|  
              Dvasininko planuose  tautos didžiavyrių įamžinimas 
             
            
               
                    | 
                
                |  
                   Monsinjoras Alfonsas Svarinskas  
                    visada mielai bendrauja su jaunimu  
                    Artūro ŠULCO nuotrauka  
                 | 
               
             
             Prieš keletą savaičių iš kelionės po JAV 
              sugrįžęs monsinjoras Alfonsas SVARINSKAS jau pasinėrė į veiklą: 
              rūpinasi partizanų, Laisvės kovotojų įamžinimo reikalais, o susitikimuose 
              su gyventojais dalijasi dvasiniais išgyvenimais dėl šalyje tvyrančio 
              moralinio, dorovinio nuosmukio. Mons. A. Svarinskas XXI amžiui 
              mielai sutiko trumpai papasakoti apie beveik porą savaičių trukusią 
              viešnagę tolimoje užjūrio šalyje, pasidalyti ateities planais, mintimis 
              apie Lietuvos aktualijas. Su monsinjoru kalbėjosi žurnalistas Kęstutis 
              PRANCKEVIČIUS.  
               
             Neseniai paminėjote 85-erių metų jubiliejų. 
              Tačiau vis dar esate  visuomeniškai aktyvus, jus dažnai galima pamatyti 
              įvairiuose renginiuose  ir Sąjūdžio veikloje, ir pagerbiant Laisvės 
              kovų dalyvius. Deja, dažnai būnate bene vienintelis dvasininkas 
              tuose visuomenės susibūrimuose. Kodėl, Jūsų nuomone, mūsų kunigai 
              yra tokie neaktyvūs?  
             Jubiliejus jau praeityje, bet su dėkingumu prisimenu 
              visus, kas mane pagerbė, prisiminė. Noriu patikinti, kad nors amžius 
              jau ir solidokas, sveikata nebe ta, tačiau trauktis iš aktyvios 
              visuomeninės veiklos neketinu  dirbsiu tol, kol galėsiu ir kiek 
              Dievas man suteiks jėgų. Be abejo, apmaudu, kad mūsų kunigai per 
              Nepriklausomybės laikotarpį tapo tokie pasyvūs ir vangūs. O reikėtų, 
              kad būtų atvirkščiai  kur tautos sambūris, ten turi būti ir dvasininkai. 
              Dalyvaudami kunigiška apranga jie tik sutaurintų renginių prasmę, 
              parodytų rūpestį mūsų kultūrine visuomenine būkle. Suprantama, dabar 
              daug kur kunigų trūksta ir pačiose parapijose, jie triūsia net keliose 
              vietose. Tačiau, manau, atvykti į svarbius renginius jie galėtų 
              rasti laiko. Prisiminkime, kaip dvasininkija aktyviai dalyvavo prieškario 
              nepriklausomoje Lietuvoje, net ir politikoje jie grojo pirmais smuikais... 
              Istorija juk niekad nepamirš prelato Mykolo Krupavičiaus įvykdytos 
              Žemės reformos, kunigo Vlado Jurgučio nuopelnų įvedant litą ir išlaikant 
              jo stabilų kursą. O kiek dvasininkų paaukojo savo gyvybes užėjus 
              okupantams, kiek jų kentėjo Sibiro golgotose?!  
             Beje, Bažnyčia tais niūriais laikais buvo bene 
              vienintelis tautos ramstis, padėjusi atlaikyti sunkiausius išbandymus. 
              Tad kodėl dabar, kai mūsų sergančioje visuomenėje yra tiek daug 
              dvasinių bei socialinių skaudulių, neleisti aktyviau reikštis dvasininkijai? 
              Kai kas gali išreikšti priekaištą, esą dabartinėse kunigų seminarijose 
              trūksta aukšto dvasinio lygio lyderių ir dėstytojų, galinčių išugdyti 
              patriotiškai mąstančius ne tik Bažnyčios, bet ir visuomenės interesams 
              neabejingus, moraliai bei doroviškai pasikausčiusius kunigus. Su 
              tuo sutikčiau.  
              Aš su nuostaba prisimenu, kokioje dvasioje buvau 
              ugdomas ir auklėjamas anuometinėje Kauno kunigų seminarijoje. Iki 
              šiol su pagarba miniu savo dvasios vadovus ir dėstytojus  kunigus 
              profesorius Stasį Gruodį, Praną Kuraitį, Aleksandrą Grigaitį, kunigą 
              Stasį Ylą ir kitus. Šie dvasininkai buvo uolūs Bažnyčios tarnai, 
              ištikimai mylėję Dievą ir Tėvynę. Tokių dvasios vedlių mums šiandien 
              labai trūksta.  
             Visuomenę papiktino Vilniaus savivaldybės vadovo 
              V. Navicko sprendimas leisti gėjams ir lesbietėms rengti eitynes 
              sostinės gatvėmis. Ir tokius renginius leidžiama organizuoti būtent 
              tada, kai visuomenėje neatslūgsta pasipiktinimo banga dėl prokurorų 
              vilkinimo vadinamojoje pedofilijos byloje. Kaip turėtų reaguoti 
              į tokius reiškinius Lietuvos visuomenė, politikai ir Bažnyčia?  
             Spaudoje ir Marijos radijuje ne kartą ta skaudžia 
              tema esu kalbėjęs ir raginęs tikinčiuosius ir visus tautiečius, 
              kam brangūs dvasios bei moralės nuostatai, nelikti abejingais ir 
              ryžtingai pasipriešinti iš Vakarų plūstančiai pseudokultūrai, luošinančiai 
              ir tvirkinančiai vaikus bei jaunimą. Atsakingos valstybės institucijos, 
              pro pirštus žiūrinčios į tokius reiškinius ir lengva ranka pasirašančios 
              leidimus organizuoti gėjų eitynes, daro nusikaltimą! Kaip galime 
              leisti, kad kažkas iš viršaus, su visuomene nepasitarus, nurodytų 
              ką ir kaip daryti?!  
              Įdomu, kaip paprastas pilietis žiūrėtų, jeigu 
              į jo butą įsiveržtų banditas ir pasakytų  dabar aš čia gyvensiu 
              ir darysiu ką tik noriu. Manau, čia gyvenančio žmogaus reakcija 
              būtų neadekvati. Taigi, ir mums nereikia nusileisti, kad visokio 
              plauko ištvirkėliai, suplaukę iš įvairių pasviečių, mums nurodinėtų 
              ir dar žalotų mūsų jaunąją kartą. Tegu jie važiuoja sau kur nors 
              į Kanarų salas ir ten demonstruoja savo gašlybes, o nelenda į katalikišką 
              Lietuvą! Ta proga visoje Lietuvoje drauge su būreliu vienminčių 
              kovotojų pradėjome rinkti parašus, kuriais raginsime šalies bei 
              vietos valdžios atstovus atsikvošėti ir atšaukti sprendimą dėl vadinamojo 
              gėjų parado. Nežinau, kokį poveikį turės surinkti parašai, bet mes 
              ir toliau nesudėsime rankų. Privalome apginti Bažnyčios ir Tėvynės 
              ateitį! Jeigu nebus atsižvelgta į mūsų reikalavimus, gegužės 8-ąją 
              šauksime visus vilniečius ir Lietuvos patriotus atvykti į sostinę 
              ir maldomis bei giesmėmis prie Prezidentūros, Seimo, Vyriausybės 
              rūmų ir Vilniaus Arkikatedros pasakyti, kad mums ne tas pats, kai 
              katalikiškoje, tikinčioje šalyje siekiama išniekinti Laisvės idealus, 
              mūsų tradicines tikėjimo vertybes, suardyti ir sunaikinti šeimas. 
              Tikiuos, kad mes atlaikysime savo frontą, nes Dievas yra mūsų pagalba 
              ir tvirtybė.  
             Kovo mėnesį buvo prisimintas partizanas Antanas 
              Kraujelis. Šį Laisvės kovotoją pagerbė ir Utenoje, ir Seime, kur 
              buvo surengta konferencija, atidaryta fotografijų paroda. Tačiau 
              vienas pirmųjų Valstybės saugumo departamento vadovų J. Jurgelis 
              neseniai pareiškė, kad A. Kraujelis buvo paprasčiausias banditas, 
              nužudęs devynis nekaltus žmones. Kaip vertinate tokių veikėjų pasisakymus? 
             
             Jau ne pirmąsyk man tenka dalyvauti vieno iš paskutiniųjų 
              Lietuvos partizanų Antano Kraujelio minėjime. Daugiau kaip 20 metų 
              sugebėjęs išsilaikyti šis Laisvės kovotojas mums tapo tikru pavyzdžiu, 
              kaip reikia mylėti savo Tėvynę ir aukotis dėl jos šventų idealų. 
              1965 m. kovo 17-ąją Utenos r., Papiškių kaime savo slėptuvėje žuvęs 
              A. Kraujelis įrodė, kad iki pat savo mirties liko ištikimas nepriklausomai 
              Lietuvai. Analogišką žygdarbį keletą mėnesių vėliau, t. y. liepos 
              pradžioje, atliko ir paskutinis Žemaitijos partizanas Pranas Končius, 
              žuvęs Didžiųjų Žalimų kaime, Kretingos rajone.  
             Tačiau paskutinis partizanas, ilgiausiai išsislapstęs 
              nuo sovietinių budelių, buvo Stasys Guiga. Jis mirė 1986 metų pradžioje 
              Utenos rajone, Činčikų kaime. Net 33 metus jį ištikimai slėpė ir 
              globojo Ona Činčikaitė, tikra Lietuvos patriotė. Apmaudu, kodėl 
              šio partizano niekas neprisimena ir neįvertina jo žygdarbio?  
             Be jokių abejonių, šiuos Laisvės kovotojus, kaip 
              ir daugelį kitų, kritusių už Lietuvos laisvę, būtina deramai pagerbti 
              ir įvertinti jų žygdarbius, neleisti, kad būtų paniekintas jų šviesus 
              atminimas. Dabartiniams mūsų priešams ar jų kolaborantams, aišku, 
              nemalonu, kad pagerbiamos jų aukos. Todėl nieko nuostabaus, kad 
              per žiniasklaidos priemones šie liūdnai pagarsėję veikėjai stengiasi 
              sumenkinti ir net paniekinti partizaninio judėjimo dalyvius, jų 
              artimuosius.  
             Laisvės kovotojus papiktino neseniai pasirodžiusi 
              istoriko Mindaugo Pociaus knyga Antroji mėnulio pusė. Jos autorius  
              istoriniais tyrimais parodo, kad partizanai elgėsi žiauriai su savo 
              tauta. Tam faktui pagrįsti knygos autorius panaudoja KGB sukurptus 
              partizanų bylų dokumentus...  
             Iš tiesų mane, kaip ir daugelį buvusių Laisvės 
              kovotojų, be galo papiktino tokių pseudoistorikų ir pseudorašytojų 
              darbai, kuriais akivaizdžiai bandoma apjuodinti ir apšmeižti Lietuvos 
              laisvės bylą, jos kovotojus. Apmaudu, kad tokia paskalų ir šmeižto 
              banga plūstelėjo pastaraisiais metais. Prisiminkime ponaitį M. Ivaškevičių 
              ir jo liūdnai pagarsėjusį paskvilį Žali  kiek ten melo, cinizmo 
              ir neapykantos Laisvės kovotojams. Galvojate, kad tai savarankiškai 
              paskleista ta jų pseudokūryba? Nieko panašaus! Iš savo praeities 
              mokyklų puikiai jaučiu, kaip pagal dar ne taip senų KGB laikų 
              specialiai pasirinktą priešų taktiką bandoma susidoroti su tai nusikalstamai 
              sistemai neįtikusiais asmenimis, išniekinti taurius Laisvės idealus 
              ir taip viską sujaukti, kad visuomenė pasimestų ir nebeatrinktų 
              pelų nuo grūdų.  
              Antra vertus, kaip žinoma, savo kūrybai ir 
              tyrimams šie rašeivos žinių semiasi iš KGB sukurptų bylų ir po 
              to be jokių tyrimų ir sąžinės graužaties pila melo purvą. O kaip 
              ši nusikalstamo režimo struktūra tyrė ir kaupė tas bylas, manau, 
              aiškinti jau nebereikia. Beje, vadovautis tautos priešų archyvais 
               ne tik amoralu, bet ir nusikalstama! Įdomu, ar vokiečiai, tirdami 
              skaudžią praeitį, vadovaujasi nacių archyvais? Tokiems kūrėjams 
              ir istorikams būtų pravartu prisiminti senąją Antikos laikų išmintį 
               apie mirusiuosius arba gerai, arba nieko. Jeigu jiems nepatinka 
              partizanai, Laisvės kovų dalyviai, tegu nerašo apie juos, o pasiieško 
              kitų temų! Šmeiždami ir juodindami Lietuvos istoriją, jie daro didžiulį 
              nusikaltimą dabartinei ir ypač ateities kartoms. Beje, ar šiems 
              veikėjams būtų malonu, jeigu apie juos kas nors taip bjauriai meluotų 
              ir rašytų? Neabejoju, jog tuoj pat būtų sulaukta didžiulio pasipriešinimo. 
              Ką gi, jei šiems kvislingams ir pavyktų išvengti visuomenės teismo, 
              nuo Dievo teismo nepavyks išsisukti.  
             Jūs ypač rūpinatės žuvusiųjų partizanų, Laisvės 
              kovotojų atminimu. Ne be Jūsų iniciatyvos daug Laisvės kovų dalyvių 
              ir dvasininkų buvo pagerbti ir apdovanoti ordinais ir kitais apdovanojimais. 
             
             Jei nebūtų buvę mūsų narsių partizanų, jų aukos, 
              šiandien nebūtume turėję Nepriklausomybės! Tačiau ar mes deramai 
              pagerbiame ir įvertiname šiuos didžiavyrius? Man be galo skaudu, 
              kad per 20 nepriklausomos Lietuvos metų taip ir nepagerbėme okupacijos 
              metais nužudytų buvusių mūsų šalies ministrų. Jie juk irgi buvo 
              Lietuvos patriotai ir jie lemtingą akimirką nepasitraukė iš Tėvynės. 
              Kodėl nepagerbtas ir neįamžintas Laisvės kovų dalyvio majoro Vytauto 
              Bulvičiaus bei su juo dar 8 žuvusiųjų karių atminimas? Lankantis 
              įvairiose pasaulio šalyse teko pamatyti, kaip ten yra gerbiami žuvę 
              ir gyvi likę didvyriai. O mes net gražaus paminklo nesugebame pastatyti! 
             
             Neseniai sužinojau, jog artimiausiu metu Utenoje 
              ketinama pastatyti paminklą mūsų didvyriui Antanui Kraujeliui. Tačiau 
              kai išvydau paminklo maketą, net plaukai pasišiaušė  kažkokia karikatūra 
              iš vamzdžių, panašių kaip sostinėje, prie Neries, pastatyto paminklo, 
              fone...Ką gi, jeigu nesugebame pastatyti deramo paminklo, tai tada 
              geriau nestatykime jokio, nes tokiais statiniais ne tik sukompromituotume, 
              bet ir įžeistume žuvusiųjų atminimą.  
             Minint šio partizano 45-ąsias žūties metines lankiausi 
              Utenos krašte, kur vyko minėjimas. Viskas lyg ir būtų puiku, nemažai 
              dalyvių, tačiau pasigedau jaunimo. Kur mūsų mokytojai, kodėl jie 
              neatsiveda į tokius renginius mokinių ir neparodo Laisvės kovų dalyvių, 
              partizanų  juk tai dar gyvi likę tų istorinių įvykių liudininkai! 
              Praeis dar metai, kiti ir nebeliks šių žmonių, o jaunai kartai liks 
              tik sausos žinios istorijos puslapiuose. Šitaip auklėdami jaunąją 
              kartą nieko gero nepasieksime, neįdiegsime jų širdyse patriotinių 
              jausmų.  
             Taip pat papiktino ir vietos valdžios neveiklumas. 
              Norima įkurti memorialinį namą-muziejų, įamžinantį partizano A. Kraujelio 
              atminimą. Pasirodo, tame nedideliame pastate, susijusiame su A. Kraujelio 
              gyvenimu bei veikla, negalima įrengti muziejaus todėl, kad jo savininkai 
              už namelį prašo didžiulių pinigų, tokių, už kuriuos galėtų įsigyti 
              butą Vilniuje! Taigi belieka mums, Laisvės kovų dalyviams, surinkti 
              pinigus ir išpirkti šį namą....  
             Jau keletą metų kuriate Didžiosios kovos partizanų 
              parką gimtajame Ukmergės rajone. Planuojate ten įrengti ir atminimo 
              lentas Rusijos kalėjimuose žuvusiems Lietuvos ministrams ir kunigams. 
             
             Apie mano veiklą siekiant įamžinti partizanų atminimą 
              steigiant parką prie Šventosios upės Ukmergės rajone jau ne kartą 
              minėta. Nenoriu sureikšminti savo veiklos  tiesiog esu ištikimas 
              Lietuvos kovotojas, myliu Dievą bei Tėvynę, o tą patriotizmo dvasią 
              gavau iš savo dvasios mokytojų Kauno kunigų seminarijoje. Iš tiesų 
              per tuos kelerius metus atlikta nemažai darbų, tačiau prieš akis, 
              kaip matau, jų laukia dar daugiau. Dabar kartais net su baime pagalvoju, 
              kad Dievas man nepasakytų, jog dar ne viską, ką galėjau padaryti, 
              padariau. Kiek sveikata ir jėgos leis, ketinu deramai įamžinti žuvusių 
              karininkų, paskutinių partizanų, taip pat nepriklausomos Lietuvos 
              ministrų atminimą.  
             Savo ruožtu Laisvės kovų tyrinėtojams siūlysiu, 
              kad būtų sudarytas atskiras sąrašas asmenų, kurie pasiaukojamai 
              kovojo ir žuvo už Lietuvą, trumpai aprašyti juos. Tiesa, yra išleista 
              pavienių leidinių, kuriuose aprašytos tos istorijos, tačiau skaitytojams 
              sunku susigaudyti toje informacijos jūroje. Todėl labai pravartu 
              būtų svarbią istorinę medžiagą apie tautos didvyrius surinkti į 
              vieną didelį leidinį, kad ateities kartos su pasididžiavimu prisimintų 
              mūsų tautos pasipriešinimo istoriją.  
             Neseniai lankėtės JAV, bendravote  su vietos 
              lietuvių bendruomenėmis, buvote apdovanotas ir premija. Kokie įspūdžiai 
              iš tų kelionių?  
             JAV esu lankęsis ne kartą. Esu dėkingas mūsų tautiečiams 
              už parodytą dėmesį ir svetingumą, taip pat už Laisvės premiją. Buvodamas 
              įvairiose lietuvių parapijose likau sužavėtas aukšta bendravimo 
              kultūra, o ypač pamaldumu. Kad ir kur vyktų renginiai ar sambūriai, 
              niekad neapsieinama be bendros maldos. Meldžiasi ne tik pagyvenusieji, 
              bet ir jaunimas. Stebiuosi jų išsaugotu dvasingumu, pagarba kitam 
              žmogui. Tik aišku, liūdina, kad kasmet mūsų tautiečių gretos ten 
              vis labiau retėja. Jeigu dar senesnės kartos lietuviai, atvykę į 
              Ameriką, stengėsi išsaugoti lietuvybę, tai dabartinė karta tuos 
              priesakus pamiršta  vyksta sparti tautinė asimiliacija, gausėja 
              mišrių šeimų. Sunku nuspėti, kiek mūsų tėvynainių beliks ten po 
              dešimties ar daugiau metų.  
             Grįžęs į namus pasijutau tarsi iš naujo atgimęs. 
              Lietuvoje dabar pavasaris, jaučiamas didžiulis Prisikėlimo džiaugsmas, 
              skaidri Velykų nuotaika. Tačiau priešakyje, kaip sakiau, laukia 
              dideli darbai. O Dievas man vis primena, kad skubėčiau viską deramai 
              ir uoliai atlikti, nes laiko nedaug beliko... Taigi, visiems katalikams 
              bei krikščionims, geros valios žmonėms noriu palinkėti Dievo palaimos 
              ir dvasinės stiprybės keliant Lietuvą iš moralės griuvėsių.  
             Nuoširdžiai dėkojame už prasmingus linkėjimus 
              ir pokalbį.  
              
            © 2010 XXI amžius 
           |