Liaudies menas didžioji
fotomenininko meilė
Ona MICKEVIČIŪTĖ
Garbinga 75-erių metų sukaktis - puiki proga
prisiminti tai, kas nuveikta. Garsaus fotomenininko Mečislovo Sakalausko
nuopelnas Lietuvos kultūros paveldui neįkainojamas, nes tūkstančiuose
jo nuotraukų įamžinta ne tik išlikusi senoji Lietuvos miestų ir
kaimų didžioji bei mažoji architektūra, bet ir tai, ką jau pasiėmė
laikas.
Simono Stanevičiaus giminės palikuonis
Žymus Lietuvos fotomenininkas Mečislovas Sakalauskas
gimė 1928 m. gruodžio 13 d. Barsukynės kaime, Grinkiškio vls. Kėdainių
aps. (dabar tai - Raseinių r., Kauno aps.).
Nors menininkas mėgsta juokauti, kad gal jau ir
nebėra tikras žemaitis, nes nuo 1952 metų gyvena Vilniuje, tačiau
jis yra žemaičių bajoras bei iškilaus Lietuvos kultūros veikėjo,
poeto, tautosakininko, istoriko žemaičio Simono Stanevičiaus giminės
palikuonis.
Sovietų valdžia jauną paliko be tėvų ir pastogės
M.Sakalauskas baigė šešis skyrius Vosyliškyje
ir toliau negalėjo mokytis. Šeši vyresni broliai išsiskirstė kas
sau, o Mečislovas, kaip pagrandukas, liko su tėvais.
Kai prasidėjo trėmimai į Sibirą, 1949 metų balandį,
buvau pašauktas į Radviliškio karo komisariatą. Iš manęs atėmė visus
dokumentus, pamatavo, pasvėrė ir išdavė mažytį popieriuką, parašytą
rusiškai, kad mano dokumentai likę komisariate. Šiaip taip grįžau
iš Radviliškio į Barsukynės kaimą, nes pėsčiam teko nueiti net 18
kilometrų. Sutiktas kaimynas pasakė, kad namo neičiau. Tėtę ir mamą
jau buvo išvežę, todėl likau vienas, be namų, pinigų, dokumentų.
Teko važiuoti į Kauną pas tris ten gyvenusius brolius: Feliksą,
Vaclovą ir Zigmą, - mena savo jaunystę M.Sakalauskas.
Gyvenimas privertė tapti fotografu ir braižytoju
Nelabai ką mokėjau dirbti, tai vienas brolis
nupirko vokišką fotoaparatėlį Rolleflex. Teko pasimokyti fotografuoti.
Tuo laiku lietuviškus pasus keitė sovietiniais, tai pradėjau fotografuoti
žmones, kad jie galėtų gauti naujus dokumentus, - pasakoja garsusis
menininkas.
1952 metais nelegaliai jam pagamino naujus dokumentus,
nes tikrieji taip ir buvo likę pas kariškius, ir M.Sakalauskas atvyko
į Vilnių. Restauracinėse gamybinėse dirbtuvėse iš pradžių pradėjo
mokytis braižyti, o vėliau ir dirbti braižytoju. Norėjau dirbti,
tai ir išmokau braižyti. Gyvenimas privertė
teigia Mečislovas.
Nuo 1952 m. sausio 1 d. turėjau tik negaliojantį
laikinąjį liudijimą, lyg ir pasą, bet, mano laimei, 1953 metais
Josifas Stalinas išėjo į kitą pasaulį. Tuomet aš, reikšdamas savo
liūdesį, užsirišau raudoną raištį ir nuėjęs į milicijos skyrių
per tris dienas gavau tikrą pasą, juokiasi pašnekovas.
Ekspedicijos po Lietuvą
Fotomenininkas prisimena: Tose dirbtuvėse, Vilniaus
Šv.Mykolo bažnyčioje, padirbėjęs trejus metus braižytoju maždaug
šeštajame dešimtmetyje pradėjau ir vėl fotografuoti. Iš pradžių
- tik architektūrą. Keli garsūs menotyrininkai kvietė mane į ekspedicijas
po Lietuvą, bet važiuodavau tik per savo atostogas vienam mėnesiui.
Fotografavau kultūros paveldą: liaudies meną, architektūrą ir mažąją
architektūrą (bažnyčių paveikslus, skulptūras, žvakides, koplytėles,
koplytstulpius, stogastulpius, kryžius ir kt.). Nuo to laiko, kai
tik galėjau,visuomet fotografavau įvairiausius kultūros objektus,
dvarus, senus pastatus, vienuolynus. Restauravimo srityje išdirbau
net 40 metų Istorinių tyrimų sektoriaus grupės vadovu, fotografu,
be to, dar dešimt metų Dailės muziejuje fotografu.
M.Sakalauskui teko bendrauti su įdomiais bei itin
nusipelniusiais Lietuvai žmonėmis: Sigitu Lasavicku, Žibartu Simanavičiumi,
Vytautu Garbiūnu, Napaliu Kitkausku, Broniumi Krūminiu, Stasiu Mikulioniu.
Į jo studiją užeidavo architektas Vytautas Landsbergis-Žemkalnis.
Su juo pačiu ir jo žmona M.Sakalauskas važinėjo po Lietuvą ir fotografavo,
fotografavo
Archyve - 80 tūkstančių kadrų
Menininkas sukaupęs daugiau nei 40 tūkstančių
negatyvinių ir tiek pat pozityvinių (skaidrių) fotokadrų, kuriuose
užfiksuota miestų architektūra ir mažoji kaimų architektūra, liaudies
menas.
Labai daug įvairių kultūros paveldo objektų, kuriuos
prieš 50 metų įamžino nenuilstantis fotografas, nesulaukė mūsų dienų,
kai kas labai pasikeitė, nes buvo naikinama arba perdaroma. Labiausiai
nukentėjo medinė mažoji architektūra: koplystulpiai, koplytėlės
ir kryžiai. Daug kas išlikę tik M.Sakalausko fotojuostose bei leidiniuose,
nes jo fotografijomis iliustruota per 30 leidinių apie Lietuvos
architektūrą bei liaudies meną. Tai ir Lietuvių liaudies menas.
Metaliniai kryžiai, Atgimę paminklai, ne vienas Vilniaus architektūros
leidinys, Vilnius nuo Šv. Petro ir Povilo bažnyčios iki Aušros
vartų, Vilniaus Šv. Petro ir Povilo bažnyčia, Biržų pilys,
Pažaislio vienuolynas, knygos apie Raudonės, Raudondvario pilis.
Pats M.Sakalauskas sako, kad jauste jaučia architektūrą.
Teko ja domėtis, fotografuojant tartis su architektais, bet dažniausiai
nujausdavo, kokiu rakursu bei kokioje šviesoje nufotografuotas pastatas
ar daiktas bus gražesnis. Tai nuojauta, įgimti dalykai. Galbūt tai
susiję su paveldėtais šeimos genais, nes jo brolis Feliksas Sakalauskas
(1916-1999) buvo žinomas Lietuvos architektas, Girkalnio bažnyčios
projekto autorius.
Kai kurie žmonės, kurie drožė kryžius, stogastulpius,
rūpintojėlius, iš dabarties žiūrint, buvo nemokyti, bet kokie jų
darbai
prisimena M.Sakalauskas, fotografavęs žinomų menininkų
Liongino Šepkos, Ipolito Užkurnio kūrinius ir prisidėjęs leidžiant
apie juos knygas.
Nuotraukas atiduoda archyvams
Liaudies menas yra didžioji mano meilė, bet kartais
apima silpnumas, tai pradedu dalyti net ir jos nuotraukas: į Respublikinį
archyvą atidaviau du tūkstančius liaudies meno ir architektūros
nuotraukų, į Nacionalinį muziejų - didelio formato 250 nuotraukų.
Labai daug nuotraukų ir negatyvų padovanojau Architektūros muziejui
(jame saugoma apie šeši tūkstančiai Sakalausko negatyvų), Dailės
muziejui daugiau nei tūkstantį liaudies meno fotografijų. Žemaičių
žemės redakcijai taip pat padovanojau tūkstantį nuotraukų. Stengiuosi
platinti, kad žmonės nepamirštų, kokius turtus turime. Be to, dar
didžiulė krūva yra namie. Rašau ir atsiminimus: apie save, apie
Vytautą Žemkalnį, pirmąjį Restauracinių dirbtuvių direktorių Joną
Domantą, - pasakoja garbingą sukaktį minintis menininkas.
Jis sako labai gerai pažįstąs visą sostinę, ypač
Vilniaus kiemus. Kasdien pereinu per senamiestį, nors gyvenu Krokuvos
gatvėje. Dabar Mindaugo tiltu labai patogu patekti į centrą,
sako 50 metų Vilniaus senamiestyje gyvenantis ir dirbantis M.Sakalauskas.
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"
|