APIE GLOBALIZACIJĄ
Globalizacija, prieš Rugsėjo
11-ąją buvęs tik madingas žodis, netikėtai tapo egzistenciniu,
likiminiu iššūkiu. Lietuva, iki tol buvusi nuošalyje, greitai
bus įtraukta į tą globalų, visuotinį XXI amžiaus sūkurį, panašiai
kaip XIV a. pabaigoje, po didžiojo kunigaikščio Kęstučio mirties.
Juk esame pasirašę visas sutartis, išskyrus, tiesa, svarbiausias
su NATO ir ES. Ar mūsų neįtrauks sūkurio gelmė, ar išmoksime
neskęsti jame, t. y. išlikti savimi? Pradedame rimtą kalbą šia
likimine tema. Pradžiai, įvadui rusų krikščioniškos minties
žmonių pokalbis, vykęs Svobodos radijo svetainėje ciklo Krikščioniškas
požiūris rėmuose. Skeptikas, pritariantysis, viena kita demagogiška
ar antikrikščioniška gaidelė visa, kas žmogiška, ir jiems nesvetima.
Tikime, kad šia globalizacijos tema turi ką pasakyti ir lietuvių
inteligentas.
Vertėjas
Anatolijus STRIELIANAS (radijo
Svoboda žurnalistas). Neseniai Maskvoje įvyko pravoslavų*
mitingas prieš globalizaciją taip yra vadinama dabartinė pasaulio
apjungtis. Pakalbėję mitingo dalyviai prisijungė prie žirinovskininkų
demonstracijos, kuri kaip tik ėjo per Tverės bulvarą. Protestuodami
prieš globalizaciją, pravoslavai nuolat atsiranda šalia komunistų.
Vieniems globalizacija tiesiog galimybė vidury žiemos valgyti
bananus, kiti mato joje tam tikrų pikto jėgų ketinimus suvaryti
visus į vieną religiją vartotojiškumo religiją. Jau ir Valstybės
Dūmos deputatai kartu su teologais aptarinėja globalizacijos pliusus
ir minusus. Patys gudriausi pageidautų paimti pliusus, o minusų
neimti, tarsi vieni ir kiti galėtų egzistuoti atskirai. Ką pridengia
žodis globalizacija? Ar galime įžiūrėti globalizacijos ryšį
su ta vienybe, apie kurią dar senovėje mąstė žmonija?
Jakovas KROTOVAS (programos
vedėjas). Žodis globalizacija atsirado tik apie 1990-uosius
metus. Bet visai neseniai vienas katalikų teologas pareiškė, jog
popiežius Jonas Paulius II jau 1991 m. savo enciklikoje numatė
globalizaciją ir perspėjo dėl jos. Kas gi ta globalizacija? Juk
ne tik katalikai, bet ir stačiatikiai jos bijo. Štai, 2001 m.
vasarį archimandritas Alipijus Kostalskis (Borozdinas) Rusijos
Stačiatikių Bažnyčios Sinodo teologinės komisijos septintajame
plenume (vykusiame Trojicko Sergijaus lavroje1) skaitė
pranešimą Globalizacija kaip apostazijos instrumentas. Žodis
apostazija graikiškai reiškia atskilimą. Vadinasi, globalizacija
yra atsiejimo, šiuolaikinio pasaulio atsitraukimo nuo Kristaus
reiškinys. Archimandritas Alipijus savo pranešime pateikė ir globalizacijos
apibrėžimą: Globalizacija tai antikrikščioniška ideologija,
naujos pasaulio sąrangos su vieningu valdančiu viršnacionaliniu
centru kūrimas. Jos kūrėjų užmanymu, tai visos planetos valstybė,
sukurta ant dabar esančių valstybių griuvėsių, privalanti turėti
vieną religiją, vieną kultūrą, vieną ekonominę ir politinę erdvę.
Tame pačiame posėdyje buvo kalbama apie globalizaciją kaip krikščionybės
visuotinumo parodiją. Kas duoda toną šiuolaikiniam antiglobalistiniam
judėjimui Rusijoje? Kur šio sąjūdžio esmė?
Vladimiras PRIBYLOVSKIS. Duoda
toną, galima iškart pasakyti, religinis laikraštis Russkij vestnik
(Rusų šauklys), nors jo religingumas, man atrodo, yra pseudoreligingumas.
Tai buvusio TSKP CK Propagandos ir ideologijos skyriaus instruktoriaus
Aleksejaus Senino, kuris dabar yra monarchistas, pravoslavų fundamentalistas
ir t. t., leidinys. Todėl laikraščio religingumas asmeniškai man
kelia didelių abejonių. Bet šiaip ar taip, laikraštis, madingai
šnekant, pozicionuoja. Jis daugiausia ir kovoja su globalizmu.
Na, ir visokie politizuoti pravoslavų fundamentalistai, pravoslavų
brolijų pobūdžio, tiek priklausantys sąjungai, tiek ne. Taip pat
rusų nacionalistų partijos, kurių ir pravoslaviškumai, ir pagoniškumai,
mano nuomone, yra dirbtiniai, kvazireliginiai.
Jakovas KROTOVAS. Bet juk
ne kažkokie marginalai, ne tik pravoslavų fundamentalistai, kurie
tarp pravoslavų yra išimtys, pasisako prieš globalizaciją. 2000
m. rugpjūtį Pravoslavų Bažnyčios archijerėjų Soboras priėmė socialinę
koncepciją, sukurtą metropolitui Kirilui vadovaujant. Šioje koncepcijoje
atskirame skyriuje kalbama apie globalizacijos grėsmę. Kodėl?
Kodėl globalizacijos bijo protingi, kultūringi, matę pasaulio,
išprusę žmonės?
Vladimiras PRIBYLOVSKIS. Pirmiausia
tai baimė, kad Rusija, rusų tikintieji paklius į Romos popiežiaus
įtaką. Apskritai negalima nepripažinti, kad Vatikanas globali
jėga, turint omeny, jog ji telkia milijardus žmonių. Vatikanas
tai globalizmas. Todėl kai oficialūs Bažnyčios (pravoslavų
vert.) atstovai kalba apie globalizmą, aš manau, jie dažnai turi
omeny Vatikaną, o ne amerikietiškąjį imperializmą. Tai pirma.
Antra žaidimas publikai. Kova su globalizmu darosi madinga.
Iš tiesų, problema egzistuoja, egzistuoja ir neabejotinai negatyvios
globalizmo pusės. Galbūt mes, kaip visada, negatyviąją globalizmo
pusę pajutome anksčiau nei pozityviąją. Krikščioniškoji etika
šia prasme labai skiriasi nuo islamiškosios ir apskritai nuo visų.
Ji prieštarauja dabartinei globalizmo apraiškai. Bet, man regis,
prieštarauja ir žmogaus psichologijai. Žmogaus psichologijai nebūdinga
gavus antausį atkišti kitą skruostą.
Jakovas KROTOVAS. Tuo tarpu,
kada tūli pravoslavai bijo Vatikano kaip globalinės jėgos, pačios
Katalikų Bažnyčios hierarchai ir pasauliečiai aktyviai pasisako
prieš globalizaciją. 2001 m. Genujoje įvyko septynių labiausiai
ekonomiškai išsivysčiusių pasaulio valstybių ir prie jų prisišliejusios
Rusijos susitikimas. Susitikimo išvakarėse katalikų sąjūdis Fokoliarai2,
globojamas kardinolo Dionidžio Titamancio, Genujoje surengė seminarą.
Tūkstantis žmonių posėdžiavo keletą dienų ir nutarė, jog ekonomikos
negalima matuoti vien paklausa ir vartojimu. Reikalinga komuniono
ekonomika, tai yra visų žmonių dalyvavimas ekonominiuose procesuose,
integracinė ekonomika. Pavyzdžiui, turtuoliai trečdalį savo pelno
turi atiduoti skurstantiesiems, trečdalį mažoms leidykloms, labdaros
organizacijoms ir taip toliau, o trečdalį investuoti į gamybą.
Popiežius Jonas Paulius II 2001 m. balandyje perspėjo, jog globalizacija,
naikindama migracinius barjerus tarp žmonių, kapitalo, prekių,
informacijos, yra rinkos ir rinkos logikos triumfas. Vadinasi,
pabrėžė Popiežius, žmonės, kurių sugebėjimai riboti, kentės ir
jausis nustumti į pakraštį, jausis nuskriausti. Vadinasi, pasaulyje
turi vykti ne globalizacija, bet integracija. Kodėl bijomasi globalizacijos
ir kaip suprantama integracijos sąvoka, kuri jai (globalizacijai
vert.) priešpastatoma?
Aleksandras ČUJEVAS (Rusijos
Dūmos deputatas, krikščionis demokratas). Integracijos procesai
yra natūralūs procesai. Jie pagrįsti normalia, savaimine istorijos
eiga, kultūros, meno, ekonominių interesų sąveika. Jie paprastai
esti individualaus pobūdžio, nes inicijuojami žmonių, piliečių,
organizacijų, juridinių asmenų. Inicijuojami iš apačios, o po
to apiforminami iš viršaus įvairiomis tarptautinėmis sutartimis
ir susitarimais tarp valstybių. Globalizacijos procesas yra kitoks.
Jis dažniausiai visai nėra inicijuotas iš apačios, bet yra įvairių
korporacijų, politinės įtakos, lobistinių grupių produktas, ir
yra tam tikrų šalių ar transnacionalinių korporacijų ekonominių
interesų, grupės valstybių ar kokių nors tarptautinių organizacijų
politinių interesų apraiška. Planetos gyventojų elektroninės apskaitos
ar bendri, sakykim, elektroninės prekybos procesai tai procesai,
diktuojami iš viršaus tarptautinių bankų, konsorciumų, ekonominių
organizacijų ir t. t. Tikinčio žmogaus požiūriu, jų interesai,
be abejo, priklauso valdžios ir žmogaus, kaip Dievo paveikslo
ir panašumo, reikšmingumo nuvertinimo sričiai. Todėl integracija
priimama normaliai, joje žmogus aktyvi figūra, jis šio proceso
kūrėjas. O globalizacijos atveju žmogus nužeminamas iki, atleiskite,
numerio, iki varžtelio. Pirmieji globalistai, tikri globalistai,
buvo bolševikai. Tarp dabartinės globalizacijos ir globalizacijos,
kaip ją suprato bolševikų partijos nariai, skirtumas yra tik toks,
kad būdai ir deklaruojami tikslai yra skirtingi. O iš esmės proceso
schema ta pati: žmonių, organizacijų ir valstybių informacinis
sujungimas į vieningą unifikuotą sistemą, kurią kontroliuoja serveris.
Kompiuterių tinklas susideda iš stočių ir serverių. Serveris kontroliuoja
daugybę stočių, kurios prie jo prijungtos. Jei serveris išjungiamas
stotys nedirba. Taip ir čia. Jei kurptume pagal šią schemą,
tai globalizacijos principas yra tas, jog esti vienas centras,
kuris kontroliuoja daugelį serverių ir stočių. O kai reikia ką
nors keisti, tai pirmiausia keičiama vis tame pačiame centre.
Jakovas KROTOVAS. Iš pravoslavų
teologų teko girdėti, jog pats Viešpats Jėzus Kristus, atėjęs
gelbėti pasaulio, buvo pirmas ir šia prasme vienintelis tikras
globalistas. Todėl visokia kitokia globalizacija tai kova su
Dievu. Ar pateisintinas nusistatymas prieš globalizaciją kaip
prievartinį procesą?
Eugenijus SOBOROVAS. Bandyti
kokiu nors būdu išnarplioti globalizacijos, integracijos, visuotinumo,
kolektyviškumo, sobornostj3 sąvokas nedėkinga užduotis.
Tai emociniai atspalviai, bet ne klausimo esmė. Globalizacija
yra objektyvus dėsnis ir, norime mes to ar ne, jis vyksta ir vyks
toliau. Mano požiūriu, XX amžius globalizacijos amžius. XXI
amžiuje mes skinsime globalizacijos vaisius, kaip XX amžius skynė
XIX amžiaus mokslo vaisius ir vertė jį (mokslą) į technologiją.
Nacionalinės sienos ekonomikoje tai jau nostalgija, kažkokios
karštligiškos pastangos išsaugoti atgyvenusius senoviškus buities
rakandus. Jų nėra, jų jau nebėra. Kai dėl tam tikro elitinio sluoksnio,
kuris asmeniškai sprendžia už visą likusį pasaulį, tai globalizacija
šiuo atžvilgiu yra labiau išskydusi nei valdant aristokratijai,
kai visi Europos valdovai buvo giminės. Dabar šis procesas žymiai
skaidresnis ir suprantamesnis, ir daug daugiau žmonių dalyvauja
priimant sprendimus. Nors iš tikrųjų ne visai taip. Bet šito ne
visai lieka vis mažiau ir mažiau. Kiekvienam atsiranda savi spaudimo
ir įtakos kanalai dėka veiklos, kurioje jis dalyvauja. Užtenka
žvilgtelėti į žaliųjų ar gyvūnų apsaugos judėjimus. Tai pakankamai
rimtos jėgos, su kuriomis tenka skaitytis darant sprendimus bet
kuriam politikui . Ir mūsų šalyje šis procesas kaip reikiant vyksta.
Aš manau, kad ši įtaka vis didės, ir tai, be abejonės, yra labai
geras globalizacijos bruožas. Būtent religinio gyvenimo atžvilgiu,
žmogaus santykio su Dievu, vis mažiau ir mažiau liks galimybių
pasislėpti už guru nugaros. Vis mažiau reikšmės turės dainavimas
choru, ir vis labiau augs asmeninė atsakomybė, asmeninis santykis
su Dievu. Žmonės pradeda suvokti, kad santykis su Dievu yra santykis
su pačiu savimi, o ne kokios nors išorinės apraiškos.
Analizuojami globalizacijos procesai dažnai sutapdinami su amerikanizacija.
Ir visada prisimenu amerikietį politologą Samuelį Hantingtoną,
kuris pasaulį, priklausomai nuo religijos, padalijo į keletą regionų
ir civilizacijų. Pagal šią schemą, pakankamai paplitusią tarp
daugelio žurnalistų ir publicistų, išeina, kad globalizacija plinta
iš protestantiškų kraštų, o jai priešinasi katalikiški. Pavyzdžiui,
Lotynų Amerikoje dažnai minimos globalizacijos ydos, taip pat
Italijoj, Pietryčių Azijoj ir pravoslavų (stačiatikių) kraštuose.
Ar yra koreliacija tarp opozicijos globalizacijai ir vienos ar
kitos šalies gyventojų konfesinės priklausomybės?
Vitalijus NAIŠULIS. Praėjusio,
XX šimtmečio, pradžioje vyravo nuomonė, jog protestantų šalys
dėl religinių ir kultūrinių ypatumų geriau įsirašo į kapitalizmą
nei kitų kultūrų šalys. Ir šis požiūris klestėjo, kol nesusidūrė
su prieštaravimu, kai šalys, mažiausiai dviejų kultūrų katalikiškos
ir konfucianistinės, pradėjo ypač greitai vystytis 5060-aisiais
metais ir pademonstravo iki tol nematytą ekonominę pažangą. Kalbėdamas
apie konfucianistines šalis, galiu priminti, kas vyko 60-aisiais
Pietų Korėjoje. Apie katalikiškas šalis galima pasakyti taip:
neturintis analogo Airijos ekonominis augimas žadina stiprų pavydą
protestantiškoje Anglijoje. Airijoje, kiek man žinoma, vidutiniai
rodikliai aukštesni nei Anglijoje. Bet štai šito starto tarp stačiatikiškų
šalių kol kas nebuvo. Graikija, pavyzdžiui, yra viena silpniausių,
jei ne silpniausia Europos Sąjungos šalis. Ir pokomunistinėse
Europos šalyse aiškiai matyti takoskyra tarp stačiatikių, kurių
ekonominiai pasiekimai kuklūs, ir Vakarų krikščioniškosios kultūros
šalių, kurios vystosi žymiai greičiau. Bet tai nėra mirtina problema.
Visi ekonomistai atsimena 50-ųjų metų diskusijas ir pareiškimus
apie tai, jog Pietryčių Azijos šalyse nebus jokio augimo. Ši nuomonė
buvo vyraujanti, kai buvo skaičiuojama, kuo anie skiriasi nuo
protestantų, kodėl ten nebus darbo ir t. t. Pasirodė, jog kapitalizmui
iš esmės nereikalinga amerikanizacija. Reikia tiesiog prie jo
priprasti, ir šitai galima įvykdyti sąmoningai, bet galima ir
nesąmoningai, tai yra laikant jį tam tikru nauju reiškiniu. Bet
kada prasideda augimas? Kai tam tikros šalies kultūrinės vertybės
ir stimulai, kurie jas gimdo, pradeda sutapti su stimulais, kuriuos
suteikia rinka, kai jie pradeda dirbti viena kryptimi? Rinka
tai savanoriškas žmonių bendradarbiavimas, bet pati sistema nėra
savanoriška. Aš, kaip rinkos agentas, savanoriškai bendradarbiauju
ieškodamas pinigų, pragyvenimo lėšų, savirealizacijos kartu su
kitais žmonėmis galimybių, ir kiekvienas iš šių susitarimų mano
sprendimas bendradarbiauti ar ne. Bet visa sistema yra tokia,
kuri išties niekieno nesukurta ir niekieno nekontroliuojama. Niekas
nežino, kokia bus aukso kaina, kokie bus valiutų kursai, kokios
bus tų ar kitų prekių kainos. Tai sistema, kuri tam tikra prasme
primena klimatą. Oro masių judėjimas, kai kurie faktoriai turi
jam įtakos. Galbūt ne visai tokia stichiška kaip oro srautai,
bet labai panaši.
Jakovas KROTOVAS. Globalizacija,
kaip teigia jos šalininkai ir priešininkai, paverčia pasaulį globaliniu
kaimu. Klausimas, koks gi yra tas kaimas? Toks kaimas, kurį mes
žinome iš viduramžių istorijos - kaimas, kurį valdo feodalas?
Ar vyskupas, metropolitas, o galbūt kunigaikštis? Ir atidžiai
stebėdami, iš kur ateina protestai prieš globalizaciją, kaip žmogaus
asmenybės kontrolę, matome, jog paprastai jie gimsta šalyse, kur
kontrolė stipri, bet yra nacionalinių vyriausybių rankose, valstybės
valdininkų rankose. Tokiu būdu globalizmas įtariamas trokštančiu
valdžios, siekiančiu viską kontroliuoti, nes globalizme mato savo
pačių atvaizdą. Senovinis pravoslavų asketikos principas perspėja,
jog kiekvienas mato kitame tą nuodėmę, nuo kurios kenčia jo paties
siela. Ar ne taip yra ir su antiglobalistais? Kaip globalizacija
keičia šiuolaikinį žmogų? Ne valstybę, ne kultūrą, o kiekvieną
konkretų žmogų?
Jei pažvelgsime į Europos civilizacijos istoriją, tai išvysime,
jog būtent Vakarų Katalikų Bažnyčios gelmėse gimė pirmieji globalistiniai
projektai. Pradžia siekia, berods, 10-ojo šimtmečio pabaigą, kai
germaniškosios Otonidų dinastijos atstovai ir visų pirma imperatorius
Otonas III kartu su popiežiumi Silvestru pabandė sukurti vieningą
krikščionišką valstybę, atgaivinti Šventąją Romos imperiją.
Tai buvo gera svajonė, svajonė apie krikščionišką taiką, krikščioniškus
namus, kurie suvienytų visas Europos tautas ir užbaigtų karus.
Ne tik imperatorius ir Popiežius, bet ir
daugelis Europos kunigaikščių, hercogų, vyskupų priėmė susilaikymo
nuo karo veiksmų priesaiką. Taip gimė Dievo pasaulio koncepcija.
Ir štai, palaipsniui, per tūkstantį metų pastangos nugalėti militarizmą,
nugalėti žmonių susiskaldymą pavirto tuo, kas dabar vadinama globalizacija,
ir tuo, kas labai dažnai kelia krikščionims nemalonius jausmus.
Tad kodėl krikščionys protestuoja prieš globalizaciją, dažnai
šiame proteste jungdamiesi su kairiosiomis politinėmis jėgomis?
Jėgomis, kurios protestuoja prieš globalizacijos ekonominį matmenį.
Kodėl krikščionys protestuoja prieš globalizaciją?
Eugenijus SOBUROVAS. Kai krikščionys
protestuoja prieš globalizaciją, tai atrodo mažų mažiausiai keista.
Nes Viešpats atėjo dėl visų ne vien dėl žydo, ne vien dėl graiko.
Reikia gerokai išpuikti, norint surasti kokius nors krikščioniškus
argumentus prieš globalizaciją. Bet kažkokia tiesa tame yra. Ir
aš manau, jog ji susijusi su tam tikru sąvokų sukeitimu. Bandoma
globalizaciją priešpastatyti tautinei saviidentifikacijai, kuri
išties reikalinga tiems, kurie išvažiuoja, kurie gyvens svetur,
kuriems būtina likti rusais, galvoti apie savo šalį
Štai šitą
tiesą bando vienaip ar kitaip prastumti, nerandu kito žodžio,
įvairiais pretekstais norėdami parodyti, jog būtent mūsų Bažnyčia
viską teisingai garbina, o visos kitos neteisingai, todėl reikia
čia likti. Reikia pasakyti, kad istorijoje tokie bandymai būdavo
sėkmingi. Užtenka atsiminti tuos pačius žydus ir armėnus. Bandymas
išsaugoti tautą per tam tikrą religinį išskirtinumą.
Jakovas KROTOVAS. Pasisakydamas
per Rusijos Pravoslavų Bažnyčios teologinės komisijos posėdį 2001
metais, archimandritas Alipijus (Borozdinas) Kastalskis kalbėjo:
Globalizacija tai antikrikščioniška ideologija. Naujos pasaulio
tvarkos kūrėjų užmanymu ši planetarinė valstybė turi turėti vieningą
religiją. Globalizacija ketina sukurti vieningą universalią religiją,
remdamasi tradicinėmis religijomis. Ir daugelis teologų pravoslavų
Pasaulinėje Bažnyčių Taryboje organizacijoje, jungiančioje keletą
šimtų krikščioniškų bendrijų, mato kažką panašaus į Jungtines
Tautas. Jie kalba apie visų krikščioniškų konfesijų suvienijimo
pavojų, abejingai žiūrėdami į tai, kas skiria. Todėl kalba apie
globalizaciją kaip apie ataką prieš pravoslavybę. O taikydami
toliau kaip visos krikščionybės likvidavimą. Kiek pateisinama
ši baimė dėl religinės globalizacijos?
Aleksandras ČUJEVAS. Be abejonės,
Katalikų Bažnyčios veikla, apskritai misijinė veikla plačiąja
prasme, dabar yra paplitusi, jei kalbėsime apie krikščioniškąjį
pasaulį. Kartais šitai peržengia kai kurias moralines ribas. Jei
kalbėsime apie Ukrainą, apie problemas, kurios ten egzistuoja,
apie tai, kokiais būdais atimamos šventyklos iš tikinčiųjų, kokiu
būdu vyksta konfliktai, tai nėra gerai
Tai išties jau tam tikros
rūšies veikla. Na, Katalikų Bažnyčia visada garsėjo tam tikromis
jėgos priemonėmis, kai skleidė tikėjimą,- kai kur ir šiandien
tai pastebima. Aš nenoriu įžeisti katalikų jausmų, nenoriu pasakyti,
kad šitai yra negatyvi pačio religinio mokymo pusė. Ne, žinoma,
tai yra tam tikri žmonės, jie veikia savaip, kaip ir kiekvienas
žmogus veikia pagal savo moralines nuostatas. Bet problema lieka.
Apie religijų susijungimą, aš manau, kalbėti yra aiškiai per anksti.
Tokio susijungimo nėra ir artimiausiu metu nenusimato. Bet, juo
labiau, tokie būgštavimai kai kurių religijų atžvilgiu ar tam
tikras spaudimas yra galimi. Ir, savaime aišku, šia prasme pravoslavų
tikėjimas nori apsiginti, kaip savo laiku jis gynėsi nuo bolševikų.
Rusų Stačiatikių Bažnyčia iškentė rimtų persekiojimų laikotarpį,
ir ta nuoskauda, kuri susiformavo po gyvenimo ateistinėje valstybėje,
kai baudė, mušė ir naikino, negali būti neperkelta ant kitų žmonių,
kitų organizacijų, net ant kitų valstybių. Todėl, jei mūsų valstybė
nustojo būti religijos persekiotoja, dar nereiškia, jog mes praradome
įtarumą, daugelį metų augintą. Tikėjimas išliko dėka to, kad jis
sugebėjo atsikratyti įtarumo, nepasitraukė. Ir dabar, galbūt,
kartojasi tas pats procesas, tik kitame lygmeny.
Jakovas KROTOVAS. Globalizacijai
teologai, pirmiausia katalikai, pateikia ir antropologinį priekaištą.
Globalizacija, pabrėžia jie, orientuojasi į visiškai neįprastą
žmogaus tipą. Tas žmogus vartotojas. Juk globalizaciniai procesai
daug ką aukoja ir pagrindinę energiją kreipia ten, kur reikia
pašalinti kliūtis prekių apyvartai. Tai, visų pirma, biznio ideologija.
Bet prekės vartotojui reikalingos. Globalizacijos bijo kaip miesčioniškumo
pergalės prieš dvasines paieškas, prieš idealą. Kiek globalizacija
iškreipia žmogų ir paverčia jį vartojančiu žmogumi?
Vitalijus NAIŠULIS. Į šį klausimą
geriausiai galima atsakyti mūsų šalies pavyzdžiu, nes mes žinome
jos problemas geriau nei kitų pravoslaviškų kraštų. Juk iš mūsų
nereikalaujama, kad mes daug vartotume, nereikalaujama, kad taptume
amerikiečiais. Viskas, ko iš mūsų reikia, tai išmokti dirbti
už nedidelį atlygį. Problema yra ne tai, kad mažai prašytume už
savo darbą, svarbiausia sąžiningai dirbti nors už tuos pinigus,
kuriuos dabar gauname. Atsakingas darbas, darbas šeimininkui,
jausmas, jog tu privalai padaryti, nors šito šeimininkas ir nemato
Visa tai įeina į standartinį pravoslaviškos etikos rinkinį. Yra
puiki knyga Moralinė teologija pasauliečiams, kuri neseniai
buvo išleista iš naujo. Vienas mano pažįstamas ekonomistas pasakė,
jog dalį knygos nuostatų galima įtraukti tiesiog į korporatyvinį
kodeksą, kaip turi elgtis samdinys, kaip turi elgtis samdytojas.
Po šituo pasirašys didelė dalis darbdavių, tiksliau, pasirašys
pritardami patarimams. Darbdaviai norėtų, kad šitaip būtų. Svarbiausia
ne tai,kaip būti tokiems sąžiningiems kaip amerikiečiai, ir tokiems
darbštiems kaip amerikiečiai. Svarbiausia yra tai, kaip būti sąžiningesniems
ir darbštesniems nei dabar esame. Nes bankų sistema veikia čia
ne kaip Amerikoje ir neveikia ne todėl, kad ji veikia Amerikoj
esmė ta, kad mūsiškė neveikia, nes neįmanoma patikėti pinigų
skolon. Todėl tai yra mūsų problema, ta i ne Amerikos problema,
tai ne misionierių problema. Kitas reikalas, jei pasirodo, jog
kitose šalyse reikalai geresni ir dėl geresnio tos šalies moralinio
klimato, ne dėl geresnės religinės būklės, bet aukštesnės moralės
Pasirodo, jog amerikiečiai ar pavyzdžiui, olandai, tiesiog tvirčiau
laikosi duoto žodžio. Ir tie, kurie tvirčiau laikosi žodžio, gauna
didesnę ekonominę naudą. Tada jie savo elgesiu stato jus į keblesnę
padėtį. Jei jūs esate bankas ir jeigu jūs gudraujate, o kiti laikosi
žodžio, tai jums blogai baigsis. Bet kalti bus ne tie, kurie laikosi
žodžio, kaltas būsite jūs. Iš mūsų nereikalaujama, kad atsisakytume
savo vertybių, bet tose srityse, kur vakariečiai turi pasiekimų,
mes turime lygiuotis į juos.Visų pirma išmokti gaminti pigiau
nei kiti. Antra, dirbti sąžiningai ir kokybiškai. Iš mūsų, kad
ir kaip keista, reikalaujama ne vogti, o išmokti reikalus tvarkyti
sąžiningai. Iš mūsų niekas nereikalauja atsisakyti Puškino, nustoti
lankyti cerkvę. Ekonomika tuo neužsiima. Jei jūs sugebate gaminti
geriau už kitus jūs karalius. Jei nesugebate jūs elgeta ir
jums teks skųstis neapsakoma kitų šalių eksploatacija.
Jakovas KROTOVAS. Ar gali
tikintis žmogus, krikščionis įsirašyti į globalistinę visuomenę,
globalistinį projektą? Ar yra koks nors prieštaravimas tarp globalizacijos
ir krikščioniško požiūrio į žmogų?
Vladimiras PRIBYLOVSKIS. Čia
aš pripažįstu antiglobalistinės kritikos, kultūrų unifikacijos,
dvasingumo teisumą, bet manau, kad kovos priemonės turi būti ne
politinės, o vidinės kiekviename žmoguje. Ir krikščionys skirtingi,
ir globalizmas skirtingas. Globalizmas plačiai skleidžia kiaurai
pasaulietiškas, ne tik antiklerikalines, o faktiškai antireligines
idėjas, pradedant homoseksualizmo gynimu ir baigiant visų religijų
suvienodinimu. Savaime aišku, tai prieštarauja krikščionybei apskritai
ir Rusijos Pravoslavų Bažnyčios doktrinai absoliučiai. Kairuolių
ypač netenkina ekonominis globalizmas. Bet egzistuoja ir kultūrinis
globalizmas, politinis globalizmas ir t. t. Kultūrinis globalizmas
kaip pasaulinė kultūros amerikanizacija egzistuoja galbūt netgi
anksčiau. Su juo, beje, kairieji nekovoja, o įvairūs religiniai
sluoksniai būtent tam priešinasi, kai kada nuoširdžiai, kai kada
ne.
Jakovas KROTOVAS. Kodėl kritikuodami
globalizmą pravoslavai vienijasi su katalikais? Galbūt todėl,
kad globalizacija išties pakerta kai kuriuos krikščioniškos pasaulėžiūros
pagrindus?
Vitalijus NAIŠULIS. Man rodos,
Vakarų pasaulis linksta link progreso idėjos ir šia idėja matuoja,
kas vyksta. Mano nuomone, globalizacijoje nereikia įžvelgti nei
vieno, nei kito. Tai ne priemonė gyvenimui ir moralei pagerinti,
tai ne kas nors, sugalvota tamsių jėgų siekiant griauti. Teks
prie šito priprasti. Civilizacijos istorijoje būta didelių slinkčių.
Pavyzdžiui, kai pasirodė šaunamasis ginklas, pasirodė patrankos,
degradavo riterystė, karinių varžybų charakteris pasikeitė. Kažkas
panašaus vyksta visą laiką. Visą laiką varžybos tarp šalių, tarp
žmonių įgyja kokias nors naujas formas. Prie šių naujų formų derinasi
žmonės ir šalys. Vieni iš dalies patiria sėkmę ar nesėkmę tiesiog
pragmatiškai, o iš dalies providencialiai. Jokia globalizacija
neverčia žmonių būti amoraliais. Šito jai neprikiši. Kita vertus,
globalizacija ir neskatina dorovingumo. Ji tiesiog diktuoja kainas,
atlyginimą už tas ar kitas prekes ir verčia gyventi šiame pasaulyje.
Jakovas KROTOVAS. Dauguma
krikščionių, mąstydami apie globalizaciją, retai prisimena ir
imperatorių Otoną III, ir popiežių Silvestrą. Dažniau kreipiasi
į Bibliją. Ir tada globalizacijoje mato antrąjį Babilono bokšto
statymą. Kai šiandien protestuojama prieš globalizaciją, vėl kalbama
apie tai, jog statomas antrasis Babilono bokštas, dehumanizuojama
žmonija. Ar globalizacija yra naujas imperializmo ir kolonializmo
variantas?
Eugenijus SABUROVAS. Aš jokiu
būdu taip nemanau dėl labai paprastos priežasties pasaulis struktūruojasi.
Ir nors ne tokiu būdu kaip anksčiau, bet visvien struktūruojasi.
Kur šitokios Babilono bokšto pasaulinės karalystės pavojus? Visuotinumo
niveliacijos, individualumo stokos ne žmogaus lygmeny, bet žmogiškų
ryšių, prisirišimų praradimų lygmeny. Iš tiesų, mintyse apie tokį
pasaulinį falansterą4 esama pavojaus. Esmė ta, kad žmonija
pradėjo nuo šito. Pakanka pažiūrėti į Knosso rūmus ir suprasi,
jog komunizmas yra mūsų seniai praėjęs vakar. Tame, ką graikai
vadina bendrabučiu, kur gyvena pabaisa, labirintu, jie visiškai
teisūs. Dabar, apskritai paėmus, šito pavojaus nėra. Visuomenė
labai struktūruota. Ji struktūruota kitu būdu, nebe prievarta.
Valstybė tai vis dėlto prievartinis visuomenės struktūravimo
būdas. O nacija tai struktūravimas pagal kraują. Ir šitai kelia
daug klausimų, ypač krikščioniui. Tačiau dabar struktūravimas
vyksta pagal profesijas, interesus, kultūrines vertybes jis
normalus, jis kuria pasaulio daugialypiškumą ir daugiapoliariškumą,
jau ne kaip priešpriešą valstybei, o kaip namų, jų spalvų, architektūros
įvairovę. Ir galima, ir reikia lankytis pas kaimynus, nereikia
spygliuota viela aptverti savo namų.
Jakovas KROTOVAS. Ar galima
kalbėti, kad globalizacija skatina vartotojo tipą, kuriam ne tiek
svarbu būti, kiek turėti, kaip sako Erikas Fromas.
Eugenijus SABUROVAS. Globalizacija
padidina spaudimą kūrybingoms asmenybėms, spaudimą, kylantį, savaime
suprantama, iš vartotojiškos visuomenės. Vartotojų visuomenė egzistavo
visada ir vartotojiškas žmogaus pavidalas visada yra jame. Kuo,
sakykim, globalinė vartotojiška visuomenė skiriasi nuo buvusios
anksčiau? Vis mažiau ir mažiau atskirų asmenybių įtakos, vis daugiau
ir daugiau įtaką daro visi. Tai neišvengiami laisvės nuostoliai,
neišvengiami masių sukilimo5 nuostoliai. Nėra ką kaltinti!
Vadinasi, nuo ūsuoto vado, kuris dalijo premijas, mes pereiname
prie to, kad produkciją vertina gyventojai. Štai kur vartotojiškos
visuomenės esmė.
Jakovas KROTOVAS. XIX amžiaus
pabaigoje pravoslavų mąstytojas Vladimiras Solovjovas sukūrė koncepciją,
pagal kurią Rusija turi suvaidinti unikalų vaidmenį pasaulio istorijoje,
žmonijos suvienytojos vaidmenį. Kai visa krikščioniškoji žmonija,
o paskui ją ir visi žmonės, visos šalys religiškai paklus Romos
aukščiausiojo dvasininko valdžiai, o politiškai paklus Rusijos
caro valdžiai. Pats Vladimiras Sergejevičius Solovjovas vėliau
buvo linkęs neprisiminti savo utopijos. Ar yra čia sutapimo su
globalizacijos idėja, su realiais globalizacijos procesais?
Aleksandras ČUJEVAS. Sutapimas
vyksta susivienijimo procese. Jei susivienijimo procesai vyks
po bendrų moralinių nuostatų, bendrų dvasinių principų, bendro
tam tikrų socialinių ir kultūrinių žmonijos uždavinių supratimo
ženklu. Uždaviniai gali būti patys įvairiausi. Netgi visuotiniai.
Būtent kolektyviškumas (sobornostj), tai yra prieš Dievą lygių
žmonių susijungimas, susijungimas žmonių, kur kiekvienas yra Dievo
paveikslas ir panašumas. Jų vienybė sukuria dvasinę aplinką, tam
tikrą dvasinį kūrinį. Globalizacijos procesai tai vienijimas
jėga, vienijimas iš viršaus, vienijimas prieš žmogaus valią, pažeminantis
jų valią iki mašinų ar gyvulių bevališkumo. Ir štai šia prasme,
be abejo, egzistuoja prieštaravimas tarp pravoslaviškojo vienybės
supratimo, kolektyviškumo, integracijos ir globalizacijos sampratos
ekonominiu požiūriu, ar politinio ir kitų įtakos grupių: tarpvalstybinių,
valstybinių ir t. t.
Jakovas KROTOVAS. Neatsitiktinai
Rusijoje globalizacija priešpastatoma integracijai. Integracija
yra gerai žinomas reiškinys, ji jau girdėta. Užtenka paminėti
integracinius procesus tarp Baltarusijos ir Rusijos, apie kuriuos
taip dažnai kalba televizija ir laikraščiai. Tada tampa aiškus
skirtumas tarp integracijos ir globalizacijos. Integracija organizuojama
institutų, parlamentarų, valdininkų. Tai nebūtinai prievartinis
procesas, ir apskritai jis nebūtinai rezultatyvus, bet būtinai
procesas valdingas, politinis. Žmogus su žmogumi negali tiesiog
integruotis, lygis yra ne tas. O globalizacija tai tik klausai
baisus žodis, o iš tikrųjų sėdo žmogus prie kompiuterio, išėjo
į internetą, bendrauja su kito žemės pusrutuliogyventoju be tarpininkų.
Štai ir visa globalizacija. Nusipirko bananų, suvalgė taip pat
globalizacija. Pardavė savo matrioškas Niujorke globalizacija.
Su globalizacija kovojama ne todėl, kad suteiktų žmogui laisvę,
o kad išsaugotų senus, įprastus žmogaus laisvės apribojimus, sukurtus
didelių ir mažų viršininkų. Kai dėl Bažnyčios gyvenimo, galbūt
Bažnyčios vienybė yra kaip integracija, kai solidūs teologai,
hierarchai renkasi į konferencijas, susitaria, kas galima ir kas
ne jų konfesijų nariams, skirsto įtakos sferas. O galbūt Bažnyčios
vienybė yra globalizacijoje, kuomet virš barjerų, be nurodymų,
be palaiminimo, o kartais ir nepaisydami pasmerkimo, žmonės kartu
meldžiasi, kartu slaugo ligonius, ieško šviesos ir išminties ne
ten, kur leido viršininkai, o ten, kur pataria savos akys ir protas.
Globalizacijoje daug klaidų, daugiau nei integracijoje ir kituose
procesuose. Užtenka prisiminti, kaip naudoja internetą atskiri
nesąmoningi piliečiai. Bet jei jau Žemės pakraščiai susijungė
gėriui, ne pagal vadovybės planus, o per asmenines žmonių pastangas,
tai ši jungtis patikima. Galų gale, su Dievu ne tada patikimai
susijungiame, kai žmogus integruojasi su Juo dėka kokių nors tarpininkų,
o kai įvyksta pati pirminė globalizacija žmogus ir jo kūrėjas
kartu, tarsi jie būtų dviese visoje Visatoje, ir nuo jų santykio
priklauso visos Žemės likimas.
Vertė Algirdas Patackas
Paaiškinimai
* čia naudojame pravoslavų
terminą vietoj įprastinio stačiatikių, norėdami pabrėžti rusišką
specifiką (vert.).
1 lavra senovinis
pravoslavų vienuolynas.
2 fokoarai katalikų sąjūdis, įkurtas Kjaros
Lubič.
3 sobornostj (nuo sobor) Rytų Bažnyčiose;
susirinkimas sambūris.
4 falansteras rūmai, kuriuose būtų turėję
gyventi prancūzų utopisto Š. Furje pasekėjai falangistai.
5 aliuzija į ispanų filosofo Ortegos I Gaseto
veikalą Masių sukilimas.
© 2002 "XXI amžius"