Atnaujintas 2004 m. sausio 30 d.
Nr.9
(1212)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai

Kristaus teisybė ir žydų rūstybė

Niekas iš žydų, sėdėjusių Nazareto sinagogoje ir įsmeigusių akis į Jėzų, nepajėgė numatyti, kad kai Jis, pabaigęs skaityti Izaijo pranašystes, ištars: „Šiandien išsipildė ką tik jūsų girdėti Rašto žodžiai“ (Lk 4, 21) ir, visiems dar stebintis Jo maloningu kalbėjimu, prabils apie pranašą Eliją, kuris buvo Dievo siųstas tik pas našlę Sidonijos mieste, taip pat užsimins apie sirą Naamaną, kurį vienintelį Viešpats išgydė per pranašą Elišą (Elizijų), - tarp žydų kils tokia juoda neapykanta, kad jie netgi ketins Išganytoją nustumti nuo kalno.

Šio sekmadienio Evangelijos atomazga patvirtino Jėzaus žodžių teisingumą: „Joks pranašas nepriimamas savo tėviškėje“ (Lk 4, 24).

O štai pirmasis skaitinys, bylojantis apie pranašą Jeremiją (jis buvo gimęs apie 646 metais prieš Kristų), paliudijo, jog kiekvieno Dievo pašaukto pranašo misija, nors išties yra nelengva ir net pavojinga gyvybei (pats Kristus buvo kalbėjęs, jog tiesakalbiai pranašai bus persekiojami ir kai kurie žudomi, plg. Lk 11, 49), vis dėlto kol jie viešai izraelitams skelbs apie būtinybę grįžti pas savo Sandoros Dievą ir mokys visur bei visada paklusti Jam, ištikimai vykdant Jo nuostatus, tol jokie puolimai jų nepajėgs įveikti (plg. Jer 1, 19. 15, 20 - 21).

Antrasis skaitinys yra tarsi šv. Pauliaus meilės himno raudonoji gija, jungianti ištikimuosius Senojo Testamento pranašus su visų pranašų Vadovu - pačiu Viešpačiu Jėzumi.

Nors dėl objektyvumo galima pastebėti, jog pranašas Jeremijas, kai Viešpats jį pašaukė pranašauti, iš pradžių spyriojosi (Dievas jį netgi buvo įspėjęs, kad nepalūžtų nuo priešininkų puolimo, antraip jį patį Viešpats galįs palaužti jų akivaizdoje, plg. Jer 1, 17), vis dėlto apie Šventosios Dvasios įkvėptus pranašus, savo drąsa ir krauju paliudijusius ištikimybę Jahvei ir savo išrinktajai tautai, galima kalbėti kaip apie Dievo meilės darbų šviesą skleidusius dvasios karžygius.

Tačiau didžiausias pranašas – Jono Krikštytojo parodytasis Dievo Avinėlis, kuris savo liepsnojančia meile nuolat pripildo amžinybę, visatą, žmonių širdis ir be mikroskopo nematomus mikroorganizmus (plg. Kol 1, 15 – 19), yra pats to meilės himno įsikūnijimas, nes Jis savo auka Golgotoje patvirtino neginčytiną Biblijos tiesą: „Meilė visa pakelia, visa tiki, viskuo viliasi ir visa ištveria. Meilė niekada nesibaigia“ (1 Kor 13, 7 – 8).

Nazareto mieste, kur prabėgo Jėzaus vaikystė ir gražiausi jaunystės metai, ir kaimynai bei kiti aplinkiniai galėjo tik geru žodžiu Jį minėti, nes kasdien galėjo (jei tik norėjo) matyti ir žavėtis Jo pamaldumu ir darbštumu, klusnumu ir gailestingumu bei įvairiomis kitomis dorybėmis, iš kurių buvo galima nesunkiai suprasti: Jėzus - nuostabus žmogus. Todėl Išganytojui galėjo būti ypač skaudu žiūrėti į Nazareto sinagogoje susirinkusius pažįstamus miestiečius, kurie (Jis, kaip Viešpats, iš anksto žinojo) užsirūstinę bandys su Juo begėdiškai susidoroti.

Žinome, kai Kristus skelbė Gerąją Naujieną, iš Jo išeidavo galia, kuri gydė ligonius ir prikeldavo mirusiuosius. Šį sykį Nazareto gyventojų netikėjimo dvasia stabdė Dievo Sūnaus stebuklų pasireiškimą, nes rūstybės ir smurto demonai pasislėpę tūnojo sinagogos vyrų širdyse. Reikėjo tik kelių dieviškos tiesos žodžių kibirkštėlės, kad šėtoniškos neapykantos lavina, tarsi patvinusi upė, nebesulaikomai išsilietų iš krūtinių. Taip ir įvyko: žydai rėkdami Jėzų išsivarė už miesto ant kalno ir norėjo Jį užmušti. Bet ačiū Dievui Tėvui: Jo mintys – tai ne paikos žmonių mintys. Jei Viešpats sako, kad Jo Sūnaus šį kartą niekas nė mažuoju pirštu nestumtelės, tai taip ir įvyko: Jis „praėjo tarp jų ir pasišalino“ (Lk 4, 30).

Deja, Nazareto miestiečiai (dėl tikėjimo stokos) prarado unikalią progą dvasia atgimti ir fiziškai pasveikti. Matyt, jiems ne tas rūpėjo. Jie pernelyg trumparegiškai žvelgė į Jėzų, kaip į dailidę amatininką, ir todėl nenorėjo bei negalėjo pamatyti Jo, spinduliuojančio Dievo šlove, galybe ir viską atnaujinančia meile. Jie prasilenkė su šansu tapti dangaus karalystės vaikais. Galbūt kitą sykį sutikę Mokytoją kai kurie jų meldė Jį atleidimo ir sulaukė tokių malonių, kurių ir savo spalvotuose sapnuose nebūtų drįsę tikėtis išvysti.

Brangusis Jėzau, nors kartais mūsų gyvenimo darbai prasilenks su Tavo planais, bet Tu nepraeik tarp mūsų. Viešpatie, Tu turi amžinojo gyvenimo raktus, todėl mus taip „užrakink“, kad toji maloningoji spynelė visados mus ir Tave laikytų „surakintus“.

Kun. Vytenis VAŠKELIS

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija