Varpas: apie lietuvybę,
tiesą, laisvę ir moralę
|
Žurnalo Varpas
37-ojo numerio viršelis
|
Nuo 1963 metų JAV, Čikagoje, Varpininkų filisterių
draugijos leidžiamas žurnalas Varpas tvirtai laikosi prieš šimtmetį
ėjusio Varpo tradicijos, nenutolsta nuo jo steigėjo Vinco Kudirkos
ideologijos, gilinasi į aktualiausias šiandienės Lietuvos problemas.
Ne išimtis ir 2003-2004 metų 37-asis Varpo numeris, pradedamas
V.Mykolaičio-Putino eilėraščiu Mortuos voco (Mirusius šaukiu).
Dr.Vytautas A.Dambrava straipsnyje Į tikrąją
demokratiją bando suvokti, kodėl Lietuva taip sunkiai eina į ją:
Šiandien demokratija rankioja žmones be įsitikinimų, be moralinių
skrupulų. (
) Kadangi demokratijos širdis yra laisvė, o moralinės
vertybės sudaro užtvarą nežabotai laisvei, tai neretai ir dabar
pilietis tampa tuščios laisvės ir tuščios, bereikšmės demokratijos
artistu, statistu ar tik liudininku. (
) Pirmiausia, pilietis neturi
siekti laisvės tiktai sau. Laisvė yra nedalijama: ji yra susijusi
su tarnyba visai žmonijai. Laisvė tampa tuščia sąvoka, kai žmonės
vien tiktai laukia ką pasaulis jiems pasiūlys, ir reikalauja, ką
valstybė jiems duos, tada piliečiai patys naikina ir save, ir valstybę.
Žmonės, piliečiai, privalome nešti viltį valstybei ir pasauliui.
Dr. V.A.Dambrava sako, kad šiandien daug lietuvių tarnauja mamonai,
jiems rūpi ne sąžiningai tarnauti valstybei, o greitai, nepaisant
priemonių ir pilietinio padorumo, prasikurti. Straipsnio autorius
mato tokią naują mūsų tautos dvasinio prisikėlimo viziją: a) idealais
tikintis jaunimas įgyvendina Lietuvai naudingus savo siekius; b)
šių laikų savanoriai herojai atsakingai tęsia darbą, kurį, negailėdami
savęs, garbingai atliko partizanai, tremtiniai, politiniai kaliniai;
c) kuo galėdama Lietuvai padeda idealistinė išeivija. Dr.V.A.Dambravos
manymu, svarbiausias gražios Lietuvos rytdienos garantas teisingumas.
Kun. Algirdas Paliokas, SJ, rašinyje Nesibaigiančios
laisvės problemos nagrinėja glaudžiai tarp savęs susijusius praeitį
ir dabartį, tautiškumą ir tikėjimą, laisvę ir gerovę, argumentuotai
aiškina, kur gali nuvesti žmoniją klaidingos ir baisios ideologijos.
Tereikia prisiminti Leniną, Staliną, Hitlerį.
Kai kam gali pasirodyti, - rašo kun. A.Paliokas,SJ,
- jog be reikalo prisimenamas marksizmas, ateizmas, socializmas,
komunizmas. Kas jau kapuose, tegu sau ten ir pūva. Blogiausia, kad
šios ideologijos nėra palaidotos. Niekas neištrynė jų iš žmonių
sąmonės, nes žmogus ne kompiuteris. Homo sovieticus yra gyvas
ir ne tik gyvas, o vadovaujantis. (
) Laisvė tai priklausymas
nuo Dievo! Laisva valia apdovanotas žmogus (kartu ir tauta) yra
laisvas tik tada, kai savo dvasia ir gyvenimu stengiasi panėšėti
į Dievą, kuris yra tobula Laisvė.
Analizuodamas neigiamų jėgų strategiją, autorius
teigia, kad jos stengiasi nukirsti tautos šaknis, t.y. sunaikinti
praeitį, suskaldyti tautą, uždaryti žmogų vienatvėje. Šiurpiai
išgyvenamos vienatvės tragiškumo jutimas beprasmio likimo akivaizdoje
paskatina alkoholiui, narkotikams, savižudybei, - konstatuoja kun.
A.Paliokas.(
) Ir vargas jam, jeigu ir ryšio su Dievu nebeturi.
Vertas dėmesio Lino Kojelio straipsnis Rusijos
energetikos oligarchų įtaka Lietuvos politikai ir ekonomikai. Jau
pats pavadinimas verčia suklusti, o perskaitęs publikaciją, tiesiog
nustėrsti: kokie galingi oligarchų rankose svertai ir kiek daug
būdų, norint pakreipti Lietuvos gyvenimą taip, kaip pageidauja jai,
reikia manyti, priešiška valstybė. L.Kojelis siūlo priešintis Rusijos
oligarchams ir jų vietininkams Lietuvos oligarchams ir įkurti Strateginių
studijų institutą. Lietuvoje yra sąžiningų ir intelektualiai bei
moraliai kvalifikuotų žmonių - politikų, akademikų, žurnalistų,
verslininkų, visuomenininkų kurie šią strateginę grėsmę Lietuvai
supranta, - tikina rašinio autorius.
Varpe išspausdintame Jono Pabedinsko straipsnyje
Gerbūvio lyginimas ir žmonių laimė rašoma apie tai, kaip savo
gyvenimą vertina amerikiečiai, vokiečiai, prancūzai, skandinavai,
kad ne viename krašte (Egipte, Pakistane, Alžyre ar Indonezijoje)
islamistų nesugebėjimas pritaikyti jų gyvenimo vertybes prie modernaus
pasaulio veda į neapykantą ir bergždžią tarptautinę kovą prieš Vakarus,
trumpai užsimenama apie sunkią ekonominę daugelio Afrikos šalių
padėtį.
Žurnalistė Audronė Viktorija Škiudaitė pristato
Lietuvos kariuomenės savanorio, paskutinio nepriklausomos Lietuvos
krašto apsaugos ministro brigados generolo Kazio Musteikio (1894-1977)
knygos Prisiminimų fragmentai ištrauką.
Vladimiras Laučius, profesionaliai vertindamas
daugiausia užsienio autorių bei vieno kito lietuvio mokslo darbus
bei publikacijas, straipsnyje Apie politinę filosofiją ir depolitizaciją
Lietuvoje siekia įžvelgti, kokie politinio Lietuvos gyvenimo reiškiniai
lieka nepastebėti ir nenagrinėti, kokia apskritai šiandien politikos
būklė.
Ilgametis Varpo redaktorius, Kudirkaičių organizacijos
garbės pirmininkas Antanas Kučys rašo apie 2003 m. sausio 6 d. į
Amžinybę išėjusią Lietuvos kudirkaičių vadovę, mokytoją ekspertę
Angelę Šiaurienę, gyvenusią V.Kudirkos idealais, neskyrusią patriotiškumo
nuo tikėjimo ir perdavusią Kudirkaičių organizaciją Garliavos gimnazijos
mokytojai Jūratei Dranginienei, o Varpininkų draugiją mokytojai
Angelei Sevrienei. A.Kučys taip pat prisimena 2003 m. balandžio
3 d. mirusį Grožvydą Lazauską, nuo 1993 metų buvusį Varpo žurnalo
administratoriumi, ir publicistą bei visuomenininką Juozą Žygą,
90-mečio proga nuoširdžius žodžius taria Justinui Lieponiui, talentingam
ekonomistui, verslininkui, statybininkui, bankininkui, golfo klubo
šeimininkui, mecenatui idealistui, pinigais remiančiam Varpą.
Negaliu nepacituoti bent kelių jautrasielio Aleksandro
Šidlausko eilučių, lyg žaltvykslė švytinčių jo rašinyje Lietuvos
kaimo dvasios laukas: Skausmo naštą užsikrovęs lietuviškas kaimas
ištvėrė, išsaugojo kūrybos ir jausenos kibirkštis, nesuniveliavo
kalbos, folkloro, papročių, apeigų ir švenčių.
Kaimo išaugintąja duona mito ir pirmaklasis, ir
profesorius, ir poetas, ir tremtinio vaikai.
Norisi iki pačios žemės nusilenkti kaimui, dėkoti
senolių ir pranokėjų kartoms už perduotus į rankas kraičio skrynių
turtus, dvasios didystę.
A.Šidlauskas žavisi kaimiečių kūrybingumu, džiaugiasi,
kad kryždirbystė 2002 metais pateko į UNESCO sąrašus kaip ypatingos
vertės tautos genijaus atspindys. (
) O dainų švenčių tradicijos
sakralumas taip pat jau pakeliui į tą pačią UNESCO įstaigą Paryžiuje.
Autorius skaudama širdimi rašo: Kaimas nešė savo naštą, palydėjęs
į sibirus šimtus tūkstančių pačių darbščiausių ūkininkų, sumaniausių
mokytojų, šviesiausių dvasininkų, gabiausių karininkų, visuomenininkų,
ištvermingiausių tiesos ieškotojų ir istorijos saugotojų.
Tai buvo baisus, neregėto pasaulinio masto kraujo
nuleidimas, visuotina tautos inteligentijos išnaika, visiškas dvasinio
pasipriešinimo sustabdymas.
Dėl tos priežasties ir radosi stribijos klanas,
kuris beveik visą pokarinį dešimtmetį metodiškai terorizavo kaimą
ir jo darbštų žmogų.
Kaimas iki šiol dar nėra visai išlaisvėjęs ir
atsigavęs.
Juozo Kojelio straipsnyje Pasvarstykime, kaip
patobulinti Lietuvos Seimą mąstoma, ką daryti, kad Seimas kuo greičiau
stiprintų Lietuvoje demokratiją, kaip atkurti sąžiningą ir patikimą
valstybės valdymą. J.Kojelis lygina 1990 metų Lietuvos Aukščiausiąją
Tarybą, 1992-1996 ir 1996-2000 metų Seimus bei JAV Kongreso Atstovų
rūmus, teigia, kad Seimo narių skaičius Lietuvai yra aiškiai per
didelis.
A.Kučys rašinyje Žaidimas partijomis abejoja,
ar dabartinės partijos (o jų tiek daug) žino, ko ir kaip turi siekti.
Tuo abejoti, pasak jo, verčia atskirų partijos narių ar net lyderių
atsisakymas dalyvauti rinkimuose, prašymas balsuoti už kitą partiją
ir asmenį.
A.V.Škiudaitės straipsnis Po Kudirkos Naumiestį
su mokytoja Natalija Manikiene skaitytojus supažindina su miestelio
kapinėse palaidotais žymiais Lietuvos žmonėmis: Vincu Kudirka (autorė
patikslina jo paminklo akmens ąžuolo - statybos istoriją, rašo,
kaip vietos šaltkalvis Antanas Zaleckis caro valdininko policijos
viršininko Gorielovo įsakymu sunaikino paminklo papėdėje iškaltus
Tautiškos giesmės žodžius, kas vėliau prižiūrėjo Laisvės šauklio
kapą), JAV mirusia Zanavykijos rašytoja Petronėle Orintaite, 1944
metais Budavonės miške sovietų nužudytais jaunais kunigais Jonu
Petriku ir Vaclovu Balsiu. Šiose kapinėse palaidoti Prano Mašioto
tėvai ir dailininko Vytauto Jonyno motina. Žurnalistė įdėmiai žvilgteli
ir į mokytojos, kraštotyrininkės, muziejininkės N.Manikienės gyvenimą
ir veiklą.
Varpas ir varpininkai tai itin informatyvus
A.V.Škiudaitės pokalbis su Varpo redaktoriumi, dviejų knygų autoriumi
A.Kučiu. Sužinome, kad V.Kudirkos idealizmas ir savo tautos meilė
jį sužavėjo jau Raseinių gimnazijoje, kad dabar įvairiose Lietuvos
mokyklose veikia 47 kudirkaičių būreliai, jog įkurtas Antano Masionio
varpininkų stipendijų fondas, kuriam Kanados lietuvis vienmintis
skyrė 100 tūkst. dolerių. A.Kučys dėkoja dr. J.Pajaujui, J.Audėnui,
dr.K.Karveliui, J.Daugėlai ir kitiems, padėjusiems leisti Varpą.
Rubrikoje Mūsų literatūroje Nijolė Jankutė rašo
apie Mariją Pečkauskaitę-Šatrijos Raganą, Aleksas Vitkus pristato
skaitytojams laisvės kovotojo, partizano, Sibiro kalinio ir tremtinio,
Politinių kalinių sąjungos Kauno skyriaus tarybos nario Antano Ruškio
knygą Endriejavo žemė, A.Ruškys glaustai aptaria medicinos daktaro
Jono Šalnos 1996 metais Vilniuje išleistą poezijos rinkinį Nurimus
banga, iliustruotą autoriaus medžio drožinių nuotraukomis.
Skyriuje Kudirkaičiai išspausdinti Kudirkaičių
organizacijos tarybos pirmininkės, Garliavos Juozo Lukšos gimnazijos
lietuvių kalbos mokytojos metodininkės J.Dranginienės straipsniai
Iš praeities tavo sūnūs te stiprybę semia, Kudirkaičių organizacijos
tautiškumo ugdymo vasaros stovykla Visada su tauta, mokytojos
Daivos Majauskienės rašinys Kudirkaičių organizacijos laikraščio
Varpo gausmas aidai.
Vladas VAITKEVIČIUS
© 2004 "XXI amžius"
|