Krikščioniškas socialinis mokslas ir šiandieninė
Lietuvos visuomenė
Kazimieras Dobkevičius
|
Konferencijos dalyviai (iš kairės):
Ramūnas Garbaravičius,
Vilija Aleknaitė-Abramikienė
ir Vytautas Landsbergis
|
|
Kalba Kauno koordinatorius
Dainius Varnas
|
Balandžio 29 dieną vyko konferencija Krikščioniškas
socialinis mokslas ir šiandieninė Lietuvos visuomenė, kurią organizavo
Tėvynės sąjungos Krikščioniškųjų demokratų frakcija (TS KDF) ir
Konrado Adenauerio fondas.
TS pirmininkas opozicijos lyderis Andrius Kubilius,
kreipdamasis į konferencijos dalyvius, išreiškė viltį, kad konferencijoje
deklaruotas teorines žinias pavyks perkelti į realybę. Europarlamentaras
prof. Vytautas Landsbergis atkreipė dėmesį į visuomenės sekuliarėjimo
ir žmogaus nuvertinimo pavojus. Lietuvos krikščionių demokratų partijos
pirmininko pavaduotojas Kazimieras Kuzminskas perdavė partijos pirmininko
Valentino Stundžio sveikinimus. Jis sakė: Meilė turi būti grąžinta
į Lietuvos politinį gyvenimą, tačiau turime būti griežti tiems kurie,
kaip Naujojo Testamento šventyklos prekeiviai, pardavinėja mūsų
Tėvynę žaisdami net su nepriklausomybe.
Vilniaus šv. Juozapo kunigų seminarijos dėstytoja
dr. Irena Eglė Laumenskaitė sakė, kad į visuomenėje vykstančius
procesus turime žvelgti giliau, nes krikščioniškas socialinis mokymas
negali būti įgyvendintas vien politinių sprendimų pagrindu. Krikščionių
demokratų partijų silpnėjimas visoje Europoje yra sąlygotas idėjinės
opozicijos nebuvimu. Dabartinis žmogus pradeda nebesuvokti savęs,
kaip vertybės. Jis mano esąs tik priemonė (daugiau uždirbti, įgyti
įtakos). Stiprinant tikėjimą atsiranda kitoks požiūris į žmogų,
nes asmuo yra visų socialinių sprendimų raktas.
Vilniaus Arkikatedros klebonas kun. Ričardas Doveika
analizavo santuokos ir šeimos problemas. ,,Šeima yra Bažnyčios kelias.
Šeimos nuvertinimas ir įstatymai prieš šeimą ir gyvybę yra labai
pavojingi. Šeimos suirimas neišsprendžia jokių socialinių problemų,
o tik sukuria jas. Nuvertintas moters darbo šeimoje svarbumas. Motinystės
tarnyba negali būti lyginama su jokia ekonomine tarnyba. Šeima nepriklauso
nuo visuomenės, nes žmogus gali būti laimingas tik save patį dovanodamas.
Žmogus pirmiausia yra gėris šeimai, pabrėžė klebonas.
Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto doc.
Albinas Plėšnys savo pranešime apžvelgė esminius skirtumus tarp
socializmo, liberalizmo ir krikščioniškojo socialinio mokymo. Socializmas
ir liberalizmas yra nelabai tesiskiriančios ideologijos. Nuo totalinės
socializmo kontrolės iki nevaržomos liberalizmo laisvės be atsakomybės
yra tik vienas žingsnis. Lietuvai išsivadavus iš komunizmo buvo
pasukta ,,laukinio kapitalizmo keliu užmirštant, kad yra trečias,
socialinės rinkos, kelias.
Internetinio dienraščio ,,Bernardinai redaktorius
Andrius Navickas akcentavo atsakomybę tų politinių jėgų, kurios
savo pavadinime ir programose vartoja žodį krikščionybė. Teisės
instituto direktoriaus pavaduotojas dr. Petras Ragauskas konferencijos
dalyviams akivaizdžiai parodė, kokie Lietuvos darbo politikos įstatymai
yra nutolę nuo Bažnyčios mokymo, surašyto enciklikose. Socialinės
ekonomikos instituto atstovė dr. Daiva Kuzmickaitė papasakojo apie
ekonominius veiksnius, lemiančius dabartinį žmogaus gyvenimą, ir
pavojus, kurie iškyla užmiršus per du tūstančius metų sukauptos
krikščioniškos tradicijos patirtį.
Seimo narys, TS krikščioniškųjų demokratų frakcijos
pirmininkės pavaduotojas Ramūnas Garbaravičius akcentavo asmeninio
apsisprendimo svarbą. Keisti požiūrį turime pradėti nuo savęs,
nes kitu atveju žmonėms visa tai atrodys kaip farsas, sakė R.
Garbaravičius. TS krikščioniškųjų demokratų frakcijos Kauno koordinatorius
Dainius Varnas pabrėžė, kad kalbėjimas apie svarbius dalykus yra
paprastas, bet kartu ir sunkus. Tačiau ką daryti, kad tai neliktų
tik kalbos, nes, pasak apaštalo Pauliaus, ,,tikėjimas be darbų yra
miręs. Kaip sukurti tokią politiką, kurios nebūtų gėda žiūrėti
žmonėms į akis?
D.V.
© 2006 XXI amžius
|