Iš pogrindžio kūrybos
Žodis skaitytojui
Pradedame spausdinti seriją publikacijų, kur
pateiksime kūrinius iš Lietuvoje ėjusių pogrindžio leidinių. Pogrindžio
tiražai buvo minimalūs, skaitytojų ratas negausus, tad daugelis
kūrinių taip ir liko nežinomi, ypač jaunajai kartai. Didžiausia
jų vertė tai paliudijimas, kad jokia cenzūra negali užgesinti
kūrybinės kibirkšties, jei atsiranda drįstančiųjų mokėti už ją pilną
kainą. Manome, kad ši kūryba ar bent atskiri kūriniai turi ir
išliekamąją vertę, bet apie tai tegul sprendžia skaitytojas.
Spausdinamas Algio Galinio (Algirdo Patacko
pseudonimas) straipsnisstudija Oskaras Milašius. Trys gyvenimai
yra paimtas iš kultūrinio-religinio leidinio Pastogė (Nr. 1 ir
Nr. 2). Šį tęstinį leidinį 1978 metais pradėjo leisti Algirdas Patackas,
Juozas Prapiestis, Gina Vosyliūtė, įkvėpti 1975-aisiais žuvusio
Mindaugo Tomonio testamento. Pastogėje bendradarbiavo Mečys Laurinkus,
buvo spausdinami Mindaugo Tomonio, Gintaro Patacko, kraštotyrininko
Juozo Šliavo, rusų disidento Igorio Kalužino eilėraščiai, Vladimiro
Toporovo straipsniai, Oskaro Milašiaus kūryba. KGB užsmaugus Pastogę,
tie patys žmonės išleido rinkinį Ethos, kuriame buvo tęsiamas
Pastogėje pradėtas darbas. Rinkiniui straipsnius rašė Algirdas
Saudargas, Prutenis Janulis, buvo spausdinama Vydūno, Jono Meko,
Antano Maceinos kūryba ta, kuri dėl cenzūros negalėjo pasirodyti
to meto spaudoje.
Šioje publickacijoje perspausdinamos iliustracijos
yra piešėtos Gražinos Didelytės, pogrindyje išleistam O.V.Milašiaus
kūrybos tritomiui.
Algis GALINIS*
Oskaras Milašius. Trys gyvenimai **
Pratarmė
Prabėgęs laikas neatitolino mūsų nuo Oskaro Milašiaus
šis žmogus ir jo kūrybos paslaptis tebejaudina. Nors praėję jubiliejiniai
šventimai ir konstatavo tebeaugantį susidomėjimą O.V.Milašiaus kūryba,
tačiau iki populiarumo a laPicasso yra ir liks toli. Jei ir galima
viltis, jog kada nors, ateityje, O.V.Milašiaus kūryba taps populiari,
tai šis populiarumas turėtų būti visai kitoks, labiau panašus į
paslapties pažadą ar tylų jos laukimą.
Mums, lietuviams, girdintiems apie O.V.Milašių
vien tik dėkingumo ar meilės žodžius, tačiau nežinantiems Prancūzijos
kultūrinio gyvenimo fono bei jo rinkos svyravimų, gali susidaryti
iškreiptas vaizdas. Šiais žodžiais O.V.Milašiaus vardas pagerbiamas
tik siaurame bičiulių ir negausiame intelektualų rate. Nors jo raštai
leidžiami pakartotinai, nors 1911 metais spausdintų kūrinių retrospektyvinę
premiją laimėjo romanas LAmoureuse Initiation, o kūrybai skirtų
bibliografinių pozicijų skaičius (Bibliographie de lć France duomenimis)
žymiai prašoka O.V.Milašiaus bendraamžių poetų analogišką kraitį,
tačiau nereikia turėti iliuzijų koks nors Gustave Kahn, kaip baltųjų
eilių išradėjas, ar Henry de Regnier tebelieka ir labiau žinomi,
ir vertinami, ypač literatūros istorikų, ir to priežastys yra gilesnės
nei atrodo iš pirmo žvilgsnio. Ta prasme galima sakyti, kad O.V.Milašiaus
hieroglifas tebėra nedešifruotas.
Lietuvoje gi apie O.V.Milašiaus kūrybos gilesnį
pažinimą kalbėti sunku, nors jo kūryba jau nebėra nebeprieinama***.
Bendra padėtis tokia pati, kaip ir prieškario laikotarpiu gerbiamas,
bet mažai suprastas.1
Ir vis tiek, nepaisant to, būtent čia, Lietuvoje,
yra mūsų viltys. Toje Lietuvoje, kurią jis mylėjo ir kuriai buvo
skirti žodžiai rašau ateities žmonėms.
Šiame darbe bus bandoma įvesdinti jo kūrybos nagrinėjimą
į kultūrfilosofinių, ne vien literatūrinių problemų ratą. Tai, kas
O.V.Milašiaus kūryboje yra vadinama ezoteriška ir elitariška, gali
turėti ir kitą, labiau konkretų pavadinimą.
I dalis
Besidomint knygomis apie O.V.Milašių o jų yra
nemaža turėtų kristi į akis vienas dalykas, kad daugelis jų turi
paantraštes žmogus ir kūryba. Ar tai atsitiktina?
Kūrėjo ir kūrybos santykis
Iš tikro kodėl vieni
vardai susilieja su darbais į nedalomą vienovę, beveik mitą, o kiti
lieka savo darbų šešėlyje. Kas nėra girdėjęs apie valkatą Vignoną,
bet ar daug kas galėtų papasakoti R.M.Rilke biografiją?
Svarbu, matyt, ne biografinė egzotika. Rainer
Maria Rilke! Pilko ir trapaus žmogaus atvaizdas slėpė veržlų ir
galingą savo kontempliatyvine jėga sielos gyvenimą, kuris betgi
išoriniuose biografiniuose faktuose niekaip neatsispindėjo. O Francis
Vignonas juk pradėjo prancūzų literatūrą.
Grįžtant prie O.V.Milašiaus, galima, kaip jau
minėjome, teigti, kad dėmesio jo asmenybei ir biografijai netrūko.
Tam tikra prasme literatūros tyrėjų dėmesys jo gyvenimui buvo gal
net hipertrofuotas visur rasime būtiną ekskursą į vaikystę, odiozinę
tėvo figūrą, jaunystės klajones, senatvę tarp paukščių ir kita.
Tačiau ar šis dėmesys aiškintinas vien audringa biografija, sutalpinusia
savyje visas pergyvento laikotarpio konvulsijas? Ir vėlgi ar šis
dėmesys buvo pakankamai gilus?
Paprastai biografiniai faktai yra pateikiami kaip
papildoma informacija aiškinant kūrybą, nors, pavyzdžiui, vadinamoji
hermetiškoji kritika atmeta bet kokią kūrėjo asmenybės projekciją
į jo kūrybą, reikalaudama izoliuotai nagrinėti tekstą ir vien tekstą.
Kitu metodologiniu kraštutinumu reikėtų laikyti froidistinę tendenciją,
tačiau ne metodologinė pusė čia svarbiausia.
Draugų liudijimu, O.V.Milašius yra išsitaręs apie
savo kūrybą:
Dieve, kaip tai žmogiška, per nelyg žmogiška
2
Kaip suprasti tuos žodžius? Aišku viena, kad jų
nuoširdumu abejoti netenka, ir nuo šiol jis dailiajai literatūrai
yra žuvęs (su kai kuriomis išimtimis, tik patvirtinančiomis aną
teiginį), dideliam grynosios literatūros kritikų ir mėgėjų nusivylimui.
Tačiau neužmirškime, kad tokie dalykai nėra išankstinio apsisprendimo
rezultatas, o gilių vidinių poslinkių išorinė apraiška. Prisiminkime
Levas Tolstojus pavadina meną sujetnoj roskošju****,
įpuldamas gale gyvenimo į savotišką, daugelio nuomone, religinio
pobūdžio pamišimą. Richardas Vagneris sukuria Parsifalį, tuo dideliai
nuvildamas Nietsche, kurio nuomone, tai yra Nibelungų žiedo autoriaus
pralaimėjimas, suklupimas prieš kryžių.
Tačiau Parsifalis neabejotinai vainikuoja Vagnerio
kūrybą, o Tolstojaus nesipriešinimo blogiui ir prievartai idėjoms
galime ir nepritarti, nelaikydami jų realiomis ar dėl ko nors kito,
tačiau susipažinti ir pajausti būtina. Nors ir tam, kad praplėstume
savąjį jautrumo diapazoną.
Sąrašą būtų galima tęsti, nors jis tikrai neilgas,
tačiau ir šių, kuriančiojo žmogaus teikiamų siurprizų akivaizdoje
esame priversti keisti ligšiolinę literatūrinę-estetinę vertinimo
sistemą, atvedusią į aklavietę, į kitą, su kitu atskaitos tašku,
kurį galima pavadinti moraliniu-etiniu.
Savaime aišku, kad anas atskaitos taškas neturi
nieko bendra su moralistiniu literatūros vertinimu. Iš esmės tai
yra labai seni klausimai kas yra literatūra? kas yra gyvenimas?
Bet grįžkime dar kartą prie tų žodžių: Dieve,
kaip tai žmogiška, pernelyg žmogiška! Kas dar ir kur yra pasakęs
tokios gelmės žodžius apie savo kūrybą? Tai ne rezignacija, ne kūrybinio
išsekimo aimana, bet ir ne tolstojiškasis meno neigimas, turintis
šaknis budistiniame mokyme apie meną kaip kliūtį kelyje į Nirvaną.
Tuose žodžiuose blaivus, o kartu įkvėptas žmogaus galių įvertinimas,
anaiptol nenuvertinantis meno kaip išskirtinio žmogiškojo Aš objektyvacijos
būdo. Tai reali, bet kartu ir pakylėta krikščioniška pozicija santykio
tarp žmogaus ir Dievo atžvilgiu. Nuolankumas, bet ne nusižeminimas.
Šių žodžių išmintis nėra paviršinė, juose slypinti Tiesa yra pasiekiama
pakylant iki jos, o ne racionaliai suvokiant. Juos galėjo pasakyti
tik žmogus, esąs nuolatinėje savistabos įtampoje, kuri ir yra normali
krikščionio būsena. Toje trumpoje sentencijoje, jos emocionalume
visas Milašius, ir būtent čia reikėtų ieškoti rakto į jo kūrybos
pasaulį.
Nes Milašius poetas tai tik dalis O.V.Milašiaus
ir anaiptol ne pati svarbiausioji ateičiai. Atmetantys gi metafizinius
jo ieškojimus, norintys destiliuoti vien literatūrinę jo kūrybos
esenciją ar siūlantys įstatyti jo kūrybos nagrinėjimą į kitą įrodymų
grandinę 3 vienodai rizikuoja rizikuoja prarasti tą
universalų atramos tašką, kuriuo buvo ir tebėra krikščioniškoji
žmogaus koncepcija tebėra, nepaisant visų jai tekusių išbandymų,
viename iš savo kryžiaus kelio etapų. Jos atspaudas ir egzistencialistiniame
reikia gyventi, reikia būti žmogumi nepaisant nieko, ir netgi
protestantiškoji išvada Dievas mirė skamba greičiau kaip aimana,
o ne sausas teiginys, o infantiliškas ir naivus hipių mylėk mane!
Mylėkime vienas kitą Kalno pamokslo fone įgauna evangelišką spindesį.
Reikėtų prisiminti ir oficialiosios Bažnyčios,
ypač jos konservatyviųjų sluoksnių poziciją O.V.Milašiaus atžvilgiu.
Jacque Maritaino atsiliepime (tiksliau, atsisakyme pasisakyti)
apie O.V.Milašių galima įžvelgti kaltinimą profetizmu 4.
Kardinolo Pacelli, būsimojo popiežiaus Pijaus XII, laiškas padėka
Armandui Godoy, atsiuntus jam Miguel Mańaros dedikuotą egzempliorių,
vertinant jį kaip savotišką recenziją, yra mandagi, tačiau neutrali
reakcija. Štai tekstas 5:
Dal Vatikane
1938 m. liepos 24 d.
Pone,
aš Jums labai dėkingas už maloningą garbę,
kurią man suteikėte savo bičiulio, pono O.V. de L.Milašiaus, lygiai
taip pat sujaudinusio savo miela dedikacija, vardu. Jo misterija
apie Miguelį Mańarą išties yra istorinis ir religinis prisiminimas,
kurį persmelkia tikras poezijos ir tikėjimo įkvėpimas.
Kartu su didžiausiais sveikinimais autoriui
prašau Jus, pone, priimti mano geriausius ir nuoširdžiausius linkėjimus
M.(ūsų) V.(iešpatyje).
Card. Pacelli
Jei Vatikano poziciją galima suprasti, prisimenant,
kad viena jo, kaip ideologinio aparato, pareigų yra stabdžio funkcija,
jei J.Maritaino atsiliepime galima įžiūrėti konfesinį antagonizmą
tarp filosofo ir pranašo, tai neotomistinių sluoksnių rezervuotumas
turi gilesnes priežastis, slypinčias kartezianiškosios filosofinės
mokyklos aristoteliškose šaknyse.
(Yra ženklų, kad šis požiūris pradeda keistis.
Kaip pavyzdį galima nurodyti straipsnį prancūzų katalikų dienraštyje
La Croix 6, skirtą Milašiui. Tai svarbu ne vien
dėl istorinio teisingumo. Mūsų nuomone, to reikalauja ir dabartinė
Katalikų Bažnyčios situacija, kai katalikybės centras turi tendenciją
persikelti į Rytus, ir Milašiaus reikšmė šiame istoriniame posūkio
taške yra išskirtinė.
Sakoma, kad O.V.Milašiaus katalikybė nebuvo tradicinė.
O gal ji tik nebuvo lotyniška?)
* * *
AŠAI REGĖJAU. KURS MATĖ, LIAUJASI GALVOJĘS IR
JAUTĘS.
JIS TEMOKA APSAKYTI, KĄ IŠVYDO.
Tai Pažinimo giesmės citata. Šiuose žodžiuose,
vertuose Biblijos pranašo lūpų, yra skelbiamas credo žmogaus, pakilusio
į tokį dvasinį lygmenį, iš kurio sugrįžimas jau negalimas.
Reikia mylėti Milašių už tai, kad jis iš mūsų
laikų vėl pradėjo normalų Gyvenimo žygį. Tai buvo žygis didžiųjų
poetų netgi pasakytume, pačių didžiausių, kurie, aukodami tam
žygiui savąjį genialumą, be paliovos kvietė į jį visus žmones. Milašius
yra tarp jų 7.
Taip, O.V.Milašiaus gyvenimas ir kūryba gali tarnauti
mums kaip iliustracija krikščioniškajai doktrinai apie žmogaus paskirtį
žemėje. Išskyrus Pradžią, tuos archetipinius tolimos vaikystės metus,
kurie suformavo jo sielos kristalą ir į kuriuos su beveik liturgine
adoracija jis žvelgs visą gyvenimą, jo kelias tai nuolatinis kopimas
aukštyn, per nuopuolių bedugnes, per didįjį neigimo žaizdrą, jaunystės
klajones, kurių metu buvo susidurta su savižudybės šmėkla, ta Lafoteno
kapinių pamėkle, po to sekusias septynias vienatves, per įšventinimą
Meilėn kol 1914 m. gruodžio 20 d. jį aplankys regėjimas, pradedąs
naują jo būtį. Tai kelias ir aukštyn, ir gilyn, į dieviškąsias paslaptis.
Jo didžioji kūryba tai jo AŠ, tai kelionė iš
šešėlio į šviesą, tai ištisi trys gyvenimai, trys didelės pakopos
ar lygmenys, kuriuos galima visiškai griežtai ir aiškiai apibrėžti
jo dvasinės pabrėžiame, dvasinės biografijos faktais. Šių pakopų
skiriamieji ženklai tai didieji jo gyvenimo įvykiai, tikrieji
įvykiai, tos nepaprastai intensyvaus dvasinio gyvenimo sublimacinės
iškrovos, įvykusios po malonės ženklu.
ir net jo mirtis, lengva ir greita, begelbstint
paukštelį kaip dovana, kaip malonė ar atlygis, nes neįmanoma įsivaizduoti
Milašiaus karo metų Prancūzijoje, nes nesugretinama mūsų sąmonėje
Rugsėjo simfonija ir konclageriai.
Tai kelias, kuris tenka nedaugeliui, kuriame net
ir genialūs žmonės pasitenkina pirmosiomis pakopomis, nes genialumas
čia nėra nei lengvinanti, nei būtina aplinkybė. Greičiau atvirkščiai
prisiminkime Adrianą Leverkuhną, Thomas Manno Doktor Faustus
personažą.
Būtent šiuo požiūriu, šioje šviesoje O.V.Milašiaus
pranašystės, jo egzegetiniai ieškojimai, beveik visuotinai nutylimi
ar grynų literatūros kritikų ironiškai atmetami, tėra logiškas jo
kūrybos tęsinys ir pabaiga, aukštos vertės moralinis aktas ir paskutinis
taškas prieš susijungiant su Amžinybe.
Vakarų kultūros fone, europietiškojo untergango
laikotarpiu O.V.M. reiškinys yra unikalus tuo, kad čia asmenybė,
arba, kitais žodžiais tariant, savojo AŠ kūryba, kurią trumpai galima
apibūdinti kaip kopimą Dievop, ir buvo pagrindinis jo genialumo
iškrovos tikslas, o poezija, menas tebuvo anos kūrybos integrali
ir savotiškai paneigtoji dalis. Ne kūryba, ne pati literatūra jį
jaudina visų pirma, o savosios sielos peizažas.
Būtent tame glūdi O.V.Milašiaus lietuviškumo esmingiausios
šaknys, jo traukos mums paslaptis. Taip, O.V.Milašiaus nueitasis
kelias tai krikščioniškasis kelias, bet kartu tai ir Vydūno sau-žmogaus,
žmogaus savyje, esminio žmogaus idealo objektyvacija. Tai kelias
etiškosios intensyvinės kultūros žmogaus, kurios prafenomenas
8 lyrinė daina, o giliai simboliška ir be galo artima
lietuviškai sielai metafora Rūpintojėlis.
Vakarams jis visuomet liks terra egzoterica,
bet ir mums kol kas taip pat. Tačiau Lietuva yra jo žemė.
Tuo nenorima pasakyti, kad turime O.V.Milašiaus
suvokimo monopolį. Kiekvienas žmogus, kiekviena tauta gali rasti
sau prieinamą projekciją. Tačiau suvokimo pilnatvė, žiūrint į O.V.M.
reiškinį, kaip į tam tikros kultūros pagimdytą vaisių, yra įmanoma
tik tos kultūros rėmuose. Ir tik išpažįstant teleologinę kiekvienos
kultūros paskirtį (A.Toynhee), yra vilties nugalėti šį fatalistinį
uždarumą.
Jis (O.V.M. aut. pastaba) pakartoja
tvarinio trajektoriją jo lėtą kopimą į Dievo meilę, jo prapultį
ir jo prisikėlimą toje meilėje ir jos dėka
(Pierre Garnier).
Tad pasekime šią trajektoriją, šiuos tris laiptus,
tris gyvenimus, vienijamus pastangos, liudijančios nuolatinę ir
jaudinančią krikščioniškojo idealo reinkarnaciją. Pasekime šį kelią,
padedami biografinių faktų ir bibliografinių rodyklių.
II dalis
1877 m. gegužės 28 d. atėjo į šį pasaulį.
Ir netrukus po to sekė pirmasis Įvykis tai čia, Čerėjos soduose,
mažasis berniukas sutinka savąją Beatričę, amanza del primo amantaII,
mergaitę su arkangelo blakstienomis, ir visos kitos bus tik atsikartojantis
atvaizdas tos, kuri pažadino Poetą. Tai jau pradžia, krikštas meile,
ir nuo dabar prasideda jo kelionė į didžiosios raidės Meilę, ...begalinę,
gūdžią ir malonią... Šios kelionės pradžia ir dugnas tai, jo
paties žodžiais tariant, nirtulingoji meilė, kūniškoji, ir nuo šios
žemiausios pakopos, dar tebepriklausančios Tamsos pasauliui, prasidės
ilgas ir sunkus kopimas į vienatinę ir aukščiausią tiesą DIEVAS
YRA MEILĖ, į tuos tris žodžius, netikėtai glaustai ir aiškiai sutalpinančius
aukščiausią visų religijų tiesą.
Jei reikėtų trumpai nusakyti, apie ką rašė O.V.Milašius,
tai atsakytume jis yra Meilės poetas pačia ezoteriškiausia ir
sakraline šio žodžio prasme.
(Keistu likimo įnoriu, ji, toji vaikystės sodų
mergaitė, išliko gyva iki šių dienų, pavirtusi, lyg stebuklų lazdele
mostelėjus, maža senute, balta ir šimtamete, jau nebereginčia dienos
šviesos, efemeriškų ir neberealių šio pasaulio vaizdų, tačiau nesuprantamu
būdu išlaikiusią atminty anų Čerėjos sodų vizijas, tarsi spalvotas
ir sustingusias skaidres:
...bažnyčios šventorius, saulėta diena, mirguliuojantys
vidurdienio šešėliai. Ji, maža mergaitė, stumia vežimėlį su kūdikiu.
Priešais ponia su mažuoju Oskaru jo veidelis baltas, plaukai
juodi, akys mėlynos. Ponios geltoną suknelę plaiksto vėjas, skėtis,
raudona vėduoklė. Mažasis Oskaras pribėga prie lopšio: Mama, ar
tai lėlė? Aš irgi tokios noriu... 9
1886 m. krikštas Varšuvoje.
1889 m. mažas berniukas išvežamas į Paryžių.
Gimta pastoge! Kam jūs leidot man išvykti,
kodėl nebenorėjote išsaugoti mane, o Motin,
kodėl kadais melagiui rudens vėjui ir vakarojimų
ugnelei,
tiems kertėtojams gudriems
Jūs, taip gerai pažinus mano širdį, leidot gundyti
mane,
beprotiškomis pasakomis, kuriose tiek daug vylingo
tvaiko,
senų salų ir burlaivių, nugrimzdusių tyliausio
laiko gelmėje,
kur tiek skaisčių merginų, laukiančių pakrantėje
Pietų šalies,
o juk tokia protinga būdama žinojot, kad tikri
keleiviai,
ieškotojai ištikimybės įlankos ir Arfų tolimos
salos
bei miegančios pilies, jau niekad nebegrįžta!
(Nemiga)
1896 m. baigia licėjų ir pradeda mokslus
Sorbonoje.
1899 m. baigia meno istorijos, archeologijos
bei arameistikos studijas Louvro mokykloje ir Rytų kalbų institute.
1899 m. pirmoji poezijos knygelė Le
Poeme des Descadences.
Tikslus šio rinkinio pavadinimas lietuviškai turi
būti Nuopuolių poema, o ne Dekadanso poema, kaip kad bandoma
jį versti. Šis pavadinimas nėra atsitiktinis.
1901 m. bandymas nusižudyti.
...visiškai ramiai, su cigarete lūpose vis
tik keista yra žmogaus dvasia aš paleidau sau revolverio šūvį
į širdį. 10
Šis tragiškas jaunystės akibrokštas iki pat pastarųjų
laikų buvo apgaubtas paslapties (nebuvo žinomi net metai) ir tik
pasirodžius Laiškams GausuiIII tapo kiek nušviestas.
Sunku ką nors pasakyti apie psichologinę šio įvykio
pusę. Ar tai buvo jaunatviškos desperacijos gestas, kiek pozuotas,
iššauktas weltschmertzgo nuotaikų ... esu baisiai liūdnas,
makabriškai liūdnas... 11, ar kelionės į Čerėją sukeltas
slogutis ...mano tėvas jaučiasi blogai kaip niekad... 12
sunku ką nors atsakyti, nes bet kokia racionali savižudybės priežasties
ieškojimo pastanga yra bevaisė. Pasiryžęs savižudybei žmogus tarsi
persikelia į kitą dimensiją, kitą pasaulį, kuriam nebegalioja kasdienės
logikos dėsniai. Nuo anapus savižudį skiria tik pats aktas, jo būklė
yra jau savotiška klinikinės mirties atmaina.
Tačiau egzistencialistiniu požiūriu savižudybės
problema yra vienintelė svarbi. Akistata su mirtimi jaunajam Milašiui
nepraėjo be pėdsakų. Tai buvo tarsi ženklas, ir nors nuopuolis tebesitęsia,
tačiau ano įvykio šešėlis, juodi jo sparnai jau temdys kiekvieną
tuščios linksmybės valandą. Jaunuolis tampa vyru, ir štai turime
Nuopuolių poemos periodo Milašių periodo, kurį simbolizuoja
sarkazmu persunktas eilėraštis Beždžionės šokis. Tai šiame periode
įvyks lūžis, kreivė, pasiekusi dugną, pradės kilti iš šešėlio
į šviesą. Nors inercija tebėra didelė, nors ir tebesitęsia kelionė
po didmiesčius, tuos ...atgrasius rūko, purvo ir kraujo okeanus...
13 kelionė, kuri iš tikro yra bandymas pakeisti epochą,
bet ne vietovę.
Tad kas gi buvo ta atrama, ta vilties burė, neleidusi
nugrimzti? IV
Atsakymą rasime kūryboje. Tai Vaikystės šalis,
jos prisiminimas, kurio nė pėdsako nėra ankstesniame rinkinyje ir
kuris su desperatiška jėga nuskamba Septyniose vienatvėse.
Šis ilgesys, šis atsiminimas, kurio reikšmė O.V.Milašiaus
kūrybai nesulyginama su niekuo, kaip pabrėžia visi jo kūrybos tyrinėtojai,
tam tikra prasme yra išskirtinis ir neturintis precedento. Kaip
niekas kitas jis gali pasakyti aš visas esu iš savo vaikystės.
Tai ne Prousto estetizuotas praėjusio laiko ilgesys net ir jautriausi
A la recherche du tempes perdu puslapiai pvz., santykiai
su motina, yra skaitomi šaltai grožėjantis. Gi Čerėjos sodų prisiminimas
yra kažkas daugiau nei vaikystės reminiscencija tai greičiau pirmykštės
harmonijos, prarastojo rojaus ilgesys. Ta desperacija, ta jėga,
kuria nostalgija persunkia O.V.Milašiaus kūrybą, gali atrodyti beveik
neurotiška, jeigu neturėtų etninių šaknų.
Prisiminkime, jog dar jaunoje lietuvių literatūroje
galėtume išskirti atskirą nostalgijos temą, kur vaikystės prisiminimai
yra keistai persipynę su tėvynės ilgesiu nuo Andriaus Vištelio
Op op Nemunėli iki modernistinio Škėmos.
XIX amžiaus mūsų poezijoje nostalgijos tema yra
netgi vyraujanti, ir galime atsekti tolydį jos stiprėjimą, literatūros
gemalui atsiskiriant nuo savo tautosakinių įsčių, lyrizmui peraugant
į graudulį ir sentimentą. Dar daugiau drįstame tvirtinti, kad,
nors ir niekam nėra svetimas gimtos pastogės ilgesys, tačiau lietuvišku
atveju susiduriame su kažkuo daugiau, kažkuo sunkiai paaiškinama
ir kitos kultūros pasauliui neperteikiamu reiškiniu, viena iš tų,
kurie duoda pagrindo O.Spengleriui kalbėti apie kultūrų neperimamumą.
(Kultūrinėje plotmėje galime prisiminti, jog
baltai vienintelis etnosas Europoje, kurio branduolys buvo nepaliestas
tautų kraustymosi bangos, ir kuris nuo neatmenamų laikų gyvena jam
skirtoje vietoje nes čia jis yra gimęs ir kurio ryšys su landšaftu,
O.Spenglerio terminu, yra root-like kaip augalo su žeme. Baltų
gyventas teritorijas galime nustatyti ne tik iš hidronimikos, archeologijos
ar antropologijos duomenų tiksliausiai jas rodo fizinės geografijos
žemėlapiai.
O nostalgija, kaip indoeuropietiškosios vaikystės,
pirmykštės pramonoteistinės harmonijos ilgesys yra viena iš rojaus
komplekso emocinių pusių komplekso, įspaudusio neišdildomą žymę
baltiškosios kultūros archetipui.)
1906 m. eilėraščių rinkinys Les Sept
Solitudes (Septynios vienatvės).
Pavadinime vaizdžiai atsispindi vienišos būties
skundas. Anas įspėjimas nepraėjo veltui. Pajutusi pavojų pačiai
savo esmei, savo sielai, žmogiškoji būtybė suklūsta ir sustingsta,
atsiriboja septyniomis vienatvėmis, apgyvendina sergančią savo sielą
Vaikystės Šalyje, apgaubia ją nekaltos ir kūdikiškos meilės šydu.
Nors kūnas dar tebeserga ir tebemaištauja, tačiau orgiastiškas didmiesčio
liūnų tvaikas nepajėgia nustelbti Čerėjos sodų dvelksmo.
Palaukite! Ką gi mums primena tas žmogus iš Septynių
vienatvių? Taip, tai jis, klounas, raukšlėtu veidu, dažnai girtas,
tačiau išsaugojęs lūpų kamputyje mažytę liūdną raukšlelę, net ne
šypseną, o šypsenos šešėlį ar prisiminimą. Taip, tai neįmanomasis
monsieur Triks-Triksas, O, yes, eheu! iš Labai paprastos monsieur
Triks-Trikso, juokdario, gyvenimo istorijos.
Be reikalo užmirštamas šis mažas O.V.Milašiaus
šedevras paprastai, kai kalbame apie naująjį Milašių, kai ieškome
takoskyros tarp šešėlio ir šviesos, turime galvoje visų pirma romaną
Lamoureuse Initiation (1910 m.). Tačiau jau ano kūrinėlio, parašyto
dar 1906 metais, epiloge sakoma: ...Reikia gyventi! Praeivi, per
arti žengiąs upės pakrante! Reikia gyventi! Nevalia žudyti mūsų
viduje gyvenančio juokdario...
Šis beveik egzistencialistinis reikia gyventi!,
jau vėliau aidu atsikartojantis žemės dvasių chore iš Miguel Mańaros
trečiojo veiksmo, gyventi reikia! gyventi reikia!, yra tarsi
preliudas anam bebrėkštančiam, saulės nutviekstam peizažui.
Ir kaip atpildas už rūpestį sava siela, visų
pirma siela, nes, kaip pasakyta Naujajame Testamente kas iš to,
jei bus užkariautas pasaulis, bet pražudyta siela kaip dovana,
ateis toji akimirka, tos kelios minutės, per kurias gims Miguel
Mańara, naktis, per kurią karštligiškai bus parašytas ketvirtas
veiksmas, paskui pirmas ir kiti, o jau šeštasis grįžus iš kelionės
po Ispaniją. Ir visa tai ...sklindant vidinei muzikai, kurios
aidas verčia mane virpėti dar ir šiandien... 14.
(Bus daugiau)
* Algirdo Patacko slapyvardis.
** pirmoje dalyje (Pastogė, Nr.1) buvo
aptariami bendrieji žmogaus ir kultūros, žmogaus ir kūrybos santykio
klausimai, kurie antroje dalyje palydimi atitinkamai interpretuotais
biografijos bei kūrybos faktais. Tačiau pats kūrybos nagrinėjimas
nebuvo šio rašinio tikslas. Kūryba čia minima tik kaip komentaras
pirmoje dalyje išdėstytoms tezėms.
*** reikėtų išskirti Vaclovo Šiugždinio
vertimus, gal kiek sulietuvintus tačiau bendru lygmeniu gerokai
prašokančius dabartinio poezijos vertimo cecho kūrybinius pajėgumus
ir dažnai perkeliančius mus į tą nuostabos būseną, kurią nusako
žinomas posakis: kiekvienas pavykęs eilėraščio vertimas tai stebuklas.
**** tuščia prabanga (rus.).
1 G.J.Židonytė-Vėbrienė, Milašius tampa klasiku, Aidai,
1969, p. 299.
2 Andre Lebois, LQeuvre de Milosz,
Paris, 1960, p. 164.
3 Vytautas Kubilius, Įvardinti daiktus
su meile, Literatūra ir menas, 1977.
4 Andre Lebois, LQeuvre de Milosz,
Paris, 1960, p. 171.
5 Armand Godoy, Milosz, Le poets de
lamour, Paris, 1969, p. 3.
6 La Croix, 1-2, XII, 1977.
7 Pierre Garnier, Signification de
Milosz aujordhui. Cahiers de lAssociaton Les Amis de Milosz, 11,
p. 27.
II pirmosios meilės mylimoji (ital.)
III O.V.de L.Milosz, Lettres inedites
a Christian Gauss, Paris, 1976 (toliau vartojamas sutrumpinimas
L.G.) čia skelbiami O.V.M. laiškai Christianui Gaussui, vienam
artimiausiųjų ir ištikimiausiųjų jo draugų. Ch.Gaussas, vokiečių
kilmės amerikietis, Princetowno universiteto romanų kalbų ir literatūros
profesorius, susipažino su O.V.Milašiumi 1838 m. Paryžiuje.
IV eilėr. Meilei
8 Antanas Maceina, Das Volkslied als
Ausdruck der Volksseele (Geist und Charakter der litauischen Dainos),
Commentationes Baltice II, 3, 1955, Baltischer Forschungsinstitut,
Bonn
9 Kelionė į Čerėją kraštotyrinė
medžiaga, mašinraštis, 1977, Kaunas, p. 7. Užrašyta pagal Ksenijos
Minovič, gimusios 1874 m., pasakojimą.
10 L.G. 1901 03 12, p. 24
11 L.G. 1900 10 09, p. 21
12 ten pat
13 L.G. , p. 51
14 L.G., 1912 10 03, p. 59
© 2005 XXI amžius
|