|   Dvasinė vergovė 
             Būti vergu? Niekados! Vergas ne tik fiziškai išnaudojamas 
              ir baudžiamas. Jis ir dvasiškai luošinamas, nuolat turi jausti savo 
              menkavertiškumą.  
             Neturėti saujoje duonos kąsnio ir maldaujančiomis 
              akimis žvelgti į savo poną, pilna burna žiaumojantį pyragus, nedrąsiai 
              viliantis, gal nukris trupinėlis ir jam, nuolatinio alkio kamuojamam 
               tai ne tas pat, kaip jausti dvasinį alkį, nematant nė menkiausių 
              prošvaisčių, skaudžiai suvokiant neišmatuojamos dvasinės vergovės 
              kančią. Ir nors vergas klusniai lankstosi prieš savo šeimininką, 
              bet tai dar nereiškia, jog jį gerbia ir myli. Jis tai daro dėl to, 
              kad yra tik vergas, turintis vienintelę teisę pataikauti savo šeimininkui. 
              Kūniškai pavergtas žmogus, - tai dar ne tikras vergas, jei jo dvasia 
              laisva ir gali pakilti virš trapaus kūniškumo, kai nesižemina prieš 
              vergvaldį, jei toji dvasia išdrįsta net pamaištauti. 
             Jei pasiūlyčiau kam būti gerai išlaikomu, sočiai 
              maitinamu, puošniai ir madingai aprengtu, solidų atlyginimą gaunančiu 
              vergu, mane, be abejo, apšauktų bepročiu. Kur tai matyta - būti 
              vergu, tegul ir civilizuotu! O vis dėlto
 
             Pažvelkime į šiuolaikinį žmogų, paanalizuokime 
              jo dvasinę būklę  ir pastebėsime keistą dalyką: jo dvasia pavergta! 
              Bet užvis keisčiausia, kad gėdingai sunkias vergo grandines jis 
              pats savanoriškai, niekieno neverčiamas, užsidėjo ant savo sąžinės. 
              Gal toji sąžinė iš pradžių ir virptelėjo, bet greitai apsiprato. 
              Žmogus dėl to nė kiek nesisieloja. Priešingai, kuo giliau panyra 
              į vergystę, tuo laimingesnis jaučiasi. Bet ar jis bent kiek pamąsto, 
              jog kuo labiau lepinamas kūnas, tuo labiau apiplėšiama ir skurdinama 
              dvasia. Ar pagalvoja, kad kelias į Amžinybę grindžiamas ne materialine 
              prabanga ir malonumų gausa, o dvasinėmis vertybėmis.  
             Jeigu Diogenas, saulei šviečiant, užsidegęs žvakę 
              ieškojo mieste žmogaus, matyt, ir tais laikais buvo nelengva jį 
              rasti. Paklaustas, kam degina žvakę vidury baltos dienos, jis atsakė: 
              Ieškau žmogaus.- Argi nematai: žmonių pilnos gatvės!  juokėsi 
              praeiviai. O Diogenas visai rimtai, netgi susirūpinęs atsakė: Yra 
              žmonių, bet nėra Žmogaus. Šiandien jis pasakytų mums tą patį, tik 
              gal su didesniu rūpesčiu ir beviltiškumo gaidele.  
             Asilą pažįsta iš ausų (ex auribus cognoscitur 
              asinus), o žmogų? Žmogų galima pažinti iš jo dvasios polėkių. Jei 
              tie polėkiai nukreipti į aukštus idealus  žmogus gyvena visavertį 
              gyvenimą, ir jo dvasia pripildyta įvairiausio gėrio. Toksai žmogus 
              spinduliuoja dvasiniu grožiu, meile ir gailestingumu, tiesa ir teisingumu. 
              Jam svetimas egoizmas, godumas, abejingumas, neapykanta ir kitos 
              blogybės. Bet kai žmogus goduliu blyksinčiomis akimis ir plačiai 
              išskėstomis rankomis puola prie materialinių patogumų ir malonumų, 
              kai turtai ir pinigai tampa jo paties susikurtais dievais  jis 
              tebėra tik nuo visuomenės kamieno atkirsta menkutė skiedrelė, nukritusi 
              į putojančią laikino gyvenimo upę, blaškoma plaukia pasroviui ir 
              be atgarsio dingsta užmarštyje. 
             Dvasinė vergija yra baisi žmogaus tragedija. Toks 
              žmogus nepajėgia kurti visuomeninio gėrio ir grožio, nes užsiėmęs 
              tik savimi. Jis negirdi šalia sklindančių dejonių ir maldavimų padėti, 
              nes jo būvio esmė  nepramušamas ego skydas, neleidžiantis nors 
              akimirką atitraukti dėmesio nuo savo perpildytos materialinės gerovės. 
              Individai, siekiantys bet kokia kaina patenkinti savo ambicijas, 
              pykčio ir keršto aistras, pavydą, liguistą valdžios troškimą, - 
              tai apgailėtinai prarastos dvasios vergai. Jie už savo interesų 
              ir siekių sferos daugiau nieko nepastebi ir nesistengia pastebėti. 
              Suluošintos dvasios egoistai gyvena tik sau ir rūpinasi tik savimi. 
             Užsiminiau apie valdžios troškimą. Nežinau, kaip 
              kitur, bet Lietuvoje yra įsisiūbavusi veržimosi į valdžią manija. 
              Nesvarbu, kokiais būdais ir priemonėmis, net ir nesigailint prisigrobtų 
              tūkstančių bei milijonų, skiriamų agitacijoms ir papirkinėjimams, 
              kad tik patektų į valdžią. O prarasti pinigai keleriopai atsipirks, 
              sumaniai pabuvus valdžioje. Į aukšto valdininko postą per pinigus 
              ir protekcijas įsirangė koks mokytas beraštis ir krečia išdaigas. 
              Kam čia tas išmanymas, kam tie valstybės interesai ir visuomenės 
              poreikiai, pagaliau kam toji sąžinė, jei pinigėliai lengvai byra 
              į gerokai praplatintą nuosavą kišenę. Pavyko prisimeilinti vyresniesiems 
              ar susukti galvas rinkėjams  štai ir sėdi valdžioje koks šustauskinis 
              veikėjas su mandatu kišenėje ir vėjais galvoje. O pažadų vykdymas? 
              Et, bala jų nematė! Svarbu tik garbė ir solidus atlyginimas.  
             Nuo šių metų pradžios brendę ir neseniai aikštėn 
              iškilę politiniai skandalai Lietuvos Prezidentūroje yra neginčijamas 
              įrodymas, kaip aukštuose valdžios sluoksniuose klesti korupcija 
              ir mafija, vyksta sąskaitų suvedinėjimai ir politinės rietenos. 
              Teisus monsinjoras Alfonsas Svarinskas, sakęs, jog prireiks gal 
              šimto metų, kol tikroji dora, paremta Dešimčia Dievo įsakymų, grįš 
              į mūsų tėvynę. Kol nepradėsime gydyti sergančios visuomenės moralės, 
              tol klestės visos šėtono kurstomos blogybės: melas, pavydas, kerštavimai, 
              neapykanta, gobšumas ir t.t. 
             Viena aišku ir tikra: kai kam iš didelės meilės 
              Lietuvai į asmenines sąskaitas milijonai suplaukė. Ir nebandyk jų 
              pajudinti  gali skaudžiai nudegti! O mes, bėdžių dauguma, dar stebimės: 
              kaip ir sugeba kai kas per trumpą laiką milijonus užgyventi? Štai 
              tik šitaip ir sugeba. Tokiems dalykams nereikia ypatingo proto ir 
              lankstumo, užtenka akiplėšiško apsukrumo ir įžūlumo. Tad ir gaunasi 
              nei šis, nei tas: vieni per trumpą laiką, be ypatingo triūso ir 
              galvos sukimo, aukso amžių prigyveno, o dauguma iš vargo ir skurdo 
              neišsikapsto, prakeiksmus valdantiesiems siunčia. 
             Ilgėliau apsistojau prie valdžios, kurios nemažą 
              dalį sudaro godūs piniguočiai; paliečiau jų dvasinę būklę, nes tik 
              ji ir lemia mūsų šalies gyvybingumą. Šita pernelyg turtingų dvasinių 
              skurdžių kategorija, kurią mes įpratę vadinti netikusia išnaudotojų 
              valdžia, užuot stūmusi šalies ekonomiką į priekį ir gaivinusi merdinčią 
              visuomenės moralę, įžūliai tempia ją atgal. Ne tik tempia sau naudinga 
              linkme, bet ir šaiposi iš visko, kas mums brangu ir šventa: iš aukštų 
              dvasios polėkių, idealų, iš žmogiškosios gyvensenos esmės ir prasmės. 
              Dvasios vergo nepamatysime suklupusio bažnyčioje prieš altorių, 
              kur kantriai laukia dieviškoji Išmintis ir Meilė. Nelaukime, kad 
              dvasinių nuskurdėlių širdys suvirpėtų atgailai, o lūpos prasivertų 
              maldai. Jie, pernelyg giliai įklimpę į materiją, jau nepajėgia įžvelgti 
              dvasinių reikalų. Todėl mes, buitiškai nuskriausti, bet kilnios 
              dvasios, pasimelskime už juos: Viešpatie Dieve, kūno ir dvasios 
              Valdove, nebausk tų, kurie lenkiasi ir meldžiasi vien Mamonai. Padėk 
              jiems išsivaduoti iš dvasinės vergystės, grąžink į meilės ir gailestingumo, 
              tiesos ir teisingumo kelią, kad, juo eidami, suvoktų savosios būties 
              esmę ir prasmę. 
             Antanas MARČIULAITIS 
             Ilgakiemis, Kauno rajonas 
              
            © 2003 "XXI amžius" 
             |