Visa tai matant galima išprotėti
|
Monsinjoras Alfonsas Svarinskas nuliūdęs,
kad Tėvynė Lietuva nėra visiškai laisva
|
Mes neatgavome visiškos laisvės, Lietuva
neturi savo saugumo, šalyje triumfuoja melas, mokyklas, universitetus
valdo komunistai, Lietuvių kalbos komisija darko lietuvių kalbą,
ant Žaliojo tilto Vilniuje iki šiol stovi sovietinio kario skulptūros,
mes verčiami švęsti lenkiškas šventes, valdžia globoja ištvirkėlius...
Tai pokalbio su monsinjoru Alfonsu Svarinsku ištraukos. Su juo diskutavome
apie tai, kas šiandien dedasi Lietuvoje. Kaip visada, jis buvo aštrus,
atviras, reiklus, nevyniojantis žodžio į vatą. Pašnekesio pabaigoje
monsinjoras sunkiai, liūdnai atsiduso ir ištarė žodžius, kuriais
nusprendžiau pavadinti mūsų interviu. Iš tiesų padoriam, protingam,
dėl valstybės ateities išgyvenančiam lietuviui turėtų būti labai
sunku regėti šiandienines demagogijas, klastas bei melus. Jau vien
dėl to, kad nežinia kaip, kokiomis priemonėmis ir būdais būtų galima
įveikti blogį. Su monsinjoru Alfonsu SVARINSKU kalbasi XXI amžiaus
žurnalistas Gintaras Visockas.
Lietuva oficialiai nepriklausoma, laisva valstybė,
ji visateisė NATO ir Europos Sąjungos narė. Tačiau daugelis protingų,
išsilavinusių žmonių nūnai tvirtina, kad Lietuva nėra nei laisva,
nei nepriklausoma ir galbūt jau niekad nebus laisva. Jie pateikia
daug konkrečių argumentų, su kuriais, deja, negalima nesutikti.
Baisiausia, kad lietuvių tauta, jų manymu, ilgainiui gali visai
išnykti. Kai kas demagogiškai klausia: o kas čia bloga?..
Iš tiesų pirmiausia reikia išsikelti štai tokį
klausimą: ar Lietuva laisva? Mano atsakymas toks: Tėvynė nėra visiškai
laisva. Aš jau labai seniai įrodinėju, kad Lietuva neatgavo visos
laisvės. Neturime visavertės laisvės. Tėra iškabos. Dabar tarp blogio
ir gėrio sudarytos laikinos paliaubos. Tiesiog vyksta intensyvus
pasirengimas naujoms kovoms. Kas laimės, niekas nežino. Lietuvių
tautai išties gresia mirtinas pavojus. Jeigu ir toliau elgsimės
taip pasyviai, prisitaikėliškai, nenuosekliai, kaip iki šiol, išnyksime.
Išnyksime kaip dūmas.
Pats pavojingiausias dalykas, kad mes jau pripratome
prie melo, kad susitaikėme su neteisybe. Pateiksiu štai tokį pavyzdį
iš savo asmeninių išgyvenimų, patirtų kalint sovietiniame lageryje.
Sykį mums, politiniams kaliniams, teko gyventi be muilo apie pusę
metų. Aptekome utelėmis, drabužiai tapo tiesiog juodi nuo purvo.
Net utėlės ir tos neapsikentė ir pabėgo nuo mūsų štai kokie buvome.
O kai po šešių mėnesių mums vis dėlto leido pasinaudoti muilu, kai
pakeitė senuosius skudurus naujutėlaičiais drabužiais, ilgokai jautėmės
nepatogiai, tarsi suvaržyti. Mums atrodė, kad senieji, nešvarūs
drabužiai patogesni, mielesni. Štai taip ir su valstybe. Tikra,
giluminė laisvė mums nėra patraukli, mes vis dar įpratę prie senų
taisyklių.
Kodėl, gavę dar vieną šansą atkurti valstybę,
ėmėme trypčioti vietoje? Kodėl iki galo nepasinaudojame susiklosčiusiomis
itin palankiomis aplinkybėmis?
Mes daug iškentėję ir nukraujavę. Kada išsiveržėme
iš nelaisvės, labiausiai norėjome pasidžiaugti gyvenimu, jo teikiamais
malonumais. Mitinguose pašūkavome Lietuva, Lietuva, pamosavome
trispalvėmis, o toliau nežengėme nė žingsnio. Nieko konkretaus nedarėme
valstybei stiprinti. Darėme tik tiek, kiek mums leido komunistai,
sovietams tarnavę pakalikai, išdavikai. O jie leido mums nuveikti
labai mažai gerų darbų. Ir mums to užteko.
Be abejo, jūs atidžiai stebėjote Valstybės saugumo
departamente kilusį skandalą. Kaip vertinate mūsų slaptųjų tarnybų
veiklą?
Mes neturėjome ir neturime patriotiškai, valstybiškai
nusiteikusio VSD. Ir nežinau, ar kada nors turėsime. Mūsų saugumiečiai
tarnavo nežinia kam. Ir dabar nežinia kam tarnauja. Dirbdamas Kavarsko
parapijoje kadaise sužinojau, kad į miestelį naktimis kažkas atveža
liūdnai pagarsėjusio K.Petraičio redaguojamą laikraštį Respublikos
varpai. Paprašiau, kad ir man parodytų tą laikraštį. Pakraupau.
Jame parašyta, kad Lietuvoje tėra du sąžiningi, padorūs žmonės.
Tai Petraitis ir Uspaskichas. Todėl visi žmonės raginami rinkimuose
palaikyti būtent juos. Jeigu Lietuvoje platinami tokie demagogiški
leidiniai, kuriuose uspaskichai laikomi dorais žmonėmis, Lietuva
tikrai nėra laisva. Apie tokius naktinius atvažiavimus papasakojau
tuometiniam Anykščių merui ir paklausiau, kaip į tai reaguoja mūsų
VSD. O meras man atsakė, kad Lietuvoje nėra VSD. Taigi aš pareiškiau
užuojautą ir nusistebėjau: turime valstybę, bet neturime VSD! Ar
įmanomi tokie stebuklai? Manau, kad neįmanomi. Jei neturime VSD,
tai neturime ir valstybės. O per pamokslus Kavarske tikintiesiems
sakiau, kad Petraitis iš mūsų visų tyčiojasi. Jis atvirai sako,
kad tik du žmonės tėra dori Lietuvoje. Visus likusius jis laiko
nesąžiningais. Bet mes nesipiktiname, mes neprieštaraujame, mes
nenaudojame to laikraščio prakuroms, mes galų gale tikime, kad Lietuvą
gali išgelbėti uspaskichai ir petraičiai.
O kaip vertinate faktą, kad susikompromitavęs
VSD vadovas Arvydas Pocius dar beveik dešimt mėnesių išsilaikė savo
poste? Kas tai silpnaprotystė, abejingumas, impotencija?
Kai aš Seime viešai kalbėjau, kad mes neturime
VSD, nes šią instituciją valdo KGB, buvę komunistai iš manęs pareikalavo
konkrečių įrodymų. Konkrečių įrodymų aš neturėjau Maskva man nepateikė
faktų, kaip, kokiomis priemonėmis ir per ką ji veikia mūsų slaptąsias
tarnybas. Bet aš vis dėlto buvau teisus. Ilgainiui paaiškėjo, jog
ponas A.Pocius KGB rezervo karininkas. Tačiau mūsų valstybė tokia
nusilpusi, kad KGB rezervininku atsikratyti pajėgė tik po dešimties
mėnesių. O juk turėjo išvyti tą pačią dieną, tą pačią akimirką.
Niekaip nesuvokiu ir prezidento Valdo Adamkaus pasakymo, esą A.Pociaus
negalima išmesti į gatvę, nes jis dirbo Lietuvai. Mano supratimu,
griovė Lietuvą. Ir tokiam darbininkui Lietuva privalo parūpinti
solidžią, gerai mokamą darbo vietą? Kaip suprasti tokius pareiškimus?
Šie pavyzdžiai akivaizdžiausiai byloja, kad lietuviai jau nebejaučia
skirtumo tarp gėrio ir blogio, didvyriškumo ir išdavystės. Dabar
tėra viena skiriamoji linija: malonu nemalonu. Išklausyti iki
galo šv. Mišias sunku, todėl ir nesiklauso. Geriau eina į alaus
barą, nes ten lengviau, maloniau. Tokie dalykai demoralizuoja
tautą. Tokie dalykai byloja apie mūsų nebrandumą.
Mes turėtume pavydėti musulmonams. Jie griežčiau
laikosi papročių, tikėjimo taisyklių. Jei Alachas jiems neleidžia
valgyti kiaulienos, tai jie ir nevalgo. Geriau mirs badu, nei suvalgys
bent gabalėlį kiaulienos. Iš tokių dalykų galima šaipytis, laikyti
juos modernaus gyvenimo atgyvena, o galima laikyti gražiu, sektinu
pavyzdžiu. Mes, lietuviai, regis, nebijome šiandien nieko. Nei Dievo,
nei velnio, nei komunistų, nei Rusijos...
Sykį žiemą svečiavausi vieno ūkininko šeimoje.
Kaip tik tuo metu iš bažnyčios, sukorusi keletą kilometrų, sugrįžo
ūkininko duktė. Sušilusi, pavargusi, bet šviesiu veideliu. O tėvas
pašaipiai mestelėjo: Štai mūsų davatka sugrįžo. Tėvas pažemino
vaiką, kuris pasirodė esąs brandi asmenybė. Užuot pasidžiaugęs,
kad vaikas eina doros keliu, tėvas jam tarsi priekaištavo. Mergaitę
pagyriau už tvirtumą. Žmogus be tikėjimo gyvūnas. Niekuo netikintis,
nieko nebijantis žmogus yra baisus. Jis gali padaryti bet kokį nusikaltimą.
Dabar Lietuvą valdo arba buvę komunistai, komjaunuoliai, arba tie,
kurie negavo deramo tautinio, religinio išsilavinimo. Bet ir juos
galima atvesti į doros kelią. Tik reikia kantriai dirbti. Ir dirbti
reikia ne atmestinai. Reikia mylėti parapiją, kurioje dirbi. Štai
toks pavyzdys iš Kavarsko. Būtent mano iniciatyva Kavarsko mokykloje
kiekvienoje klasėje buvo pakabinta po kryžių, Vytį ir himno žodžius.
Ir po septynerių metų vienas mokytojas man prisipažino, kad šie
atributai ne atgyvena, ne šiaip sau daiktai. Jie drausmina vaikus,
verčia elgtis padoriai, garbingai, sąžiningai. Iš pradžių kai kurie
Kavarsko mokytojai nenorom klasėse kabino kryžius, Vytį ir himno
žodžius, dabar supranta klydę.
Kaip vertinate pasakymą, esą Dievo tarnams politikuoti
nederėtų, kad politika ir Bažnyčia tai du visiškai nesuderinami
dalykai?
Tai bolševikų inspiruota mintis. Labai klastinga,
pavojinga. Šią mintį pakišo ne kas kitas, o Maskva. Ten dirba ištisi
institutai, analizuojantys, svarstantys, kaip užkariauti žmonių
protus. Nepasiduokime šiai demagogijai. Politika tai artimo meilė.
Jeigu nori, kad Lietuva būtų laisva, graži, tautiška, sveika, politikuoti
privalai. Komunistai labai gudriai sugalvojo. Esą politika tai
nešvarus, negarbingas užsiėmimas. Ir jie neva aukojasi politikuoja.
Kad tik mums nereikėtų politikuoti. Jie už mus atlieka tą neva nešvarų,
negarbingą darbą. Nepasiduokime apgaulei. Nebūkime naivūs. Mat jie
politikuoja taip, kaip nenaudinga Lietuvai ir visiems doriems Lietuvos
žmonėms. Mes turime politikuoti, mes privalome iš politikos išstumti
komunistus. Bet tai padaryti labai sunku. Jų rankose didžioji
žiniasklaida, televizijos, radijo laidos. Kaip būdavo sovietmečiu?
Penkios minutės sovietinės propogandos, o visa kita žinios, informacija,
pranešimai. O kaip dabar nepriklausomoje Lietuvoje? Viskas atvirkščiai.
Didžiąją dalį eterio okupavusios blevyzgos, reklama, pramogos, šou,
pusnuogės merginos ir tik keletas žiupsnelių tikros, vertingos informacijos.
Kokios mūsų analitinės laidos? Vien siaurusevičiai, bumblauskai,
nikžentaičiai. Jie pučia į vieną pusę. Jie skleidžia gudriai, sumaniai
paslėptą propogandą, kuri iš esmės yra antilietuviška. Dori, tautiškai,
valstybiškai nusiteikę žurnalistai, istorikai, rašytojai beveik
neįsileidžiami. Labai daug eterio skiriama ir sportui. Aš esu už
tai, kad lietuviai vadovautųsi sveikos gyvensenos principais, kad
sportuotų, mankšintųsi, grūdintųsi, nerūkytų, negertų. Tačiau viskam
turi būti saikas ir ribos. Kartą vienas turtingas milijonierius
paklausė savo kolegos, ar jo fabrikuose dirbantys darbininkai streikuoja.
Šis atsakė, kad jau seniai nestreikuoja. Pirmasis nustebęs pasiteiravo,
kaip kolegai pavyko sutramdyti mažomis algomis nepatenkintus darbuotojus.
Šis atsakė: Mes jiems nupirkome futbolą, dabar jie kiekvieną laisvą
minutę tik žaidžia, žaidžia, žaidžia... Žodžiu, žiniasklaidos magnatai
visiškai nepaiso padorios visuomenės interesų. Bet kad ta padori
visuomenė labai žiopla. Žiopla, nes nesugeba pareikalauti, jog
būtų paisoma ir jos interesų.
Krikščionis turi atleisti savo skriaudėjams.
Ši mintis, be abejo, labai teisinga. Bet juk negalima atleisti tiems,
kurie neatgailauja, kurie nesigaili atlikę nusikaltimą. O gal aš
neteisus?
Man ne sykį priekaištavo, esą aš nesu atlaidus.
Man cituodavo net Bibliją, kur pasakyta, jog Kristus ragino dovanoti,
atleisti, pasigailėti. Bet tokie demagogai kažkodėl cituoja tik
tas Šventojo Rašto vietas, kurios jiems naudingos. O reikia skaityti
visą Šventąjį Raštą. Kristus taip pat sakė, kad kartais diržas
neišvengiamas dalykas. Man patinka būtent ta vieta, kur rašoma,
kaip Kristus pasiėmė rimbą ir perliejo juo nusidėjėlius... Atleisti,
dovanoti galima tik tiems, kurie gailisi nusikaltę, kurie atgailauja,
kurie prašo atleidimo. Ar komunistai, išdavikai, kolaborantai atgailavo,
prašė atleidimo? Ne. Kai aš einu į bažnyčią ir nuo altoriaus sakau
pamokslą, aš nesakau, kad visiems, kurie atėjo į Dievo namus, bus
atleista. Būtinos dar ir papildomos sąlygos. Atleidimo trokštantis
nusidėjėlis privalo dar ateiti prie klausyklos ir papasakoti apie
savo nuodėmes atvirai, sąžiningai. Aš ir joks kitas kunigas negali
atleisti nusidėjėliui, jei jis neatlieka išpažinties ir nepapasakoja
savo nuodėmių, neprašo atleidimo. Lietuva labai keistas kraštas.
Čia tiek daug padaryta nusikaltimų, bet nėra, regis, nė vieno nusikaltėlio.
Nusikaltėlį pavadink nusikaltėliu, ir jis tave paduos į teismą ir
dar piniginės kompensacijos pareikalaus. Kriminaliniai nusikaltėliai
tardytojui arba žurnalistui irgi dažnai papasakoja, kaip atliko
nusikaltimą žudė, vogė, prievartavo. Na ir kas kad papasakojo
ar tai jau atgaila? Nusikaltėlį vis tiek sodina į kalėjimą, vis
tiek baudžia. Negalima atleisti, kai nėra pagrindo atleidimui. Ypač
negalima atleisti, jei nusikaltėlis didžiuojasi savo nusikaltimais.
Nejaugi viskas prarasta? Nejaugi nieko negalima
pakeisti į gerąją pusę? Juk turime opoziciją, turime visuomeninių
organizacijų, turime leidinių, kuriuose dėstomi rimti dalykai. Ką
reikėtų daryti, jūsų supratimu, jei nenorime visiškai prarasti valstybės?
Tiesa šiandien turi labai mažai šalininkų. Ypač
tokių, kurie aršiai, iki galo, nebijodami nukentėti ją gintų. Melas
triumfuoja, nes gerieji nieko konkretaus nedaro arba geriausiu atveju
tik vaizduoja, kad pluša valstybės labui. Tiesa pasyvi. Dar galima
labai daug ką padaryti. Bet reikia dirbti, reikia vienytis. Šiandien
susidarė inteligentų grupelės, kurios gina ne Lietuvos, o partijų,
grupių, partinių vadukų interesus, kaulija iš Vyriausybės pinigėlių
išsilaikymui. Lietuvai reikia vieno galingo judėjimo, o ne keliolikos
susiskaldžiusių judėjimų, frontų, santalkų, pasirinkimų. Štai kad
ir visuomeninio judėjimo Kitas pasirinkimas laikraštukas Baltijos
kelias. Kiek ten sukišta lėšų! O kokia nauda? Vien bendros frazės,
vien bendri pasamprotavimai. Konkrečiai niekas nekritikuota, niekas
nedemaskuota. Žinoma, dabar madinga gyvenimą fotografuoti, o demaskuoti
ir analizuoti ne. Aš kartais net įtariu, kad Maskva labai sumaniai
į tokius infiltruoja savo žmonių, pajungia savo reikmėms neišmanėlius,
todėl ir turime bedantį laikraštį Baltijos kelias, iš kurio mažai
naudos. Tik kompromituoja tikrąjį Baltijos kelią.
Dažnusyk nesuprantu konservatorių, besibičiuliaujančių
su buvusiais komunistais. Keista jų draugystė su premjeru Gediminu
Kirkilu...
Tikriausiai niekas taip nesidžiaugė konservatorių
atėjimu į valdžią kaip aš. Buvau tikras, kad jie bent jau tuos balvonus
nuo Žaliojo tilto nuims. O šventas naivume! Dešinieji nepajėgė net
šito labai paprasto dalyko atlikti. Ką jau kalbėti apie Petro Cvirkos
paminklą sostinės centre. P.Cvirka buvo geras rašytojas. Bet jis
taip pat buvo ir išdavikas. Nepaisant šios aplinkybės jau daugiau
kaip 17 metų niekas nesiima pašalinti P.Cvirkos paminklo, pervadinti
bent jau troleibuso stotelės. Niekam neužkliūva. Visi susitaikę,
nusiraminę. Paminklai išdavikams, sovietų armijos kariams puikuojasi
sostinės centre, o Lukiškių aikštėje iki šiol nėra paminklo Lietuvos
gynėjams. Kai kam apsivertė liežuvis reikalauti, kad Lukiškėse būtų
pastatyti požeminiai garažai automobiliams, o viršuje įkurtas atrakcionų
parkas, kavinės, kitos pasilinksminimo įstaigos. Aš nesu nusistatęs
prieš pasilinksminimus. Linksmas žmogus sveikas, darbštus žmogus.
Tačiau viskam yra ribos. Padorus žmogus žino, kur galima linksmintis,
o kur ne. Aš nebesuprantu, kur mes ritamės. Valdžia duoda pinigų
ištvirkėliams, kurie Vilniuje rudenį nori surengti savo suvažiavimą
ar konferenciją. Taigi šį rudenį Vilniuje siautės gėjai ir lesbietės,
demonstruos savo ištvirkimą. Ir visa tai už mokesčių mokėtojų
pinigus. Už pinigus padorių žmonių, kurie laikosi tradicinio požiūrio
į šeimą, į vyro ir moters santykius, kurie išgyvena, kad vis mažiau
žmonių kuria šeimas ir augina bent po keletą vaikų. Valdžia mus
jau verčia švęsti lenkiškas šventes, konstitucijas. Jeigu lenkams
gegužės 3-ioji įsimintina diena, tegul švenčia. Kuo čia dėti mes,
lietuviai? Lietuvių kalbos komisija, išlaikoma iš mokesčių mokėtojų
pinigų, darko mūsų kalbą, versdama mus neįprastai rašyti užsienietiškus
vardus ir pavadinimus. Ir tai pateikia kaip išganymą, kaip vienintelį
teisingą dalyką. Mokyklas, universitetus valdo buvę komunistai,
todėl ten lietuviškumo ne tiek jau daug. Auga jaunoji karta, kuriai
nusispjauti į tautiškus reikalus. Visa tai matant galima išprotėti...
Redakcijos prierašas. Rugpjūčio 25 dieną
17 val. mons. Alfonsas Svarinskas kalbės Marijos radijo laidoje
Ganytojo žodis.
© 2010 XXI amžius
|