Prasidėjo Vyskupų Sinodas
|
Popiežius Benediktas XVI atidarė
Pasaulio Vyskupų Sinodą
|
|
Į Vyskupų Sinodą susirinkę
apie 250 katalikų vyskupų
atidarymo šv. Mišiose
EPA-ELTA nuotrauka
|
Spalio 2 dieną, sekmadienį, popiežiaus Benedikto
XVI vadovautomis, o kartu su juo daugumos į Sinodo asamblėją atvykusių
vyskupų koncelebruotomis šv. Mišiomis buvo atidaryta Vyskupų Sinodo
asamblėja, skirta Eucharistijai Bažnyčios gyvenimo ir misijos
versmei bei viršūnei. Pirmadienio rytą popiežius Benediktas XVI
ir visi Sinodo Tėvai bendra Liturginių valandų malda pradėjo Sinodo
asamblėjos darbus.
Kitą dieną Sinodo posėdžių salėje įvyko dvi generalinės
kongregacijos tai yra visų Sinodo Tėvų susirinkimai. Rytinėje
generalinėje kongregacijoje, po Šventojo Tėvo kalbos, po Sinodo
darbams vadovauti paskirto prezidento delegato kardinolo Francisko
Arinzės ir Vyskupų Sinodo generalinio sekretoriaus arkivyskupo Nikolos
Etervočiaus kalbų, šios Sinodo asamblėjos generalinis reliatorius,
Venecijos patriarchas kardinolas Andželas Skola pristatė dokumentą,
lotynišku pavadinimu Relatio ante disceptationem (pažodžiui
pranešimas prieš svarstymus), įvesdinantį į pastaraisiais metais
vykusiuose parengiamuosiuose darbuose suformuluotą visos Sinodo
asamblėjos problematiką. Po pietų vykusi antroji generalinė kongregacija
buvo skirta Sinodo Tėvų pasisakymams.
Per ateinančias tris savaites iki asamblėjos uždarymo
iš viso numatytos 23 generalinės kongregacijos. Jų metu Sinodo Tėvai
pagal iš anksto sudarytą norinčiųjų pasisakyti grafiką, remdamiesi
savo sielovadine patirtimi, kalbės Sinodo darbo programoje numatytomis
temomis. Beveik po kiekvienos generalinės kongregacijos numatyta
dar po valandą laisviems pasisakymams, kurių tematiką diktuos pati
Sinodo darbų eiga. Dauguma generalinių kongregacijų vyks pirmoje
Sinodo asamblėjos dalyje. Tuo tarpu antroje dalyje daugiausia bus
dirbama kalbinėse grupėse, lotyniškai vadinamose circuli minores.
Būtent šiose mažesnėse darbo grupėse antroje asamblėjos dalyje bus
formuluojami konkretūs pasiūlymai tiek baigiamajam Sinodo Tėvų kreipimuisi
į Dievo Tautą, tiek pasiūlymai Popiežiui, pagal kuriuos vėliau bus
skelbiamas Posinodinis apaštališkasis paraginimas. Paskutinėse generalinėse
asamblėjose į vieną dokumentą bus sujungti skirtingose darbo grupėse
suformuluoti pasiūlymai ir vėliau Sinodo Tėvai balsavimu turės priimti
arba atmesti kiekvieną pasiūlymų punktą. Pagal šiuos pasiūlymus
rengiamas Posinodinis apaštališkasis paraginimas, paprastai skelbiamas
keliems mėnesiams praėjus po asamblėjos uždarymo, yra pagrindinis
Sinodo darbo vaisius. Jame atsispindi Sinodo asamblėjoje dalyvavusių
vyskupų pateikti pasiūlymai, o Popiežiaus iškilmingai paskelbtas
Posinodinis apaštališkasis paraginimas yra oficialus Bažnyčios mokymo
dokumentas.
Sinodo darbų programoje taip pat numatytos kelios
pertraukos. Žinoma, Sinodo Tėvai neposėdžiaus sekmadieniais. Be
to, spalio 8-ąją vyks iškilmingas Vyskupų Sinodo institucijos įkūrimo
40 metų minėjimas, o spalio 20-ąją numatytas simfoninio orkestro
ir choro iš Bavarijos koncertas Popiežiaus garbei, rengiamas kaip
tik šios Sinodo asamblėjos proga.
Kaip minėta, pirmojoje rytinėje generalinėje kongregacijoje
šios Sinodo asamblėjos generalinis reliatorius kardinolas A.Skola
skaitė ilgoką įžanginį pranešimą, apžvelgiantį visą trijų savaičių
Sinodo darbo problematiką. Pirmiausia ketinama iš dabarties perspektyvos
pažvelgti į Eucharistijos liturgiją, į švenčiančią bendruomenę,
į celebranto vaidmenį ir atsakomybę, į pačią krikščionišką šventovę.
Taip pat ketinama paliesti vadinamosios interkomunijos problemą.
Įžanginiame pranešime taip pat buvo paliestas šiais laikais Bažnyčioje
dažnai keliamas, o pasaulietinės žiniasklaidos dar plačiau išgarsintas
išsiskyrusių ir civilinę santuoką sudariusių katalikų dalyvavimo
Eucharistijoje klausimas. Sinodas išsamiai išnagrinės įvarius liturginius,
teologinius, antropologinius, socialinius, kultūrinius Eucharistijos
šventimo aspektus. Kaip pažymėjo popiežius Benediktas XVI kalbėdamas
praėjusio sekmadienio vidudienio maldos proga, Bažnyčios mokymas
apie Eucharistiją turi būti nuolatos priimamas, turi būti nuolatos
taikomas Bažnyčios gyvenime, turi būti nuolatos skelbiamas. Ir nors
pati jau senokai suformuluota Bažnyčios doktrina neturi keistis,
tačiau negali nesikeisti Bažnyčios veikimo būdai: jie turi būti
visada suaktualinami, vis geriau pritaikomi besikeičiantiems laikams,
kuriais Bažnyčia gyvena ir vykdo savo misiją.
Antradienis buvo antroji Vyskupų Sinodo asamblėjos
darbo diena. Iš ryto ir po pietų vyko trečioji ir ketvirtoji generalinės
kongregacijos, tai yra bendrieji visų Sinodo Tėvų posėdžiai, kuriuose
pasisakė beveik trys dešimtys vyskupų iš viso pasaulio. Pirmieji
vyskupų pasisakymai prasidėjo jau pirmadienį po pietų vykusioje
antrojoje generalinėje kongregacijoje, kurioje kalbėjo keturiolika
Sinodo Tėvų. Tarp pastarųjų buvo Popiežiškosios socialinės komunikacijos
tarybos pirmininkas arkivyskupas Džonas Folėjus, kuris, vadovaudamas
Vatikano žinybai, kuruojančiai Bažnyčios santykius su žiniasklaida,
savajame pasisakyme palietė Eucharistijos ir žiniasklaidos temą,
o konkrečiau kalbėjo apie šv. Mišių transliacijas per televiziją.
Eucharistinės aukos transliavimas per televiziją
yra gana dažnas reiškinys. Arkivyskupas Dž.Folėjus sakė, kad jis
pats, kaip Popiežiškosios socialinės komunikacijos tarybos pirmininkas,
lankydamas įvairias šalis ir Bažnyčias dažniausiai konstatuoja,
kad šios transliacijos yra gerai parengtos, nors jos reikalauja
televizijos darbuotojų pasauliečių profesionalumo, šv. Mišias aukojančių
kunigų gero pasirengimo, taip pat darnaus vienų bendradarbiavimo
su kitais. Pasitaiko (bet, ačiū Dievui, retai) ir nepateisinamų
improvizacijų bei nukrypimų nuo liturginių normų. Šv. Mišių transliavimą
per televiziją turėtų prižiūrėti vietos vyskupai. Ypač reikia neužmiršti
didžiulės televizijos įtakos žmonių nuomonių formavimui. Negalima
leisti susidaryti klaidingam įspūdžiui, kad tam tikras laisvas požiūris
į liturgines normas gali būti pateisintas vien dėl to, kad taip
rodoma per televiziją.
Kitas dalykas, į kurį vyskupai turėtų kreipti
nuolatinį dėmesį, tai kiekvieno tikinčiojo pareiga asmeniškai
dalyvauti sekmadienio šv. Mišiose. Turi būti visiems aišku, kad
šv. Mišių sekimas per televiziją šios pareigos neatstoja. Šv. Mišios,
transliuojamos per televiziją, skirtos visų pirma tiems, kurie dėl
amžiaus ar ligos patys asmeniškai jose dalyvauti negali.
Tokios transliacijos taip pat atlieka didelį informacinį
ir ekumeninį vaidmenį. Daugelis televizijos stočių transliuoja Popiežiaus
vadovaujamas Kalėdų nakties šv. Mišias. Jas mielai žiūri daugelis
kitų krikščioniškų Bažnyčių narių, kitų religijų išpažinėjų ar iš
viso netikinčių žmonių. Ir nors katalikybė ar apskritai krikščionybė
jiems nėra artima, tačiau jie tokių transliacijų dėka susipažįsta,
nors ir iš dalies, su Popiežiumi ir su Bažnyčia. Apskritai, sakė
arkivyskupas Folėjus, televizija yra pati paveikiausia žiniasklaidos
priemonė. Bažnyčia ja mielai naudojasi, tačiau kartu Bažnyčios ganytojai
turi nuolat atsiminti, jog tuo pat metu televizija tampa langu,
pro kurį žmonės iš išorės žiūri į Bažnyčios vidų. Religinės transliacijos
per televiziją irgi yra liudijimas, reikalaujantis pasirengimo ir
rimtumo.
Apie Eucharistijos šventimą kaip liudijimą taip
pat kalbėjo Maskvos arkivyskupas Tadeušas Kondrusievičius, vadovaujantis
nelabai didelei katalikų bendruomenei tradiciškai stačiatikiškos
Rusijos sostinėje. Rytų Europos katalikų bendruomenes dėl geopolitinių
priežasčių vėliau pasiekė II Vatikano Susirinkimo liturginė reforma.
Tas vėlavimas ir dėl jo atsiradęs reformų skubotumas sudarė tam
tikrų sunkumų. Tad ypač tie katalikai, kurie gyvena kartu su kitų
konfesijų ir tikybų žmonėmis, turi suprasti, jog savo požiūriu į
Eucharistiją, savo tikėjimu, jog Eucharistijoje yra realiai su Bažnyčia
pasilikęs Kristus, turi kitiems duoti savo tikėjimo liudijimą. Taip
pat ir savo gyvenimu jie turi liudyti, kad elgiasi taip, kaip dera
tikriesiems Eucharistijos garbintojams.
Apie Eucharistiją ir krikščionių vienybės troškimą
kalbėjo italas vyskupas Brunas Fortė. Eucharistija yra Bažnyčios
vienybės sąlyga ir rezultatas. Kol nėra krikščionių vienybės, tol
jie kartu nešvenčia Eucharistijos. Nors vienybės atkūrimas yra sudėtingesnis
procesas, priklausantis nuo daugybės įvairių veiksnių, tačiau jau
pačioje katalikų bendrijoje liudijama vienybe galima pasitarnauti
ir visų krikščionių vienybės bylai. Tad pageidautina, pasak vyskupo
Fortės, kad tas Eucharistiją švenčiančios bendruomenės vienybės
aspektas būtų labiau pabrėžtas tiek liturgijoje, tiek ir kitose
vyskupo vadovaujamos vietinės Bažnyčios gyvenimo srityse, taip pat
ir pasaulinėje vyskupų kolegijoje.
Pagal VR
© 2005 "XXI amžius"
|