Katalikų balsas Europos ekumeninėje asamblėjoje
Mindaugas BUIKA
|
Katalikų balsas Europos
ekumeninėje asamblėjoje
Transilvanijos sostinėje Sibiu |
|
Popiežiškosios krikščionių
vienybės tarybos pirmininkas
kardinolas Valteris Kasperis
(viduryje) ragino atvirai žvelgti
į iškylančius ekumeninio
dialogo sunkumus
|
|
Europos vyskupų konferencijos
tarybos pirmininkas
kardinolas Peteris Erdas
|
Popiežius sveikino Sibiu susitikimą
Aktualiai ir prasmingai skambėjo katalikiškas
balsas 3-iojoje Europos ekumeninėje asamblėjoje (EEA3), surengtoje
rugsėjo 3-9 dienomis Rumunijos regiono Transilvanijos sostinėje
Sibiu. Popiežius Benediktas XVI savo laiške atkreipė delegatų dėmesį
į jo temą Visus apšviečianti Kristaus šviesa yra viltis atsinaujinimui
ir vienybei Europoje, kuri reikšminga žemyno naujajai evangelizacijai.
Laiške, adresuotame asamblėją sukvietusių Europos katalikų vyskupų
konferencijų tarybos (CCEE) ir Europos Bažnyčių konferencijos (KEK)
vadovams Vengrijos kardinolui Peteriui Erdui ir Prancūzijos protestantų
pastoriui Žanui Arnoldui de Klermanui jis linkėjo įgyvendinti
užsibrėžtą uždavinį: atpažinti nukryžiuotame ir prisikėlusiame
Kristuje naują šviesą, kuri padėtų Europos krikščionims žengti susitaikymo
keliu.
Šventasis tėvas pažymėjo, kad kas dešimtmetį rengiamos
Europos ekumeninės asamblėjos turėtų duoti esminį įnašą visų krikščionių
regimos vienybės siekiams. Kaip tik tokį pastoracinį prioritetą
savajam pontifikatui yra iškėlęs ir pats Benediktas XVI. Jis priminė
savo pirmtako Jono Pauliaus pastabą, kad nuo Vatikano II Susirinkimo
(1962-1965) laikų Katalikų Bažnyčia negrįžtamai laikosi ekumeninio
kurso, priimdama Viešpaties Dvasios pamokymą įdėmiai skaityti laiko
ženklus. Šis vienybės ir bendrystės kelias yra sunkus, tačiau neša
didelį džiaugsmą, pažymėjo Popiežius.
Dvasinio ekumenizmo reikšmė
Padrąsinančiais laiko ženklais jis pavadino
ankstesnes Europos ekumenines asamblėjas, vykusias 1989 metais Bazelyje
(Šveicarija) ir 1997-aisiais Grace (Austrija), taip pat 2001 metais
Strasbūre (Prancūzija) iškilmingai pasirašytą Ekumeninę Chartiją.
Daugelis kitų ekumeninių susitikimų bei iškilmių tiek tarptautiniame,
tiek ir vietiniame lygmenyse, taip pat kantrus teologinis dialogas
iš esmės padėjo suvokti Bažnyčią, kaip vienybės slėpinį. Autentiškas
dialogas reiškia ne tik geresnį pažinimą ir tai, ką dvasiniai vadovai
galėtų vienybės labui nuveikti, bet taip pat pačių tikinčiųjų tarpusavio
bei tarp jų esančio Viešpaties kalbėjimą.
Šioms pastangoms yra reikalingi du orientyrai:
tiesos dialogas ir broliškumu paženklintas bendravimas, kurių pagrindas
turi būti dvasinis ekumenizmas, pabrėžė laiške Sibiu asamblėjos
delegatams popiežius Benediktas XVI. Jis priminė Vatikano II Susirinkimo
konstatavimą, kad šitą širdies atsivertimą ir gyvenimo šventumą
kartu su privačiomis ir viešomis maldomis už krikščionių vienybę
reikia laikyti viso ekumeninio sąjūdžio siela. Bendra malda, kaip
ekumenizmo karališkas kelias, padeda užglaistyti skausmingus pasidalijimo
prisiminimus, kurių yra kupina Europos istorija, ir spręsti naujas
socialines problemas, iškilusias įsivyravusio reliatyvizmo epochoje.
Visais laikais būtent maldos žmonės, atstovaujantys įvairioms konfesijoms,
savuoju tikėjimo liudijimu buvo pagrindiniais susitaikymo ir vienybės
nešėjais.
Mes, krikščionys, turime gerai suvokti savąjį
uždavinį nešti Europai ir pasauliui balsą To, kuris yra pasakęs:
Aš esu pasaulio šviesa. Kas seka manimi, nebevaikščios tamsybėse,
bet turės gyvenimo šviesą (Jn 8,12), nurodė Šventasis Tėvas.
Nešdami Kristaus šviesą visi Europos krikščionys turi melsti Dievo
taikos ir vienybės malonių kontinento žmonėms ir kartu būti pasirengę
prisidėti prie Rytų ir Vakarų tikrosios pažangos. Sibiu ekumeninė
asamblėja ir panašūs susitikimai gali tapti tomis vietomis, kuriose
stiprinamas abipusis pasitikėjimas, bendrųjų šaknų geresnis supratimas,
reikalingas vienybės kūrimui teisėtoje įvairovėje, pabrėžė popiežius
Benediktas XVI. Praėjusios Europos ekumeninės asamblėjos metu lankydamasis
apaštalinio vizito Austrijoje, jis savo kalbose ne kartą minėjo
Sibiu susitikimą, meldėsi už to renginio sėkmę, Sibiu žvakę uždegdamas
Mariacel Dievo Motinos šventovėje. Rugsėjo mėnesio bendroji Šventojo
Tėvo maldos intencija buvo ir prašymas, kad asamblėja iš esmės prisidėtų
prie vienybės tarp visų krikščionių augimo, ko Viešpats meldė Paskutinėje
Vakarienėje.
Atvirai apie šiandienos iššūkius
Rumunijoje vykusioje 3-ioje Europos ekumeninėje
asamblėjoje kartu su nacionalinėmis delegacijomis dalyvavę žymiausi
Katalikų Bažnyčios hierarchai savo kalbose atvirai kalbėjo apie
sekuliarizuotos Europos nukrikščionėjimą ir poreikį vienyti pastangas
siekiant duoti deramą atsaką šiam iššūkiui. Deja, dažnai tenka
matyti, kad krikščionybė nepakankamai vertinama sekuliarizuotoje
Europoje, asamblėjos atidarymo kalboje pripažino CCEE vadovas
kardinolas P.Erdas. Šiuo metu galima išvysti daugybę krikščionybės
kaukių, kurios dažnai yra aiškiai klaidinančios. Ganytojo įsitikinimu,
dabar didžiausia kliūtis ekumenizmui Europoje yra pats krikščionybės
ignoravimas ir krikščioniškojo gyvenimo paviršutiniškumas.
Todėl yra itin svarbu, kad ekumeninis sąjūdis
taptų gilesnių teologinių ir dvasinių studijų vieta. Jeigu norime
tapti tikraisiais Kristaus misionieriais, turime būti ištikimais
jo mokiniais. Mokydamiesi iš Šventojo Rašto ir mūsų tikėjimo tiesų,
mes galime ugdyti savo krikščioniškąjį tapatumą, aiškino kardinolas
P.Erdas. Ir atvirkščiai, nebus jokio kelio į vienybę, jeigu bus
užmiršta savosios bendruomenės istorija ir dabartis, doktrina ir
tikėjimas. Todėl kelias į vienybę eina per tiesą ir meilę. Europos
vyskupų konferencijų tarybos pirmininkas taip pat priminė, kad pastaraisiais
dešimtmečiais Rytų ir Vakarų krikščionių bendruomenės turėjo skirtingą
patyrimą, todėl priešinantis šiandienos sekuliarizacijos iššūkiams
naudinga pasimokyti vieniems iš kitų.
Popiežiškosios krikščionių vienybės tarybos pirmininkas
vokietis kardinolas Valteris Kasperis savo pastabose ekumeninei
asamblėjai pažymėjo, kad šiandien didžiausią pavojų kelia ne karingasis
ateizmas, o Dievo ir Jo įsakymų užmiršimas, abejingumas, paviršutiniškumas,
individualizmas ir pasirengimo darbuotis dėl bendrojo gėrio iki
visiškos aukos tam reikalui stygius.
Kalbėdamas apie naujuosius akivaizdžius iššūkius
šiandienos krikščionių gyvenimui, jis nurodė teisingumo stoką globalizacijos
paveiktame pasaulyje (kas dažnai reikalauja dangaus keršto), terorizmo
smurtą, nuoširdaus ir taikaus bendravimo su islamu būtinybę.
Reikalinga vertybėmis grindžiama vizija
Tačiau pirmiausia Europai yra svarbi naujoji evangelizacija,
kad būtų išgyvenamas tikrai gyvas tikėjimas. Europa negali būti
vien tik ekonominis ir politinis vienetas. Jeigu ji nori turėti
ateitį, Europai reikalinga bendra vizija, grindžiama bendromis vertybėmis,
kalbėjo kardinolas V.Kasperis. Todėl krikščionims reikia vėl tapti
aktyvesniais, kad Europa apgintų savo vietą pasaulio istorijoje,
nes tik vertybės, kurios kažkada padarė ją didinga, yra vienintelis
dalykas, galintis jai duoti naują ateitį. Toks yra bendras ne tik
katalikų, bet ir visų krikščionių, taigi, ekumeninis uždavinys.
Popiežiškosios krikščionių vienybės tarybos
svarbiausios ekumeninės Šventojo Sosto dikasterijos vadovas taip
pat priminė žinomą Katalikų Bažnyčios nuostatą, kad Europos vienybės
tikslas nereiškia vienodumo, kadangi tautinių kultūrų įvairovė yra
didelis kontinento turtas. Mus pirmiausia vienija Dievo duota asmens
orumo idėja, gyvenimo šventumas, teisingumu ir solidarumu grindžiamas
sambūvis, rūpinimasis kūrinija bei naujoji meilės ir gailestingumo
kultūra, sakė kardinolas V.Kasperis.
Asamblėjos metu vykusioje spaudos konferencijoje
jis pastebėjo, kad iš dalies dėl krikščionių pasidalijimų Europoje
įvyko ir žemyno politinis susiskaldymas. Mūsų pasidalijimai iš
dalies atsakingi už žemyno sekuliarizaciją, kadangi daug žmonių
dėl to nusivylė Bažnyčia ir ją kvestionuoja, aiškino Vatikano
ekumeninės institucijos vadovas. Todėl į krikščionių vienybės siekimo
pastangas turi būti žiūrima atsakingai, ir čia negali būti patogaus
ekumenizmo bei parodomojo ekumenizmo, kada išorėje jo dalyviai
yra vienas kitam malonūs, bet rezultatų nėra.
Todėl ir buvo reikalingas neseniai publikuotas
Tikėjimo doktrinos kongregacijos dokumentas apie Bažnyčios sampratą,
nors jis sukėlė nepasitenkinimą protestantų sluoksniuose, kadangi
jų denominacijos pagal tą sampratą negali vadintis Bažnyčia tikrąja
to žodžio prasme. Juk ir tas faktas, kad neįmanoma visiems krikščionims
dalintis Eucharistija, buvo skaudus ir daugelį prislėgė sunkia našta,
pastebėjo kardinolas V.Kasperis. Tačiau šių žaizdų negalima
slėpti, jas reikia palikti atviras, kad ir koks dėl to būtų jaučiamas
skausmas. Tik tokiu atveju galima jas tinkamai įvertinti ir su
Dievo pagalba jas gydyti.
Ieškoti būdų, skatinančių vienybės patyrimą
Kaip tik skausmingą pasidalijimų tarp mūsų Bažnyčių
žaizdą pripažino 3-iosios Europos ekumeninės asamblėjos delegatai
baigiamajame susitikimo kreipimesi Visiems šviečianti Kristaus
šviesa. Jie atkreipė dėmesį, kad nesutarimai liečia netgi pačios
Bažnyčios ir jos vienybės supratimą ir kad skirtinga Rytų ir Vakarų
krikščionybės vystymosi istorija daug prisidėjo prie tų pasidalijimų.
Dėl to reikia tęsti dialogą, ypač nagrinėjant doktrinos klausimus
bei ieškant kuo platesnio konsensuso dėl Evangelija pagrįstų moralinių
vertybių. Pagaliau Kristaus šviesos skleidimui šiuolaikiniame pasaulyje
yra svarbus patikimo krikščioniško gyvenimo stiliaus džiaugsmingas
liudijimas tiek privačioje, tiek ir viešoje aplinkoje.
Tarp tradicinių asamblėjos rekomendacijų Europos
Bažnyčių ekumeniniam veikimui pirmiausia kviečiama atnaujinti pavienių
tikinčiųjų ir bendruomenių misiją skelbti Kristų, kaip Šviesą ir
pasaulio Išganytoją. Asamblėjos delegatai taip pat rekomenduoja
tęsti tarptautines diskusijas dėl abipusio krikšto pripažinimo,
žinant, jog šis klausimas giliai susietas su Eucharistijos ir sielovados
supratimu. Kartu siūloma ieškoti būdų skatinti vienybės patyrimą:
bendra malda, ekumeninės piligrimystės, teologinės studijos, socialinės
iniciatyvos, kultūriniai projektai. Pažymima, kad Bažnyčių gyvenime
reikia skatinti kuo platesnį visos Dievo tautos dalyvavimą, įskaitant
jaunus ir pagyvenusius žmones, etnines mažumas, neįgaliuosius. Bendru
krikščionišku supratimu, kiekvienas žmogus, sukurtas pagal Dievo
atvaizdą ir panašumą, nusipelno vienodos pagarbos ir meilės, nepriklausomai
nuo jo tikėjimo, kultūros, amžiaus, lyties ar etninės kilmės nuo
gyvybės prasidėjimo iki natūralios mirties.
Antrojoje rekomendacijų dalyje, pavadintoje Kristaus
šviesa Europai, pripažįstama, jog žemyno istorijoje buvo ir aštrių
konfliktų, ir taikaus sambūvio tarp visų religijų žmonių laikotarpių.
Mūsų dienomis nėra alternatyvos dialogui, kuris suprantamas ne
kaip paprastas kompromisas, bet tikras gyvenimo dialogas, kada galime
sakyti tiesą, grindžiamą meile, teigiama baigiamajame ekumeninės
asamblėjos pareiškime. Čia pabrėžiama, kad Europa turi būti žemynu,
laisvu nuo visų formų smurto, atmetant naująsias antisemitizmo apraiškas,
kadangi krikščionys turi išskirtinį ryšį su judėjais, kaip Sandoros
žmonėmis. Skatinančiu vadovu ekumeninei kelionei Europoje turi
likti Ekumeninė Charta, kuria vadovaujantis reikia gerbti visų
žmonių ir tautų religijos laisvę bei rodyti solidarumą su diskriminuojamomis
krikščionių bendruomenėmis Artimuosiuose Rytuose bei kitur pasaulyje.
Dialogas su europinėmis institucijomis
Pažymėję, kad Europa yra daugiau nei Europos
Sąjunga ir išreiškę ryžtą darbuotis dėl taikos, solidarumo ir viso
žemyno klestėjimo, ekumeninės asamblėjos delegatai įvertino europinių
institucijų įsipareigojimą vesti atvirą, skaidrų ir nuolatinį dialogą
su Europos Bažnyčiomis. Baigiamajame kreipimesi priminta, kad Sibiu
susitikimą savo apsilankymu pagerbė Europos komisijos pirmininkas
Žozė Manuelis Barozas ir Europos Tarybos parlamentinės asamblėjos
pirmininkas Renė van der Lindenas, kurie pabrėžė Bažnyčios įnašą
žemyno visuomenės santarvei ir supratimui bendrų vertybių kontekste.
Europos vienybė, pradžioje sumanyta kaip politinis projektas taikos
įtvirtinimui, dabar turi tapti žmonių Europa, kuri būtų daugiau
nei vien tik ekonominė erdvė.
Trečiojoje, paskutinėje, kreipimosi dalyje, pavadintoje
Kristaus šviesa visam pasauliui, 3-iosios Europos ekumeninės asamblėjos
dalyviai savo rekomendacijose toliau telkia dėmesį į politinius,
socialinius bei ekonominius klausimus, iškeldami moralinius taikos
ir solidarumo aspektus jų sprendimui. Nurodę į dabartinį radikalų
rinkos globalizacijos procesą, kuriam vykstant gilėja visuomenės
atotrūkis tarp laimėtojų ir pralaimėjusių, delegatai rekomenduoja
Europos krikščionims rodyti didesnę paramą Jungtinių Tautų Tūkstantmečio
pažangos tikslų programai, kuria siekiama sumažinti globalinį skurdą.
Ypač kviečiama padėti Afrikos žemynui, kurio istorija ir ateitis
glaudžiai susijusi su Europos istorija ir ateitimi. Taip pat raginama
remti iniciatyvas, kuriomis siekiama sumažinti skolos naštą vargingiausioms
pasaulio šalims bei skatinamos teisingos prekybos sutartys.
Taip pat pabrėžta visų Europos krikščionių atsakomybė
už Dievo kūriniją, pasisakoma prieš jos gėdingą išnaudojimą ir
raginama aktyviai veikti dėl žmonijos ir gamtos susitaikymo. Šiuo
tikslu ekumeninės asamblėjos dalyviai siūlo rugsėjo mėnesį skirti
ypatingai maldai už Kūrinijos apsaugą ir nuosaikaus gyvenimo būdo,
kuris sustabdytų pavojingąją klimato kaitą, skatinimą. (Sibiu susitikime
didelis dėmesys buvo skirtas ekumeniniam bendradarbiavimui sprendžiant
migrantų sielovados, pabėgėlių globos klausimus. Apie tai bus plačiau
rašoma kituose XXI amžiaus numeriuose.)
Europos ekumeninės asamblėjos uždarymo liturginėje
ceremonijoje kalbėjęs Anglijos vyskupų konferencijos pirmininkas,
Vestminsterio (Londonas) arkivyskupas kardinolas Kormokas Merfis
OKonoras reiškė viltį, kad Europa taps tikraisiais namais visiems,
kurie joje gyvena. Jis pastebėjo, kad namais reikia suprasti
pagarbą kiekvieno europiečio orumui ir jo gerovę bei dalijimąsi
savo turimais turtais bei malonėmis su visu pasauliu. Kardinolas
K.Merfis OKonoras vėl pabrėžė visų Europos krikščionių artimesnės
bendrystės poreikį, nes mūsų liudijimas bus tik dar labiau įtakingesnis,
kai kalbėsime vienu balsu.
© 2007 XXI amžius
|