TAUTOS IR TAUTIŠKUMO VAIDMUO ŠIUOLAIKINIAME PASAULYJE
Socialinės raiškos erdvė labai akivaizdžiai
atskleidžia ne tik pilietinės demokratijos brandos lygį, bet ir
visus sąveikavimo subjektus vienijančios bendrosios kultūros svarbą.
Kita vertus, išryškina ir tos kultūros negalias. Kaip šios ir
į jas panašios nūdienos pasaulį ženklinančios problemos gali būti
sprendžiamos žvelgiant iš socialinės organizacijos pozicijų? Kas
duotų didesnį efektą ekonominis ar teisinis pragmatizmas? Vargu...
O gal kultūra? Taip! Bet jos esminė sudedamoji dalis yra tauta,
tautiškumas.
Akivaizdu, kad nūdienos pasaulis evoliucionuoja ne itin palankia
tautos, kaip savitumu (partikuliarumu) išsiskiriančios bendruomenės,
egzistencijai kryptimi. Etnokultūrinį, etnopsichologinį savitumą
tirpdo ir moderniosios technologijos, ir vartojimo kultas, ant
pjedestalo iškėlęs materialius bei juslinius žmogaus poreikius,
ir fundamentalaus kapitalizmo įsiūbuota aistra pinigams, ir visuotinis
jų diktatas. Vis labiau savo pozicijas įtvirtina modulinė kultūra,
jos kintamumas, fragmentiškumas; vis mažiau vietos lieka tradicinėms,
pastovioms ir egzistencinę prasmę žmogaus gyvenimui teikiančioms
vertybėms. Kartu su vis labiau ryškėjančia pasauline visuomene
ir civilizacija formuojasi žmogaus, kaip pasaulio piliečio, savimonė,
kuri išstumia tautinę savimonę (ypač jeigu tas žmogus gyvena dar
ir išklibintos, nusilpusios kultūros erdvėje).
Beje, daugelis mokslininkų sutinka, kad nacionalizmas (savyje
neišvengiamai akumuliuojantis ir tautiškumą) yra aiškiai modernaus
pasaulio reiškinys. Dar daugiau jis reiškiasi kaip viena iš
įtakingiausių ir efektyviausiai veikiančių pasaulio jėgų. Tą parodė
ne tik Sovietų Sąjungos ar Jugoslavijos subyrėjimas. Nacionalizmo
ir tautiškumo jėgą demonstruoja ir nenumaldomas baskų Ispanijoje,
kurdų Turkijoje, airių Olsteryje bruzdėjimas, taip pat daugelis
kitų judėjimų, kurie šiandien reiškiasi Kvebeke ir Velse, Škotijoje
ir Bretanėje, Korsikoje ir Katalonijoje, nekalbant jau apie tuos
kraštus, kurie yra labiau nuo mūsų nutolę ir mažiau pažįstami.
Mūsų šalyje žinomas politikas ir filosofas prof. B.Kuzmickas teigia:
Net karščiausias kosmopolitizmo propaguotojas turi pripažinti,
kad tautinė savimonė yra veiksminga ir konstruktyvi jėga, o ne
praeities atgyvena, ne provinciškas užsisklendimas, kliudantis
modernizacijai, kultūriniam pliuralizmui ar žmogaus laisvėms.
Suprantama, yra ir kita dalis mokslininkų, kurie įžvelgia žmonijos
judėjimą vien posttautinės,
postnacionalinės epochos kryptimi. Bet jų pažiūrų ir argumentacijos
čia, dėl pasirinkto diskurso, atskirai neaptarinėsime.
Šiuolaikinį (modernųjį) tautiškumą ir tautinį judėjimą reikėtų
aiškinti kaip žmogaus ir kaip sociumo identiteto atsparos taško
perkėlimą nuo tradicijomis, papročiais, istorine mitologizuota
atmintimi susaistytos kultūros (etnokultūros) į tą kultūrą, kuri
formuojasi jau veikiama kaitos, socialinio dinamizmo. Pastaroji
susijusi su urbanizuotu gyvenimu ir supermoderniomis technologijomis
grindžiama gamyba, su visuotiniu švietimu ir komunikacijomis,
su supranacionalinių (virštautinių, anttautinių) struktūrų ir
apskritai su nenuginčytina virtualiosios tikrovės plėtra. Etninis
tautiškumas slenka pilietinio tautiškumo link, tačiau ir naujoji
kultūra išsaugo lokalumo bruožus, yra tebemaitinama tautos istoriniu-kultūriniu
paveldu ir patirtimi. Ir, svarbu pabrėžti, išlieka priklausoma
nuo valstybės ir jos interesų, tai yra nuo jos realiosios politikos.
Taigi tautos išlikimo, jos tęstinumo garantu vis labiau tampa
ir valstybė su savo biurokratiniu aparatu, o ne vien tradicinė
etnokultūra, ne tik tradiciniais simboliais ir įvaizdžiais grindžiamas
tautiškumas. Biurokratizuota valdininkija suinteresuota ginti
valstybingumą kaip savo išlikimo ir raiškos sąlygą. Tačiau pats
neišvengiamas biurokratizacijos procesas formuoja jos opoziciją
inteligentiją, kuri, kovodama su biurokratizmu, ima eskaluoti
tautines vertybes, pačią tautos idėją.
Kita vertus, biurokratinio valdymo aparato įsitvirtinimas ir tą
procesą įtvirtinančios objektyvios aplinkybės verčia kitu, pragmatiškesniu,
rakursu (pirmiausia akcentuojant pilietiškumą) pažvelgti į žmonių
valstybės gyventojų bendruomeninį sugyvenimą, tą sugyvenimą
lemiančius veiksnius. Tarp tų veiksnių ypatingą vietą vėlgi užima
tautiškumas, pajėgus dar spręsti ir kitą šiandien itin aktualią
problemą kultūros, ir pirmiausia dvasinės, akumuliavimą ir jos
tęstinumą. Tokia tautos raiškos, saviteigos sąlygų bei priežasčių
transformacija verčia kitu, netradiciniu žvilgsniu pažvelgti į
nūdienes tautos būties aplinkybes, į jos bendrąjį sociodinamikos
mechanizmą.
Šiandien visuotinai jaučiamas bendruomeniškumo, bendruomeninio
sugyvenimo ir praktikuojamos dvasinės kultūros stygius. Pernelyg
ryškiai akcentuojamas valstybės institucijų, užtikrinant socialinę
tvarką ir rūpybą. Pagaliau akivaizdžiai neaiškus ir pačios civilizacijos
raidos kryptingumas, prasmingumas. Vien ekonominiais interesais
grindžiamas bendruomeniškumas (ir lokalus, ir globalus) yra nepatvarus
ir nepatikimas. Jis gimdo žmonių ir tautų susvetimėjimą, materialiais
bei jusliniais poreikiais persotintą gyvenseną. Kultūra, jos simboliai,
o ypač žmonių dvasinė, dorovinė kultūra ir socialinė tvarka laisviau
ir turtingiau gali skleistis ir būti ugdoma palaikant bei skatinant
būtent stabiliomis vertybėmis paremtą žmonių (ir valstybės) organizavimąsi,
tramdant įsibėgėjusius individualistinius ir egocentristinius
grupinius interesus. Sekuliarizuotoje, ekonominių arba materialinės
naudos interesų ir vartojimo kulto užgožtoje visuomenėje esminę
paspirtį visuomenės bendruomeninei organizacijai gali suteikti
nacionalinio orumo bei tautinės savimonės palaikymas ir skatinimas.
Mes primename elementarią tiesą: mūsų atveju valstybės pagrindą
sudaro titulinė (pagrindinė) tauta, todėl ir jos dezintegracija
būtų artima, o gal ir tolygi valstybės dezintegracijai.
Šiuolaikinį civilizuotą tautiškumą mes suprantame ne kaip atsiribojimo
nuo kitų kultūrų ar savęs aukštinimo ženklą, bet kaip žmogaus
priklausymą unikalų istorinį bei etnokultūrinį paveldą turinčiai
bendruomenei ne tiek pragmatiniais, kiek dvasiniais moraliniais
saitais suburtai bendruomenei. Toks bendruomeniškumas šiandien
reikalingas dar ir kaip priešprieša paskui modernųjį pasaulį slenkančiai
neigiamų padarinių bangai.
Tauta ir jos dvasinė kultūra yra labiau suaugę dalykai, negu tauta
ir ekonomika. Dvasinė, intelektualioji kultūra geriau nei politika
arba ekonomika gali sustiprinti tautinį bendrumą. Tik aukštos,
išlavėjusios kultūros dėka galima įveikti ir žmogaus, ypač intektualo,
psichologinę emigraciją beveik savanorišką pasitraukimą iš aktyvesnės
veiklos bei pilietinės pozicijos praradimą, teisinantis nepalankiomis
sąlygomis ar valstybėje egzistuojančia netvarka. Tik brandžios
kultūros, tik žmogaus dvasinio aktyvumo dėka įmanoma žmonių gyvenimui
suteikti neįkainojamų egzistencinių prasminių vertybių.
Visa, kas buvo pasakyta, gali būti, jeigu ir pati tauta bei tautiškumas
suprantamas pirmiausia kaip natūtali prigimtinė žmonių jungtis,
kaip bendros prigimties šauksmas, kuris suvokiamas ne tiek protu,
kiek išlavėjusia žmogaus dvasia.
Tauta reiškiasi kaip žmonijos tarpininkė, kaip priemonė pasiekti
tobulesnę socialinę organizaciją, tačiau jokiu būdu ne kaip savyje
glūdinti baigtis, kurią deklaruoja integralusis nacionalizmas
ar etnocentrizmas. Panašios ideologijos bei doktrinos mums nepriimtinos
jau vien dėl jų egoizmo ir saviizoliacijos.
Mums dera mokytis iš tų tautų, kurios sugeba sėkmingai telkti,
puoselėti savo kūrybines galias ir prisistatyti pasauliui. Tai
norvegai ir lenkai, švedai ir danai, vokiečiai ir estai... Žydų
tauta, būdama atvira pasauliui ir bene labiausiai nusipelniusi
globalinei integracijai, o ypač Vakarų kultūrai ir civilizacijai,
tuo pačiu metu išlieka kaip viena labiausiai susitelkusių, savąsias
dvasines vertybes intensyviai tebepraktikuojančių tautų.
Pasaulis gyvena prieštaravimuose juose glūdi civilizacijos varomoji
jėga. Ir niekas šiandien nepajėgus objektyviau prognozuoti tų
prieštaravimų, ypač tautiškumo - supranacionalumo, nacionalizmo
- kosmopolitizmo, lokalumo (partikuliarumo) - universalizmo eigos.
Juolab kad dėl pasaulio kaitos ir tautiškumas, ir nacionalizmas,
ir lokalumas nuolat evoliucionuoja, keičia savo veido spalvas.
Minėti prieštaravimai pakankamai akivaizdūs ir mūsų šalyje, bet
apie tai kitame straipsnyje.
Prof. Romualdas Grigas
© 2002 "XXI amžius"