Žuvusiųjų įamžinimas - katalikų pareiga
Net 19-aisiais Nepriklausomybės metais Lietuvos katalikai dar neturi religinės laisvės. Šio savo teiginio įrodymui paminėsiu vieną, dar visai neseną įvykį (panašių yra ir daugiau). Tai atsitiko Kavarsko parapijoje, Anykščių rajone.
Birželio 22 dieną, sekmadienį, kavarskiečiai šventė Šv. Jono Krikštytojo atlaidus ir norėjo pagerbti žuvusius už Lietuvos laisvę - partizanus, politinius kalinius, tremtinius ir visus, kurie sovietinės okupacijos metais stengėsi padėti kovotojams, leisdami savo sodybose išsikasti bunkerius, nors gerai žinojo, kad ši auka baigsis visos šeimos sunaikinimu arba bado mirtimi tolimam Sibire - visus tuos, kurie padėjo, kurie dalijosi paskutiniu duonos kąsniu. Reikia prisiminti, kad sukūrus kolchozus žmonės už darbo dieną gaudavo 200 gramų grūdų arba l rublį. Partizanų kova nutrūko, kai baigėsi šoviniai ir duona. Vienas iš partizanų vadų mokytojas Sibaila-Diedukas buvo sutinęs nuo bado ir negalėjo išeiti iš bunkerio, laukė, kol stipresnieji parneš duonos. Kolchozų kūrimas, partizanų sunaikinimas ir 1948 metų didysis trėmimas - skaudžiausi naujosios Lietuvos įvykiai. Ši didvyrių pagerbimo iškilmė mums, tikintiesiems, buvo sugadinta.
Noriu priminti, kad Kavarsko parapijos
pirmoji bažnyčia vadinosi Šv. Jono Krikštytojo
vardu, taip pat jo garbei pavadinta naujoji bažnyčia.
Taigi veik 500 metų žmonės garbina šį šventąjį
ir jį myli. Tikintieji visada gausiai rinkdavosi į šiuos atlaidus: atvažiuodavo arkliais, susirinkdavo didžiulės minios (net ir 1945 metais). Sunku būdavo visiems sutilpti net į
didelę bažnyčią. Atlaiduose seniau būdavo daug enkavedistų su žaliomis
kepurėmis. Bet jie nekliudė žmonėms nei
melstis, nei vaikščioti. (Mūsiškiai bedievukai galėtų pasimokyti iš ano meto sovietų kareivių!)
Likę gyvi partizanai kasmet kviečia
tautiečius įamžinti žuvusiųjų šventą atminimą.
Partizanams pagerbti geriausiai tinka parapijos atlaidai, į kuriuos susirenka
didesnės minios žmonių.
Kavarsko valsčiuje žuvo 186 partizanai
ir per 160 buvo areštuota ar ištremta. Už miestelio šaltinio buvo
ūkininkų duobės bulvėms laikyti per žiemą. Į
jas skrebai sumesdavo išniekintus
partizanų lavonus ir juos ten užkasdavo. Vienas nužudytas partizanas
buvo labai aukštas, į duobę netilpo. Tada
skrebas atsinešė kirvį, nukirto kojas ir įmetė į duobę. (Tų nusikaltėlių pavardės žinomos!)
Gražiai partizanus pagerbė Utenos
miesto tikintieji. Ant vidinės šventoriaus sienos priklijuotos lentelės su
žuvusiųjų pavardėmis, o apačioje ištisinė gėlių lysvė. Reikia kiekvienoje
parapijoje įamžinti žuvusius už tėvynės laisvę ir nepri-klausomybę.
Kavarskiečiai kuria partizanų kapines.
Jos bus simboliškos, nes nežinoma, kur daugelis yra
palaidoti. Bet jos liudys, kad kavarskiečiai mylėjo
tėvynę ir neteko geriausių sūnų ir dukrų
kovoje su žiauriausiu okupantu. Jau pastatytas didelis, ornamentais išraižytas
ąžuolinis 8 metrų kryžius ir pasodinta 500
eglaičių bei 100 ąžuoliukų. Prieš kryžių bus pastatyta kariški cementiniai kryžiai su žuvusiųjų pavardėmis, o už
kryžiaus - šeimų kryželiai. (Ir darbas, ir lėšos -privati iniciatyva.)
Skaudu, kad iki šiol, per beveik
dvidešimt nepriklausomybės metų, neturime paminklo
Laisvės kovotojams Vilniuje. Valdžia susirūpinusi
gražuolių rinkimais, naujų kalėjimų ar stadionų statyba, o kovotojų įamžinimui
pinigų neranda. Be abejo, nori nutęsti laiką, kol išmirs visi partizanai
- jų dar yra likę apie 250, bet dauguma jų
jau prirakinti prie lovos. Laisvės
kovotojams labai tinka Šventojo Rašto žodžiai: Niekas neturi didesnės meilės kaip tas, kurs guldo gyvybę už savo draugus". Meilė nesinaikinama! Kai
net maskviečiai atnaujina savo
žuvusių karių kapines, mūsų valdžia negali
susitarti dėl Laisvės kovų paminklo Vilniuje Lukiškių aikštėje. Ir nebėra kuo stebėtis. Juk grupė
vakarykščių istorikų uzurpavo
istorijos mokslą ir tribūną Vilniuje. Jie skelbia įvairias teorijas" Vilniaus universitete, daro viską, kad Lietuvą sukompromituotų užsienyje. Štai visai
neseniai iš komiteto atnaujinti Lukiškių aikštę išbraukė keturis lietuvių
patriotus - akad. istoriką Antaną Tylą, doc. R. Batūrą, laisvės kovotojus - Joną Buroką ir mane, Lietuvos partizanų kapelioną. Niekas nepaaiškino, dėl ko buvome
išbraukti. Jonas Burokas bandė gauti
audienciją pas merą, bet veltui.
Skaudu ir tragiška, kad nebėra kam
prižiūrėti paminklus. Geriausiai tiktų šį kilnų darbą
pavesti mokykloms. Deja, mokykla neišsprendžia savų
problemų, mokiniai mokytojų negerbia. Daugelis
mokytojų tarnavo sovietams, neleido vaikams lankyti
pamaldų ar dalyvauti parapijos gyvenime - švęsti švenčių. Mokytojai, kurie bandė savo asmeniniame gyvenime būti katalikais ir auklėti vaikus religinėje dvasioje, buvo persekiojami, išmetami iš darbo. Pavyzdžiui, mokytoja Ona Brilienė (Vilkaviškyje) ar mokytoja Stasė Jasiūnaitė (Kulautuvoje, Kauno raj.). Deja, dabartinė mokykla neteko savo lietuviško veido.
Šiemet, kaip minėjau, šv. Jono
Krikštytojo šventė Kavarske buvo švenčiama birželio
22 dieną. Pirmosios 10 val. šv. Mišios praėjo ramiai. O per
12 valandos šv. Mišias bolševikai ir velnio
tarnai nutarė sutrukdyti pamaldas - aikštėje ties bažnyčia surengė savo koncertą. Pasigirdo garsūs muzikos garsai. Jie trukdė melstis bažnyčios viduje, o ypač procesijos metu
šventoriuje. Prie naujai pastatyto kryžiaus negalėjome prieiti gatve - turėjome eiti pro šoninius vartus. Gatvės buvo pilnos žmonių. Ėjome tarsi kokie nusikaltėliai!
Vos baigėme pamaldas, mūsų trukdytojai išsiskirstė. Žmonės pasakojo, kad artistams, šios akcijos
dalyviams, buvo sumokėta didelė suma
pinigų. Aišku, ši akcija buvo paruošta iš anksto. Pati šv. Jono šventė buvo ne
sekmadienį, o antradienį. Be to,
antradienis buvo nedarbo diena. (Panašias akcijas tikėjimo niekintojai ruošė
ir man klebonaujant Kavarske.)
Mes, katalikai, esame įsitikinę, kad
šitaip mūsų, tikinčiųjų, valdžia ne tik negina, bet nori
sunaikinti dar likusius.
1919 metais ties Kurkliais ir Kavarsku
buvo sumušti bolševikai ir po keturių dienų išvyti iš
Lietuvos. 1929 metais buvo pastatyti kuklūs paminklai.
Kurkliuose žuvusiems Laisvės kovotojams paminklą nugriovė
ir padarė sovietų karių kapines. Kapinaičių centre -
didelis sovietų kario biustas (kapinaitės vos už
dviejų metrų nuo didžiųjų šventoriaus vartų), o lietuviško paminklo vietoje įmūryta maža lentelė su užrašu: Čia 1929-1972 metais stovėjo Lietuvos kariams paminklas". Carų laikais buvo norima sunaikinti Lietuvą per stačiatikybę, sovietų okupacijos metais - per buldozerinį ateizmą! Turime tam priešintis. Tačiau tenka stebėtis Anykščių elgesiu: anykštiečiai nevertina savo didvyrių. Atėjo laikas visus rajone žuvusiųjų sovietų karių palaikus perkelti į Anykščių karių kapines! Reikia pareikalauti, kad lietuviams kariams būtų atstatytas paminklas.
Yra dar žmonių Lietuvoje, kurie daug
meldžiasi už tėvynę, pasninkauja vieną ar dvi dienas.
Jų nebe daug, bet Dievui jie svarbūs. Todėl mes,
tikintieji, kviečiame visus, gyvenančius tėvynėje ir svetur, kiekvieną vakarą
8 valandą drauge su Marijos radiju" Lietuvoje
kalbėti šv. Rožinį ir maldauti dangų, kad gelbėtų
Lietuvą nuo pražūties. Maldos dažnai gelbsti.
Prisiminkime, kaip 1955 metais gegužės 13 dieną sovietai išvedė savo kariuomenę iš Austrijos. Neseniai miręs kapucinas tėvas Pijus tvirtino, kad tai buvusi Švč. M. Marijos dovana Austrijai. Mat Austrijoje tikintieji kasdien kalbėjo šv. Rožinį.
Tikėkime ir melskimės. Marija padės ir
Lietuvai!
Ateina rinkimai. Komunistai, liberalai
ir kiti panašaus plauko bolševikai stengiasi savo
demagogija, paremta dideliais Maskvos pinigais, sujaukti okupacijos nualintus
protus. Jei anksčiau degtinė ir marksizmas paveikdavo žmonių galvas, tai dabar - pinigas. Mes neturime Valstybės saugumo tarnybos. Net 10 mėnesių šokome apie kagėbistų vadovą, puikiai įsitaisiusį Seime, o reikėjo šiam veikėjui per vieną dieną parodyti kelią į Lukiškes. Daugumas tautiečių į gyvenimą žvelgia partijos, mafijos ir atskirų grupuočių akimis. Jiems Lietuva
jau nebe pirmoje ar antroje vietoje. Štai eu-roparlamentarė Ona Juknevičienė
tvirtina: Lietuvių tauta nyksta todėl, kad grupelė
žmonių atėmė iš tautos valstybę, uzurpavo ją savo
rankose ir plėšia Lietuvą" (Laisvas laikraštis" 2008 03 29). Ši parlamentarė yra ne dešiniųjų pažiūrų, tik dar nepraradusi sąžinės ir meilės Lietuvai.
Rinkimų išvakarėse tiems, kurie
grasina nužudyti Lietuvos respubliką, aš, kaip kunigas ir laisvės kovotojas,
primenu: katalikams (o jais per paskutinius rinkimus save įvardijo 79 proc. šalių gyventojų) nevalia balsuoti už Dievo priešus. Jie iki šiol
neatšaukė antireliginės kovos ir neatsiprašė tautos už baisius dvasinius ir fizinius nuostolius. Kas balsuos už tuos Dievo priešus, pats taps Dievo priešu ir velnio s^ungi-ninku!
Lietuvos katalikai, atsibuskite,
susimąstykite ir nebekartokite klaidų, kurias padarėte praeity. Balsuokite
tik už dešiniuosius! O eiti balsuoti yra
kiekvieno lietuvio šventa pareiga!
Broliai ir sesės, apginkime Dievą,
Bažnyčią ir Lietuvą savo širdyje, šeimose ir
tėvynėje!
Monsinjoras Alfonsas SVARINSKAS
© 2008 XXI amžius
|