Kardinolo katechezė jaunimui
Mindaugas BUIKA
|
Kardinolas Joachimas Meisneris
|
|
Susitikime su Popiežiumi
buvo atstovai iš visų žemynų
|
Dviejų Popiežių dalyvavimas
Vienas ryškiausių praėjusį sekmadienį pasibaigusių
20-ųjų Pasaulio jaunimo dienų bruožų buvo surengta katechetinių
užsiėmimų gausa. Vokietijos mieste Kelne vykusiame planetos jaunųjų
katalikų susitikime dalyvavo daugiau kaip pusšimtis kardinolų ir
750 vyskupų, daugelis kurių įvairiose bažnyčiose įtaigiai dėstė
tikėjimo pagrindus, nevengdami ir sudėtingų šiandieninio gyvenimo
aktualijų aptarimo. Toną šiai ganytojiškai katechezei davė pats
Pasaulio jaunimo dienų šeimininkas kardinolas Joachimas Meisneris,
kuris susitikimo atidarymo šv. Mišių homilijoje rugpjūčio 16 dieną
pakvietė jaunus žmones ieškoti Dievo kaip tie pirmieji maldininkai,
Evangelijoje minimi Trys Karaliai, kurių relikvijos, kaip teigia
Bažnyčios tradicija, yra saugomos Kelno katedroje.
Jis priminė, kad tų trijų Rytų išminčių, keliavusių
į Betliejų pas užgimusį Išganytoją, ištarti žodžiai Mes atvykome
jo pagarbinti (Mt 2,2) prieš dvejus metus popiežiaus Jono Pauliaus
II sprendimu tapo Kelno jaunimo sąskrydžio pagrindiniu šūkiu. Kardinolas
J.Meisneris taip pat paaiškino, kad 20-osios Pasaulio jaunimo dienos
iš esmės vyko dalyvaujant dviem Popiežiams. Jis paaiškino, jog prieš
tris savaites iki popiežiaus Jono Pauliaus II mirties kardinolas
jį aplankė Džemelio ligoninėje ir sakė, kad jis labai laukiamas
Kelne. Dabar mes kreipiamės į dangų sakydami: Šventasis Tėve Jonai
Pauliau II, mes laukiame tavęs, panašiai kaip yra laukiamas naujasis
popiežius Benediktas XVI. Abiejų apaštalo Petro įpėdinių buvimu
tarp mūsų mes esame stiprinami šioje piligrimystėje, - sakė kardinolas.
Gyvenimas be bandomojo laikotarpio
Tos maldingos kelionės, atvedusios šimtus tūkstančių
vaikinų ir merginų į Kelną, tikslas buvo ieškoti ir surasti Dievą.
Jis garantuoja jums didžią ateitį ir gyvenimo išsipildymą. Kristui
alternatyvos nėra, tvirtino pamokslininkas. Tačiau jau Jėzaus
gyvenimo laikais, kaip ir dabar, buvo nemažai tokių, kurie manė
kitaip ir nuo Jo pasišalino. Tuomet, Jėzui paklausus, ar ir jo artimiausi
mokiniai nori pasitraukti, apaštalas Petras nesudvejojo ir aiškiai
pasakė: Viešpatie, pas ką mes eisime?! Tu turi amžinojo gyvenimo
žodžius (Jn 6,68). Kardinolo J.Meisnerio įsitikinimu, šie žodžiai
yra pirmasis ir trumpiausias Šventajame Rašte nurodytas tikėjimo
išpažinimas, kuris turi būti savas kiekvienam krikščioniui, norinčiam
vertingai nugyventi žemiškąjį gyvenimą, kad pasiektų amžinąjį.
Šio tikslo vedini, susirinkę į Kelną jaunieji
krikščionys turi jaustis tarpusavyje kaip artimi bendražygiai, ieškantys
vertingo gyvenimo išsipildymo, kuris yra gyvenimas su Dievu. Ir
tai yra globalinis uždavinys, nes pasaulis neišliks vien tik iš
gamybos simbolių, šaldytuvų, raketų ir kitų panašių daiktų. Jis
gali išlikti pirmiausia per ryšį su gyvuoju Dievu, per grįžimą prie
savo gyvybės šaltinio. Tai taip pat yra ir asmeninis uždavinys
kiekvienam jaunam žmogui, kuris turi žinoti, kad gyvena žemėje tik
kartą ir turi gyventi atsakingai. Mums nesuteikiamas bandomasis
laikotarpis, laisvas nuo atsakomybės, sakė kardinolas J.Meisneris.
Nėra laikino leidimo gyvenimui, meilei, tikėjimui ar mirčiai.
Tai yra realus dalykas, kurį visi turi primesti su visiška atsakomybe
nuo pat pradžių.
Atsakingas gyvenimas su Dievu yra visiškai įmanomas,
nes pats Viešpats padarė save tokiu mažu, jog įsiterpė į kiekvieno
mūsų gyvenimą. Tačiau taip pat nesunku Jo ir nepastebėti, jeigu
mes eisime per gyvenimą iškėlę aukštyn galvas, perspėjo ganytojas.
Jėzus Kristus pirmiausia pastebimas, kai Jis nusilenkęs plauna savo
mokinių kojas. Todėl ir Viešpaties pagarbinimas pirmiausia yra suklupimas
ant kelių prieš Jį, kaip tai darė Rytų išminčiai prie Kūdikėlio
ėdžiose. Jo pagarbinimas suklupus ant kelių nesumenkina mūsų, tai
mus iškelia, nes mus suveda akis į akį su Dievu, - kalbėjo kardinolas
J.Meisneris homilijoje per Pasaulio jaunimo dienų atidarymo iškilmes
jaunųjų maldininkų perpildytame Kelno Rhein Energie stadione.
Vidinio susikaupimo reikšmė
Vesdamas katechetinį užsiėmimą jauniesiems katalikams
tema Ieškojimas tiesos kaip žmogiškosios egzistencijos gilesnės
prasmės kardinolas J.Meisneris pirmiausia aptarė pačios katechezės
reikšmę , kas, matyt, bus ypač pabrėžiama ir naujajame popiežiaus
Benedikto XVI pontifikate. Remdamasis Evangelijos pagal Joną prologo
tvirtinimu Pradžioje buvo Žodis. Tas Žodis buvo pas Dievą, ir Žodis
buvo Dievas (Jn 1,1), kardinolas J.Meisneris sakė, jog reikia leisti
Dievui kalbėti pačiam ir Jį išgirsti, kas atsitinka gerai parengtoje
katechezėje. Tai turi svarbiausią reikšmę evangelizacijai, nes,
anot apaštalo šv.Pauliaus, tikėjimas ateina iš klausymo.
Kita vertus, šėtonas, žmonių priešas, iš pat pradžių
stengėsi atplėšti krikščionis nuo Dievo žodžio girdėjimo, nes kai
žmogus nustoja klausyti ir girdėti, jis nebesuvokia savo tikrosios
priklausomybės ir atsiduria visuomeninio gyvenimo žlugdytojų spąstuose.
Kardinolas J.Meisneris, kuris gimė 1933 metais, kai Vokietijoje
į valdžią buvo atėję naciai, ir didžiąją gyvenimo dalį praleido
Rytų Vokietijoje, kurią po Antrojo pasaulinio karo valdė komunistai,
savo asmeniniu patyrimu gali patvirtinti, kad kiekviena totalitarinė
sistema savo egzistenciją pradėjo stengdamasi atplėšti žmones nuo
tikėjimo tiesų girdėjimo. Tai buvo nacių maršų muzika ir komunizmo
laikotarpio socialistiniai šūkiai ir socialistinės kovos dainos.
Tuo tarpu tikrai ir vertingai katechezei reikalingas
susikaupimas ir vidinė tyla, kad Dievo žodžiai (mokymas) nebūtų
painiojami su savaisiais žodžiais (troškimais). Tam gerą pavyzdį
yra davęs pats Kristus, kuris, nusišalinęs į dykumą ar pakilęs į
kalną, neskaitydavo dangiškajam Tėvui paskaitų, bet likdavo tylus
ir laukdavo, kol išgirs Dievo kalbėjimą. Taip pat, kardinolo J.Meisnerio
įsitikinimu, tikra atsvara šėtonui (Diabolos), triukšmadariui
ir painiavos kūrėjui, kurio biznis yra nuolat maitinti žmones informacija,
kad jie taptų kone kurti ir negalėtų gauti reikiamų nurodymų ypač
paties Dievo žodžio, yra Švč. Mergelė Marija.
Padauginimo stebuklas pirmoji katechezė
Būtent ji surenka šėtono išsklaidytus ir išgąsdintus
apaštalus po Kristaus žengimo į dangų, sukviečia į tą patį Jeruzalės
namą prie Paskutinės vakarienės stalo ir tampa pirmosios Sekminių
novenos vadove, kurio pabaigoje įvyksta ir pats Sekminių stebuklas.
Taigi Dievo Motina yra išsisklaidžiusių tikinčiųjų surinkėja ir
vienytoja, kuri šitaip priešinasi Diabolai, sąmyšio kūrėjui. Kardinolas
priminė, kaip trys Rytų išminčiai, atvykę į Betliejų bei, įžengę
į namus, pamatė kūdikį su motina Marija ir, parpuolę ant žemės,
jį pagarbino (Mt 2,11). Taip vėliau apaštalams, o dabar ir visiems
krikščionims Švč. Mergelė Marija pateikia Kristų į mūsų gyvenimo
centrą ir nuteikia Jo klausyti.
O nuolankios ir ištikimos katechezės rezultatą
pirmasis pateikia pats Jėzus duonos padauginimo stebuklu, kai tūkstančiai
žmonių buvo atsekę Jį į tyrus ir nebeturėjo ko valgyti. Pasirodžius
aiškiems alkio požymiams ir apaštalams dėl to labai sunerimus, Viešpats
ramiai visiems liepia susėsti ant žolės. Sėstis ant žemės tokioje
aplinkoje, kai pilvas gurgia ir kišenės tuščios, reikštų beveik
savižudybę, kalbėjo kardinolas J.Meisneris. Bet žmonės visiškai
pasitikėjo Jėzumi, taip pat juto, kad tik Jis gali patenkinti jų
alkį. Viešpats iš tikrųjų taip padaugino buvusius penkis kepalus
duonos ir dvi žuvis, kad maisto visiems užteko ir dar buvo surinkta
dvylika pintinių likučių.
Tas Jėzaus maisto padauginimo stebuklas dykumoje
yra pirmoji katechezė, kaip atidžiai reikia klausyti Viešpaties
žodžio, kuris esmingai pertvarkytų mūsų gyvenimą. Kardinolas J.Meisneris
linkėjo Pasaulio jaunimo dienų dalyviams stengtis gyventi vidine
malda: Viešpatie, tark bent vieną žodį, ir mano siela bus išgydyta,
ir šį žodį Dievas pasakys sielos viduje. Tam taip pat reikia stengtis
suvokti savosios būties tikrąją prasmę, kad aš esu Dievo paveikslas,
ir iš naujo atrasti giliuosius savojo gyvenimo troškimus, pagaliau
galbūt atrasti ir patį tikėjimą.
Kristaus meilė asmeniška
Kardinolas J.Meisneris savo katechetinėse pastabose
rėmėsi vienu pokalbiu su inteligentišku žmogumi, kuris buvo visiškai
netikintis. Šis ateistas, kuris atvirai prisipažino, kad negali
suprasti, kaip protingas žmogus gali tikėti Dievą, kardinolo buvo
paklaustas, ar nori būti laikomas blogu žmogumi, ir, žinoma, atsakė,
kad nenori. Tačiau atsakyti į logišką klausimą, juk viskas turi
priežastį, kodėl jis nenori būti blogas, negalėjo. Šį atsakymą
turi tik tikintis žmogus: asmuo negali norėti būti blogas, net
jeigu kartais jis toks yra, nes jo prototipas, jo tikroji būties
esmė yra Dievo paveikslas. Dievas yra didžiausias gėris, todėl
buvimas blogu žmogumi yra kaip savo paties Dievo paveikslo paniekinimas,
ir tai pajuntama fiziškai, kai, nutverti ką nors blogai darantys,
mes prakaituojame, paraustame, tai yra gėdijamės. Taigi, esant sukurtam
pagal Dievo paveikslą, norėjimas būti kitokiu nei geru reikštų išsinėrimą
iš savo paties odos, sakė kardinolas J.Meisneris.
Kitas klausimas, kuris buvo užduotas ateistui,
Ar jam patiktų būti nemylimam?. Tas netikintis žmogus atsakė,
jog tada būtų tarsi pragaras, tai yra pats to nesuprasdamas, jis
pateikė teologiškai tikslų pragaro apibrėžimą. Šį netikėtą atradimą
taip pat galima paaiškinti tik remiantis žmogaus, kaip Dievo paveikslo,
statusu, o Dievas yra meilės personifikacija. Tai labai aiškiai
pasakyta Evangelijoje pagal Joną kaip kūrimo per žodį tęsinys, Žodis
būtent Jėzus Kristus tampa žmogumi, tampa kūnu ir gyvena, kaip
žodis, tapęs kūnu, tarp mūsų, žmonių, kad mylėtų mus apčiuopiamai,
asmeniškai.
Šis asmeniškumas susijęs su tuo, kad kiekvienas
Dievą sutinka individualiai, kaip kiekvienas individualiai gyvena
ir miršta, individualiai prisiima gyvenimo atsakomybę. Kiti žmonės,
netgi patys artimiausi ir brangiausi, gali tik patarti ir padėti,
tačiau visus sprendimus kiekvienas priima asmeniškai. Taip pat
ir Dievas myli kiekvieną atskirą asmenį. Jis tapo žmogumi kiekvienam
iš mūsų ir yra artimesnis kiekvienam asmeniui nei kiti žmonės jam,
- aiškino kardinolas J.Meisneris. Taip, kaip Dievas myli kiekvieną
žmogų individualiai, Jis taip pat priima ir kiekvieno rodomą meilę.
Evangelijoje patvirtinama, kad Jėzus priima meilę apaštalo šv. Petro,
to paties mokinio, kuris nuo Jo atsiribojo ypatingu kančios momentu.
Jis taip pat priima meilę nusidėjėlės moters Marijos Magdalietės.
Iš to galima daryti išvadą, kad Dievo ir kiekvieno asmens meilė
yra abipusė, o tai ir yra tikroji didžioji Meilė.
Svarbu suprasti Dievo planą
Šimtai tūkstančių jaunų žmonių iš viso pasaulio
vyko į Kelną kupini nekantrumo ir vidinio troškulio to, kas yra
šventa, gera ir gražu, tai yra išsiilgę Dievo, kaip tie trys Rytų
išminčiai skubėjo į Betliejų vedami žvaigždės. Taip prasidėjo jų
didysis nuotykis, - kalbėjo kardinolas J.Meisneris. Jie žengė
pirmyn savo keliu, sekdami žvaigždę. Kai ji išnykdavo iš jų akiračio,
jie žvalgėsi, klausinėjo, ieškojo danguje ir, vėl radę vedančiąją
žvaigždę, atvyko į savo tikslą. Panašus kelias laukia ir jaunų
žmonių, kai jie, sugrįžę iš Kelno dvasiškai praturtėję, pateks į
labai įvairią aplinką, tačiau neturi prarasti galutinio tikslo.
Mūsų pareiga veikti namuose ta kryptimi, kuri
buvo pradėta čia, Kelne, - linkėjo ganytojas. Aš visu savojo tikėjimo
tikrumu žinau, kad kiekvieno iš mūsų gyvenimui Dievas turi ypatingą,
išskirtinį planą, kuris negali būti perduotas niekam kitam. Mūsų
gyvenimo sėkmė priklausys nuo gebėjimo pažinti ir įvykdyti tą planą.
Kardinolas J.Meisneris dar kartą pabrėžė svarbą supratimo, kad yra
tik vienas gyvenimas, kuriame negali būti bandomojo laikotarpio
be atsakomybės: Nėra tokio dalyko, kaip praktikavimosi periodas
gyvenimui, tikėjimui ir meilei. Todėl reikia išlaikyti rimtumą iš
pat pradžių.
Kad geriau suvoktų, ko Dievas nori ir kokį numatęs
planą, jaunam žmogui kardinolas J.Meisneris siūlė atlikti nuoširdžią
išpažintį, galbūt iš viso gyvenimo. Susitaikymo sakramento teikimas
visada būna svarbi Pasaulio jaunimo dienų dalis: išpažinčių klauso
šimtai dvasininkų įvairiomis kalbomis. Mes turime apvalyti savo
sielas, savo širdis nuo visų nuodėmių, viso purvo ir atliekų, kurios
mumyse susikaupusios, kad galėtume sau nustatyti aiškią perspektyvą,
- tvirtino kardinolas. Remdamasis asmenine patirtimi, jis kartu
pažymėjo, jog tikrieji žmogaus troškimai negalės būti įgyvendinti
laikinoje žemiškoje plotmėje. Tikrasis žmogiškosios sielos troškimas
yra amžinybė Dieve, nes, kaip teigė šv. Augustinas, mūsų širdys
kupinos nerimo, kol ras ramybę Tavyje.
© 2005 "XXI amžius"
|