Kad paminklas skambėtų: Ramybė jums
Architektė Apolonija NISTELIENĖ
|
Masyvus ąžuolinis kryžius
ir prisikėlęs Kristus
iš balto marmuro
|
Paminklinę bažnyčią statyti pradėjo kun. Feliksas
Kapočius (už tą statybą nominuotas kanauninku, o vėliau egzilyje
prelatu). Naujai įkurta parapija buvo neturtinga (ypač vadinamoji
Brazilka). Valdžia nepadėjo kun. F.Kapočius atsisakė stoti į Tautininkų
partiją. 1933 metais įkuriama Šv. Antano parapija, atskiriant Prisikėlimo
parapijos dalį todėl ir aukotojų dalį. Bet Prisikėlimo parapijos
klebonas nenuleidžia rankų pardavinėja plytas, rengia loterijas,
organizuoja rinkliavas. Jis pirmasis Kaune (o ir visoje Lietuvoje)
pamaldas pradeda punktualiai, sako trumpus pamokslus, skoningai
puošia bažnyčią aniems laikams visa tai buvo nauja. Į šią bažnyčią
tikintieji renkasi iš viso Kauno, ypač inteligentai. Gausėja aukotojų
daugėja aukų. Pats klebonas ir jo darbštūs vikarai gyvena labai
kukliai mažuose mediniuose nameliuose. Bet šalia namelių tų pačių
kunigų ir aukotojų dėka kyla keturaukštis mūras prieglauda vargingiems
seneliams. Jei ne karo sūkuriai ir pačių lietuvaičių protų sumaištis
šiandien Paminklinė bažnyčia būtų buvusi tikrų tikriausias paminklas,
kokį šiandien ir su didele valstybės, ir savivaldybės pagalba sunkiai
kuriame. Kelintą kartą tinkuojami ir perdažomi bažnyčios fasadai,
bet šventorius vis dar netvarkingas, nes ruošiamasi naujai statybai
moderniai, ištaigingai klebonijai šalia Paminklo.
Vyresni parapijiečiai, prisimenantys pirmąjį Prisikėlimo
parapijos kleboną, norėtų sulaukti iškilmingo jo jubiliejaus minėjimo
su šv. Mišiomis, jo pamėgtomis giesmėmis, su maldomis už jo viziją
ir energiją. Be jo neturėtume šiandien šito paminklinio pastato.
Kai čia bus įrengtas kolumbariumas-mauzoliejus, į jį pirmiausia
būtina iš užjūrio parvežti prelato F.Kapočiaus palaikus.
* * *
Prieš porą metų Kauno architektai senjorai rašė
arkivyskupui ir miesto merui, prašydami surengti Paminklinės bažnyčios
interjero darbams projektuoti konkursą: projekto autorius K.Reisonas
nepaliko interjero brėžinių; iš dalies pasikeitusi liturgija; šiuolaikinės
bažnyčios šildomos ir radiofikuojamos; ši bažnyčia numatyta naudoti
ir pasaulietiniams renginiams. Bet konkursas taip ir nebuvo skelbtas.
* * *
Bažnyčia išplėsta Paskutinės vakarienės salė
su stalu. Šiam Stalui apgaubti pastatytas šis bazilikinis kevalas.
Altorius bažnyčioje yra šventovės liturginis centras. Žodis altorius
(altar) reiškia aukštas, išaukštintas. Todėl jis ir turi būti iškilus,
aiškiai visiems regimas. Protestantų bažnyčioje svarbiausias akcentas
sakykla, katalikų altorius. Senojoje tradicijoje altorius visuomet
buvo altus. Ant jo pastatyta Monstrancija buvo visų, dalyvaujančių
pamaldose, matoma. Prie jo turėtų tilpti dvylika koncelebrantų
tiek valgė Paskutinę vakarienę. Deja, Paminklinėje bažnyčioje, didžiulėje
lyg katedra, altorius ant trijų laiptelių trims koncelebrantams
kaip toje pasakoje kalnas pagimdė pelę. Todėl, deja, tikintieji
mato tik vyskupo mitrą. Kai nemato, tai ir blogai girdi prie antrojo
liturgijos akcento ambonos kalbantįjį ar skaitantįjį. Nepajaustas
ir neišlaikytas pastato vidaus ir altoriaus dydžio, vietos ir svarbos
santykis mastelis. Šiuo metu trečiasis liturginis akcentas sedė
šioje šventovėje savo jėga ir menine įtaiga veržiasi į pirmąją
vietą. Liturgijos metu, kai altorius ir ambona nuskęsta tarp žmonių,
ji aiškiai dominuoja ne tik savo dydžiu, bet ir spalva. Ji optinė
apgaulė: iš tolo atrodo, kad tai altorius. Pagal naująją liturgiją,
jis visur iš senos presbiterijos ištrauktas į priekį ir priartintas
prie atėjusiųjų kuo arčiau. Tokioje ilgoje navoje buvo būtina altorių
iškelti iš projektuotos presbiterijos nišelės. Dabar praėjimas
į zakristiją ir raštinę drumsčia sakralinę erdvę.
* * *
Švč. Sakramento koplytėlė sumažinta, nes dar įrengta
didoka raštinė ir pažeminta pakabinamomis lubomis. Pro didžiulį
koplyčios langą matomą kiemo šiukšlyną būtina uždengti vitražu.
Įkyrus, pigus, kičinis oranžinis apšvietimas žeidžia Eucharistijos
rimtį. Pakabinamų lubų, grindų raštas ir altoriaus vieta neturi
sąsajų kiekvienas sau. Ant šoninės sienos dėmesį blaško kažkoks
didžiulis merginos portretas. Grubūs kičiniai vartai į koplyčią.
Jiems prilygsta geležinės staklės rūkstančioms lempelėms peršama
naujoviška tradicija (pagal slavišką madą) ar tik pinigavimas, ar
stabmeldybės protegavimas. Baptisterija koplyčia krikšto apeigoms
ir orkestrantų garderobui. Kodėl krikštykla ne iš balto marmuro,
o juodo akmens? Čia Didžiąją savaitę ir Kalėdų laikotarpiu slepiama
Eucharistijos adoracija ir vėliau Betliejus. Kad nesimatytų iš pagrindinių
navų?
* * *
Po koncertų nereikėtų aukoti šv. Mišių. Neišardyta
scena atskiria celebruojantį kunigą nuo pamaldų dalyvių ir tarsi
tyčiojasi ir iš vienų, ir kitų. Orkestrantai neturėtų persirenginėti
Švč. Sakramento koplyčioje. Koncertams ir renginiams pakylos vieta
nei liturgistų, nei architekto nespręsta.
* * *
Klausyklos tarsi kioskai laukiamojoje salėje.
Kodėl jos su trejomis durimis juk išpažinties einama po vieną,
ne poromis? Vyresni kunigai tose dėžėse sėdi pravėrę duris jose
trūksta oro. O garsas ten įlenda. Kai garsiakalbiai rėkia jose
neįmanoma susikalbėti O kam ant tų kioskų popierinių gėlių prikabinta?
Gėlės, nebereikalingos namuose ir čia suneštos, kelia priešingą
efektą bodėjimąsi šiukšlynu. Pagal naująją liturgiją Advento ir
Gavėnios metu nereikia jokiais augalais bažnyčios puošti, o juo
labiau sausuoliais ar plastmase.
* * *
Vienas pagrindinių bažnyčios interjero elementų
apšvietimas šioje šventovėje spręstas mechaniškai, nesušildytas
architekto ar dizainerio kūryba. Liūdna ir apmaudu. Už sedės atlošo
viršutinio krašto apšvietimas per daug dominuoja. Nėra specialaus
apšvietimo altoriui ir ambonai neapibrėžta jų pirmenybė ir svarbumas.
Liturgijos vadovai su padėjėjais turi būti apšviesti iš priekio,
ne iš nugaros. Apšvietimas bažnyčioje turi padėti subalansuoti liturginius
akcentus.
* * *
Šiandien žodžio liturgija skelbiama nuo ambonos
piupitro per modernius mikrofonus. Bet ne visi moka jais naudotis
taisyklingai ypač vaikai ir moterys. Ir Šventojo Rašto žodis lieka
neišgirstas atėjusių jo išklausyti. Bažnyčios priekyje matai tik
žiopčiojantį celebrantą, nes presbiterijos sienos su netinkamai
išklotomis akustinėmis plokštėmis sugeria visą garsą. O giliau bažnyčioje
tinkamai nesureguliuoti garsiakalbiai rėkte rėkia. Aidėjimo trukmė
per didelė, garsai dažnai sunkiai suprantami. Architekto akustinės
klaidos praktiškai labai sunkiai ištaisomos. Reikėtų ir girdimumą,
ir matomumą nuolat kontroliuoti.
* * *
Šiandien Paminklinėje bažnyčioje dar trūksta šventoriaus,
nėra varpų, vargonų, numatytų languose vitražų (tik ar jie būtini?),
meniško titulinio akcento, pakankamai liftų. Bet, ačiū Dievui, nėra
ir kavinės.
* * *
Be interjero konkurso vykdyti vidaus darbai daro
daug kliūčių dailininkams. Jei visi interjero elementai būtų taip
ilgai svarstyti įvairių komisijų kaip grindų raštas, dabar vykstančiuose
konkursuose dalyvaujantiems dailininkams būtų buvę lengviau ir aiškiau
orientuotis dėl paskelbtų sąlygų.
* * *
Šiandieninėje liturgijoje Kryžiaus kelio stotis
pageidautina žymėti tik kryželiu ir Stoties skaitmeniu, tačiau Kryžiaus
kelio stotyse ir Šventasis Raštas, ir Tradicija vaizdingai tarnauja
katechezei. Šioje evangeliko (K.Reisono) projektuotoje bažnyčioje
toms stotims vieta visai nenumatyta. Jų įspraudimas ant siaurų piastrų
architektūrinis nonsensas. Gal tiktų jas simboliais pavaizduoti
vitražuose? Sakralinis menas meno viršūnė ne tik estetinė iliustracija,
bet ir teologijos šaltinis. Bažnytinis menas stengiasi materiją
pritaikyti Slėpiniui garbinti, sakė Jonas Paulius II (Bažnyčios
žinios, 1999 05 31).
© 2005 "XXI amžius"
|