Dvasininko planuose tautos didžiavyrių įamžinimas
|
Monsinjoras Alfonsas Svarinskas
visada mielai bendrauja su jaunimu
Artūro ŠULCO nuotrauka
|
Prieš keletą savaičių iš kelionės po JAV
sugrįžęs monsinjoras Alfonsas SVARINSKAS jau pasinėrė į veiklą:
rūpinasi partizanų, Laisvės kovotojų įamžinimo reikalais, o susitikimuose
su gyventojais dalijasi dvasiniais išgyvenimais dėl šalyje tvyrančio
moralinio, dorovinio nuosmukio. Mons. A. Svarinskas XXI amžiui
mielai sutiko trumpai papasakoti apie beveik porą savaičių trukusią
viešnagę tolimoje užjūrio šalyje, pasidalyti ateities planais, mintimis
apie Lietuvos aktualijas. Su monsinjoru kalbėjosi žurnalistas Kęstutis
PRANCKEVIČIUS.
Neseniai paminėjote 85-erių metų jubiliejų.
Tačiau vis dar esate visuomeniškai aktyvus, jus dažnai galima pamatyti
įvairiuose renginiuose ir Sąjūdžio veikloje, ir pagerbiant Laisvės
kovų dalyvius. Deja, dažnai būnate bene vienintelis dvasininkas
tuose visuomenės susibūrimuose. Kodėl, Jūsų nuomone, mūsų kunigai
yra tokie neaktyvūs?
Jubiliejus jau praeityje, bet su dėkingumu prisimenu
visus, kas mane pagerbė, prisiminė. Noriu patikinti, kad nors amžius
jau ir solidokas, sveikata nebe ta, tačiau trauktis iš aktyvios
visuomeninės veiklos neketinu dirbsiu tol, kol galėsiu ir kiek
Dievas man suteiks jėgų. Be abejo, apmaudu, kad mūsų kunigai per
Nepriklausomybės laikotarpį tapo tokie pasyvūs ir vangūs. O reikėtų,
kad būtų atvirkščiai kur tautos sambūris, ten turi būti ir dvasininkai.
Dalyvaudami kunigiška apranga jie tik sutaurintų renginių prasmę,
parodytų rūpestį mūsų kultūrine visuomenine būkle. Suprantama, dabar
daug kur kunigų trūksta ir pačiose parapijose, jie triūsia net keliose
vietose. Tačiau, manau, atvykti į svarbius renginius jie galėtų
rasti laiko. Prisiminkime, kaip dvasininkija aktyviai dalyvavo prieškario
nepriklausomoje Lietuvoje, net ir politikoje jie grojo pirmais smuikais...
Istorija juk niekad nepamirš prelato Mykolo Krupavičiaus įvykdytos
Žemės reformos, kunigo Vlado Jurgučio nuopelnų įvedant litą ir išlaikant
jo stabilų kursą. O kiek dvasininkų paaukojo savo gyvybes užėjus
okupantams, kiek jų kentėjo Sibiro golgotose?!
Beje, Bažnyčia tais niūriais laikais buvo bene
vienintelis tautos ramstis, padėjusi atlaikyti sunkiausius išbandymus.
Tad kodėl dabar, kai mūsų sergančioje visuomenėje yra tiek daug
dvasinių bei socialinių skaudulių, neleisti aktyviau reikštis dvasininkijai?
Kai kas gali išreikšti priekaištą, esą dabartinėse kunigų seminarijose
trūksta aukšto dvasinio lygio lyderių ir dėstytojų, galinčių išugdyti
patriotiškai mąstančius ne tik Bažnyčios, bet ir visuomenės interesams
neabejingus, moraliai bei doroviškai pasikausčiusius kunigus. Su
tuo sutikčiau.
Aš su nuostaba prisimenu, kokioje dvasioje buvau
ugdomas ir auklėjamas anuometinėje Kauno kunigų seminarijoje. Iki
šiol su pagarba miniu savo dvasios vadovus ir dėstytojus kunigus
profesorius Stasį Gruodį, Praną Kuraitį, Aleksandrą Grigaitį, kunigą
Stasį Ylą ir kitus. Šie dvasininkai buvo uolūs Bažnyčios tarnai,
ištikimai mylėję Dievą ir Tėvynę. Tokių dvasios vedlių mums šiandien
labai trūksta.
Visuomenę papiktino Vilniaus savivaldybės vadovo
V. Navicko sprendimas leisti gėjams ir lesbietėms rengti eitynes
sostinės gatvėmis. Ir tokius renginius leidžiama organizuoti būtent
tada, kai visuomenėje neatslūgsta pasipiktinimo banga dėl prokurorų
vilkinimo vadinamojoje pedofilijos byloje. Kaip turėtų reaguoti
į tokius reiškinius Lietuvos visuomenė, politikai ir Bažnyčia?
Spaudoje ir Marijos radijuje ne kartą ta skaudžia
tema esu kalbėjęs ir raginęs tikinčiuosius ir visus tautiečius,
kam brangūs dvasios bei moralės nuostatai, nelikti abejingais ir
ryžtingai pasipriešinti iš Vakarų plūstančiai pseudokultūrai, luošinančiai
ir tvirkinančiai vaikus bei jaunimą. Atsakingos valstybės institucijos,
pro pirštus žiūrinčios į tokius reiškinius ir lengva ranka pasirašančios
leidimus organizuoti gėjų eitynes, daro nusikaltimą! Kaip galime
leisti, kad kažkas iš viršaus, su visuomene nepasitarus, nurodytų
ką ir kaip daryti?!
Įdomu, kaip paprastas pilietis žiūrėtų, jeigu
į jo butą įsiveržtų banditas ir pasakytų dabar aš čia gyvensiu
ir darysiu ką tik noriu. Manau, čia gyvenančio žmogaus reakcija
būtų neadekvati. Taigi, ir mums nereikia nusileisti, kad visokio
plauko ištvirkėliai, suplaukę iš įvairių pasviečių, mums nurodinėtų
ir dar žalotų mūsų jaunąją kartą. Tegu jie važiuoja sau kur nors
į Kanarų salas ir ten demonstruoja savo gašlybes, o nelenda į katalikišką
Lietuvą! Ta proga visoje Lietuvoje drauge su būreliu vienminčių
kovotojų pradėjome rinkti parašus, kuriais raginsime šalies bei
vietos valdžios atstovus atsikvošėti ir atšaukti sprendimą dėl vadinamojo
gėjų parado. Nežinau, kokį poveikį turės surinkti parašai, bet mes
ir toliau nesudėsime rankų. Privalome apginti Bažnyčios ir Tėvynės
ateitį! Jeigu nebus atsižvelgta į mūsų reikalavimus, gegužės 8-ąją
šauksime visus vilniečius ir Lietuvos patriotus atvykti į sostinę
ir maldomis bei giesmėmis prie Prezidentūros, Seimo, Vyriausybės
rūmų ir Vilniaus Arkikatedros pasakyti, kad mums ne tas pats, kai
katalikiškoje, tikinčioje šalyje siekiama išniekinti Laisvės idealus,
mūsų tradicines tikėjimo vertybes, suardyti ir sunaikinti šeimas.
Tikiuos, kad mes atlaikysime savo frontą, nes Dievas yra mūsų pagalba
ir tvirtybė.
Kovo mėnesį buvo prisimintas partizanas Antanas
Kraujelis. Šį Laisvės kovotoją pagerbė ir Utenoje, ir Seime, kur
buvo surengta konferencija, atidaryta fotografijų paroda. Tačiau
vienas pirmųjų Valstybės saugumo departamento vadovų J. Jurgelis
neseniai pareiškė, kad A. Kraujelis buvo paprasčiausias banditas,
nužudęs devynis nekaltus žmones. Kaip vertinate tokių veikėjų pasisakymus?
Jau ne pirmąsyk man tenka dalyvauti vieno iš paskutiniųjų
Lietuvos partizanų Antano Kraujelio minėjime. Daugiau kaip 20 metų
sugebėjęs išsilaikyti šis Laisvės kovotojas mums tapo tikru pavyzdžiu,
kaip reikia mylėti savo Tėvynę ir aukotis dėl jos šventų idealų.
1965 m. kovo 17-ąją Utenos r., Papiškių kaime savo slėptuvėje žuvęs
A. Kraujelis įrodė, kad iki pat savo mirties liko ištikimas nepriklausomai
Lietuvai. Analogišką žygdarbį keletą mėnesių vėliau, t. y. liepos
pradžioje, atliko ir paskutinis Žemaitijos partizanas Pranas Končius,
žuvęs Didžiųjų Žalimų kaime, Kretingos rajone.
Tačiau paskutinis partizanas, ilgiausiai išsislapstęs
nuo sovietinių budelių, buvo Stasys Guiga. Jis mirė 1986 metų pradžioje
Utenos rajone, Činčikų kaime. Net 33 metus jį ištikimai slėpė ir
globojo Ona Činčikaitė, tikra Lietuvos patriotė. Apmaudu, kodėl
šio partizano niekas neprisimena ir neįvertina jo žygdarbio?
Be jokių abejonių, šiuos Laisvės kovotojus, kaip
ir daugelį kitų, kritusių už Lietuvos laisvę, būtina deramai pagerbti
ir įvertinti jų žygdarbius, neleisti, kad būtų paniekintas jų šviesus
atminimas. Dabartiniams mūsų priešams ar jų kolaborantams, aišku,
nemalonu, kad pagerbiamos jų aukos. Todėl nieko nuostabaus, kad
per žiniasklaidos priemones šie liūdnai pagarsėję veikėjai stengiasi
sumenkinti ir net paniekinti partizaninio judėjimo dalyvius, jų
artimuosius.
Laisvės kovotojus papiktino neseniai pasirodžiusi
istoriko Mindaugo Pociaus knyga Antroji mėnulio pusė. Jos autorius
istoriniais tyrimais parodo, kad partizanai elgėsi žiauriai su savo
tauta. Tam faktui pagrįsti knygos autorius panaudoja KGB sukurptus
partizanų bylų dokumentus...
Iš tiesų mane, kaip ir daugelį buvusių Laisvės
kovotojų, be galo papiktino tokių pseudoistorikų ir pseudorašytojų
darbai, kuriais akivaizdžiai bandoma apjuodinti ir apšmeižti Lietuvos
laisvės bylą, jos kovotojus. Apmaudu, kad tokia paskalų ir šmeižto
banga plūstelėjo pastaraisiais metais. Prisiminkime ponaitį M. Ivaškevičių
ir jo liūdnai pagarsėjusį paskvilį Žali kiek ten melo, cinizmo
ir neapykantos Laisvės kovotojams. Galvojate, kad tai savarankiškai
paskleista ta jų pseudokūryba? Nieko panašaus! Iš savo praeities
mokyklų puikiai jaučiu, kaip pagal dar ne taip senų KGB laikų
specialiai pasirinktą priešų taktiką bandoma susidoroti su tai nusikalstamai
sistemai neįtikusiais asmenimis, išniekinti taurius Laisvės idealus
ir taip viską sujaukti, kad visuomenė pasimestų ir nebeatrinktų
pelų nuo grūdų.
Antra vertus, kaip žinoma, savo kūrybai ir
tyrimams šie rašeivos žinių semiasi iš KGB sukurptų bylų ir po
to be jokių tyrimų ir sąžinės graužaties pila melo purvą. O kaip
ši nusikalstamo režimo struktūra tyrė ir kaupė tas bylas, manau,
aiškinti jau nebereikia. Beje, vadovautis tautos priešų archyvais
ne tik amoralu, bet ir nusikalstama! Įdomu, ar vokiečiai, tirdami
skaudžią praeitį, vadovaujasi nacių archyvais? Tokiems kūrėjams
ir istorikams būtų pravartu prisiminti senąją Antikos laikų išmintį
apie mirusiuosius arba gerai, arba nieko. Jeigu jiems nepatinka
partizanai, Laisvės kovų dalyviai, tegu nerašo apie juos, o pasiieško
kitų temų! Šmeiždami ir juodindami Lietuvos istoriją, jie daro didžiulį
nusikaltimą dabartinei ir ypač ateities kartoms. Beje, ar šiems
veikėjams būtų malonu, jeigu apie juos kas nors taip bjauriai meluotų
ir rašytų? Neabejoju, jog tuoj pat būtų sulaukta didžiulio pasipriešinimo.
Ką gi, jei šiems kvislingams ir pavyktų išvengti visuomenės teismo,
nuo Dievo teismo nepavyks išsisukti.
Jūs ypač rūpinatės žuvusiųjų partizanų, Laisvės
kovotojų atminimu. Ne be Jūsų iniciatyvos daug Laisvės kovų dalyvių
ir dvasininkų buvo pagerbti ir apdovanoti ordinais ir kitais apdovanojimais.
Jei nebūtų buvę mūsų narsių partizanų, jų aukos,
šiandien nebūtume turėję Nepriklausomybės! Tačiau ar mes deramai
pagerbiame ir įvertiname šiuos didžiavyrius? Man be galo skaudu,
kad per 20 nepriklausomos Lietuvos metų taip ir nepagerbėme okupacijos
metais nužudytų buvusių mūsų šalies ministrų. Jie juk irgi buvo
Lietuvos patriotai ir jie lemtingą akimirką nepasitraukė iš Tėvynės.
Kodėl nepagerbtas ir neįamžintas Laisvės kovų dalyvio majoro Vytauto
Bulvičiaus bei su juo dar 8 žuvusiųjų karių atminimas? Lankantis
įvairiose pasaulio šalyse teko pamatyti, kaip ten yra gerbiami žuvę
ir gyvi likę didvyriai. O mes net gražaus paminklo nesugebame pastatyti!
Neseniai sužinojau, jog artimiausiu metu Utenoje
ketinama pastatyti paminklą mūsų didvyriui Antanui Kraujeliui. Tačiau
kai išvydau paminklo maketą, net plaukai pasišiaušė kažkokia karikatūra
iš vamzdžių, panašių kaip sostinėje, prie Neries, pastatyto paminklo,
fone...Ką gi, jeigu nesugebame pastatyti deramo paminklo, tai tada
geriau nestatykime jokio, nes tokiais statiniais ne tik sukompromituotume,
bet ir įžeistume žuvusiųjų atminimą.
Minint šio partizano 45-ąsias žūties metines lankiausi
Utenos krašte, kur vyko minėjimas. Viskas lyg ir būtų puiku, nemažai
dalyvių, tačiau pasigedau jaunimo. Kur mūsų mokytojai, kodėl jie
neatsiveda į tokius renginius mokinių ir neparodo Laisvės kovų dalyvių,
partizanų juk tai dar gyvi likę tų istorinių įvykių liudininkai!
Praeis dar metai, kiti ir nebeliks šių žmonių, o jaunai kartai liks
tik sausos žinios istorijos puslapiuose. Šitaip auklėdami jaunąją
kartą nieko gero nepasieksime, neįdiegsime jų širdyse patriotinių
jausmų.
Taip pat papiktino ir vietos valdžios neveiklumas.
Norima įkurti memorialinį namą-muziejų, įamžinantį partizano A. Kraujelio
atminimą. Pasirodo, tame nedideliame pastate, susijusiame su A. Kraujelio
gyvenimu bei veikla, negalima įrengti muziejaus todėl, kad jo savininkai
už namelį prašo didžiulių pinigų, tokių, už kuriuos galėtų įsigyti
butą Vilniuje! Taigi belieka mums, Laisvės kovų dalyviams, surinkti
pinigus ir išpirkti šį namą....
Jau keletą metų kuriate Didžiosios kovos partizanų
parką gimtajame Ukmergės rajone. Planuojate ten įrengti ir atminimo
lentas Rusijos kalėjimuose žuvusiems Lietuvos ministrams ir kunigams.
Apie mano veiklą siekiant įamžinti partizanų atminimą
steigiant parką prie Šventosios upės Ukmergės rajone jau ne kartą
minėta. Nenoriu sureikšminti savo veiklos tiesiog esu ištikimas
Lietuvos kovotojas, myliu Dievą bei Tėvynę, o tą patriotizmo dvasią
gavau iš savo dvasios mokytojų Kauno kunigų seminarijoje. Iš tiesų
per tuos kelerius metus atlikta nemažai darbų, tačiau prieš akis,
kaip matau, jų laukia dar daugiau. Dabar kartais net su baime pagalvoju,
kad Dievas man nepasakytų, jog dar ne viską, ką galėjau padaryti,
padariau. Kiek sveikata ir jėgos leis, ketinu deramai įamžinti žuvusių
karininkų, paskutinių partizanų, taip pat nepriklausomos Lietuvos
ministrų atminimą.
Savo ruožtu Laisvės kovų tyrinėtojams siūlysiu,
kad būtų sudarytas atskiras sąrašas asmenų, kurie pasiaukojamai
kovojo ir žuvo už Lietuvą, trumpai aprašyti juos. Tiesa, yra išleista
pavienių leidinių, kuriuose aprašytos tos istorijos, tačiau skaitytojams
sunku susigaudyti toje informacijos jūroje. Todėl labai pravartu
būtų svarbią istorinę medžiagą apie tautos didvyrius surinkti į
vieną didelį leidinį, kad ateities kartos su pasididžiavimu prisimintų
mūsų tautos pasipriešinimo istoriją.
Neseniai lankėtės JAV, bendravote su vietos
lietuvių bendruomenėmis, buvote apdovanotas ir premija. Kokie įspūdžiai
iš tų kelionių?
JAV esu lankęsis ne kartą. Esu dėkingas mūsų tautiečiams
už parodytą dėmesį ir svetingumą, taip pat už Laisvės premiją. Buvodamas
įvairiose lietuvių parapijose likau sužavėtas aukšta bendravimo
kultūra, o ypač pamaldumu. Kad ir kur vyktų renginiai ar sambūriai,
niekad neapsieinama be bendros maldos. Meldžiasi ne tik pagyvenusieji,
bet ir jaunimas. Stebiuosi jų išsaugotu dvasingumu, pagarba kitam
žmogui. Tik aišku, liūdina, kad kasmet mūsų tautiečių gretos ten
vis labiau retėja. Jeigu dar senesnės kartos lietuviai, atvykę į
Ameriką, stengėsi išsaugoti lietuvybę, tai dabartinė karta tuos
priesakus pamiršta vyksta sparti tautinė asimiliacija, gausėja
mišrių šeimų. Sunku nuspėti, kiek mūsų tėvynainių beliks ten po
dešimties ar daugiau metų.
Grįžęs į namus pasijutau tarsi iš naujo atgimęs.
Lietuvoje dabar pavasaris, jaučiamas didžiulis Prisikėlimo džiaugsmas,
skaidri Velykų nuotaika. Tačiau priešakyje, kaip sakiau, laukia
dideli darbai. O Dievas man vis primena, kad skubėčiau viską deramai
ir uoliai atlikti, nes laiko nedaug beliko... Taigi, visiems katalikams
bei krikščionims, geros valios žmonėms noriu palinkėti Dievo palaimos
ir dvasinės stiprybės keliant Lietuvą iš moralės griuvėsių.
Nuoširdžiai dėkojame už prasmingus linkėjimus
ir pokalbį.
© 2010 XXI amžius
|