Grįžtant prie
birželio 5-6dienomis LR Seime
vykusios tarptautines konferencijos Berlyno
sienos griuvimas: nuo Budapešto iki Vilniaus" (Pasipriešinimo
totalitariniams režimams sąsajos ir išdavos)
Nepavergtoji sovietmečio kultūra
Vanda ZABORSKAITĖ
Kultūros vaidmuo sovietų okupuotuose kraštuose
nebuvo vienareikšmis. Viena vertus, tai buvo dvasinio pavergimo
priemonė, kita vertus, joje glūdėjo labai didelė pasipriešinimo
laisvės ir žmogiškumo potencija. Taip buvo visoje Rytų ir Vidurio
Europoje, ne kitaip buvo ir Lietuvoje. Be europinio konteksto, būtų
sunku suprasti ir Lietuvoje vykusius procesus. Aišku, jie turėjo
ir savas priežastis, savus tikslus ir motyvus.
Kaip atvira žaizda skaudėjo ką tik užgniaužta ginkluotoji rezistencija. Buvo aišku,
kad okupacija greitai nepasibaigs, kad reikia
išsaugoti kultūros tęstinumą, rūpintis
jaunosios kartos ugdymu. Tik pasibaigus karui socialdemokratas profesorius A. Žvironas, pats netrukus atsidūręs Sibiro lageriuose, skatino imtis neginkluotos rezistencijos.
V. Mykolaitis-Putinas netrukus parafrazavo
šūkį, kuris buvo iškeltas po Abiejų Tautų
Respublikos padalijimo XVIII a. pabaigoje,
kai tiek Lietuva, tiek Lenkija neteko valstybingumo
daugiau kaip 120 metų: Tauta turi būti priaugusi ne
tik nepriklausomybei, bet ir vergovei. Tada ji bus
pribrendusi ir amžinybei". Tiesa, šį
kartą okupacija nesitęsė 120 metų kaip aną sykį, bet 50 metų irgi daug.
Kalbant apie kultūros situaciją
postalini-niu laikotarpiu, analogijos su Rytų ir
Vidurio Europa aiškios. Visur susiklostė dvi
kultūros sistemos: oficialioji ir nekonformistinė pogrindinė. Oficialiojoje kultūroje laisvės ir prievartos sferos irgi buvo
skirtingos. Pavyzdžiui, nevienodos jos buvo Lenkijoje
arba Rytų Vokietijoje. Bet esmė oficialiosios
kultūros visur buvo daugmaž vienoda ir geriausiai ji
aptarta Česlovo Milošo knygoje Pavergtas
protas".
Pogrindinės kultūros mastai ir turinys
įvairiose kraštuose irgi skyrėsi. Lietuvoje jai priklausė pirmiausia katalikiškos kultūros ir spaudos blokas - Katalikų Bažnyčios Kronika", jos leidėjai ir autoriai. Tokie žmonės kaip žurnalistas Petras
Kimbrys, poetė Lacrima-Marija Katiliūtė,
kunigas teologas Česlovas Kavaliauskas,
pogrindinės žiniasklaidos autoriai.
Tai ir Lietuvos Katalikų Bažnyčios žinynas", balansavęs ant legalumo ribos, susijęs su kunigo V Aliulio veikla. Būta ir nekatalikiškos
pogrindžio spaudos su savais bendradarbiais,
skaitytojais ir platintojais, tokie leidinėliai kaip Aušra", Perspektyvos", Alma ma-ter". Tai ir Helsinkio grupės, jungusios
įvairių pasaulėžiūrų žmones,
reiškimasis kultūroje. Tai Tomas
Venclova, iš dalies Ona Lukauskai-tė-Poškienė.
Pogrindinei kultūrai atstovavo nedidelė radikali visuomenės dalis, nėjusi į kompromisus su sovietine valdžia.
Didžiosios visuomenės dalies laikysena
buvo nestabili, ji priklausė nuo aplinkybių stiprėjant arba silpstant politiniam ir ideologiniam spaudimui. Ji režimui nesimpatizavo, bet išoriškai laikėsi visų lojalumo formų. Nemaža dalis, žinoma, kolaboravo su okupacine valdžia ir jos rankomis daugiausia ir buvo
vykdomos represijos prieš visas neprisitaiky-mo, o tuo labiau
nesusitaikymo apraiškas. Tam tikra
visuomenės dalis reiškėsi viešojoje
erdvėje stengdamasi įsilėkti į legalumo apibrėžtį. Ji buvo priklausoma
nuo sovietinės valdžios ideologijos, bet
kartu siekė savarankiškumo,
autonomijos, nepriklausomumo. Tai
buvo žmonės, įsitikinę, kad okupacija bus ilga ir kad būtina jos metu užtikrinti nacionalinės kultūros tęstinumą. Tai bus galima daryti tik prisitaikius prie sąlygų. Prisitaikyti, bet nesusitaikyti - tokia buvo jos taktika. Tai buvo, sakyčiau, sąmoningas apsisprendimas konformizmui, bet redukuojant jį iki minimumo. Ribos čia nebuvo griežtos, paliktos kiekvieno asmeniniam apsisprendimui ir asmeninei moralinei atsakomybei.
Neįstengsiu čia apimti kultūros
visumos kaip tautos mentaliteto ir visų
jo ob-jektyvacijos formų. Pabandysiu šiuo
požiūriu apibūdinti akademinę
lituanistiką ir jai artimus
sluoksnius, taip pat profesinio meno
sritį, knygų leidybą. Čia nepavergtosios kultūros esmė yra turbūt geriausiai matoma. Daugiausia ją kūrė žmonės, nepriklausę komunistų partijai, nors buvo ir kitokių. Bronislovas Genzelis, Jurgis Tornau, Juozas Jurginis, Juozas Pikčilingis, Česlovas Kudaba tebūnie ryškiausi pavyzdžiai. Netiesa, net yra ir klaidžiojantis mitas, kad anuomet aukštą akademinį rangą galėjo pasiekti vien partijos nariai. Partijai niekada nepriklausė, pavyzdžiui, Jurgis Lebedys, Meilė Lukšienė, Donatas
ir Leonardas Saukos, Juozas Girdzijauskas,
Vytautas Kubilius, Zigmas Zinkevičius, Albertas Zalatorius, Vanda
Zabors-kaitė ir kitų mokslo sričių žmonės
kaip fizikas Aloyzas Sakalas, Algimantas Marcinkevičius - medicina.
Tai tik pirmosios gerai žinomos pavardės,
kurios ateina į galvą. Buvo susiformavę tam tikri sąlygiškai nepavergtųjų, jeigu juos taip galima pavadinti, toks pavadinimas dabar įsigali mūsų kultū-rologijoje - nepavergtųjų židiniai.
Minėtina Vilniaus universiteto
Lietuvių literatūros katedra. Ji nuo pat
pokario iki atgimimo buvo kritikuojama dėl netinkamo
ideologiniu požiūriu darbo, pradedant Jurgiu Lebedžiu, baigiant Donatu Sauka. Tuo pagrindu buvo
atleidžiami jos dėstytojai, pavyzdžiui,
Petras Ivanovas, Petras Čiurlys. 1958-1961
metais įvyko stambus valymas -dingstis
apkaltinti katedrą buvo studentų reakcija
į Vengrijos įvykius, išleistas studentų lituanistų kūrybos almanachas.
Katedra skatino studentus pažinti ir
vertinti nacionalinės kultūros
vertybes, nepasiduoti humanistinių
ir estetinių vertybių deformacijai, kurią
vykdė viešpataujanti ideologija. Katedra buvo apkaltinta nacionalizmu,
nemarksisti-ne dėstymo ir studentų
ugdymo kryptimi. Atleista katedros
vedėja M. Lukšienė, dėstytojos I. Kostkevičiūtė, A. Rabačiauskaitė, V. Zaborskaitė, Vilniaus universiteto rektorius
J. Bulavas. Pašalinta iš universiteto ir kitaip
represuota nemažai studentų.
Nepavergtos kultūros židinys buvo
Vilniaus universiteto Filosofijos katedra, kur
brendo kritinė laisva mintis. Čia didelis
Eugenijaus Meškausko vaidmuo. Čia išaugo ne vienas
būsimųjų Sąjūdžio veikėjų. Žurnalas Problemos" iš valdžios ideologų susilaukė aštrių užsipuolimų. Išskirtinos reikšmės turėjo B. Genzelio rūpesčiu suorganizuota ir parengta filosofijos istorijos chrestomatija, ano meto šviesuomenei pra-plėtusi uždrausto pažinimo sritis. Tai viduramžių, naujųjų laikų filosofija.
Čia reikia prijungti Minties"
leidyklą, vadovaujamą iš tos pačios Filosofijos katedros išėjusių žmonių. Be anos chrestomatijos, ji išleido daugelį ano meto svarbių tekstų. Daug nuveikė dalis Vagos" leidyklos darbuotojų ir jos vadovai J. Cekys, J. Tornau, A. Liobytė, V. Visockas. Jų darbas - impozantiška daugiatomė lituanistinė biblioteka su senosios raštijos ir XIX amžiaus tekstais. Tarp jų - Gedimino laiškai,
Mykolo Lietuvio Traktatas apie lietuvių, totorių, maskvėnų
papročius", A. Kojelavičiaus Lietuvos
istorija", S. Daukanto, M. Valančiaus,
J. Basanavičiaus, J. Šliūpo ir kitų autorių
raštai, kurie galėjo pasirodyti tik siauram
specialistų ratui skirtame akademiniame
leidinyje, tačiau ėjo dideliais tiražais ir plačiai sklido, išlaikydami tautos
atminty tam tikrus vardus ir tekstus.
Taip pat buvo serija Lietuvių
liaudies menas", į
kurią po didelių pastangų pateko ir
koplytstulpiai, ir dievdirbių medinės skulptūros. Į tą eilę
būtina įtraukti Irenos Kostkevičiūtės žinomą
monografiją apie dievdirbį Vincą
Svirskį, kurią ji parašė išmesta iš
universiteto, neturėdama valdiškos tarnybos,
perėjusi į menotyrą ir čia nuveikusi daugelį reikšmingų darbų. Jos
monografija įteisino domėjimąsi dievdirbių
kūryba, savotiškai ją reabilitavo.
Pasirodė Zitos Žemaitytės darbai apie L. Šepką, I. Užkurnį. Tai aktyvizavo medinę liaudies meistrų kūrybą.
Reikšmingi Vagos" darbai palaikant ir nekonformistinę dailę. Kai iš tuometinio Dailės instituto buvo pašalinta grupė studentų už oficialiosios socialistinio realizmo estetikos nepaisymą (tai A. Ambraziūnas, V. Kisarauskas, V. Vildžiūnas ir kiti),
Vaga" jiems užsakinėjo knygų
iliustracijas, pirko ir kitus
skatino pirkti jų darbus ir taip jiems padėjo išsilaikyti. Netrukus dailėje prasidėjo laisvėjimo procesai. Tas pats vyko muzikoje. Reikšmingą vaidmenį čia suvaidino Varšuvos rudens festivaliai - vienintelis langas mūsų kompozitoriams dalyvauti šiuolaikinės muzikos procesuose ir juos pažinti.
Talentingiausią literatūros dalis - grožinė literatūros - irgi neišsiteko socialistinio realizmo rėmuose, ypač dviem paskutiniais okupacijos dešimtmečiais. Nors reikia pripažinti, kad iš ano laiko stambesnių nespausdintų rankraščių nepasiliko stalčiuose. Tai, matyt, nulėmė ir mažos tautos kultūrinio lauko siaurumas, ir ginkluoto pasipriešinimo nualinta ir išsekinta tauta, kuri negalėjo sau leisti radikalesnės kultūrinės rezistencijos. Bet aiškiai kirtosi su oficialiosios literatūros kanonu ir V. Mykolaičio-Putino Būties valanda" ir Langas", ir J. Marcinkevičiaus
po 1969 metų parašyti tekstai,
jaunesnės kartos poetai - M.
Martinaitis, J. Vaičiūnaitė, J. Juš-kaitis,
S. Geda ir daugelis kitų.
Proza, kurioje ryškėjo kritiškas santykis su okupacine tikrove - tai J. Aputis, R. Granauskas, B. Vilimaitė, J. Mikelinskas, R. Lankauskas, vėliau S.T. Kondrotas, V. Ja-sukaitytė, radikaliai modernizavę realistinį pasakojimą, reiškę dorovinį jautrumą ir tokį žmogaus suvokimą, kuris buvo svetimas oficialiajai ideologijai ir dažniausiai atsigręžęs į tradicinės agrarinės kultūros vertybes. Minėtina čia Laimono Noreikos veikla, kuris poezijos
ir prozos skaitymais rasdavo labai platų
visuomenės atgarsį.
Teatras, teatro spektakliai, pavyzdžiui, į J. Jurašo pastatytus J. Marcinkevičiaus draminės trilogijos Mažvydas", Katedra", Mindaugas", K.Sajos Mamutų medžioklė" spektaklius, kurie dažnai buvo cenzūruojami, draudžiami, plūdę žiūrovai.
Pagaliau 8-9 dešimtmetyje įsisiūbavusi
jaunimo grupių veikla: kraštotyros ekspedicijos, gamtosauga, žygeiviai, liaudies dainų sambūriai, Romuva", Mataičių sutartinių teatras, Kupiškėnų vestuvės" - tai buvo vis reakcija į oficialųjį Lietuvos" ansamblį ir jo stilistiką puoselėjusius mažesnius kolektyvus, atstovavusius socialistiniam turiniui nacionaline forma.
Visas šis intensyvus kultūrinis
gyvenimas, kuris balansavo ant leistinumo ribos
ir skleidėsi kita linkme negu norėjo oficialioji kultūros politika,
- stropiai valdžios sekamas, dažnai draudžiamas ir persekiojamas. Buvo uždaromos parodos, nukabinami paveikslai, uždraudžiami spektakliai ir knygos. Tai buvo visuomenei moralinė atrama ir atspirtis bei atgaiva okupacijos slogioje atmosferoje. Ji buvo prielaida kilti
Atgimimui ir Sąjūdžiui, manau, daug didesniu
mastu negu politinė rezistencija, kuri palietė ir darė įtaką kur kas šiauresniems radikaliesiems visuomenės
sluoksniams.
© 2008 XXI amžius
|