publikacijose
buvo griežtai pasisakoma prieš JAV vadovaujamos koalicijos karinę
intervenciją. Tačiau šiuo momentu neįmanoma palikti irakiečių vienų
likimo valiai, - pažymi La Civilta Cattolica. Dabar pirmasis
uždavinys yra sukurti Irako šiuolaikinės demokratinės valstybės
pagrindus ir tam reikalingos sutelktos JAV, Jungtinių Tautų, Europos
ir Artimųjų Rytų nuosaikiųjų musulmoniškų šalių politinės, ekonominės
ir karinės pastangos.
© 2003 "XXI amžius"
|