Atnaujintas 2003 m. gruodžio 12 d.
Nr.95
(1199)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Dvasinė vergovė

Būti vergu? Niekados! Vergas ne tik fiziškai išnaudojamas ir baudžiamas. Jis ir dvasiškai luošinamas, nuolat turi jausti savo menkavertiškumą.

Neturėti saujoje duonos kąsnio ir maldaujančiomis akimis žvelgti į savo poną, pilna burna žiaumojantį pyragus, nedrąsiai viliantis, gal nukris trupinėlis ir jam, nuolatinio alkio kamuojamam – tai ne tas pat, kaip jausti dvasinį alkį, nematant nė menkiausių prošvaisčių, skaudžiai suvokiant neišmatuojamos dvasinės vergovės kančią. Ir nors vergas klusniai lankstosi prieš savo šeimininką, bet tai dar nereiškia, jog jį gerbia ir myli. Jis tai daro dėl to, kad yra tik vergas, turintis vienintelę teisę pataikauti savo šeimininkui. Kūniškai pavergtas žmogus, - tai dar ne tikras vergas, jei jo dvasia laisva ir gali pakilti virš trapaus kūniškumo, kai nesižemina prieš vergvaldį, jei toji dvasia išdrįsta net pamaištauti.

Jei pasiūlyčiau kam būti gerai išlaikomu, sočiai maitinamu, puošniai ir madingai aprengtu, solidų atlyginimą gaunančiu vergu, mane, be abejo, apšauktų bepročiu. Kur tai matyta - būti vergu, tegul ir civilizuotu! O vis dėlto…

Pažvelkime į šiuolaikinį žmogų, paanalizuokime jo dvasinę būklę – ir pastebėsime keistą dalyką: jo dvasia pavergta! Bet užvis keisčiausia, kad gėdingai sunkias vergo grandines jis pats savanoriškai, niekieno neverčiamas, užsidėjo ant savo sąžinės. Gal toji sąžinė iš pradžių ir virptelėjo, bet greitai apsiprato. Žmogus dėl to nė kiek nesisieloja. Priešingai, kuo giliau panyra į vergystę, tuo laimingesnis jaučiasi. Bet ar jis bent kiek pamąsto, jog kuo labiau lepinamas kūnas, tuo labiau apiplėšiama ir skurdinama dvasia. Ar pagalvoja, kad kelias į Amžinybę grindžiamas ne materialine prabanga ir malonumų gausa, o dvasinėmis vertybėmis.

Jeigu Diogenas, saulei šviečiant, užsidegęs žvakę ieškojo mieste žmogaus, matyt, ir tais laikais buvo nelengva jį rasti. Paklaustas, kam degina žvakę vidury baltos dienos, jis atsakė: „Ieškau žmogaus“.- „Argi nematai: žmonių pilnos gatvės!“ – juokėsi praeiviai. O Diogenas visai rimtai, netgi susirūpinęs atsakė: „Yra žmonių, bet nėra Žmogaus“. Šiandien jis pasakytų mums tą patį, tik gal su didesniu rūpesčiu ir beviltiškumo gaidele.

Asilą pažįsta iš ausų (ex auribus cognoscitur asinus), o žmogų? Žmogų galima pažinti iš jo dvasios polėkių. Jei tie polėkiai nukreipti į aukštus idealus – žmogus gyvena visavertį gyvenimą, ir jo dvasia pripildyta įvairiausio gėrio. Toksai žmogus spinduliuoja dvasiniu grožiu, meile ir gailestingumu, tiesa ir teisingumu. Jam svetimas egoizmas, godumas, abejingumas, neapykanta ir kitos blogybės. Bet kai žmogus goduliu blyksinčiomis akimis ir plačiai išskėstomis rankomis puola prie materialinių patogumų ir malonumų, kai turtai ir pinigai tampa jo paties susikurtais dievais – jis tebėra tik nuo visuomenės kamieno atkirsta menkutė skiedrelė, nukritusi į putojančią laikino gyvenimo upę, blaškoma plaukia pasroviui ir be atgarsio dingsta užmarštyje.

Dvasinė vergija yra baisi žmogaus tragedija. Toks žmogus nepajėgia kurti visuomeninio gėrio ir grožio, nes užsiėmęs tik savimi. Jis negirdi šalia sklindančių dejonių ir maldavimų padėti, nes jo būvio esmė – nepramušamas „ego“ skydas, neleidžiantis nors akimirką atitraukti dėmesio nuo savo perpildytos materialinės gerovės. Individai, siekiantys bet kokia kaina patenkinti savo ambicijas, pykčio ir keršto aistras, pavydą, liguistą valdžios troškimą, - tai apgailėtinai prarastos dvasios vergai. Jie už savo interesų ir siekių sferos daugiau nieko nepastebi ir nesistengia pastebėti. Suluošintos dvasios egoistai gyvena tik sau ir rūpinasi tik savimi.

Užsiminiau apie valdžios troškimą. Nežinau, kaip kitur, bet Lietuvoje yra įsisiūbavusi veržimosi į valdžią manija. Nesvarbu, kokiais būdais ir priemonėmis, net ir nesigailint prisigrobtų tūkstančių bei milijonų, skiriamų agitacijoms ir papirkinėjimams, kad tik patektų į valdžią. O prarasti pinigai keleriopai atsipirks, „sumaniai“ pabuvus valdžioje. Į aukšto valdininko postą per pinigus ir protekcijas įsirangė koks mokytas beraštis ir krečia išdaigas. Kam čia tas išmanymas, kam tie valstybės interesai ir visuomenės poreikiai, pagaliau kam toji sąžinė, jei pinigėliai lengvai byra į gerokai praplatintą nuosavą kišenę. Pavyko prisimeilinti vyresniesiems ar susukti galvas rinkėjams – štai ir sėdi valdžioje koks šustauskinis veikėjas su mandatu kišenėje ir vėjais galvoje. O pažadų vykdymas? Et, bala jų nematė! Svarbu tik garbė ir solidus atlyginimas.

Nuo šių metų pradžios brendę ir neseniai aikštėn iškilę politiniai skandalai Lietuvos Prezidentūroje yra neginčijamas įrodymas, kaip aukštuose valdžios sluoksniuose klesti korupcija ir mafija, vyksta sąskaitų suvedinėjimai ir politinės rietenos. Teisus monsinjoras Alfonsas Svarinskas, sakęs, jog prireiks gal šimto metų, kol tikroji dora, paremta Dešimčia Dievo įsakymų, grįš į mūsų tėvynę. Kol nepradėsime gydyti sergančios visuomenės moralės, tol klestės visos šėtono kurstomos blogybės: melas, pavydas, kerštavimai, neapykanta, gobšumas ir t.t.

Viena aišku ir tikra: kai kam iš „didelės meilės“ Lietuvai į asmenines sąskaitas milijonai suplaukė. Ir nebandyk jų pajudinti – gali skaudžiai nudegti! O mes, bėdžių dauguma, dar stebimės: kaip ir sugeba kai kas per trumpą laiką milijonus užgyventi? Štai tik šitaip ir sugeba. Tokiems dalykams nereikia ypatingo proto ir lankstumo, užtenka akiplėšiško apsukrumo ir įžūlumo. Tad ir gaunasi nei šis, nei tas: vieni per trumpą laiką, be ypatingo triūso ir galvos sukimo, aukso amžių prigyveno, o dauguma iš vargo ir skurdo neišsikapsto, prakeiksmus valdantiesiems siunčia.

Ilgėliau apsistojau prie valdžios, kurios nemažą dalį sudaro godūs piniguočiai; paliečiau jų dvasinę būklę, nes tik ji ir lemia mūsų šalies gyvybingumą. Šita pernelyg turtingų dvasinių skurdžių kategorija, kurią mes įpratę vadinti netikusia išnaudotojų valdžia, užuot stūmusi šalies ekonomiką į priekį ir gaivinusi merdinčią visuomenės moralę, įžūliai tempia ją atgal. Ne tik tempia sau naudinga linkme, bet ir šaiposi iš visko, kas mums brangu ir šventa: iš aukštų dvasios polėkių, idealų, iš žmogiškosios gyvensenos esmės ir prasmės. Dvasios vergo nepamatysime suklupusio bažnyčioje prieš altorių, kur kantriai laukia dieviškoji Išmintis ir Meilė. Nelaukime, kad dvasinių nuskurdėlių širdys suvirpėtų atgailai, o lūpos prasivertų maldai. Jie, pernelyg giliai įklimpę į materiją, jau nepajėgia įžvelgti dvasinių reikalų. Todėl mes, buitiškai nuskriausti, bet kilnios dvasios, pasimelskime už juos: Viešpatie Dieve, kūno ir dvasios Valdove, nebausk tų, kurie lenkiasi ir meldžiasi vien Mamonai. Padėk jiems išsivaduoti iš dvasinės vergystės, grąžink į meilės ir gailestingumo, tiesos ir teisingumo kelią, kad, juo eidami, suvoktų savosios būties esmę ir prasmę.

Antanas MARČIULAITIS

Ilgakiemis, Kauno rajonas

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija