Sergame objektyvumo liga
|
Vilniaus universiteto
Komunikacijos fakulteto
Žurnalistikos instituto
docentas Žygintas Pečiulis
Tomo Černiševo
(ELTA) nuotrauka
|
Žurnalistų etikos kodeksas turėtų būti peržiūrėtas
ir patikslintas, nes jame yra neįgyvendinamų straipsnių, kai kurios
nuostatos kelia šypseną.
Tokią poziciją interviu Eltai išreiškė Vilniaus
universiteto Komunikacijos fakulteto Žurnalistikos instituto docentas
Žygintas Pečiulis.
Kokias Lietuvos žiniasklaidos ypatybes galėtumėte
išskirti? Kokie mūsų žiniasklaidos ypatumai Vakarų pasaulio bei
Vidurio ir Rytų Europos kontekste?
Kalbant apie Lietuvos žiniasklaidą, galima išskirti
keletą jos bruožų. Per keturiolika nepriklausomybės metų įgijome
demokratišką spaudą. Turime demokratišką Visuomenės informavimo
įstatymą. Lietuvoje yra žodžio laisvė. Už nuomonę nebaudžiama. Kiekvienas
norintis gali leisti laikraštį. Šiais aspektais mes esame Vakarų
pasaulio dalis.
Kita mūsų žiniasklaidos savybė Lietuvoje yra
nedaug kokybiškos spaudos. Tai galima sieti su maža mūsų skaitytojų
auditorija. Yra toks posakis: Televizijų stiprumą lemia ne šalies
turtingumas, o jos dydis. Šiuo atveju Šveicarija viena turtingiausių
pasaulio šalių niekada nesusilygins su Rusija. Ryškiai skiriasi
šių valstybių auditorijos dydis.
Kokybiškos spaudos trūkumą galima sieti su politiniais
ar kultūriniais dalykais. Remdamiesi sociologiniais tyrimais matome,
kad skandinavai yra labai dideli laikraščių skaitytojai, o estai,
kurie laiko save skandinaviškos pakraipos, pagal laikraščių skaitymą
gerokai atsilieka.
Kita kultūrinė sąsaja, lemianti skaitytojų kiekį,
skirtumas tarp katalikiškų ir protestantiškų kraštų. Pastebėta,
kad katalikai mažiau skaito nei protestantai. Tai siejama su pastarųjų
aukštinamu Šventojo Rašto žodžiu.
Kalbant apie televizijas, Lietuva yra viena iš
pirmaujančių Rytų ir Vakarų Europos šalių pagal televizijų kiekį
vienam milijonui gyventojų. Yra neįprasta, kad 3,5 milijono gyventojų
turinti šalis turėtų keturis nacionalinius kanalus. Paprastai vienam
kokybiškam kanalui tenka 10 milijonų žiūrovų. Matome aiškų neatitikimą.
Taigi daug televizijų, nedidelė auditorija, palyginti
nedaug reklamos, kurią reikia išsidalyti keturioms nacionalinėms
televizijoms ir dar kelioms regioninėms, lemia specifines Lietuvos
žiniasklaidos ypatybes.
Nevienodai suprantamas žiniasklaidos laisvės
principas. Kur yra ribos tarp visuomenės teisės žinoti ir asmens
teisės į privataus gyvenimo neliečiamumą?
Kai skaitai žiniasklaidos veiklos gaires nustatančius
įstatymus, tokius kaip Visuomenės informavimo įstatymas ir kitus,
susidaro vaizdas, kad beveik nieko negalima.
Nesakau, kad įstatymai yra per griežti, bet jie
yra labai sudėtinga sritis, todėl žiniasklaidą reguliuoti yra labai
sunku. Pavyzdžiui, jei įstatymuose bus parašyta tiksliai, ko negalima
daryti, tai bus traktuojama kaip cenzūra, o jei aptakiai norintys
visada ras būdų, kaip tą įstatymą apeiti.
Dėl privataus gyvenimo neliečiamumo galima pastebėti,
kad žiniasklaida lietuvius kažkiek pakeitė. Anksčiau įsivaizdavau,
kad lietuvis yra santūrus žmogus, kuris neneša šiukšlių iš savo
kiemo, kad kaimynai nesužinotų. Dabar atvirkščiai atsiranda radijo
ir televizijos laidų, kuriose žmonės pasakoja savo intymiausius
dalykus. Yra laidų, kuriose žmonės eina aiškintis santykių su kaimynais,
bartis ar net muštis. Lygiai taip pat yra su pageidavimų koncertu.
Užuot padovanojus žmogui tuos 500 litų, stengiamasi už paskutinius
centus nupirkti sveikinimą. Taigi žiniasklaida formuoja tam tikras
madas.
Sunku įvertinti, ar į tokias laidas žmonės atvyksta
savo noru, ar, tarkim, papirkti. Kartais kyla įtarimų, kad į televizijos
teismą žmogus eina galvodamas, jog tai tikras teismas. Galima pastebėti,
kad kai kuriose laidose žmonės vaidina iš anksto parašytus scenarijus.
Maža to, net ir įstatymuose ar etikos kodeksuose
lieka neaiškumų, kai nurodoma, ką leidžiama daryti. Etikos kodekse
yra labai plati frazė: Išskyrus ypatingus atvejus. Jei žurnalistas
dirbdamas mano, kad tai yra ypatingas atvejis, tai jis tą ir atlieka.
Taigi pritariu nuomonei, kad šiuolaikinėje žiniasklaidoje privatus
gyvenimas yra labai eskaluojamas, bet tai yra ne vien Lietuvos bėda,
o naujosios žiniasklaidos tendencija.
Yra nuomonių, kad Lietuvos žurnalistų ir leidėjų
etikos kodeksas nereikalingas, nes esą jo nuostatų mažai laikomasi.
Kiek šis kodeksas reikšmingas Lietuvos žiniasklaidai?
Manau, kad šis kodeksas labai svarbus. Jis parodo,
kad demokratinėje visuomenėje žiniasklaida yra valdoma vadinamuoju
savireguliavimo būdu.
Pavyzdžiui, Amerikoje iš viso nėra jokio žiniasklaidos
veiklą reguliuojančio įstatymo. Užtenka Pirmosios Konstitucijos
pataisos, kurioje kalbama apie žodžio laisvę, ir to visiškai pakanka.
Europoje susiklostė tokia situacija, jog, siekiant
išvengti įtarinėjimų esą valdžia nori suvaržyti žodžio laisvę, žurnalistai
patys save kontroliuoja. Taigi šis etikos kodeksas buvo pirmasis
žingsnis į savireguliavimą.
Pats faktas, kad žiniasklaida pati save reguliuoja,
yra teigiamas. Tačiau yra ir neigiamų aspektų. Kartais žurnalistai
nenori kolegų labai kritikuoti, pagaili.
Taigi nepritarčiau nuomonei, kad kodeksas nereikalingas.
Kitas dalykas jį jau reikia peržiūrėti. Skaitant kai kurias nuostatas
pastebima, kad jos yra labai aptakios, kai kurios vietos net šypseną
sukelia. Tarkim, nuostatos, kad žurnalistai turi rodyti solidarumą,
nesipykti ir šitaip negriauti žiniasklaidos prestižo.
Žurnalistų etikos kodekse yra ir kitų straipsnių,
kurie yra neįgyvendinami. Todėl aš manau, kad šis kodeksas turėtų
būti peržiūrėtas ir patikslintas.
Populiarėja posakis, kad žiniasklaida ne informuoja,
o formuoja. Ar iš tiesų žiniasklaida kuria tikrovę?
Pritarčiau teiginiui apie žiniasklaidos kuriamą
tikrovę. Tarkim, organizuojamas piketas. Jeigu jis nebus aprašytas
nė vieno laikraščio, neparodytas nė per vieną televiziją, iš esmės
galime teigti, kad jo nebuvo.
Kitas pavyzdys į šį piketą atvažiuoja visos
nacionalinės ir kelios regioninės televizijos bei radijo stotys.
Per radijo stotis informacija apie piketą skelbiama maždaug kas
pusvalandį. Per vakarą televizijos sukurtą reportažą pakartoja kokius
aštuonis kartus. Be to, žurnalistai vieni nuo kitų nusirašinėja.
Spauda šį renginį aprašo ir praplečia nauja informacija.
Esmė ta, kad informaciją apie piketą žiniasklaida
atrenka pagal tam tikrus principus. Vieni dalykai iš jų akiračio
dingsta, o kiti, kaip šis piketas, yra pastebimi.
Dažnai girdime skundžiantis: Niekas neparašo,
kaip mes gerai dirbame. Žurnalistams neįdomu, kai kažkokia ministerija
gerai dirba, nes, jų supratimu, tai yra normalu. Norint pakliūti
į žiniasklaidą, reikia arba taip gerai dirbti, kad tą ministeriją
uždarytų, arba ten turi įvykti kažkoks svarbus įvykis.
Visame pasaulyje žiniasklaida taip atrenka informaciją.
O informacijos atrinkimas pagal tam tikrus principus iš tikrųjų
formuoja pasaulio matymą pro žiniasklaidos akinius.
Kita vertus, tai veikia ir žiūrovą. Kiekvieną
dieną jam norisi vis stipresnių dozių. Net skandalas, kuris vyksta
kelis mėnesius, pasidaro banalus, žmonėms reikia kažko naujo.
Maža to, žiniasklaida aktyviai dalyvauja rinkimuose.
Dalį Seimo narių rinkėjai pasirenka pagal tai, kaip jie pasirodo
žiniasklaidoje, ypač televizijoje. Nors Seime yra 141 narys, per
televiziją nuolat pasirodo kokie 30. Jie dažniau rodomi ne todėl,
kad yra protingesni ar geriau atstovauja rinkėjų interesams, bet
todėl, kad yra fotogeniškesni, geriau kalbantys ir norintys kalbėti.
Rinkdamiesi už ką balsuoti, mes greičiausiai balsuosim už tą, kuris
nuolat pasirodydavo televizijoje, o ne už tą, kuris tyliai ramiai
dirbo, daug padarė, bet visuomenė apie jį žino mažai.
Apeliuodami į nomenklatūros sąvoką, kai kurie
Vakarų mokslininkai žiniasklaidą apibūdina kaip mediaklatūrą.
Kokia tikroji šio žodžio reikšmė?
Kaip žinome, nomenklatūra sovietiniais laikais
buvo vadinamas tam tikras valdininkų sąrašas, turėjęs tam tikrų
privilegijų. Jei kalbėsime apie mediaklatūrą, šis sąrašas nėra
oficialus, bet egzistuoja žurnalistų galvose ar užrašų knygutėse.
Susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, atsiranda grupė žmonių, kurie
nuolat kviečiami į radijo ar televizijos laidas. Tai gali būti Seimo
nariai, politologai. Taip formuojasi naujas elito sluoksnis, galintis
dažnai patekti į žiniasklaidą. Šis sluoksnis formuoja žmonių nuomonę.
Kita grupė, patenkanti į žiniasklaidą, paprasti
žmonės. Kitaip nei pirmosios grupės atstovai, jie turi žinoti, ką
daryti, norėdami ten patekti. Pavyzdžiui, išauginti didžiulį pomidorą,
nubėgti didelį atstumą, ilgai nesiprausti arba nevalgyti. Paprasti
žmonės formuoja žiūrovų elgesį. Jų pavyzdys skelbia: galima daryti
taip ir taip, nieko baisaus, atvirkščiai net per televiziją parodys.
Ar Vakarų žiniasklaida objektyvesnė nei Lietuvos?
Dažnai kalbama apie Vakarų žiniasklaidos tikslumą,
objektyvumą, bet užtektų paimti bet kurį Vakarų laikraštį, kuriame
yra straipsnelis apie Lietuvą. Pamatysime daug faktinių klaidų,
pavardžių ir pareigų iškraipymo.
Arba neseni įvykiai BBC, kuris mūsų šalyje buvo
informacijos objektyvumo ir tikslumo etalonas. Nors dabar sunku
pasakyti, kas ten iš tikrųjų įvyko, Anglijos teismas pripažino,
kad BBC buvo neteisus. Kanalas net buvo apkaltintas per maža redaktorine
priežiūra į eterį pateko nepatikrinta informacija. Todėl pirmiausia
mes turime atsisakyti mitų, nes tiek Rytų, tiek Vakarų žiniasklaida
daro klaidų.
Kitas dalykas dėl objektyvumo man atrodo, kad
mes dabar sergame tam tikra objektyvumo liga. Mes įsivaizduojame,
kad laikraštis ar televizija visa savo apimtimi turi būti objektyvi.
Iš tikrųjų tai labai sudėtingas klausimas.
Užtektų paskaityti užsienio laikraščių antraštes,
kad pamatytume jų angažuotumą. Esu skaitęs tokį teiginį, kad objektyvumas
atsirado XX a. pradžioje kaip absoliučiai komercinis veiksnys. Kai
Amerikoje susiformavo dvi apylygės didelės partijos, laikraščių
leidėjai pamatė, kad joms neapsimoka remti kurią nors vieną pusę,
nes taip bus prarandama pusė skaitytojų. Todėl geriau yra deklaruoti
objektyvumą, nes taip didėja tikimybė iš abiejų pusių turėti laikraščio
skaitytojų.
Lietuvoje pastebima kita tendencija, susijusi
su nedidele skaitytojų auditorija. Mūsų laikraščiams kai kuriais
atvejais atrodo geriau angažuotis, nes tada bus sudominta konkreti
auditorijos dalis.
Matomas aiškus spaudos ir televizijos susigrupavimas
užimant vienas ar kitas pozicijas. Nemanyčiau, kad taip nusikalstama,
tai žurnalistų teisė.
Kiti kalba apie Lietuvoje taikomus skirtingus
matus, kintantį objektyvumo supratimą. 1988-1992 metais mūsų spauda
buvo be galo subjektyvi. Tačiau tada niekas dėl to nepyko, nes visi
buvo už tą reikalą.
Tada simpatikų ir antipatikų proporcijos,
grubiai sakant, buvo 90 prieš 10, tai lėmė ir tokį spaudos pasiskirstymą.
Dabar, kai Prezidento šalininkų ir oponentų proporcijos
yra beveik lygios, spauda išgrynina savo pozicijas, leisdama pasirinkti.
Nemanyčiau, kad šie procesai neatitinka demokratijos
supratimo. Nedemokratiška būtų, jei atsirastų įstatymas, nurodantis,
kaip tokius įvykius reikia nušviesti.
Pagal tai, kaip spauda nušviečia politinį konfliktą,
Prezidentūros atstovai eina į laidas, duoda interviu laikraščiams,
išvaro neįtikusius žurnalistus iš Prezidentūros.
Akivaizdu, kad žiniasklaida dalyvauja šiuose procesuose
ir, galimas dalykas, ji gali paveikti skandalo baigtį.
Lietuvoje pastebima spaudos karų tendencija.
Ar tai būdinga tik Lietuvai?
Nors konkrečių pavyzdžių dabar neprisimenu, mūsų
atvejis nėra išskirtinis. Kaip žinome, žiniasklaida, išskyrus visuomeninius
kanalus ir partinius leidinius, yra būdas užsidirbti informuojant.
Jei susikerta interesai, prasideda karas. Lietuvoje tokių karų jau
anksčiau yra buvę.
Pasaulio praktikoje pasitaiko atvejų, kai visa
komercinė žiniasklaida susivienija prieš visuomeninį transliuotoją.
Pavyzdžiui, norima iš jo atimti reklamą arba bent ją apriboti.
Paprastai tokiais atvejais kalbama apie visuomeninio
transliuotojo misiją. Esą reklama trukdo šią misiją atlikti. Paprastai
su nutylėjimais, įvairiais faktų iškraipymais siekiama savų tikslų.
Tokie konfliktai, be abejo, nedidina pasitikėjimo žiniasklaida.
Kita vertus, žiniasklaida parodo, kad ji nėra
šventa. Žiniasklaidoje irgi dirba žmonės, turintys ekonominių ir
politinių interesų.
Atkreipčiau dėmesį, kad jau apie dešimt metų,
pagal sociologinius tyrimus, Lietuvos žiniasklaida kovoja su Bažnyčia
dėl pirmos vietos.
Žiniasklaidos pirmavimas Lietuvoje iš tiesų buvo
nenormali situacija. Vakarų demokratijose niekas žiniasklaidos taip
aukštai nevertina. Manyčiau, kad toks aukštas pasitikėjimas žiniasklaida
siejamas su šiuo aspektu: žiniasklaida ir Bažnyčia yra dvi institucijos,
kurios kritikuoja arba moko, bet realiai už nieką neatsako.
Prasidėjus Prezidentūros skandalui, žiniasklaida
nukrito iš savo Olimpo ir dabar yra tik 6 7 vietoje. Dabar žmonės
tikisi iš žiniasklaidos daugiau atsakomybės.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi Vytautas Beniušis
© 2004 "XXI amžius"
|