Teisės laisvai išpažinti
tikėjimą
neturi didelė dalis žmonijos
Mindaugas BUIKA
|
Irako krikščionių vaikai džiaugiasi Kalėdomis
EPA-ELTA nuotrauka |
|
Kalėdos suvienijo katalikus ir musulmonus.
Bosnijos vyriausieji dvasininkai katalikų
kardinolas Vinkas Puljičius (kairėje) ir
musulmonų imamas Mustafa Čeričius Sarajeve
džiaugiasi maloniu bendravimu
EPA-ELTA nuotrauka |
Nepaisant visuomenės dispozicijoje esančių plačiai
pripažintų tarptautinės teisės aktų, - tokių kaip prieš 55 metus
patvirtinta Visuotinė žmogaus teisių deklaracija, - atmetančių bet
kokias diskriminacijos ir netolerantiškumo formas religinio tikėjimo
pagrindu, didžioji dalis pasaulio žmonių gyvena šalyse, kuriose
religinė laisvė apribota arba jos iš viso nėra. Taip rašoma gruodžio
18 dieną Vašingtone paskelbtoje Jungtinių Valstijų užsienio reikalų
ministerijos (Valstybės departamento) 5-ojoje metinėje ataskaitoje
dėl tarptautinės religijos laisvės. Viename išsamiausių tokio pobūdžio
dokumentų pabrėžiama, kad milijonai žmonių vis dar yra valdomi totalitarinių
bei autoritarinių pirmiausia komunistinių režimų, kurie stengiasi
visapusiškai kontroliuoti religijos praktiką. Taip pat yra nemažai
šalių, ypač musulmoniškų, kuriose valstybinė valdžia rodo aiškų
palankumą tik dominuojančiai religijai ir priešiškumą mažumų tikyboms.
Pasitaiko ir valstybių, pirmiausia buvusioje posovietinėje erdvėje,
kai keliami dideli reikalavimai religinėms grupėms registruoti ir
labai ribojama ar draudžiama neregistruotų bendruomenių veikla.
Analizuojant religinės laisvės padėtį pasaulio
šalyse, dokumente stengiamasi įvertinti istorijos, kultūros ir tradicijų
poveikį. Pripažįstama, kad, bėgant amžiams, daugumoje valstybių
tautos gyvenime galėjo dominuoti viena konkreti religija ir todėl
susidarė sunkumų priimti naujas tikybas tiek dėl kultūrinių, tiek
ir dėl teologinių priežasčių. Tačiau tautinės tradicijos ir kultūra
neturi būti naudojamos kaip pretekstas įstatymams ir politikai,
kurie varžytų tikrą (tai yra nedestruktyvų ir nepriešišką esamai
visuomeninei sanklodai) religinį tikėjimą ir jo teisėtą išpažinimą.
Pagaliau kaip kiekvienoje kitoje veiklos srityje, taip pat ir valstybės
politikoje dėl religijos laisvės pagrindiniai vertinimo kriterijai
turi būti tarptautinės normos.
Totalitariniai režimai stengiasi kontroliuoti
religines institucijas
Tarp totalitarinių režimų, kurie paneigia religijos
laisvę, JAV valstybės departamento ataskaitoje pirmiausia minima
komunistų valdoma Kinija.
Šios šalies valdžia reikalauja registruoti religines
bendruomenes, o tai yra tolygu pasiduoti visiškai komunistų kontrolei
(Katalikų Bažnyčios atveju, registruojamos tik tos bendruomenės,
kurios atsisako ištikimybės Šventajam Sostui, o tai reiškia religinių
kanonų išdavystę), o neregistruotos religinės grupės yra persekiojamos.
Praėjusiais metais Kinijos policija toliau uždarinėjo ir niokojo
pogrindines musulmonų mečetes, katalikų bažnyčias, protestantų maldos
namus, daugelis religinių vadovų buvo suimti ir nuteisti kalėjimo
bausmėmis.
Pogrindinių religinių grupių vadovai Kinijoje
gali būti ir be teismo nubausti administracine tvarka iki trejų
metų perauklėjimo specialiuose darbo lageriuose. Tibete slopinama
kiekviena vietos budistų religinė veikla, jeigu įtariama, kad ji
gali skatinti tibetiečių nepriklausomybės sąjūdį. Panaši padėtis
yra Uigurų autonominiame regione, kur yra dideli apribojimai vietos
musulmonams praktikuoti tikėjimą.
Dokumente patvirtinama, kad, nepaisant komunistų
režimui būdingos tikinčiųjų diskriminacijos, Kinijoje religijos
užgniaužti nepavyko ir jos praktikavimas stiprėja.
Komunistų valdoma Kubos vyriausybė taip pat kontroliuoja
religines institucijas, sekdama, infiltruodama į jas saugumo agentus,
baugindama dvasininkus ir aktyvius pasauliečius tikinčiuosius. Kubos,
kurioje vyrauja katalikybė, saugumo pareigūnai dažnai prieš svarbius
religinius įvykius aplanko dvasininkus ir perspėja, kad neleistų
disidentams panaudoti Bažnyčią komunistinės valdžios kritikai.
Dokumente nurodoma, kad Kuboje yra sunku gauti valdžios leidimą
maldos namams remontuoti ir naujiems statyti, taip pat trukdoma
katechizuoti jaunimą, leisti religinę spaudą ir literatūrą, draudžiama
naudotis internetu.
Nėra tikros religijos laisvės ir Šiaurės Korėjoje,
kurioje griežtai draudžiama bet kokia religinė veikla, išskyrus
komunistinės valdžios visiškai kontroliuojamų nedaugelio bendruomenių.
Tarptautinės žmogaus teisių organizacijos yra pateikusios pakankamai
daug pranešimų, kaip šalyje veikiančių pogrindinių religinių grupių
nariai yra suiminėjami, kankinami ir žudomi dėl savo tikėjimo. Taip
pat kitoje komunistų valdomoje Azijos šalyje Vietname valdžia
tęsia religinių grupių viešosios veiklos apribojimą. Katalikų Bažnyčia
ir kitos konfesijos nuolat skundžiasi dėl iškylančių sunkumų rengiant
kunigus, skiriant vyskupus, varžoma švietėjiška ir karitatyvinė
veikla. Tačiau labiausiai Vietname yra persekiojamos atokiose kalnų
vietovėse gyvenančios etninės mažumos, kurių dvasiniai vadovai yra
suiminėjami, o iš tikinčiųjų reikalaujama atsiriboti nuo savo tikėjimo.
Diplomatams, nevyriausybinių organizacijų atstovams, žurnalistams
ir kitiems užsieniečiams sudaromi dideli sunkumai nuvykti ir patikrinti
esamą padėtį minėtuose regionuose.
Valstybinė politika proteguoja vyraujančią religiją
Kaip minėta JAV valstybės departamento metinėje
atskaitoje apie tarptautinę religijos laisvę, joje daug vietos skiriama
šalims, kurių vyriausybės rodo akivaizdų priešiškumą religinėms
mažumoms, proteguodamos tik valstybės kontroliuojamą arba jai įtaką
darančią daugumos tikybą. Tarp šioje grupėje atsidūrusių šalių pirmiausia
yra musulmoniškos šalys, tokios kaip Saudo Arabija, kurioje, kaip
pripažįsta dokumentas, religijos laisvė neegzistuoja. Šios šalies
vyriausybė palaiko tik konservatyvią islamo versiją ir persekioja
ne tik nemusulmonų religijos išpažinėjus, bet ir pačius musulmonus,
kurie praktikuoja kitas islamo, pavyzdžiui, šiizmo, interpretacijas.
Saudo Arabijoje veikia religijos policija (Mutavain),
turinti plačias galimybes kontroliuoti ir imtis įvairių sankcijų.
Nemusulmonai tikintieji, kuriems neleidžiama netgi privačiai praktikuoti
savo tikėjimo, rizikuoja būti suimti, įkalinti, būti kankinami ir
deportuojami. Islamo dvasininkai, kuriems atlyginimus moka valstybė,
savo pamoksluose neretai demonstruoja atvirą priešiškumą krikščionybei
ir judaizmui. Į Saudo Arabiją uždarbiauti atvykę indusai, kurie
yra politeistai, patiria dar didesnę diskriminaciją nei krikščionys.
Dokumente pabrėžiama, kad Sudano vyriausybė taip
pat toliau tęsia prievartinę islamizacijos politiką, o nemusulmonai
faktiškai laikomi antros rūšies piliečiais. Šalies sostinėje Chartume
ir miesto apylinkėse neleidžiama statyti krikščionių maldos namų,
tik mečetes. Musulmonams taip pat teikiama aiški pirmenybė priimant
į valstybės tarnybą, gaunant socialines ir sveikatos apsaugos paslaugas.
Švietimo struktūrose ir karinėse pajėgose skatinamas krikščionių
mažumos narių atsivertimas į islamą. Kaip žinoma, Sudane vyksta
pilietinės kovos tarp islamistinio režimo vyriausybinės kariuomenės
ir šalies pietuose veikiančių krikščionių sukilėlių, tačiau pastaruoju
metu bandoma taikos derybomis sureguliuoti šį konfliktą.
Šiai grupei šalių priskirtas ir posovietinis Turkmėnistanas,
kurio vyriausybė riboja visas religinės saviraiškos formas, išskyrus
sunitiškąjį islamą ir rusiškąją stačiatikybę. Pastarosios tikybos
taip pat yra autoritarinio S.Nijazovo režimo kontroliuojamos, ypač
mečečių statyba, islamiškasis švietimas bei piligrimystės į Meką.
Pats S.Nijazovas yra išleidęs savo parašytą dvasinį vadovą, vadinamąjį
Rukhamą, kuris turi būti naudojamas tiek islamo, tiek stačiatikių
švietimo institucijose. Tie imamai, kurie nesivadovauja Rukhama
(kuris Turkmėnistano valdžios beveik prilyginamas islamo šventraščiui
Koranui), rizikuoja būti diskriminuojami ir atleisti iš pareigų.
Šalies įstatymai yra taip sudaryti, kad kitų religinių bendruomenių
faktiškai neįmanoma užregistruoti, o neregistruotoms grupėms vieša
religinė veikla yra draudžiama. Baudimui naudojamos tokios valstybinės
prievartos priemonės kaip areštas, religinės literatūros konfiskavimas,
atleidimas iš darbo. Religijos laisvė yra ribojama ir kaimyniniame
Uzbekistane, kur, baiminantis dėl islamiškojo ekstremizmo, neleidžiami
tokie vieši pamaldumo demonstravimo atributai kaip barzda vyrams
ir galvos šydas musulmonėms moterims.
Amerikiečių dokumente taip pat nurodomos šalys,
kuriose valstybiniu lygiu formaliai veikia demokratiniai įstatymai,
tačiau vyriausybė nenori arba yra nepajėgi susidoroti su visuomeninių
išpuolių prieš religines mažumas apraiškomis. Prie tokių šalių priskirtina
Indija, kurioje indusų ekstremistų išpuoliai prieš krikščionių ir
musulmonų mažumas nesilpnėja, ir neefektyvus to smurto aktų tyrimas
pasitarnauja kaip nebaustinamumo už smurtą signalas. Kai kuriose
indusų išprovokuotose riaušėse prarandamos tūkstančių žmonių gyvybės,
sukuriama baimės atmosfera. Dviejose Indijos valstijose buvo priimti
įstatymai, nukreipti prieš atsivertimą į kitą tikybą, taip apsunkinant
misionierių veiklą.
Nebaustinamumo už prievartą prieš religines mažumas
atmosfera tvyro ir Gruzijoje, kur stačiatikių ekstremistai dažnais
išpuoliais nutraukia kitų netradicinių tikybų maldos susitikimus,
naikina jų religinę literatūrą, fiziškai žaloja žmones. Ataskaitoje
pastebima, kad nors šalies vidaus reikalų ministerija ir generalinė
prokuratūra po žmogaus teisių gynėjų reikalavimų ir užveda stačiatikių
ekstremistams bylas, tačiau jų tyrimo eiga yra lėta ir rezultatų
neduoda.
Įstatymai sudaro sąlygas diskriminuoti religines
mažumas
Kai kuriose kitose stačiatikių daugumą turinčiose
posovietinėse valstybėse priimti religinių bendruomenių įstatymai,
sudarantys sąlygas diskriminuoti mažumas. JAV vyriausybinėje ataskaitoje
apie tarptautinės religijos laisvės problemas nemažai vietos skiriama
padėčiai Rusijoje, kur, pasinaudojant 1997 metais priimtu plačiai
kritikuotu Sąžinės laisvės ir asociacijų įstatymu, federalinės
ir vietinės valdžios institucijos varžė įvairių religinių mažumų
teises. Pažymėtina, kad taip pat ir Rusijos saugumo tarnybos vis
dažniau kai kurių religinių grupių, ypač tų, kurių dvasinis centras
yra užsienyje, pavyzdžiui, Vatikane, lyderius priskiria šalies saugumui
gresiantiems asmenims ir juos deportuoja arba atsisako suteikti
įvažiavimo vizas.
Per praėjusius metus vizos buvo atsakytos keliems
katalikų ir protestantų dvasininkams, iš šalies išvarytas buvęs
Irkutsko katalikų vyskupas Ježis Mazuras, neįleistas budistų dvasinis
vadovas Dalai Lama. 2002 metų pabaigoje įsigaliojus įstatymui, reguliuojančiam
užsieniečių buvimą Rusijoje, dvasininkams gauti vizas ilgesniam
kaip trijų mėnesių laikotarpiui tapo sunku. (Rusijoje daugiau kaip
80 proc. katalikų kunigų yra užsieniečiai.) Šalyje neretai stačiatikybė
prilyginama rusiškai tautinei tapatybei, todėl Stačiatikių Bažnyčia
turi aiškų pranašumą ir ypač vietiniame lygyje daro stiprią įtaką
valdžios institucijoms, kurios neretai atsisako registruoti religinių
mažumų grupes arba jas perregistruoti, ko reikalauja pagal naujus
įstatymus.
Pagarba religinės laisvės statusui pablogėjo ir
Baltarusijoje, kur panašus į Rusijos religinių bendruomenių įstatymas
įsigaliojo 2002 metų spalio pabaigoje. Tiesa, jeigu Rusijoje tradicinėmis
tikybomis, kartu su vyraujančia stačiatikybe, pripažinti judaizmas,
islamas ir budizmas, tai Baltarusijoje tradicinėmis tikybomis taip
pat patvirtintos katalikybė ir liuteronybė. Tačiau daugeliui kitų
protestantiškų grupių, taip pat nepriklausomai Baltarusijos Autokefalinei
Stačiatikių Bažnyčiai (šalyje pagrindinis stačiatikių egzarchatas
priklauso Rusijos Stačiatikių Bažnyčiai) bei Rytų apeigų katalikų
bendruomenėms sudaromi dideli veikimo sunkumai, šios denominacijos
neretai užpuldinėjamos valstybės kontroliuojamoje žiniasklaidoje.
Dokumente nurodoma, kad ir Moldovoje sudaroma
daug kliūčių registruojant religines grupes. Toje šalyje yra suskaldyta
vyraujanti Stačiatikių Bažnyčia, kurios didžioji dalis priklauso
Maskvos patriarchatui. Ilgą laiką buvo atsisakoma registruoti Besarabijos
stačiatikių metropoliją, priklausančią Rumunijos Stačiatikių Bažnyčiai,
ir tik įsikišus Europos žmogaus teisių teismui po dešimties metų
pertraukos ji buvo įregistruota. Transnistrijos separatistiniame
regione, kurio Moldovos vyriausybė nekontroliuoja, religinių grupių
diskriminacija yra dar didesnė.
JAV valstybės departamento metinėje ataskaitoje
atkreipiamas dėmesys ir į nenormalią padėtį Izraelyje bei jo okupuotose
palestiniečių teritorijose, kur pastebėta kai kurių diskriminavimo
atvejų religijos, švietimo, socialinio ir pragyvenimo sferose nejudaizmo
išpažinėjų atžvilgiu. Pavyzdžiui, Izraelyje gyvenančių arabų krikščionių
parapinės mokyklos gauna mažesnę paramą nei žydų bendruomenių mokyklos.
Anksčiau Palestinos krikščionių atstovai skundėsi dėl Izraelio vizų
politikos, trukdančios krikščionių dvasininkų ir socialinių darbuotojų
judėjimui. Palestiniečių teroristų išpuoliai bei Izraelio kariuomenės
atsakomosios operacijos taip pat turi neigiamos įtakos religiniam
gyvenimui Šventojoje Žemėje. Neišvengta ir vandalizmo atvejų prieš
kai kurių religinių bendruomenių maldos namus ir kitus objektus.
Religinė laisvė užsienio politikos tikslas
Spaudos konferencijoje pristatydamas metinę ataskaitą,
kurioje analizuojamos religinės laisvės sąlygos pasaulio šalyse,
- dokumente iš viso pateikta 192 pranešimai apie atskiras valstybes
ir regionus, - JAV valstybės sekretoriaus pavaduotojas Ričardas
Armitidžas sakė, kad šiuo dokumentu norėta sutelkti dėmesį į būklę
žmonių, kurie yra persekiojami vien dėl savo religinio tikėjimo
taikaus praktikavimo, ir suteikti pagrindą veikimui tiek Jungtinėse
Valstijose, tiek ir tarptautinėje bendruomenėje.
Apie dokumentą išsamiau kalbėdamas Tarptautinės
religinės laisvės tarnybos JAV valstybės departamente vadovas ambasadorius
Džonas Henfordas priminė, kad ši monitoringo struktūra buvo įkurta
prieš penkerius metus, Kongrese vienbalsiai priėmus Tarptautinės
laisvės aktą. Jis taip pat nurodė, kad dabartinio JAV prezidento
Džordžo Bušo nacionalinio saugumo strategija remiasi specialiomis
pastangomis remti religijos ir sąžinės laisvę ir ginti ją nuo represinių
režimų prievartos. Pats prezidentas Dž.Bušas, aiškindamas, kodėl
religijos laisvė yra moralios užsienio politikos integrali dalis,
sakė, kad religijos laisvė yra pirmoji žmogaus sielos laisvė, laisvė
kalbėti žodžius, kuriuos Dievas įdėjo į mūsų burnas. Mes turime
pasisakyti už šią laisvę mūsų šalyje; mes turime kalbėti apie šią
laisvę pasaulyje. Galima netgi pabrėžti, kad religijos laisvės
palaikymas ir jos plėtra yra vertybėmis grindžiamos demokratijos
stiprinimas nacionalinėje ir tarptautinėje plotmėse.
Ambasadorius Dž.Henfordas taip pat pastebėjo,
kad religijos laisvės gynimas ypatingą aktualumą įgyja vykstančioje
kovoje su tarptautiniu terorizmu. Labai dažnai šalys, kurios pažeidžia
religijos laisvę, - sąmoningai ar nesąmoningai prisideda prie
terorizmo plitimo, aiškino ambasadorius. Kai kuriais atvejais,
vyriausybės, kurios yra priešiškos religijos laisvei, taip pat yra
svetingos terorizmui.
Tačiau yra ir kitų atvejų, kada po kovos su terorizmu
iškaba su būdingu radikalumu yra persekiojami tikintieji, nevengiant
smurto. Taip, pavyzdžiui, yra komunistinėje Kinijoje, kur pastaruoju
metu sustiprėjo musulmonų uigūrų diskriminacija. Bet jeigu vyriausybės
nuosekliai gina religijos laisvę ir šalies piliečiai į šią vertybę
žiūri kaip į visuomeninį gėrį, tikinčiųjų persekiojimo ir prievartos
religiniu pagrindu beveik neiškyla.
Ataskaitoje pabrėžiama, kad, stengiantis, jog
religijos laisvės reikalas būtų vienu pagrindinių užsienio politikos
tikslų, JAV atsakingi pareigūnai, įskaitant pačius valstybės vadovus,
vaidina svarbų vaidmenį pasaulyje, perspėdami dėl religijos laisvės
pažeidimų viešuose pasisakymuose ir privačiuose susitikimuose su
kitų šalių lyderiais. Štai JAV prezidentas Dž.Bušas, 2002 metų spalį
priimdamas tuometį Kinijos prezidentą Siang Dzeminą, pakartojo tai,
ką jis jau buvo sakęs tų metų vasarį lankydamasis Pekine: Kinija
turi rodyti didesnę toleranciją religijai ir užtikrinti piliečių
teises išpažinti bei praktikuoti savo tikėjimą.
Sausio 16-ąją skelbdamas Religijos laisvės diena
Jungtinėse Valstijose prezidentas Dž. Bušas nurodė, kad teisė tikėti
ir reikšti savo tikėjimą žodžiais bei praktika yra teisė, kuri turi
priklausyti visiems žmonėms. JAV valstybės sekretorius Kolinas
Pauelas, kuris dažnai atkreipia dėmesį į religijos įvairovės pozityvų
poveikį galingiausiai šaliai, praėjusių metų vasario mėnesį duotame
interviu Egipto dienraščiui Al Ahram sakė, kad visų pasaulio
religijų stiprybė yra jų vieningas pasisakymas už taiką. Būtent
tokių įvairių pasaulio religijų dvasinių lyderių Maldos už taiką
susitikimų pradedant garsiuoju 1986 metų susitikimu Asyžiuje -
iniciatorius yra popiežius Jonas Paulius II, kurio religijos laisvės,
susitaikymo ir dialogo programa yra gerai žinoma ir visų pripažinta.
© 2003 "XXI amžius"
|