V.A.Mocartas vėl Lietuvoje
Jonas Kazimieras Burdulis
|
Austrų kompozitorius Volfgangas
Amadėjus Mocartas (1756-1791).
Šioje nuotraukoje jam 35-eri metai.
Būtent tada, paskutiniaisiais
savo gyvenimo metais, jis parašė
operą Užburtoji fleita
|
Sausio 27 dieną visas pasaulis pradėjo minėti didžiojo austrų kompozitoriaus Volfgango Amadėjaus Mocarto (1756-1791) gimimo 250 metų jubiliejų. Lietuva taip pat neliko nuošalyje nuo pasaulinės reikšmės kultūros įvykio Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras (LVSO) mūsų muzikos mylėtojams parengė ypatingą dovaną. Vasario 4 dieną Vilniaus Kongresų rūmuose klausytojai girdėjo V.A.Mocarto operos Užburtoji fleita koncertinį atlikimą, skirtą taip pat ir Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro 17-ajam gimtadieniui pažymėti. Koncertui dirigavo orkestro meno vadovas ir vyr. dirigentas Gintaras Rinkevičius.
Vasario 2 dieną Austrijos Respublikos ambasadoje įvyko spaudos konferencija, kurią vedė LVS orkestro informacijos ir reklamos skyriaus vadovė Rima Povilionienė.
Užburtosios fleitos pastatymas Lietuvoje nepaprastas įvykis mūsų operos scenoje, kurioje šio muzikos genijaus kūryba yra itin retas svečias. Galima sakyti, jog ši sudėtinga V.A.Mocarto opera Lietuvoje statoma pirmą kartą, nes pirmąkart jos paprastą ir sutrumpintą variantą prieš du šimtus metų (1802 m.) pastatė ir rodė XIX amžiuje veikęs profesionalus Vilniaus miesto teatras.
Ir vėliau Užburtoji fleita mūsų scenoje buvo rodoma arba ne visa (Kauno muzikinis teatras pastatė spektaklį vaikams su šios operos muzika), arba atliekama užsienio operos trupių (1837 m. Vilniuje viešėjo vokiečių teatro trupė, 1991 m. Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatro scenoje operą atliko Minsko teatro trupė). Tad dabartinis Užburtosios fleitos pastatymas yra tikra premjera, kuriame, be užsienio šalių solistų, dalyvauja ir Lietuvos solistai bei muzikai.
Vasario 4 dieną Vilniaus Kongresų rūmuose klausytojai girdėjo pagrindines partijas garsiausiuose operos teatruose dainuojančius atlikėjus: Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras operai atlikti pasikvietė operos solistus iš Austrijos, Vokietijos, Prancūzijos, Latvijos. Šių dainininkų repertuare Užburtoji fleita užima ypač reikšmingą vietą, daugelis jų operą įvardija kaip vieną sunkiausių, bet tuo pačiu ir įsimintiniausių operinių vaidmenų.
Vieną išties sudėtingų Nakties karalienės koloratūrinę partiją dainavo sopranas Heidi Volf, ją šiai partijai atlikti kviečia svarbiausi Europos operos teatrai: Vienos, Drezdeno, Leipcigo ir Diuseldorfo bei kiti.
Paminos partijai į Vilnių buvo pakviesta iš Puerto Riko kilusi dainininkė Melba Ramos, dainavusi Vienos, Berlyno, Barselonos, Valensijos ir kituose teatruose.
Karaliaus Zarastro vaidmuo patikėtas iš Kamerūno kilusiam bosui Žakui Gregui Belobo, 2003 metais laimėjusiam BBC pasaulio solisto titulą, šiandien dainuojančiam operos spektakliuose garsiojoje Drezdeno Semperoper.
Tamino partiją atliko iš Valensijos kilęs tenoras Patrikas Garė. Operoje klausytojai išgirdo ir lietuvių operos solistus Audrių Rubežių bei Egidijų Dauskurdį.
Choro partiją atliko Kauno valstybinis choras (meno vadovas ir vyr. dirigentas Petras Bingelis), įkurtas 1969-metais. Choro tarptautinis pripažinimas prasidėjo 1984-aisiais, jam keliose Europos sostinėse atlikus M.Teodorakio Pavasario simfoniją. Ypač prasminga koncertinė kolektyvo veikla jam tapo pradėjus bendradarbiauti su XX amžiaus legenda lordu Jehudi Menuhinu. Jo diriguojamas choras keletą kartų gastroliavo Ispanijoje, Italijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje. Ryškiausias šios kūrybinės draugystės pavyzdys Amerikos atradimo 500-osioms metinėms skirtas festivalis Senieji ir naujieji keliai į Indiją.
Maestro G.Rinkevičiaus ryšys su šia opera tęsiasi jau kelis dešimtmečius. 1986 metais tarptautiniame konkurse In memoriam Jinos Ferencsik Budapešte jis gavo specialų prizą už geriausią V.A.Mocarto Užburtosios fleitos fragmento interpretaciją. Paprašytas pasidalyti prisiminimais, maestro kalbėjo:
Tai, kas buvo prieš dvidešimt metų, tas nedidelis fragmentas jaunam dirigentui galbūt buvo problemiškas, tačiau žiuri galėjo labai įžvalgiai spręsti apie jo sugebėjimus, nes jokios repeticijos nebuvo, reikėjo iš karto diriguoti ir su choru, ir su solistais. Šitaip bet kurio dirigento profesionalumas gali būti iš karto suprastas. Tikresnį supratimą apie operą Užburtoji fleita įgijau per Latvijos teatro pastatymą. Daugelis iš Lietuvos buvo nuvykę į Rygą ir žavėjosi pastatymu, nors tiek režisieriaus, tiek scenografo sprendimai sukėlė labai daug diskusijų. Daug kas tokiu sprendimu stebėjosi, tačiau man tai buvo tikras Mocartas, tikra muzika.
Dirbdamas Rygos nacionalinėje operoje meno vadovu ir vyriausiuoju dirigentu, G. Rinkevičius 2001 metais vadovavo Užburtosios fleitos pastatymui. Svarbu paminėti, jog ši opera simboliška dar vienu aspektu tai dešimtoji Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro parengta opera.
Užburtoji fleita dažnai vadinama pasaka apie gėrį ir blogį. Kas iš tikrųjų buvo Zarastras ir Taminas? Manoma, jog šių V.A.Mocarto 1791 metais sukurtos operos personažų prototipai iš tikrųjų buvo tuometiniai Vienos politiniai veikėjai tai vienas iš siužeto aiškinimų. Tačiau svarbiausia operoje tai visuotinis gėris ir nuoširdumas, spinduliuojantis tiek iš siužeto pagal Emanuelio Šikanederio fantastinę pasaką Lulu arba užburtoji fleita, tiek iš nepaprastai skaidrios Mocarto muzikos. Užburtosios fleitos atlikimas tai nuostabi gimtadienio šventė orkestrui ir klausytojams.
LVS orkestro direktorius J. Banevičius padėkojo Austrijos ambasadoriui Michaeliui Švarcingeriui už suteiktą pagalbą ir finansinę paramą.
Vilnius
© 2006 XXI amžius
|