Atnaujintas 2006 gegužės 10 d.
Nr.35
(1435)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai
2005 metai
2006 metai

Ankstyvojo meninio ugdymo mokykla „Gimties muzika“ – kas tai?

Jolita Gumbytė-Mačiulskienė

Rimanto Dichavičiaus nuotrauka

Tik ką šventėme lietuviams brangią Motinos dieną. Žinome, kad nuo motinos priklauso vaiko ugdymas ir auklėjimas. Labai svarbus yra motinos ir kūdikio ryšys dar nėštumo metu. Tad nuo pat kūdikio buvimo motinos įsčiose prasideda jo rengimas gyvenimui. Tam motinoms padeda entuziastų J. ir V. Mačiulskių Marijampolėje įkurta mokykla.

Taip pavadintoje mokykloje pagrindinis dėmesys skiriamas tautinei kultūrai puoselėti ir skleisti, dvasinėms vertybėms, remiantis etnokultūros tradicijomis, senomis, laiko patikrintomis muzikavimo galimybėmis. Meninis ugdymas (kuris remiasi mūzinio valeologinio ugdymo metodika) – tai naujas sveikatos pedagogikos mokslas apie savo paties sveikatos visybinį formavimą menų pagrindu. Pamokėlėse ne tik muzikuojama, šokama, skaitomos vaikiškos eilės ir t.t., bet ir remiamasi mokslininkų tyrimų išanalizuotais ir pateiktais ugdymo žaidimais, kurie skatina spartesnį kūdikio protinį vystymąsi svarbiausiu jo gyvenimo periodu – pirmaisiais gyvenimo metais. Pamokėlėse daug laiko skiriama mamoms: skatinama auklėti gėriu, tiesa, gyvenimo ir būties vertybėmis, akcentuojant vaiko dvasinę meninę saviraišką, plėtoti dorovinę ir estetinę vaiko pasaulėjautą, nuo pat mažų dienų skatinti vaiką suvokti, jog žmogus pats atsakingas už savąjį „AŠ“. Padedama mamoms suvokti, jog ugdymas menu, o ne lavinimas vaidina pagrindinį vaidmenį tolimesniam vaiko vystymuisi. Skatinama dalyvauti pamokėlėse taip, jog suteiktos žinios pereitų į motyvaciją – mamos būtų skatinamos ateiti, vėliau tai taptų net įpročiu. Siekiama atgaivinti dainingą lietuvių tautos dvasią, kur muzika, žodis, šokis buvo įprastas linksmybių, liūdesio, bendravimo saitas, jungiantis tėvus ir vaikus, visą tautą. Todėl dainuojamos laiko patikrintos dainos, prisimenamos senosios tradicijos, papročiai, žaidimai, lopšinės. Siekiama, jog mamos sąmoningai tautos dvasią ir patirtį perkeltų į vaikučių širdis ir protą. Mūsų mokykloje remiamasi principu ugdyti ne tik muziką, menininką, ne tik profesionalą genijų, o ŽMOGŲ.

Šio straipsnio autorės magistro darbas ir parašytoji knyga buvo idėjinis pagrindas Vilkaviškio vyskupijos krikščioniškosios kultūros centre pradėti ankstyvąjį meninį ugdymą nėščiosioms, kūdikiams nuo keturių mėnesių ir vaikams iki 4- erių metų. 2005 metų rugsėjį Vilkaviškio vyskupijos krikščioniškosios kultūros centre pradėta praktinė ankstyvojo meninio ugdymo veikla, kuri 2006 metais išsiplėtė ir sustiprėjo Marijampolės mamoms ir vaikučiams suteikdama novatorišką galimybę ugdyti visapusiškai sveiką ASMENYBĘ. Meninio ugdymo metodika, pagal kurią dirbama, tiesiogiai siejasi su vertybine pedagogika, – auginimu, saviugda, lavinimu, auklėjimu,- taip susiedama meną, visybinę sveikatą ir išmintį. Remiamasi M.L.Lazarevo, mūzosofijos idėjomis bei Jolitos Gumbytės-Mačiulkienės aštuonerių metų darbo patirtimi: moksliniai (bakalauro, magistro) darbai, tyrimai, straipsniai, 2005 metais parašyta ir ką tiktai skaitytojus pasiekusi knyga „Meninio ugdymo įtaka asmenybės brandai“.

Ateities mokyklai „Gimties muzika“ pavyko pasiekti šių rezultatų: metodika pagrįsta moksliniais darbais ir tyrimais bei aštuonerių metų darbo praktika. Nėščiosios ypač džiaugiasi išgyvendamos puikias emocijas, išmokusios su kūdikiu bendrauti meno paslapčių kalba, dėkoja naujai išgirdusios ir suvokusios klasikinės muzikos klodus, atradusios džiaugsmą grojant, išmokusios puikių senų, laiko patikrintų lopšinių, žaidimų, dainų, kurias specialiai kuria Valdas Mačiulskas. Dėl to vaikučiai gimsta stipresni, sveikesni, greitai išsiskiria iš savo bendraamžių visapusišku vystymosi pažangumu. Mokiniai pasižymi puikia dvasine ir fizine sveikata, lenkia savo bendraamžius psichofizine branda, mokyklą pradeda lankyti nuo antrosios klasės, ypač išsiskirdami kūrybingumo, pažangumo pasiekimais. Metodikos tęstinumas (nėščiųjų meninis ugdymas, kūdikių ir vaikų mūzinis valeologinis ugdymas) – tai XXI amžiaus sistema, skirta tikros asmenybės visybiniam ugdymui.

Remiantis tyrimais ir darbo praktika galima teigti, jog ankstyvasis mūzinis valeologinis ugdymas turi įtakos pojūčių lavėjimui, rankų ir akių koordinacijos formavimuisi, intelektinių gebėjimų ugdymui, erdvės pažinimui, kalbos mokymuisi, savojo „AŠ“ suvokimui, mokymuisi bendrauti, savarankiškumo ugdymui, emociniam vaiko vystymuisi, motorikai, intelektui, vaizduotei, kūrybiškumui, atminčiai, temperamentui, mąstymui, dėmesiui, savarankiškumui, atsakomybei, intuicijai, pažangumui, išmokimui, kairiojo ir dešiniojo pusrutulių veiklai.

Muzika ir medicina

Jau senovėje buvo žinomos gilios muzikos ir medicinos tradicijos. Pavyzdžiui, Kinijoje buvo gajos tradicijos, kai susirinkusi giminė dainavo nėščiajai ir dar negimusiam kūdikiui specialiai sukurtas ir parinktas dainas. Pasak M.L. Lazarevo, pats tinkamiausias laikas visapusiškai formuoti sveiką asmenybę – pirmieji nėštumo mėnesiai. Todėl pagrindinė ankstyvojo muzikinio ugdymo pradžia turi būti taikoma nėščioms moterims, t.y. per jas – augančiam vaisiui. J.Schwartzas kalba apie perinatalinio streso sumažinimą muzikos ir medicinos pagalba. Jis naudoja savo patyrimą kaip anesteziologas, įtraukdamas muziką į mediciną. Nėštumo metu ramiai jaustis ir bendrauti su kūdikiu per muziką yra didžiulis įnašas ir mokymas. Muzika geba sumažinti kvėpavimo greitį ir streso poveikį, sutrumpinti gimdymą, sumažinti skausmą. Muzikinis ugdymas pradedamas iki gimimo, kai tik smegenys ir kūnas pradeda reaguoti į garsą. Kai kurie tyrėjai pastebėjo, kad kai kurios muzikinio ugdymo formos gali pagerinti ikimokyklinukų erdvės ir laiko orientaciją (Rauscher, Shaw, Levine, Wright, Dennis ir Neucomb, 1997). Gordon (1997) nustatė, kad nors vaikas ir gimsta su tam tikru potencialu muzikai, bet iki devynerių metų jis kinta, priklausomai nuo vaiką supančios muzikinės aplinkos. Anesteziologiniu požiūriu, norint sumažinti skausmą, sąmonė yra veikiama tiek chemiškai, tiek psichologiškai. Muzika ir valdomi vaizdai (paveikslai, proza ir t.t.) gali turėti stiprios gydymo galios. Vienų tyrinėjimų metu grupė neišnešiotų naujagimių buvo izoliuoti nuo garsinės aplinkos ausinėmis. Kūdikiai geriau absorbavo deguonį ir daugiau miegojo, priaugdavo du kartus daugiau svorio, o jei patalpoje buvo naudojama muzikinė terapija, šie kūdikiai trimis penkiomis dienomis buvo anksčiau išrašyti iš ligoninės. Muzika gydo duodama teigiamą efektą, mažina stresą, kuris suvartoja vertingas kalorijas. Šiuolaikiniai tyrimai įrodė, jog ankstyvieji užsiėmimai muzika, muzikos klausymasis gali padėti vystyti atmintį, intuiciją, logiką ir kūrybinį mastymą (D.Campbell).

Psichologai, pediatrai, biologai, stebėdami ir tyrinėdami vaikų augimo procesus, pastebėjo, kad iki vaiko gimimo ir ankstyvojoje vaikystėje vaiko smegenyse vyksta kritiniai procesai bei ląstelių perteklius, ir jei šios ląstelės tam tikrais gyvenimo tarpsniais nesudaro ryšių, jos žūsta ir jų nebegalima atgaivinti. Taigi jeigu ląstelė tinkamu laiku nesudaro su kitomis ląstelėmis neurologinių ryšių, ląstelės žūva ar nukreipia save kitur ir sustiprina kitą pojūtį. Neišplėtotas pojūtis lieka apribotas visam gyvenimui. Taigi – jeigu vaikas nebuvo lavinamas muzika, neturėjo galimybės išlavinti muzikos klausymosi žodyno, tai ląstelės, skirtos klausos pojūčiui ugdyti, geriausiu atveju bus nukreiptos į kitą pojūtį, galbūt regos, kuris sustiprės pirmojo sąskaita. Tačiau vėliau kompensuoti klausos pojūtį nebus įmanoma jokiomis pastangomis. Muzika – vaistas, ypač naudingas nėštumo metu: ji pakelia tonusą, apsaugo imunitetą taip jį stiprindama. Muzikos ir medicinos ryšio rezultatai buvo stulbinantys – vaikų iki metų, sirgusių bronchitu ir pajutusių muzikinį pojūtį, sirgimo skaičius sumažėjo iki 3,5 karto.

Mūzinis ugdymas ir valeologija

Terminą valeologija (lot. valeo – būti sveikam) 1880 metais pirmasis pavartojo I.I. Brechmanas, 1997-aisiais M.L.Lazarevas suformavo valeologijos metodą. Taigi valeologija – mokslas apie sveikatą.

Anot M.L.Lazarevo, valeologija yra pedagogikos, psichologijos ir kitų mokslų apie žmogų sintezė. Autorius teigia, kad neegzistuoja žmogaus fizinės sveikata, o yra žmogaus psichofizinė sveikata. Muzika – dvasinio pasaulio formuotoja, kurios pagrindu formuojasi kūno sveikata.

Paskutiniais dešimtmečiais atsiradusios tendencijos, jog medicina bejėgė prieš visuminę vaiko sveikatą, šiuo metu aiškiai pasitvirtina. Todėl didžiulė atsakomybė tenka tėvams ir mokytojams. Būtent valeologija stengiasi auklėti tokią asmenybę, kuri išsiugdytų atsakomybę už savo visapusišką – visybinę sveikatą. Tad valeologija kaip tik ir spręstų šiuos kriterijus: atsakomybės už savo paties sveikatą, kai šeima – pagrindinė vieta sociume, o etninis aspektas – nacionalinė ugdymo kultūrinė idėja. Valeologijos strategija – naujumo ieškojimas. Tikslas – įtikinti žmogų (vaiką), kad jis pagrindinis valeologijos veikėjas, savo sveikatos kūrėjas modeliuotojas. M.L.Lazarevas teigia, jog muzika atlieka integruojantį vaidmenį harmonizuojant emocinį, intelektualinį, kvėpavimo ir judėjimo procesus visybinėje, visuminėje vaiko raidoje, o visa tai M.L.Lazarevas apibūdina sąvoka muzikinė valeologija, kuri yra žmogaus sveikatą modeliuojanti funkcija, kai muzikos pagalba stengiamasi įrodyti, jog už savo sveikatą atsakingas jis pats. Kodėl nūdienos žmogui tokia svarbi valeologija?

1. Dėl medicinos reformų uždaromos poliklinikos, ligoninės, nuolat brangsta vaistai, kai kurios gydymo paslaugos, medicininiame aptarnavime mažėja lengvatų.

2. Mažėja gimstamumas, todėl svarbu, kad ateinantys į pasaulį piliečiai suvoktų ir vertintų savąjį Aš – asmenybę.

3. Huka Masaru, ankstyvojo vystymosi asociacijos įkūrėjas, pasakė: „Tam, kad įvyktų pati taikiausia revoliucija – be kraujo praliejimo ir kančių, be neapykantos ir bado, be mirties ir naikinimo – reikia pradėti auklėti vaiką dar nuo gimimo“.

4. Jauni žmonės vis mažiau yra savarankiški, trūksta valios bei dvasinės stiprybės, kas skatina patriotizmo stoką, savižudybių skaičių, nusikaltimus.

Mūzinis valeologinis ugdymas – tai galimybė išugdyti visapusiškai sveiką asmenybę, gebančią suvokti, pamilti savo tautinę muziką, kas sąlygotų tautiškumo, kultūros bei dorovės vertybių išsaugojimą ir puoselėjimą. Mūzinio valeologinio ugdymo esmė – ne tiktai išugdyti muziką profesionalą, bet ir padėti neprarasti įsčiose ir gimus įgimto gabumo klausyti, suvokti ir vertinti tautinę ir klasikinę muziką, lietuvių liaudies papročius, dvasines vertybes. Tačiau neskubėkime vertinti rezultato: juk teisingai rašyti, kalbėti mes mokomės labai ilgai, todėl muzika – dvasios menas, kuris reikalauja ilgo laikotarpio, kuriame svarbiausia – ne produktas, o procesas, kurį reikėtų pradėti puoselėti kuo anksčiau ir leisti jam natūraliai plėtotis, gerinant visą šeimos psichoemocinę brandą. Tyrėjai įrodė, jog meninis valeologinis poveikis vaiko sveikatai (2,5–3 kartus mažesnis sergamumas, mažesnis mirtingumas), gabumams (IQ=160, trejų metų įsisavina šešiamečiams skirtą matematikos, užsienio kalbų, skaitymo programas), adaptacijai aplinkoje, socializacijai. Šie įrodymai skatina suklusti ir pagalvoti apie tautos genetinį fondą. Muzika ir kiti menai žmogaus išsimokslinimui ir egzistenciniai doroviniam ugdymui ne mažiau svarbūs nei kalba. Mokslininkų tyrimais įrodyta, kad kūdikio smegenys 250 proc. aktyvesnės nei suaugusio žmogaus, be to, meilė, kurią vaikutis patiria per meną, per savo mamą, – tai pozityvūs emociniai, fiziniai, intelektualūs patyrimai, jie labai svarbūs smegenų vystymuisi, fizinei ir dvasinei sveikatai, intelektui, vaizduotei, savęs suvokimui. Todėl ankstyvasis meninis ugdymas (mūzinis valeologinis ugdymas, pagrįstas kvėpavimo-emocine-muzikos-dailės-judesio-kūrybine veikla) – tai nepriverstinis tėvų apsisprendimas padaryti vaiką genijumi, juk svarbiausia tėvams išauklėti ŽMOGŲ – visapusiškai harmoningą, brandžią, dorą asmenybę, suvokiančią šeimos, tautos vertybes, puoselėjančią papročius ir tradicijas.

* * *

Mes laukiame JŪSŲ, ateities mokyklos mokiniai!

Mokykla „Gimties muzika“ veikia Marijampolėje (Naujakurių g. 6 Vilkaviškio vyskupijos KKC vidurinėje mokykloje). Kontaktai: tel.8-611-19622, 8-343-50608 el.p. jolita.maciulskiene@gmail.com, el.p. marijampole.kkc@takas.lt

Apie mus galite pasiskaityti internetinėje svetainėje www.gimtiesmuzika.mums.lt

Mokykloje „Gimties muzika“ lankosi nėščiosios, mamos su vaikučiais nuo keturių mėnesių iki ketverių metų.

Jus mokys šios idėjos puoselėtoja bei pradininkė mokytoja Jolita Gumbytė-Mačiulskienė – ateities mokyklos „Gimties muzika“ Lietuvoje iniciatorė, savo praktinę veiklą įgyvendinanti Vilkaviškio vyskupijos krikščioniškosios kultūros centre Marijampolėje.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija