Bažnyčios visuotinumo ir
misijos patvirtinimas
Mindaugas BUIKA
|
Popiežius Benediktas XVI Vatikane
sveikina Konstantinopolio ekumeninį
patriarchą Baltramiejų I
|
Tautų apaštalo metų inauguracija
Grąžink mus atgal į bendrystę iš visų mūsų pasidalijimų", - prašydamas krikščionių vienybės atstatymo popiežius Benediktas XVI inauguravo jo paskelbtų Šv. Pauliaus metų pradžią. Jų celebravimu visoje Katalikų Bažnyčioje ateinančiais mėnesiais bus siekiama prasmingai paminėti Tautų apaštalo gimimo 2000-ąsias metines. Panašų krikščionių vienybės troškimą išreiškė ir Stačiatikių Bažnyčios Konstantinopolio patriarchas Baltramiejus I, kuris buvo atvykęs į šią jubiliejinę iškilmę.
Kaip konkretus ekumeninės vienybės pavyzdys birželio 28 dieną apaštalu šv. Petro ir šv. Pauliaus pirmuosiuose Mišparuose dalyvavo ir Anglikonų Bažnyčios vadovo Kenterberio arkivyskupo atstovas (pats arkivyskupas Ro-vanas Viljamsas negalėjo atvykti), kitų krikščioniškų Bažnyčių ir bendruomenių bei Rytų Bažnyčių patriarchų (įskaitant Rusijos) atstovai.
Prieš pamaldas, vykusias Šv.
Pauliaus Bazilikoje, popiežius Benediktas XVI kartu su patriarchu Baltramiejum I ir kitų
konfesijų delegatais bei baziliką globojančiais vienuoliais benediktinais dalyvavo iškilmingoje procesijoje. Pirmiausia
Šventasis Tėvas, po jo kiti dalyviai uždegė Šv.
Pauliaus metų pradžią ženklinančias žvakes ir jas įstatė į žvakidę, pastatytą bazilikos šventoriuje priešais Tautų apaštalo statulą. Įžengę į šventovę pro šv. Pauliaus duris ir procesijoje priartėję prie Konfesijos altoriaus, Mišparų dalyviai užėmė jiems skirtas vietas, o Popiežius nužengė į kriptą po altoriumi pasimelsti prie ten esančio apaštalo kapo.
Mes susirinkome prie šv. Pauliaus
kapo, kuris prieš 2000 metų gimė Kilikijos mieste Taršė, dabartinės Turkijos teritorijoje, - priminė Benediktas XVI pradėdamas homiliją. - Tačiau mums šv. Paulius nėra praeities figūra kurią pagarbiai
prisimename. Jis ir dabar yra mūsų mokytojas, apaštalas ir
Jėzaus Kristaus skelbėjas. Taigi, mes čia susirinkome ne apmąstyti istorijos, kuri negrįžtamai liko praeityje. Šv. Pauliaus nori mums kalbėti ir šiandien". Šventasis Tėvas paaiškino, kad būtent šiuo tikslu ir paskelbti Šv. Pauliaus metai, per kuriuos mes turime iš naujo pažinti ir klausyti didžiojo misionieriaus mokymo apie tikėjimą ir tiesą, kurioje yra Kristaus išpažinėjų vienybės ištakos".
Apaštalo šv. Pauliaus tikėjimo
patirtis
Popiežius Benediktas XVI sakė, kad jam labai džiugu, kad Šv. Pauliaus metų inauguracija išsiskiria savo ekumeniškumu. Pasveikinęs Rytų ir Vakarų Bažnyčių ir bendruomenių delegatus, jis ypač išskyrė
patriarchą Baltramiejų. Ir ne tik todėl, kad stačiatikiai ir katalikai yra artimiausi tikėjimo broliai, bet ir dėl apaštalo šv.
Pauliaus misijinio veikimo geografinės padėties.
Tose teritorijose, kur su atsidavimu tikėjimą skelbė Tautų
apaštalas (Jeruzalė, Antiochija, Kipras, Graikija), dabar dauguma krikščionių yra būtent stačiatikiai. Todėl ir visais Šv. Pauliaus metais bendrystės su Rytų Bažnyčios siekiui bus skiriamas išskirtinis dėmesys.
Taip pat laukiama, kad ir popiežius Benediktas XVI išsirengs vizito į kurią nors stačiatikių
daugumos valstybę - galbūt net pačią Šventąją
Žemę.
Stengdamiesi geriau pažinti Tautų
apaštalą, mes klausiame ne tik kas buvo šv. Paulius, bet pirmiausia, kas jis yra dabar", - toliau homilijoje kalbėjo Šventasis Tėvas. Jo tikėjimas buvo nepaprastas Jėzaus Kristaus meilės patyrimas, suvokiant, kad Išganytojas mirė iš meilės jam - Pauliui - ir kad prisikėlęs toliau jį myli". Taigi, apaštalo tikėjimas buvo ne teorija, ne nuomonė apie Dievą ir Jo žodį, tas tikėjimas buvo Dievo meilės veikimas jo širdyje. Šis tikėjimas buvo jo meilė Jėzui Kristui. Tai patvirtina ir pats šv. Paulius, kuris laiške galatams rašo: gyvenu tikėjimu į Dievo Sūnų, kuris pamilo mane ir paaukojo save už mane" (Gal 2,10).
Šis meilės patyrimas Tautų apaštalui
padėjo įveikti daugelį sunkumų ir kontraversi-jų, iškilusių evangelizacijos kelyje. Tiesos patvirtinimas, o ne išorinė sėkmė buvo tai, dėl ko jis buvo pasirengęs aukotis ir iškęsti persekiojimus. Tačiau giliausia motyvacija jam buvo žinojimas, kad jis yra mylimas Jėzaus Kristaus, ir troškimas šią meilę
perduoti kitiems, - pabrėžė popiežius Benediktas XVI. - Tik taip gali būti suprastos jo
mokymo pagrindinės koncepcijos".
Laisvė meilėje ir evangelizacija
kentėjimuose
Jis taip pat pastebėjo, kad vienas iš
pagrindinių šv. Pauliaus mokymo sąvokų yra laisvė",
nes Dievo mylimas apaštalas iš tikrųjų
buvo laisvas. Ši meilė buvo jo gyvenimo
įstatymas" ir todėl tai buvo jo gyvenimo laisvė", - sakė Šventasis Tėvas. Šventasis Paulius mokė ir veikė skatinamas šios meilės atsakomybės, o laisvė ir atsakomybė yra neatskiriamai susietos. Todėl tie, kurie Kristų myli,
kaip Jį mylėjo šv. Paulius, iš tikrųjų turi laisvę
veikti, kadangi jų laisvė yra integruota į Dievo laisvę" ir veiksmai atitinka Dievo valios
reikalavimus. Kaip tik šioje dvasioje šv.
Augustinas vėliau suformulavo savo garsųjį priežodį mylėk ir daryk ką
nori", paaiškino Popiežius.
Priminęs šv.
Pauliaus atsivertimą kelyje į Damaską išgirdus
prisikėlusio Kristaus žodžius Aš esu
Jėzus, kurį tu persekioji" (Apd 9,4),
Benediktas XVI sakė,
kad persekiodamas krikščionis
būsimasis apaštalas persekioja ir patį Jėzų, kuris
tapatino save su Bažnyčia, kaip vienu
objektu". Iš čia galima suprasti
ir mokymą apie Bažnyčią, kaip Kristaus
mistinį Kūną, nes prisikėlęs Išganytojas nepalieka savo išpažinėjų vienų žemėje kovoti už Jo reikalą", bet pats asmeniškai dalyvauja
savo Bažnyčios gyvenime. Kaip tik tai
leidžia mums įsigilinti į Eucharistijos slėpinį, kuriame Kristus toliau
atiduoda savo Kūną ir mus padaro savuoju Kūnu", - sakė Šventasis Tėvas. Jis apgailestavo dėl Kristaus mistinio Kūno, Bažnyčios sužalojimo per vykusius
pasidalijimus ir veikimo svarbą, kad vienybė
galėtų vėl tapti realybe".
Baigdamas
homiliją popiežius Benediktas XVI priminė šv. Pauliaus žodžius Timotiejui pasakytus prieš
žūtį: kartu su manimi kentėti Evangelijos labui" (Tim
l, 8). Taigi, evangelizacija ir kentėjimas
dėl Kristaus yra neatskiriami, kas teisinga ir šiandienos melo kupiname pasaulyje, kuriame už tiesą reikia mokėti
kentėjimu. Tie, kurie nori išvengti kentėjimo,
bando jį atitolinti, nutolsta ir nuo paties
gyvenimo su jo didingumu, tokie negali būti tiesos tarnai ir tikėjimo
tarnai, - sakė Šventasis Tėvas. - Kai
nebematoma kentėjimo prasmės, pats gyvenimas praranda savo vertę". Juk ir Eucharistija, kaip
krikščioniškosios būties centras, atsirado iš Jėzaus aukos užėmus -buvo pagimdyta meilės kentėjimo". Šis supratimas suteikia mums drąsos ir stiprybės kentėti su Kristumi ir dėl Jo šiame pasaulyje, žinant, jog tokiu būdu mūsų gyvenimas tampa didingas, brandus ir teisingas",
- pabrėžė
popiežius Benediktas XVI. Jis meldė
Viešpaties daugiau tokių tikėjimo liudytojų šiame pasaulyje, koks buvo apaštalas šv. Paulius, kad Kristaus meilės apšviesti drąsiai neštų Evangeliją savo amžininkams.
Ekumeniniai Petrinių bruožai
Ekumeniniais bruožais gausi buvo ir
praėjusį sekmadienį Romoje celebruota apaštalų šv. Petro ir šv. Pauliaus iškilmė. Šalia liturgijai vadovavusio
popiežiaus Benedikto XVI buvo Konstantinopolio
ekumeninis patriarchas Baltramiejus I su kitais
ekumeninių delegacijų nariais, taip pat nauji, pastaraisiais metais paskirtieji 40 katalikų arkivyskupų metropolitų iš daugiau kaip 30 pasaulio šalių, kuriems buvo įteikti ganytojiško autoriteto žymenys - palijai. Evangelijos ištraukas skaitė du diakonai - stačiatikių ir katalikų, kurie Evangelijų knygą nunešė pabučiuoti kitų konfesijų ganytojams. Bene pirmą kartą Romos Bažnyčios istorijoje Popiežius ir patriarchas kartu sukalbėjo Tikėjimo išpažinimą Nikėjos versijoje ir originalo kalba, graikiškai, kaip tai daroma pagal bizantiškąją tradiciją.
Kitas precedento neturintis
atvejis, kad birželio 29 dieną Šv. Petro
aikštėje aukotose šv. Mišiose buvo pasakytos dvi
homilijos (po popiežiaus Benedikto XVI kalbėjęs patriarchas Baltramiejus I patvirtino
gilius vienybės ir draugystės ryšius,
egzistuojančius tarp Konstantinopolio (naujosios
Romos") ir senosios Romos". Jis taip pat
priminė, kad stačiatikių ir katalikų teologinis
dialogas toliau daro pažangą, nepaisant išlikusių
sunkumų ir gerai žinomų problemų". Stačiatikių Bažnyčios vadovas ta proga išreiškė viltį kiek įmanoma greičiau"
pasiekti abiejų pagrindinių krikščioniškų konfesijų vienybę.
Šį siekį išreiškia ir tradicinis
Konstantinopolio patriarchato delegacijos vizitas į Romą per jos pagrindinių dangiškųjų globėjų šv. Petro ir šv. Pauliaus iškilmę (taip pat tradicinis yra Romos Bažnyčios delegacijos apsilankymas Konstantinopolyje per Ekumeninio patriarchato pagrindinio globėjo šv. Petro brolio apaštalo šv.
Andriejaus šventę lapkričio mėnesį). Abiejų Bažnyčių
draugystę patvirtina ir tas faktas, kad patriarchas Baltramiejus I 2008-uosius paskelbė šv. Pauliaus metais. Dėl to Konstantinopolio Bažnyčia šiais metais planuoja daugiau piligrimysčių į Romą bei į kitas Tautų
apaštalo gyvenimo ir veiklos vietas Turkijoje (Efezas,
Miletas ir kt.) ir Graikijoje (Rodo ir Kretos salos). Būkite tikras, Jūsų šventenybe, kad šiose šventose kelionėse jūs taip pat dalyvaujate, keliaudamas su mumis savo dvasioje, ir kad kiekvienoje tų vietų mes uoliai melsimės už jus ir mūsų brolius garbingoje Romos Katalikų Bažnyčioje, karštai prašydami dieviškojo Pauliaus užtarimo prieš Viešpatį dėl jūsų", - kalbėjo patriarchas Baltramiejus I, kreipdamasis į Popiežių.
Apaštalai iškėlė Romos vaidmenį
Savo homilijoje Benediktas XVI pirmiausia pabrėžė Romos reikšmę, kurioje
abu didieji apaštalai šv. Petras ir šv. Paulius patyrė kankinystę: per savo kankinystę jie tapo broliais; kartu jie buvo naujos krikščioniškosios Romos kūrėjais". Šventasis Tėvas taip pat priminė, kad kankinių kraujas nereikalauja keršto, o sutaiko. Jis pasirodo
ne kaip kaltinimas, bet kaip luce aurea ... kaip
meilės jėga, kuri įveikia neapykantą ir smurtą, taip kurdama naują miestą, naują bendruomenę". Taigi, per savo kankinystę šv. Petras ir šv. Paulius tapo naujosios Romos dalimi ir per savo tikėjimą ir viltį tie apaštalai nuolat rodo miesto atsinaujinimo kelią priešiškų nuodėmės ir žmogiškojo egoizmo grėsmių akivaizdoje".
Analizuodamas apaštalų kelionės į
Romą tikslus popiežius Benediktas XVI aiškino, kad šv. Pauliaus atvykimas į Romą buvo jo misijos universalumo visoms tautoms dalis. Kelias į Romą... buvo integrali dalis jo uždavinio nešti Evangeliją visoms tautoms, taip kuriant katalikišką,
visuotinę Bažnyčią, - sakė Šventasis Tėvas. Visa tai
suformulavo iki šiol galiojantį uždavinį pačiai
Romai -padaryti tikėjimą regimą visam pasauliui, būti susitikimo viename tikėjime vieta".
Kalbėdamas apie apaštalo šv. Petro
veikimą, Popiežius pažymėjo, kad jis atvėrė duris pagonims į krikščionių tikėjimą. (Apie tai kalba epizodas Apaštalų darbuose su šimtininko Kornelijaus atsivertimu.) Šv. Petras vėliau patikėjo judėjų-krikščionių Bažnyčios vadovavimą Jokūbui jaunesniajam ir atsidėjo savo tikrajai misijai: tarnystei
vienai Dievo Bažnyčiai, sudarytai iš
pasikrikštijusių žydų ir pagonių bei jos vienybės
stiprinimui. Taigi, jeigu šv. Pauliaus troškimas
keliauti į Romą pabrėžia siekį padaryti Bažnyčią visuotine, katalikiška", tai apaštalo šv. Petro, pasaulio tautų atstovo, kelionė į Romą gali būti nusakoma žodžiu vienas": jo uždavinys buvo iš to visuotinumo sukurti vieningą žydų ir pagonių Bažnyčią. Tokia yra nuolatinė šv. Petro misija: padaryti, kad Bažnyčia niekada nebūtų tapatinama tik su viena tauta, su viena kultūra ar viena valstybe, - aiškino homilijoje Benediktas XVI, - kad Bažnyčia visada būtų visų. Kad ji vienytų žmoniją nepaisydama sienų ir pasaulio pasidalijimų ir tuo liudytų Dievo taiką ir Jo meilės sutaikinamąją galią". Ši Bažnyčios vienybė, kurią garantuoja šv. Petro ir jo įpėdinių (popiežių) tarnystė nėra tikslas pats
savyje, bet būtinumas visada padalintam pasauliui. Štai ir dabar technologijos universalumas ir globalinių informacijų tinklai bei interesų sąsajos atveria naujus kelius vienybės siekimui. Tačiau čia pat pastebimas ir naujų nesutarimų bei konfliktų proveržis. Todėl išorinės vienybės terpėje, kuri grindžiama medžiaginiais dalykais, mums dar labiau reikia vidinės vienybės, kuri kyla iš Dievo taikos, vienybės tų, kurie per Jėzų Kristų yra tapę broliais ir seserimis", - sakė
Šventasis Tėvas. Ši vienijimo misija per apaštalą
šv. Petrą ir jo įpėdinius yra patikima ypatingu būdu
visai Romos Bažnyčiai.
Palijus - ganytojiškos vienybės
simbolis
Paskutinė popiežiaus Benedikto XVI homilijos dalis buvo skirta arkivyskupams metropolitams, kurie tą dieną iš jo rankų gavo palijus - iš baltos vilnos nuaustas juostas su kryžiais, simbolizuojančiais Kristaus žaizdas. Tarp palijus gavusių ganytojų - 14 iš Europos, trys iš Azijos (įskaitant
naująją Jeruzalės lotynų katalikų patriarchą Fuadą Tvalą), penki iš Siaurės Amerikos, septyni iš Pietų Amerikos, keturi iš Centrinės Amerikos, septyni iš Afrikos ir vienas iš Okeanijos. Jau antrąjį palijų gavo pernai Baltarusijos sostinės Minsko ordinaru paskirtas arkivyskupas Tadeušas Kondrasievičius. Anksčiau jis tokį žymenį buvo priėmęs iš popiežiaus Jono Pauliaus II
rankų, kai buvo paskirtas Maskvos katalikų arkivyskupų metropolitu.
Kai mes užsidedame palijus ant
savo pečių, tas gestas primena mums Ganytoją, kuris ant savo pečių užsikelia paklydusią avį, nebegalinčią rasti kelio į namus, ir neša ją atgal į kaimenę", - kalbėjo Šventasis Tėvas. Jis priminė, kad Bažnyčios tėvams šis pasakojimas apie paklydusią avį reiškia visą žmoniją, žmogaus prigimtį, kuri yra pasimetusi ir neberanda išeities. Ganytojas, kuris ją parveda, gali būti tik Logos, Dievo amžinasis Žodis. Per įsikūnijimą
tikrasis žmonijos Ganytojas, amžinasis Žodis, neša
kiekvieną mūsų kaip avį. Jis mus veda į namus
Kryžiaus keliu. Bet Jis taip pat nori, kad ir
žmonės prisidėtų ir kartu su Juo neštų kitus
paklydusius. Būti ganytoju Kristaus Bažnyčioje,
vadinasi, dalyvauti šiame uždavinyje, kurį mums primena palijus", - patvirtino Popiežius.
Pagaliau palijus yra kolegialumo,
vienybės ženklas tarp visų Bažnyčios hierarchų, visų vyskupų. Nė vienas nėra Ganytojas pats sau. Mes esame apaštalų įpėdiniai dėl to, kad esame kolegelioje bendrystėje, kurioje apaštalų kolegija randa savo tęstinumą, - pabrėžė Šventasis Tėvas. - Ši bendrystė, apaštalų mes", yra dalis paties buvimo ganytojais, kadangi kaimenė yra tik viena, viena Jėzaus Kristaus Bažnyčia". Ta kolegiali bendrystė ypač pabrėžia vienybę su šv. Petru ir su jo įpėdiniu, kaip
visos Bažnyčios vienybės garantu.
© 2008 XXI amžius
|