Valstybės dienos
laikas
Giedrius GRABAUSKAS-KAROBLIS
|
LDK herbas (apie 1555 m.)
|
Valstybės diena - svarbi šventė, simbolizuojanti mūsų krašto valstybingumą, pri-menanti apie garbingus mūsų istorijos puslapius. Ta proga verta pažvelgti į valstybės susikūrimo priešistorę, valstybės raidą, garbingus mūsų istorijos puslapius.
Mūsų protėviai aisčiai I-XII amžiuose neturėjo vieningos valstybės. Atskiras sritis valdę kunigaikščiai kartais susivienydavo bendriems tikslams, bet vieningos valstybės dar nebuvo. Nuolatinių ryšių su kitais kraštais nebuvo, tačiau Lietuvos vardas paminėtas 1009 metais vienoje rašytinėje kronikoje.
IX-XII amžiuose, Lietuvos valstybės susikūrimo priešaušryje, greta gyveno kaimyninės slavų gentys, germanai. Apie 870 metus slavų žemėse vikingų didikas Riurikas įkūrė pirmąją stambesnę slavų valstybę - Novgorodo Rusią, pastaroji valstybė po kurio laiko dar sustiprėjo, jos centras persikėlė į Kijevą, ji buvo pavadinta Kijevo Rusia. XII amžiaus pabaigoje - XI-II amžiaus pradžioje padėtis Europoje sparčiai kito. Įsikūrė galingi kryžiuočių ir kalavijuočių ordinai. Į Europą veržėsi didžiulės mongolų-totorių ordos, kurios pasiekė ir Lenkijos pakraščius.
Šiuo sudėtingu momentu kunigaikštis Mindaugas ėmėsi kurti vieningą Lietuvosvalstybę.
Iš istorinių šaltinių žinoma, kad
apie 1230 metus Lietuva jau egzistavo kaip vieninga, centralizuota valstybė. Volynės kunigaikštis kelis kartus dalyvavo derybose su Mindaugu ir vadino jį Lietuvos valdovu. Valstybė buvo kuriama palaipsniui, skleidžiami mitai apie tariamą Mindaugo žiaurumą gali būti perdėti. Taip, tuo metu dėl valdžios vyko atkakli kova, bet negalime teigti, kad Mindaugas buvo tironas. Kartais apie tai skleidžiamos kalbos yra negatyvių legendų lygio.
Mindaugas pasižymėjo kaip ryžtingas
ir sumanus valdovas, atsiėmė prieš kurį laiką kaimynų užimtas lietuviškas Gardino ir Naugarduko sritis, vėliau užėmė ir Polocką. Tačiau jo giminaičiai - Mindaugo dėdė Vykintas, pusbroliai Tautvilas ir
Erdvilas, buvo nepatenkinti Mindaugo valdymu ir ėmė
organizuoti pasipriešinimą. Jie nuvyko į Livonijos kryžiuočių ordiną ir sudarė sąjungą, sutardami, kad kartu kovos su Mindaugu. Prie jų prisidėjo dar keletas kunigaikščių. Jungtinės sąjungininkų pajėgos pradėjo žygį prieš Mindaugą. Ordino ir maištingų kunigaikščių kariuomenė apsupo Mindaugą Vorutos
pilyje. Pilis ilgai buvo apgultyje, tačiau Vykinto
ir Livonijos ordino pajėgos neįstengė jos paimti.
Netrukus Mindaugas susitiko su
Livonijos ordino magistru Andriumi ir ryžosi pasikrikštyti. Andrius su būriu palydovų 1250 metų pabaigoje atvyko į Lietuvą. Mindaugas kartu su artimaisiais pasikrikštijo 1251 metų pradžioje. 1253 metais įkuriama ir Lietuvos vyskupija. Vyskupu paskiriamas iš Rygos kilęs dvasininkas Kristijonas,
dalyvavęs ir Mindaugo krikšto apeigose. 1251 metų
pavasarį Mindaugas išsiuntė į Romą savo atstovus pareikšti ištikimybės Popiežiui ir prašyti jo globos. Kartu buvo prašoma suteikti Mindaugui karaliaus karūną. Popiežius su džiaugsmu sutiko Mindaugo pasiuntinius ir po kurio laiko, 1251 metų liepos 17 dieną, įgaliojo Kulmo vyskupą Henriką
karūnuoti Mindaugą karaliumi. Karūnacija įvyko po dvejų metų, 1253 metų vasarą. Istoriniai šaltiniai nenurodo tikslios karūnacijos datos, bet tai įvyko tarp liepos mėnesio pradžios ir vidurio. Todėl Valstybės dienai ir pasirinkta liepos 6 diena kaip galima Mindaugo karūnavimo data.
Nors Mindaugo valdymas buvo sėkmingas, kai kurie Lietuvos didikai prieš jį rezgė sąmokslą. Jų nepasitenkinimą kėlė tai, kad Mindaugas priėmė krikščionybę, be to, jis buvo kaltinamas ir nuolaidžiavimu vokiečiams. Sąmokslui vadovavo kunigaikščiai Treniota ir Daumantas. Jie organizavo staigų antpuolį, nužudė Mindaugą ir jo sūnus Ruklį ir Rupeikį.
Po Mindaugo mirties prasidėjo permainingas ir sunkus Lietuvai etapas. Sumaištis krašte truko visą dešimtmetį. Prasidėjo kovos dėl valdžios. Pagrindiniai pretendentai į Lietuvos sostą buvo Treniota ir Polocko kunigaikštis Tautvilas. Po kurio laiko Tautvilas buvo nužudytas ir valdžią
paėmė Treniota, kuris po to dar kovojo ir su kunigaikščiu Daumantu. Pastarasis pralaimėjo ir pabėgo iš tėviškės, įsikūrė Pskove, ten buvo išrinktas vietos kunigaikščiu. Treniota persekiojo krikščionis ir Mindaugo gimines. Savo veiksmais sukėlė didelį nepasitenkinimą, todėl 1265 metais nužudomas. Vėliau per penkerius metus Lietuvoje pasikeitė keli valdovai ir tik 1270 metais ilgesniam laikui Lietuvos valdovu tapo Traidenis. Jis mirė 1282 metais. Po Traidenio mirties keliolika Lietuvos istorijos metų yra mažai žinomi. Duomenys apie šį laikotarpį prieštaringi. Tikrai žinoma tai, kad nuo 1292 ar 1293 metų kurį laiką Lietuvą valdė kunigaikštis Pukuveras.
Lietuva tapo pakankamai stabilia
valstybe nuo Vytenio valdymo pradžios. Vytenis tapo Lietuvos valdovu 1295 metais. Jis buvo kunigaikščio Pukuvero, dar kitaip vadinamo Butvydu, sūnus. Tai buvo pereinamasis periodas iš gana stiprios, bet dar nesusiformavusios valstybės į kur kas stipresnę ir galingesnę Lietuvos valstybę.
Naujas Lietuvos valstybės raidos
etapas prasidėjo su Gedimino įžengimu į Lietuvos valdovo sostą. Jo vardu pavadinta ir jo palikuonių Gediminaičių dinastija.
Nuo to momento, kai Gediminas tapo Lietuvos didžiuoju kunigaikščiu, prasidėjo pagrindinė LDK istorija, nes iki tol egzistavusi Lietuvos valstybė dar buvo gana neapibrėžta. Nuo XIV amžiaus 3-4
dešimtmečių jau atsiranda ir rašytinių šaltinių, pagal
kuriuos galima spręsti apie tuometinę Lietuvą. Gedimino
laikais Lietuvoje sparčiai vystėsi ir prekyba, amatai. Gediminas pasižymėjo kaip sumanus valdovas, jo pagrindinis ginklas buvo diplomatija. Po Gedimino mirties keletą dešimčių Lietuvą valdė jo sūnus Algirdas ir Kęstutis. Tuo periodu (1345-1377 metais) Lietuvos valstybė gerokai išsiplėtė, pavyko galutinai įsigalėti pietinėse Volynės ir Podolės žemėse, Smolenske.
Naujas LDK etapas prasidėjo su
Vytauto įžengimu į Lietuvos sostą. Vytautas tapo Lietuvos valdovu 1390 metais. Jo valdymo metu pavyko pažaboti kryžiuočių
ordino veržimąsi į Lietuvą ir galiausiai 1410
metais Žalgirio mūšyje jį sutriuškinti.
Nuo 1316 metų dar maždaug šimtmetį Lietuvos valstybė buvo silpnai centralizuota. Taip, didžiojo kunigaikščio valdžia buvo stipri, tačiau vis dar didelę įtaką valstybėje turėjo sritiniai kunigaikščiai, kartais dėl savo užgaidų pamindavę bendrus valstybės interesus. Vytautas įvykdė esmines permainas, ėmėsi vykdyti tikslingą centralizacijos procesą - nepaklusnius, savanaudiškus kunigaikščius pašalino iš postų ir jų sritis atidavė kitiems valdovams.
1387 metais Lietuvoje buvo priimta
krikščionybė - tai svarbus istorijos posūkis, turėjęs lemiamos įtakos ateičiai. Krikščionybė Lietuvoje prigijo be didesnių neramumų. Lietuva buvo paskutinė pagoniška Europos valstybė, priėmusi krikščionybę.
Vytautui mirus, Lietuvoje prasidėjo
įnirtingų kovų dėl valdžios etapas, faktiškai visą dešimtmetį trukęs pereinamasis periodas. 1430 metais didžiuoju kunigaikščiu išrenkamas Jogailos brolis Švitrigaila,
tačiau jis valdė tik keletą metų. Dar valdant
Vytautui, Švitrigaila pasižymėjo kaip įnirtingas Vytauto konkurentas, jis kelis kartus kreipėsi pagalbos į vokiečių ordinus, kelis kartus Vytautas jį buvo įkalinęs Trakų pilies kalėjime. Dėl savo interesų Švitrigaila
buvo linkęs sudaryti slaptus sandėrius ir su Tvėrės
bei Maskvos kunigaikščiais. Tapęs Lietuvos
valdovu, Švitrigaila suartėjo su vokiečių riterių
ordinais, pagal Skirsnemunės sutartį atidavė vokiečių riteriams Palangą ir nemažą pajūrio ruožą. Be to, aplink Švitrigailą susibūrė rusų bajorai, su kuriais jis buvo suartėjęs gyvendamas slavų žemėse, galiausiai naujasis Lietuvos valdovas pradėjo kariauti su lenkais. 1432 metais Švitrigaila nušalinamas nuo valdžios ir didžiuoju kunigaikščiu išrenkamas Žygimantas. Šis valdovas, Vytauto jaunesnysis brolis, vykdė kur kas savarankiškesnę ir naudingesnę Lietuvai politiką. Tačiau jo valdymu buvo nepatenkinti kai kurie didikai, nes Žygimantas norėjo remtis ne tik įtakingais didikais, bet ir žemesniąja bajorija. Tad po neilgo valdymo didikų
grupe surengė sąmokslą prieš valdovą ir jį nužudė.
Žygimanto nužudymą 1440 metais organizavo kunigaikščiai Čartoriskiai, kurių palikuonys ir vėliau Lietuvos istorijoje ne kartą pasižymėjo įvairiais klastingais sprendimais. Galiau-siai XVIII amžiaus antroje pusėje Čartoriskių giminės atstovai
tapo Lietuvos-Lenkijos valstybingumo duobkasiais.
XVI amžiuje ir XVII amžiaus pradžioje
Lietuvos didžioji kunigaikštystė, o nuo 1569 metų jau bendra konfederacinė Lietuvos-Lenkijos valstybė pasiekė savo galios viršūnę. XVI
amžiaus viduryje LDK buvo tarp kelių galingiausių Europos valstybių, greta Anglijos ir Prancūzijos. Tuo laiku dalis Europos buvo užimta besiplečiančios turkų Osmanų imperijos, o Rusijos valstybė
dar nebuvo galinga, ji gerokai sustiprėjo ir ėmė plėstis tik po 1560 metų, kai įsigalėjo caras Ivanas Rūstusis, šalies viduje įvedęs opričniną, vėliau užėmęs kelis totorių
chanatus ir pradėjęs veržtis į lietuvių ir lenkų
valdomas žemes. Tačiau Stepono Batoro valdymo
periodu Ivano Rūsčiojo kariuomenė pralaimėjo LDK daliniams ir rusų veržimasis buvo pristabdytas. Vėliau, valdant Zigmantui Vazai, 1609 metais lietuvių ir lenkų kariuomenė užėmė Maskvą ir keletą metų valdė
Rusiją kartu su kai kuriais rusų bajorais. Pakankamai stipri valstybė išliko Vazų dinastijos valdymo metu ir dar vėliau - iki XVII amžiaus pabaigos. Jonas Sobieskis (valdęs 1674-1696 metais) buvo paskutinis
savarankiškas Lietuvos-Lenkijos valdovas.
XVII ir XVIII amžių sandūroje prasidėjo kitas Lietuvos
valstybės istorijos etapas - jos galios saulėlydis. Lietuvos valstybė nuo XVIII amžiaus pradžios vis silpnėjo, palaipsniui tapo butaforine valstybe ir galiausiai šimtmečio pabaigoje visai žlugo - ją pasidalijo kaimyninės valstybės. Tam buvo kelios priežastys. Pirma, valstybės valdyme praktiškai dalyvavo tik didikai, žemesnieji bajorai daugiau atliko statistų vaidmenį. Antra, tarp didikų vyko pernelyg aršios
tarpusavio kovos ir tai nualino valstybę.
Vykstant didikų grupuočių rietenoms, kai kurie iš
jų, norėdami nugalėti, tiesiog vykdė aklą parsidavė-lišką politiką, tarnavo Rusijos imperijos interesams. Prorusiškai Lietuvos didikų grupuotei vadovavo Čartoriskiai, labiau patriotinei grupei - Patockiai ir Radvilos. Trečia priežastis - valstybės valdymo struktūra tapo atsilikusi, visame krašte nuolat vyko grumtynės bajorų seimeliuose, prasta padėtis buvo ir kariuomenėje. Lemiamas Lietuvai momentas - XVIII amžiaus pradžia. Lietuvą labai nualino rusų ir švedų
karai. Tuo laiku Lietuvos-Lenkijos karaliaus soste sėdėjęs saksų kilmės Augustas II palaikė Rusijos pusę.
Dalis Lietuvos didikų palaikė švedus. Kurį laiką (1702-1709 metais) kraštas buvo virtęs tikra karo zona, čia vyko ir vietos didikų karių grumtynės ir rusų bei
švedų mūšiai. Švedams pralaimėjus, nuo 1709 metų
keliolika metų Lietuvoje buvo dislokuoti rusų kariniai daliniai, ir rusų generolai dažnai kišosi į politinius procesus. Valstybės savarankiškumo žlugimą ryškiai parodo 1733 metų įvykiai. Numirus karaliui Augustui II, elekcinis seimas išrinko karaliumi Stanislavą Leščinskį, tačiau į kraštą įsiveržusi didžiulė Rusijos kariuomenė jį išvijo. Pretenduojantis į sostą Augusto II
sūnus Fridrichas sudarė su rusais slaptus sandėrius ir pažadėjo, įžengęs į sostą atiduoti Kuršą carienės Anos favoritui grafui Bironui. Po kelių mėnesių
vėl susirinkęs seimas, posėdžiaudamas rusų kariuomenės apsuptyje, išrinko karaliumi Fridrichą, kuris karūnavosi Augusto III vardu. Taigi, valstybės savarankiškumas tuo metu jau buvo ribotas. Galiausiai po 1772, 1792 metais įvykusių Lietuvos ir Lenkijos
valstybės padalijimų ir 1795 metais įvykusio
galutinio valstybės padalijimo, okupacijos valstybė
nustoja egzistuoti.
Tad XVIII amžiaus pabaigoje Lietuvos ir Lenkijos valstybė
žlunga, jos teritoriją pasidalija galingi kaimynai
- Rusija, Prūsija ir Austrija. Lietuva atitenka Rusijos
imperijai. Šiame per šimtą metų trukusiame Lietuvos istorijos periode mūsų kraštas patyrė daug išbandymų. Vyko keli sukilimai, buvo uždarytos mokslo įstaigos, persekioti katalikų dvasininkai ir tikintieji.
Ilgoje Lietuvos valstybės istorijos
raidoje didelį vaidmenį vaidino Katalikų Bažnyčia. Jėzuitai XVI amžiaus antroje pusėje įkūrė Vilniaus universitetą, kuriame dėstė nemažai dvasininkų. XVII amžiuje Lietuvoje gyvenę dvasininkai - kunigas profesorius M. Sarbievijus, vyskupas M. Giedraitis ir kiti plėtojo krašte švietimo sistemą, organizavo knygų leidybą. XIX amžiuje ir XX amžiaus pradžioje, kai Lietuva atsidūrė carinės Rusijos gniaužtuose, katalikų dvasininkai suvaidino didelį vaidmenį lietuvių tautos išlikime, kovojo su girtavimu, platino lietuviškas knygas. Šioje veikloje pasižymėjo vyskupai Motiejus Valančius, Adomas Kra-sinskis, kunigai Antanas Strazdas, Antanas Vienažindis, Antanas Tatarė, Antanas Mackevičius. XIX amžiaus pabaigoje prasidėjusiame tautiniame Atgimime žymų vaidmenį suvaidino dvasininkai švietėjai J. Mačiulis-Maironis, J. Tumas-Vaižgantas, A. Dambrauskas-Jakštas.
Artėja Lietuvos vardo tūkstantmečio
minėjimai, Lietuvos valstybingumo istorija jau greitai sieks aštuonis šimtmečius. Lietuvos istorijoje būta visko - daug kartų stovėta ties išnykimo ir nutautėjimo slenksčiu. Tačiau atsilaikėme prieš daugelį išbandymų, išlikome. Šalia tokių stiprių ir garbingų valdovų - Mindaugo, Vytauto, Stepono Batoro, Antano Smetonos, Aleksandro Stulginskio būta ir išdavikų, kuriems Lietuva buvo tik sandėrių objektas. Ir tokių, Čartoriskių, paleckių ir pa-ksų tipo veikėjų veikla menkino ir menkina šalį, kenkia jos interesams.
Šalia jų vis atsiranda kai kurie piliečiai, kuriems
tėvynė -reliatyvi sąvoka. Valstybingumo duobkasiai
vienydavosi ir jiems sekdavosi, kai patriotinės jėgos nusilpdavo ir susiskaidydavo. Žvilgsnis į praeitį suteikia galimybę įvertinti istorijos raidą. Ne veltui tautos atgimimo patriarchas Jonas Basanavičius teigė: Tauta, pamiršusi savo praeitį, yra be ateities".
Dabar dažnai prisimename mūsų pokario partizanus, rezistentus. Daug tūkstančių šių kovotojų už laisvę paguldė galvas miškuose. Dalis jų išliko, perėjo lagerius, tremtį. Jų istorinės atminties puoselėjimas yra vienas iš dabarties uždavinių. Pasak Joną Aistį, partizanų judėjimas yra lietuvių tautos laisvės viltis, jos nepriklausomybės laidas. Taip, dabartis Lietuvos žmonėms suteikia nemažai progų nusivilti. Švietimas, mokslas, sveikatos apsauga yra žlugdomi, žmogus dažnai jaučiasi beteisis biurokratijos ir teisinio nihilizmo akivaizdoje. Daug žmonių išvyko iš gimtojo krašto gelbėdamiesi nuo skurdo ir netikrumo. Valstybę turime, bet ar ji tokia, kokios tikėjomės 1988-1991 metais? Juk Lietuvą valdo asmenys, prieš keletą dešimtmečių buvę okupacinio režimo talkininkais. Tie, kurie išdavė kartą, gali išduoti ir vėl... Tačiau mes, neabejingi Lietuvos ateičiai piliečiai, galime nuveikti daug. Susibūrę kartu, galime sukurti kitokią Lietuvą - klestinčią, stiprią valstybę, į kurią žmonės grįš.
© 2008 XXI amžius
|