Ar K. Lapinskas ir J. Prapiestis verti aukščiausių postų?
Antra Vincė KAROSIENĖ
|
Piketuotojai nepatenkinti
netobula teismų sistema
|
Šį pavasarį Kęstutis Lapinskas tapo Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo pirmininku, o Jonas Prapiestis pereitų metų gruodį -Aukščiausiojo Teismo
(AT) baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininku. Nauji
pranešimai spaudoje padeda suprasti, kad pastarasis postas J. Prapiesčiui buvo išrūpintas dėl planuojamo jo skrydžio į AT pirmininko kėdę. Tais laikais, kai prezidentas Algirdas Brazauskas kartu su EBSW koncerno prezidentu Gintaru Petriku keliavo į Romą pas popiežių Joną Paulių II, o Lietuvos rytas" (tiksliau -
Komjaunimo tiesa") pirmųjų puslapių
nuotraukomis kone kasdien mus mulkino, ramindamas Gintaro Petriko bičiulystėmis su valdžios
elitu", Jonas Prapiestis buvo teisingumo ministru.
Dabar, kai Gintarui Petrikui pagaliau iškelta
baudžiamoji byla, valdžios elitui", matyt, bus
ramiau laukti visiems
(išskyrus runkelius") laimingos šio
proceso pabaigos, jei Jonas
Prapiestis, o ne Vytautas Greičius
vadovaus AT. Be to, dabartinis AT pirmininkas valdžios elitui" jau seniai yra tarsi žuvies kaulas gerklėje...
Kęstučio Lapinsko ir Jono Prapiesčio pavardės užkliuvo vartant 1999 m. kovo 16 dienos LR Konstitucinio Teismo (KT) nutarimą Dėl Lietuvos Respublikos Muziejų įstatymo 5 straipsnio 2 dalies atitikimo Lietuvos Respublikos Konstitucijai". Kažkodėl tik pastarųjų metų KT nutarimus imta viešai aptarinėti ar kritikuoti. Tiesa, šiuo nutarimu nedelsdama nusistebėjo Ekstra" (žr. 1999 07 12 Nr. 27, p. 29-33),
žurnalo viršelyje įrašiusi: Skandalas:
Konstitucinis Teismas įteisino
Lietuvos savanorio turto nusavinimą".
Patikslinsiu, kokius asmenis šis KT
nutarimas palietė. Sovietų
okupacijos metais muziejų fondus
papildydavo kultūros vertybės,
atimtos iš politinių kalinių arba
tremtinių, o iš eilinių piliečių jos (kilnojamasis
turtas) nebuvo konfiskuojamos. (Su
nekilnojamuoju turtu, kaip žinome,
buvo kitaip.) Todėl šiuo metu
Lietuvos valstybinių muziejų fondo dalį sudaro reabilituotų represuotųjų kilnojamasis turtas, kurį grąžinti savininkams uždraudė 1995
m. birželio 8 dieną priimtas LR
Muziejų įstatymas; tačiau per 18 metų
valstybė net nepradėjo už jį atlyginti.
KT privalėjo įvertinti du šio Muziejų įstatymo teiginius: Valstybinių
muziejų fondas yra valstybinė nuosavybė. Šio fondo muziejinės
vertybės ankstesniems savininkams negrąžinamos". Abu teiginiai (tik būdami greta!) leidžia tvirtinti, kad visos muziejų fondo muziejinės vertybės, t.y.
įskaitant ir sovietų nusavintąsias, yra
valstybinė nuosavybė. Naujoje LR Muziejų įstatymo
redakcijoje, įsigaliojusioje nuo 2003 m. birželio 20 dienos, pirmojo teiginio neliko (antrasis tebėra.) Manau, pirmojo neliko todėl, kad pirmasis teiginys (būdamas greta antrojo teiginio!) prieštarauja
ne tik LR Konstitucijos 23 straipsniui, bet ir 2001 07 01
įsigaliojusio Civilinio kodekso 4.100 straipsnio 4 daliai (Nuosavybės
teisė į visuomenės poreikiams paimamą kilnojamąjį daiktą (turtą)
valstybei pereina nuo atsiskaitymo su daikto (turto) savininku
momento.") Konstitucinio Teismo
teisėjai, privalėję įvertinti abu teiginius, KT 1999 03
16 nutarime Dėl LR Muziejų įstatymo..."
kažkodėl nenutarė ar pirmasis teiginys atitinka, ar neatitinka
Lietuvos Konstitucijai.
Prielaida, kad visi devyni KT teisėjai stokojo profesinės kvalifikacijos arba
kad visi tą pačią klaidą padarė atsitiktinai, manau,
atmestina. Tuo labiau kad valstybinės nuosavybės klausimą
jie patys išdėstė KT nutarimo Dėl LR Muziejų įstatymo..." tekste: Rengiant bylą teisminiam nagrinėjimui, buvo gautas specialisto - Vilniaus universiteto Teisės fakulteto Civilinės teisės ir civilinio proceso katedros docento... paaiškinimas.
Specialisto nuomone, Muziejų įstatymo 5
straipsnio 2 dalis, kuri gali būti
suprantama kaip valstybinės
nuosavybės teisės atsiradimas neteisėto konfiskacijos akto pagrindu, vertintina kaip prieštaraujanti
Konstitucijos 23 straipsniui". Kiek anksčiau šis klausimas buvo gvildenamas ir Seime. Pvz., tuometinis Seimo
Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas
1997 m. gruodžio 3 dieną Seime buvo
įregistravęs sovietinių represijų
aukoms palankų Muziejų įstatymo 5 straipsnio pakeitimo projektą. Aiškinamajame rašte, į kurį KT priimdamas šį nutarimą taip pat turėjo
atsižvelgti, teigė: Muziejai, kaip ir
kiekvienas kitas asmuo, neturi ir negali turėti teisės neteisėtai įgyti turtą
(muziejinės vertybės)...
Savininko teisės turi būti ginamos nepriklausomai nuo turto rūšies ir kieno valdyme yra
turtas".
Teigtina, kad KT teisėjai šiuos teiginius
ignoravo, nes KT nutarime nepateikė jokių argumentų, kuriais
būtų bandę šiuos teiginius nuginčyti. Be to, teisėjai pasirinko geriau
nutylėti pirmąjį teiginį (Valstybinių muziejų
fondas yra valstybinė nuosavybė."), t.y. nepriimti jo atžvilgiu jokio KT nutarimo, nei
nutarime pripažinti, kad šis teiginys (būdamas
greta antrojo) prieštarauja LR
Konstitucijai. Kodėl devyni KT
teisėjai rizikavo savo reputacija?
Atsakymas, atrodo, vienas: toks buvo
valdžios elito" užsakymas, kuriam teisėjai pakluso ir padarė šią grupinę klaidą. (Grupinės teisėjų ar teisėjų ir prokurorų klaidos - itin dažnos dabartinėse politinėse bylose, bet tai jau kito
straipsnio tema.) Vargu ar buvo kitas būdas, kuris būtų įgalinęs valdžios elitą" iki šios dienos, t.y. beveik du Nepriklausomos
Lietuvos dešimtmečius, negrąžinti sovietų nekaltai represuotų asmenų išlikusio kilnojamojo turto ir tarsi leidęs neatlyginti
už jį, nors atlyginti reikalauja
Konstitucijos 23 straipsnio 3 dalis,
jei KT teisėjai 1999 03 16 nebūtų
priėmę tokio galutinio ir neskundžiamo"
KT nutarimo.
Jei KT būtų leidęs sovietų neteisėtai atimtą
turtą sugrąžinti savininkams, t.y. antrąjį teiginį (Šio fondo
muziejinės vertybės ankstesniems
savininkams negrąžinamos.") būtų
pripažinęs neatitinkančiu LR Konstitucijai,
tai 1995 06 08 Muziejų įstatymą būtų
tekę pakeisti. Šiuo atveju pirmasis
teiginys (Valstybinių
muziejų fondas yra valstybinė nuosavybė") galėjo išlikti ir nepakeistas, nes be antrojo teiginio jis nebūtų
leidęs suprasti, kad valstybė yra
pripažįstama teisėta savininke ir
tų muziejinių vertybių, kurios neteisėtai
buvo nusavintos sovietmečiu. Bet
kadangi KT nė vieno iš dviejų
pacituotų teiginių nepripažino atitinkančiu LR Konstitucijai
(okupacijos laikotarpiu nusavintų kultūros
vertybių atveju), teigtina, kad jis nesivadovavo nei Lietuvos Konstitucijos raide, nei dvasia.
1999 03 16 KT nutarimas Dėl LR Muziejų įstatymo 5 straipsnio 2 dalies..."
stebina bei klaidina ir šiandien, nes šio nutarimo pradžioje KT, nustatęs kaip vertintiną ne tik antrąjį, bet ir
pirmąjį teiginį (kad muziejinės
vertybės, sudarančios valstybinių muziejų fondą yra valstybinė nuosavybė..."), nutarimo
pabaigoje (rezoliucinėje nutarimo dalyje), valstybinės nuosavybės" nebemini: KT nutarė, kad okupacijos laikotarpiu (iki 1990 m.
kovo 11 d.) nusavintos ir valstybinių muziejų fonde sukauptos kultūros vertybės negrąžinamos
ankstesniems savininkams, neprieštarauja LR Konstitucijai". Tokiu
nutarimu KT su klaidino, nes leido nekeisti 1995 06 08 Muziejų įstatymo 5
straipsnio 2-rą dalį, nors įvertino tik antrąjį 2-os dalies
teiginį. Šio įstatymo suderinimas su
LR Konstitucija įvyko tyliai".
Naujoje, neatpažįstamai pakitusioje
2003 06 20 Muziejų įstatymo redakcijoje sąvokos valstybinė nuosavybė" neliko. Deja, Lietuvoje,
matyt, negali būti teisininkų, kurie
drįstų viešai prabilti, kad įstatymų
suderinimas su LR Konstitucija kartais vyksta ne pagal KT rekomendacijas...
KT nutarimą Dėl LR Muziejų
įstatymo..." pasirašė ne tik anksčiau minėti K. Lapinskas ir J. Prapiestis,
bet ir dabartinis Mykolo Romerio universiteto profesorius Egidijus
Jarašiūnas ir jo kolega profesorius Juozas Žilys. Jie dalyvavo rengiant naują teismų įstatymo projektą Respublikos prezidento dekretu sukurtoje teisininkų grupėje, kurį dvejus metus stumia
valdžios elitas" ir elitinė" ži-niasklaida
(įskaitant siaurovizi-ją"). Pasirašė šį nutarimą ir dabartiniai AT teisėjai - Zigmas Levickis ir Teodora
Staugaitienė.
Į pačius aukščiausius postus TEISINGOJE
LIETUVOJE bus skiriami teisėjai, kurie tarnybinėse pareigose
pasižymėjo sąžine ir drąsa (ne tik aukšta kvalifikacija), arba,
trumpiau tariant, drįso būti ištikimi
savo sąžinei. Ar jau šiais metais
sugebėsime priversti valdžią taip
elgtis, ar ji vėl apsistatys jai paklusniais
teisėjais?
© 2008 XXI amžius
|