Šventovė, apipinta legendomis,
gyva ir šiandien
|
Bažnyčios rektorius kun. Kęstutis
Rugevičius, knygos autorės
doc. dr. Nijolė Lukšionytė-
Tolvaišienė ir doc. dr. Laima
Šinkūnaitė
|
|
Knygos viršelis
|
|
Barbora Didžiokienė.
Kun. Juozas Tumas-Vaižgantas.
(1925)
|
|
Petras Kalpokas.
Vytauto Didžiojo padėka
Švč. Mergelei Marijai
po Vorkslos mūšio. (1921)
|
|
Kauno Švč. Mergelės Marijos
Ėmimo į dangų (Vytauto Didžiojo)
bažnyčia
|
|
Presbiterijos skliauto fragmentas
|
|
Švęsto vandens indas
turi savo įdomią istoriją
|
Šį pavasarį išėjo nedidelė knygelė apie legendomis
apipintą Kauno Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų, dažniausiai
vadinamą Vytauto Didžiojo, bažnyčią. Šio leidinio pristatymas įvyko
balandžio 24 dieną pačioje bažnyčioje. Apie knygą ir šią šventovę
kalbamės su jos autorėmis Vytauto Didžiojo universiteto Menų instituto
dėstytojomis doc. dr. Laima Šinkūnaite ir doc. dr. Nijole Lukšionyte-Tolvaišiene.
Gana neįprasta, kad knygos pristatymas vyktų bažnyčioje...
Laima: Iš tiesų tokio pobūdžio leidinių pristatymas
visuomenei dažniausiai vyksta kitokiose erdvėse: bibliotekose, muziejuose,
leidyklose ar dar kur. Mes savo knygelę Švč. Mergelės Marijos Ėmimo
į dangų (Vytauto Didžiojo) bažnyčia pirmiausia norėjome parodyti
šios parapijos bendruomenei. Tad pristatymas įvyko po 12 val. šv.
Mišių. Truputį nustebome, o buvo ir malonu, kad pasiliko gana daug
žmonių. Juolab tądien vyko daug reikšmingesnis įvykis popiežiaus
Benedikto XVI inauguracija. Kaip gimė šios knygelės idėja?
Laima: Knygelės iniciatorius yra šios bažnyčios rektorius
kun. Kęstutis Rugevičius. Mudvi su Nijole labai apsidžiaugėme pirmą
kartą šventovei suteikta galimybe įvairiapusiškai atsiskleisti viename
leidinyje. Taigi talkon pasikvietėme dizainerį Aurimą Švedą; su
juo jau anksčiau, kiekviena atskirai, esame parengusios ne vieną
leidinį (pavyzdžiui, albumą Kryžių kalnas su Šiaulių vyskupo Eugenijaus
Bartulio nuotraukomis). Gal vyskupo pavyzdys buvo užkrečiantis,
kad ir mes fotografuoti pasirinkome savo kolegę Rimą Valinčiūtę,
ir ji mūsų tikrai neapvylė. Ar prisimenate savo pirmą pažintį su Vytauto Didžiojo bažnyčia?
Laima: Kaip gali ją užmiršti? 1981 metais pradėjau
dirbti miesto Kultūros paminklų apsaugos inspekcijoje menotyrininke,
o buvau visai žalia, ir nors nieko neišmaniau, stropiai kibau
į darbą. Taigi patikrinau šios bažnyčios sąrašinius dailės paminklus
ir pasigedau Petro Kalpoko tapytos Pietos. Paveikslo paieškos
vertos atskiros istorijos. Tačiau pirmoji pažintis veikiai peraugo
į abipusę bičiulystę. Šiaip ar taip, bet namo sugrįžusi Pieta
jau trečią dešimtmetį kabo presbiterijoje.
Nijolė: Šią bažnytėlę pirmąkart pastebėjau studijų
metais, apie 1973 metus, kai su bendrakursiais lankėme Kauno įžymybes.
Ji man tada atrodė neįtikėtinai sena ir paslaptinga - žvelgiau į
ją tuomet tik kaip į architektūros objektą. Negalėjau įsivaizduoti,
kad po 20 metų ji taps mano ir mano šeimos mėgstamiausia bažnyčia.
Kodėl ši bažnyčia turi dvigubą titulą - Vytauto Didžiojo
ir Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų?
Nijolė: Bažnyčios atsiradimas šioje vietoje siejamas
su sena legenda. Pasak jos, mūšyje su totoriais prie Vorkslos upės
Lietuvos didysis kunigaikštis Vytautas buvo sumuštas ir vos nenuskendo
upėje. Išsigelbėjęs jis pasižadėjo Mergelei Marijai pastatydinti
bažnyčią ant upės kranto. Manau, tai nėra tik legenda. Pasak istoriko
A.Šapokos, 1399 metais mūšyje prie Vorkslos žuvo trys ketvirčiai
Lietuvos kariuomenės ir daug kunigaikščių, o pats Vytautas su broliu
Zigmantu vos išsigelbėjo, pasinaudoję nakties tamsa. Didysis kunigaikštis
turėjo dėl ko ne tik išsigąsti, bet ir susirūpinti bei pradėti šauktis
Dangaus pagalbos. Kas dabar patvirtins ar patyrė Vytautas asmeninį
Švenčiausiosios Mergelės Marijos apsireiškimą, ar tik dėkojo po
mūšio jai, kad liko gyvas (kaip paveiksle nutapė kanauninko Juozo
Tumo-Vaižganto paprašytas Petras Kalpokas)? Legenda susieja abu
Bažnyčios titulus, o Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų iškilmė,
liaudies įprastai vadinama Žoline, Lietuvoje yra labai mėgstama.
Trumpai priminkite ilgus šimtmečius trunkančią šios šventovės
istoriją.
Laima: Būtų paprasčiau tą istoriją priminti ilgu pasakojimu.
Bet pasistengsiu. Šventovės fundacijos dokumentai nėra žinomi. Pasak
jėzuito istoriko Alberto Vijūko-Kojelavičiaus, šią bažnyčią 1400
metais pastatydino Vytautas Didysis. Ja rūpinosi iš Vilniaus pakviesti
pranciškonai. Pirmą kartą ji paminėta Vilniaus vyskupijos diplomatinio
kodekso dokumentuose: Bazelio susirinkimas 1439 metais leido šioje
šventovėje aptarnauti iš Livonijos ir Prūsijos atvykusius žmones.
XVII amžiuje, per didžiuosius Kauno miesto gaisrus 1603, 1624 ir
1668 metais, atokiau stovėjusi bažnyčia veikiausiai menkiau nukentėjo
nei kiti miesto statiniai. Tačiau ją tikrai nusiaubė rusų kariuomenė,
1655 m. rugpjūčio 8 d. pirmą kartą miesto istorijoje okupavusi Kauną.
Tuoj pat suremontuota bažnyčia dar kartą nukentėjo XVIII a. pradžioje,
Šiaurės karo metu. 1812 metais šventovę sukrėtė naujas išbandymas:
įžengusi į miestą prancūzų kariuomenė bažnyčioje įsirengė ginklų
sandėlį, vėliau, bėgdama iš Rusijos per Kauną, ją padegė; žuvo visa,
kas buvo viduje. Rusijos okupacijos metais vykdant negailestingą
stačiatikybės įtvirtinimo politiką, pranciškonų vienuolynas patyrė
tikrą šoką: 1845 metais vienuolynas buvo panaikintas, bažnyčia uždaryta;
1850-1853 metais ji pertvarkyta į cerkvę - Šv. Nikolajaus soborą.
Po Pirmojo pasaulinio karo pasitraukus vokiečiams, liko stirksoti
tik pajuodusios ir perdrėkusios bažnyčios sienos. Šventovę iš pelenų
prikėlė kanauninkas J. Tumas-Vaižgantas: 1920 m. kovo 31 d. paskirtas
rektoriumi, jis energingai ėmėsi remonto, restauravimo, įrengimo,
puošybos ir kitų darbų, kurie nenutrūko iki pat jo mirties 1933
metais. Vėliau juos tęsė kiti rektoriai. Ypač dideli šventovės tyrimo,
restauravimo ir tvarkymo darbai atlikti 1979-1989 metais, kai bažnyčios
rektoriumi dirbo kunigas Liudvikas Čechavičius; pavyzdžiui, 1982
metais pagal T.Makovskio graviūrą atkurta bokšto smailė. Bažnyčios
vidus ženkliai pasikeitė, kai joje trejus metus dirbo kunigas Ričardas
Mikutavičius. Kuo unikali šios šventovės architektūra?
Nijolė: Kaune tai pati seniausia bažnyčia, atstovaujanti
ankstyvajai gotikai. Iš pradžių pastatyta bebokštė, o 1600 metais
T.Makovskio graviūroje jau pavaizduota su bokštu, kuris galbūt atsirado
kaip orientyras Nemunu atplaukiantiems pirklių laivams. Istorinių
dokumentų apie ankstyvąjį bažnyčios gyvavimo laikotarpį neišliko,
tad nieko tikro negalime teigti. Visi tyrinėtojai pabrėžia, kad
bažnyčia yra vienintelė Lietuvoje gotikos stiliaus šventovė, turinti
kryžiaus pavidalo planą. Būtina pridurti, kad tai nėra klasikinė
navų ir transepto sankirta kryžmos iškyšas formuoja koplyčios,
priglaustos prie šoninių navų. Labai išraiškinga bažnyčios presbiterija,
dengta žvaigždiniais skliautais; jos sienose išdėstytos septynios
įvairių dydžių nišos, apie kurių paskirtį bei prasmę irgi galima
tik spėlioti. Presbiteriją nuo navų skiria plati gotikinė triumfo
arka tarsi apoteozė gotikinių smailų arkų temos, kuri plėtojama
languose, nišose, portalų sąramose ir veržliai susipina žvaigždinių
skliautų nerviūrose. Itin įstabus yra bažnyčios formų netaisyklingumas
kaip žaviai pakreipta presbiterija ir kaip nelauktai altoriaus
pusėn platėja navų dalis! Į ką vertėtų atkreipti dėmesį besilankant Vytauto bažnyčioje?
Nijolė: Reikėtų skirti pirmaprades gotikines jos dalis,
kurios yra pačios vertingiausios, ir vėlesnius papildymus. Po XVII
a. vidurio sugriovimų ir Napoleono kariuomenės invazijos bažnyčia
neteko pradinio stogo ir perdangų. Dabar esantys navų skliautai
suskliausti 1819 metais, tada padaryti ir keturi stulpai, į kuriuos
jie remiasi. Autentiški skliautai išliko tik presbiterijoje ir pietinėje
koplyčioje. Plytelių grindys likusios iš XIX amžiaus, kai bažnyčia
buvo paversta cerkve. Kilnojama bažnyčios įranga, vargonai jau
XX amžiaus naujadarai.
Laima: Pirmiausia norėčiau paminėti tuos kūrinius,
kurie susieti su kan. J.Tumo-Vaižganto mecenatyste. Tai specialiai
naujam neogotiškų formų altoriui 1921 metais P.Kalpoko nutapytas
paveikslas Vytauto Didžiojo padėka Švč. Mergelei Marijai po Vorkslos
mūšio, jau minėtoji Pieta (1927) ir jo parūpinta nedidukė, iš
balto Kararos marmuro iškalta Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo
statula. Verti atidesnio žvilgsnio 1933 metais įrengti du Stasio
Ušinsko sukurti heraldiniai vitražai. Dabartinį interjerą puošia
ir keli reikšmingi paveikslai, į šią šventovę patekę po 1948 metų
iš kitų sovietmečiu uždarytų bažnyčių. Visų pirma tai Pranciškaus
Smuglevičiaus (1745-1807) sukurtas paveikslas Nukryžiuotasis (XVIII
a. pab.), kurio meninė vertė, religinė ir filosofinė reikšmė yra
išskirtinė. Originalus ir novatoriškas temos sprendimas suteikia
kūriniui apbendrinančią galią, jis gali būti suprastas kaip kryžiaus
išaukštinimas.
Minėtinas Šv. Onos paveikslas (Mykolas Elvyras Andriolis, 1891-1892). Visų neišvardysi
Bažnyčia tai ne tik pastatas su vidaus įranga. Ne mažiau
svarbūs ir išskirtine dvasia spinduliuojantys kunigai...
Laima: Be abejo. Tai, matyt, buvo ir yra svarbiausia.
Užtenka prisiminti jau legendine tapusią kunigo J.Tumo-Vaižganto
asmenybę. Galime pasidžiaugti ir dabartinio rektoriaus kun. K. Rugevičiaus
veikla. Susikūrusią gyvą bendruomenę kaskart papildo nauji žmonės,
dvasiai atgaivą teikia prasmingi pamokslai, vidinio išgydymo pamaldos,
mieste garsėja puikus bažnyčios choras, aktyviai darbuojasi gražaus
jaunimo būrys tokie ryškiausi kasdienio parapijos gyvenimo ženklai.
Kiekviena šventovė turi savų legendų...
Laima: Ypač sena
Taigi jų turi ir Vytautinė, kaip
ją švelniai vadino kanauninkas Tumas-Vaižgantas. Vieną jų, susijusią
su švęsto vandens indu, gyvai prisiminė pats kanauninkas:
Čia paminėtinos priemenėj švęstam vandeniui laikyti priešistorinio akmens laikotarpio girnos, iš pat pradžių laikytos vytautinėj švęstam vandeniui. Jas, bažnyčią restauruojant, sugrąžino laikrodininko žmona Norkaitienė, pridėdama šią legendą:
Šitą akmenį aš prieš dvidešimt metų išpirkau iš žydų. Žydai laikė jį rusų sužavėtu. Rusams uždarant Vytautinę bažnyčią, katalikai buvę nepatenkinti ir murmėję: Vis tiek ji mums sugrįš. Rusų popas į tai atšovęs: Greičiau šitas akmuo sugrįš į savo vietą. Ir sugrįš! atakiai pakartoję katalikai. Norkaitienė pabaigė: Štai, kunigėli, pataisei pranciškonėlių šventyklėlę, tai tegul pirma šis akmuo įeina, o paskui jau žmonelės.
Aš taip ir padariau. Pasitelkiau vaikus, kurie važinėjosi mažais ratukais, vos įkėlėm sunkų akmenį (ratukai išlaikė) ir dideliu triumfo triukšmu atsigabenom iš Vilniaus gatvės į Vytauto bažnyčios priemenę. Kitą dieną ir bažnyčią žmonėms atidarėm. Pranašavimas išsipildė. Šią istoriją kanauninkas vaizdžiai papasakojo jo paties surašytame 1931 metų bažnyčios inventoriuje.
Kaip manote, kokia Vytauto Didžiojo bažnyčios traukos paslaptis?
Nijolė: Manau, tai savotiška romantinė aura, atsiskleidžianti
per gotikos formas ir ryšį su upe nė vienas Kauno senamiesčio
pastatas nėra taip priartėjęs prie vandens, beveik įbridęs į jį.
Gotika asocijuojasi su senumu, archajiškumu, kuris žavi praeities
mylėtojus. Juk pastatas toks netaisyklingas, tarsi iš rankos pieštas!
Antras bruožas - tai bažnyčios kameriškumas. Šiuolaikinis žmogus linkęs rinktis tokią sakralinę erdvę, kurioje jis gerai jaučiasi, kur neprapuola minioje. Be to, teko pastebėti, kad ir šv. Mišių liturgija kamerinėje erdvėje švenčiama labiau išgyvenant asmeniškai ir bendruomeniškai. Žmonės jaučia ir tai, kaip jie yra priimami dvasininkų o šiuo požiūriu Vytautinei, atrodo, nuolat sekėsi...
Pabaigoje ko palinkėtumėte Vytauto Didžiojo bažnyčiai?
Nijolė: Rengdama knygelę, tarsi naujom akim atidžiai
tyrinėjau pastato vidų ir išorę. Bažnyčios sienos sovietmečiu nebaigtos
restauruoti, visi išorės darbai atlikti, kaip tada dažnai buvo daroma,
tam kartui. Tvarkyti jau reikėtų ir stogą, ir pamatus bei rūsius.
Ką jau ir kalbėti apie būtiniausią vidaus remontą, kurį vis dėlto
turėtų prižiūrėti profesionalūs restauratoriai. Aišku, linkėčiau
dosnaus mecenato, bet ne mažiau ir veiklių bendruomenės narių, kurie
imtųsi pastato atgaivinimo projekto... Dėkoju už pokalbį!
Knygelę galima įsigyti pačioje Vytauto Didžiojo bažnyčioje, taip pat Kauno arkivyskupijos muziejuje (Vilniaus g. 29) ir Šv. Kazimiero knygyne (Vilniaus g. 3). Beje, tikimasi, kad tai bus pirmasis, bet ne paskutinis leidinys, skirtas žymiausioms Kauno arkivyskupijos šventovėms.
Kalbėjosi Rima VALINČIŪTĖ
Autorės nuotraukos
© 2005 "XXI amžius"
|