Lietuvių godos
Lietuva viena ar dvi?
Balys URBONAS
(Tęsinys. Pradžia Nr.
74)
Po praėjusios analogiškos publikacijos mintyse
tarsi girdėjau žmonių priekaištus: Kas gali suvienyti tokią baisią
turto nelygybę tarp valdžios vyrų ir paprastų žmonių, išgverimą
nuo pačių aukščiausiųjų ligi tarnautojų ir valdininkų, pamiršusių
dorovės dėsnius, pagaliau pamiršusių žmogų, vis dar kaip sovietijoje
kovojantį už savo varganą buitį? Kas gali suvienyti širdis, jei
daugelis į jas neįsileidžia gerumo, paprasčiausio žmoniškumo? Tad
apie kokį pilietį galima kalbėti, apie kokią vieną Lietuvą?
Žinoma, argumentai svarūs ir pagal juos Lietuvą
turbūt galima suskirstyti ne į dvi, o į kelias. Bet ne vien buitimi
žmonės gyvi. Pažvelkime į istoriją: kokių netekčių patyrė tauta
po karaliaus Mindaugo, kai jis išleido iš rankų valdžios karūną?
Toliau Lietuvą vėl valdė karaliai be karūnų. Karai, laimėjimai ir
pralaimėjimai. Didžiausia trintis su Maskva ir ginčai su Lenkija
dėl dominavimo. Antrąjį smūgį Lietuva gavo, kai iš Vytauto Didžiojo
buvo pavogta karališkoji karūna. Sako, kad tai buvo padaryta ne
be lenkų paslaugų. Mirus Vytautui Didžiajam, ėmėme trauktis arba
mūsų ištiestus valdančios rankos pirštus ėmė lenkti sustiprėję kaimynai.
Gerai, kad pirštų priedermė lenktis į kumštį. Ir tik po antrojo
Respublikos padalijimo 1793 metais pradedame savo žygį į laisvę.
Nes Lietuvą, o kartu ir Lenkiją, spaudė ir prūsai, ir rusai, ir
austrai
Ir 1794 metais švystelėja Kosciuškos sukilimas. Generolas
Kosciuška buvo kilęs iš Naugarduko vaivadijos ir save laikė lietuviu.
Bet
Jis pralaimi. 1795 metai. Trečiasis Respublikos padalijimas.
Matyt, tada ir buvo faktiškas mūsų valstybės nepriklausomybės galas.
Mes patekome rusų valdžion. Kentėme jos priespaudą.
Taigi nuo tada ir prasidėjo mūsų 125 metų kelionė iki 1918 m. vasario
16-osios. Tik dvi dešimtys metų laisvės ir vėl penkiasdešimt metų
vergovės. Kaip dabar įprasta sakyti, okupacijos.
Aišku, skaitydami šiuos mano pastebėjimus, daugelis tik ranka numos:
Ko gi dairytis į praeitį, leiskite pagaliau mums gyventi. Ar mes,
apsupę žiedu parlamentą, sustoję Baltijos kelyje, balsavę svarbiuose
šaliai referendumuose, neįrodėme, kad norime vienos Lietuvos? Taip,
brangieji. Ir tai yra tiesa. Bet istorijos tiesa kartu ir pamokanti
(ir ne tik lietuviams!): žmonėms reikia rimto sukrėtimo, kad jie
pajustų save, savo vertę ir susitelktų kovai už visą vertybių kompleksą,
kurias laiduoja vienintelė sąlyga Laisvė!
Štai kodėl aš sakau, kad Lietuva viena, nes ji
ir vėl laisva.
Norisi pacituoti partizanų tritomės mašinraštinės
dainų ir eilėraščių antologijos Kovos keliu žengiant eilėraštį
Kur eini, lietuvi? (Tik pakeisk jame žodį rublis į žodį litas,
ir jis bus tarsi šiandien parašytas.)
Kur eini, lietuvi, per žaliąsias pievas,
Sąžinę pardavęs už geltoną rublį?
Žingsnius tavo seka mūs tauta ir Dievas.
Pagalvok, kol laikas, kur eini, lietuvi?
Ar neslegia močių raudos tau krūtinės,
Prieš akis nekaltas brolių kraujas guli.
Tad kodėl parduodi sūnus mūs Tėvynės?
Apie savo darbus pamąstyk, lietuvi!
Juk matai, kad slegia kraštą niūrios dienos,
O tu perparduodi brolį užu rublį!
Žingsnius tavo seka mūs tauta ir Dievas.
Ar nešaukia žemė: Kur eini, lietuvi?
Eilėraštis parašytas 1948 metais. Tada, kai ginkluoti
okupantai su ilgais metaliniais strypais badė laukus, vertė namus,
šukavo miškus. Ieškojo lietuvių.
Tada Lietuva dar buvo vieninga. Nors jau vienas
kitas išdavikas susigundydavo geltonu rubliu ir brolis parduodavo
brolį. Žiauru, nežmoniška ir neįtikėtina, kad taip elgtųsi išvaduotojai
su išvaduota tauta. Sovietų Sąjungos tautų budelio Berijos iš
Ukrainos į Lietuvą permestas Vetrovas su savo divizija turėjo patirtį:
užverbuoti, infiltruoti, pasėti kerštą, nuteikti vienus prieš kitus.
Sunkiai jam iš pradžių tai sekėsi, nes Geležinio Vilko ainiai iš
tikrųjų buvo geležiniai. Šipo Vetrovo dantys, tačiau, dažnai kąsdamas
tais savo užnuodytais dantimis, gadino mūsų mentalitetą, dusino,
nuodijo tautą. Žmonės sutriko. Beveik kiekvieno lietuvio laukė kalėjimas
ar Sibiras. Daug kas gailėjosi, kad nepasitraukė kartu su kitais
į Vakarus.
Pasakykite man: ar tikras lietuvis galėjo būti
abejingas draskant Tėvynę atėjūnams? Žinoma, ne. Taigi dar 1940
metais organizuojamas Lietuvių frontas. (Prisimenat, praėjusį
kartą žadėjau apie jį papasakoti išsamiau. Tai dabar ir darau.)
Lietuvių frontas atsirado dėl antibolševikinės,
o vėliau ir antinacinės rezistencijų. Iš čia šio sąjūdžio ištakos.
Žymus mūsų užjūrio tremties publicistas, laisvės idėjų skelbėjas
Juozas Kojelis savo knygoje Iš nakties į rytą (beje, kai ką iš
minimos knygos citavau savo pirmesniuose straipsniuose Vakar ir
šiandien) paaiškina: Lietuvių fronto organizacija vadinosi, kai
ji dar veikė Lietuvoje, užsienyje, tremtyje šis pavadinimas buvo
pakeistas į Lietuvių Fronto bičiulius. (Iš nakties į rytą, p.
39). Čia reikia pridurti, kad Lietuvių frontas įsisteigė kartu
su 1941 metų birželio sukilimu. Mažai apie tą sukilimą turime studijų.
Aišku, objektyvių, be jokių klastočių.
Lietuvių fronto bičiulių (LFB) ideologas buvo
prof. Juozas Brazaitis. Cituoju jo naujametinį sveikinimą, gautą
1958 metais, jam jau gerokai pabuvus tremtyje: Savanoriškos aukos
ir savanoriško įsipareigojimo lietuvių organizacija, kad laisvės
kovos dvasia bei darbas ir broliško solidarumo bei pagalbos ryšiais
nuolatos būtų susirišusios su Lietuva, kad per Lietuvą palaikytų
gyvą išeivijos tautinę sąmonę ir kad laisvajame pasaulyje tarnautų
Lietuvai. (
) Taigi tarnyba Lietuvai tai tikrasis ir pagrindinis
LFB egzistavimo tikslas, apibendrina J.Kojelis.
J.Kojelis savo knygoje Iš nakties į rytą su žurnalistiniu
kruopštumu nurodo svarbiausius LFB tikslus ir sugrupuoja šitaip:
1. Organizacinis vienybės išlaikymas antinaciniame
pogrindyje;
2. Lietuvos Laikinosios Vyriausybės likimas;
3. VLIKo (Vyriausiojo Lietuvos išlaisvinimo komiteto)
santykiai su Lietuvos diplomatine tarnyba;
4. Rezistencijos Lietuvoje rėmimas;
5. Moralės standartų politikoje išlaikymas;
6. Vyriausiasis Lietuvos išlaisvinimo komitetas;
7. Lietuvių bendruomenė;
8. Ryšiai su Lietuvos lietuviais.
Jau iš šių LFB programos eilučių (J.Kojelis apie
frontininkų nusistatymus kalba plačiau) galima daryti išvadą, kad
nė kiek ne lengviau buvo skelbti laisvę užsienio lietuviams, nei
kovoti už ją mums, čia pasilikusiems. Jie buvo Tėvynės netekę, o
mes, nors ir okupuoti, bet gyvenome, kol neištremdavo, savo šalyje.
Daugumai užjūrio lietuvių Nepriklausomos Lietuvos įvaizdis buvo
nepažeistas ir jie jautė tik vieną Lietuvą. Todėl labai gaila, kad
per mažai jų įsiliejo į Kovo 11-osios gyvenimą. Nesuprantu ir niekad
nesuprasiu Lietuvos Sąjūdžio, turėjusio valdžią Aukščiausiojoje
Taryboje, kad savo gretų nepapildė iškiliaisiais užsienio lietuviais.
Juk tik, kaip žmonės sako, bėdai prispyrus pasikvietėme Lietuvos
Respublikos nepaprastąjį ir įgaliotą ambasadorių JAV Stasį Lozoraitį
balotiruotis į Lietuvos Prezidento postą. Neparengę tam nei ideologinės,
nei politinės dirvos. Ar buvo negalima paieškoti ir iš VLIKo gabių
žmonių, kurie būtų profesionaliai padėję kurti jauną valstybę
Gerai
įsigilinus į LFB nuveiktus darbus, niekam nekils klausimas: Lietuva
viena ar dvi? Tai patvirtins dar viena prof. J.Brazaičio citata:
Lietuva pavergta, bet nenugalėta. Amžinai gyva jos nepalaužiama
pasipriešinimo dvasia rusena kiekvieno sąmoningo lietuvio širdyje,
nepaisant, kad ir kur tas lietuvis šiandien būtų. (
) Kova dar nebaigta
ir mes su lietuviams per šimtmečius būdingu atkaklumu tęsime ją
iki galo (J.Kojelis. Iš nakties į rytą, p. 39 ). Žodžiai liudytojai,
kad Lietuva norėjusi būti tikra ir viena, o ne TSRS skambiausioji
styga okupanto paniekinta, parklupdyta ir nuolanki tarnaitė.
Nusukant nuo savo žmonių kąsnį ir penint, penint
Leningradą, Maskvą, o ten gerai pavalgę ir atsigėrę KGB berniukai
net išsijuosę ir Lietuvoje, ir užjūriuose darė (ir dar daro) tvarką:
Pobystree pokončit s etimi buržuaznymi nacionalistami
(Kuo greičiau
pabaigti su tais buržuaziniais nacionalistais
) Sakoma, kad gerai,
jei savi yra visai savi, bet blogai, jei savi svetimi. Labai blogai.
Ne veltui sakoma: Saugok, Dieve, nuo savų, o nuo priešų ir patys
apsisaugosime. Taigi savi parsidavėliai visada buvo ir bus patys
bjauriausi niekšeliai. Mūsų žmonės juos tiksliai įvardijo: Išdavikas.
Tad vėl noriu pacituoti savo eilėraštį Žalvarinis varpas apie
Laisvės varpą ir žuvusį brolį partizaną Varpą.
O, varpe, tu! Išaukštink tiesą ir paskelbki
drąsiai,
Kad išdavikų liko!
O, VARPE, tu! Prižadink prisikėlęs mūsų dvasią,
Išniekintą ir pliką
O varpe žalvarini! Tėvynė išvogta, net ir metalas.
Iš ko tave išliesim?
O, VARPE, partizane kelkis!
Padėki išsigelbėti nuo liūdno galo
Dvasios neįgaliesiems
O, VARPE PARTIZANE ir tu, o Žalvarini varpe,
Skambėkite abudu,
Kad juodas melas ir apgaulė išnyktų vieną kartą,
Kaip rudens lapas rudas.
Anų metų mano įžvalga, kaip dabar matome, nebuvo
klaidinga. O reikia, reikia, kad Lietuva būtų viena!
O kad ji būtų viena, tiek nedaug tereikia. Vienintelio
ir, atrodo, tokio paprasto dalyko vienybės. Bet nė vienam lietuvių
istorikui kol kas nepavyko įrodyti, kodėl mūsų tautos kūne taip
ilgai laikosi ta vienybės nebuvimo piktžaizdė. Tai liga? Tuomet
nuo kada ir nuo ko mes užsikrėtėm? Argi kalta tauta, kad ji dabar
maža, o jos vadais nori būti daugelis? Gal čia šuo ir pakastas?
Gal politologai atsakytų? Štai ir LFB vienas visai nereikalingas
anuomet iškildavęs rūpestis. Čia vėl tenka cituoti J.Kojelį: Politinių
partijų vadai advokatas Zigmas Toliušis ir daktaras Vladas Lašas,
kaip liudija pasitarimus vedęs rezistentas Mykolas Naujokaitis,
įtikinėjo, kad pogrindžio vyriausiąją vadovybę turi perimti politinių
partijų veikėjai, nes jie masėms pažįstami ir žinomas sekėjų skaičius.
1941 metų sukilimą įvykdę rezistentai sąjūdžiui esą sunkiai apčiuopiami.
Taigi kreivas senųjų partijų veikėjų ir jų įpėdinių žvilgsnis į
Lietuvių Frontą išeivijoje išliko visą laiką.
Pagaliau su laicistiniu-liberaliu bloku, kuris
iškilo karo metu Lietuvos pogrindyje ir vėliau užsienyje, Lietuvių
Fronto pažiūros skyrėsi keliais atžvilgiais: organizuojant Lietuvos
pogrindyje VLIKą 1943 metais, diskutuojant apie laikinosios vyriausybės
atveiksminimą, o giliausias griovys iškastas 1946 metais, kai buvo
išaiškinta Jono Deksnio ir Vytauto Stanevičiaus klastotė, esą Lietuvos
pogrindžio rezistencija įgaliojusi juos vietoje VLIKo užsienyje
įsteigti VLAKo (Vyriausiojo Lietuvos atstatymo komiteto) užsienio
delegatūrą. Į tą delegatūrą akims apdumti buvo pakviestas ir prof.
Juozas Brazaitis, bet jis, pamatęs klastotę, vienintelis iš visų
kviestųjų į VLAKo delegaciją įeiti atsisakė. 1947 metais maždaug
tie patys žmonės, apgaudinėdami rezistencinį pogrindį Lietuvoje
ir politinį aktyvą išeivijoje, steigė BDPS (Bendro demokratinio
pasipriešinimo sąjūdžio) delegatūrą ir patys save delegavo. Neilgai
teko laukti, kol klastotė išaiškės, tačiau prieš J.Brazaitį, jo
bendraminčius ir Lietuvių Frontą laicistų-liberalų bloke susikaupė
daug įtūžio (J.Kojelis. Iš nakties į rytą, p. 41).
Sovietų KGB trynė iš džiaugsmo rankas. Jie inspiravo
LKP veikėjus, kad šie 1941 metų sukilimo organizatorius, vadus ir
kovotojus, pratęsusius rezistenciją Vakarų tremtyje, įvardytų pikčiausiais
nusikaltėliais ir liaudies priešais. Bet, anot J.Kojelio, Lietuvos
okupantams Lietuvių frontas ir LFB ramybės niekada nedavė.
Būtų galima daug pasakoti apie savo noru pasirinkusių lietuvių tremtį
į Vakarų pasaulį, jų vargus, kovą ir laimėjimus.
Taigi tęsiant pradėtą rašinio temą, dar kartą reikia
pabrėžti, kad ne viskas LFB ėjo kaip iš natų... Susidūrė jie ne
tik su idėjiniais, bet ir su ideologiniais bei politiniais oponentais.
Tai Trečiojo fronto skleistos kultūrinės bolševizmo idėjos dar
anoje Nepriklausomoje Lietuvoje. Tai buvo aiškios aliuzijos į komunistinės
santvarkos įvedimą Lietuvoje. Jų svajonės realizavosi 1940 m. birželio
15 d. (J.Kojelis. Iš nakties į rytą, p. 40). O LFB susikirtimas
su autoritariniu tautininkų režimu? Tačiau Sąjūdį stiprina susiformavusi
antibolševikinė, antinacinė rezistencija nuo 1940 metų. Dabar jau
visiškai aišku, kaip LF kenkė trečiafrontininkai P.Cvirka, J.Šimkus,
K.Korsakas, V.Drazdauskas, B.Raila, A.Venclova, K.Boruta ir vėliau
prisiviliota Salomėja Nėris. Jie buvo valdomi Maskvos rankų.
Ir nacių, ir bolševikų (dvi) okupacijos draskė
lietuvių vienybę, svarbiausią tautos gyvybingumo giją, ir ačiū LF
sąjūdžiui, kad jis per tą laiką subrandino idėjas, iškėlė vadus
ir suformavo ideologiją. Ir ta visa jų veikla buvo pagrindinė ir
svarbiausioji gyvenimo dalis. Ką ten dalis, tai visas gyvenimas.
Bet... Tai turėtų būti atskira platesnė studija.
O jau ir iš to, kas čia pasakyta, aišku, kad daugelis LFB dėjo visas
pastangas, jog JAV, nepripažinusios Lietuvos okupacijos, palaikytų
jos kovą, keltų klausimą dėl jos išlaisvinimo. Pabrėžtina, kad tiek
LF, tiek LFB, susidurdami su opozicija, nors šis žodis čia per švelnus,
taigi su aršia to sąjūdžio priešų kova, ne be motulės Rusijos globos,
turėjo gana nemažų rūpesčių. Nepamirškime, kad dar tremtiniško lietuvių
kelio pradžioje Vokietijoje jau buvo organizuotas ultraslaptas konspiracinis
vienetas Klevas. Kleviečiai frontininkus vadino krikdemų esesininkais.
Frontininkai turėjo aiškų savo požiūrį į daugelį svarbiausiųjų problemų,
tai, žinoma, siutino KGB. Tiesa, keliais sakiniais sunku nusakyti
frontininkų organizacinį kelią, įvairiapusę jų veiklą, kaip jie
patys sakė, tremtyje, bet viena aišku: tai nebuvo dipukai, o
daugiausia atkaklūs kovotojai, gynę savo Tėvynę, būdami svetur,
o širdimi Lietuvoje.
Ir, baigdamas šią savo publikacijos dalį, drįstu
tarti: užsienio lietuviai mums padėjo ir padeda. Na, o mes jiems,
atėjus Nepriklausomybei, ar padėjome kovoti dėl kokios lietuviškos
parapijos išlikimo, ar dėl kokių kitų svarbių dalykų?
Argi dar reikia didesnio paliudijimo, kad Lietuva
viena, jei po visą pasaulį to vieno milijono išsibarsčiusių lietuvių
širdyse vis dar teka baltiškas kraujas, vis šaukdamas juos į savo
tikruosius namus į vieną, vieningą ir vienintelę Lietuvą.
© 2005 "XXI amžius"
|