KORUPCIJOS METRAŠTIS
Nuosaikusis politikas V. aprodo
socialliberaliam politikui U. savo naują namą. Rodydamas į naują
autostradą, politikas V. paaiškina, iš kokių lėšų pastatytas jo
puikus namas: Trisdešimt procentų. Po kiek laiko politikas V.
apsilanko pas politiką U. Šis priima jį dar prašmatnesniuose rūmuose.
Paklaustas,
iš kur gavo pinigų jų statybai, politikas U. sako: Ar matote
ten autostradą? Politikas V. nustebintas
nėra ten jokios autostrados. Štai čia ir visa esmė, paaiškina
politikas U. Šimtas procentų!
Lietuvoje jau tapo įprasta, kad bet
kurį, bent kiek reikšmingesnį privatizavimą tiesiog privalo lydėti
triukšmingų skandalų ir įtarinėjimų korupcija šleifas. Paskutinė
naujiena abejotina Vilniaus šilumos ūkio nuoma ir net trys Nepriklausomybės
Akto signatarai (iš kurių vienas Seimo narys), apkaltinti korupcinėmis
paskatomis ir užsienio bendrovės šantažavimu.
Tačiau pastaruoju metu plačiai pagarsintos Pasaulio banko ir tarptautinių
organizacijų, tiriančių korupciją, ekspertų išvados apie tai,
kad Lietuvoje klesti ne individuali ar pavienė, bet sisteminė
korupcija, padeda geriau suprasti įsigalėjusius šalyje piktnaudžiavimo
valdžia užmojus.
Apklausų metu Lietuvos gyventojai ir verslininkai vieningai teigė,
kad daugiausia kyšių tenka duoti policijai, muitininkams, mokesčių
inspekcijai, gydytojams. Korumpuočiausiomis institucijomis gyventojai
taip pat vadino teismus, Vyriausybę ir Seimą, o ir patys buvo
linkę duoti kyšį, jei tai padėtų sutvarkyti jų reikalus. Patys
didžiausi korupcijos srautai šiuo metu iš sostinės driekiasi Vilniaus,
Kauno bei Klaipėdos apskritis (statistiškai vidutinis paprastų
gyventojų mokamų kyšių dydis siekė 811 litų, o verslininkai valdžios
pareigūnams priversti mokėti dešimtkart daugiau vidutiniškai
8031 litą). Kaip skelbiama Vakarų valstybių spaudoje, itin korumpuotose
šalyse firmų vadovai priversti skirti labai daug laiko derėjimuisi
su valstybės pareigūnais, tad Lietuvoje šis laikas taip pat užima
atitinkamai net apie 15 procentų asmeninio kiekvieno verslininko
laiko (Kaufmann, 1997).
Toks platus ir gilus sisteminės korupcijos, beje, dažnai vadinamos
juodąja, išplitimas yra rimtas simptomas, rodantis, kad mūsų valstybės
valdyme yra kažkas sutrikę. Vietoje valstybės valdymo sistemos,
kuri remtųsi demokratijos principais, atsiranda ydinga savitarpio
paslaugų struktūra, iš kurios turi naudos turtingiausi ir politiškai
galingiausi, savo ruožtu tokiais ir tapę, pasinaudoję jiems suteikta
valstybine valdžia vien asmeniniam pralobimui.
Sisteminę korupciją Lietuvoje jau galime įvardyti kaip sunkią
ir įsisenėjusią valdžios negalią.
Korupcijos kaina
Gyventojų skurdas, prasta sveikata,
mažėjanti vidutinė gyvenimo trukmė, netolygus pajamų ir turto
pasiskirstymas būdingi korupcijos pažeistų valstybių požymiai.
Kita vertus, blogai veikianti ir korumpuota valdžia reiškia, kad
užsienio valstybių pagalba nebus efektyviai naudojama. Neteisėtos
firmos ar organizuotų nusikaltėlių grupės taip pat ima ir paprasčiausiai
nusiperka iš korumpuotos valstybės privilegijas. Kyšiai atveria
kelią nusikalstamai veiklai plačiu mastu. Apie tai byloja naujausias
skandalas, susijęs su Vilniaus miesto žemėtvarkos skyriaus veikla:
tuo metu, kai teisėti žemės savininkai ilgai ir kankinamai ieškodavo
nežinia kur dingusių žemės bylų, sklypai geriausiose vietose ties
Vilniumi buvo dalijami nusikalstamų grupuočių nariams.
Gerai žinoma, kad korupcijos liga serga visi be išimčių autoritariniai
režimai, nuo jos, deja, neapsaugotos ir jaunos demokratinės vyriausybės.
Tokiose visuomenėse politiniai procesai ir valstybės valdymas
pradeda priklausyti nuo privačių interesų sferų, o staigus gyventojų
nuskurdimas sukelia gilius vidinius visuomenės konfliktus ir prieštaravimus.
Valstybingumo praradimo pasekmės
Interesų konfliktai, neteisinis aukščiausių
pareigūnų elgesys ir šiandien tęsia tą ydingą piktnaudžiavimo
valstybine valdžia tradiciją, kurią pirmasis įvardijo Vincas Kudirka
savo satyroje apie Vakanalijų Vzetkovičių Kruglodurovą. V. Kudirka
tyčiojosi iš carinės valdininkijos hierarchijos, jau nuo pat Petro
I laikų valstybės valdyme įtvirtinusios dvigubą moralę.
Kaip teigia rusų rašytojas V. Sirotkinas, čia svarbu išryškinti
principinį Rusijos elito (nuo Petro I iki Jelcino) skirtumą nuo
Vakarų. Jei Vakaruose valdžią suteikia turtas, tai Rusijoje iki
šiol turtą suteikia valdžia. Jei turi vadovaujančią kėdę,
viskuo esi pertekęs, o jeigu ją praradai tu niekas. Toks elitas
istoriškai laikėsi tik pagal valdžios vertikalę: tereikėjo susilpnėti
arba suirti centrui subyrėdavo ir valstybė. Taip atsitiko ir
1917 metų vasariospalio mėnesiais, taip nutiko ir 1991 metų rugpjūtįgruodį.
Taigi rusų politinio pseudoelito ideologija buvusi carinė, sovietinė,
ir, iš dalies, dabartinė yra ta pati. Mes jūsų tėvai, jūs
(liaudis) mūsų vaikai mes jus vedame į šviesesnį rytojų
(nenuostabu, kad Lietuvoje jau taip seniai jaučiama alergija žodžiui
liaudis; gaila, kad kai kurie politikai to niekaip nesupranta).
Taigi Lietuvos okupacijos metu mums buvo primesta ilgaamžė svetima
eurazijinė hierarchinės valdininkijos ir jų dvilypės moralės
tradicija. O juk prieš kelis šimtus metų mūsų valstybėje buvo
sukurti savarankiški ir saviti statutai, įtvirtinę teisinius moralios
politikos principus. Šiuo požiūriu ypač įdomus Trečiasis Statutas,
priimtas 1588 metais ir tapęs paprotinės teisės šaltiniu. Šio
Statuto prakalboje jo redaktorius ir leidėjas Leonas Sapiega rašė,
kad teisynai turi būti sudaromi ir įgyvendinami vardan to, kad
žmonės savo krašte jaustųsi saugūs, saugotų pamatinius gėrio principus,
kurie ir tampa teisinio reguliavimo pamatu. Tačiau, sustabdžius
Lietuvos Statuto veikimą, išnyko ilgaamžis teisinis lietuvių socialinio
politinio gyvenimo variklis. Nuo 1795 metų palaipsniui buvo pradėta
diegti Rusijoje egzistavusi valdymo sistema.
Tad ir šiandien mūsų valstybės valdyme dar tebėra ryški įtempta,
šių dviejų priešingų ir viena kitą neigiančių, tradicijų sandūra:
mūsų autentiškos, istorinės, moralios, tačiau per amžius nusilpusios
valstybės patirtis buvo ir yra užgožiama svetimais eurazijiniais
dar gajais ir užsilikusiais įpročiais. Jų sąveikoje ir atsirado
šiandieninis gilus moralės ir politikos konfliktas, kurio pasekmes
jau įvardijome kaip sisteminę korupciją, įsitvirtinusią Lietuvoje.
Be abejo, tokio masto korupcija ne tik sutrikdė svarbiausių valstybės
sričių valdymą, kartu ji demoralizavo visuomenę. Geriausias to
įrodymas pasaulinio masto savižudybių rodiklis Lietuvoje, taip
pat spartėjanti emigracija. Iš šalies jau išvyko keli šimtai
tūkstančių darbingų ir išsilavinimą įgijusių žmonių, kurių profesinis
parengimas valstybei kainavo milijardus litų.
Paradoksalu, tačiau kaip pastebi nemaža dalis analitikų, iki šiol
Lietuvoje didžiausia kliūtis kovai su korupcija yra visiškai netinkamai
parengtas ir neefektyvus vienintelis antikorupcinis įstatymas,
pavadintas LR viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje
tarnyboje įstatymu.
Kiek įdėmiau patyrinėjus šį dokumentą, kyla daug abejonių dėl
kai kurių jame išdėstytų gana juokingų arba graudžiai naivių nuostatų.
Pavyzdžiui, 23 str. teigiama, kad Vyriausiosios tarnybinės etikos
komisijos nariais turi būti siūlomi nepriekaištingos reputacijos
asmenys, tik visai nenurodoma, kaip įstatymas tai supranta ir
kokie gi viso to kriterijai: ar toks žmogus privalo būti blaivininkas,
ar jis negali išsiskirti su žmona ir pan. Trumpai tariant, šie
grožinės literatūros elementai įstatyme skamba absurdiškai. Be
to, jame yra ir daugiau įvairių loginių nesusipratimų ir svarbiausia
jokio ryšio su Baudžiamuoju kodeksu. Štai kodėl šis savo turiniu
nepilnavertis įstatymas tapo tik figos lapu, kuriuo sėkmingai
dangstomasi visai nebaudžiamai vykdant korupcinius nusikaltimus.
Akivaizdu, kad šiuo metu nepaprastai patogu lobti pasinaudojant
užimamomis pareigomis, ir tuo naudojamasi. Klasikinis pavyzdys
buvusio susisiekimo ministro Striauko biznis, per keletą metų
iš Valstybinio kelių fondo lėšų žmonos vardu pasiskyrus šimtus
tūkstančių litų, už kuriuos ir buvo prisipirkta sklypų, namų,
akcijų. O viso to piktnaudžiavimo valstybinėmis pareigomis pasekmė
tik Striauko svarstymas minėtoje Vyriausiojoje tarnybinės etikos
komisijoje.
Popierinė kova su korupcija
Lietuvos specialiųjų tyrimų tarnybos
parengta ir šiuo metu Vyriausybei įteikta naujoji Nacionalinė
kovos su korupcija programa pagaliau įžiebė viltį, kad sisteminė
korupcija bus greitai suriesta į ožio ragą. Ne paslaptis, kad
šios tarnybos analitikai pasinaudojo vadinamojo Honkongo modelio
patirtimi. Šeštajame dešimtmetyje Honkonge korupcija taip pat
buvo endeminė. Jos įsigalėjimą rodė buvęs populiarus posakis apie
žmones, turinčius tokį pasirinkimą: važiuoti autobusu (aktyviai
dalyvauti korupcijoje) arba bėgti šalia autobuso (būti pasyviais
stebėtojais, nesikišančiais į korumpuotą sistemą). Tačiau 1974
metais politiškai veiklus ir ryžtingas Honkongo gubernatorius
įsteigė nepriklausomą antikorupcinę komisiją, kurios veikla rėmėsi
trimis banginiais: baudžiamosios atsakomybės griežtinimu, korupcijos
prevencija ir visuomenės švietimu. Per kelis dešimtmečius nuoseklus
šių antikorupcinių priemonių įgyvendinimas padėjo galutinai atsikratyti
piktnaudžiavimu valdant valstybę.
Tačiau vargu ar šis Honkongo modelis, atsiradęs ir įdiegtas visai
skirtingomis istorinėmis, politinėmis sąlygomis, padės ir Lietuvoje
sėkmingai kautis su juodosios korupcijos užkratu. Abejonės kyla
ir dėl to, kad Nacionalinės kovos su korupcija programoje nė žodžiu
neužsimenama apie pačią svarbiausią korupcijos gyvybingumo priežastį
privilegijų naikinimą! Būtent apie tai mums vieningai kalba
žymiausi užsienio ekspertai, tyrinėjantys korupcijos reiškinius
daugelyje pasaulio valstybių. Tad jei nomenklatūrinė biurokratija
išsaugos savo išskirtines ir iki šiol rūpestingai puoselėjamas
šiltnamio valdant valstybę pozicijas visa skelbiama kova su
korupcija Lietuvoje ir vėl liks tik popierinė.
Dvigubi valstybės politikos ir moralės standartai šiuo metu yra
pati didžiausia ir rimčiausia mūsų valstybės valdymo problema.
Štai būdingas pavyzdys. Nors nuo šių metų spalio mėnesio jau įsigalėjo
nauja Valstybės tarnybos įstatymo redakcija, tačiau atlyginimai
aukščiausiems valstybės pareigūnams bei privilegijos (100, 200,
250 proc. priedai) ir vėl dalijami remiantis senutėliu, dar 1991
metais skubotai priimtu, Vyriausybės nutarimu Dėl valstybinės
valdžios, valstybės valdymo ir teisėsaugos organų vadovų bei kitų
pareigūnų laikinos bandomosios darbo tvarkos apmokėjimo.
Taigi ši išskirtinių eurazijinių privilegijų aukštiems valdinininkams
įtvirtinimo politika tapo svarbiausia priežastis, dėl kurios atsirado
ir suklestėjo juodoji lietuviška korupcija. Ir iš tiesų, jei paprastas
policininkas gali uždirbti tik 600, o jo ne ką mokytesnis viršininkas
daugiau nei 10 000 litų, tai pirmasis, negalėdamas pragyventi,
žinoma, stengsis ieškoti papildomų, tegu ir nelegalių, pragyvenimo
šaltinių. Lygiai tą patį galima pasakyti apie gydytoją, kurio
oficialus darbo užmokestis 700 litų, ir todėl visas gydymo įstaigas
yra apraizgiusi nelegalių duoklių ėmimo iš pacientų sistema. O
žmonės priversti su tuo sutikti, nes pasirinkimo paprasčiausiai
nėra. Štai iš čia ir graudi statistika: net kas antras Lietuvos
gyventojas yra davęs kyšį kam nors
Tad svarbiausia išvada nacionaliniu mastu kovojant su juodąja
korupcija, būtų tokia: neįveikę privilegijų aukščiausiems valdžios
pareigūnams dalijimo įpročių, patyliukais remiamų senais Vyriausybės
nutarimais ar įstatymais, neįvykdę nuoseklios demokratinės darbo
užmokesčio reformos, korupcijos nenugalėsime, nes pirmiausia reikia
šalinti jos priežastis, o ne pasekmes. Politinė pasaulėjauta,
kuriai būdingas savanaudiškumas ir godumas, siekiant vien asmeninės
naudos ir pasipelnymo, laimei, nėra kilusi iš autentiškos lietuvių
valstybingumo tradicijos. Ir pastarosios atkūrimas bei stiprinimas
tampa pačia svarbiausia XXI amžiaus pradžios pastanga.
Liliana Astra
© 2002 "XXI amžius"